CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Wellicht is die stekker er al lang uit en blijft hij gewoon leven, zo lang hij genoeg te eten en drinken krijgt en goed verzorgd wordt. Als je er dan een eind aan wil maken dan ga je het toch hebben over actieve euthanasie, wat een heel stuk gevoeliger ligt en gecompliceerder is.frumper schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:45:
[...] trek die stekker er maar uit...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Of misschien is Friso, Mabel, Beatrix of iemand anders dicht bij de familie gelovig (meer dan het verplichte "moet lid zijn van de NH kerk" dat bij de koninklijke functie hoort/hoorde) en zijn er op die grond onoverkomelijke bezwaren tegen actieve levensbeëindiging, stopzetten van behandeling of versterving.
[ Voor 7% gewijzigd door Bundin op 09-07-2013 23:06 ]
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Dan komt het meer aan van wat wilt de familie of wat wilde hij zelf? Als de familie denkt dat hij geen euthenasie wilde of hij heeft dat zelf neergezet, tja, dan moet je het niet doen. Aan de andere kant: als hij dit niet wilde, dan is euthenasie toch een oplossing.
En een prachtige manier om het bespreekbaar te maken, want er ligt volgens mij nog een behoorlijk taboe op.
People as things, that’s where it starts.
Is niets gerucht meer aan, is zelfs ook al bevestigd door AIVD. Maar het is een héél minimale bewustzijn.Bartjezz schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:34:
Tja, dit is zo'n klotegeval... De geruchten gaan dat hij reageert op aanrakingen, maar of dit reflexen zijn weet ik niet...
Aan de andere kant; Friso ademt op zichzelf, dat veranderd het complete verhaal imo. Als hij idd door de machine in leven werd gehouden, zou ik ook zeggen om de stekker er maar uit te trekken, maar nu hij op zichzelf ademt en zo, is van euthanasie (want dan anders zou doen om het lijden van Friso te verkorten) geen sprake (lijkt me), dan is het eerder moord (of op zijn minst dood door schuld). Ik denk dus niet dat een arts 'zomaar' zoiets doet, laat staan mág.Maargoed, als ik daar zou liggen (al anderhalf jaar and counting), zou ik het niet zo'n probleem vinden als ze de stekker uit zouden trekken.
Het is denk ik eerder een kwestie van wat er in de wet staat.Maar het is en blijft het koningshuis, als dat scenario de wereld in zou gaan, zouden de streng gelovigen/anders denkenden er zwaar tegenin gaan lijkt me.
Waarom zouden wij voor hun privézaken betalen?VasZaitsev schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:20:
Tja, dit is natuurlijk erg moeilijk. Van mij hoeft de stekker er uit niet uit, tenzij dit puur door "belastingbetalers" betaald wordt. Word het gedekt door een of andere zorgverzekering, tja, waarom zou je die man dan laten sterven?
Wat 'ie zelf wilde? Ik denk niet echt dat hij daar überhaupt over heeft nagedacht. Ook niet vóór het ongeluk, want zoiets bedenk je niet even zomaar / spontaan.Dan komt het meer aan van wat wilt de familie of wat wilde hij zelf? Als de familie denkt dat hij geen euthenasie wilde of hij heeft dat zelf neergezet, tja, dan moet je het niet doen. Aan de andere kant: als hij dit niet wilde, dan is euthenasie toch een oplossing.
[ Voor 29% gewijzigd door CH4OS op 09-07-2013 23:55 ]
Uhhm is dat bevestigd dat Friso zonder beademing zelfstandig ademt?, dat is nieuws voor mij, ik ben geen koningshuis volger maar ik kan me niet herinneren dat zoiets bevestigd is?, en een snelle google bracht me op een pagina die zegt dat helemaal niets bevestigd is over of de prins zelfstandig ademt, heb je een bron?CptChaos schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:27:
Aan de andere kant; Friso ademt op zichzelf, dat veranderd het complete verhaal imo. Als hij idd door de machine in leven werd gehouden, zou ik ook zeggen om de stekker er maar uit te trekken, maar nu hij op zichzelf ademt en zo, is van euthanasie (want dan anders zou doen om het lijden van Friso te verkorten) geen sprake (lijkt me), dan is het eerder moord (of op zijn minst dood door schuld). Ik denk dus niet dat een arts 'zomaar' zoiets doet, laat staan mág.
[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 09-07-2013 23:40 ]
Dat is dus totaal iets anders dan in een coma zonder enig teken van bewustzijn. Er werd ook bijgezegd dat stopzetten van toediening van vocht en voeding bij vegetatieve staat algemeen geaccepteerd is, maar bij minimal consciousness zeker niet algemeen geaccepteerd, meningen verdeeld bij artsen (disclaimer: uitspraak van een arts, maar bij Knevel en vd Brink, mogelijk geen 100% neutrale insteek).
[ Voor 6% gewijzigd door Bundin op 09-07-2013 23:49 ]
Was het NOS journaal van 18u: http://nos.nl/uitzendingen/10783-nos-journaal-1800.html Het is het eerste stukje wat komt.Tweaking Art schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:36:
Uhhm is dat bevestigd dat Friso zonder beademing zelfstandig ademt?, dat is nieuws voor mij, ik ben geen koningshuis volger maar ik kan me niet herinneren dat zoiets bevestigd is?, en een snelle google bracht me op een pagina die zegt dat helemaal niets bevestigd is over of de prins zelfstandig ademt, heb je een bron?
[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 10-07-2013 00:24 ]
dat is echt zo'n onzinnige oneliner vol van onware aannames... ik lees het wel vaker, maar het lijkt me vooral gebaseerd op calimero-onderbuik gevoelens en niet op feiten...itsalex schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:09:
Omdat die prins is mag de stekker erin blijven en waarom? Hopen dat er die dag komt dat hij bijkomt. Ieder ander mens hadden ze allang de stekker eruit getrokken.
''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''
Houdoe
Ik kan me in dat geval wel voorstellen dat ze daar niet zomaar de stekker van uittrekken. Sterker nog, als ie zelfstandig ademt zouden ze 'm moeten laten versterven. Dat is dan toch wel een wezenlijk verschil.Bundin schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:46:
Op tv vandaag: minimal consciousness is een niveau boven vegetatieve staat, wel zelfstandig ademen, reageren op bepaalde prikkels, ogen regelmatig open, patiënten vaak overdag in rolstoel en ze hebben baat bij een actieve omgeving.
Dat is dus totaal iets anders dan in een coma zonder enig teken van bewustzijn. Er werd ook bijgezegd dat stopzetten van toediening van vocht en voeding bij vegetatieve staat algemeen geaccepteerd is, maar bij minimal consciousness zeker niet algemeen geaccepteerd, meningen verdeeld bij artsen (disclaimer: uitspraak van een arts, maar bij Knevel en vd Brink, mogelijk geen 100% neutrale insteek).
Saved by the buoyancy of citrus
Koninklijke familie bedoel je, Friso was al geen lid meer van het Koninklijk huis.Rukapul schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:38:
Voor Mabel echter is de hele casus veel complexer aangezien ze mogeljk veel te verliezen heeft wanneer de directe link met het koningshuis formeel wordt doorbroken. En ze staat nou eenmaal bekend als een berekenend type.
Niet dat dat voor je betoog verder iets uitmaakt trouwens....Prins Friso trad op 24 april 2004 in het huwelijk met Mabel Wisse Smit. Het huwelijk werd ingezegend in de Oude Kerk te Delft. De regering besloot, overeenkomstig de wens van het paar, geen toestemmingswet voor het huwelijk in te dienen bij de Staten-Generaal. Prins Friso is sindsdien geen lid meer van het Koninklijk Huis en komt niet meer in aanmerking voor troonopvolging.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Begin dit jaar kreeg een oom van mijn vriendin een hartstilstand tijdens het skiën in Oostenrijk. Ook hem hebben ze ruim een uur gereanimeerd. Dat bewees wel eventjes dat ze ook de gewone man zo lang reanimeren en er geen echte uitzondering was gemaakt voor Friso.P.O. Box schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 01:35:
[...]
dat is echt zo'n onzinnige oneliner vol van onware aannames... ik lees het wel vaker, maar het lijkt me vooral gebaseerd op calimero-onderbuik gevoelens en niet op feiten...
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
De streng gelovigen zijn toch juist degenen die zeggen dat het Gods wil is etc.?Bartjezz schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:34:
Maargoed, als ik daar zou liggen (al anderhalf jaar and counting), zou ik het niet zo'n probleem vinden als ze de stekker uit zouden trekken.
Maar het is en blijft het koningshuis, als dat scenario de wereld in zou gaan, zouden de streng gelovigen/anders denkenden er zwaar tegenin gaan lijkt me.
Wat mij betreft is het in leven houden het kunstmatige deel, doodgaan is natuurlijk.
Vergelijk de kosten hiervan eens met de Plompe-patienten, waar de Staat 20 miljoen euro per persoon (400.000 euro maal 50 jaar) aan medicijnen uitgeeft om het leven maximaal 2 jaar te redden... Ik denk dat dit nog wel meevalt qua kosten! Tenminste: wat voegt "een medisch team" nu toe? Het lijkt me niet dat-ie continu verzorging nodig heeft, er verandert toch niets.pingkiller schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:30:
Het zou voor de medische wereld ook dramatisch zijn als Friso weer bij bewustzijn zou komen. Het is gigantisch duur om iemand kunstmatig in leven te houden, denk niet dat we een behandeling gelijk aan de voor Friso aan alle nederlanders kunnen aanbieden.
Maar ik denk dat "ze" ook wel weten dat langer wachten niet gaat helpen. Blijft over politiek. Iets zegt me dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders voorstander is van opgeven i.p.v. nog 30 jaar in leven houden.
[ Voor 45% gewijzigd door RemcoDelft op 10-07-2013 12:17 ]
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
http://nos.nl/koningshuis...rins-friso-overleden.html
" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Was het gisteren niet de verjaardag van Mabel? Extra sneu dan wel.
[ Voor 7% gewijzigd door PdeBie op 12-08-2013 15:14 ]
" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"
Denk dat het voor de familie een ontzettende opluchting is.Sargan schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:12:
Prins Friso is overleden:
http://nos.nl/koningshuis...rins-friso-overleden.html
Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.
Zal wel bewust gedaan zijn denk ik. Iets met 'de stekker eruit trekken'.pdebie schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:14:
Was het gisteren niet de verjaardag van Mabel? Extra sneu dan wel.
http://www.nrc.nl/nieuws/...prins-friso-44-overleden/
Prins Friso overleden
BINNENLAND Prins Friso is op 44-jarige leeftijd overleden. Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst vanmiddag bekendgemaakt. Friso is volgens de RVD overleden "aan complicaties die zijn opgetreden ten gevolge van de hersenbeschadiging veroorzaakt door zuurstoftekort bij zijn ski-ongeval op 17 februari 2012 in Lech, Oostenrijk."
De rest van de tekst van het RVD-bericht luidt als volgt:
Na behandeling op de intensive care van het Landeskrankenhaus in Innsbruck werd de Prins begin maart 2012 overgebracht naar het Wellington ziekenhuis in zijn woonplaats Londen. Sinds november 2012 vertoonde Prins Friso tekenen van zeer gering bewustzijn ("minimal consciousness"), een toestand waarin zich sindsdien geen veranderingen hebben voorgedaan. Begin juli 2013 werd hij overgebracht naar Paleis Huis ten Bosch.
De Koninklijke Familie dankt allen die voor Prins Friso hebben gezorgd zeer hartelijk voor de uitstekende en toegewijde verzorging.
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Dat is toch verschrikkelijk
Johann Sebastian Bach
This too shall pass
Eens maar aan de andere kant ben ik ook van mening dat een mens geen leven heeft als kasplantje. 50 minuten hartsstillstand, na 8 minuten of 10 begint er al hersenschade op te lopen.Nivida_intel schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:18:
Tjonge, nou kan Beatrix haar zoon naar het graf brengen
Ik vind het erg voor de koninklijke familie maar beter voor prins Friso
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Ja, verschrikkelijk idd. Maar in deze situatie is het waarschijnlijk maar beter zo.Nivida_intel schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:18:
Vraag mij af of dit een beslissing is geweest van de familie. Geen idee of we dat te weten gaan komen.
Het zal mij niets verbazen ook als dit een opluchting is voor de familie. De kans op herstel was al zo minimaal...
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
hadden we niet voorspelt dat het zoiets zou worden tzt?overleden "aan complicaties
Nooit leuk voor de nabestaanden maar dit is wel beter voor ze. Nu kunnen ze ook verder met hun eigen leven.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst bekendgemaakt in een communiqué.
"Zijne Majesteit de Koning deelt met groot leedwezen mede dat vanochtend Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Johan Friso Bernhard Christiaan David, Prins van Oranje-Nassau, Jonkheer van Amsberg op Paleis Huis ten Bosch in Den Haag is overleden op 44-jarige leeftijd.
Prins Friso is overleden aan complicaties die zijn opgetreden ten gevolge van de hersenbeschadiging veroorzaakt door zuurstoftekort bij zijn ski-ongeval op 17 februari 2012 in Lech, Oostenrijk.
Na behandeling op de intensive care van het Landeskrankenhaus in Innsbruck werd de Prins begin maart 2012 overgebracht naar het Wellington ziekenhuis in zijn woonplaats Londen. Sinds november 2012 vertoonde Prins Friso tekenen van zeer gering bewustzijn ("minimal consciousness"), een toestand waarin zich sindsdien geen veranderingen hebben voorgedaan. Begin juli 2013 werd hij overgebracht naar Paleis Huis ten Bosch.
De Koninklijke Familie dankt allen die voor Prins Friso hebben gezorgd zeer hartelijk voor de uitstekende en toegewijde verzorging."
Wat, zo opeens, pats boem, krijg er toch kippenvel van...
[ Voor 78% gewijzigd door CLB op 12-08-2013 15:25 ]
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
't zat er natuurlijk wel aan te komen, maar vreselijk voor de familie
[ Voor 51% gewijzigd door rg-mohwa op 12-08-2013 15:22 ]
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 12-08-2013 15:23 ]
Zouden ze op zo'n moment de stekker er dan uit trekken als niet de hele familie in Nederland is ?
Voor ons als Nederlanders wel *pats boem*Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:21:
Niks pats boem,... iets met een stekker.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
Ja, want bij deze keuze zegt WA eerst 'Ja moet dat nou? Laat me eerst even nog lekker in het zonnetje liggen'.rik86 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:20:
Ik vraag me af of 't bewust was, omdat Koning WA en Maxima hun vakantie ervoor af moeten breken.

Volgens mij hing hij niet aan machines hoor.rg-mohwa schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:21:
euh pats boem ineens ? nieuw gemist ? de beste man werd al iets meer als 1.5 jaar door machine's in leven gehouden.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Het is niet waarschijnlijk dat die keuze zich nou opeens voordoet. Het lijkt me logischer dat de stekker er al een tijdje uit is, maar dat het nog niet bekend was wanneer zijn hart er uit zichzelf mee op zou houden. ( Of zoals BM oppert dat hij helemaal niet door machines in leven gehouden werd. )pdebie schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:23:
[...]
Ja, want bij deze keuze zegt WA eerst 'Ja moet dat nou? Laat me eerst even nog lekker in het zonnetje liggen'.
[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 12-08-2013 15:26 ]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
[ Voor 18% gewijzigd door Donnie op 12-08-2013 15:26 ]
Camera: Canon EOS 7D + Canon EF 24-70mm F/2.8 L, Canon 100mm Macro L, Canon EF 70-200mm L F/4 iS, Canon 50mm F1.8, Canon EF-S 10-22mm, Canon 580ex II, Canon 430ex II, strobist meuk
Sterkte voor de familie!
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Verwijderd
Zolang iedereen woorden gebruikt als volgens mij, en ik denk, zal alles niet onderbouwd zijn...BeefHazard schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:29:
Bovendien werd hij alleen gevoed door machines. Volgens mij ademde hij zelf en was hij in minimaal bewustzijn. Onderbouw je kreten eens.
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Verwijderd
Je doet net alsof het na 1,5 jaar nog een verassing was. Dit zag je toch al 1,5 jaar aankomen? Het was alleen maar uitstel, waar ze uiteindelijk helemaal niks aan gehad hebben. Voor mij was het dan ook 1,5 jaar geleden nieuws, nu niet meer...Sharky schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:18:
Dat is best tragisch voor de familie, na 1,5 jaar toch nog iemand zo verliezen.
Nee, dat niet, maar ik kan me voorstellen dat zo'n keuze niet door Mabel alleen gemaakt wordt, maar dat de rest van de familie daar ook in betrokken wordt. Dat lijkt me in ieder geval in een normale (als geen koningshuis) waar de relaties goed zijn een normale situatie en ik kan me dan voorstellen dat je bij zoiets er wel enigszins rekening mee houdt met plannen en 't ook niet direct na/tijdens je eigen verjaardag doet.pdebie schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:23:
[...]
Ja, want bij deze keuze zegt WA eerst 'Ja moet dat nou? Laat me eerst even nog lekker in het zonnetje liggen'.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Maak het niet minder makkelijk ofzoVerwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:37:
[...]
Je doet net alsof het na 1,5 jaar nog een verassing was. Dit zag je toch al 1,5 jaar aankomen? Het was alleen maar uitstel, waar ze uiteindelijk helemaal niks aan gehad hebben. Voor mij was het dan ook 1,5 jaar geleden nieuws, nu niet meer...
Het is in principe een privé-aangelegenheid van de familie. Dit soort gebeurtenissen vinden natuurlijk waarschijnlijk (zo goed als) dagelijks plaats in andere families. Alleen omdat hij deel uitmaakte van de Koninklijke Familie is het groot nieuws.
Men zal er evt. nog over bekendmaken wat men er nog over kwijt wil. We horen het wel. Ik vind het recht op privacy van de nabestaanden persoonlijk belangrijker dan de nieuwsgierigheid van alle andere mensen.
Mijn condoleances aan de familie. Iedereen die nabije familieleden verloren heeft weet hoe moeilijk ze het nu zullen hebben.
Vervoeren doen ze niet als hij slecht zou liggen.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Dat lijkt mij ook verschrikkelijk. Ik kan het me nieteens voorstellen.Nivida_intel schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:18:
Het was ook verschrikkelijk om zo te moeten wachten op z'n dood (als je geen hoop meer had op enig herstel). Het is een beetje kiezen tussen twee kwaden... voor Friso is dit hopelijk het beste. Moge hij in vrede rusten.
Saved by the buoyancy of citrus
Delft gaat nog wat problemen opleveren trouwens als het volgend weekend/week zou moeten, dan is het eerst jazzfestival en daarna introductie week van de universiteit waarbij de markt bijna elke dag gebruikt wordt voor activiteiten. Wel gegarandeerd veel mensen langs de route.
member of Los Alcoholicos ban dhmo
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Voornamelijk voor de familie. Het is maar zeer de vraag of hij er zelf ook maar 1 ding heeft mee gekregen de afgelopen 1.5 jaar. De persoon Friso is waarschijnlijk op de berg al overleden. Het lichaam nu pas.RemcoDelft schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:03:
Dit is ongetwijfeld beter voor prins Friso zelf, en uiteindelijk zal het beter zijn voor de rest van de familie.
Ben geen arts, en weet niet in welke toestand Friso exact verkeerde, maar een coma betekent niet per definitie dat je niets meekrijgt. Het zal vast niet veel geweest zijn inderdaad.L1nt schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:07:
[...]
Voornamelijk voor de familie. Het is maar zeer de vraag of hij er zelf ook maar 1 ding heeft mee gekregen de afgelopen 1.5 jaar. De persoon Friso is waarschijnlijk op de berg al overleden. Het lichaam nu pas.
This too shall pass
Nee dat klopt, maar hij is (nou ja, was) wel lid van de koninklijke familie, en "Delft" is een familiegraf, dus de kans lijkt me zeer groot dat hij wel in Delft bijgezet zal gaan worden.Krisp schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:05:
Ik vermoed dat hij niet in Delft bijgezet gaat worden. Friso is namelijk geen lid meer van het Koninklijk Huis..
Virussen? Scan ze hier!
MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]
[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Awesome op 12-08-2013 16:22 ]
Lijkt mij niet. Heb niet zoveel met het koningshuis, maar wat ik ervan lees is dat de onderlinge band wel goed zit. Als het moment dan is gekomen, probeer je er voor elkaar te zijn, voor het afscheid, maar ook voor Mabel en de kinderen.Freedive schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:22:
"Koning Willem-Alexander en koningin Màxima komen in verband met het overlijden van Friso terug van hun vakantie in Griekenland."
Zouden ze op zo'n moment de stekker er dan uit trekken als niet de hele familie in Nederland is ?
Verwijderd
Hopelijk kunnen de naasten dan nu aan de verwerking beginnen. Geen idee waarom het nodig was om hem anderhalf jaar in 'leven' te houden.
Verwijderd
Je kan niet zonder iemands toestemming 'euthaniseren'. Dus al was hij niet Christelijk geweest, en had hij die toestemming niet zelf vooraf gegeven, had het alsnog niet gekund.Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:42:
Politieke motieven. Christelijk nederland staat op de achterpoten wanneer een lid van het koninklijk huis wordt geeuthaniseerd.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Eens. Ik moet zeggen dat het mij ook totaal niet raakt. Er gaan dagelijks mensen dood, en zij krijgen niet deze aandacht... Ik vind al die ophef gewoon onzin.Realistisch gezien was hij natuurlijk al dood na 50 minuten onder de sneeuw te hebben gelegen. Hij had in ieder geval vanaf dat moment geen leven meer.
Hopelijk kunnen de naasten dan nu aan de verwerking beginnen. Geen idee waarom het nodig was om hem anderhalf jaar in 'leven' te houden.
Wel zielig voor de koning en zijn familie, maar mij persoonlijk raakt het niet.
@gunner, tja... maar bij jou was het stekkertje er al na een paar dagen uitgetrokken, en alleen omdat hij koning is mag hij natuurlijk weer langer...
[ Voor 12% gewijzigd door Frozen op 12-08-2013 16:46 ]
Dan kunnen ze met een verzekeringsvlucht weer terug...Freedive schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:22:
Zo denk ik er dus ook over. Ook ben ik van mening dat ze Friso meer hebben geprobeerd te helpen dan dat ze zouden doen bij de gewone burger. Puur omdat iemand bekend is meer kans geven dan eigenlijk realistisch is. Geen idee of het ook echt zo is maar dat zegt mijn gevoel. Maar dat mag je niet zeggen want dan is de wereld te klein en ben je respectloosStef602 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:45:
[...]
Eens. Ik moet zeggen dat het mij ook totaal niet raakt. Er gaan dagelijks mensen dood, en zij krijgen niet deze aandacht... Ik vind al die ophef gewoon onzin.
Wel zielig voor de koning en zijn familie, maar mij persoonlijk raakt het niet.

Ik weet niet zeker hoor, maar Friso is niet diegene die op 30 april gekroond is.Stef602 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:45:
@gunner, tja... maar bij jou was het stekkertje er al na een paar dagen uitgetrokken, en alleen omdat hij koning is mag hij natuurlijk weer langer...
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Flauwekul ende onzin.Stef602 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:45:
[...]
Er zijn zát voorbeelden van "gewone" mensen die jarenlang, soms zelfs tientallen jaren, aan de apparatuur blijven hangen. Soms komen ze er dan ook uit, niet altijd uiteraard.
En sinds wanneer is Friso koning? Je loopt wel te ranten, maar zorg dan op zijn minst dat je weet waar je het over hebt, komt wat intelligenter over enzo
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Niet? Waarom wordt dan bij dergelijke gevallen in Nederland altijd gevraagd aan de familie of de behandeling moet worden voortgezet?Gunner schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:44:
[...]
Je kan niet zonder iemands toestemming 'euthaniseren'. Dus al was hij niet Christelijk geweest, en had hij die toestemming niet zelf vooraf gegeven, had het alsnog niet gekund.
Jij denkt dat hij naar Nederland is gehaald om hier vakantie te vieren? In Engeland mag een behandeling niet zomaar gestaakt worden in dit soort gevallen, in Nederland zijn die regels soepeler. Hij is naar Nederland gehaald om de behandeling te kunnen stoppen.
Ik heb meer het idee van been there done that, ik had meer medeleven getoond als hij op het moment van het ongeluk gewoon dood was gekomen en kan daarna iedereen verder gaan.
Hulpdiensten reanimeren bijna altijd. Het is niet meteen duidelijk hoelang iemand al onder de sneeuw ligt, hoeveel lucht die nog heeft gehad enzovoort. In het markermeer is van `t weekend ook nog iemand gereanimeerd die >20 minuten in het water had gelegen.Bulls schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:57:
Was beter geweest niet zo lang te reanimeren, was dit alles bespaard gebleven, het was nuteloos en onzinnig. En nu was het leed alleen maar uitgesteld.
Ik heb meer het idee van been there done that, ik had meer medeleven getoond als hij op het moment van het ongeluk gewoon dood was gekomen en kan daarna iedereen verder gaan.
Wat een onzin. Dit heeft echt niks met euthanasie te maken. Euthanasie zoals we die in Nederland kennen is levensbeëindiging door een arts op verzoek van de patiënt. Daarnaast is Friso helemaal geen lid meer van het koninklijk huis.Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:42:
Politieke motieven. Christelijk nederland staat op de achterpoten wanneer een lid van het koninklijk huis wordt geeuthaniseerd.
[ Voor 42% gewijzigd door FicoF op 12-08-2013 16:59 ]
En dat weet jij omdat?Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:56:
Jij denkt dat hij naar Nederland is gehaald om hier vakantie te vieren? In Engeland mag een behandeling niet zomaar gestaakt worden in dit soort gevallen, in Nederland zijn die regels soepeler. Hij is naar Nederland gehaald om de behandeling te kunnen stoppen.
This too shall pass
Verwijderd
Omdat ze na een hartstilstand en een coma van 6 dagen aan mij hebben gevraagd of ik de stekker er bij mijn vader uit wilde trekken. Zo werkt dat nou eenmaal als ze geen verbetering in de situatie verwachten.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2013 17:02 ]
Verwijderd
koninklijk huis / familie is in dit geval niet echt relevant. De behandeling is stopgezet, wat voor naam je er aan geeft mag je zelf bepalen.FicoF schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:57:
[...]
Hulpdiensten reanimeren bijna altijd. Het is niet meteen duidelijk hoelang iemand al onder de sneeuw ligt, hoeveel lucht die nog heeft gehad enzovoort. In het markermeer is van `t weekend ook nog iemand gereanimeerd die >20 minuten in het water had gelegen.
[...]
Wat een onzin. Dit heeft echt niks met euthanasie te maken. Euthanasie zoals we die in Nederland kennen is levensbeëindiging door een arts op verzoek van de patiënt. Daarnaast is Friso helemaal geen lid meer van het koninklijk huis.
See you in the Galaxies Far, Far Away ....
Dat weet hij niet want het in niet waar. In Engeland mag je zo`n behandeling gewoon stopzetten, wanneer de familie daar toestemming voor geeft.
Nogal belangrijk juist. Hij is geen lid van koninklijk huis, dus zijn politieke redenen uitgesloten, die doen er niet toe.Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 17:03:
[...]
koninklijk huis / familie is in dit geval niet echt relevant. De behandeling is stopgezet, wat voor naam je er aan geeft mag je zelf bepalen.
Verwijderd
Die doen er wel toe. Misschien niet zijn redenen maar wel die van tegenstanders van euthanisie/stoppen van behandeling. Of het nou koninklijk huis / familie is doet er niet toe in dat politieke debat. Het is en blijft iemand die bij de familie hoort.FicoF schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 17:05:
[...]
Nogal belangrijk juist. Hij is geen lid van koninklijk huis, dus zijn politieke redenen uitgesloten, die doen er niet toe.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2013 17:07 ]
Friso lag niet in coma, ademde zelf. Stekker eruit is hooguit geen sondevoeding m.eerVerwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 17:01:
[...]
Omdat ze na een hartstilstand en een coma van 6 dagen aan mij hebben gevraagd of ik de stekker er bij mijn vader uit wilde trekken. Zo werkt dat nou eenmaal als ze geen verbetering in de situatie verwachten.
En er zijn ook genoeg coma patiënten die helemaal niet aan de apparatuur hangen.wildhagen schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:49:
[...] Er zijn zát voorbeelden van "gewone" mensen die jarenlang, soms zelfs tientallen jaren, aan de apparatuur blijven hangen. Soms komen ze er dan ook uit, niet altijd uiteraard...
Wel triest verder voor de familie, en nog op een rottige datum ook. Maar verder uiteindelijk wel goed dat ze er nu een punt achter kunnen zetten, en verder kunnen. Hoe moeilijk ook.
En ik geloof er verder niets van dat dit zo gepland is, dan hadden ze wel een handiger datum gekozen.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verder weet ik wel heel zeker, en ja ik werk op een IC, dat ze bij de 'doorsnee' burger al eerder gestaakt zouden zijn met de behandeling.
| Losing my religion |
Het is erg voor zijn kinderen en de rest van z'n familie. Hoe moet iemand die al zolang in coma ligt er ondertussen uit zien? Maar ik denk voor Friso zelf beter omdat hij nu eindelijk rust kan vinden.
Zoiets: Wikipedia: Minimally conscious stateVerwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 17:08:
Niet in coma? .. Hij deed een dutje van 1,5 jaar?
Maar dat is dus niet zoiets als de stekker eruit trekken.
Als ze wilden euthaniseren, was het zoiets als Terry Schiavo: Wikipedia: Zaak-Terri Schiavo
Ze hebben hem naar NL vervoerd, omdat hij daar stabiel genoeg voor was. De kans op een longontsteking o.i.d. is natuurlijk veel groter dan bij gezonde mensen. Waarschijnlijk is er voor gekozen om dat dan niet te behandelen.
Het is misschien terminologie, maar hij lag dus niet (meer) in een coma: Wikipedia: Vegetatieve toestandCrystalViriS schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 21:58:
Prins Friso lag wel degelijk in coma.. Dat hij dan misschien zelfstandig adem kon halen wil niet zeggen dat zijn hersenactiviteit zodanig was dat dit geen coma te noemen is.
[ Voor 26% gewijzigd door MrSleeves op 12-08-2013 22:07 ]
Onzin, hier kun je niets over zeggen zolang je geen EMV score weet. Hij kan best totaal geen awereness hebben gehad en dan ben je wel degelijk in coma. Hierbij kun je prima ademprikkel hebben. Maargoed, de knakker is niet meer en dat is beter voor zowel familie als voor de zorgstaat.Het is misschien terminologie, maar hij lag dus niet (meer) in een coma: Wikipedia: Vegetatieve toestand
| Losing my religion |
Oh? Dat ligt wel een heel stuk gecompliceerder, sterker nog: je mag iemand niet helpen om een einde aan het leven te maken. Wel is er een "versterven" richtlijn, maar die wordt ingetrokken omdat deze nogal eens ge/misbruikt werd zonder de familie in te lichten: http://www.bbc.co.uk/news/health-23283820.FicoF schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 17:03:
Dat weet hij niet want het in niet waar. In Engeland mag je zo`n behandeling gewoon stopzetten, wanneer de familie daar toestemming voor geeft.
Het is zeer zeker niet zo dat de behandeling simpelweg mag worden stopgezet. Zie de recente rechtszaken: http://www.bbc.co.uk/news/health-22198464
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
Daar sluit ik mij bij aan. Ook de gehele situatie die hieraan voorafging moet verschrikkelijk geweest zijn.Nivida_intel schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:18:
Je moet er andersom tegenaan kijken.FicoF schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 17:05:
[...]
Nogal belangrijk juist. Hij is geen lid van koninklijk huis, dus zijn politieke redenen uitgesloten, die doen er niet toe.
Stel dat 'de stekker er uit getrokken is' (of welke medisch technische methode dan ook) dan mag op geen enkele wijze Willem Alexander er bij betrokken kunnen worden - tenslotte zijn dit soort humane oplossingen niet voor iedereen in Nederland acceptabel. Door W-A en Maxima daarvoor op vakantie te laten gaan is elke betrokkenheid te weerleggen als er ooit discussies zouden mogen ontstaan in de toekomst. Hetzelfde geldt voor Rutte, die ook op vakantie was. Ik zeg niet dat het zo gebeurd is maar het past allemaal wel precies: recent naar Nederland overgebracht, precies een dag na ega Mabel's verjaardag, vakantietijd, W-A, Maxima en Rutte in buitenland - het voelt vakkundig geregisseerd aan.
(en ze zouden mijn inziens groot gelijk hebben. Virtueel was hij al anderhalf jaar dood, formeel heeft hij de kroning van zijn broer nog meegemaakt, langer rekken had geen enkel doel meer, ook voor de familie niet meer)
Dat zeg ik ook niet, maar ze hebben gewoon uitzonderlijk lang gereanimeerd NADAT hij was gevonden omdat hij van een koninklijk gezin is, de tijd hoelang hij onder het sneeuw lag buitenbeschouwing gelaten.FicoF schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:57:
[...]
Hulpdiensten reanimeren bijna altijd. Het is niet meteen duidelijk hoelang iemand al onder de sneeuw ligt, hoeveel lucht die nog heeft gehad enzovoort. In het markermeer is van `t weekend ook nog iemand gereanimeerd die >20 minuten in het water had gelegen.
[...]