Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 19:32

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Kapitalisme zou zeker een kickstart geven aan de middenstand in het Midden-Oosten. En een goede middenstand is weer een vereiste voor een degelijke democratie. Maar ja, kapitalisme in een door en door corrupte en verziekte cultuur is ook niet alles.

[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 16-07-2013 11:48 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 08:39:
[...]

Ik 'verlang' helemaal niets. Ik stel alleen vast dat er geen fundamentele regels zijn (aka grondwet) waardoor een ieder zijn gang kan gaan. Dat was net zo goed het geval geweest als het Koptische Broederschap hetzelfde had gedaan.
Volgens mij was er toch echt een grondwet, en was ook de MB van plan een sharia grondwet in te voeren.Dat die grondwet oneerlijk was volgens Westers recht, betekent niet dat hij niet bestond. De sharia is in feite een apartheidsstelsel: aparte rechten voor niet-moslims. Dat een minderheid onderdrukt wordt, houdt in dat die minderheid sharia rechten toebedeeld heeft gekregen. Volgens moslims is die minderheid daarmee "beschermd": ze worden immers niet gedood, zolang ze zich in hun positie berusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Laat al die landen zelf hun problemen oplossen, en laten wij - het Westen - er ons vooral niet mee bemoeien. Dit betekent ook alle financiele steun stopzetten, inenten tegen polio en andere ziektes stopzetten laten ze het 100% zelf uitzoeken, wat is daarop tegen? Willen ze vechten, laat ze vechten, willen ze sharia invoeren laat ze de sharia invoeren, willen ze in het jaar 1024 B.C. leven laat ze in het jaar 1024 B.C. leven MAAR dan moeten ze niet bij ons aankomen "We hebben geen eten", "onze vrouwen en kinderen zijn ziek en hebben geen medicijnen" - als je zo wil leven moet je OOK met de consequentie daarvan leven, nogmaals wat is daarop tegen? Als het aan mij ligt stort alles daar in elkaar, de oplossing moet uit het volk zelf komen! Zolang er daar niemand opstaat die zegt "Waar zijn wij in vredesnaam mee bezig" zal er niets veranderen...

PS degene die dat zegt zal direct vermoord worden en we zijn weer terug bij af. Het zij zo, dan is de tijd dus nog niet rijp moeten we maar denken.

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sargan
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:43

Sargan

Filmfreak...

Even een kleine kick gezien de gebeurtenissen de afgelopen week.
Op dit moment worden er alweer doden gemeld in een moskee in Cairo.
Hier een livefeed van Al Jazeera:
http://www.aljazeera.com/watch_now/

" All we have to decide is what to do with the time that is given to us"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren zijn de volgende Koptische kerken en scholen afgebrand, waarbij meerdere doden zijn gevallen:

Three churches and six buildings at the monastery of the Holy Virgin and Anba Abra’am in Dalga, Minya, Upper Egypt
The church of Mar-Mina in the district of Abu-Hilal in the town of Minya
The bishopric church of Mar-Girgis (St George) in Sohag, Upper Egypt
The church of the Holy Virgin in Nazla, Fayoum, Lower Egypt
The Baptist church in Beni-Mazar, Minya
Coptic-owned shops in Gumhouriya Street in Assiut, Upper Egypt
The Good Shepherd School in Suez
The Fransiscan School in Suez
The Holy Bible Society in Fayoum
The church of al-Amir Tawadros (St Theodore) in Fayoum
The church of the Holy Virgin in the district of Abu-Hilal in the town of Minya
The Catholic church of St Mark, Minya
The Jesuit church in Abu-Hilal, Minya
The church of Mar-Morqos (St Mark) and its community centre, Sohag
18 houses of Coptic families in Dalga, Minya, including the home of Father Angaelus Melek of the Holy Virgin and Anba Abra’am’s
The Evangelical church on Nassara Street in Abu-Hilal, Minya
The church of Anba Moussa al-Aswad in Minya
Coptic-owned shops, pharmacies, and a doctor’s clinic in Minya
The Jesuit church in Minya (attacked, not burned)
The St Fatima Basilica in Cairo (attacked, not burned)
St Joseph’s School in Minya (attacked, not burned)
The Nile boat al-Dahabiya, owned by the Evangelical Church in Minya
Coptic-owned shops, pharmacy, and hotels on Karnak Street and Cleopatra Street in Luxor (attacked and looted)
The church of Mar-Girgis (St George) in Wasta (attacked)
The church of St Michael on Nemeis Street in Assiut, Upper Egypt
The Adventist church in Assiut; the pastor and his wife were both kidnapped
The Greek church in Suez
The church of Mar-Girgis in Assiut
Coptic houses on Qulta Street in Assiut attacked
The church of Mar-Girgis (St George) in Arish, North Sinai
The church of St Dimiana and the Evangelical church in the village of Zerbi in Fayoum
The offices of the Evangelical foundation in Minya, and those of Umm al-Nour in Beni-Mazar, Minya
The church of Anba Antonius in Kerdassa, Giza
The bishopric church in Etfeeh, Giza

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Ik volg het niet heel erg maar zijn de kopten nu het doelwit? Ik dacht dat dit ging tussen de moslim broederschap (en aanhangers) tegen de militairen/coup. Wat hebben de kopten er mee te maken? Zijn de mensen in de coup kopten?

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://twitter.com/janeikelboom

Kennelijk gaat het nog flink los daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-10 14:26
https://twitter.com/mosaaberizing

Deze vind ik wat beter om te volgen..

Ook staan hier wel wat sterke (NSFW) filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thewizard2006 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:00:
Ik volg het niet heel erg maar zijn de kopten nu het doelwit? Ik dacht dat dit ging tussen de moslim broederschap (en aanhangers) tegen de militairen/coup. Wat hebben de kopten er mee te maken? Zijn de mensen in de coup kopten?
De Kopten zijn al langere tijd het doelwit van de MB, en radicale moslims, die het land vrij willen maken van niet-moslims. Is eigenlijk overal zo in de islamitische wereld. Wanneer de vlam weer eens in de pan slaat dan richten de radicalen zich eerst op de niet-moslims. Want al verliezen ze de strijd tegen hun moslimbroeders, ze hebben het land dan wel volledig moslim gemaakt. En daar gaat het om.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En Kopten zijn natuurlijk dan een makkelijke zondebok. En ook nog eens een stuk minder verdedigt dan regeringsgebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Er is door "Den Haag" inmiddels, in navolging van Duitsland, een negatief reisadvies gegeven voor vrijwel het gehele land, met uitzondering van de hotelresorts waar alle niet-essentiele reizen worden ontraden (dat is nog één stapje boven een negatief reisadvies).

Inmiddels zijn iig Corendon en TUI Nederland (waar Kras, Arke en Holland International toe behoren) begonnen toeristen terug naar Nederland te halen. Thomas Cook (waar Neckermann onder valt) en Oad halen nog geen toeristen terug, maar laten ook geen nieuwe vluchten meer vertrekken naar Egypte.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 20:32
Mja. Ik walg wel een beetje van de houding van sommige reizigers "ja, aar we moeten van de NL regering, anders zijn we ons geld kwijt". Daar ben je geheel zelf bij. Als je het niet vertrouwt, dan ga je toch gewoon niet? Da's geld weg, jammer, maar dat is al afgeschreven dus daar kom je wel overheen. Een stukje eigen verantwoordelijkheid kan geen kwaad.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
thewizard2006 schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:00:
Een deel van de mensen in de coup (zowel de demonstratiebeweging als nieuwe regering) zijn kopten en zij krijgen de schuld er inderdaad van.
Naast eerdergenoemde aversie die er sowieso al is, is er ook een grote conspiracy theory, een beetje analoog aan de "Joden besturen de wereld", zeg maar.

Wat dat betreft heb ik een beetje een dubbel gevoel wat betreft de slachtoffers die gevallen zijn.
Ik vind al die doden die er de laatste dagen gevallen zijn echt heel erg.
Maar ik heb tegelijkertijd in mijn achterhoofd dat als het kopten waren geweest een hoop van de mensen die nu dood zijn waarschijnlijk gejuicht hadden.
Maar nog steeds, een leven is een leven en onschuldige slachtoffers, als die er zijn, zijn altijd te betreuren.

[ Voor 26% gewijzigd door anandus op 17-08-2013 10:46 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Al ziet de auteur soms misschien wat te snel causatie terwijl er alleen correlatie is, dit is een goede samenvatting van de vele problemen waar Egypte mee te kampen heeft op het gebied van water/voedsel en energie, die onder het moslimbroeder VS leger verhaal schuilgaan.

http://www.theatlantic.co...onths-long-crisis/278802/

Hij noemt ook de FAO Food price index, die nu as we speak rond de "rel-grens" van 210 zit.

http://www.fao.org/worldfoodsituation/foodpricesindex/en/

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:25:
[...]

De Kopten zijn al langere tijd het doelwit van de MB, en radicale moslims, die het land vrij willen maken van niet-moslims. Is eigenlijk overal zo in de islamitische wereld. Wanneer de vlam weer eens in de pan slaat dan richten de radicalen zich eerst op de niet-moslims. Want al verliezen ze de strijd tegen hun moslimbroeders, ze hebben het land dan wel volledig moslim gemaakt. En daar gaat het om.
Ah op die fiets. Dat ze idd botsen dat wist ik wel maar ik dacht dat dit nu een strijd was tussen de regering/leger en de MB. Maar blijkbaar worden de kopten hier dan ook bij betrokken (of is het leger geleid door kopten?)
EDIT: spuit 11 had het stukje van Anandus nog niet gelezen. Bedankt voor de uitleg.

Vorig jaar was ik nog in Egypte (over het Tahrirplein gereden etc) en onze gids was een Egyptische moslim. Hij was echter tegen de MB want die waren te extreem. Dus het is niet alleen "de moslims" tegen de rest toch. Het zijn puur de MB tegen "de rest"

[ Voor 18% gewijzigd door thewizard2006 op 20-08-2013 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thewizard2006 schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 07:46:
[...]

Ah op die fiets. Dat ze idd botsen dat wist ik wel maar ik dacht dat dit nu een strijd was tussen de regering/leger en de MB. Maar blijkbaar worden de kopten hier dan ook bij betrokken (of is het leger geleid door kopten?)
EDIT: spuit 11 had het stukje van Anandus nog niet gelezen. Bedankt voor de uitleg.

Vorig jaar was ik nog in Egypte (over het Tahrirplein gereden etc) en onze gids was een Egyptische moslim. Hij was echter tegen de MB want die waren te extreem. Dus het is niet alleen "de moslims" tegen de rest toch. Het zijn puur de MB tegen "de rest"
Zoals het Arabische gezegde gaat: "I against my brother, my brothers and I against my cousins, then my cousins and I against strangers". De Kopten zijn in dit geval de strangers.

Mijn mening / analyse is als volgt: De MB wil de macht om van Egypte een sharia staat te maken, en de niet-moslims zoveel mogelijk weg te zuiveren. Democratie was slechts een middel om dit te bereiken. Een ander middel is gewoon geweld en dat heeft nu weer de overhand. Ook voor de revolutie begon, werden er kerken opgeblazen en talloze aanslagen gepleegd op kopten. Schietpartijen, lynchmobs. Andere groeperingen zijn er ook actief om de boel te escaleren. Vlak voor de revolutie werd er nog een kerk opgeblazen waarbij 21 Kopten stierven.

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 21-08-2013 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 18:48:
De MB wil de macht om van Egypte een sharia staat te maken, en de niet-moslims zoveel mogelijk weg te zuiveren. Democratie was slechts een middel om dit te bereiken. Een ander middel is gewoon geweld en dat heeft nu weer de overhand.
Als je er nu eens voor zou zetten "ik vind dat ..." ipv dit soort anti-propaganda als feiten te presenteren. Het is alleen jouw visie die heel erg gekleurd is door je eigen angsten. Is het echt zo moeilijk om een keer niet extreem gekleurde visies weer te geven?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Hey stel he, ik ben het niet eens met hoe het gaat in Nederland, en ik start een nieuwe politieke beweging, met christelijk fundament. Naastenliefde, christelijke regels, broederschap en van al dat soorts als ik openbaar er over spreek. Maar natuurlijk heb ik ook een logo nodig, briefpapier enzo.

Hoe draag ik mijn kernwaarden uit? Nouja, zo natuurlijk! Wat is jullie eerste indruk? Zouden jullie op ons stemmen? O-)

Afbeeldingslocatie: http://www.gladiool.dds.nl/jpg/christenbroederschaplol.jpg

(ik dacht ik zet het MB logo even direct om naar een lokale variant. Dat logo van ze is toch wel interessant op zijn minst.. ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 21-08-2013 06:15 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 18:48:
[mbr]Mijn mening / analyse is als volgt: [/]De MB wil de macht om van Egypte een sharia staat te maken, en de niet-moslims zoveel mogelijk weg te zuiveren.
Maar zo als ik hier boven al zei zijn niet alle moslims in Egypte MB aanhangers en zijn er genoeg die niet Morsi als president wilden/steunen. Zijn dit dan geen echte moslims?
Wellicht dat je ergens nog het hellevuur in kan verwerken? Of brandende zwaarden ofzo?

[ Voor 21% gewijzigd door thewizard2006 op 21-08-2013 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 02:08:
[...]

Als je er nu eens voor zou zetten "ik vind dat ..." ipv dit soort anti-propaganda als feiten te presenteren. Het is alleen jouw visie die heel erg gekleurd is door je eigen angsten. Is het echt zo moeilijk om een keer niet extreem gekleurde visies weer te geven?
WTF zeg.

Ik herinner me nog een moderator die mij aanviel omdat ik er problemen mee had dat die moderator zijn mening als feiten neerzette, en waarbij vervolgens die moderator me effectief vertelde dat ik niet moest klagen en dat dat prima was.

En nu doet iemand anders het, en dan is het ineens fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik weet dat context moeilijk is, maar het gaat hier erom dat de weergegeven mening een karikatuur is namens anderen. Vergelijk het maar met zeggen "zigeuners willen gewoon altijd stelen, dat ze gepakt worden vinden ze niet zo erg", of "de joodse organisaties willen hun groot-Israel te zuiveren van moslims". Is de persoon de officiele woordvoerder? Nee. In dit geval is het iemand die 100% van de posts dergelijke uitspraken doet. Dat is namelijk de essentie: zeer negatieve, tendentieuze etc uitspraken doen als zijnde namens moslims, en doen alsof dat feiten zijn.
maratropa schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 06:13:
Hey stel he, ik ben het niet eens met hoe het gaat in Nederland, en ik start een nieuwe politieke beweging, met christelijk fundament. Naastenliefde, christelijke regels, broederschap en van al dat soorts als ik openbaar er over spreek. Maar natuurlijk heb ik ook een logo nodig, briefpapier enzo.
Dan moet je nog even heel lang verboden worden, en pas na een zeer lange periode eindelijk toegestaan worden om aan verkiezingen deel te nemen. In een politiek ingeslapen werelddeel als Noord-Europa zal het niet zo snel militant worden :)

De impasse in Egypte zal nog wel een tijd doorgaan, het hangt er vanaf wie de langste adem heeft, of dat het leger er in slaagt om de situatie in het tijdperk Mubarak te herstellen, met alleen een andere naam aan de leiding. En dan zal het nog wel eens lang onrustig kunnen zijn, de geest is uit de fles en moeilijk terug te krijgen. En dat zal de toeristenindustrie geen goed doen, terwijl die toch erg belangrijk is (volgens deze bron ruim 10% van GDP en verantwoordelijk voor 2.7 miljoen banen (direct en indirect door toerisme)).

[ Voor 52% gewijzigd door gambieter op 21-08-2013 10:33 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Er is anders niet veel aanwijzing dat de 'mening' verschilt van de praktijk. Mijn mening is namelijk identiek; de MB gebruikt democratie alleen maar als middel voor een islamitische staat en geeft geen ruimte voor andere groeperingen.

Dat is dus ook het droevige van de situatie nu, of je nu het leger aanwijst of hun tegenstanders van het MB, beide nemen een loopje met democratie en rechten van de minderheden. Gezien het feit dat minderheden in Egypte (maar ook Syrie) in ieder geval christenen bevatten snap ik niet goed dat westerse christelijke regimes een kant kiezen. Kiest bv democratische VS voor het leger dan steunt de VS in feite een anti-democratische beweging. Kiest de christelijke VS de kant van democratisch gekozen Morsi en de MB, dan hebben christelijke minderheden geen plaats meer.

Ik hoop alleen dat de MB niet zo stom of radicaal is als de Afghaanse versie en dat de Pyramiden een soortgelijk lot treft als de Bamyan-beelden maar ik vrees het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Subtiliteit is ook moeilijk blijkbaar. Ik heb nog een beter idee: Nooit meningen als feiten presenteren, maar dan moet die regel ook voor moderators gelden.
Ik hoop alleen dat de MB niet zo stom of radicaal is als de Afghaanse versie en dat de Pyramiden een soortgelijk lot treft als de Bamyan-beelden maar ik vrees het ergste.
Er was binnen de MB iig wel een groep die dat wilde doen, maar zolang ze niet aan de macht zijn zie ik dat niet zo snel gebeuren, het is een te grote operatie om onder de neus van het egyptische leger te doen. Je kan wel een RPG erop afschieten, of een vrachtwagen met explosieven erin rammen, maar dat doet niet heel veel op zon bouwwerk.

Maar ja als de MB weer aan de macht komt is het een reeel gevaar. Het ligt eraan of de pragmatische helft de leiding heeft, die vast niet alle toeristische inkomsten wil mislopen, of de fundamentelere helft.

Wat ook een probleem is, is de economie. Hoewel ik het veel te makkelijk vind om simpelweg economische problemen de schuld te geven van de huidige situatie, zoals sommige wel doen, is het natuurlijk wel een factor. Maar wat heb je nu? Enorme groepen die niet werken maar wel vernielingen aanrichten, en waarschijnlijk belangrijker nog, het toerisme dat compleet in elkaar stort. Eén voor één geeft elk Westers land een negatief reisadvies af voor Egypte, de economische schade als gevolg daarvan moet gigantisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Delerium schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:35:
Er is anders niet veel aanwijzing dat de 'mening' verschilt van de praktijk. Mijn mening is namelijk identiek; de MB gebruikt democratie alleen maar als middel voor een islamitische staat en geeft geen ruimte voor andere groeperingen.
Tja, de hele regio heeft politieke stromingen die dergelijke doelen hebben. Het Midden-Oosten is nu eenmaal een kruitvat waar in elk land er veel botsingen zijn en onderdrukte groepen. In instabiele gebieden zul je eerder extreme vertegenwoordigers krijgen waar mensen voor kiezen, omdat die duidelijkheid bieden.
Dat is dus ook het droevige van de situatie nu, of je nu het leger aanwijst of hun tegenstanders van het MB, beide nemen een loopje met democratie en rechten van de minderheden. Gezien het feit dat minderheden in Egypte (maar ook Syrie) in ieder geval christenen bevatten snap ik niet goed dat westerse christelijke regimes een kant kiezen.
In Midden- en Zuid-Amerika en de Caribische eilanden heeft men zich daar toendertijd niet zo druk over gemaakt, en ook in Egypte, Tunesie etc niet. Dictators/leger waren OK als ze maar de socialisten/communisten buiten de deur hielden.

Dat is ook het probleem aangaande financiele hulp: als je die verminderd of stopt, dan maakt dat de financiele situatie slechter, en zal men meer openstaan voor financiering vanuit meer fundamentalistische/extremistische bronnen uit het Midden-Oosten. Damned if you do, damned if you don't.
Dat is een ander probleem: de situatie nu zal alleen maar de extreme stromingen in de MB machtiger maken en de meer gematigde stromingen machteloos. En zo wordt het een self-fulfilling prophecy. Er zullen zeker idioten rondlopen die dit zullen willen doen, maar ik mag hopen dat men zich de financiele bijdrage van de pyramiden aan de economie herinnert (de >10% GDP :D )

Ik moet ook eerlijk zeggen dat het me niet duidelijk is hoe Egypte uit deze zelf-gegraven kuil gaat komen. Gezien de affiliatie van een groot deel van de kiezers met de MB (tenminste, de politieke stroming ervan) gaan ze er niet uit komen zonder participatie van die groep. Maar die zal onder de huidige condities weer niet willen praten, en zo blijf je in de impasse en gaan de meer extreme groepen aan het vechten, met reacties van het leger en vice versa.

offtopic:
@Sissors: ik ben hier geen moderator. *knip* Een vervelende manier van debatteren mag per TR gemeld worden.

[ Voor 8% gewijzigd door argro op 21-08-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
*knip* Een vervelende manier van debatteren mag per TR gemeld worden.

[ Voor 84% gewijzigd door argro op 21-08-2013 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 02:08:
[...]

"Ik vind" ervoor zetten, dat doe je niet bij feiten. Dan bagatelliseer je de boel. Ik doe dat heel bewust niet.

Van wikipedia:
[b]The Brotherhood's stated goal is to instill the Qur'an and Sunnah as the "sole reference point for ...ordering the life of the Muslim family, individual, community ... and state." The movement is known for engaging in political violence, claiming responsibility for the installation of Hamas.[8] Muslim Brotherhood members are suspected to have assassinated political opponents like Egyptian Prime Minister Mahmoud an-Nukrashi Pasha.

The Brotherhood's credo was and is, "Allah is our objective; the Quran is our law, the Prophet is our leader; Jihad is our way; and death for the sake of Allah is the highest of our aspirations."[15][16]

The submission of the brotherhood's members under these credo accords to their absolute obedience to the Muslim Brotherhood's leadership.[17] The Brotherhood's English language website describes the principles of the Muslim Brotherhood as including firstly the introduction of the Islamic Sharia as "the basis for controlling the affairs of state and society" and secondly, work to unify "Islamic countries and states, mainly among the Arab states, and liberating them from foreign imperialism"
Als de MB zegt dat haar enige bron de sharia is, dan kun je hun uitspraken pas begrijpen wanneer je de sharia kent. Woorden als vrijheid, democratie en mensenrechten hebben daarin een vrijwel tegenovergestelde betekenis van wat wij er onder verstaan.

Het raamwerk van de democratie is voor de MB dus de sharia. De sharia is antidemocratisch, aldus het ECHR:
The Court concurs in the Chamber’s view that sharia is incompatible with the fundamental principles of democracy, as set forth in the Convention.

It was determined that it would "do away with the State's role as the guarantor of individual rights and freedoms" and "infringe the principle of non-discrimination between individuals as regards their enjoyment of public freedoms, which is one of the fundamental principles of democracy"
Wikipedia: Sharia
Over preventieve maatregelen tegen anti-democratische sharia partijen zegt de ECHR het volgende:
In its judgment1, the Court first noted that freedom of thought, of religion, of expression and of association as guaranteed by the Convention could not deprive the authorities of a State in which an association, through its activities, jeopardised that State’s institutions, of the right to protect those institutions. It necessarily followed that a political party whose leaders incited to violence or put forward a policy which failed to respect democracy or which was aimed at the destruction of democracy and the flouting of the rights and freedoms recognised in a democracy, could not lay claim to the Convention’s protection against penalties imposed on those grounds. Such penalties could even, where there was a sufficiently established and imminent danger for democracy, take the form of preventive intervention.

Noting that the Welfare Party (Turkije) had pledged to set up a regime based on sharia law, the Court found that sharia was incompatible with the fundamental principles of democracy as set forth in the Convention.

According to the Court, it was difficult to declare one’s respect for democracy and human rights while at the same time supporting a regime based on sharia.
http://echr.coe.int/Documents/Annual_report_2003_ENG.pdf
Kortom, wanneer een partij de sharia als enige bron voor alle wetgeving nastreeft, is zij anti-democratisch en kan dat een argument zijn om preventief in te grijpen.

Mubarak (ongeacht wat je over hem vindt) zei het volgende over de MB:
[YouTube: http://youtu.be/H8iHOULhH_4]
So they [Brotherhood and affiliates] took advantage of the economic situation by handing out money, to one man 100 Egyptian pounds, or about $30 dollars, [saying,] “Here take this bag of glycerin and throw it here,” or do this or that—to create a state of instability in Egypt. And these groups—don’t ever believe that they want democracy or anything like that. They are exploiting democracy in order to eliminate democracy. And if they ever do govern, it will be an ugly dictatorship.
De oprichter van de MB, de nazi collaborateur Hassan al Banna zei het volgende:
“It is the nature of Islam to dominate, not to be dominated, to impose its law on all nations and to extend its power to the entire planet.

We want the Islamic flag to be hoisted once again on high, fluttering in the wind, in all those lands that have had the good fortune to harbor Islam for a certain period of time and where the muzzein’s call sounded in the takbirs and the tahlis. Then fate decreed that the light of Islam be extinguished in these lands that returned to unbelief. Thus Andalusia, Sicily, the Balkans, the Italian coast, as well
as the islands of the Mediterranean, are all of them Muslim Mediterranean colonies and they must return to the Islamic fold. The Mediterranean Sea and the Red Sea must once again become Muslim seas, as they once were."

http://www.discoverthenet...oupProfile.asp?grpid=6386
Een rapport van Investigative Project on Terrorism zegt het volgende over de MB:
The Muslim Brotherhood seeks to restore the historical Caliphate and then expand its
authority over the entire world, dismantling all non-Islamic governments.
The Brotherhood aims to accomplish this through a combination of warfare – both violent and political.

The Muslim Brotherhood has provided the ideological model for almost all modern Sunni Islamic terrorist groups. When discussing Hamas, Al Qaeda, and Palestinian Islamic Jihad, Richard Clarke – the chief counterterrorism adviser on the U.S. National Security Council under Presidents Clinton and Bush – told a Senate committee in 2003 that “The common link here is the extremist Muslim Brotherhood – all of these organizations are descendants of the membership and ideology of the Muslim Brothers".
Ik kan nog wel even doorgaan. De #1 van Al Qaida begon bij de MB, enz. Het is een beerput. Maar zit je hier nu werkelijk op te wachten? Uit ervaring weet ik dat mij dit niet in dank afgenomen wordt. Teveel bronnen is immers "propaganda". Ik kan de beerput echter niet mooier maken dan die is.

Het is een kwestie van de informatie serieus nemen, en niet wegwuiven als "islamofobe propaganda". In Egypte nemen ze de MB en waar die voor staat ook serieus en grote delen van het volk zien daarin de bedreiging, die ik probeer te belichten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2013 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is je al door meerdere mensen uitgelegd: je interpretatie is doordrenkt van hypocrisie door bij de moslims de meest letterlijke en negatieve visie tot absolute waarheid voor alles te laten gelden, maar als dat bij andere religies wordt gedaan (en het net zo erg is), dan zeg je daar "oh, maar dat mag niet letterlijk worden genomen". Je zoekt de bronnen bij de gewenste uitkomst, ipv te proberen objectief te zijn. Dat maakt het propaganda, zeker omdat het 't enige is wat je hier op het forum post. Zoals hierboven: wat is de relevantie van het "nazi collaborateur"? Voorkomen dat er ook maar een kans is dat er inhoudelijk wordt gekeken? Probeer eens verder te kijken dan de pavloviaanse "moslimorganisaties/sharia is slecht".

Dus nee, ik (en ik vermoed ook anderen) zit hier niet op te wachten. Het zou een stuk prettiger zijn als je niet continu zou proberen alles wat met islam te maken heeft zwart te maken. Er is zat mis met islam (en andere religies), maar polarisatie met propaganda gaat dat echt niet verbeteren (eerder andersom).

Door alleen maar te roepen "MB is slecht" worden er in ieder geval geen inzichten verworven in de situatie in Egypte. Door alleen de MB uit te sluiten gaat het ook niet opeens een stabiel paradijs worden daar.

Nu verwacht ik geen verbetering (bovenstaande is al door meer mensen aangegeven in vorige topics), dus als je geen antwoord krijgt op een volgende post is het vooral omdat het verspilde moeite is bij fundamentalisten (waar je imo onder valt).

disclaimer: bovenstaande is mijn mening en mijn analyse.

[ Voor 15% gewijzigd door gambieter op 23-08-2013 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05

defiant

Moderator General Chat
Het is (en ik heb het) al eerder benoemd, maar het grootste probleem van Egypte zijn teruglopende olie-inkomsten, terwijl demografische en klimaat ontwikkelingen een steeds grotere druk leggen op het land, QZ had daar laatst weer een artikel over geschreven:
At the root of Egyptian rage is a deepening resource crisis

De oplossing voor die problemen is een minimum van een decennium lang verstandig beleid van hervormingen en bevolkingsonvriendelijke maatregelen. Beleid wat er denk ik eerder komt met een 'benevolent dictator' dan een piepjonge onstabiele democratie die speelbal is van regionale krachten met ieder hun eigen agenda.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat is ook het probleem met het stoppen van hulp, zoals ik eerder aangaf. Je wilt de hulp niet geven aan de strijdende partijen, maar stop je de hulp dan geef je de kans aan geldstromen vanuit het Midden-Oosten die zeker niet de bedoeling hebben de situatie te helpen stabiliseren.

Een benevolent dictator zal een stevige militaire/politiemacht nodig hebben om aan de macht te blijven en om maatregelen door te voeren. En dan krijg je weer een grote kans op de corruptie die bij het vorige regime hoorde. Damned if you do, damned if you don't.

• maratropa
  • Niet online
idd Gambieter, sowieso F'd in the A :) Ze krijgen nu voornamelijk geld en energie van golfstaten. Die zijn de bui al hangen met gedoe rond Suez. Soort van mazzel dat Opec-landen een stabiele omgeving willen en Egypte aan een lifeline hebben hangen. Al is de vraag of ze daar ooit weer af gaan komen. De subsidies op bijv. brandstof moeten afgebouwd worden, maar dan gaat iedereen vast compleet over de zeik.

specs

Verwijderd

gambieter schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 21:22:
Het is je al door meerdere mensen uitgelegd: je bent heel hypocriet door bij de moslims de meest letterlijke en negatieve visie tot absolute waarheid voor alles te laten gelden, maar als dat bij andere religies wordt gedaan (en het net zo erg is), dan zeg je daar "oh, maar dat mag niet letterlijk worden genomen".
Geen idee waar je het nu over hebt. En het is ook nog eens onwaar (want waar zou ik dit zogenaamd allemaal zeggen? Quote mij eens aub). Dit topic gaat over Egypte, en daarom heb ik het over de MB en de islam.

Je vroeg om bronnen, ik gaf ze. Vervolgens zeg je:
Dus nee, ik (en ik vermoed ook anderen) zit hier niet op te wachten.
Dit is natuurlijk geen discussiëren zo. Als je de informatie over de MB te onprettig vindt, kun je met bronnen komen die het tegendeel aantonen. Die zie ik vooralsnog niet en daarmee is de kous voorlopig af.

--------------------------------------------

Voor de mensen die de situatie proberen te bevatten door het over geld/voorraden te hebben, twee vragen: Waarom heeft het leger de MB afgezet? Waarom gingen de Egyptenaren massaal demonstreren tegen de MB?

• maratropa
  • Niet online
Het MBschap kon de problemen met brandstof en voedsel niet aan, logisch dat de bevolking weer de straat op ging. Het leger hangt al jaren aan de VS en SA en andere golfstaten, met als doel stabiliteit in de regio, en vooral Suez. Misschien was het ook wel een truuk van externe partijen, de MB afknijpen tot het mis ging?

specs

Verwijderd

maratropa schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 18:49:
Het MBschap kon de problemen met brandstof en voedsel niet aan, logisch dat de bevolking weer de straat op ging. Het leger hangt al jaren aan de VS en SA en andere golfstaten, met als doel stabiliteit in de regio, en vooral Suez. Misschien was het ook wel een truuk van externe partijen, de MB afknijpen tot het mis ging?
Een streng sharia regime heeft natuurlijk nadelige gevolgen voor de economie. Heel veel Egyptenaren is het dat gewoon niet waard. Ze protesteerden echter niet slechts omdat het de economie schaadt, maar ook omdat die islamistische agenda van Morsi gewoon niet zo fijn is. Ze wilden een democratie, niet een nieuwe dictatuur.
Reasons for demanding Morsi's resignation include accusations that he was increasingly authoritarian and pushing through an Islamist agenda without regard to secular opponents or the rule of law.

On 22 November 2012, Morsi issued a constitutional declaration purporting to protect the Constituent Assembly of Egypt from judicial interference.

In effect, the declaration makes all constitutional declarations, laws and decrees made since Morsi assumed power immune to appeal by any individual, political or governmental body.[60][61][62][63][64] Demonstrations both in support of and opposing Morsi broke out around Egypt after the declaration was made.

Sometime between 18 November and 21 November 2012, secular groups walked out of the constitutional constituent assembly because they believed that it would impose strict Islamic practices, while members of the Muslim Brotherhood supported Morsi and denied such allegations.

Wikipedia: 2013 Egyptian coup d'état
Zo begon de laatste revolutie.
---

<Update>
Er was gisteren ook een demonstratie van Egyptenaren tegen de MB in Washington, bij oa. het Witte Huis.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lkFpe8J.jpg

Hierna gingen zij naar het kantoor van CAIR (Council on American Islamic Relations), een groepering die zich voordoet als mensenrechtenorganisatie. De Egyptenaren beschuldigen CAIR ervan de Amerikaanse tak van de MB te zijn. Iets wat ik overigens maanden geleden hier ook vertelde (met uitgebreide onderbouwing), en wat toen (zonder onderbouwing) weggewuifd werd als islamofobie.
Hundreds of Egyptians, who travelled to Washington, D.C. from around the United States, gathered in front of the White House before marching to the offices of the Washington Post, news network CNN, and the Council on American Islamic Relations (CAIR), a Muslim advocacy group that protestors called the Brotherhood’s “embassy.”

“We are against the Muslim Brotherhood,” protestor Ramez Mossed told the Free Beacon. “He [Obama] supports the Muslim Brotherhood. He has a big hand in Egypt and the mess in Egypt. We’re trying to tell him, ‘Don’t support the terrorists. Please be fair.’”

http://freebeacon.com/cop...te-house-washington-post/

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Van het AP:
Egypt TV: In key trial, court hands death sentences to all 528 of Morsi's supporters on trial.
Damn

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 20:06
Democratie in Egypte werpt z'n vruchten af... Democratisch gekozen regering afzetten en hun aanhangers afmaken.
Pagina: 1 2 Laatste