En dan stellen ze de vraag of het uitlekken van de examens van invloed is op de kwaliteit van de diploma's.RocketKoen schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:58:
[...]
Niet zo moeilijk... Ik had een 3 voor mn eindexamen Nederlands (oops...) en toch mn diploma
De Turk die naast me zat had een 7
De conclusie: 'nee', is geheel terecht... maar de motivatie niet. De echte betekenis achter deze conclusie is mijn inziens: 'De diploma's stellen sowieso niets voor'.
Als je een diploma kunt halen met een 3 voor je eind-examen... belachelijk maar waar. Als ik mijn diploma wil halen op het HBO moet ik voor AL mijn vakken geslaagd zijn. Laat ze datzelfde criterium ook maar hanteren in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
Mijn ervaring van het voortgezet onderwijs is dat je slechts 1 ding goed leert: 'kansberekening'. Ik heb zelfs toetsen ingeleverd met slechts de eerste 4 vragen ingevuld, omdat ik aan een 4 genoeg had en eerder naar huis wilde. Ideaal, de normering die naast de vraag staat.
On-Topic:
Ik denk dat de beheersing van de benodigde taal, en het vermogen om verstaanbaar en 'zonder zwaar accent' te gebruiken belangrijker is dan afkomst. Dit geldt zowel voor Nederlands, als Engels. In een omgeving waar enkel engels gesproken wordt gaat bij mij een sollicitant die ik kan verstaan toch boven eentje met zo'n zwaar accent dat er niets van te maken is, of dat de geloofwaardigheid wordt aangetast.
Ik heb collega's van buitenlandse afkomst gehad waarbij ik enkel aan de naam kon herleiden dat hun (groot-)ouders niet uit nederland komen. Ik kon goed met hen werken, en zou ze zo aannemen voor een klus. Maar als je met 'straat-dialect' de sollicitatie binnenkomt dan kies ik toch voor die andere vent.
[ Voor 27% gewijzigd door psyBSD op 07-07-2013 22:45 ]
| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |