HTPC, kant-en-klaar, zelfbouw of alles-in-één

Pagina: 1
Acties:

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-02 15:47
Beste mede-tweakers,

Al sinds enige tijd ben ik op zoek naar een opstelling voor "DE XBMC ervaring". In een vorig topic vroeg ik om advies/hulp voor een (zelfbouw) homeserver of kant-en-klare Synology NAS.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik de Synology 713+ wil. Gezien ik toch investeer in "DE XBMC ervaring" wil ik ook onder de TV een HTPC (zelfbouw of kant-en-klaar). Mijn huidige oplossing is omslachtig (game PC op TV, monitor 2 uitschakelen, TV inschakelen, TV op HDMI 2 zetten, resolutie op 1080 zetten, geluid omzetten naar HDMI en alles weer terug als ik er klaar mee ben).

En als ik dan toch investeer dan wil ik ook Live (interactieve) HD TV van Ziggo via XBMC.

Ik weet dat ik geen alles-in-één HTCP met NAS wil, tenzij iemand hele, maar dan ook HELE, goede argumenten geeft. Ik denk dat er dan meer stroom verbruikt wordt (NAS moet 24/7 aan staan), er onnodige onderdelen slijten en met twee losse systemen ben je minder afhankelijk.

Dus ik wil onder mijn TV een HTPC en ik twijfel heel sterk tussen zelf bouwen of een kant-en-klaar oplossing (bijv. Zotac Zbox). Deze HTPC moet op windows 7 draaien gezien ik met de HTPC ook af en toe een teamspeak server wil draaien of een Minecraft server.

De Synology NAS zal 24/7 draaien voor dingen als personal cloud, download server, video/muziek opslag voor XBMC, etc.

De volgende kant-en-klaar oplossingen hebben mijn interesse gewekt, advies hierover ook welkom;

pricewatch: Zotac ZBOX ID83 (ZBOX-ID83-BE)
Dit kastje, met 4 of 8 GB en een SSD van 64GB had in eerste instantie mijn interesse en was al bijna de keuze geworden. Groot voordeel is dat je zelf bepaald welke HD / geheugen je erin steekt.

Hierna vond ik de volgende hele leuke ASRock;
pricewatch: ASRock Vision HT 321B Wit
Het grote voordeel vind ik dat er een DVD/Blue Ray speler in zit (handig als je ff een dvdje wil kijken die nieuw is of nog niet geript). Echter, de prijs is erg (te) hoog en ik wil de HD vervangen met een SSD (maakt het nog duurder).

Verder zag ik nog wel andere leuke en mooie doosjes (Intel NUC, Zotac Nano, Giada, etc) maar de twee bovenstande hebben dan mijn voorkeur. Ook hier weer, indien iemand hele goede argumenten heeft voor andere doosjes overweeg ik dat zeker!

Om Live TV te kijken via XBMC moet ik een TV-kaart of tuner hebben welke extern nog duurder zijn dan eentje die je in een PC kan inbouwen (toch?). Dus viel mijn oog op zelf bouwen, zeker gezien er blijkbaar leuke en stille en zuinige zelfbouw mogelijkheden zijn (kwam ik achter).

Qua zelfbouw HTPC heb ik nog niet heel veel onderzoek gedaan, voornamelijk omdat mijn gevoel zegt dat zelfbouw meer geluid maakt, meer stroom verbruikt en lastiger is. Al is het wel goedkoper, krachtiger en flexibeler ...

Wat ik wel weet is dat, indien zelfbouw, ik een kastje met LCD/display wil (voor volume, huidige afspeel weergave e.d.) zodat ik bij radio/mp3 afspelen ook de TV uit zou kunnen doen. Echter, heb ik totaal geen idee of dit icm XBMC werkt! Ook is een afstandbediening een eis (wat de kant-en-klare kastjes al hebben).

Gezien de HTPC in het zicht, onder de TV komt is form-factor heel belangrijk (daarom vind ik die kleine kant-en-klare doosje erg leuk) en moet hij uiteraard ook zo stil (en zuinig) mogelijk zijn.

Dus eigenlijk komt het neer op de volgende vragen;

1. Advies over kant-en-klare HTPC of zelf bouwen.

2. Welke tv-kaart/tuner wordt geadviseerd voor Ziggo (interactieve) Live HD TV? Zowel los als inbouw.

3. Voor zelfbouw zou ik graag wat advies willen over een kast met LCD en hoe/of dit werkt met XBMC.

4. Voor zelfbouw zou ik ook graag wat advies willen hoe en waar ik op moet letten qua geluidsproductie en energie zuinigheid.

Budget; Zo'n asrock tikt al snel de 700€ aan maar ik wil het toch graag onder de 500€ houden of liever nog minder. De Synology 713+ is nog niet aangeschaft en valt buiten het budget!

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:41
Over de afstandbediening hoef je niet echt moeilijk te doen. Ik heb voor mijn HTPC een Flirc gekocht waarmee zo'n beetje iedere afstandbediening die je nog hebt liggen te gebruiken is. Indien je de HTPC ook wil opstarten met de AB moet je wel controleren dat de USB poorten stroom krijgen wanneer het ding uit staat.

NAS combineren met een HTPC zou ik inderdaad ook niet doen.

Belangrijkste overweging, naast een systeem dat voldoende snel is voor DTS-HD, 3D en XMBC met wat zwaardere skins, is toch wel dat deze stil moet zijn. Dat is bij zelfbouw wel een uitdaging. Je kan het beste op SilentPCreview kijken naar geschikte kasten / systemen.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 22:08
Als zo'n alles in één kastje precies doet wat jij er van verlangd dan zou ik daar gewoon voor gaan. Ik heb een zelfbouw HTPC maar dat is omdat er een TV kaart (PCI-E) kaart in zit en ik hem ook als NAS gebruik. De behuizing is dan een stuk groter (GD04) maar mistaat zeker niet hier in het TV meubel.
Wat betreft geluid is het toch vooral een persoonlijk iets. Ik heb jarenlang een flinke desktop op mijn kamer gehad die 's nachts ook gewoon draaide en daar had ik ook amper last van. Die kon je wanneer het stil was buiten de kamer ook makkelijk horen. De GD04 maakt in vergelijking daarmee amper geluid. Alleen als het echt stil is (als je hem niet als NAS gebruikt is praktisch nooit lijkt me, je gaat immers geen film kijken zonder geluid) hoor ik hem als ik erop let.
Dat is dan ook wel een voordeel van een grote behuizing met grote(re) ventilatoren. Kleine ventilatoren produceren een stuk meer geluid.

• mpijnen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-01 13:38
Wat je (volgens mij) ook mee moet nemen in de afweging is hoeveel efford wil je erin steken?

Een kant en klaar systeem (b.v. een humax) vereist veel minder installatie en onderhoudswerk dan een Windows omgeving.

Andersom biedt een kant en klaar omgeving veel meer flexibiliteit t.o.v. een eigen bouw systeem op Windows.

• Dreanor
Allard schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:12:
Over de afstandbediening hoef je niet echt moeilijk te doen. Ik heb voor mijn HTPC een Flirc gekocht waarmee zo'n beetje iedere afstandbediening die je nog hebt liggen te gebruiken is. Indien je de HTPC ook wil opstarten met de AB moet je wel controleren dat de USB poorten stroom krijgen wanneer het ding uit staat.
Ja ok, dus gewoon een usb reciever + afstandsbediening kan gewoon op elk kastjes (zelfbouw of niet). Ik dacht dat zo'n reciever in de kast zelf gebouwd zit en niet eens verder gedacht dat het ook anders kan. :P
Allard schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 15:12:
Belangrijkste overweging, naast een systeem dat voldoende snel is voor DTS-HD, 3D en XMBC met wat zwaardere skins, is toch wel dat deze stil moet zijn. Dat is bij zelfbouw wel een uitdaging. Je kan het beste op SilentPCreview kijken naar geschikte kasten / systemen.
Op zich mag het best ietsje geluid maken natuurlijk. Gezien het kastje toch aan staat als er geluid uit de tv/speakers komt of als ik achter de PC zit. Maar het liefst natuurlijk zo stil mogelijk, echter als ik moet inboeten op ruwe kracht dan heb ik liever de kracht en ietsje geluid.
Snippo schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 23:07:
Als zo'n alles in één kastje precies doet wat jij er van verlangd dan zou ik daar gewoon voor gaan. Ik heb een zelfbouw HTPC maar dat is omdat er een TV kaart (PCI-E) kaart in zit en ik hem ook als NAS gebruik. De behuizing is dan een stuk groter (GD04) maar mistaat zeker niet hier in het TV meubel.
Wat betreft geluid is het toch vooral een persoonlijk iets. Ik heb jarenlang een flinke desktop op mijn kamer gehad die 's nachts ook gewoon draaide en daar had ik ook amper last van. Die kon je wanneer het stil was buiten de kamer ook makkelijk horen. De GD04 maakt in vergelijking daarmee amper geluid. Alleen als het echt stil is (als je hem niet als NAS gebruikt is praktisch nooit lijkt me, je gaat immers geen film kijken zonder geluid) hoor ik hem als ik erop let.
Dat is dan ook wel een voordeel van een grote behuizing met grote(re) ventilatoren. Kleine ventilatoren produceren een stuk meer geluid.
Het nadeel van een alles-in-één kast vind ik dat deze 24/7 aan staat en dus overbodig stroom verbruikt en onnodig elementen slijt. Daarnaast heb ik gelezen dat een zelfbouw NAS veel meer moeite kost op software gebied in vergelijking met de onovertroffen gebruiksvriendelijkheid van de Synology software.

Mijn grootste vragen over zelfbouw zijn de LCD/display in de pc case, of deze overweg kan met XBMC. Dus dat zo'n schermpje bijvoorbeeld volume weergeeft, now playing, etc. Zodat je ook eens radio/mp3 kan afspelen en zappen zonder de tv aan te hoeven zetten. Naja, zie de TS verder. :)

Edit: Met een display bedoel ik zoiets (maar dan een goedkopere/kleinere kast :P):
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1254821085.jpeg

Alvast bedankt voor de eerste feedback. :D

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

Mwa ik heb zelf gekozen voor een zelfbouw nas / HTPC oplossing. Ik zal voordat kroegtijger langs komt maar meteen mijn eigen ramen in gooien. Geluid een HDD maakt geluid net zoals alles wat beweegt geluid maakt.
Bij mij vind ik het heel erg mee vallen maar dat heeft ook veel te maken met de degelijke kast die ik heb gekocht de Node 304 deze heeft gewoon goede demping.

Bij mij staat hij als volgt:
AMD A10-5800k
8Gb DDR 3
6x 3TB seagate
Mini ITX bordje met 6 sata 3 poortjes allemaal direct op de "echte" sata controller.

Ik heb gekozen geen RAID te gebruiken. Boven de 2TB per disk heeft het minder tot geen zin om voor RAID5 te gaan door de failure rate van sectors op de hdd's en zul je dus om je data "safe" te houden RAID6 moeten kiezen.

Op het moment dat wij van een appartement naar een huis gaan komt er bij mij een mooie case waar op zijn minst 12 schijven in kunnen en gaat dit hele handeltje hopla naar de meterkast en blijft enkel de HTPC staan mogelijk in een kleiner kastje of juist in het zelfde kastje met wat meer grafische power. Tot die tijd is wat ik nu heb staan voor mij een perfecte comprimé. Waarschijnlijk koop ik dan een 6x4TB of wat dan gang baar is zodat ik alles direct kan overhevelen op een grote array want dan heb ik de ruimte en het budget bij elkaar gespaard om zonder comprimé te bouwen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Dreanor
Ik blijf het lastig vinden, al die keuzes. Ben nu even aan het brainstormen over een all-in-one (htpc incl. NAS).

Qua geluid ben ik aan het testen hoe storend ik het vind. Gezien mijn game PC in de woonkamer (achterkamer) staat en die loopt via HDMI naar de TV waar ik dan XBMC op draai. Om heel eerlijk te zijn was het geluid van die bak (op 3 á 4 meter afstand) niet opgevallen tijdens film kijken of gamen op de bank.

Met een "all-in-one" zelfbouw ben ik wel het goedkoopste uit (wat een steeds groter pluspunt wordt gezien ik binnenkort weer op zoek moet naar een nieuwe baan). Voor de prijs van alleen een Synology 713+ of alleen een ASRock Vision (+/-700€ per stuk) kan je ook een hele dikke all-in-one HTPC/NAS bouwen laat staan als je de prijs van beide systeempjes bij elkaar op telt en in een all-in-one steekt.

Echter, hoe zit het met stroom verbruik en slijtage van de onderdelen, want ik wil de NAS of het NAS gedeelte 24/7 aan hebben (bereikbaarheid bestanden/minecraft server). En hoe zit het met software als personal cloud, auto backup, download server, etc. onder windows 7? Ik lees namelijk dat heel veel mensen de Synology software een verademing vinden ten opzichte van windows/zelfbouw.

Bovendien, heb ik dan wel heel wat meer ruwe kracht nodig (toch?) gezien ik alles op één machine zou hebben. Wat ook weer meer geluidsproductie betekend. Dus dat er een minecraft servertje loopt terwijl de download server loopt terwijl XBMC loopt en toevallig ook nog de backup loopt ... Maar misschien til ik ook te zwaar aan deze dingen en zal dat allemaal wel meevallen (Minecraft server is enkel om mijn singleplayer wereld overal bereikbaar te hebben, downloaden zal ik niet eens zo heel intensief doen en backup is ook niet bijzonder groot).

Even de voor en nadelen op een rij, misschien dat men hierover mij nog kan informeren hoe zwaar of niet ze zijn (vooral de nadelen).

Voordelen all-in-one zelfbouw;
- Goedkoper
- Alles naar eigen smaak in te delen (kast, onderdelen)
- Uit te breiden (NAS vol is vol!)
- PCI tv-tuner inbouw
- Krachtiger (?)

Nadelen;
- Alles op één machine (dus als die kapot is heb je niks meer) - Is dit reëel?
- Meer ruwe kracht nodig
- Meer stroom verbruik (bij 24/7)
- Onnodig slijtage onderdelen - Klopt dit of is dit mijn fantasie?
- Meer geluidsproductie (?)

Btw, ik vind dit echt mooie kastjes, jammer dat ze zo prijzig zijn:

De mooiste, en compacte maar heel erg dure:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/6px40p.jpg

Of niet meer verkrijgbaar:
Afbeeldingslocatie: http://pics.ricardostatic.ch/ImgUsers/2/6/695/69530/6953028/695302852_3_Big.jpg

Of redelijk slechte review scores:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR6ShNTTlIMv9b6cYvstPfdKoEEdEB4vDxscbu7e3LmiWKG4Xse0w

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:28

CeesKees

I rest my Kees

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-02 22:08
Als je de NAS echt 24/7 aan wil hebben en als server wil gebruiken zou ik dit wel apart houden van de HTPC. Bij mij ging het er meer om dat ik een centrale opslag in huis kreeg dus vandaar dat ik in mijn HTPC een aantal TB aan opslag heb toegevoegd.

Ik denk ook dat je de hoeveelheid CPU kracht die je nodig hebt overschat. Van minecraft servers heb ik geen verstand maar xbmc+download+backup zou een pricewatch: Intel Celeron G1610 Boxed makkelijk aan moeten kunnen. XBMC draait zelfs al op een Raspberry Pi en downloaden kost ook nauwelijks CPU kracht.
Dreanor schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:10:

Nadelen;
- Alles op één machine (dus als die kapot is heb je niks meer) - Is dit reëel?
Als jij je HTPC goed instelt en verder compleet met rust laat dan zal dit niet snel gebeuren. Maar het mooie is dat er juist zoveel aan te passen en in te stellen is. Als je hier vaak mee bezig bent wil het soms wel eens gebeuren dat het een en ander stopt met werken (qua software).

Als je nog een behuizing zoekt dan is de E-i5/7 misschien iets voor je:
Afbeeldingslocatie: http://www.minicase.net/Files/Product/p-i7-1.jpg

In NL worden ze verkocht door Inter-Tech. Redelijk goedkoop en veel goede reviews. Alleen geen display, maar van wat ik me herinner werkte die nooit echt vlekkeloos in de tijd dat ik mijn HTPC aanschafte (misschien nu wel?). Als het je puur gaat om met de TV uit toch muziek/radio af te kunnen spelen dan is een XBMC remote app (Yatse bijv.) een beter alternatief als je het mij vraagt.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Antec Fusion is wat lager, heeft een display en usb is reeds powered als de pc uit staat.

Nieuw lastig te vinden maar tweedehands goed te vinden:

Afbeeldingslocatie: http://www.cluboverclocker.com/reviews/cases/antec/fusion_black/front.jpg

Carpe Diem

• Dreanor
Zijn twee sexy HTPC cases, nice!

Jammer dat de Antec Fusion niet meer nieuw te vinden is (of zeer lastig). Zag al wel dat enkele tweakers hem te koop hebben tweedehands. :(

Ook jammer is dat ik in de vakantie minder tijd heb om uit te zoeken wat ik wil. ;) Maarja, het is toch te warm om binnen te zitten (of buiten wat dat betreft). :P

Ik heb vandaag eens mijn TV meuble opgemeten en ik heb een kleiner meubel dan ik dacht, in de kast ben ik +/- 38cm diepte en 9cm hoogte (is te veranderen als ik de la eruit haal maar liever niet) en op de kast heb ik maar 34cm diepte (door achterwand waarin de kabels weggewerkt zijn).

Dus die mooie Antec Fusion, Zalman HD503 en Thermaltake passen al niet in de kast gezien ze allemaal tussen de 40 en 45 cm zitten (exclusief stekkers). :( Dat valt even tegen ...

Het enige wat ik mij wel aan het realiseren ben is dat ik dit aanpak alsof ik een game PC zoek en zo snel mogelijke hardware erin wil doen. Echter, moet ik dichter bij de functie blijven waardoor, zoals Snippo aangeeft, echt niet de snelste AMD A10 hoeft te hebben of een Intel i7 (welke trouwens ook een slechte keus is in een game PC :P).

Maargoed, ik heb geen haast en hou mijn opties open, weeg ze tegen elkaar af en bekijk mijn budget waardoor ik vast ... ooit ... een beslissing neem. Dus ik blijf alle informatie zeer waarderen, bedankt allemaal. :D

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:28

CeesKees

I rest my Kees

Waarom geen barebone. Intel nuc bijvoorbeeld?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Pagina: 1