Zelf mijn sites hosten: Wat heb ik precies nodig?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 524115

Topicstarter
Ik draai nu ruim twee jaar op Wordpress met mijn drie websites. Een nadeel is, is dat mijn huidige gratis host, die wel onbeperkte diensten levert, behoorlijk ligt te rommelen. Nu was ik naar wat betaalde hosting-bedrijven aan het kijken maar ben me gaan realiseren dat me dit teveel gaat kosten met name de vele ruimte die ik nodig heb.

Nu werd me vertelt dat ik net zo goed zelf kon gaan hosten. Dan heb ik alles in eigen beheer, en heb ik niet het gezeik i.v.m. data-limiet en dergelijke. Alleen is mijn vraag dus nu: Hoe kan ik het beste de server op zetten? Kan ik wat fout doen tijdens zo installatie? Ik zet dan sowieso even een testserver hier neer om te kijken van hoe en wat voordat ik uiteindelijk mijn sites daar op zal gaan draaien.

Wat ik sowieso nodig heb:
* PHP
* phpMyAdmin
* MySQL
* FTP server
* Apache

Wat ik net heb gedownload (nog niet geinstalleerd, want de server moet nog opgezet worden, 't gaat me eerst even om de informatie)
* FileZilla Server (0.9.41)
* MySQL 5.6.12 inclusief utilities
* PHP 5.5.0 inclusief debug
* phpMyAdmin 4.0.4.1
* WAMPP server 2.4
* XAMMP 1.6.6a

Wat mis ik verder nog? En als ik de poort (80 was het geloof ik) opengooi, wat betekent dat verder voor de veiligheid van mijn netwerk?

Welke software zou eventueel verder nog kunnen of moeten?
Op het moment ben ik gewend aan mijn huidige host die oa. cPanel, MySQL, phpMyAdmin draait.

Heb de afgelopen dagen zoveel informatie gekregen dat ik het overzicht gewoon even helemaal kwijt ben. Wat doet wat? Al spreekt dat met een aantal programma's natuurlijk voor zich, maar dit is iets wat ik nog nooit gedaan heb, en wel graag wil leren want ja, dat gaat me dan gewoon enorm veel schelen.

Ook kreeg ik veel info i.v.m een DNS (DynDNS?) Maar het komt hier op de één of andere manier gewoon niet binnen wat dat nou precies doet. Ik heb er van begrepen dat het op het moment dat ik geen vast/statisch IP adres heb, de DNS er voor zorgt dat die doorgelinkt wordt naar mijn domein, maar of dat klopt...? Ik weet het niet.

En wat is het verschil tussen WAMPP en XAMPP? Volgens mij is XAMPP toch een samenvatting van Apache, M (nog iets), Perl en PHP?

Ik heb hier ook al gekeken: Zelf hosten / Selfhosting Maar toch is wat meer info over het op zetten wat fijner zodat ik weet wat, wat doet, en wat ik verder nodig heb. Op het moment gaat het erom dat mijn drie websites veilig staan...

De verbinding die we hebben is Glasvezel 50Mbit, De upload zit vrijwel altijd boven de 70, dus qua verbinding moet het wel kunnen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144052

Je kan ook opten voor een redelijke VPS bij een van de grotere hosters (Leaseweb / TransIP) bv. Zijn toch een tikkeltje sneller en daar kan je een control panel bij huren. Aanschaf daarvan valt toch redelijk tegen en is een vrij grote kostenpost. Directadmin is volgens mij de goedkoopste met 300 euro lifetime. Denk ook aan de stroomkosten die een server met zich meebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Waarom geen Amazon of Azure? Dan heb je bijna alles in eigen beheer, alleen de hardware wordt voor je beheerd. Voor 15 euro per maand ben je klaar. Amazon en Azure ondersteunen beide zowel Linux als Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:32

thof

FP ProMod
Ik wil niet heel flauw zijn, maar als je niet eens weet wat elk stukje software doet zou ik nog niet beginnen aan het zelf hosten. Naast het uitzoeken wat elk stukje software doet, moet het ook nog allemaal aan elkaar gekoppeld worden, beveiligd worden en vooral ook onderhouden worden. Daarnaast krijg je ook nog hardware zaken: apparatuur, redundantie (indien nodig) en stroom verbruik.

Begrijp mij niet verkeerd, het kan prima zelf je sites gaan hosten. Maar gezien aanschaf hardware, draaikosten en het nog niet aanwezig zijn van kennis raad ik het je af.

[ Voor 18% gewijzigd door thof op 17-07-2013 19:53 ]

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
thof schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:52:
Ik wil niet heel flauw zijn, maar als je niet eens weet wat elk stukje software doet zou ik nog niet beginnen aan het zelf hosten.
Daarom Amazon of Azure. Dan hoef je in ieder geval niet de hardware te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:51

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb ook een tijdje een website thuis gehost. er is niet veel voor nodig.

1.pc met software, ik gebruikte ubuntu(Server) met php mysql en apache. en dan nog webmin als adminitratiesoftware. je kan het altijd nog uitbreiden met extra software.

2. port forwarding op je router zodat je server van buitenaf bereikbaar is.
3, is eigenlijk optioneel maar ik zou een domeinnaam zeker aanraden. ik heb een tijdje dyn.dns gebruikt omdat het gratis is, maar echt handig was het niet. ik heb geen ervaring met een domeinnaam kopen en forwarden naar mijn eigen server.

thuis hosten is vaak geen probleem, maar je internetshelheid en uptime zullen niet zo goed zijn als dan je gewoon een webruimte huurt.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Laatst online: 11:44
https://www.antagonist.nl/ is anders prima betaalbaar hoor

[ Voor 38% gewijzigd door White_Collar op 17-07-2013 20:00 ]

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:40
Ik zou ook antagonist aanraden. Ze bieden voor een schappelijke prijs onbeperkt dataverkeer en opslagruimte.

Een website zelf hosten is heel simpel. In bijv. Ubuntu kun je LAMP installeren, je bestanden in de www-map zetten en je website staat online. Wil je het goed doen, dan kost het je enorm veel tijd. Zeker de beveiliging moet je je goed inlezen. Het laatste wat wil je is dat je PC helemaal openligt voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
thof schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 19:52:
Ik wil niet heel flauw zijn, maar als je niet eens weet wat elk stukje software doet zou ik nog niet beginnen aan het zelf hosten. Naast het uitzoeken wat elk stukje software doet, moet het ook nog allemaal aan elkaar gekoppeld worden, beveiligd worden en vooral ook onderhouden worden. Daarnaast krijg je ook nog hardware zaken: apparatuur, redundantie (indien nodig) en stroom verbruik.

Begrijp mij niet verkeerd, het kan prima zelf je sites gaan hosten. Maar gezien aanschaf hardware, draaikosten en het nog niet aanwezig zijn van kennis raad ik het je af.
Ik snap wat je bedoelt, en ergens denk ik dat je natuurlijk een punt hebt, maar de andere kant is... Waarom niet? Je moet toch ergens beginnen. Iedereen begint als n00b en leert dan vanzelf wel, toch?

Wat betreft de draaikosten etc. geef ik je helemaal gelijk... Ik bekijk ook gewoon maar m'n opties en wil me er een beetje in gaan verdiepen. Ik waardeer je reactie!
mrc4nl schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 20:00:
Ik heb ook een tijdje een website thuis gehost. er is niet veel voor nodig.

1.pc met software, ik gebruikte ubuntu(Server) met php mysql en apache. en dan nog webmin als adminitratiesoftware. je kan het altijd nog uitbreiden met extra software.

2. port forwarding op je router zodat je server van buitenaf bereikbaar is.
3, is eigenlijk optioneel maar ik zou een domeinnaam zeker aanraden. ik heb een tijdje dyn.dns gebruikt omdat het gratis is, maar echt handig was het niet. ik heb geen ervaring met een domeinnaam kopen en forwarden naar mijn eigen server.

thuis hosten is vaak geen probleem, maar je internetshelheid en uptime zullen niet zo goed zijn als dan je gewoon een webruimte huurt.
Daar heb ik in ieder geval al wat aan. Ik zal eens gaan kijken... Kijken kost niets, en testen kan ik in principe ook wel. Heb hier nog wel een server staan waar ik eventueel wel mee kan rommelen.

Bedankt voor de reacties.
In mijn kennissen-kring wordt gezegd dat het allemaal wel te doen is qua installaties en dingen, het is gewoon iets wat je door moet hebben, krijg ik dan te horen. Ik heb er dan niet veel kaas van gegeten, vandaar ook de vragen, maar zoiets valt altijd te leren lijkt me, toch?

Het gaat mij erom dat ik gewoon niet al te veel geld kan missen aan hosting-bedrijven, dat red ik met mijn inkomen gewoon niet. Ik zal voor de gein eens een voorbeeld noemen: ik heb van de week contact gehad met een host die biedt behoorlijk veel, maar als ik dat maal 3 moet doen, wordt dan 3x 150 euro. Ik red dat niet. Anders had ik dat natuurlijk al lang gedaan.

Ik zal Amazon, Azure en Antagonist morgen eens ff bekijken...

Het zelf hosten biedt natuurlijk ook veel mogelijkheden en er zou dan eventueel in de (verre?) toekomst een zakcentje uit kunnen ontstaan, en vind het best interessant, dus ik ben zeker wel van plan me er in te gaan verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Er is geen reet te verdienen als je nu nog moet beginnen. Laat die droom dus maar varen.

Verder kun je wel zeggen dat iedereen als n00b is begonnen, maar dat is niet waar. Er zijn zat mensen begonnen die wel enig idee hadden van wat ze aan het doen waren en waar security een issue kan zijn. Ik zit niet te wachten op nog weer een gehackte server die deel uitmaakt van een botnet.

Maar goed, veel risico's zijn net zo goed geldig als je bij een hostingpartij je sites host. Als je geen kaas hebt gegeten van configuratie en dat soort zaken zal het net zo potentieel onveilig zijn. Let in elk geval goed op updates van WordPress en eventuele modules die je gebruikt, en als je ergens in een tutorial "777" ziet staan, beschouw dan de hele tutorial als zijnde prut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 26306 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 22:45:
Er is geen reet te verdienen als je nu nog moet beginnen. Laat die droom dus maar varen.

Verder kun je wel zeggen dat iedereen als n00b is begonnen, maar dat is niet waar. Er zijn zat mensen begonnen die wel enig idee hadden van wat ze aan het doen waren en waar security een issue kan zijn. Ik zit niet te wachten op nog weer een gehackte server die deel uitmaakt van een botnet.

Maar goed, veel risico's zijn net zo goed geldig als je bij een hostingpartij je sites host. Als je geen kaas hebt gegeten van configuratie en dat soort zaken zal het net zo potentieel onveilig zijn. Let in elk geval goed op updates van WordPress en eventuele modules die je gebruikt, en als je ergens in een tutorial "777" ziet staan, beschouw dan de hele tutorial als zijnde prut.
Thanks voor de info! En tuurlijk hebben ze wel enig idee, zeker meer dan mij, maar ja, een begin moet ergens gemaakt worden. Ik zal eens ff rond gaan neuzen naar wat meer tutorials - als er wat adviezen zijn qua goede tutorials, dan hoor/lees ik dat graag.

Wat betreft de Wordpress info, klopt... Zover was ik al wel. ;) Desalniettemin toch bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je wilt weten wat XAMPP inhoudt dan kun je simpelweg op hun site kijken: http://www.apachefriends.org/en/xampp.html Per versie/OS staat er exact omschreven wat er allemaal in zit. Zo is je FileZilla server al overbodig omdat er een FTP server bij XAMPP in zit.

Je had ook nog MAMP, LAMP en WAMP dit zijn de pakketten voor Mac, Linux en Windows met daarin Apache, MySQL en PHO servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankjulliewel.. Erg bedankt voor de snelle reacties. Ik ga morgen alles even rustig lezen en bekijken en wie weet...

Meer info, advies of wat dan ook is altijd welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wil toch even laten weten dat ik de server bijna heb staan.
Ben tegen een aantal errors gelopen, maar heb deze er handmatig uit kunnen werken.
Alleen, één probleem. ik krijg na het installeren van phpMyAdmin een melding omtrent mb_string (de exacte melding zal ik morgen even moeten bekijken, nu niet in de buurt van die PC) maar wat ik zo gegoogled heb, is dat in de mb_string moet enablen in PHP, alleen heb ik, ondanks gebruik van Google, geen idee hoe ik dit zo moet doen. Ook vond ik iets over het installeren van GD (i.v.m. images?) en ook daar heb ik Google voor gebruikt, maar ook geen flauw idee hoe, en waar ik dit moet installeren.

Ik hoop dat jullie zo een beetje kunnen gokken wat ik bedoel, mijn excuses voor de warrige uitleg, maar zodra ik weer bij de server ben, morgen dus, zal ik de exacte error even hier neer zetten.

Al met al viel het installeren en configureren echt reuze mee. Had verwacht dat het lastiger was, als ik eerlijk ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:38
Maar, wat heb je nu staan dan? Een Windows server?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jup! Win7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:51

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 524115 schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 22:50:
[...]

Thanks voor de info! En tuurlijk hebben ze wel enig idee, zeker meer dan mij, maar ja, een begin moet ergens gemaakt worden. Ik zal eens ff rond gaan neuzen naar wat meer tutorials - als er wat adviezen zijn qua goede tutorials, dan hoor/lees ik dat graag.
win7? dat kan.Maar ik zou toch aanraden om linux te proberen. je doet ervaring op!
ik volgde de turails van howtoforge -> http://www.howtoforge.com...-bind-dovecot-ispconfig-3

er zijn wel wat kleine dingetjes ndie in die turial niet aan bod komen, je kan beter de netwerkstekker eruit laten zodat je netjes in de prompt een fixed ip kan invoeren ipv later vage textbestandjes aanpassen
het is niet handig als het ip van je server wisselt, want je forwarding moet dan ook naar een ander ip adres

en het wachtwoord, je krijgt geen sterretjes ofzo te zien. maar de invoer werkt wel.
zaken als webmin en ssh-server kan ik aanraden als beheertools. met ssh server heb je de mogelijkheid tot een beveiligde ftp verbinding :)

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 21-07-2013 00:05 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Als je niet weet wat je wil kan je misschien beter eerst kijken wat er mogelijk is.

Je zou bijvoorbeeld gewoon een virtual server, of cloud server bij leaseweb kunnen nemen met Debian, en bijvoorbeeld een cpanel erbij, dan kan je zonder iets van computers of servers te weten toch je sites zelf hosten. En als je wil opschalen kan je gewoon splitsen of distribueren. Qua schijfruimte kom je er ook wel, je kan bijvoorbeeld als je 40GB nodig hebt voor iets van 7 euro per maand al beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

With stupid.

Een windows7 server die (is daar een serverversie van?) die aan het net hangt met een newbie als admin. Op zich beter dan een VPS; minder dikke internetpijp voor dat botnet... maar toch.

[ Voor 15% gewijzigd door Boudewijn op 21-07-2013 00:06 ]

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 16:44

Comgenie

Soms heb je dat

Een opmerking voor de Amazon/Azure roepers: Vergeet niet dat deze (ondanks dat ze geweldig zijn) ook behoorlijk aan de prijs kunnen zijn. Zeker qua dataverkeer en ruimte (Wat TS aan geeft nodig te hebben).

Opmerking voor _Firefly zelf: Heb je er een apparte pc continue voor aan staan (die anders niet aan zou staan) ? Bereken dan ook de energie kosten ervan. Wellicht ben je op deze manier duurder uit dan toch maar een (goedkope) betaalde webhosting zoeken. Het is wel goed voor je IT ervaring overigs om zelf een webserver op te zetten en te zien wat er allemaal bij komt kijken. Je hebt overigs ook kant en klare Apache/Php/MySQL/PhpMyAdmin installaties zoals XAMPP (Leer je wel minder van :P ).

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Boudewijn schreef op zondag 21 juli 2013 @ 00:05:
[...]
Een windows7 server die (is daar een serverversie van?) die aan het net hangt met een newbie als admin. Op zich beter dan een VPS; minder dikke internetpijp voor dat botnet... maar toch.
Jazeker. De serverversie van NT 6.1 heet ook wel Windows Server 2008 R2. Er bestaat zelfs een dedicated Web Server Edition van.
Comgenie schreef op zondag 21 juli 2013 @ 00:06:
Een opmerking voor de Amazon/Azure roepers: Vergeet niet dat deze (ondanks dat ze geweldig zijn) ook behoorlijk aan de prijs kunnen zijn. Zeker qua dataverkeer en ruimte (Wat TS aan geeft nodig te hebben).
Ik heb de kosten weleens uiteengezet, maar ik vind de kosten eigenlijk best meevallen. De aanschaf van de hardware valt namelijk volledig weg en de licentiekosten vallen ook deels weg. Je moet behoorlijk wat data verstoken wil je duurder uit zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door Trommelrem op 21-07-2013 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
XAMPP, LAMP enz. zijn leuke afkortingen, maar dit zijn geen 'pakketten' of 'kant en klare systemen'. Er zijn misschien automatisch deployende installers te krijgen, en je kan het misschien op een consumenten windows bak draaien, maar dat is verre van een 'server' opstelling. Daarnaast is het dan nog de vraag of je uberhaupt weet wat die afkortingen zijn, en of je wel eens een individueel pakket geconfigureerd hebt.

Stel dat je niet weet dat je een Linux, Apache, MySQL en PHP setup op een kale debian server kan installeren met
code:
1
sudo apt-get install libapache2-mod-php5 mysql-server phpmyadmin

dan zou ik eerst wat dingen gaan lezen, experimenteren in een VM en even kijken of dit uberhaupt iets is wat je zelf wil gaan doen. Daarnaast lijkt het me ook verre van wenselijk om nog FTP te gaan gebruiken. Gebruik SFTP of tenminste FTPS.

Daarnaast is het nooit een goed idee om consumenten windows aan het grote boze internet te hangen. De kans is groot dat je binnen no-time gehackt bent en lekker als onderdeel van een botnet flink wat bandbreedte voor cybercriminelen aan het uitdelen bent. Met een managed cloud instance is de kans een stuk kleiner, en met een degelijk noob-friendly web configuratie paneel kan je ook vrij weinig verkeerd doen. Zelfs met ISPConfig kan dat, en dat is gratis. Stel dat je perse Windows wil gebruiken om dat je niet met iets anders kan of wil werken, gebruik dan tenminste windows server en timmer het goed dicht.
Trommelrem schreef op zondag 21 juli 2013 @ 00:10:
[...] de licentiekosten vallen ook deels weg[...]
Welke licentiekosten?

[ Voor 15% gewijzigd door johnkeates op 21-07-2013 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:15
Ik vind al jullie "goed bedoelde" adviezen eigenlijk een beetje arrogant overkomen. Natuurlijk zijn er betere oplossingen dan een Windows 7-bak, maar ook 7 gaat prima qua hosting. Botnets komen vooral door mensen die vanalles en nog wat installeren, niet doordat poort 80 open staat naar een Apache-server. Dat zou ik namelijk wel aanraden: alleen poort 80 in je router open zetten en de firewall op de server instellen op alles blokkeren behalve die ene poort; dat kan makkelijk in 7.

Ja er zitten risico's aan en ja dat kan "gevaarlijk" zijn (eigenlijk geldt dat voor alles), maar betekent dat dan maar dat je dingen gewoon maar niet meer moet doen?

Ik zou zeggen gewoon lekker beginnen en als je tegen dingen aanloopt dan helpen we je graag. Ik ben nog wel benieuwd naar hoeveel ruimte je echt nodig hebt dat het je 3x150 euro zou kosten om het ergens te hosten? En wat voor data is het? Ook een optie zou misschien zijn om je site bij een club als antagonist te hosten en alleen al die storage lokaal te trekken of op amazon (glacier) te zetten. Dit doen wij ook vaak omdat amazon goedkoper is dan de snellere storage van onze hostingpartij.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slurpgeit
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 21:50
Ramon schreef op zondag 21 juli 2013 @ 00:51:
Botnets komen vooral door mensen die vanalles en nog wat installeren, niet doordat poort 80 open staat naar een Apache-server. Dat zou ik namelijk wel aanraden: alleen poort 80 in je router open zetten en de firewall op de server instellen op alles blokkeren behalve die ene poort; dat kan makkelijk in 7.
Mwah, als je een pakket als XAMPP installeert, draait alles standaard als SYSTEM. Als je vervolgens een site host die kwetsbaar is voor het één of ander (SQL Injection bijvoorbeeld), is er zo een backdoor gemaakt en wordt het systeem gewoon gebruikt in een botnet. Dat heeft echt heel weinig te maken met mensen die van alles en nogwat instalelren, en heel veel met een webserver die onveilig geconfigureerd is (Niet onder een eigen account draait, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Waarom? Ik heb een thuisserver en lees dergelijke tutorials gewoon door. Ik gebruik ze echter als leidraad (want meer zijn tutorials niet). Daarmee bedoel ik dat ik dergelijke dingen als chmod 777 er tussen uit filter als het ware en vervolgens de juiste, correcte machtigingen instel (al naar gelang de situatie) met aanpassing op ownership, zodat de juiste user de juiste rechten heeft en verder niemand. Een tutorial gelijk maar als prut beschouwen, 'want men adviseert 777 rechten op een map' vind ik wat kort door de bocht.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 21-07-2013 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind al jullie "goed bedoelde" adviezen eigenlijk een beetje arrogant overkomen. Natuurlijk zijn er betere oplossingen dan een Windows 7-bak, maar ook 7 gaat prima qua hosting. Botnets komen vooral door mensen die vanalles en nog wat installeren, niet doordat poort 80 open staat naar een Apache-server. Dat zou ik namelijk wel aanraden: alleen poort 80 in je router open zetten en de firewall op de server instellen op alles blokkeren behalve die ene poort; dat kan makkelijk in 7.

Ja er zitten risico's aan en ja dat kan "gevaarlijk" zijn (eigenlijk geldt dat voor alles), maar betekent dat dan maar dat je dingen gewoon maar niet meer moet doen?
Nou een paar brakke scripts en een niet heel strak gecompartimenteerd OS en je bent nogal pwned. Ik zie dat helaas dagelijks gebeuren.

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CptChaos schreef op zondag 21 juli 2013 @ 01:05:

Een tutorial gelijk maar als prut beschouwen, 'want men adviseert 777 rechten op een map' vind ik wat kort door de bocht.
Dat mag jij vinden. Maar ik vind het dus ronduit achterlijk als men een "tutorial" schrijft met als doel andere mensen iets te leren, en vervolgens een handeling voorstelt die je nooit, nee echt onder geen enkele voorwaarden hoeft uit te voeren, omdat er altijd betere alternatieven zijn. Zo'n tutorial hoort uit te leggen dat je moet zorgen dat user x of groep y ergens moet kunnen lezen en/of schrijven. En als iemand dan wil weten wat in zijn/haar situatie het best is, moet zo iemand worden doorverwezen naar een andere tutorial waar het goed wordt uitgelegd. Wie een tutorial schrijft en dat stukje enorm afsnijdt en niet uitlegt, hoort standrechtelijk geëxecuteerd te worden vanwege misinformeren. Ik vind "777" een goede indicator voor slechte tutorials. Daar moet je met een grote boog omheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Laatst online: 14-05 15:30
Wat heb je nodig? 3x150 euro? Per dag per maand per jaar? Wat doen je sites? Hoeveel schijfruimte en raffic heb je nodig dan? Als een hoster voor wat jij nodig hebt 450,- per maand wil hebben ga je het thuis vast niet halen...

Ik kan met niet voorstellen dat sites die zo duur te hosten zijn EN niks opleveren (liefdadigheid?) EN tot nu toe redelijk goed gratis gehost werden..

By all means verdiep je in het hosten de software etc en doe kennis op, maar ga niet je goedlopende sites als proefkonijnen gebruiken.

[ Voor 40% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 21-07-2013 04:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik waardeer jullie goed bedoelde adviezen, en zal er zeker eens verder naar kijken. Sommige dingen zijn inderdaad wat kort door de bocht. Ik als n00b weet dan misschien niet exact wat ik moet weten, maar al doende leert men, toch? Ik ben inmiddels begonnen met het installeren van Apache, PHP, MySQL en PHPmyAdmin, waarvan de eerste twee staan.

Ik heb verschillende bedrijven gemaild en gebeld, en ben met iemand uit de kenniskring wezen rekenen. Ik heb drie sites, waarvan er twee boven de 30GB aan ruimte zitten. Sowieso bij twee bedrijven kwam ik al boven de 150 euro per jaar, en dat maal drie. Ja, alles wordt dan voor je gedaan en je hebt dan wel alles safe staan voor zover je het internet safe kunt noemen, maar het is voor mij nauwelijks tot niet betaalbaar.

Op dit moment heb ik hier gewoon een oude (nouja... oud?) PC staan, met windows 7 waar ik wat op zit te rommelen. Dit betekent niet dat ik direct mijn huidige hosting cancel. Het is ook gewoon een leuke ervaring.

Ik weet ook dat Linux beter draait en dergelijke, maar goed, dat is iets voor later. Het gaat mij erom dat ik nu ff dat test-servertje draaiende krijg met Apache, PHP, MySQL en PHPMyAdmin, en dan zie ik wel verder.

Ik zou zeggen gewoon lekker beginnen en als je tegen dingen aanloopt dan helpen we je graag. Ik ben nog wel benieuwd naar hoeveel ruimte je echt nodig hebt dat het je 3x150 euro zou kosten om het ergens te hosten? En wat voor data is het? Ook een optie zou misschien zijn om je site bij een club als antagonist te hosten en alleen al die storage lokaal te trekken of op amazon (glacier) te zetten. Dit doen wij ook vaak omdat amazon goedkoper is dan de snellere storage van onze hostingpartij.
Erg bedankt voor je reactie. Nog geen tijd gehad om Antagonist, die ik hier minimaal al 3x voorbij heb zien komen, te bekijken. Erg tof dat je me toch wat wil bijstaan. Ik kom namelijk twee errors tegen:

Tijdens het installeren/configureren failed MySQL om een firewall rule aan te maken en krijg dan in gele letters te zien dat het een last warning is. In kan de installatie wel finishen.

Ik volg via Youtube, dit stukje: YouTube: install Apache with PHP,MySQL and PhpMyAdmin part 2
Ik moet volgens die tutorial na het toevoegen van de regels "alias /pma "D:/server/apache/phpmyadmin"

<Directory "D:/server/apache/phpmyadmin">
Options Indexes FollowSymLinks
AllowOverride None
Order allow,deny
Allow from all
</Directory>
"

localhost/pma in kunnen typen en er moet dan een scherm volgen die me wijst naar de setup van phpmyadmin, maar in plaats daarvan krijg ik: "Fatal error: Call to undefined function mb_detect_encoding() in D:\server\apache\phpmyadmin\libraries\php-gettext\gettext.inc on line 177"

Nu had ik wat gegoogled over het enablen van de mb_string gisteren, maar snap daar niets van. Hoe werkt dat nu precies? En hoe zorg ik dat de firewall regel succesvol wordt toegevoegd? Zoals ik al zei draai ik op Win7, met Windows Firewall aan, poorten nog gesloten (bewust nog, zodat ik fatsoenlijk kan testen) en AVG 2012, ook hier staat de firewall aan.

Heb overigens ook een Linksys router waar vast het een en ander aan/uit moeten staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Er zijn genoeg hosts die het beter kunnen doen dan jij het zal doen thuis voor een klein bedrag, doe dat gewoon, en begin daarna rustig te leren hoe het thuis te doen, haal 1 site naar huis, leer rustig verder, wil je dat je kennis ook toekomstig nut gaat hebben, leer het dan met linux te doen, wil je alleen je sites gehost krijgen thuis, dan kan je het ook wel met windows doen ja. Hoeveel traffic trekken je sites en waar the fuck word er 30GB per site voor gebruikt, wat voor vage sites draai je dat je niet gewoon aangeeft wat je gehost moet krijgen? Als die 30GB bijv grote bestanden zijn die veel gedownload worden dan kan je die apart hosten en ben je voor de wordpress sites 5-25 euro per jaar kwijt (totaal) en de te downloaden files ligt dan aan hoeveelheid traffic. Overigens als je drukke downloads aanbied is 50mbit wel krap, dan trek je je verbinding dicht als er ook maar 1 persoon wil downloaden.

Verder is het ook van belang waar je traffic vandaan komt (welk of welke landen) het kan al heel snel zijn dat er van je 50 mbit naar amerika bijv kwa upload nog maar 10mit overblijft

Nu is pcextreme bijv zeker niet de beste host, maar t kost je 5 euro per maand voor 10 sites max 100GB ruimte (genoeg voor jou dus) en 500GB traffic, als high quality hosting zowel niet belangrijk is en buiten budget is kan ik zoiets zeker aan raden mits je bezoekers europees zijn, heb je bijv veel bezoekers van usa dan heb je liever een usa host.

[ Voor 22% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 21-07-2013 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:34

Onbekend

...

Ik denk dat je voor hele kleine websites met voornamelijk statische content en max. 100 bezoekers per dag wel mogelijk thuis een hosting kunt opzetten.
Even een voorbeeldje:
Vergeleken met een goedkope hosting (Webreus -> € 10,-- per jaar) zou je dat misschien goedkoper kunnen doen als je bijvoorbeeld tientallen van die kleine websites op een zuinige server kunt hosten. Let er wel op dat je de aanschaf van een server + stroomkosten moet gaan uitrekenen. Stel 5 jaar, stroomkosten (500W) € 1000,-- en aanschaf server € 500,-- = € 5500,-- voor 5 jaar. Als je rekent dat iemand met een goedkope site voor 5 jaar € 50,-- betaalt, dan moet je minimaal 5500 / 50 = 110 websites op die server laten draaien om goedkoper uit te kunnen zijn dan een goedkope webhoster. (Oja, het internetabonnement moet er ook nog bij.)

Als je zwaardere websites wilt hosten, wil je waarschijnlijk een dubbele internetverbinding nodig v.w. redundancy + een loadbalancer. Verder natuurlijk een zwaardere server met automatische backups, UPS en misschien een extra server voor aanvullende taken. Voor de warmte heb je voornamelijk in de zomer een airco nodig en samen met deze zwaardere server(s) zal dat zeker op de stroomrekening te merken zijn.

Hosters bieden ook dedicated servers en lege racks aan, en vaak is zo'n oplossing goedkoper dan thuis een webserver neerzetten.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Haha, 500watt, mijn server die toch altijd aan staat als nas downloadbak dlna server ftp etc trekt gemiddeld 35 watt, kan er gerust ook enkele sites op hosten zonder extra verbruik. Je hebt een heeeeeeel stevige server nodig wil je 500 watt uit de muur trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:19

GaMbiNo

1337

Als je toch thuis wil gaan hosten waarom dan niet op een NAS server zoals Synology. Het is veiliger want het draait op Linux, goedkoper in stroomverbruik en ws. ook makkelijker te installeren.

Daarnaast heb je meteen packaged om bv je backups te concigureren en kun je ook bijvoorbeeld een mailserver draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Ik denk niet dat TS geld heeft voor een synology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik snap niet dat er zo'n punt van wordt gemaakt dat ik thuis wil hosten? Al zou het voor eigen belang zijn, wat gaat de lezer dat aan? Het gaat de lezer toch geen donder aan waar ik het voor gebruik? Dat was immers mijn vraag ook niet. Ik had al aangegeven waar ik zo ongeveer naar zoek, en dat ik best wat hulp kan gebruiken wat betreft het opzetten. Heb dan dus niet aldoor de behoefte om me eigen te herhalen als het gaat om bedrijven en de kosten. Dat had ik inmiddels al begrepen, wat ik overigens erg waardeer. Begrijp me niet verkeerd. Vind de vele reacties super en zal er geheid erg van leren!

Mijn 'vage' sites bezitten minimaal 20/30GB aan data/schijfruimte door vele foto's en dergelijke. De meeste bezoekers van mijn site zijn inderdaad van USA.

Mijn sites zijn fanbased (fansites), en ik bied geen downloads aan.

Al zou ik kiezen voor een bedrijf, dan nog is het wel een leermoment om zelf te kunnen hosten en zou dan dus alsnog antwoord willen op mijn laatste reactie i.p.v aldoor op hetzelfde te hakkelen... Ik bekijk mijn opties, waarvan dit er eentje is. Hier in huis draaien sowieso al minimaal 6 tot 8 PC's bijna 24/7...

Het zou dus fijn zijn om wat ondersteuning te krijgen in wat ik verkeerd doe met het installeren i.p.v aldoor over het wel/niet hosten te prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GaMbiNo schreef op zondag 21 juli 2013 @ 16:38:
Als je toch thuis wil gaan hosten waarom dan niet op een NAS server zoals Synology. Het is veiliger want het draait op Linux, goedkoper in stroomverbruik en ws. ook makkelijker te installeren.

Daarnaast heb je meteen packaged om bv je backups te concigureren en kun je ook bijvoorbeeld een mailserver draaien.
Ook de NAS optie wil ik eens bekijken inderdaad!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Ik wil je helpen met een OPLOSSING voor je probleem, we zijn tweakers, we lossen problemen op, we geven je niet klakkeloos antwoorden op de vragen die jij specifiek stelt maar kijken naar het hele plaatje zodat je niet met een enorm probleem zit nadat je je eigen ding gedaan hebt ;-) Daarom is meer informatie altijd beter.

We willen je met alle plezier ook gewoon helpen om self hosting op te zetten hoor (sterker nog, of je je sites nou wel of niet zelf gaat hosten, kennis opdoen is altijd goed), maar brandend advies blijft, ga niet kloten met sites die belangrijk voor je zijn en goed draaien, leren auto rijden doe je niet meteen met een 300pk bak toch?

Als je sites druk bezocht zijn, en de traffic grotendeels amerikaans is, is er een grote kans dat je sites rete traag worden op je particuliere lijn, je zou dat zeker eens goed moeten testen. (Hoe goed je upload connectivity is naar USA)

Verbruiken je bezoekers veel traffic per stuk, oftewel worden die foto's in grote getalen per bezoeker geladen, of moet er gewoon veel ruimte zijn om ze op te slaan. Als ze alleen veel worden opgeslagen en niet zo extreem veel per bezoeker geladen dan is een matige connectivity zo erg nog niet, maar als de core van je site die plaatjes bekijken is dan ben ik het als bezoeker al vrij snel zat als dat maar met 50kB/s gaat en in elke foto 20 seconden moet wachten.

ps. Een synology is niet snel genoeg voor een drukbezochte site, maar of je site drukbezocht is heb je nog niet laten weten ;-)

Je krijgt een error in line 117 van dat bestand, haal die line 117 er eens bij, in bijv notepad++ kan je snel de line vinden. In je firewall moet je apache als uitzondering instellen via configuratiescherm, en in je router moet je port 80 forwarden naar je server

[ Voor 70% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 21-07-2013 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TWeaKLeGeND schreef op zondag 21 juli 2013 @ 16:40:
Ik wil je helpen met een OPLOSSING voor je probleem, we zijn tweakers, we lossen problemen op, we geven je niet klakkeloos antwoorden op de vragen die jij specifiek stelt maar kijken naar het hele plaatje zodat je niet met een enorm probleem zit nadat je je eigen ding gedaan hebt ;-) Daarom is meer informatie altijd beter.

We willen je met alle plezier ook gewoon helpen om self hosting op te zetten hoor (sterker nog, of je je sites nou wel of niet zelf gaat hosten, kennis opdoen is altijd goed), maar brandend advies blijft, ga niet kloten met sites die belangrijk voor je zijn en goed draaien, leren auto rijden doe je niet meteen met een 300pk bak toch?

Als je sites druk bezocht zijn, en de traffic grotendeels amerikaans is, is er een grote kans dat je sites rete traag worden op je particuliere lijn, je zou dat zeker eens goed moeten testen. (Hoe goed je upload connectivity is naar USA)

Verbruiken je bezoekers veel traffic per stuk, oftewel worden die foto's in grote getalen per bezoeker geladen, of moet er gewoon veel ruimte zijn om ze op te slaan. Als ze alleen veel worden opgeslagen en niet zo extreem veel per bezoeker geladen dan is een matige connectivity zo erg nog niet, maar als de core van je site die plaatjes bekijken is dan ben ik het als bezoeker al vrij snel zat als dat maar met 50kB/s gaat en in elke foto 20 seconden moet wachten.

ps. Een synology is niet snel genoeg voor een drukbezochte site, maar of je site drukbezocht is heb je nog niet laten weten ;-)

Je krijgt een error in line 117 van dat bestand, haal die line 117 er eens bij, in bijv notepad++ kan je snel de line vinden. In je firewall moet je apache als uitzondering instellen via configuratiescherm, en in je router moet je port 80 forwarden naar je server
toon volledige bericht
Het bovenstaande helpt me in ieder geval weer wat verder, daar ging het me eigenlijk om. Excuses als het wat kort/grof door de bocht was. Ik waardeer natuurlijk zoveel mogelijk info en waardeer het nog meer dat er ook verder wordt gekeken! Erg bedankt!

Huidige visitors aantal aldus cPanel's Awstatsl:
Site 1 (July, 2013) Deze site is het belangrijkst voor me.
Unique Visitors: 11,309
Number of Visits: 19,897
Pages: 111,161
Hits: 791,220
Bandwith: 17,79GB

Site 2 (July, 2013) Deze is overigens ook stukker lager in aantallen dan de eerste
Unique Visitors: 1,688
Number of Visits: 3,434
Pages: 24,042
Hits: 85,941
Bandwith: 14,06GB

Site 3 (July, 2013)
Is een recente site en zal weinig data hebben, zeker na de eerdere crash @ mijn huidige host.

Line 17 in de php.ini file bevat niets...
Niet wat het moet zijn dus?!

Ik zal overigens ook ff kijken @ de firewall instellingen in mn config scherm @ win7.
Thanks! Dat van de poort weet ik, moet die dan al open staan terwijl ik @ localhost gewoon nog test? Lijkt me niet, toch? Zit dan toch gewoon local @ mn schijf?

Edit: Verklaard dit dan ook de mb_string?
Apache start namelijk nu ook niet: The requested operation has failed.
Nu had ik de extensies al een ';' gegeven (zonder ' ') uiteraard.
Heb dit handmatig toegevoegd in de ini file:

[MYSQLi]
;extension=mysqli.dll
[MBString]
;extension=mbstring.dll

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 524115 op 21-07-2013 17:47 . Reden: Error toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Zolang je localhost werkt hoef je nog niks te doen met poorten pas als de buitenwereld toegang moet hebben

D:\server\apache\phpmyadmin\libraries\php-gettext\gettext.inc on line 177"

Dat bestand line 177 bevat de fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Het lijkt me een zeer slecht idee om in de broncode van phpmyadmin te gaan zitten roeren. Je moet hier gewoon de mbstring module van PHP aanzetten door in php.ini de extensie aan te zetten. Door de ; weg te halen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ramon schreef op zondag 21 juli 2013 @ 17:55:
Het lijkt me een zeer slecht idee om in de broncode van phpmyadmin te gaan zitten roeren. Je moet hier gewoon de mbstring module van PHP aanzetten door in php.ini de extensie aan te zetten. Door de ; weg te halen dus.
Gedaan, maar krijg dan de melding van Apache: The requested operation has failed.
TWeaKLeGeND schreef op zondag 21 juli 2013 @ 17:53:
Zolang je localhost werkt hoef je nog niks te doen met poorten pas als de buitenwereld toegang moet hebben

D:\server\apache\phpmyadmin\libraries\php-gettext\gettext.inc on line 177"

Dat bestand line 177 bevat de fout
Hoe los ik die error op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
Door ons te laten zien wat er in die line staat weten we wellicht beter te vertellen waar het mis gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik citeer mezelf:
Line 177 in de php.ini file bevat niets...
Niet wat het moet zijn dus?!
Net even een backup terug gezet. Apache startte succesvol.
Na het enablen van de MBString:

Huidige staat:
[MYSQLi]
;extension=mysqli.dll
[MBString]
extension=mbstring.dll
krijg ik de error "This operation has failed". Zet ik er een ; voor, dan start Apache weer succesvol op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Die line 177 error is waarschijnlijk een missende lib. Maak even de volgende code aan in een php bestand en check of de GD lib aanwezig is.

code:
1
2
3
<?php
phpinfo();
?>

Zie je nergens "GD Support" staan zal je hem moeten installeren. Lukt het installeren niet? Check dan deze link.

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Xaph schreef op zondag 21 juli 2013 @ 18:08:
Die line 177 error is waarschijnlijk een missende lib. Maak even de volgende code aan in een php bestand en check of de GD lib aanwezig is.

code:
1
2
3
<?php
phpinfo();
?>

Zie je nergens "GD Support" staan zal je hem moeten installeren. Lukt het installeren niet? Check dan deze link.
Die link kwam ik eerder ook tegen, en begreep niet veel van hoe ik het dus moet enablen.
Ik heb de PHP info als default op t moment staan, en daar staat dus nergens "GD Support".
Wat ik eerder begreep, is dat ik de string enable door de ';' weg te halen, maar dan start Apache dus niet, en krijg dan een "This operation request has failed" error.

Mijn vraag is dus hoe ik die link dus moet volgen. Wat moet ik precies invullen om ervoor te zorgen dat de GD library werkt, en dat dus de "Fatal error: Call to undefined function mb_detect_encoding() in D:\server\apache\phpmyadmin\libraries\php-gettext\gettext.inc on line 177" error verdwijnt @ localhost/pma zodat ik PHPMyAdmin succesvol kan installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unglaublich
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 21:26
Wat dacht je van een VPS? TransIP heeft een lief pakketje met een besturingssysteem naar keuze, veel dataverkeer en geen gedonder met hardware of pay-by-usage.

Ik draai het zelf ook!

Een belangrijke tip wat betreft beveiliging is terughoudendheid. Installeer zo weinig mogelijk functies en servers. Mijn configuratie is zoiets als:

Open poorten: HTTP, HTTPS en SSH op een alternatieve poort
Geen roottoegang via SSH, zeer strikte passwords.
Geinstalleerd: MySQL, Apache, PHP
Backup: Rsyncbackup met Amazon

Verder de configuratiebestanden tweaken tot je een balans vindt van prestatie, mogelijkheden en veiligheid.

Meld je server ook aan op https://scanmyserver.com/ voor een leuke indicatie(!) van de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
unglaublich schreef op zondag 21 juli 2013 @ 18:32:
Wat dacht je van een VPS? TransIP heeft een lief pakketje met een besturingssysteem naar keuze, veel dataverkeer en geen gedonder met hardware of pay-by-usage.

Ik draai het zelf ook!

Een belangrijke tip wat betreft beveiliging is terughoudendheid. Installeer zo weinig mogelijk functies en servers. Mijn configuratie is zoiets als:

Open poorten: HTTP, HTTPS en SSH op een alternatieve poort
Geen roottoegang via SSH, zeer strikte passwords.
Geinstalleerd: MySQL, Apache, PHP
Backup: Rsyncbackup met Amazon

Verder de configuratiebestanden tweaken tot je een balans vindt van prestatie, mogelijkheden en veiligheid.

Meld je server ook aan op https://scanmyserver.com/ voor een leuke indicatie(!) van de veiligheid.
toon volledige bericht
Misschien een domme vraag, maar het enige dat ik denk te weten (LOL) is dat VPS een virtuele server is, klopt dat? Wat komt er dan verder aan te pas? Wat houdt het precies in?

Vind al die info erg boeiend, vandaar mn vragen. :)

GD support is enabled. Stelde uiteindelijk niets voor. Screenshot: http://102.imagebam.com/d...gd_support_21-07-2013.png

Maar kom alsnog niet bij de installatie na het typen van localhost/pma. Krijg nog altijd de error "Fatal error: Call to undefined function mb_detect_encoding() in D:\server\apache\phpmyadmin\libraries\php-gettext\gettext.inc on line 177

Daar zit dus een fout, maar wát is er precies fout en hoe haal ik die eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
De fout is dus multibyte support niet aanstaat. Kijk eens of mbstring.dll wel bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ramon schreef op zondag 21 juli 2013 @ 18:51:
De fout is dus multibyte support niet aanstaat. Kijk eens of mbstring.dll wel bestaat?
In php/ext vind ik het bestand met de naam: "php_mbstring.dll"
De .ini file had mbstring.dll (zonder php_ ervoor). Dat net gewijzigd, aan gezet door de ';' ervoor weg te halen, nog geen succes. Zelfde error.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 524115 op 21-07-2013 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
En wat gebeurt er als je:
code:
1
extension=mbstring.dll

vervangt voor:
code:
1
extension=php_mbstring.dll

Dan Apache herstarten en de pagina nog eens opvragen.

Wil je een beetje verder komen dan moeten dit soort dingen vanzelf in je op komen en moet je het ook zelf uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ramon schreef op zondag 21 juli 2013 @ 19:08:
En wat gebeurt er als je:
code:
1
extension=mbstring.dll

vervangt voor:
code:
1
extension=php_mbstring.dll

Dan Apache herstarten en de pagina nog eens opvragen.

Wil je een beetje verder komen dan moeten dit soort dingen vanzelf in je op komen en moet je het ook zelf uitproberen.
toon volledige bericht
Apache start succesvol, de PHP info pagina geeft aan dat zowel GD als mbstring enabled is, maar zodra ik localhost/pma wil laden om zo phpMyAdmin te installeren, krijg ik gewoon dezelfde fout:
Fatal error: Call to undefined function mb_detect_encoding() in D:\server\apache\phpmyadmin\libraries\php-gettext\gettext.inc on line 177

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
localhost/pma linkt naar welkom page van phpmyadmin waar ik de taal en login in kan voeren.
degene @ youtube doet dit niet, en gaat vervolgens naar localhost/pma/setup waarna ik vervolgens weer op de fatal error hierboven stuit: Fatal error: Call to undefined function mb_detect_encoding() in D:\server\apache\phpmyadmin\libraries\php-gettext\gettext.inc on line 177

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:09

Milmoor

Footsteps and pictures.

Voor wat hobby werk heb ik recent de basis los onder Windows 8 op ons media servertje geinstalleerd (Appache, Tomcat, MySQL, PHP en PHPMyAdmin (ja die combo is onlogisch)). Geen aanrader. Ik ben handig met computers, maar het heeft me echt veel tijd gekost. De bulk van de software is van oorsprong linux/bsd/etc. gebaseerd en dat merk je. Wat wel interessant kan zijn is een kant en klare bundel, bijv. http://www.turnkeylinux.org/lampstack. Kan zelfs van een live CD draaien. Ik heb er geen praktijk ervaring mee omdat ik de Windows versies net aan het lopen kreeg toen ik deze ontdekte.

GD support t.b.v. PHPmyAdmin heeft ons de meeste tijd gekost. Uiteindelijk heeft een vriend waarmee ik dit samen deed dit opgelost. Uit mijn hoofd... Er is een verschil tussen meegecompileerd (zie je in PHPinfo) en actief. Er zitten in je Apache mappen logbestanden. Bij ons was het probleem dat Appache de DLL niet laadde en dat was daar terug te vinden.

Het is dat ik nu op 32 bits Windows 8 zit, anders had ik zeer waarschijnlijk geprobeerd alsnog naar een gevirtualiseerde versie via HyperV over te stappen.

[ Voor 29% gewijzigd door Milmoor op 21-07-2013 21:41 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpha89
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:28
Hmmm... leuke discussie. Heb zelf ook jarenlang zelf een website geshost op een eigen servertje. Wel op server 2003 dan met php in IIS (niet de beste keus :p ). Op gegeven moment was ik het vele gezeiks moe met updates en aanvallen. Leuk als je prive internet lijn een paar uur eruit ligt door een random aanval.

Zit nu gelukkig bij Antagonist. Heb ook hosting2go, stratos en starthosting gehad. Maar Antagonist springt er toch echt uit. Als ik jouw was zou ik het premium package pakken. Max 5 websites met onbeperkte data en opslag. Helaas wel alleen de eerste domeinnaam in het pakket gratis. Kost 10tje per maand als je een 3 jarig contract pakt. Anders 15 euro per maand.

Ben ook fan van hun applicatieplatform. Wordpress auto update en back-up is ook geweldig. Meteen de laatste nieuwe patches. Je kunt ook kiezen om alleen minor security fixes automatisch te installeren. Zodat je geen grote wijziging erdoorheen fietst.

[ Voor 15% gewijzigd door Alpha89 op 21-07-2013 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 22:45
Zeer leerzaam project :) Ik host zelf ook tientallen sites vanuit huis, ik heb een 100/100 verbinding en een 3kva UPS staan.

Ik wil je wel echt met klem aanraden om of een linux (debian bijvoorbeeld) of FreeBSD te gebruiken (mijn 1e keuze!)
Zoals al gezegd is software zoals Apache en MySQL geschreven met de Unix filosofie in het achterhoofd. Het is in mijn ervaring gewoon stukken makkelijker om alles goed werkend te krijgen onder een Unix dan onder Windows. Daarnaast is er ook nog een flink snelheidsverschil, niet alleen draait apache sneller onder linux of bsd maar de server versies van Linux en *BSD zijn geschreven met het serven in mind, het besturingssysteem houdt zich dus niet bezig met een onnodige grafische schil en geeft geen voorrang een user input.

Als je vanuit huis served naar de USA kan het handig zijn om van een platform als Cloudflare gebruik te maken. Kan in principe gratis zolang je geen SSL nodig hebt op je main site.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
terror538 schreef op zondag 21 juli 2013 @ 21:43:
Zeer leerzaam project :) Ik host zelf ook tientallen sites vanuit huis, ik heb een 100/100 verbinding en een 3kva UPS staan.

Ik wil je wel echt met klem aanraden om of een linux (debian bijvoorbeeld) of FreeBSD te gebruiken (mijn 1e keuze!)
Zoals al gezegd is software zoals Apache en MySQL geschreven met de Unix filosofie in het achterhoofd. Het is in mijn ervaring gewoon stukken makkelijker om alles goed werkend te krijgen onder een Unix dan onder Windows. Daarnaast is er ook nog een flink snelheidsverschil, niet alleen draait apache sneller onder linux of bsd maar de server versies van Linux en *BSD zijn geschreven met het serven in mind, het besturingssysteem houdt zich dus niet bezig met een onnodige grafische schil en geeft geen voorrang een user input.

Als je vanuit huis served naar de USA kan het handig zijn om van een platform als Cloudflare gebruik te maken. Kan in principe gratis zolang je geen SSL nodig hebt op je main site.
Linux wil ik zeker wel een keer proberen, alleen nu nog niet. Bedoel, ben nu al dusdanig ver dat ik zoiets heb van 'ja, wil het toch afmaken in Windows'. Heb jij dan misschien enig idee wat ik met de Fatal error die hierboven al meerdere malen staat moet doen?

Ik tik volgens de Youtube tutorial {https://www.youtube.com/watch?v=1V_JNiWdr0M}, zoals beschreven localhost/pma in die me verwijst naar de welkomspagina van phpmyadmin, waar ik de taal kan veranderen en me eigen kan inloggen. Dit heb ik al geprobeerd met de eerder aangemaakte root gegevens (username en ww) geen succes. Krijg dan een error.

Vervolgens moet ik dan volgens de tutorial intypen: localhost/pma/setup die me doorverwijst naar de server config van phpmyadmin, en dan stuit ik op Fatal error: Call to undefined function mb_detect_encoding() in D:\server\apache\phpmyadmin\libraries\php-gettext\gettext.inc on line 177

Al gezocht naar line 177, maar die is leeg. Wat zou er moeten staan? Hoe zorg ik dat ik wel in de server config kom zoals degene in de video? GD is enabled aldus de php info page, en zo ook de MBstring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Heb je de apache log, php log en de apachephp log nagekeken op errors? Staan allemaal in de Apache mappen.

[ Voor 20% gewijzigd door Milmoor op 22-07-2013 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unglaublich
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-03 21:26
Wat betreft VPS.

Je koopt jezelf in op een gedeelde server. Deze server draait virtueel gescheiden besturingssystemen met virtuele hardware. Deze set van hard en software kan bijvoorbeeld een IP toegewezen krijgen. Je kunt binnen dit virtueel systeem doen en laten wat je anders met een eigen (dedicated) server had gedaan.

Voordelen:
- Prijs (Voor kleine VPSen, vanaf €10,-/pm, goedkoper dan je energierekening)
- Schaalbaar (upgraden is vaak een kwestie van een druk op de knop)
- Stabiliteit (de beheerder zorgt er voor dat de infrastructuur op orde is en is voorzien van vele veiligheidsmaatregelen)
- Colocatie (je VPS hangt met een snelle verbinding aan het internet)

Nadelen:
- Je kan niet zelf hardware aanpassingen doorvoeren
- Prijs (bij zeer grote servers kan een VPS duur uitvallen)
- Je bent niet de eigenaar van de hardware en zit wel aan een contract vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
unglaublich schreef op maandag 22 juli 2013 @ 08:34:
Nadelen:
- Je kan niet zelf hardware aanpassingen doorvoeren
- Prijs (bij zeer grote servers kan een VPS duur uitvallen)
- Je bent niet de eigenaar van de hardware en zit wel aan een contract vast.
En daarom moet je niet een gewone VPS nemen, maar moet je een VPS in de cloud nemen. Zoals dus Amazon of Azure (of HP Cloud, etc.).

Het voordeel van de cloud is dat je betaalt per minuut en dat je kunt opzeggen per minuut. Ook kun je je hardware aanpassingen per minuut omhoog of omlaag gooien en zit je niet aan contracten vast. Prijzen worden overigens wel op hele centen en naar boven afgerond :P

Je kunt bijvoorbeeld je VPS een paar uur eventjes lekker veel cores en RAM geheugen geven, bijvoorbeeld als je een festivalstream wilt hosten. Daarna gooi je hem weer omlaag. Bij een normale VPS zou je dan een hele maand de volle bak betalen, bij een cloud-VPS betaal je alleen de verhoogde prijs tijdens de verhoging van de capaciteit. Daarna niet meer. Vergelijk dan de kosten met het huren van een extra server voor extra capaciteit. Vaak ben je dan veel goedkoper uit. Eigenlijk vallen alle bovenstaande nadelen daardoor weg.

[ Voor 23% gewijzigd door Trommelrem op 22-07-2013 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Ik snap trouwens prima waarom je zelf thuis wil kunnen hosten. Je hebt de hardware toch staan, het is leerzaam en voldoet voor hobby projectjes. Qua software wil je aansluiten op het OS wat je hebt en wat je kent. Bedrijfsmatig of bij grote aantallen bezoekers wordt dit allemaal anders.
In verband met beveiliging ga ik trouwens nog wel naar wat tooling van Microsoft kijken: http://www.rationallypara...les/microsoft-emet-3.html

[ Voor 21% gewijzigd door Milmoor op 22-07-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Thuis hosten kan prima, maar let wel op de uploadsnelheid die je thuis hebt en hoe druk je site bezocht wordt.

Als je een glasvezellijntje met 100/100 Mb/s hebt, kun je waarschijnlijk prima drukke sites hosten. Heb je echter DOCSIS met bijvoorbeeld iets van 50/5 (wat de meesten zullen hebben waarschijnlijk), dan gaat dat niet lukken als je site veel bezoekers trekt.

Het gaat dan vooral om je uploadsnelheid. Je downloadsnelheid is voor hosting niet zo interessant.

[ Voor 12% gewijzigd door Compizfox op 22-07-2013 12:44 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Milmoor schreef op maandag 22 juli 2013 @ 08:27:
Heb je de apache log, php log en de apachephp log nagekeken op errors? Staan allemaal in de Apache mappen.
Het enige wat ik in de Apache log tegenkom, is de error log die van 22-7, vandaag dus, na het starten van de server het volgende aangeeft:
httpd.exe: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 192.168.1.130 for ServerName
[Mon Jul 22 13:56:38 2013] [warn] pid file D:/server/apache/logs/httpd.pid overwritten -- Unclean shutdown of previous Apache run?
[Mon Jul 22 13:56:40 2013] [notice] Apache/2.2.25 (Win32) PHP/5.2.17 configured -- resuming normal operations
[Mon Jul 22 13:56:40 2013] [notice] Server built: Jul 10 2013 01:52:12
[Mon Jul 22 13:56:40 2013] [notice] Parent: Created child process 3476
httpd.exe: Could not reliably determine the server's fully qualified domain name, using 192.168.1.130 for ServerName
[Mon Jul 22 13:56:44 2013] [notice] Child 3476: Child process is running
[Mon Jul 22 13:56:44 2013] [notice] Child 3476: Acquired the start mutex.
[Mon Jul 22 13:56:44 2013] [notice] Child 3476: Starting 64 worker threads.
[Mon Jul 22 13:56:44 2013] [notice] Child 3476: Starting thread to listen on port 80.
php log en Apache log kan ik niet vinden in de log directory van Apache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na het configureren van de config.inc van PhpMyAdmin, kwam ik ineens succesvol bij de setup. Vervolgens de tutorial netjes vervolgt waardoor ik vervolgens EINDELIJK op bekend terrein kom.

Ik kom alleen drie onbekende dingen tegen, waarvan ik niet weet wat ik ermee aan moet. Heb ervaring met myAdmin, maar alleen als gebruiker, niet als beheerder/administrator.

Screenshots: (lang leve paint...)
De eerste zijn de drie errors op de main page, de andere zijn de errors van de tabellen, en dat is volledig onbekend terrein voor me.

http://105.imagebam.com/d.../pma_errors_22-7-2013.png
http://107.imagebam.com/d...rs_tabellen_22-7-2013.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Je hebt me ingehaald, maar wel via een andere route. Ik heb dus andere problemen. Het eerste screenshot lijkt aardig beschrijvend qua foutmeldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04 19:36
Om nog even op dat hosten zelf terug te komen, je zou er voor kunnen kiezen om de meest bezochte website bij je huidige hosting te laten staan en die andere twee op je eigen server thuis...
Verder zou ik, voordat je de hosting definitief overzet, je toch even verdiepen in een Linux os. Ik heb hier een server staan waar van alles en nog wat op draait. Als os heb ik hier Ubuntu 13.04 op draaien. Dit is één van de makkelijkste os om een Windows gebruiker over te laten stappen naar Linux, omdat het een goede grafische "desktop" heeft die erg lijkt op Windows. Voor een webserver is een ander os misschien handiger, maar voor de "beginner" lijkt mij Ubuntu een goede eerste keuze.

Verder over de errors: de errors in jouw screenshots heb ik nog nooit eerder gezien. Dus ik kan je niet verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 15:33

Foamy

Fulltime prutser

In de screenshots staat al aangegeven wat je zou moeten doen om deze problemen te verhelpen. Wat lukt hier niet aan?

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

hylke94 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 00:28:
Als os heb ik hier Ubuntu 13.04 op draaien. Dit is één van de makkelijkste os om een Windows gebruiker over te laten stappen naar Linux, omdat het een goede grafische "desktop" heeft die erg lijkt op Windows. Voor een webserver is een ander os misschien handiger, maar voor de "beginner" lijkt mij Ubuntu een goede eerste keuze.
Voor een server heb je geen desktop environment nodig (je hebt niet eens een monitor nodig, behalve voor de installatie)

De desktop environment is voor als je Ubuntu op de desktop gebruikt (dus als vervanger van Windows 7).

Mijn inziens is het beter als je het gewoon meteen leert zonder DE, omdat je uiteindelijk toch geen DE op een server wilt hebben ivm onnodige resource-verbruik en er toch geen goede GUI-tools zijn voor de administratie van bijvoorbeeld Apache of MySQL.

Wat er juist wel veel is, zijn goede webGUI-admintools. Voor Apache zou je een hostingpanel als Froxlor kunnen gebruiken, voor MySQL is er PhpMyAdmin, voor Postfix en Dovecot (email) is er Postfixadmin.

Oh, en een DE is niet exclusief voor Ubuntu hoor. Op bijna elke andere denkbare distro (Debian, Arch, Fedora, zelf niet-Linux-OS'sen zoals FreeBSD) kun je een DE installeren.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hylke94 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 00:28:
Om nog even op dat hosten zelf terug te komen, je zou er voor kunnen kiezen om de meest bezochte website bij je huidige hosting te laten staan en die andere twee op je eigen server thuis...
Verder zou ik, voordat je de hosting definitief overzet, je toch even verdiepen in een Linux os. Ik heb hier een server staan waar van alles en nog wat op draait. Als os heb ik hier Ubuntu 13.04 op draaien. Dit is één van de makkelijkste os om een Windows gebruiker over te laten stappen naar Linux, omdat het een goede grafische "desktop" heeft die erg lijkt op Windows. Voor een webserver is een ander os misschien handiger, maar voor de "beginner" lijkt mij Ubuntu een goede eerste keuze.

Verder over de errors: de errors in jouw screenshots heb ik nog nooit eerder gezien. Dus ik kan je niet verder helpen.
Dat zou zeker een makkelijke oplossing zijn. Als t goed is heb ik wel iets van Ubuntu ergens staan, een setup dus. Ik zal eens rommelen in mijn vrije tijd. :P Dankjewel! Tevens is het inderdaad een idee om m'n meest bezochte te laten staan en om dan eens te testen met de twee anderen.

Foamy schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:32:
In de screenshots staat al aangegeven wat je zou moeten doen om deze problemen te verhelpen. Wat lukt hier niet aan?
Wat ik niet begrijp is wat ik exact moet invullen om die errors weg te werken. In één van die screenshots staat inderdaad iets met tables, maar ik zou niet weten hoe ik die taal moet schrijven, waar ik het neer moet zetten en dergelijke. Ben dan al wel snel in de paniek, want stel dat ik 't verkeerd neer zet en dat ik vervolgens PMA over de zeik help? Mijn vraag is dus, hoe kom ik zo snel van die errors, af en wat zou ik exact moeten schrijven, en vooral: waar?
Milmoor schreef op maandag 22 juli 2013 @ 22:25:
Je hebt me ingehaald, maar wel via een andere route. Ik heb dus andere problemen. Het eerste screenshot lijkt aardig beschrijvend qua foutmeldingen.
Ook maar op puur geluk hahaha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 524115 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 19:41:

Wat ik niet begrijp is wat ik exact moet invullen om die errors weg te werken. In één van die screenshots staat inderdaad iets met tables, maar ik zou niet weten hoe ik die taal moet schrijven, waar ik het neer moet zetten en dergelijke. Ben dan al wel snel in de paniek, want stel dat ik 't verkeerd neer zet en dat ik vervolgens PMA over de zeik help? Mijn vraag is dus, hoe kom ik zo snel van die errors, af en wat zou ik exact moeten schrijven, en vooral: waar?
Met deze instelling kom je natuurlijk nergens.

Wat staat er onderaan je 2e screenshot?
  • Maak de nodige tabellen aan met examples/create_tables.sql.
  • Maak een pma-gebruiker aan en verleen die toegang tot deze tabellen.
  • ...
Zorg dat je snapt wat je aan het doen bent, zonder je handen in de lucht te gooien en te zeggen dat je het niet snapt.

En als ik je een tip mag geven: zet de taal op Engels en ga daarmee aan de gang, dan vind je 50 keer zo veel informatie als je op een foutmelding Googlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PNJvG
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Anoniem: 26306 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 20:05:
[...]

En als ik je een tip mag geven: zet de taal op Engels en ga daarmee aan de gang, dan vind je 50 keer zo veel informatie als je op een foutmelding Googlet.
QFT!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hylke94
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04 19:36
Compizfox schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:37:
[...]

Voor een server heb je geen desktop environment nodig (je hebt niet eens een monitor nodig, behalve voor de installatie)

De desktop environment is voor als je Ubuntu op de desktop gebruikt (dus als vervanger van Windows 7).

Mijn inziens is het beter als je het gewoon meteen leert zonder DE, omdat je uiteindelijk toch geen DE op een server wilt hebben ivm onnodige resource-verbruik en er toch geen goede GUI-tools zijn voor de administratie van bijvoorbeeld Apache of MySQL.

Wat er juist wel veel is, zijn goede webGUI-admintools. Voor Apache zou je een hostingpanel als Froxlor kunnen gebruiken, voor MySQL is er PhpMyAdmin, voor Postfix en Dovecot (email) is er Postfixadmin.

Oh, en een DE is niet exclusief voor Ubuntu hoor. Op bijna elke andere denkbare distro (Debian, Arch, Fedora, zelf niet-Linux-OS'sen zoals FreeBSD) kun je een DE installeren.
Ik draai dan ook meer dan alleen een webserver. En de webserver draait voornamelijk localhost. Een publieke website staat er niet, alleen de Apache-testpagina. Ik heb er bijvoorbeeld ook een ssh-server op staan die ik voornamelijk gebruik om iets met de "server" te doen.
Verder heb ik wel alles in het Engels geïnstalleerd, is wel zo makkelijk voor de foutmeldingen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 15:33

Foamy

Fulltime prutser

Tot nog toe heb ik geen enkele taak langs zien komen die niet via shell-toegang of via een webbased admin tool geregeld kan worden...

Zoals Cheatah ook al zei: zorg dat je weet waar je mee bezig bent. Je leert Apache of MySQL niet configureren door in de wizard op Next, Next, Finish te klikken. Je leert het wel door de documentatie te lezen, en zelf de configuratie op te zetten naar jou wensen. Op die manier snap je namelijk waar je mee bezig bent. Later kun je dan altijd nog voor makkelijkere installatiemethodes kiezen, maar zorg eerst dat je snapt hoe alles in elkaar steekt.

blub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 26306 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 20:05:
[...]

Met deze instelling kom je natuurlijk nergens.

Wat staat er onderaan je 2e screenshot?
  • Maak de nodige tabellen aan met examples/create_tables.sql.
  • Maak een pma-gebruiker aan en verleen die toegang tot deze tabellen.
  • ...
Zorg dat je snapt wat je aan het doen bent, zonder je handen in de lucht te gooien en te zeggen dat je het niet snapt.

Heb je zeker wel gelijk in, maar wat bij mij voornamelijk speelt, is dat ik het niet wil verkloten nu ik bijna zover ben. :P Er zitten behoorlijk wat uren in, en wil dan ook dat het gewoon goed staat.

Ja, de taal gaat sowieso op Engels komen te staan, want net wat je zegt; tig keer meer informatie te vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update: Ik ben verder nog niet met de server bezig geweest, wil dat natuurlijk zeker nog doen, maar wilde wel even laten weten dat ik Antagonist gemaild heb met wat meer info, en wie weet komt er wel wat uit.

In ieder geval erg bedankt voor alle hulp en advies tot nu toe, en wie weet! Ik hou jullie op de hoogte! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 22:45
Foamy schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:41:
Tot nog toe heb ik geen enkele taak langs zien komen die niet via shell-toegang of via een webbased admin tool geregeld kan worden...

Zoals Cheatah ook al zei: zorg dat je weet waar je mee bezig bent. Je leert Apache of MySQL niet configureren door in de wizard op Next, Next, Finish te klikken. Je leert het wel door de documentatie te lezen, en zelf de configuratie op te zetten naar jou wensen. Op die manier snap je namelijk waar je mee bezig bent. Later kun je dan altijd nog voor makkelijkere installatiemethodes kiezen, maar zorg eerst dat je snapt hoe alles in elkaar steekt.
Mag wel zeggen trouwens dat zowel mysql als apache behoorlijk daunting zijn zodra je iets verder wilt gaan dan de standaard condig ;)
Ik heb met gemak al meer dan een boek gelezen over beide om de zooi hier een beetje lekker af te tweaken ;)

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Anoniem: 524115 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 14:55:
[...]

Heb je zeker wel gelijk in, maar wat bij mij voornamelijk speelt, is dat ik het niet wil verkloten nu ik bijna zover ben. :P Er zitten behoorlijk wat uren in, en wil dan ook dat het gewoon goed staat.
Daar zijn config backups voor.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Of je maakt snapshots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zelf zit ik bij webreus.nl geen grote problemen mee maar de grote is wel wat een probleem maar dat heb ik opgelost door mijn foto's op een andere server (000webhost.com) te plaatsen en dan zo te linke naar elkaar. Ik moet zeggen dat de uptime en de problemen dat ik met hun al heb gehad een beetje uit de pan al is gelopen, maar hey het blijft gratis.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Snapshots?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja. Snapshots.

Een momentopname van het hele systeem. Vanaf het moment dat een snapshot is gemaakt worden de wijzigingen aan bestanden apart bijgehouden, zodat het systeem weet wat de voor/na situatie was. Als je overtuigd bent dat je wijzigingen goed zijn, gooi je de snapshot weg. Als je wijzigingen niet goed zijn dan revert je naar de snapshot en heb je de oude situatie.

Had je dit inmiddels zelf al opgezocht of was dit meer een afhaalchineesvraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet wat het begrip 'snapshot' is, maar sta er van te kijnken dat je dit kan doen tijdens je systeem zeg maar. Ben bekend met het printscreen, wat dus ook een opname maakt van een bepaald iets, dus geheel 'nieuw' is het voor mij ook weer niet. :P

Wat misschien wel een domme vraag is: Is er een specifiek programma voor of..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Update...

Ik heb wat gegoogled naar wat info i.v.m het configureren van de tabellen met behulp van de examples.
Ik heb onder andere gedaan wat hier staat:

http://forums.gentoo.org/viewtopic-t-883135-start-0.html
http://forums.phpfreaks.c...enable-extended-features/

Maar geen succes. De error verdwijnt gewoonweg niet.

Mijn config-file ziet er op dit moment zo uit:
<?php
/*
* Generated configuration file
* Generated by: phpMyAdmin 4.0.4.1 setup script
* Date: Mon, 22 Jul 2013 14:43:25 +0200
*/

/* Servers configuration */
$i = 0;

/* Server: localhost [1] */
$i++;
$cfg['Servers'][$i]['verbose'] = '';
$cfg['Servers'][$i]['host'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['port'] = '';
$cfg['Servers'][$i]['socket'] = '';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysqli';
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'http';
$cfg['Servers'][$i]['user'] = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['password'] = 'XXXXXXXXXXXXXXXXX';

/* End of servers configuration */

$cfg['blowfish_secret'] = 'XXXXXXXXXXXXXXXXXX';
$cfg['UploadDir'] = '';
$cfg['SaveDir'] = '';
$cfg['DefaultLang'] = 'en';
$cfg['ServerDefault'] = 1;

/* configuration storage */
$cfg['Servers'][$i]['pmadb'] = 'phpmyadmin';
$cfg['Servers'][$i]['controluser'] = 'phpmyadmin';
$cfg['Servers'][$i]['controlpass'] = 'XXXXXXXXXXXXXXXXXX';
$cfg['Servers'][$i]['relation'] = 'pma_relation';
$cfg['Servers'][$i]['table_info'] = 'pma_table_info';
$cfg['Servers'][$i]['table_coords'] = 'pma_table_coords';
$cfg['Servers'][$i]['pdf_pages'] = 'pma_pdf_pages';
$cfg['Servers'][$i]['column_info'] = 'pma_column_info';
$cfg['Servers'][$i]['bookmarktable'] = 'pma_bookmark';
$cfg['Servers'][$i]['history'] = 'pma_history';
$cfg['Servers'][$i]['designer_coords'] = 'pma_designer_coords';
$cfg['Servers'][$i]['tracking'] = 'pma_tracking';
$cfg['Servers'][$i]['userconfig'] = 'pma_userconfig';

?>
toon volledige bericht
XXXXXXX moet dan worden vervangen voor mijn passwords

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je het over die could not determine FQDN? Want dat is apache die een naar een PTR entry zoekt op de DNS server voor zichzelf. Zou kunnen dat je hem kan cheaten met je hostfile, maar vreemdgaan op eigen risico.

[ Voor 24% gewijzigd door analog_ op 01-08-2013 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
analog_ schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 20:09:
Heb je het over die could not determine FQDN? Want dat is apache die een naar een PTR entry zoekt op de DNS server voor zichzelf. Zou kunnen dat je hem kan cheaten met je hostfile, maar vreemdgaan op eigen risico.
??? FQDN? You lost me there, LOL.
Eerder had ik twee screenshots geplaatst:
http://103.imagebam.com/d.../pma_errors_22-7-2013.png
http://102.imagebam.com/d...rs_tabellen_22-7-2013.png

En ben daar dus mee bezig, echter verdwijnt ondanks de aangevulde info die in de config file staat, de error niet...

Wat voor risico bestaat er op het moment dat ik de hostfile aanpas?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 524115 op 01-08-2013 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat weet je zodra er iets niet meer werkt. Kom op zeg, een iets meer tweaker-mentaliteit mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 26306 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 20:37:
Kom op zeg, een iets meer tweaker-mentaliteit mag wel.
Een beetje meer tweaker mentaliteit wil ik ook best, maar ben dus een beginneling, bijdeze. ^^

Edit:

Ik denk overigens ook te weten wat er mis is met de config file. Ik schijn een boel te missen, dus ik ga daar van de week even naar kijken, en hoop dat 't dan gefixed is.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 524115 op 01-08-2013 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkForce
  • Niet online
Anoniem: 524115 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 22:54:
Een beetje meer tweaker mentaliteit wil ik ook best, maar ben dus een beginneling, bijdeze. ^^
Bij deze:
Apache Docs
Xampp Forum

Het zal mij niets verbazen dat de vragen die je stelt, er zelfs uitvoerig worden besproken en hoe je het kunt oplossen. Zelfs bij de screendumps die je hebt bijgevoegd staan hyperlinks. Als je daarop klikt krijg je uitleg van het probleem, en vaak zelfs hoe je het kunt oplossen. Vertaal de fout van Nederlands naar Engels, type het in bij google en je vind vele honderden tot duizenden oplossingen.

De tweakers mentaliteit is (voorzover ik mij al jaar en dag kan herinneren):
- Zoeken, lezen, lezen, lezen, lezen
- Zelf proberen
- Kom je er niet uit? Vragen om informatie, advies, tips.

Overigens is Xampp, Lampp etc. geen goede start om te beginnen mede omdat het voorgekauwde troep is - iets wat tweakers als het gaat om Webservers e.d. vooral juist overslaan, die proberen het één en ander uit, lezen/volgen howto's etc.
Anoniem: 524115 schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 20:18:
Wat voor risico bestaat er op het moment dat ik de hostfile aanpas?
Probeer het uit, en zie wat er gebeurt. That's the Tweakers way.

[ Voor 9% gewijzigd door DarkForce op 02-08-2013 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
DarkForce schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 00:23:

Probeer het uit, en zie wat er gebeurt. That's the Tweakers way.
Maak wel eerst een snapshot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkForce
  • Niet online
Dat doe je automatisch als tweaker, en anders leer je dat ook wel heel erg snel "als tweak-starter" ;) :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks... En ja, jullie hebben ook wel gelijk wat betreft het gewoon doen. Maar wil het niet over de zeik hebben nu ik zover ben (A)

Ik weet in ieder geval wel dat mijn config file wat mist, dus zal daar ff mee aan de gang gaan en ff zien van hoe en wat. Ik hou jullie op de hoogte.
Trommelrem schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 00:27:
[...]

Maak wel eerst een snapshot :)
Lang leve OneNote, denk ik? :')

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 524115 op 02-08-2013 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkForce
  • Niet online
Wat is een snapshot ? ;')

[ Voor 3% gewijzigd door DarkForce op 02-08-2013 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks? :)

De errors waar ik eerder screenshots van meegaf zijn eruit. Mijn config file bleek over de zeik te zijn en moest een extensie ff enablen.

Nu ff dit:

"Your PHP MySQL library version 5.0.51a differs from your MySQL server version 5.5.16. This may cause unpredictable behavior."

Google geeft hierover ja/nee antwoorden. De één die zegt dat PMA over de zeik is gegaan, de ander vraagt of die zich daar zorgen om moet maken waarop dan weer wordt geantwoord met "Nee, dat hoeft niet want MySQL is vrijwel compatible met alles."
No, it should not cause a problem. I have very little respect for phpMyAdmin as a system. I have never experienced a problem using different client/server versions with MySQL, and we have used them on a large scale in production.

I don't believe a word of it. If phpmyadmin says it, does not necessarily mean it's true.

MySQL client/server versions are very largely compatible, unless you're looking at very elderly versions of either of them (i.e. < 5.0)
http://stackoverflow.com/...-different-mysql-versions

Mijn vraag is: hoe serieus moet ik die melding nou nemen? Moet ik daar toch ff een oplossing voor gaan zoeken omdat het anders toch problemen kan geven of kan het toch zo? PMA werkt naar mijn mening prima? Ik kan connecten etc. Kom gewoon op de localhost en dergelijke, dus ik weet het ff niet.

Edit: Als t goed is, is alles eruit. Heb PMA geupgrade, en zie nu geen notes/errors meer. EINDELIJK!
Edit 2: Heb alleen de "Your PHP MySQL library version 5.0.51a differs from your MySQL server version 5.5.16. This may cause unpredictable behavior." error nog. Dus de vraag hierboven geldt nog steeds :P

Ook krijg ik de melding: Note: Enabling the database statistics here might cause heavy traffic between the webserver and the MySQL server. Is t verstandig die uit te zetten als dat mogelijk is?

Voor de rest zijn de fouten eruit. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 524115 op 04-08-2013 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, even denken hoor. In jouw geval draaien de webserver op dezelfde fysieke server. Zou het een probleem zijn als die services intern wat tegen elkaar praten?

Wedervraag: waarom wordt die melding gegeven? In welke situaties maakt het iets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Intern niet nee, maar zou dat zo blijven op 't moment dat ik de poort openzet?
Waarom wordt die melding weergegeven..? Als ik daar het antwoord op wist had ik die vraag toch niet gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smarti
  • Registratie: Maart 2010
Anoniem: 524115 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 16:04:
Intern niet nee, maar zou dat zo blijven op 't moment dat ik de poort openzet?
Lijkt me niet dat je webserver ineens tegen een wildvreemde MYSQL-server gaat praten.
Anoniem: 524115 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 15:14:
Ook krijg ik de melding: Note: Enabling the database statistics here might cause heavy traffic between the webserver and the MySQL server. Is t verstandig die uit te zetten als dat mogelijk is?
Staat hier dat deze optie al aan staat dan? Zoals ik het lees word je er alleen op gewezen wat de gevolgen zouden kunnen zijn als je deze aan zet.

De vraag zou mijn inziens moeten zijn: heb je deze statistieken nodig?
Als je deze statistieken niet nodig hebt/er toch niets mee gaat doen, dat kan je het net zo goed uit zetten/laten staan. Als je hier wel wat mee wilt doen, kan je het maar beter aanzetten. Als je het niet weet, kan je ze ook gewoon aanzetten en kijken of je er iets aan hebt (je bent toch nog met een test server bezig?). Maar het beste is (wat iedereen natuurlijk doet :P ) je inlezen wat deze statistieken precies inhouden en dan een keuzen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
smarti schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 17:22:
[...]

[...]

Staat hier dat deze optie al aan staat dan? Zoals ik het lees word je er alleen op gewezen wat de gevolgen zouden kunnen zijn als je deze aan zet.

De vraag zou mijn inziens moeten zijn: heb je deze statistieken nodig?
Als je deze statistieken niet nodig hebt/er toch niets mee gaat doen, dat kan je het net zo goed uit zetten/laten staan. Als je hier wel wat mee wilt doen, kan je het maar beter aanzetten. Als je het niet weet, kan je ze ook gewoon aanzetten en kijken of je er iets aan hebt (je bent toch nog met een test server bezig?). Maar het beste is (wat iedereen natuurlijk doet :P ) je inlezen wat deze statistieken precies inhouden en dan een keuzen maken.
Klopt, dat staat er inderdaad. Ik klikte er eerder op, waarna ik vervolgens dacht naar de instellingen te gaan - niet dus. Ik zie inderdaad wel wat ik daarmee doe. Het is een testserver, dus kan het inderdaad wel aanzetten, maar is het verstandig om het zo te laten op het moment dat ik ervoor kies één van mijn sites te laten draaien op die server ivm traffic?

Heb je misschien dan ook een antwoord op de vraag in verband met de melding: "

Your PHP MySQL library version 5.0.51a differs from your MySQL server version 5.5.16. This may cause unpredictable behavior."

Google gaf me namelijk verschillende antwoorden, vandaar dat ik niet zeker ben. De ene zegt dat het inderdaad problemen kan gaan geven, de ander zegt dat MySQL vrijwel met alles compatible is. Wat is jouw ervaring daarin? Het werkt verder naar mijn mening prima, dus als het aan mij ligt kan het wel blijven staan zo, maar het gaat mij erom wat het veiligst/handigste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt het negeren zolang het geen problemen geeft.

Maar je bent niet geschikt als serverbeheerder. Ik word hier als iemand die al meer dan 10 jaar servers beheert een beetje droevig van. Mensen zoals jij horen geen spullen aan het internet te hangen. Te weinig kennis is het probleem niet, daar is iets aan te doen. Je blijft echter maar de verkeerde aanpak gebruiken. En zo doe je dus niet de juiste kennis op. Ga je ook nooit doen als je zo doorgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 26306 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 19:34:
Je kunt het negeren zolang het geen problemen geeft.

Maar je bent niet geschikt als serverbeheerder. Ik word hier als iemand die al meer dan 10 jaar servers beheert een beetje droevig van. Mensen zoals jij horen geen spullen aan het internet te hangen. Te weinig kennis is het probleem niet, daar is iets aan te doen. Je blijft echter maar de verkeerde aanpak gebruiken. En zo doe je dus niet de juiste kennis op. Ga je ook nooit doen als je zo doorgaat.
Ik vraag liever teveel dan te weinig. Nee, ben geen serverbeheerder absoluut niet, maar ben al zover gekomen dus maak het dan liever ook af, en dan ff kijken of 't gaat ja of nee.

Maar dankjewel... Waardeer in ieder geval je eerlijkheid, en we zullen zien. :)

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 524115 op 04-08-2013 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

Maar je snapt dat als je NU een plan hebt om "websites" te gaan hosten het wellicht verstandig(er) is om wat goede feedback van pro's aan te nemen hoe te beginnen? Je kunt het wiel wel opnieuw gaan uitvinden - leer je inderdaad veel van - maar is het wel the way to go?

Anyway, als ik zo vrij mag zijn:

- VPS nemen
- FreeBSD template erop knallen
- Turtorial zoeken (MySQL/Nginx/Wordpress/PHP op FreeBSD)
- Security best-practice doorlopen
- Stap- voor stap alle websites de lucht in brengen
- Backup/snapshot maken
- Daily backup inregelen (extern?)

Je leert zo de 'beheerder' van je eigen VPS te worden, weet wat er draait, weet wat je moet updaten- en doen. Je kunt ook een webmin console op FreeBSD gaan gooien (niet dat ik dat aanraad maar ach wil je het lekker LAMP-look-a-like).

Zie dat de meningen er flink over verdeeld zijn - snap alleen keuzes voor Windows Server niet echt nu ik mij onlangs heb mogen verdiepen in BSD (in plaats van Ubuntu/Debian - Windows vind ik echt ruk voor hosting :x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 286128 schreef op zondag 04 augustus 2013 @ 20:44:
Maar je snapt dat als je NU een plan hebt om "websites" te gaan hosten het wellicht verstandig(er) is om wat goede feedback van pro's aan te nemen hoe te beginnen? Je kunt het wiel wel opnieuw gaan uitvinden - leer je inderdaad veel van - maar is het wel the way to go?

Anyway, als ik zo vrij mag zijn:

- VPS nemen
- FreeBSD template erop knallen
- Turtorial zoeken (MySQL/Nginx/Wordpress/PHP op FreeBSD)
- Security best-practice doorlopen
- Stap- voor stap alle websites de lucht in brengen
- Backup/snapshot maken
- Daily backup inregelen (extern?)

Je leert zo de 'beheerder' van je eigen VPS te worden, weet wat er draait, weet wat je moet updaten- en doen. Je kunt ook een webmin console op FreeBSD gaan gooien (niet dat ik dat aanraad maar ach wil je het lekker LAMP-look-a-like).

Zie dat de meningen er flink over verdeeld zijn - snap alleen keuzes voor Windows Server niet echt nu ik mij onlangs heb mogen verdiepen in BSD (in plaats van Ubuntu/Debian - Windows vind ik echt ruk voor hosting :x).
toon volledige bericht
Thanks, waardeer ik!

En inderdaad, de meningen zijn flink verdeeld, maar geeft niets. Heb 't dan nu op Windows (heb hier als t goed is ook niets anders draaiend) draaiende, ondanks de meningen, dus maak dat dan ook wel af, en dan verder kijken. Ik wil ook zeker, als ik doorga hiermee in de toekomst, dit is namelijk gewoon een 'fun' dingetje, een test dingetje omdat m'n host zo ligt te rommelen. Niet zozeer iets serieus, al wil ik natuurlijk wel dat het goed draait.

Ik zal ongetwijfeld een pain in the butt zijn, maarja... Hahaha! Zo leer ik nog eens wat. :+

Wederom iedereen bedankt voor alle antwoorden/meningen en dergelijke!
Pagina: 1 2 Laatste