Mooie gaten maken in Plexi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mephie
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-11-2023
Beste Tweakers...
ik zit met een vraag :-)...weet niet of ze hier thuis hoort

Ik zou in een Plexiplaat van ongeveer 2mm 4 mooie gaten moeten maken van 140mm voor fans
Weet er iemand hoe je dit moet doen zonder dat je plexi barsten gaat vertonen. Deze voorplaat is voor een Demokist, dus moet echt mooi gedaan zijn.

Iemand Tips ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

wat dacht je van een ronde gatenzaag

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ianovski
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-03-2024

Ianovski

Rawr!

Wat ik altijd doe is mooi afplakken met tape dat geen resten achter laat, vervolgens aftekenen, dan aan de rand een gat boren waar de decoupeerzaag in kan en dan op een lage stand met een heel fijn zaagje boren. Meestal een stuk van de rand af en de rest dan zelf vijlen. Heeft voor mij altijd gewerkt maar je moet wel voorzichtig te werk gaan.

Met een Dremel zou overigens ook wel kunnen. Dan gewoon op een halve centimeter afstand een cirkel proberen uit te zagen en deze vervolgens vijlen en schuren.

Ianovski Designs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-08 23:56
je hebt toch van die ronde opzet stukken voor een boor? daar zou je denk ik wel de 14 cm diameter versie van kunnen gebruiken om je gaten te 'zagen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:17
Een perfect rond gat zonder barsten en rafels op zo'n formaat zou ik maken door een grote gatenzaag te gebruiken en het plex tussen twee planken hout te klemmen met lijmklemmen. Voor de rest een schietgebedje en gaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
Uncle Mel schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:01:
Een perfect rond gat zonder barsten en rafels op zo'n formaat zou ik maken door een grote gatenzaag te gebruiken en het plex tussen twee planken hout te klemmen met lijmklemmen. Voor de rest een schietgebedje en gaan :P
Als je een kolomboormachine gebruikt en de gatenzaag er niet doorheen probeert te duwen gaat het 9 van de 10 keer gewoon goed. Het kan inderdaad wel handig zijn om de plaat vast te klemmen en een nieuwe scherpe gatenzaag te gebruiken aangezien je anders kans hebt dat het plexiglas weg slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:36
ik denk dat 14cm wel wat veel is voor een grote gaten zaag. Als het maar 2mm dik is zou je een mes kunnen overwegen.
Gat in het midden, bout met een touwtje eraan, scherp mes of centerpunt oid, en lekker een paar rondjes draaien.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:28
Het is inderdaad belangrijk dat je een scherpe gatzaag hebt. Het liefst een die bedoeld is voor metaal en niet een voor hout.
Voor het boren je plexy inklemmen tussen 2 plaatjes hout. Dan voorkom je wegglijden van de boor op het begin, en splinters op het eind.
Langzaam boren. Als je gaat duwen krijg je barsten en als je te snel gaat (teveel toeren) dan smelt je plexy.
Stabiel boren. Dus een vaste hand (goed stevig vastzetten) of een kolomboor.

Ideaal: Laten snijden op een computergestuurde snijtafel.

[ Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 09-07-2013 14:23 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Ik zou zoiets maken/kopen:

Afbeeldingslocatie: http://www.fabontools.nl/images/447132.jpg

Twee scherpe punten aan het eind en een beetje geduld. Zelf goede ervaringen hiermee.

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier heeft kier toch een duidelijk filmpje voor? kier in "[CCiP] Guilty"

Credits aan kier.

Dit is ook de manier die ik altijd heb gebruikt, alleen heb ik heel veel beschikking gehad over een elektrische figuurzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 21:33

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Inderdaad; figuurzaag is de goedkoopste oplossing. Lasersnijden de mooiste en duurste :D

Een boor opzetstuk van 140mm is echt heel prijzig. Decoupeerzaag kan maar is wat risicovol voor een 2mm dikke plaat.

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Hukkel80 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:51:
Inderdaad; figuurzaag is de goedkoopste oplossing. Lasersnijden de mooiste en duurste :D

Een boor opzetstuk van 140mm is echt heel prijzig. Decoupeerzaag kan maar is wat risicovol voor een 2mm dikke plaat.
Dat valt op zich reuze mee. Misschien wel als je Makita spul gaat kopen, maar de meeste bouwmarkten hebben vaak van die budget setjes met diverse maten erin. En anders kun je altijd een gatzaag kopen die xp7amrkr aanraad. Die kun je gewoon zelf verstellen, maar je moet dat ding wel echt recht houden vandaar dat ik dus altijd een kolomboor zou gebruiken. Je kunt het inderdaad ook met een dremel/figuurzaag doen, maar dat duurt erg lang om echt perfect te krijgen terwijl je met een kolomboor in een paar minuten klaar bent en een mooie cirkel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:17
Props voor Kier hoor, maar ik krijg een rondje niet zo strak als hij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mephie
Mmmm veel mogelijkheden , maar natuurlijk heb ik dit maar 1x nodig...
ik ga voor de optie met de afplaktape en de figuurzaag.

ik ga proberen ineens door de plexi en de MDF heen te gaan. dan zijn da gaten perfect op elkaar afgestemd.
en jullie stellen ook voor om hout als ondergrond te gebruiken.
nou dan kan ik evengoed ineens door de plaat zelf te boren ook dan

wel ff testen alvorens ik op m'n echte plaat ga boren :D

thx alvast voor de vele reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Je kunt zelfs een gat maken in mdf en als je er blij mee bent door middel daarvan met een bovenfrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Ik zou I3p even een lief DM-etje sturen, die heeft een CNC freesmachine als ik het goed gelezen heb.... Strakker dan dat krijg je het niet. Plaatsnauwkeurigheid, rondheid en maatvoering zijn redelijk exact, en de randen zijn perfect strak.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:50

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@fixel: Het is Asphiax :) met mWm

[ Voor 6% gewijzigd door Damic op 09-07-2013 18:34 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Oh sorry! Ben al een tijdje niet meer het casemodden aan het volgen en ben sinds kort weer wezen buurten. :P

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mephie
xp7amrkr schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:26:
Ik zou zoiets maken/kopen:

[afbeelding]

Twee scherpe punten aan het eind en een beetje geduld. Zelf goede ervaringen hiermee.
Hoe noemt dit stuk gereedschap ? 8)7

groetjes
Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mephie
ok ... gevonden :-)
verstelbare gatzaag dus :-)
Mephie schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 08:44:
[...]

Hoe noemt dit stuk gereedschap ? 8)7

groetjes
Marco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Ja en mensen met een CNC gaan echt niet de hele tijd voor iedereen gaten maken. Dat kost gewoon geld. En terecht trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Hukkel80 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 12:10:
[...]

Ja en mensen met een CNC gaan echt niet de hele tijd voor iedereen gaten maken. Dat kost gewoon geld. En terecht trouwens.
Daar is Mod with Me volgens mij juist voor bedoeld :) Al duurt het nog ff voor je er daadwerkelijk terecht kan.

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Ook bij MWM is dat niet gratis :)

Die machines komen ook niet uit de lucht vallen.

Ik doelde eigenlijk ook meer op Peter. Die trouwens geen CNC heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
140mm is een erg grote maat, maar ik heb nog even bij de Karwei gekeken en daar hebben ze een goedkoop setje met 6/7 gatenzagen waarvan de grootste 132mm is en er ook een 120mm bij zit voor slecht 14 euro. Maak dan nog even gebruik van die keuzekorting aanbieding en dan heb je voor 10 euro een ideaal setje voor meerdere soorten fans. Dit werkt echt zoveel makkelijker dan een figuurzaag/dremel kan ik uit ervaring vertellen. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:39
En anders klem je je plexiglas tussen 2 platen 9mm MDF ofzo en boor/zaag/frees je het gat door het geheel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asphiax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-04-2024

Asphiax

" Will I Dream ... "

ModWithMe is inderdaad bedoeld om mensen te helpen die zelf geen geld of geen zin hebben om een volledig ingerichtte werkplaats te onderhouden. Je kan langs komen om tegen een heel laag bedrag met onze machines het zelf te doen of wij kunnen het voor je doen. ModWithMe zit in boxtel (omg Den Bosch)
Wij gaan natuurlijk liever voor grote en complexe projecten maar een paar gaten zijn zo gemaakt!
We hebben oa gatenboor/electrische figuurzaag/figuurzaag/CNC staan.
Hoor het wel!

ModWithMe - Custom SCIFI gaming rigs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Je kunt om mooie strakke gaten te krijgen, natuurlijk ook eerst even een mal maken van MDF of zo. (of iig van een wat harder materiaal, zodat de figuurzaag er niet zo snel grip op heeft) Wanneer je die tijdens het zagen als guide op je werkstuk klemt, kun je het tijdens het zagen eigenlijk al niet meer verknoeien.

[edit]
Zie nu dat het eigenlijk bijna hetzelfde is als wat Darkmage zegt.

[ Voor 13% gewijzigd door Phaerion op 12-07-2013 23:31 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:56
Of een goede bovenfrees met een circelgeleider! elke afmeting traploos in te stellen en een superstrak resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Daar zeg je wat... maar ik merk wel hoe handig het is om, vóór dat je ergens aan begint, eerst een klein arsenaal met fatsoenlijk gereeedschap aan te leggen. Want een figuurzaagje.. die heb ik dan bijvoorbeeld weer niet. (kost gelukkig ook de kop niet)

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12
de tip van darkmage zou kunnen werken maar 2mm is te dun, heb ik vaak geprobeerd, 3mm is wel het minimum, 2mm breekt te snel..

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Pagina: 1