Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 503689

Topicstarter
Deze week krijg ik mijn MBO niveau 4 Netwerkbeheerder diploma. de leraar zat ons wat tips te geven voor mensen die gaan werken tot ze op de punt kwam over buitenlanders. Dat de kans erg groter is dat ik een baan niet krijg omdat ik en buitenlander ben. Waar ik als reactie zij gelukkig want voor zulke mensen wil ik niet eens werken.

Hebben mensen hier ook wel eens ervaring mee ? Natuurlijk snap ik dat als je door deze reden word afgewezen je dit nooit te horen krijgt, maar meestal reactie krijgt van sorry de positie is gevuld.
Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, ben altijd goed behandeld naar mijn kunnen waar ik ook stage gelopen of gewerkt heb. Maar wou vragen wat de meeste hier ervan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit past niet echt in Wetenschap & Levensbeschouwing, maar vermoedelijk beter in Werk & Inkomen. Vandaar dat ik het verplaats :)

WL >> WI

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-06 23:20

dusty

Celebrate Life!

Er zullen vast wel bedrijven zijn die zo min mogelijk buitenlanders aan willen nemen. Echter missen zij dan ook dus de goede krachten die van buitenlandse afkomst zijn.

Mijn insteek is altijd geweest dat de persoon kundig moet zijn en sociaal adept aan de positie waarvoor hij/zij soliciteert.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 503689 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 00:23:
Dat de kans erg groter is dat ik een baan niet krijg omdat ik en buitenlander ben.
Is dat wel de reden dat je de baan dan niet krijgt? Het is namelijk wel een makkelijk excuus. Mensen zijn nu eenmaal snel geneigd de schuld niet bij zichzelf te zoeken, maar extern, en dan is het claimen dat het aan nationaliteit of afkomst ligt (dwz bij de oneerlijke werkgever) een stuk makkelijker dan zeggen "ik was niet goed genoeg" of "ik had het beter kunnen doen bij het sollicitatieproces".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen discriminatie plaatsvind bij sollicitatieprocedures. Er zijn genoeg studies waarbij dezelfde brief en hetzelfde CV wel tot een sollicitatiegesprek leidde bij een Nederlandse/Europese naam, en niet bij een Marokkaans/Turks aandoende naam, maar dat betekent niet dat als je de baan niet krijgt, het door je "buitenlander"schap komt.

Ik zou zeggen: niet vooruit lopen op de zaak. Begin eens met solliciteren :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Misschien heb je wel eens gehoord van Abdul Khan, die toegang had tot Urenco en later Pakistan hielp aan de atoombom.
Ik kan me voorstellen dat sindsdien de eisen voor veiligheidsonderzoeken zijn aangescherpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Free rider schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 01:16:
Misschien heb je wel eens gehoord van Abdul Khan, die toegang had tot Urenco en later Pakistan hielp aan de atoombom.
Ik kan me voorstellen dat sindsdien de eisen voor veiligheidsonderzoeken zijn aangescherpt.
Euh ?

Veiligheids onderzoek staat hier een beetje los van eh .. en die doe je meestal pas nadat je iemand ziet zitten want die kosten namelijk geld.

ot

Ik ben er van overtuigd dat het gebeurt. En daarom heb ik met mijn vriendin gekozen om onze zoon een nederlanse naam als eerste naam te geven, om hem het voordeel te geven (e.g. voorselectie) in het geval van bekrompen geesten.

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-06 22:19
Wij nemen buitenlanders aan. Voorwaarde is echter dat zij (net als kaaskoppen) communicatief vaardig zijn en de juiste skills hebben. Die/dat en de/het woordjes moeten keurig gebruikt worden. En laat dat laatste nou net het probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Men zal het niet durven te zeggen, maar een buitenlandse naam/afkomst is zeker wel een nadeel bij een sollicitatie. Vooral nu waar er een groot overschot is van werkzoekenden op de arbeidsmarkt. Het is oneerlijk en eigenlijk ook gewoon stom, maar zo zitten mensen (of is het onze maatschappij) gewoon in elkaar.
Er zullen genoeg mensen met een buitenlandse naam/uiterlijk/afkomst prima willen en kunnen werken. Daarvan zijn er ook genoeg die de spelling wel goed beheersen. Maar helaas is het beeld van de gemiddelde mens negatief jegens 'buitenlanders'. En dan ligt het er natuurlijk ook aan welk land/regio/kleur. Een Duitser zal waarschijnlijk minder problemen ondervinden dan een Marokkaan.

En discriminatie is er ook op basis van geslacht. En leeftijd. En uiterlijk. Ik weet zeker dat er bij genoeg functies mensen afvallen puur omdat het uiterlijk niet goed genoeg is. Vooral als de werkgever er nog 300 kan kiezen tegenwoordig.

Oneerlijk, maar weinig aan te doen en gewoon blijven volhouden. Gewoon solliciteren en je best doen. De kans is er namelijk wel!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 84021 op 02-07-2013 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mijn vader riep dit ook weleens wanneer hij voor zijn eigen bedrijf mensen zocht.. dat hij liever niet bepaalde mensen wou aannemen.

Maar als er uiteindelijk een Molukker (of wat dan ook) bij ons kwam solliciteren en hij had simpelweg een beter CV dan de rest, dan kreeg hij gewoon de baan :)

Het belangrijkste is gewoon hoe je jezelf presenteert. Misschien dat je iets meer moeite moet doen om positief op te vallen, maar zodra je dit doet dan zou ik niet teveel problemen verwachten als ik jou was. Doe een net overhemdje aan, schrijf een nette brief en CV, gedraag je op een beleefde manier.. en uiteindelijk laten de meeste mensen hun vooroordelen voor wat ze zijn.

Bij mijn vader hebben uiteindelijk 3 mensen gewerkt waar hij van tevoren niet zo positief over was (vanwege bepaalde vooroordelen), en uiteindelijk waren zijn ervaringen ermee niet anders dan met de rest en behandelde hij ze ook normaal nadat hij zag dat ze ook gewoon hun best deden.

Dus ja, de vooroordelen zijn er wel bij mensen.. maar het hoeft jou niet tegen te houden.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Eerlijk gezegd denk ik dat (maar) een MBO diploma de grootste handicap is op de arbeidsmarkt vandaag. Werkgevers kunnen kiezen uit MBO'ers met ervaring of HBO'ers, waarom zouden ze jou aannemen?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Deze week krijg ik mijn MBO niveau 4 Netwerkbeheerder diploma. de leraar zat ons wat tips te geven voor mensen die gaan werken tot ze op de punt kwam over buitenlanders. Dat de kans erg groter is dat ik een baan niet krijg omdat ik en buitenlander ben. Waar ik als reactie zij gelukkig want voor zulke mensen wil ik niet eens werken.
Wil je een eerlijk advies? Zorg dat je Nederlands onberispelijk is. In bovenstaand stuk staan een flink aantal
stijl- en grammaticafouten.
Een buitenlander die onberispelijk Nederlands spreekt en schrijft zal sneller aangenomen worden dan een buitenlander die in basis-zaken al fouten maakt.
Deze week krijg ik mijn MBO-niveau 4 Netwerkbeheer-diploma. De leraar gaf wat tips aan studenten die nu willen gaan werken en hoe dat kan gaan als je buitenlander bent. Dat de kans erg groot is dat ik een baan niet krijg omdat ik een buitenlander ben. Waarop ik zei "Gelukkig niet, want voor zulke mensen wil ik niet eens werken".
Misschien mierenneukerij en vast nog niet foutloos (kom maar op ;) ), maar al een heel stuk beter leesbaar, en in ieder geval geen storende fouten zoals ontbrekende hoofdletters, zei/zij, de/het of dat je naar een mannelijke leraar verwijst met "zij".

Overigens geldt dat óók voor Nederlanders... net zo hard zelfs. Een MBO'er (Nederlands of niet) die de taal goed beheerst heeft gewoon in heel veel beroepen een streepje voor op z'n mede-studenten die dat niet doen. Als monteur op de werkplaats zal het niet zo erg zijn, maar ik kan me voorstellen dat het als ICT-medewerker wél al van belang is.

[ Voor 11% gewijzigd door Ardana op 02-07-2013 09:28 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:09
Ik heb zelf nooit echt problemen gehad (Moluks 3e generatie) met afkomst, meer verbaasde blikken vanwege mijn kleurtje en Duitse achternaam.

Echter wat mij opvalt is dat veel werkgevers vaak kijken/luisteren naar de taalvaardigheid en de representativiteit van een persoon, dan daadwerkelijk afkomst.

Wat phion ook al aangeeft is het gebruik van die/dat en de/het vaak struikelblokken, wat werkgevers vaak toch sneller doet kiezen voor iemand die de taal foutloos beheerst.

Zelf zou ik in een HR positie ook sneller kiezen voor iemand die de taal machtig is.

En terwijl ik dit typ geeft Ardana duidelijk aan wat ermee bedoeld wordt ;)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06 06:37

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Free rider schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 01:16:
KHaaaaaaanNn!

Maar goed, er zijn heul veul blanke westerlingen die dingen hebben gebombardeerd in die regio, toch komen wij wel aan het werk aldaar en de gemiddelde l*l de behanger werkgever weet niks van Abdul Khan af.. Al met al snap ik niet zo veel van jouw commentaar eigenlijk...

In mijn werk hebben wij vrij vaak met "buitenlanders" van doen en die kunnen gewoon werken. Aangezien er veel contact is met verstandelijk gehandicapten is het spreken van nederlands zeer belangrijk maar dat kan men prima, zo her en der beter dan de reguliere NL-ers die er werken. Dat er ongetwijfeld enige mate van racisme word toegepast door werkgevers zal best wel maar gelukkig niet overal.

Edit: als het ergens niet lukt dan moet je maar bij ons solliciteren, weliswaar geen ICT werk maar een paar kerels erbij zijn altijd welkom.

[ Voor 29% gewijzigd door ROFLASTC op 02-07-2013 09:34 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De meeste mensen in NL hebben meteen een beeld voor zich als ze een buitenlandse naam zien. Meestal is dit het beeld van een Turk/Marokkaan met een superstrak geschoren baardje en bijbehorend kapsel en een bondkraag. Als jij dus niet zo iemand bent moet je dit meteen laten zoen en een foto meesturen met je sollicitatie. Ook zou ik als ik jou was je spelling 3 keer controleren voordat je een brief of iets schrijft want daar kunnen werkgevers nogal precies in zijn en bij buitenlandrs nog veel erger.

ps. er zitten 2 fouten in je TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-07 12:04

Seraphin

Meep?

Ernemmer schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 09:34:
De meeste mensen in NL hebben meteen een beeld voor zich als ze een buitenlandse naam zien. Meestal is dit het beeld van een Turk/Marokkaan met een superstrak geschoren baardje en bijbehorend kapsel en een bondkraag. Als jij dus niet zo iemand bent moet je dit meteen laten zoen en een foto meesturen met je sollicitatie. Ook zou ik als ik jou was je spelling 3 keer controleren voordat je een brief of iets schrijft want daar kunnen werkgevers nogal precies in zijn en bij buitenlandrs nog veel erger.

ps. er zitten 2 fouten in je TS
offtopic:
Als je iemand anders corrigeert op zijn spelling, valt het aan te raden je eigen post vrij van fouten te laten zijn. Ik tel er 3, waarbij ik één discutabel geval nog door de vingers heb gezien.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Laatst online: 21:04

D4NG3R

kiwi

:)

@ Hierboven. Oh de ironie..

Richting de TS:
Hoe meer je dit gevoel schept bij jezelf, hoe eerder het waar zal zijn. Tenzij je je kleed, gedraagt en praat als het gemiddelde 'bontkraagje'* zullen er in principe weinig problemen voordoen bij een alledaags bedrijf.

Om even een compleet andere toon aan te slaan: Je diploma is de beperkende factor. Op dit moment neemt men binnen de IT veel liever HBO-ers aan als MBO-ers.

*Bij mijn vorige stageplek werd een Nederlandse jongen instant weggestuurd toen hij binnen kwam lopen met zo'n vuilniszak en een petje. En werd een normaal uitziende Marokkaan gewoon aangenomen ;) .

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 02-07-2013 09:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Mijn buitenlandse vrouw kreeg laatst ook de tip om toch maar mijn achternaam te gebruiken bij sollicitaties... Hoewel ik denk dat het eerder ligt aan brieven in het Nederlands die niet zo goed lopen of kleine foutjes bevatten. Je kan soms aan een enkele zin al zien dat iemand niet nederlands als moedertaal spreekt. (en als de competitie zo hoog is als op dit moment is dat genoeg om je niet uit te nodigen voor een gesprek; waarom zouden ze indien er ook tien goede, foutloze brieven zijn binnen gekomen?)

[ Voor 22% gewijzigd door Zoijar op 02-07-2013 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Weet niet hoe het zit in NL, maar hier in België is dat zeker zo. En niet alleen op de arbeidsmarkt. Het gaat zelfs zo ver dat, voor we ons huis gekocht hadden, we een huis gingen huren. Alles was geregeld, vriendelijke mevrouw aan de telefoon en zo. We gingen het contract tekenen en toen ze mijn Zuid-Koreaanse vrouw zagen was er plots toch een probleem en was het huis "eigenlijk al verhuurd". Daar sta je dan. Ben wel blij dat ik dat huis de afgelopen vijf jaar al een keer of drie, vier opnieuw "te huur" heb zien staan, blijkbaar waren de huurders die wel geschikt waren voor mevrouw financieel toch niet zo gezond.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:15
Een oud huisgenoot van mij heeft zijn naam veranderd (voor en achternaam) omdat hij er zelf erg veel last van had bij sollicitaties (WO niveau) en dit blijkbaar een geldige reden is voor een naamswijziging. Hij heeft nu een goede baan, dus ik vermoed dat het wel kan schelen.
Ik moet zeggen dat ik persoonlijk alleen maar buitenlandse namen krijg op de functies waar ik mensen nodig heb, maar dat komt dan weer omdat we bijna geen nederlandse developers met een CS degree hebben in Nederland en ik vermoed dat het in de IT een stuk minder een probleem is dan mogelijk in andere sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ardana schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 09:23:
[...]

Wil je een eerlijk advies? Zorg dat je Nederlands onberispelijk is. In bovenstaand stuk staan een flink aantal
stijl- en grammaticafouten.
Een buitenlander die onberispelijk Nederlands spreekt en schrijft zal sneller aangenomen worden dan een buitenlander die in basis-zaken al fouten maakt.

[...]

Misschien mierenneukerij en vast nog niet foutloos (kom maar op ;) ), maar al een heel stuk beter leesbaar, en in ieder geval geen storende fouten zoals ontbrekende hoofdletters, zei/zij, de/het of dat je naar een mannelijke leraar verwijst met "zij".

Overigens geldt dat óók voor Nederlanders... net zo hard zelfs. Een MBO'er (Nederlands of niet) die de taal goed beheerst heeft gewoon in heel veel beroepen een streepje voor op z'n mede-studenten die dat niet doen. Als monteur op de werkplaats zal het niet zo erg zijn, maar ik kan me voorstellen dat het als ICT-medewerker wél al van belang is.
Ja ik weet dat ik nog veel moet werken aan mijn spelling. Ik woon nu al 10 jaar in Nederland maar door mijn dyslexie heb ik altijd problemen gehad. Ik kan meestal foutloos alle woorden typen maar als ik zinnen ga maken komt het meestal niet goed. Maar wat ik ook ga doen werken of studeren zou toch echt aan mijn Nederlands moeten werken.

Toch vind ik het wel jammer dat er zo veel naar spelling en uiterlijk word gekeken bij een gesprek. Technisch gezien ben ik stappen voor op de meeste in mijn klas, waardoor ik ook MBO 4 in 1 jaar gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Anoniem: 503689 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 10:24:
Technisch gezien ben ik stappen voor op de meeste in mijn klas, waardoor ik ook MBO 4 in 1 jaar gedaan heb.
Kan / wil je een HBO studie doen? If so raad ik dit sterk aan. Bij HBO word er vrijwel nauwelijks gekeken naar afkomst. Omdat men weet dat je een bepaald niveau Nederlands en kennis van het vak moet hebben om HBO af te ronden. Daarnaast is het verkrijgen van een baan een stuk makkelijker wanneer je een HBO diploma op zak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Toch vind ik het wel jammer dat er zo veel naar spelling en uiterlijk word gekeken bij een gesprek. Technisch gezien ben ik stappen voor op de meeste in mijn klas, waardoor ik ook MBO 4 in 1 jaar gedaan heb.
Het gaat niet zozeer om spelling of uiterlijk, maar om presentatie. Iemand die fouten maakt in een sollicitatiebrief is slordig op een belangrijk moment (als je zelf problemen hebt, gebruik dan tools en laat anderen het nalezen), kleding e.d. zeggen wat over of je in staat bent en bereid bent je aan de eisen aan te passen.

Je moet maar zo denken: een sollicitatie is jouw kans om een werkgever te overtuigen dat ze jou moeten aannemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

[...]Toch vind ik het wel jammer dat er zo veel naar spelling en uiterlijk word gekeken bij een gesprek. Technisch gezien ben ik stappen voor op de meeste in mijn klas, waardoor ik ook MBO 4 in 1 jaar gedaan heb.
Helaas heb je last van vooroordelen en de ontwikkelingen van de slechte individuen in onze maatschappij, dat werkt tegen je. Je zal dus jezelf stukken beter moeten ontwikkelen dan je concurrenten die geen last hebben van de beeldvorming. Is dat eerlijk? nee, is dat de realiteit? ja. Wat ga je dus doen?

MBO is aardig, maar niet meer voldoende in de huidige markt. Indien je de capaciteiten/mogelijkheden hebt om jezelf zo goed mogelijk te ontwikkelen dan zou ik dat gezien je achtergrond meteen doen. Zo hoog mogelijk opleiden, stevig investeren in je taalvaardigheden en hopen dat bepaalde sentimenten zich niet doorzetten. Voor wat dat laatste, als ik heel eerlijk ben zie ik daar wellicht je grootste tegenstander, je hebt gewoon erg veel last van die individuen die het verpesten voor de anderen.

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ja ik weet dat ik nog veel moet werken aan mijn spelling. Ik woon nu al 10 jaar in Nederland maar door mijn dyslexie heb ik altijd problemen gehad. Ik kan meestal foutloos alle woorden typen maar als ik zinnen ga maken komt het meestal niet goed. Maar wat ik ook ga doen werken of studeren zou toch echt aan mijn Nederlands moeten werken.

Wow! Dit is écht goed :D Als je sollicitatiebrief er net zo uit ziet, zal dat geen probleem zijn. Ik mis een paar komma's, maar kniesoor die daar dan nog op let: de rest is goed!

Moeite doen om je spelling goed te krijgen wordt van belang geacht omdat je ermee laat zien dat je je gesprekspartner hoog genoeg acht om moeite voor te doen. Zeker voor een sollicitatiebrief heb je héél veel tijd, en die kun je na laten kijken door net zoveel mensen als je wil. Als daar dan nog grammaticafouten in zitten, is dat gewoon luiheid - en een teken van disrespect voor degene die het moet lezen. Stijlfouten kunnen zelfs een keuze zijn, en daar kan karakter uitspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:02

Mx. Alba

hen/die/zij

Ja, buitenlandse afkomst werkt zeker nadelig in de praktijk. Helaas. Vooral in tijden van crisis.

Xenofobie zit gewoon in onze genen gebakken. Want in tijden van schaarste is het evolutionair voordelig om je eigen familie / stam voor te trekken. Als er niet genoeg voedsel is voor iedereen om te kunnen overleven, en je zorgt ervoor dat jouw familie / stam wel genoeg heef ten koste van een andere familie / stam, dan worden de genen van jouw familie / stam meer doorgegeven aan het nageslacht.

Het is dus helaas heel normaal dat in tijden van (gevoel van) schaarste zulke gevoelens (onbewust) mee gaan spelen.

Ik heb zelf 7 jaar in Frankrijk gewoond en ondanks dat ik een blanke Europeaan ben, heb ik wel de nodige discriminatie meegemaakt, vooral op de arbeidsmarkt. Zelfs een Franse collega ondervond discriminatie, enerzijds omdat zijn grootvader uit de Elzas kwam en hij dus een Duitse achternaam had, anderzijds omdat hij zelf op Corsica is geboren en er t.a.v. Corsicanen ook e.e.a. aan vooroordelen bestaan. Ik heb het ook gezien dat een andere collega, van Marokkaanse afkomst (maar in Frankrijk geboren en van Franse nationaliteit) gewoon geweigerd werd voor een huurhuis omdat ze Marokkaans was. (Een andere collega met wel een Franse achternaam - die overigens half Spaans was - belde namelijk een half uur later nog eens naar die huisbaas en toen bleek het appartement opeens wel weer beschikbaar.)

Maar ook in Nederland komt dat soort discriminatie veelvuldig voor. Als er 10 mensen solliciteren voor een bepaalde baan, en een aantal daarvan zijn ongeveer even geschikt, dan moet er toch op grond van iets een keuze gemaakt worden. En dat iets is dan vaak uitstraling, afkomst, uiterlijk en andere zaken die eigenlijk niets met de functie te maken hebben. En dan krijg je dus vrijwel automatisch discriminatie jegens buitenlanders of mensen met een buitenlandse naam of uiterlijk.

Wil ik het goedpraten? Nee, zeer zeker niet. Maar het feit ligt er nou eenmaal.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:25

Wish

ingwell

Toevallig recent nog onderzoek over geweest:
http://www.ad.nl/ad/nl/10...en-Nederlandse-naam.dhtml

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik zou goed overwegen om te kijken of je voor jezelf kunt beginnen.

Het is helaas een feit dat je bijna constant een stap achterloopt omdat je niet doorsnee bent. In plaats van al die energie te steken om dat beeld te corrigeren en voor iemand anders te werken, kijken of het lukt om voor jezelf te beginnen. Kleinschalig starten en kijken of het je ergens brengt. Neemt niet weg dat je gewoon moet blijven solliciteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Er zit zeker een kern van waarheid in dat sommige werkgevers liever alleen blanke vla hebben en geen vanille, karamel of chocola. Onbewust of bewust zal het in ieder (nederlands) bedrijf wel een rol spelen.

Ik werk voor een uitzendbureau en daar werken genoeg verschillende vla smaakjes maar af en toe zit er een werkgever tussen die toch andere wensen heeft. Bij uitzendbureau's wordt daar echter sterk op gecontroleerd, want het is ten strengste verboden: er wordt dan ook geen gehoor gegeven aan die wens bij ons, maar er zijn dus werkgevers die zelfs een uitgesproken voorkeur hebben.

Persoonlijk gok ik dat je juist bij de wat grotere en/of wat meer internationaal gefocust bedrijf vrijwel geen voorkeur heeft voor vla. Ook gok ik dat je binnen de IT branche zal je minder weerstand hebben i.v.m. de internationale cultuur die rond IT hangt.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:01
MSalters schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 09:11:
Eerlijk gezegd denk ik dat (maar) een MBO diploma de grootste handicap is op de arbeidsmarkt vandaag. Werkgevers kunnen kiezen uit MBO'ers met ervaring of HBO'ers, waarom zouden ze jou aannemen?
Zo waar.
Ardana schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 10:44:
[...]

Wow! Dit is écht goed :D Als je sollicitatiebrief er net zo uit ziet, zal dat geen probleem zijn. Ik mis een paar komma's, maar kniesoor die daar dan nog op let: de rest is goed!

Moeite doen om je spelling goed te krijgen wordt van belang geacht omdat je ermee laat zien dat je je gesprekspartner hoog genoeg acht om moeite voor te doen. Zeker voor een sollicitatiebrief heb je héél veel tijd, en die kun je na laten kijken door net zoveel mensen als je wil. Als daar dan nog grammaticafouten in zitten, is dat gewoon luiheid - en een teken van disrespect voor degene die het moet lezen. Stijlfouten kunnen zelfs een keuze zijn, en daar kan karakter uitspreken.
Heel scherp Ardana.

Op de een of andere manier zou topicstarter beide feiten (Nederlands geleerd in 10 jaar, in 1 jaar MBO 4) zeer duidelijk naar voren moeten laten komen. Dat laatste is niet moeilijk, het eerste wel om subtiel maar duidelijk over te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je zit in een markt waarin de banen schaarser zijn dan de werknemers. Dan moet je jezelf gaan onderscheiden en dat doe je niet met enkel een MBO 4 diploma. Werkgevers hebben zat keuze uit die mensen en gaan dan logischerwijs voor mensen met een Nederlandse naam. Mijn ervaring is ook dat de gemiddelde buitenlander gewoon gebrekkiger Nederlands spreekt en dit komt erg knullig over, dat soort mensen heb je liever niet in dienst. Jammer maar helaas.
Dat jij qua kennis vooruit loopt op je klasgenoten is mooi maar dit moet wel uit je CV blijken, het enkel in je brief zetten werkt niet goed genoeg.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Seraphin schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 09:37:
[...]

offtopic:
Als je iemand anders corrigeert op zijn spelling, valt het aan te raden je eigen post vrij van fouten te laten zijn. Ik tel er 3, waarbij ik één discutabel geval nog door de vingers heb gezien.
Zou je mij kunnen wijzen op de fouten(via PM), want ik zie er 2 en dat zijn meer typfouten dan spellingsfouten.

Ik heb nu zes pm's die mijn fouten allemaal uitleggen, jullie mogen nu stoppen :D

[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 02-07-2013 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Tsurany schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 11:37:
Je zit in een markt waarin de banen schaarser zijn dan de werknemers.
Nee, alleen voor MBO-ers geld dit. Bij IT-opgeleide HBO-ers is er een tekort aan werknemers :+ .

Zie bijv: http://webwereld.nl/carri...door-tekort-aan-personeel

[ Voor 15% gewijzigd door D4NG3R op 02-07-2013 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Hebben mensen hier ook wel eens ervaring mee ? Natuurlijk snap ik dat als je door deze reden word afgewezen je dit nooit te horen krijgt, maar meestal reactie krijgt van sorry de positie is gevuld.
Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, ben altijd goed behandeld naar mijn kunnen waar ik ook stage gelopen of gewerkt heb. Maar wou vragen wat de meeste hier ervan vinden.
Juist deze omschrijving vaak het probleem. Er zitten zoveel fouten in deze post, dat je sollicitatie brief en CV waarschijnlijk direct in de prullenbak terecht komt zonder ook maar enige aandacht aan te geven.

Dus niet zozeer 'buitenlander' vanuit racisme oogpunt, maar vanwege het taalniveau. Het is alleen dat relatief veel mensen die gebrekkig Nederlands kunnen buitenlanders zijn, waarna het vaak op racisme wordt gegooid.

Maar ik kan niet benadrukken hoe vaak ik problemen zie langskomen die enkel bestaan (of zelfs onstaan) door slechte beheersing van de gebruikte taal. En helaas zijn MBO niveau banen over het algemeen niet internationaal georienteerd, dus komt het neer op je beheersing van ABN en niet andere talen.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 02-07-2013 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

offtopic:
Ik wil niet mierenneuken hoor Xanaroth, maar jij maakt in de eerste drie zinnen ook zeven koeien van fouten...

Vaak zijn het juist de Nederlanders die hun eigen taal niet beheersen. Vergeet niet dat voor Nederlanders het geschreven Nederlands eigenlijk ook niet hun moedertaal is. Dat is namelijk het gesproken accent / dialect van hun geboortestreek; de schrijftaal is eigenlijk een andere taal met andere grammatica, wat door veel mensen wordt onderschat.

In de praktijk heb ik in mijn jaren in Frankrijk gemerkt dat ik veel foutlozer Frans schrijf dan Fransen, bijvoorbeeld. :)

[ Voor 67% gewijzigd door Mx. Alba op 02-07-2013 12:40 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Xanaroth: je doet TS geen recht door de rest van 't topic niet te lezen. Hij heeft nl. laten zien dat hij wel degelijk de taal voldoende beheerst, en ik kan me voorstellen dat als je dyslexie hebt én Nederlands niet als moedertaal hebt, je even niet zo heel hard je best doet en op je gemak 'n post schrijft, dit niet foutloos is.

offtopic:
'k Vraag me ondertussen af of mijn post wel fout-vrij was... 'k Lijk de enige die niet aangesproken is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Xanaroth schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:19:
[...]
Juist deze omschrijving vaak het probleem. Er zitten zoveel fouten in deze post, dat je sollicitatie brief en CV waarschijnlijk direct in de prullenbak terecht komt zonder ook maar enige aandacht aan te geven.

Dus niet zozeer 'buitenlander' vanuit racisme oogpunt, maar vanwege het taalniveau. Het is alleen dat relatief veel mensen die gebrekkig Nederlands kunnen buitenlanders zijn, waarna het vaak op racisme wordt gegooid.

Maar ik kan niet benadrukken hoe vaak ik problemen zie langskomen die enkel bestaan (of zelfs onstaan) door slechte beheersing van de gebruikte taal. En helaas zijn MBO niveau banen over het algemeen niet internationaal georienteerd, dus komt het neer op je beheersing van ABN en niet andere talen.
Juist de topic niet doornemen en enkel reageren op de startpost, dit is volgens mij typisch een voorbeeld waarbij men afgaat op het eerste gezicht.

Anyways ontopic: Dergelijke verhalen heb ik ook vaak gehoord, ikzelf was daar nooit mee eens tot dat.. Ja, tot dat ikzelf ging solliciteren alszijnde een Turk geboren in Nederland met een HBO diploma..(Voor de goede orde zonder petje, baard of whatever.. :P )

Dat men op taal let is sowieso een feit, ikzelf moest zelfs tijdens het gesprek met de partner een verhaaltje schrijven |:( (en ja ik ook vind het lastig om de/het die/dat juist te gebruiken, ik vraag me alleen af of dat direct afkeur betekend?) Overigens was ik wel aagenomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Ging niet om fouten an sich, ging om het perspectief. Namelijk dat het niet gaat om afkomst, maar indruk.

En de eerste indruk is je brief. Natuurlijk is dyslexie vervelend en is het doen van een studie in 1 jaar fantastisch. Maar zover zullen ze een sollicitatiebrief niet lezen bij (te veel) fouten. Dus de rest doet er dan niet toe.

Denk je echt dat een werkgever je gaat bellen en uitnodigen voor gesprek, om te begrijpen waar die fouten vandaan komen? Nee! 1 kan, dan is het de stapel 'ja' of de prullenbak.
Natuurlijk wordt het in de rest van het topic besproken, net zoals je dat bij een werkgever kunt doen - maar bij de werkgever moet je eerst uitgenodigd zien te worden voordat je het kan toelichten in een gesprek.

Zit dus in oorzaak-gevolg. Buitenlanders hebben slechte kansen, inderdaad, maar dat is een gevolg van slecht ABN. Het is niet zo dat je slechte kansen hebt, als gevolg van dat je buitenlander bent.

[ Voor 54% gewijzigd door Xanaroth op 02-07-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Xanaroth schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:37:
....

Denk je echt dat een werkgever je gaat bellen en uitnodigen voor gesprek, om te begrijpen waar die fouten vandaan komen? Nee! 1 kan, dan is het de stapel 'ja' of de prullenbak.
Natuurlijk wordt het in de rest van het topic besproken, net zoals je dat bij een werkgever kunt doen - maar bij de werkgever moet je eerst uitgenodigd zien te worden voordat je het kan toelichten in een gesprek.
Waar jij nu op doelt heeft ansich niet eens iets te maken met taalfouten, maar met jezelf kunnen verkopen in 2 regels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
beyazz06 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:42:
[...]

Waar jij nu op doelt heeft ansich niet eens iets te maken met taalfouten, maar met jezelf kunnen verkopen in 2 regels..
Je geeft werkgevers teveel krediet. Ze geven de stapel aan de receptioniste, secretaresse of wie dan ook, met de vraag of ze alle aanmeldingen met taalfouten kunnen weggooien. De rest gaan ze pas lezen, en krijg je kans om jezelf te verkopen.

Vandaar ook dat uitzendbureau's/detacheerders je uitnodigen op gesprek, en vervolgens geen sollicitatiebrief sturen maar zelf een soort van aanbevelingsbrief maken voor jou, op basis van een standaard template. Juist omdat de taal/spelling het eerste is waarop geselecteerd wordt en die factor wordt weggenomen.

[ Voor 23% gewijzigd door Xanaroth op 02-07-2013 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Xanaroth schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:37:
...
Zit dus in oorzaak-gevolg. Buitenlanders hebben slechte kansen, inderdaad, maar dat is een gevolg van slecht ABN. Het is niet zo dat je slechte kansen hebt, als gevolg van dat je buitenlander bent.
Of je leest de topic door en gaat dan reageren..? Je zou dan namelijk hebben gelezen dat ook -buitenlanders- met perfecte ABN moeite hebben (lees stukje over WO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-06 18:57
Ik heb zelf gesolliciteerd en de baan gekregen als 'buitenlander'. Granted, ik ben niet de enige hier.

Als je er representatief uit ziet en betrouwbaar bent maakt je achtergrond eigenlijk niets uit. Bereid je goed voor op je interview, bijvoorbeeld door na te denken over wat je gaat doen. Stel een gerichte vraag mbt tot de werkzaamheden tijdens je interview.

Een werkgever heeft het liefst pro-active werknemers die goed kunnen samenwerken. Slecht de taal beheersen of andere slordigheden geven al snel de indruk van een te passieve houding. Onverzorgd (gezichts)haar en/of oude schoenen/sneakers kan echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bij iig sommige werkgevers zal het vast uitmaken. Is dat goed te praten? Nee, maar er zijn zoveel dingen in het leven die niet eerlijk zijn. Als je introvert ben kan je er ook vanuit gaan dat je minstens minder verdient dan collega die even effectief is met een extraverte persoonlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Er zullen wel werknemers zijn waar het uitmaakt, maar niet veel denk ik. En daar zou ook ook als autochtoon niet willen werken.

Ik ben nu trouwens zelf een buitenlander (Nederlander in Belgie) en ik merk er niet veel van. Ik heb eerder het idee dat het makkelijker gaat als in Nederland. Je moet wel rekening houden met de taal, die moet je goed spreken als buitenlander. Als Nederlander in Belgie hoef ik niet te soliciteren op de banen waar ze ook kennis van het Frans vragen (dat zijn er best veel trouwens)

[ Voor 49% gewijzigd door Marzman op 02-07-2013 12:58 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

D4NG3R schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:09:
[...]

Nee, alleen voor MBO-ers geld dit. Bij IT-opgeleide HBO-ers is er een tekort aan werknemers :+ .

Zie bijv: http://webwereld.nl/carri...door-tekort-aan-personeel
Klopt, maar hij zit dus in de markt van IT op MBO niveau, daar is een redelijk overschot aan mensen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat de taal betreft: er zijn ook veel Nederlanders die niet fatsoenlijk kunnen spellen. Sowieso krijg je op school niet fatsoenlijk spelling geleerd. Dat heb ik zelfs op VWO ervaren. Op andere niveau's is het misschien nog treuriger gesteld. Dus ik heb mijn twijfels of de sollicatiebrief van TS (of andere mensen met buitenlandse afkomst) wel zoveel slechter is dan 'echte' Nederlanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Anoniem: 84021 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:04:
Wat de taal betreft: er zijn ook veel Nederlanders die niet fatsoenlijk kunnen spellen. Sowieso krijg je op school niet fatsoenlijk spelling geleerd. Dat heb ik zelfs op VWO ervaren. Op andere niveau's is het misschien nog treuriger gesteld. Dus ik heb mijn twijfels of de sollicatiebrief van TS (of andere mensen met buitenlandse afkomst) wel zoveel slechter is dan 'echte' Nederlanders.
Hear hear. Zoals ik al eerder aanhaalde, geschreven Nederlands is voor Nederlanders eigenlijk ook niet hun moedertaal. De verschillen tussen spreek- en schrijftaal worden nogal eens onderschat.

In het Nederlands zie je dat bij de veelvuldige d/t-fouten, in het Engels met bijvoorbeeld your/you're en their/there/they're, in het Frans met -é/-ée/-és/-ées/-er/-ez... Het klinkt allemaal het zelfde, waardoor juist native speakers die fouten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 20:38
Het is voor veel mensen ook een erg moeilijke tijd op de arbeidsmarkt nu. Vooral laagopgeleide jongeren.
En daar zit ook een grote groep van de werkeloze allochtonen.

Ik denk dat van elke 10 mensen die denkt te worden afgewezen om hun afkomst, dat bij misschien 1 terecht is.
Op de meeste vacatures (op MBO niveau) komen zoveel reacties binnen, dat misschien 1 op de 10 mensen wordt uitgenodigd voor een gesprek. En dan blijven alleen de mensen met de beste CV's over. Er zijn daarom tegenwoordig hele (gratis) cursussen om een goed CV te maken.

En bij die bedrijven waar je echt op basis van je buitenlandse naam zou worden afgewezen. Daar wil je denk ik niet eens werken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

RocketKoen, het gaat er niet om dat je om je buitenlandse naam wordt afgewezen. Het gaat erom dat wanneer er drie kandidaten voorliggen die alle drie even gekwalificeerd zijn, er toch een keuze gemaakt wordt. Die keuze wordt dan gemaakt op criteria die eigenlijk niets met de functie te maken hebben en dan komt onbewust discriminatie om de hoek kijken.

Heel veel mensen die er geen enkel probleem mee zouden hebben om een "buitenlander" aan te nemen, geven toch onbewust de voorkeur aan een Nederlander als er meerdere kandidaten beschikbaar zijn. Wat dat betreft ben ik hier wel blij bij het bedrijf waar ik nu werk, met een Nederlandse vrouwelijke HR-manager, Israëlisch-Nederlandse mannelijke recruiter en Zuid-Afrikaanse (half-witte, half-zwarte) vrouwelijke HR-functionaris. Gelijke behandeling begint namelijk bij de voordeur en met een goed gemengd HR-team zorg je ervoor dat onbewuste discriminatie zo min mogelijk meespeelt.

Een stukje terug in deze discussie plaatste iemand een link naar een onderzoek dat is gedaan op carrièresites. Er werden de zelfde CV's geplaatst met verschillende namen erboven. Het bleek dat CV's met Nederlandse namen veel vaker werden bekeken dan CV's met buitenlandse namen. En dat Nederlanders ook vaker werden uitgenodigd voor een gesprek.

Je kunt het ontkennen zoveel als je wilt, maar discriminatie is gewoon een feit, zo niet bewust, dan wel onbewust.

[ Voor 26% gewijzigd door Mx. Alba op 02-07-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 13:29

Uiterlijk wordt altijd gekeken maar dan vooral of je een beetje als een geschikt iemand overkomt. Of je 'buitenlander' bent maakt bij fatsoenlijke bedrijven echt geen fluit uit. Maar als je een CV instuurt met taalfouten komt deze hoe dan ook in de prullenbak terecht.

Op een forum als dit boeit het niet extreem als je af en toe wat fouten maakt (helemaal met dyslexie, ik weet dat alle fouten er uit halen je onevenredig veel tijd zou kosten) maar in je professionele leven is het gewoon enorm belangrijk. Vergeet niet dat jouw taalgebruik de uitstraling van het bedrijf dat jou aanneemt bepaalt.
Mx. Alba schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:25:
Een stukje terug in deze discussie plaatste iemand een link naar een onderzoek dat is gedaan op carrièresites. Er werden de zelfde CV's geplaatst met verschillende namen erboven. Het bleek dat CV's met Nederlandse namen veel vaker werden bekeken dan CV's met buitenlandse namen. En dat Nederlanders ook vaker werden uitgenodigd voor een gesprek.
Het ging hier om CVs met een arabische naam. Als je hetzelfde gedaan had met oosters-klinkende namen was het heel wat anders geweest. Helaas hebben een hoop 'rotjochies' de naam van Turken/Marokkanen grondig verpest. Dit kun je m.i. nauwelijks discriminatie noemen, arabische klinkende namen hebben een negatieve connotatie gekregen.

[ Voor 29% gewijzigd door Hydra op 02-07-2013 13:50 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Het is gewoon statistiek dan.
Als je op zoek bent naar een nette hard werkende professional. 5 Nederlanders en 5 Friezen solliciteren.
Je hebt tijd om er 3 uit te nodigen en op basis van hun CV kun je geen onderscheid maken.

Je weet uit de cijfers van het CBS dat 20% van de Nederlanders en 60% van de Friezen kansloos is.*
Dan kun je politiek correct zijn en 3 willekeurige kandidaten uitnodigen. Maar het slimste zou zijn om 3 Nederlanders uit te nodigen.

*Cijfers zijn fictief

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Heb 2 maanden geleden nog een Zuid Amerikaan aangenomen omdat hij beter was dan Nederlanders in hetzelfde vakgebied. Voorwaarde voor iedereen die bij ons werkt is dat ze Engels kunnen spreken, dus communicatie is nooit een probleem. Buitenlanders krijgen simpelweg een gelijke kans als medelanders. Ik zie ook niet in waarom niet, er lopen zo'n 6 miljard mensen op de wereld rond die niet in Nederland zijn geboren. Dat zijn er vierhonderdduizend keer zoveel als het aantal Nederlanders, als ik me niet grandioos verreken. Moet ik die allemaal uitsluiten? Bizar concept :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:49

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Phion schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 01:32:
Wij nemen buitenlanders aan. Voorwaarde is echter dat zij (net als kaaskoppen) communicatief vaardig zijn en de juiste skills hebben.
Idd, Zoals al eerder aangekaart, in de TS staan nogal wat fouten/kromme zinnen. Dat wil je niet ook in je CV terug zien.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 02-07-2013 15:21 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:05

Koppensneller

winterrrrrr

Blue-eagle schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:08:
Heb 2 maanden geleden nog een Zuid Amerikaan aangenomen omdat hij beter was dan Nederlanders in hetzelfde vakgebied. Voorwaarde voor iedereen die bij ons werkt is dat ze Engels kunnen spreken, dus communicatie is nooit een probleem. Buitenlanders krijgen simpelweg een gelijke kans als medelanders. Ik zie ook niet in waarom niet, er lopen zo'n 6 miljard mensen op de wereld rond die niet in Nederland zijn geboren. Dat zijn er vierhonderdduizend keer zoveel als het aantal Nederlanders, als ik me niet grandioos verreken. Moet ik die allemaal uitsluiten? Bizar concept :)
Je verrekent je behoorlijk, maar je idee is wel ok ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Blue-eagle schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:08:
Je hebt een Zuid-Amerikaan aangenomen omdat hij beter was dan Nederlanders.

Maar wat als hij net zo goed was? Had je hem dan nog aangenomen, of was je dan voor een Nederlander gegaan?

Kijk, en daar gaat het nou precies om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Hydra schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 13:47:
Het ging hier om CVs met een arabische naam. Als je hetzelfde gedaan had met oosters-klinkende namen was het heel wat anders geweest. Helaas hebben een hoop 'rotjochies' de naam van Turken/Marokkanen grondig verpest. Dit kun je m.i. nauwelijks discriminatie noemen, arabische klinkende namen hebben een negatieve connotatie gekregen.
Aha, dus discriminatie jegens mensen met een Arabische achternaam is geen discriminatie? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:17:
[...]

Je hebt een Zuid-Amerikaan aangenomen omdat hij beter was dan Nederlanders.

Maar wat als hij net zo goed was? Had je hem dan nog aangenomen, of was je dan voor een Nederlander gegaan?

Twee mensen die gelijke skills hebben, zowel technisch als sociaal? Dan heeft HR het laatste woord, diegene die het meest betaalbaar is of een beter CV (qua verleden) zal aangenomen worden.

Als echt alles gelijk is, op de afkomst na, dan zou ik persoonlijk zeggen: neem ze allebei aan :+ Maar dat is niet altijd binnen budget of gewoonweg niet wenselijk. Dan zou ik bijna overwegen om het team waarin die persoon komt te werken te laten stemmen. Maar hoogst waarschijnlijk laat HR dan de vraag "wie heeft je voorkeur?" bij mij neerleggen... of bij mijn directe baas.

Persoonlijk heb ik altijd erg prettig kunnen samenwerken met mensen uit allerlei culturen. Behalve Chinezen, die smakken zo tijdens de lunch :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Als 2 mensen dezelfde technische en sociale skills hebben, dan gaat de voorkeur naar degene die het meeste lijkt op de baas of de andere werknemers.
Zo zal een Nederlanders liever een Nederlander aannemen dan een Turk. Neemt een Turk liever een andere Turk aan. Maar dat gaat niet alleen om je nationaliteit. Zo zal iemand die op zaterdag hockey speelt veel meer kans hebben in een bedrijf waar meer mensen dat doen.
Op mijn werkt heb je bijvoorbeeld een veel grotere kans als je een motor hebt, vindt mn baas geweldig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Mx. Alba schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 15:17:
[...]

Maar dan gaat het vermogen om mee te draaien dus meespelen? Ik heb zeer competente studentes gezien die mij allemaal perfect konden uitleggen hoe ze met autisten/LVG-ers etc om zouden gaan incl zorgplan...Maar ze spreken geen nederlands...

Dan gaat dat meewegen. In mijn werkveld is dat logisch omdat de clientele niet verplicht is engels te kunnen dus in die zin is het wellicht een beetje een slecht voorbeeld maar in bedrijven weet ik niet of ik het zo erg zou vinden als ze voor de gelijkgekwalificeerde nederlander zouden gaan. De al bestaande medewerkers zouden bv aan het engels moeten om met iemande te werken die net zo goed is als de persoon die gewoon nederlands kon.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Maar hoe verklaar je dan dat met exact het zelfde CV een profiel van iemand met een Nederlandse naam vaker wordt bekeken dan dat van iemand met een Arabische naam? Als dat geen discriminatie is dan weet ik het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Mx. Alba schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 17:55:
Maar hoe verklaar je dan dat met exact het zelfde CV een profiel van iemand met een Nederlandse naam vaker wordt bekeken dan dat van iemand met een Arabische naam? Als dat geen discriminatie is dan weet ik het ook niet meer.
sja ik las zoeven dat onderzoek over de nederlandse achternaam om op gesprek uitgenodigd te worden. Sja dat is wel krom natuurlijk. Ik meen mij te herinneren dat mensen die via een uitzendburo op vacatures afgingen er vaker doorkwamen als ze blank waren, ongeacht de naam. Dat is fout maar hoe regulier je dat. Moeten bedrijven dan een soort staatje bijhouden over hoeveel allochtonen ed ze in huis hebben? Zou'k niet erg vinden ansich maar is het in te stellen?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Die conclusie is te sterk. Afwegingen van CVs zijn nu eenmaal niet alleen objectief en kwantitatief (alhoewel wij dat wel zo moeten doen met scorelijsten, die in te zien zijn als dit wordt geeist). Discriminatie zoals je dat nu bedoelt is een actief proces, dwz een bewuste keuze, daar waar het bij de CVs eerder onderbewust is.

Ter vergelijking: je loopt in een donker steegje iemand tegen het lijf. Als het een grote sterke neger is, ga je waarschijnlijk toch iets sneller bang zijn dan als het een grote en sterke blank man is. Dat is on(der)bewust.

Net zoals vrouwen toch vaker bij senior functies buiten de boot vallen, dat is vaak niet bewust maar onderbewust (twijfel of ze nog kinderen willen hebben, etc).

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 02-07-2013 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Tja ergens kan ik best begrijpen dat bedrijven kijken naar afkomst.
Het is gewoon zo dat er een aantal mensen van buitenlandse afkomst zijn die nogal moeilijk zijn in de omgang ( en dan druk ik het nog netjes uit ).
Verhalen over problemen maken bij personeelsuitjes of extra eisen stellen zodra ze er werken bijvoorbeeld. Natuurlijk is dit maar een klein gedeelte maar de extremen die worden onthouden, en daar gaan de verhalen van rond.
En dan is het bij meerdere gelijke kandidaten toch eigenlijk soort van risico uitsluiten. Er is het beeld dat een bepaalde kandidaat een groter risico vomt dus die word niet aangenomen. Niemand wil opgescheept zitten met een verkoper die vrouwen de hand niet wil schudden bijvoorbeeld.

Maar dat doen we allemaal, als jij vrienden hebt die met een bepaald merk auto veel problemen gehad hebben zal jij dat merk ook minder snel kiezen.

Het enige wat je kan doen is zorgen dat je positief opvalt, dus netjes gekleed, goede brief, laten zien dat je je in het bedrijf verdiept hebt en vragen stellen tijdens het gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 408260

In het verleden is mij verteld tijdens gesprekken dat het hebben van een buitenlandse afkomst gunstig is/kan zijn. Veel bedrijven krijgen een soort van subsidie voor het hebben van een percentage niet-Nederlanders. Weet niet of dit tegenwoordig nog steeds zo is, maar ik heb in ieder geval nooit meegekregen dat het meespeelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
En als je de persoon met een Arabische naam aanneemt, in plaats van de Nederlandse blonde kaaskop, is het weer positieve discriminatie. Laten we het eens geen "discriminatie" noemen omdat iemand toevallig een bepaalde afkomst heeft. Dat moet je gewoon "idioot gedrag" noemen, niets meer en niets minder.

Overigens kan ik je garanderen dat precies het omgekeerde het geval is in het buitenland. Men stelt prijs op betrouwbaar, voorspelbaar, communicatief, en vaardig personeel. Hier in Nederland weten we dat Marokkanen in een bizar grote meerderheid zijn als het gaat om geweldsdelicten. Daarnaast weten we ook dat, mochten ze na de sollicitatie besluiten opeens super religieus te zijn, we dat niet in de weg mogen staan. En dan gaan ze opeens een aantal keer per dag bidden naar Mekka.

Niet dat ik het eens ben met wat ik stel in de vorige paragraaf, laat dat duidelijk zijn, maar ik kan me prima in dat soort schoenen plaatsen. Ik kan me heel goed voorstellen waarom je iemand waar de maatschappij veel vooroordelen over heeft niet aanneemt als er gelijkwaardige (of betere) opties zijn die niet dat soort onzekerheden met zich meebrengen.

Maar man, wat ben ik blij dat ik op een bepaald niveau werk waar dit soort pietluttigheden nauwelijks spelen. /3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Natuurlijk als ik ga solliciteren laat ik de spelling nakijken. Ik ben ook nooit voor stage of vakantiewerk afwezen, dus mezelf verkopen is ook geen probleem. Waarschijnlijk ga ik ook verder studeren als ik word toegelaten.

Waar ik benieuwd om naar ben is afkomst en uiterlijk. Vriend van mij kreeg laatst nog kritiek over dat hij zijn baard moest scheren bij en sollicitatie gesprek. Maar van de reacties die ik hier vind kan dat toch de doorslag geven tijdens een gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Tja en mij was gevraagd of ik mijn oorbel uit wilde doen voor een sollicitatie maar dat is dan geen discriminatie maar een baard afscheren weer wel (want religie?)

Het lijkt wel of het woord discriminatie regelmatig te pas en te onpas wordt gebruikt. Wil niet zeggen dat het niet voorkomt (helaas) maar wellicht dat men ook wat verder kan kijken en het niet gelijk op het stokpaardje gooit. Ik ben tegen discriminatie (ook in grote mate positive discriminatie). De beste geschikte persoon moet de job krijgen imo. Over het algemeen (maar zeker niet altijd) zal dit ook gewoon gebeuren maar het zal altijd een hekelpunt blijven omdat mensen behoorlijk snel beledigd of zich aangevallen kunnen voelen bij afwijzing (terecht of onterecht).

Ik zou je aanraden om je goed in te lezen in het bedrijf waar je gaat solliciteren, je cv goed door te nemen en te kennen, je netjes aan te kleden en te gedragen en er enthousiast voor gaan. Als je eventueel het idee hebt dat je alsnog gediscrimineerd wordt heb je daar volgens mij zelfs een telefoonnr voor dat je kan bellen (die moet ik je even schuldig blijven). In iedergeval succes met je sollicitaties :)

[ Voor 23% gewijzigd door thewizard2006 op 02-07-2013 20:32 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-07 19:58

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb tot zover bekend enkel Nederlanders ind e familie en studeer nog (dus geen baan), dus ik kan niet bepaald uit ervaring iets melden, maar ik vond het wel even nodig te zeggen dat ik de stelling "Voor zulke mensen [die op basis van afkomst mensen al dan niet aannemen] wil ik niet eens werken" wel kan begrijpen en waarderen. Ik zou er zelf ook moeite mee hebben als ik zo'n oppervlakkige werkgever had, ook als Nederlander zijnde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:37
Zo werkt de mens nu eenmaal. Ik kan even geen bron geven, maar ik kan me een aantal onderzoeken herinneren waarin werd gekeken naar discriminatie op namen van Nederlandse afkomst. Wat blijkt? Mensen met een "interessante" naam worden vaker gekozen dan mensen met een standaard naam. Dat zal allicht ook gelden voor mensen met een exotischer naam. Of er dan sprake is van onbewuste of onderbewuste discriminatie... weet ik niet.

In het algemeen wil ik zeggen dat HR bepaald geen impirisch vakgebied is. Iedereen is op zoek naar het beste personeel, welke wij proberen te selecteren op basis van een brief, twee gesprekken en eventueel een testje. Helaas is schrijven van een brief, verpakken van een CV en het voeren van een sollicitatiegesprek een nogal slechte maat voor functioneren op de werkvloer en zaken als adaptatie- en groeisnelheid. Misschien nog wel meer binnen de ICT dan elders.

De werkgever neemt (helaas) ook eerdere ervaringen mee. De meeste leidinggevenden durven zich met een zeer beperkte steekproefpopulatie al meteen expert te noemen. En slechte ervaringen met allochtonen (soms enkelvoud!) kunnen wel degelijk je kansen schaden, zonder dat je er ook maar iets aan kan doen.

De allerbeste werkgever begrijpt echter dat je als allochtoon drie keer zo hard moet vechten voor dezelfde carriere als een autochtone werknemer - en dat zijn de buitenkansjes. Wanneer jij je beste beentje voorzet en je houdt aan de regels van de een goede carriere dan komt het niet vanzelf - maar echt wel goed.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Helixes schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:53:
[...]

Zo werkt de mens nu eenmaal. Ik kan even geen bron geven, maar ik kan me een aantal onderzoeken herinneren waarin werd gekeken naar discriminatie op namen van Nederlandse afkomst. Wat blijkt? Mensen met een "interessante" naam worden vaker gekozen dan mensen met een standaard naam. Dat zal allicht ook gelden voor mensen met een exotischer naam. Of er dan sprake is van onbewuste of onderbewuste discriminatie... weet ik niet.
Sterker nog, je kan heel wat zien aan iemands voornaam. (bron: freakonomics)
In de lage sociale klasse zie je bijvoorbeeld veel meer mensen die genoemd zijn naar beroemdheden. In het ergste geval niet eens met de juiste spelling.
In plattelandsgebieden kom je heel weinig originele namen tegen (veel mensen vernoemd naar een overleden familielid)
En in de hogere klasse zie je juist veel dubbele en originele namen (kijk maar naar de koninklijke familie bvb).

Nu is het best apart dat je voornaam iets zegt over hoe succesvol je zal worden, maar de theorie is dat het aan de ouders ligt. Rijke ouders hebben veel meer kans op een succesvol kind dan arme ouders.
Aan de naam van het kind kun je dus afleiden wat voor mensen zijn ouders waren.

Dat is natuurlijk een generalisatie die alleen werkt bij grote aantallen. Maar als jij als HR persoon duizenden CV's over je bureau krijgt is het wel nuttig.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Anoniem: 503689 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 20:21:
Natuurlijk als ik ga solliciteren laat ik de spelling nakijken. Ik ben ook nooit voor stage of vakantiewerk afwezen, dus mezelf verkopen is ook geen probleem. Waarschijnlijk ga ik ook verder studeren als ik word toegelaten.

Waar ik benieuwd om naar ben is afkomst en uiterlijk. Vriend van mij kreeg laatst nog kritiek over dat hij zijn baard moest scheren bij en sollicitatie gesprek. Maar van de reacties die ik hier vind kan dat toch de doorslag geven tijdens een gesprek.
Het kan zijn dat in bepaalde omgevingen een baard niet getolereerd/gewenst is (Denk bijv in de horeca). Zelfde geld voor lang haar. Toen ik mijn eerste full-time baan in een winkel kreeg vonden ze het niet representatief dat ik lang haar had. Dan heb je 2 opties of je gaat stuurs zijn en je gooit je kont tegen de krib en verliest daardoor de baan, of je conformeerd en krijgt de baan. Dit heeft imo niets te maken met discriminatie maar meer met het beeld dat een bedrijf wil uitstralen.

Zelf ben ik altijd van mening dat je wat beter overdressed kan zijn dan under dressed. Ik zal bijv naar een sollicitatie altijd business casual gekleed gaan. Ook al weet ik dat een bedrijf een gymschoenen cultuur heeft. Op het moment dat jij binnenkomt heeft de persoon je in ongeveer 3 seconde al beoordeeld!

Bijv. Je komt binnen met een "Osama bin Laden" baard, bijpassende galabiyah en keffiyeh. De manager is gekleed in een Oger maatpak en zijn compagnon ook, dan zal je snel buiten de boot vallen. Ongeacht of je nou perfect Nederlands spreekt, schrijft en kennis van zaken hebt. Je past niet binnen de uniformiteit en representativiteit van het bedrijf. In dit geval zouden ze kunnen vragen of je je baard wil trimmen en in pak wil komen, of ze wijzen je af.

Kom je bij hetzelfde bedrijf en je bent business casual gekleed met getrimde baard en idem kapsel, dan zullen je kansen toch veel hoger liggen doordat je conform de "Westerse" maatstaven gekleed bent.

In een notedop; zorg er gewoon voor dat je niet teveel uit de toon valt op een sollicitatie gesprek. Daarnaast in je motivatie brief zorg altijd voor het "four eye principal' ofwel laat het tegenlezen op fouten etc. Wat ook vaak helpt is een foto bij je cv voegen zodat ze een beeld hebben van hoe je eruit ziet. Gegeven tegenwoordig kijken meer en meer bedrijven op sociale media zoals FB en LinkedIn om te zien wat ze gaan uitnodigen.

Zorg er dus ook voor dat rare foto's etc niet zichtbaar zijn voor onbekende op je FB/Hyves/LinkedIn etc.

[ Voor 0% gewijzigd door Paganstars op 03-07-2013 09:29 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricepuppet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-05 14:27
MSalters schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 09:11:
D4NG3R schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 10:31:
[...]Daarnaast is het verkrijgen van een baan een stuk makkelijker wanneer je een HBO diploma op zak hebt.
Regelrecht COMPLETE onzin. Weet waar je over praat. HBO opgeleid betekent niet dat je in een bepaalde straat 'past'. Ik heb ook op een HBO functie gesolliciteerd, maar werd aangenomen met mijn MBO opleiding (en werk er nog steeds)

De mensen die destijds kandidaten werfden vertelde mij bij het sollicitatiegesprek dat ze ook geen aanmeldingen verwachtte van HBO'ers. Daarnaast; mijn partner heeft een HBO diploma op zak - heeft een baan - maar totaal niet op haar niveau.

Bij alles waar ze op solliciteert is het niveau te laag. Haar HBO opleiding werkt compleet averechts bij haar. En de voorgestelde banen die zij krijgt, zijn in een compleet andere sector waar zij geen kennis van heeft/interesse in heeft.

Overigens ben ik ook 'buitenlands' maar werk bij een werkgever die dat alleen maar waardeert en hard zit te springen om gemixte nationaliteiten. Misschien dat het in de I(C)T sector weer veranderd is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ricepuppet op 03-07-2013 09:39 ]

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 14:09

Richard

Kuru Kuru Kururin

Op dit moment valt er in de IT (uit eigen ervaring) wel te spreken over een zogenaamde "Diploma Inflatie". Waar je eerst nog terecht kon als MBO+, Jarenlange ervaring, Relevantie Cursussen en Opleidingen, alszijnde "HBO Niveau", lijken de "echte" HBO-ers een (lichte) voorsprong te krijgen/hebben.

Sommige takken (bijvoorbeelde de zorg), maakt het qua functie en salaris (MBO-V vs. HBO-V) niet uit, maar wellicht wordt daar bij een sollicitatieprocedure nu juist wèl naar gekeken (HBO-V voor MBO-V).

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ricepuppet schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 09:38:
[...]
Regelrecht COMPLETE onzin. Weet waar je over praat. HBO opgeleid betekent niet dat je in een bepaalde straat 'past'. Ik heb ook op een HBO functie gesolliciteerd, maar werd aangenomen met mijn MBO opleiding (en werk er nog steeds)
Dat je met MBO ook een baan kunt bemachtigen doet natuurlijk niks af aan het feit dat een HBO opleiding je mogelijkheden meestal flink vergroten. Je hebt het zelfs over een HBO functie, dan mag je toch verwachten dat een HBO opleiding ten minste een grote pre is ;)
De mensen die destijds kandidaten werfden vertelde mij bij het sollicitatiegesprek dat ze ook geen aanmeldingen verwachtte van HBO'ers.
Dan is het blijkbaar geen interesante functie voor HBO'ers, anders zie ik geen reden waarom ze geen aanmeldingen verwachten.
Daarnaast; mijn partner heeft een HBO diploma op zak - heeft een baan - maar totaal niet op haar niveau.

Bij alles waar ze op solliciteert is het niveau te laag. Haar HBO opleiding werkt compleet averechts bij haar. En de voorgestelde banen die zij krijgt, zijn in een compleet andere sector waar zij geen kennis van heeft/interesse in heeft.
Dat ligt dan misschien aan de opleiding die ze gedaan heeft, niet alle opleidingen hebben even veel waarde natuurlijk. Maar het is gewoon een feit dat een HBO/WO opleiding je kansen op de arbeidsmarkt enorm verhoogt. Verder geloof ik ook niet echt dat de HBO opleiding echt averechts werkt, maar meer dat de opleiding in kwestie gewoon niet aansluit bij de wensen van de werkgever.
Overigens ben ik ook 'buitenlands' maar werk bij een werkgever die dat alleen maar waardeert en hard zit te springen om gemixte nationaliteiten. Misschien dat het in de I(C)T sector weer veranderd is.
Ik denk dat bij functies voor hoger opgeleiden de afkomst ook een stuk minder van belang is. De mensen die daar op solliciteren hebben immers meestal al bewezen dat ze in de maatschappij mee kunnen draaien.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ach zolang mensen iets onzinnig vinden omdat ze toevallig twee andere ervaringen hebben zou ik ze niet al te serieus nemen. Twee ervaringen op de miljoenen werkenden in Nederland is statistisch irrelevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricepuppet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-05 14:27
Woy schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 09:46:Dat je met MBO ook een baan kunt bemachtigen doet natuurlijk niks af aan het feit dat een HBO opleiding je mogelijkheden meestal flink vergroten. Je hebt het zelfs over een HBO functie, dan mag je toch verwachten dat een HBO opleiding ten minste een grote pre is ;)

Dan is het blijkbaar geen interesante functie voor HBO'ers, anders zie ik geen reden waarom ze geen aanmeldingen verwachten.
Dat laatste dus. Ik werk dan ook dan niet bij het Wervingsgedeelte, dus dat is eerlijk gezegd ook niet mijn pakkie aan. Ik heb de sollicitatieprocedure niet opgemaakt, maar ben wel blij dat zij zo relaxed erover deden. Denk dat mijn ervaring en voorkomen een hele grote rol hebben gespeeld. Daarnaast; ik heb een Aziatisch uiterlijk, een Portugese achternaam maar praat extreem ABN en ben meerdere talen perfect machtig.

Dat is iets wat zijn wellicht ook niet verwachten. Verder doe ik ook nooit een foto bij een sollicitatie. Je beoordeelt mij maar op mijn werkervaring en motivatiebrief.
Woy schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 09:46:
[...]Dat ligt dan misschien aan de opleiding die ze gedaan heeft, niet alle opleidingen hebben even veel waarde natuurlijk. Maar het is gewoon een feit dat een HBO/WO opleiding je kansen op de arbeidsmarkt enorm verhoogt. Verder geloof ik ook niet echt dat de HBO opleiding echt averechts werkt, maar meer dat de opleiding in kwestie gewoon niet aansluit bij de wensen van de werkgever.
Absoluut.
Woy schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 09:46:
[...]Ik denk dat bij functies voor hoger opgeleiden de afkomst ook een stuk minder van belang is. De mensen die daar op solliciteren hebben immers meestal al bewezen dat ze in de maatschappij mee kunnen draaien.
Eens; ik ben in een compleet Nederlandse buurt opgegroeid en heb 'genoten' van alle kwaliteiten die mijn omgeving mij kon bieden. Helaas is dat niet voor iedereen weggelegd; werkgevers tikken je postcode in en zien waar je woont. Als dat een achterstandswijk is, kunnen ze al afkeurend zijn.

Helaas, maar dat soort dingen gebeuren nu eenmaal; je achternaam, je uiterlijk, je voorkomen; verzin het maar. Wat je eraan kan doen als je het er echt niet mee eens bent (afgewezen worden) is een klacht in te dienen. Of dat veel helpt; ik betwijfel het. Maar dan is er in elk wat om mee te werken voor PZ.

🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:58
MBO heeft een behoorlijke inflatie ondergaan door het afschaffen van het LBO en het samenbossen van VBO en MAVO. Het niveauverschil tussen de hoogste en laagste die onder dezelfde MBO-noemer valt is groot. Je hebt nu allerlei varianten die het voor werkgevers eerder onduidelijk maken. Niveau 3, 4, TL, etc. Tevens is het ene ROC de andere niet, waardoor ook daar een groot verschil in niveau is.

Je hebt als nadeel dat er veel meer werknemers dan banen zijn, dus een werkgever gaat cherrypicken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:06
Feit is dat een buitenlander inderdaad minder snel uitgenodigd zal worden voor een gesprek. Of hij minder snel zal aangenomen worden ligt geheel aan de persoon. Ik denk persoonlijk dat hier eerder een selectie op gemaakt zal worden bij starters en de "slechtere" banen.

Zelf heb ik een buitenlandse achternaam maar Nederlandse voornaam, zelf heb ik nooit problemen ondervonden om een baan te krijgen. En ja, dat is met een MBO opleiding, maar mijn eerste klus was gelijk een op HBO niveau.

En idd, als er een sollicitatie gesprek is met 2 personen met (onwaarschijnlijk..behalve met een starter misschien)dezelfde kwaliteiten en zelfde CV/opleiding maar 1 allochtoon en de ander autochtoon ligt het geheel aan het bedrijf/interviewer waar hij voor zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:50
sbmuc schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 11:39:
En idd, als er een sollicitatie gesprek is met 2 personen met (onwaarschijnlijk..behalve met een starter misschien)dezelfde kwaliteiten en zelfde CV/opleiding maar 1 allochtoon en de ander autochtoon ligt het geheel aan het bedrijf/interviewer waar hij voor zal gaan.
In deze vergelijking is het ook van belang dat de autochtoon de nederlandse taal goed beheerst. Mocht dit inderdaad niet het geval zijn kan dat uiteraard in je nadeel werken.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-07 21:55
Ik geloof dat het veel meer eraan ligt hoe het gesprek dan is gegaan en wie beter in het bedrijf past. In het bedrijf waar ik nu werk zijn opleiding en kunnen natuurlijk belangrijk, maar een net zo belangrijk deel is of de persoon bij het bedrijf past.

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 03-07 13:29
macciez schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 12:34:
Ik geloof dat het veel meer eraan ligt hoe het gesprek dan is gegaan en wie beter in het bedrijf past. In het bedrijf waar ik nu werk zijn opleiding en kunnen natuurlijk belangrijk, maar een net zo belangrijk deel is of de persoon bij het bedrijf past.
Uiteindelijk is de persoonlijke indruk van iemand gewoon enorm belangrijk. Dat hij z'n werk goed gaat doen moet je maar geloven, maar of je het gevoel hebt dat je met iemand samen kunt werken is minstens net zo belangrijk.

We hebben bij het aannemen van onze officemanager ook niet gekozen voor de kandidate met de beste looks + CV maar voor die waarvan we het gevoel hadden dat ze in het team pastte (niet dat ze een slecht CV had natuurlijk). Vooral voor kleine bedrijven is dat extreem belangrijk.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

En dat werkt discriminatie dus ook in de hand. Want bij een bedrijf met overwegend Nederlanders past een Nederlander "natuurlijk" beter dan een buitenlander.

Bij een internationaal bedrijf kan "buitenlander zijn" trouwens juist een voordeel zijn. Wij hebben hier ook van alles rondlopen. Antillianen, Surinamers, Zuid-Afrikanen, Oekraïners, Roemenen, Engelsen, Fransen, Duitsers, Malegassi, Afganen, Turken, Hongaren, Kroaten, Angolezen, etc. Zeer interessante omgeving om in te werken. :)

Maar als buitenlander heb je gewoon een kleinere kans op een baan dan als Nederlander...

In Frankrijk heb ik eens een interview gelezen met een werkloze Algerijn. Hij had gestudeerd aan een van de beste universiteiten van Frankrijk, magna cum laude afgestudeerd als beste van zijn jaargang. Vijf jaar later hadden al zijn jaargenoten goede banen, hij was de enige die nog steeds niets had. Natuurlijk geen bewijs dat er discriminatie in het spel is, maar als je alle aanwijzingen bij elkaar veegt heb je zo'n grote berg dat je het niet meer kunt ontkennen...

[ Voor 36% gewijzigd door Mx. Alba op 03-07-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:03
Marzman schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:55:
Er zullen wel werknemers zijn waar het uitmaakt, maar niet veel denk ik. En daar zou ook ook als autochtoon niet willen werken.

Ik ben nu trouwens zelf een buitenlander (Nederlander in Belgie) en ik merk er niet veel van. Ik heb eerder het idee dat het makkelijker gaat als in Nederland. Je moet wel rekening houden met de taal, die moet je goed spreken als buitenlander. Als Nederlander in Belgie hoef ik niet te soliciteren op de banen waar ze ook kennis van het Frans vragen (dat zijn er best veel trouwens)
Hangt ook een beetje van het opleidingsniveau, ik als Nederlander in Belgie heb ook weinig last ondervonden. Mijn vrouw, Peruaanse, sinds 4 jaar in Belgie begon 4 jaar geleden met solliciteren. Ze is meer dan 20 uitzendbureaus langsgeweest. De meesten wilden haar nog net inschrijven, sommige weigerden haar gewoon in te schrijven....

Mijn advies, gewoon volhouden! Het is nou eenmaal zoals het is! Als je een afwijzing krijgt (en die krijg je, met een wo opleiding, bachelor, mbo en werkervaring kreeg ik ze ook ;) ) gewoon doorgaan en verder solliciteren! Elke afwijzing is een succesvolle gemiste kans zeiden wij iedere keer met een kniphoog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mx. Alba schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 13:15:
In Frankrijk heb ik eens een interview gelezen met een werkloze Algerijn. Hij had gestudeerd aan een van de beste universiteiten van Frankrijk, magna cum laude afgestudeerd als beste van zijn jaargang. Vijf jaar later hadden al zijn jaargenoten goede banen, hij was de enige die nog steeds niets had. Natuurlijk geen bewijs dat er discriminatie in het spel is, maar als je alle aanwijzingen bij elkaar veegt heb je zo'n grote berg dat je het niet meer kunt ontkennen...
En bij zo'n geval vraag ik me dan toch zeer sterk af of er niet wat anders is. Over het algemeen ben je flink gewild bij werkgevers met die beschrijving, die kunnen je niet allemaal afwijzen omdat je een kleurtje heb. Bij een administratieve functie kan je dat als werkgever nog doen omdat er toch zoveel sollicitanten zijn, maar bij iemand die als beste cum laude is afgestudeerd van zijn jaargang aan één van de beste universiteiten lijkt het me toch een beetje apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07 15:16
Sissors schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 07:56:
[...]

En bij zo'n geval vraag ik me dan toch zeer sterk af of er niet wat anders is. Over het algemeen ben je flink gewild bij werkgevers met die beschrijving, die kunnen je niet allemaal afwijzen omdat je een kleurtje heb. Bij een administratieve functie kan je dat als werkgever nog doen omdat er toch zoveel sollicitanten zijn, maar bij iemand die als beste cum laude is afgestudeerd van zijn jaargang aan één van de beste universiteiten lijkt het me toch een beetje apart.
Dan zou ik toch eerder twijfelen aan de sociale capaciteiten van die persoon.

Universitair, goede unief, beste van zijn jaargang ... al raar dat die geen doctoraat krijgt aangeboden, maar zo iemand kan overal aan de slag.
Als universitair verdien je ook niet slecht bij de overheid ...
Bij zo een profiel ga je echt niet filteren op de naam - iemand die echt goed is haalt een bedrijf echt wel in huis.

Kortom ik geloof niet dat het puur aan racisme zal liggen.
Let op; hij zal dat wel een paar keer zijn tegengekomen.
Maar als je sociaal minder capabel bent wordt je ook vaker afgewezen - dan is het gemakkelijk om de schuld op racisme te steken - moet je niet aan jezelf werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
fish schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 01:28:
[...]
Veiligheids onderzoek staat hier een beetje los van eh .. en die doe je meestal pas nadat je iemand ziet zitten want die kosten namelijk geld.
Daarom dus! De AIVD verricht veiligheidsonderzoeken, voor een Nederlander kost dat maximaal acht weken. Voor niet-Nederlanders kan het onderzoek aanzienlijk langer duren - gedurende die periode kan je de medewerker niet inzetten, maar moet je deze wel doorbetalen. Daarnaast kan het zijn dat de AIVD ook hogere kosten in rekening brengt. Tenslotte kan ik mij voorstellen dat de AIVD niet altijd in staat is om zo'n onderzoek te verrichten, denk bijvoorbeeld aan Somalie waar geen functionerende Burgerlijke Stand is - het is daar niet mogelijk om al te bevestigen of iemand al bestaat.

Verder zijn er organisaties die alleen maar werknemers met de Nederlandse nationaliteit mogen aannemen - AIVD is zo'n organisatie. Ik blijf bij mijn punt dat er wel degelijk juridische redenen zijn waardoor buitenlanders geen kans maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ardana schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 12:30:
Xanaroth: je doet TS geen recht door de rest van 't topic niet te lezen. Hij heeft nl. laten zien dat hij wel degelijk de taal voldoende beheerst, en ik kan me voorstellen dat als je dyslexie hebt én Nederlands niet als moedertaal hebt, je even niet zo heel hard je best doet en op je gemak 'n post schrijft, dit niet foutloos is.

offtopic:
'k Vraag me ondertussen af of mijn post wel fout-vrij was... 'k Lijk de enige die niet aangesproken is...
offtopic:
De punt aan het eind van een quote hoort voor de aanhalingstekens in jouw eerste posting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36

De mensen die destijds kandidaten werfden vertelde mij bij het sollicitatiegesprek dat ze ook geen aanmeldingen verwachtte van HBO'ers.
Tja, ik heb sollicitatiegesprekken gevoerd met kandidaat-collega's (HBO nivo), en in tegenstelling tot HR werd ik verondersteld wel een inhoudelijk oordeel te vellen. Ik praat dus uit concrete, feitelijke ervaring.

Had je bij ons op een HBO functie gesolliciteerd, dan was je niet aangenomen. MBO is simpelweg geen HBO. Overigens gold hetzelfde voor de meeste HBO'ers, maar dan wel om de reden die jij aangaf (verkeerde richting/talenten, wel goede nivo). Wij zochten goede HBO'ers, verwachtten die, en vonden die. Kwestie van HBO salaris betalen voor HBO'ers. Als je een MBO salaris biedt, dan verwacht je als HR inderdaad geen HBO'ers.

De moeilijkere vraag was overigens wat je met matige WO'ers moet doen die solliciteren op die HBO baan.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MSalters schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:52:
De moeilijkere vraag was overigens wat je met matige WO'ers moet doen die solliciteren op die HBO baan.
Is dat moeilijker? WO en HBO zijn behoorlijk verschillend, voor een HBO baan zou ik geen matige WO-er nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Regelrecht COMPLETE onzin. Weet waar je over praat.
Oh de ironie.

Het is een feit dat er in NL binnen (vrijwel) alle technische sectoren - en dan voornamelijk IT - momenteel een grote vraag is naar HBO-ers. Een grote vraag welke onbeantwoord blijft dankzij een overvloed van MBO-ers.

http://www.intermediair.n...ide-it%E2%80%99ers-dreigt
http://www.nu.nl/economie...t-medewerkers-dreigt.html
http://www.computable.nl/...hoogopgeleide-icters.html

Wil je er nog meer :w ?

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 05-07-2013 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
offtopic:
Heeft dit ook niet te maken met de mismatch tussen HBO opleidingen en het bedrijfsleven?

@TS ga gewoon nog een relevante HBO opleiding doen (indien dit mogelijk is)! Je vergroot hiermee je kansen aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Sissors schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 07:56:
[...]

Dat zou je je afvragen inderdaad. Maar hij was de enige niet-puur-Fransoos die van die opleiding af kwam. Voordat hij überhaupt geaccepteerd werd om aan die opleiding te beginnen is hij eerst al 5x om vage redenen afgewezen - om dus vervolgens als beste van zijn jaargang af te studeren.

Vergeet niet dat discriminatie in Frankrijk veel erger is dan hier in Nederland. Zoals de voorbeelden die ik ook al aanhaalde: een 100% Franse jongen, op Corsica geboren, met een Duits klinkende achternaam, die moeilijk aan een baan komt en zelfs bij officiële instanties gediscrimineerd wordt omdat de systemen in Loire-Atlantique zijn "SOFI-nummer" niet accepteren. Daar zit namelijk het nummer in van je geboortedepartement (of 99 voor mensen die in het buitenland zijn geboren), maar sinds Corsica is opgesplitst in twee departementen zijn die "2A" en "2B" genoemd, wat dus ook zorgt voor een letter in het SOFI-nummer, maar in Loire-Atlantique werd dus aangenomen dat een SOFI-nummer alleen uit cijfers mag bestaan. 8)7 Of dus een appartement dat te huur staat, maar opeens "niet meer beschikbaar" is als iemand met een Arabische naam ervoor belt, en spontaan een kwartier later weer beschikbaar is als iemand met een mooie Franse naam belt. Of mijn stiefzoon die als enige van zijn klas geen stageplek kon vinden (hij was tevens de enige zwarte in de klas - de laatste die nog net wel een stageplek had gevonden maar die daar ook veel meer moeite voor had moeten doen dan de rest was een blanke Franse jongen met een Poolse achternaam). Of zelfs mijn eigen ervaring om als blanke Europeaan die vier talen spreekt te solliciteren naar functies waar verwacht wordt dat men meerdere talen spreekt (iets wat je toch in Frankrijk moeilijk vindt) ten tijde van de presidentsverkiezing Chirac vs Le Pen. Ik kreeg geen enkel antwoord, zelfs geen afwijzingen, op mijn sollicitaties. Pas toen de verkiezingen voorbij waren en het duidelijk was dat Le Pen verloren had, begon ik reacties terug te krijgen op mijn sollicitaties. Kennelijk wilde men niet het "risico" nemen om met een buitenlander in zee te gaan voor het geval er misschien een extreemrechtse president zou komen, ook al won Chirac met 80% van de stemmen en was dat ook van mijlenver aan te zien komen.

Met die ervaringen die ik in mijn 7 jaar in Frankrijk heb opgedaan, waar ik als blanke Europeaan die perfect Frans spreekt zelfs aan den lijve discriminatie op de arbeidsmarkt heb meegemaakt, lijkt het mij helemaal niet uitgesloten dat dat verhaal van die Arabische afgestudeerde die als enige van zijn klas geen baan heeft toch grotendeels met discriminatie te maken heeft. Vergeet niet het Front National (voorheen van Jean-Marie Le Pen, nu van Marine Le Pen) consistent bij elke verkiezing 20% van de stemmen haalt. Dus 1/5 van de Franse populatie is gewoon racistisch want anders stem je niet op het FN.

Nee, dan is de situatie in Nederland veel beter. Maar dat betekent niet dat discriminatie hier niet voorkomt. De PVV met haar haatzaaierij jegens Moslims is een zorgwekkende ontwikkeling. Ik wil zeker geen Godwin plaatsen maar daar komt het eigenlijk wel op neer: de Nationaalsocialisten in de jaren '30 en '40 plaatsten ook alle problemen op het konto van één bevolkingsgroep... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:36

Vrijdag

De Zwarte

Ik heb gelukkig nog nooit hinder ondervonden van mijn afkomst tijdens sollicitaties. Echter, ik heb een naam die doet denken aan een middenklasse blanke rijtjeshuisbewoner (dubbele voornaam en Nederlandse achternaam) en heb een vrij algemeen HBO diploma. Alleen als ik denk dat het wat zou kunnen toevoegen zet ik mijn geboorteplaats er bij, anders laat ik het gewoon weg. Aan mijn cv en brieven is verder ook nergens af te lezen dat ik niet in Nederland geboren ben.

Pas als het "te laat" is:P zien ze pas dat ik een exotischer uiterlijk heb. Hence mijn nickname Vrijdag :P
Dit heeft mij dus gelukkig tot nu toe nooit belemmerd.

Echter, mijn werkervaring ligt in de randstad en ik heb de verwachting, al dan niet gegrond, dat als ik straks naar het oosten (Drenthe/Overijssel/Gelderland) ga verhuizen dat het daar best voor problemen kan gaan zorgen. Aan de andere kant, daar zijn ook wel grotere steden dus dat zie ik tegen die tijd wel weer.

Dit gezegd hebbende geloof ik best dat het voorkomt en vaker dan dat men vermoedt of toegeeft.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:18
Ik heb zelf ook nooit hinder gevonden bij sollicitatie gesprekken. Ondanks dat mijn voornaam wel gewoon Nederlands is, is via mijn achternaam duidelijk dat ik Aziatisch ben. Al hoewel de Nederlandse opinie over de Aziaten toch heel wat meer gematigd is tegen over andere rassen, had ik het toch erger verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb een Russische (jongens) voornaam (ben een vrouw) en een achternaam die ergens wel Nederlands klinkt, maar niet als Nederlands herkend wordt. Mijn vader heeft, vlak voordat hij ging trouwen, zijn achternaam gewijzigd, het was Jansen. Als je je achternaam wijzigt, dan moet dat eigenlijk altijd naar een naam die niet bestaat: en dus wordt je naam niet herkend.

Ik krijg er eigenlijk altijd vragen over, maar heb niet het gevoel dat ik ooit te maken heb gehad met discriminatie. Misschien helpt het (al dan niet onbewust) dat ik uit begin jaren 70 kom en in Amsterdam geboren ben. Voor mij voelt dat toch echt als "echt hollands", wellicht voor een werkgever ook :)

Ik vraag me trouwens ook af of discriminatie in 't ene vakgebied meer voorkomt dan in het andere?

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 06-07-2013 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:53
Het gebeurd zelfs bij allochtone werkgevers. Had een Irakees in de klas die geen allochtonen aannam in zijn zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jip_86 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 13:21:
Het gebeurd zelfs bij allochtone werkgevers. Had een Irakees in de klas die geen allochtonen aannam in zijn zaak.
Ons koningshuis, dat zijn ook allemaal allochtonen. Echt allemaal...

Maar iemand die Willem-Alexander heet zullen ze vast niet zien als allochtoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Richard schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 09:45:
Op dit moment valt er in de IT (uit eigen ervaring) wel te spreken over een zogenaamde "Diploma Inflatie". Waar je eerst nog terecht kon als MBO+, Jarenlange ervaring, Relevantie Cursussen en Opleidingen, alszijnde "HBO Niveau", lijken de "echte" HBO-ers een (lichte) voorsprong te krijgen/hebben.

Sommige takken (bijvoorbeelde de zorg), maakt het qua functie en salaris (MBO-V vs. HBO-V) niet uit, maar wellicht wordt daar bij een sollicitatieprocedure nu juist wèl naar gekeken (HBO-V voor MBO-V).
HBO IT papieren stellen sowieso niets voor... ik kan niet spreken over het MBO, maar het aantal IT-ers dat van toeten noch blazen weet met een HBO IT papiertje en 4 (of 20) jaar 'ervaring' is erg groot.

In het land der blinden is een-oog koning, helaas zijn er daar veel van in ons vakgebied.

Je ziet het ook in de beloning, men heeft de verwachtingen bijgesteld. 3100,- voor een senior network-engineer is belachelijk laag, dan weet je niet wat een echte senior doet, en wat hij waard is.

Of consultancy-firma's, die het liefst 10 school-verlaters voor 2k per maand laten zwoegen dan dat ze 4 ervaren krachten daadwerkelijk de problemen van een klant op laten lossen. Het gaat om het maken van uren en verhogen van winst-marges, dan moeten je medewerkers het probleem niet te snel oplossen en ze moeten niet te duur zijn.

De klant komt op de tweede plaats... de bedrijven die daadwerkelijk het verschil maken moet je niet vinden in de AEX index, of in de Fortune 500.

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

De grootste rede dat "buitenlanders" niet worden aangenomen is dat ze niet fatsoenlijk nederlands spreken. Toen ik op het HBO zat, waren er een paar klasgenoten die in Nederland geboren waren en nederlands spraken als een kind van 4. Een paar voorbeelden hiervan:

Ik dat gedaan heb.
Deze/dit door elkaar halen bv. deze kind, dit auto, enz.
ik niet begrijp.
enz, enz...

Ongelooflijk dat deze mensen voor nederlands geslaagd zijn en het HAVO diploma gehaald hebben. Een taalfout maken is niet erg, maar dat was wel heel triest. Gelukkig werd dit op "mijn" HBO niet geaccepteerd en mochten ze eerst de taalfouten verbeteren, voordat verslagen geaccepteerd warden.

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
tilburgs82 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:18:
De grootste rede dat "buitenlanders" niet worden aangenomen is dat ze niet fatsoenlijk nederlands spreken. Toen ik op het HBO zat, waren er een paar klasgenoten die in Nederland geboren waren en nederlands spraken als een kind van 4. Een paar voorbeelden hiervan:

Ik dat gedaan heb.
Deze/dit door elkaar halen bv. deze kind, dit auto, enz.
ik niet begrijp.
enz, enz...

Ongelooflijk dat deze mensen voor nederlands geslaagd zijn en het HAVO diploma gehaald hebben. Een taalfout maken is niet erg, maar dat was wel heel triest. Gelukkig werd dit op "mijn" HBO niet geaccepteerd en mochten ze eerst de taalfouten verbeteren, voordat verslagen geaccepteerd warden.
Niet zo moeilijk... Ik had een 3 voor mn eindexamen Nederlands (oops...) en toch mn diploma :P
De Turk die naast me zat had een 7 :X

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Inderdaad, Nederlanders zijn vaak nog slechter in Nederlands dan "buitenlanders" :)

Pagina: 1 2 Laatste