Zelf hosten / Selfhosting

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCaleb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-01-2022
Beste Tweakers,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om zelf een website te hosten.
Normaal is het zo dat je een domeinnaam registreert en dat je daar bijvoorbeeld webspace bij aanschaft.
Is het nou ook bijvoorbeeld mogelijk om alleen een domeinnaam te registeren maar dat je vanaf je eigen schijfruimte de site host.
Als je bijvoorbeeld een HD van 200 GB hebt dat je dat dan ook als webspace kan gebruiken (of gedeeltelijk) inplaats van dat je dat aanschaft bij een bedrijf op internet?

Is dit mogelijk? en zo ja weet iemand toevallig een handleiding of een uitleg over hoe je dit tot stand kan brengen?

thnx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:24

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij is dat zo simpel als; domein aanvragen en re-directen naar het IP van je eigen verbinding. Dan een webserver op je eigen PC of server installeren met mogelijk php/sql en/of whatever. Dat kan handmatig maar er zijn ook alles-in-één installers.

[ Voor 3% gewijzigd door Blisterin_Bull op 04-08-2007 23:51 ]

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:21
dat is mogelijk, alleen moet je dus een goeie internetverbinding hebben, 24/7 online blijven, en een server op je pc hebben draaien. Maar om daarme 16,49 incl domeinnaam mee uit te sparen...*

Modbreak:Als je de URL nu weglaat is het een constructieve post.

[ Voor 18% gewijzigd door bjck op 05-08-2007 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCaleb
Blisterin_Bull schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 23:51:
Volgens mij is dat zo simpel als; domein aanvragen en re-directen naar het IP van je eigen verbinding. Dan een webserver op je eigen PC of server installeren met mogelijk php/sql en/of whatever. Dat kan handmatig maar er zijn ook alles-in-één installers.
Klinkt logisch :)
Kan je ook een domein aanvragen zonder webspace dan?
Of zit dat bijna altijd inbegrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
Blisterin_Bull schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 23:51:
Redirecten hoeft nog niet eens. A-record instellen op je (vaste) IP, eventueel poort forwarden in het modem/natbeestje en gassen met die bak.

Mocht je geen vast IP hebben, dan ipv een A-record een CNAME-record met lage ttl naar bijvoorbeeld een dyndns-hostnaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:21
natuurlijk zijn er domeinnamen zonder hosting :) dat zou niet best zijn anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
MrCaleb schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 23:52:
[...]

Klinkt logisch :)
Kan je ook een domein aanvragen zonder webspace dan?
Of zit dat bijna altijd inbegrepen
Domein zonder hosting is meestal 'goeiekoper'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 13:04
Ja hoor, gewoon alleen domeinnaam aanvragen, kun je inloggen bij die partij, en vervolgens je domeinnaam laten verwijzen naar je eigen IP adres. Wel handig om fixed ip adres te hebben, het is ook wel op te lossen met een dynamisch ip, maar echt handig is dat niet. Maar dit staat ook enigszins hier uitgelegd

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCaleb
Okay dus.

1. Domeinnaam bestellen
2. Server draaien en 24/7 online zijn met een goede i-net verbinding.
3. A-Record of Poort forwarden
4. Klaar? :)

Klinkt best simpel. Hoewel de boel wel opgezet moet worden natuurlijk.
En op deze wijze draaien ik dan de site op me eigen systeem waarbij ik dus alle schijfruimte kan gebruiken die ik zelf bezit?

*editje*

Btw betreft beveiliging is dit natuurlijk mogelijk voor hackers om op deze wijze je eigen server binnen te dringen? Of is dat praktisch hetzelfde als een aanval op een willekeurige computer

[ Voor 22% gewijzigd door MrCaleb op 04-08-2007 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCaleb
CamU schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 23:55:
Ja hoor, gewoon alleen domeinnaam aanvragen, kun je inloggen bij die partij, en vervolgens je domeinnaam laten verwijzen naar je eigen IP adres. Wel handig om fixed ip adres te hebben, het is ook wel op te lossen met een dynamisch ip, maar echt handig is dat niet. Maar dit staat ook enigszins hier uitgelegd
Thanks man, had ik uiteraard zelf moeten vinden, maar ik ga dit even helemaal nalezen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou ook even kunnen kijken naar een (gratis) service als DynDNS, misschien heb je er genoeg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:12
[b][message=28507479,noline]MrCaleb schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @

Btw betreft beveiliging is dit natuurlijk mogelijk voor hackers om op deze wijze je eigen server binnen te dringen? Of is dat praktisch hetzelfde als een aanval op een willekeurige computer
windows updates up to date houden.. apache & mysql up to date houden.. geen onnodige programma's draaien die bepaalde poorten openhouden...

goede firewall.. fatsoenlijke scripts

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
MrCaleb schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 23:56:
Okay dus.

3. A-Record of Poort forwarden
Poortforwarden moet in geval van een NAT-'router' altijd.

Beveiliging zou ik niet te licht over denken, er zijn namelijk 24/7 reeds gehackte machines in de weer om nog meer kwetsbare collega's te zoeken dus pas even op de te gebruiken serversoftware en ditto updates/instellingen van rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Ik heb een domein met webspace waarvan ik de webspace gebruik voor mijn mailboxen.
In het instellingen menu kan je dan je domein doorsturen naar je eigen webserver door hier je eigen ip adres in te geven.
wanneer je poort 80 van je webserver op de router open zet werkt alles naar behoren.

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozziestroker1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-10 11:16
ik heb een nas schijf gekocht.
ik sluit hem aan op de router en heb een webserver(php+mysql),photoserver,audioserver,printserver en ftp server kant en klaar in 1 kastje.
voor 5€per jaar bij active24 een domeinnaam genomen en geforward naar mijn ip.
werkt perfect en je kan alles doen en gebruiken.
tevens kan ik met mijn nas ook netwerk backups maken van alle computers in het netwerk.

naar mijn inzicht is dit makkelijker dan een computer als server te gebruiken en kost het ieder geval al minder stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Icekiller2k6 schreef op zondag 05 augustus 2007 @ 00:04:
[...]

windows updates up to date houden.. apache & mysql up to date houden.. geen onnodige programma's draaien die bepaalde poorten openhouden...

goede firewall.. fatsoenlijke scripts
Tegenwoordig zit je meestal zit je toch achter een NAT-router thuis. Het hele nut van een standaard (stateless) firewall voor inkomend verkeer is daarmee al weggeveegd. Overigens betekent een NAT wel dat je ook een poort moet forwarden, voor website dus poort 80.

Het up-to-date houden van software geldt met name voor de webserver, aangezien dat hetgene is dat echt direct toegankelijk is voor de buitenwereld. Zorg ook voor veiligheid, chroot de services/daemons, of en gebruik een aparte user met beperkte rechten. Kijk uit met PHP-scripts voor bijv weblogs en bekende CMS'en. Deze moet je ook up-to-date houden.

Enfin, zelf een server draaien kan prima (mijn site draait al jaren op eigen server), maar je zult nog meer dan bij een provider rekening moeten houden met veiligheid; er is niemand anders die het voor je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrCaleb
Bedankt jongens hier heb ik echt heel veel aan :)
Dan kan ik in ieder geval een start poging maken om wat op te zetten.
Tis vast weer iets ingewikkelder dan het klinkt maar merk wel dat ik hier een heel eind mee kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Misschien een domme vraag (of een dom antwoord ;) ), maar je kan toch ook gewoon 'hostnaam.provider.nl' doen?

Ik kan dat tenminste wel bij XS4All.
Uitleg van het Servicecentrum:
U kunt op deze pagina een eigen hostnaam kiezen. Een hostnaam is de naam waaronder uw computer bekend is als deze op een netwerk aangesloten is. Als de computer online is geldt deze naam ook op internet. De hostnaam is verbonden met een vast IP-adres. Uw vaste IP-adres staat bovenaan deze pagina. Als hostnaam wordt vaak een subdomein gekozen: iets.uwdomein.nl.

Voorbeelden
Kiest u de hostnaam 'fotoalbum.xs4all.nl' en draait u een webserver, dan is uw computer op internet bereikbaar op http://fotoalbum.xs4all.nl.
Draait u een ftp-server met wachtwoordbeveiliging en kiest u de hostnaam 'file.xs4all.nl', dan benadert u met een ftp-programma uw bestanden op ftp://file.xs4all.nl.
Kiest u de hostnaam 'achternaam.xs4all.nl' en draait u een mailserver dan kunt u e-mail ontvangen op naam@achternaam.xs4all.nl.
Lijkt mij veel goedkoper.

En anders natuurlijk
Een eigen domein

Wilt u een eigen domeinnaam die naar uw ADSL aansluiting verwijst om bijvoorbeeld een eigen webserver te draaien, dan kan dat ook. Meer informatie vindt u bij Domeinnaam Reservering. In de bestelprocedure kunt u ook voor een bestaande domeinnaam een doorverwijzing naar een ander domein of IP-adres invullen. U vindt het IP-adres in de bevestigingsbrief van uw ADSL aanvraag.
Ik weet niet wat voor verbinding je hebt en wat je er allemaal mee doet, maar een huis- tuin- en keukenverbinding lijkt mij lang niet genoeg voor mooi hosten. Zelfs als je je eigen spullen wilt hebben (zonder iemand anders toegang te geven) haal je het nog binnen met de maximale snelheid van je upload, en dat is bij mij 1/8 van mijn download. (bv. als je een filmpje wilt laten zien bij familie)
En mijn computer staat niet uit, die is altijd aan het uploaden (p2p client), ook om te internetten en IM heb ik upstream nodig etc..

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapstaart
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 15:38
Hoe zit het dan eigenlijk met het versturen van e-mail via een eigen mailserver thuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:21
meeste providers blokkeren poort 25 ... moeilijk dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

Mitch schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 17:04:
meeste providers blokkeren poort 25 ... moeilijk dus
Maar daarvan zijn er weer die gebruikmaken van smarthosten (mails redirecten).

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:31
1) Een server opzetten met bijvoorbeeld Apache
2) Port forwarden naar jouw pc
3) PHP installeren (naar wens) en eventueel MySQL
4) Domein naam registreren bij DynDNS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiN-eViL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-08 10:13

XiN-eViL

kzie-nie-veel

Mocht poort 25 geblockt zijn bij je provider (dit is vaak alleen voor inkomende mail, verzenden kun je meestal wel), kun je via Rollernet (http://www.rollernet.us/) een account aanmaken, en je mail daar binnen laten komen op poort 25. Zij sturen het dan automatisch door naar een door jou opgegeven ip+poort (je moet wel per e-mail adres instellen dat hij goedgekeurd moet worden).
Heb er een tijd terug veel gebruik van gemaakt, werkte heerlijk :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-10 17:07

RammY

Dát!

Als poort 25 geblocked is, heeft je provider meestal wel een mail relay die je kunt gebruiken.
Bijvoorbeeld Planet... tis even een instelwerkje ;) maar dan werkt het wel.

Het leuke is dat je met een fatsoenlijke hostname net iets professioneler overkomen dan met een DynDNS.
En zoveel kost het niet dus daarvoor hoef je het niet te laten.

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

MrCaleb schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 23:48:
Beste Tweakers,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om zelf een website te hosten.
Normaal is het zo dat je een domeinnaam registreert en dat je daar bijvoorbeeld webspace bij aanschaft.
Is het nou ook bijvoorbeeld mogelijk om alleen een domeinnaam te registeren maar dat je vanaf je eigen schijfruimte de site host.
Als je bijvoorbeeld een HD van 200 GB hebt dat je dat dan ook als webspace kan gebruiken (of gedeeltelijk) inplaats van dat je dat aanschaft bij een bedrijf op internet?

Is dit mogelijk? en zo ja weet iemand toevallig een handleiding of een uitleg over hoe je dit tot stand kan brengen?

thnx!!
Dat kan. Voorwaarde is dat je internet provider jou een vast IP kan geven en ze het ook toestaan dat je een server draait.
In dat geval kan je je DNS A Record direct naar jouw IP laten verwijzen.
Als je geen vast IP hebt maar wel een vaste hostname is het ook mogelijk om een CNAME record naar je hostname te laten verwijzen (dan maak je een CNAME *.jouwdomein.nl -> jouw-hostname.provider.nl)

Daarnaast zal de partij waar jij je domein registreert DNS record aanpassingen moeten toestaan. Dat doen ze helaas lang niet allemaal.

Maargoed, ik raad het je niet aan. Een normale internet verbinding is niet snel genoeg als je een ook maar enigzins populaire site maakt.

Aan jouw kant moet je natuurlijk een server hebben. Daar installeer je bijvoorbeeld Apache, MySQL en PHP op, of IIS met MSSQL. Tomcat zou ook nog kunnen als je graag met Java Server Pages werkt.
Daarbij kan je nog een mailserver pakket installeren, FTP, etc etc.

In je webserver pakket zal je dan nog moeten instellen dattie reageert op jouw domeinnaam. Voor Apache configureer je dat in je VHOSTS bestand.
Daarin kan je ook apparte subdomeinen (dus b.v. webmail.jouwdomein.nl) naar apparte pagina's laten verwijzen.

Gezien je waarschijnlijk een router hebt zal je moeten portforwarden.
Voor een webserver poort 80, FTP poort 21, SMTP mail poort 25.

Ik kan je vertellen dat het behoorlijk veel werk is. Als je het leuk vind is het wel een uitdaging :)

Maargoed, nog even over hosters en DNS aanpassingen maken: ik werk zelf sinds kort bij Yourhosting.nl en daar is het mogelijk om DNS aanpassingen te maken.

[ Voor 24% gewijzigd door McKaamos op 11-08-2007 10:58 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1