'Huisregels' voor next-gen consoles topics (H&S Algemeen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Ik ben mij bewust dat er al een topic is over de moderatie in Hardware & Spielerij Algemeen (namelijk hier). Aangezien andere users niet in dat topic kunnen reageren maak ik hier een apart topic aan.

Zoals de titel doet vermoeden, ik wil het over een aantal topics hebben in "Hardware & Spielerij Algemeen", namelijk:
- [NextGen] Het PlayStation 4 Discussie-topic
- [NextGen] Het Xbox One Discussie-topic
- [PS4 / Xbox One / Wii U] Volgende generatie consoles
(en eventueel:) - [NextGen] Het Nintendo Wii U topic

De bovenstaande topics zijn bedoeld om het over de PlayStation 4, Xbox One en Wii U te hebben. Daarnaast is er nog een apart topic (PS4 vs Xbox One vs Wii U) waar gebruikers kunnen discussiëren over alle drie de topics en de consoles kunnen vergelijken.

Deze discussies kunnen soms erg pittig verlopen. Er is niks mis met een pittige discussie, maar het wordt al gauw minder leuk als users off-topic gaan, andere gebruikers aanvallen of simpelweg gaan 'trollen'. Daarnaast is het voor moderators onmogelijk om deze topics bij te houden: er komen vaak meerdere pagina's per dag bij in deze vier topics alleen en moderators hebben ook nog eigen, persoonlijke zaken en kunnen niet 24/7 deze topics evalueren.
Ik post dit topic dan ook in Lieve Adjes in plaats van Schop een Modje zodat iedereen, ook de 'gewone' users, kan meedenken hoe we dit probleem aanpakken.

Vanaf augustus zullen deze topics waarschijnlijk nog drukker bezocht worden, want je krijgt dan kort volgend op elkaar: Gamescom, Tokyo Game Show en de uiteindelijke release.

Mijn voorstel is dus om voor deze drie (en wellicht ook voor het Wii U topic) enkele 'huisregels' op te stellen en een zero tolerance beleid in te voeren. De huisregels zullen enkele specifieke regels voor de next-gen topics zijn, waar iedereen zich aan dient te houden. Het overtreden van de regels levert, zonder waarschuwing (of als het een 'net wel, net niet'-situatie is: misschien één waarschuwing), een tijdelijke ban op.

Nu lijkt het mij het beste dat iedereen de kans krijgt om zich uit te spreken over de 'huisregels' (vandaar dit openbare topic in "Lieve Adjes"). Daarnaast kan het ook zo zijn dat iemand anders een beter plan heeft. De enige reden waarom ik deze 'huisregels' voor stel, is omdat het nu meerdere keren gebeurt dat de "PS4/XBO/(PS4vsWiiUvsXBO)" gesloten worden. Als het zo doorgaat, lijkt mij, zullen deze topics op een gegeven moment gesloten blijven en dat is voor niemand leuk.

Een andere, maar wellicht minder handige oplossing, is om één of twee extra Hardware & Spielerij Algemeen" moderators aan te stellen die zich enkel en alleen focussen op de topics over de next-gen consoles.

Nogmaals, als iemand een beter plan heeft: post het hier. De bedoeling van dit topic is om een goede oplossing te vinden om de overlast in de next-gen topics tegen te gaan.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Een groot probleem punt is naar mijn idee dat een hoop users het niet respecteerd dat een andere gebruiker een andere mening heeft. Met bijvoorbeeld de discussie betreft de controllers. Er is bijna niks subjectiever dan welke controller prettig is. De ene heeft grotere handen als de ander. De ene prefereerd symetrische sticks en de andere de asymetrische xbox layout etc. Toch drukken users hun meningen uit alsof het feiten zijn dat de ene controller beter is dan de ander en proberen dit te onderbouwen met subjectieve gevoelens. Dit komt de sfeer vaak niet ten goede.

Dit maakt het lastig want keer op keer komen de verkeerde discussies uit op dit soort onderwerpen.

Het niet kunnen accepteren dus dat andere gebruikers misschien hele andere voorkeuren hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

Het lijkt me inderdaad slim om wat strakkere moderatie toe te voegen en indien nodig mensen via PM aan te spreken. Ook lijkt het me handig als er (voor sommige discussies) aparte topics komen zodat men niet te veel offtopic gaat.

Zelf vind ik het gemengde topic momenteel weinig toevoegen. Het is nu vaak de PS fans vs de Xbox fans. Hierbij ben ik vaak degene die het voor de Xbox opneemt, maar omdat ik verder weinig medestanders krijg, word ik al snel weggezet als fanboy en dat is erg jammer.
Er is mij vanwege het schop een modje topic over de moderaties ook al meerdere malen wat verweten (ook via PM) en dat lijkt me niet de bedoeling.

Het aanpassen van de topic-warning kan wat helpen en ook wat vaker een algemeen bericht neerzetten over wat wel of niet gewenst is (ongeacht wie de discussie laat verzanden) kan het topic weer rechttrekken.

Mocht het gemengde topic gewoon open blijven, dan zie ik graag dat dit topic vooral gaat draaien om het nieuws (bij voorkeur bevestigd nieuws) en minder om wie welke voorkeur heeft. Gezien de beide nieuwe consoles nog niet uit zijn heeft het vooralsnog weinig nut, maar lijkt het me wel interessant om te lezen wat diverse ontwikkelaars aan het doen zijn, wat voor (multiplatform) nieuws er te melden is en wat de betrouwbare bronnen te melden hebben.

Overigens vind ik dit topic wel een goed initatief. Ik zal zelf ook even rondvragen (onder andere bij de topicstarters van het X1 topic) wat voor goede ideeën we nog meer kunnen gebruiken.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik lees zelf vooral mee in het Wii U topic en merk daar niet zoveel van consolewars of iets dergelijks. Volgens mij is het ook vooral PS4 vs. XBone, in het topic over de 3 consoles gaat het ook vooral over die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire
  • Laatst online: 19-09 09:35

Martinspire

Awesomeness

Misschien dat het nog een idee is om de topics (zoals het Grappige Plaatjes Topic) elk kwartaal te sluiten en een nieuw deel aan te maken?
De kans is dan groter dat sommigen niet meer gaan reageren in het topic en je begint weer even met een verse TS waar je weer wat zaken duidelijk kunt maken.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Aller eerst goed dat dit word geopend @ ts +3

Ik zelf ben ook een voorstander van een wat strenger beleid (moderatie).
Want er zijn gewoon een groepje users actief die keer op keer waarschuwingen krijgen of waarvan posts worden ge-edit en die gaan dan kort daarna weer vrolijk verder met het geflame/getroll / extreem offtopic geneuzel richting mensen die gewoon een andere mening hebben in 1 van bovenstaande topics.
Omdat het toch min of meer keer op keer dezelfde personen zijn lijkt een gerichte hardere aanpak op de individu me goed.

Daarnaast als ik vanuit berichten van mods al lees dat het gewoon enorm hard gaat met het aantal posts wat niet bij te houden is( wat logisch is) dan lijkt het mij al helemaal verstandig om sowieso wat hardere sancties te gaan in zetten tegen de personen die menen wangedrag te moeten vertonen, op deze manier kunnen de mods imo de topics ook beter bijhouden aangezien je de rotte Appels dan een duidelijker signaal af geeft wat kan bevorderen dat ze de volgende keer wel 3x nadenken eer ze overgaan tot het huidige gedrag.

Voor mij als iemand die graag een fatsoenlijke discussie wil voeren en ook respect voor een ander zijn mening heeft is het enorm storend dat bepaalde personen steeds maar weer dezelfde fouten (kunnen) maken zonder dat in mijn ogen er zwaardere sancties aan vast hangen, ze leren er op deze manier gewoon niets van.
Laat de gebruikers die dit gedrag vertonen het dan ook maar voelen is mijn mening want als het voor een deel van onze users de sfeer in die topics verpest( ook voor mij) en mensen posten amper tot niet meer omdat er gewoon weg met sommige niet eens fatsoenlijk te discussiëren valt dan is dat voor mij een teken aan de wand dat er zaken niet goed zitten en er extra maatregelen nodig zijn.

Dat het voor mij makkelijker praten is snap ik maar ik zou het dus niet erg vinden als mensen die over de grens gaan in bv trollen/flamen richting een ander wat strenger worden aangepakt dan nu het geval is.
Uiteraard is dit aan de crew zelf, ik hoop dat bepaalde sancties de personen die al langere tijd bezig zijn in 1 van de topics afschrikt zodat ze wat fatsoenlijker gaan discussiëren, nu heb ik niet het idee dat dit het geval is.

[ Voor 41% gewijzigd door pino85 op 10-07-2013 22:29 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Sn0wblind schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 00:54:
Een groot probleem punt is naar mijn idee dat een hoop users het niet respecteerd dat een andere gebruiker een andere mening heeft. Met bijvoorbeeld de discussie betreft de controllers. Er is bijna niks subjectiever dan welke controller prettig is. De ene heeft grotere handen als de ander. De ene prefereerd symetrische sticks en de andere de asymetrische xbox layout etc. Toch drukken users hun meningen uit alsof het feiten zijn dat de ene controller beter is dan de ander en proberen dit te onderbouwen met subjectieve gevoelens. Dit komt de sfeer vaak niet ten goede.

Dit maakt het lastig want keer op keer komen de verkeerde discussies uit op dit soort onderwerpen.

Het niet kunnen accepteren dus dat andere gebruikers misschien hele andere voorkeuren hebben.
Yep. Aan de andere kant is het ook wel moeilijk om te beoordelen of een discussie over, in dit geval, de controllers 'nuttig' is of niet.

Voorbeeldje:
- Henk begint over PS4 controller en 'hoe tof' hij de share-button vindt
- Myrthe begint vervolgens over de Xbox One controller en dat je ook een mogelijkheid hebt om kort gameplay te uploaden
Tot zover is alles nog in orde
- Henk zegt vervolgens: "Ja, maarrrrr... de PS4 heeft specifieke hardware hiervoor en doet het langer dan de Xbox One, namelijk 15 minuten."
- Myrthe zegt vervolgens: "Ja, maarrrr... ik vind het beter uitgewerkt op de Xbox One."[/i]
Op dit moment begegeven ze zich al eigenlijk op glad ijs en kan de discussie snel foutgaan.

Er zijn hierna eigenlijk twee mogelijkheden: of Henk en Myrthe beginnen te vergelijken hoe het is uitgewerkt op beide consoles, of het wordt een discussie van "wellus", "niettus". Pas in het laatste geval kun je echt ingrijpen, en dat maakt moderatie (denk ik) al een stuk moeilijker, want de (uitgelopen) discussie is dan al hevig aan de gang. ;)
[b]@Martinspire
Zelf vind ik het gemengde topic momenteel weinig toevoegen. Het is nu vaak de PS fans vs de Xbox fans. Hierbij ben ik vaak degene die het voor de Xbox opneemt, maar omdat ik verder weinig medestanders krijg, word ik al snel weggezet als fanboy en dat is erg jammer.
Ik denk dat het nog riskanter is om het algemene topic te sluiten, omdat je dan zult zien dat de "PS4 vs XBO vs WIIU discussies" zich verplaatsen naar óf het PS4 topic óf het XBO topic óf het Wii U topic. Sterker nog, je ziet in het PS4 soms al dat het over de Xbox One gaat. Hetzelfde geldt voor het Xbox One topic: daar gaat het soms ook over de PS4.

Het gemengde topic zie ik eigenlijk eerder als een soort 'vangnet' om vooral vervuiling van de specifieke topics tegen te gaan.
Het aanpassen van de topic-warning kan wat helpen en ook wat vaker een algemeen bericht neerzetten over wat wel of niet gewenst is (ongeacht wie de discussie laat verzanden) kan het topic weer rechttrekken.
Dit zou goed kunnen. Daarnaast is het nu ook erg algemeen: "Hou de discussies meer over de feiten en minder over de speculatie en ongefundeerde meningen."
Misschien als er wat specifiekere regels instaan, dat mensen zich er dan beter aan houden? :)
Ik lees zelf vooral mee in het Wii U topic en merk daar niet zoveel van consolewars of iets dergelijks. Volgens mij is het ook vooral PS4 vs. XBone, in het topic over de 3 consoles gaat het ook vooral over die twee.
Klopt.
Martinspire schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 11:42:
Misschien dat het nog een idee is om de topics (zoals het Grappige Plaatjes Topic) elk kwartaal te sluiten en een nieuw deel aan te maken?
De kans is dan groter dat sommigen niet meer gaan reageren in het topic en je begint weer even met een verse TS waar je weer wat zaken duidelijk kunt maken.
Maar hoelang heeft dit nut? Na vijf pagina's zijn de meesten toch weer geneigd om direct naar de laatste pagina voor de nieuwste posts te gaan. Daarnaast (als iemand die de OP voor het PS4-topic maakt) heb ik geen zin om bij elk nieuwe PS4 topic met een verse OP te beginnen.
Op dit moment update ik de OP eigenlijk on-the-go. Nieuwe informatie of nieuwe features? Ik kijk of het een plekje verdient in de OP, en zo ja, dan wordt het toegevoegd.

Ik ga niet de hele OP overhoop halen omdat we met een nieuw topic zijn begonnen. Wat eventueel wel zou kunnen is dat de OP voor de eerste 50 posts alleen maar 'regels' bevat, en zodra er 50+ posts zijn gewoon weer de oude OP wordt teruggezet. :)
Ik ben het hier eigenlijk grote deels mee eens: er moet een duidelijk signaal worden afgegeven. Vooral iemand persoonlijk aanvallen (op de man in gaan) of iemand beledigen zou harder kunnen worden aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 09:26

psychoclown

Back in black

pino85 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 14:25:
Aller eerst goed dat dit word geopend @ ts +3

Dat het voor mij makkelijker praten is snap ik maar ik zou het dus niet erg vinden als mensen die over de grens gaan in bv trollen/flamen richting een ander wat strenger worden aangepakt dan nu het geval is.
Uiteraard is dit aan de crew zelf, ik hoop dat bepaalde sancties de personen die al langere tijd bezig zijn in 1 van de topics afschrikt zodat ze wat fatsoenlijker gaan discussiëren, nu heb ik niet het idee dat dit het geval is.
Exact hier ben ik het mee eens, overigens hebben de meeste van de users waar jij op doelt al genoeg waarschuwingen gehad dat er sowieso zwaardere sancties volgen gaan ze weer over de schreef.
Uniciteit schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 15:23:
Ik denk dat het nog riskanter is om het algemene topic te sluiten, omdat je dan zult zien dat de "PS4 vs XBO vs WIIU discussies" zich verplaatsen naar óf het PS4 topic óf het XBO topic óf het Wii U topic. Sterker nog, je ziet in het PS4 soms al dat het over de Xbox One gaat. Hetzelfde geldt voor het Xbox One topic: daar gaat het soms ook over de PS4.

Het gemengde topic zie ik eigenlijk eerder als een soort 'vangnet' om vooral vervuiling van de specifieke topics tegen te gaan.
Dit is inderdaad ook het beoogde doel, als de grote probleemgevallen gaan zwerven dan moet je ze achterna huppelen om de chaos op te lossen die ze achter laten. Het algemene topic open houden tot één van de twee consoles uit is lijkt mij dan ook een prima uitgangspunt.

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:48
psychoclown schreef op zondag 14 juli 2013 @ 12:24:
Dit is inderdaad ook het beoogde doel, als de grote probleemgevallen gaan zwerven dan moet je ze achterna huppelen om de chaos op te lossen die ze achter laten. Het algemene topic open houden tot één van de twee consoles uit is lijkt mij dan ook een prima uitgangspunt.
^^ eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

"Je wil een beter beleid in Spielerij? Hier, je bent nu mod, zoek het zelf maar uit }) "

Proficiat trouwens :)
Het spijtige is dat we vroeger een xbox vs ps3 topic hadden dat vrij lang goed gedraaid heeft. Het algemene next-gen topic is echter zo ongelofelijk giftig dat ik er al lange tijd niet meer post. Argumenten werken er eenvoudigweg niet.
Dusja, veel strikter beleid op alles wat games aangaat is best wel welkom.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Pagina: 1