Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

RocketKoen schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:58:
[...]
Niet zo moeilijk... Ik had een 3 voor mn eindexamen Nederlands (oops...) en toch mn diploma :P
De Turk die naast me zat had een 7 :X
En dan stellen ze de vraag of het uitlekken van de examens van invloed is op de kwaliteit van de diploma's.

De conclusie: 'nee', is geheel terecht... maar de motivatie niet. De echte betekenis achter deze conclusie is mijn inziens: 'De diploma's stellen sowieso niets voor'.

Als je een diploma kunt halen met een 3 voor je eind-examen... belachelijk maar waar. Als ik mijn diploma wil halen op het HBO moet ik voor AL mijn vakken geslaagd zijn. Laat ze datzelfde criterium ook maar hanteren in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.

Mijn ervaring van het voortgezet onderwijs is dat je slechts 1 ding goed leert: 'kansberekening'. Ik heb zelfs toetsen ingeleverd met slechts de eerste 4 vragen ingevuld, omdat ik aan een 4 genoeg had en eerder naar huis wilde. Ideaal, de normering die naast de vraag staat.

On-Topic:
Ik denk dat de beheersing van de benodigde taal, en het vermogen om verstaanbaar en 'zonder zwaar accent' te gebruiken belangrijker is dan afkomst. Dit geldt zowel voor Nederlands, als Engels. In een omgeving waar enkel engels gesproken wordt gaat bij mij een sollicitant die ik kan verstaan toch boven eentje met zo'n zwaar accent dat er niets van te maken is, of dat de geloofwaardigheid wordt aangetast.

Ik heb collega's van buitenlandse afkomst gehad waarbij ik enkel aan de naam kon herleiden dat hun (groot-)ouders niet uit nederland komen. Ik kon goed met hen werken, en zou ze zo aannemen voor een klus. Maar als je met 'straat-dialect' de sollicitatie binnenkomt dan kies ik toch voor die andere vent.

[ Voor 27% gewijzigd door psyBSD op 07-07-2013 22:45 ]

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:41

Mx. Alba

hen/die/zij

Zonder zwaar accent. Limburgers? Tukkers ? Friezen?

Waarom zou een Drents accent wel acceptabel zijn maar een Turks, Roemeens of Frans accent niet?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:32

XanderDrake

Build the future!

Mijn verloofde is West-Vlaams en had vroeger een stevig Vlaams (dus Belgisch) accent. HBO niveau gestudeerd in Brugge. Ze had binnen no-time een baan hier in de Randstad, zelfs twee keer tegelijk lopende keuzes. Collega's vinden het prachtig om een "knuffel-Belg" in hun midden te hebben. :)

Dat terwijl haar Belgische studie juist meer stampwerk en theoretisch leerwerk was, veel minder praktisch gericht zoals toegepaste HBO's (denk verpleegkundige) hier. Ze kreeg drie jaar anatomie vakken bijvoorbeeld 8)7 .
Met als effect dat ze in het begin voelde dat ze het allemaal niet aan kon. Net afgestudeerde NL HBOers hebben vaak twee lange stages achter de boeg en kennen werkwijzes en aanpak methodes van in het veld zelf. Dat mistte zij en haar werkgever had dit totaal over het hoofd gezien.

Dit is dus foutgelopen positieve discriminatie. Ze heeft het allemaal goed opgepakt en is nu netjes in vast contract met ditto netjes uurloon, maar het had ook anders kunnen lopen.

Sneu om te bedenken dat andere, allicht zelfs in NL geboren, 'buitenlanders' juist erg goed gekwalificeerd kunnen zijn en om tegenovergestelde redenen geen baan krijgen :/

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-07 13:57
Mijn ervaring is dat er (onterechte) vooroordelen bestaan wanneer je gaat solliciteren.
Dit geldt voor zowel Nederlanders/Belgen als voor iemand van buitenlandse afkomst.

Wanneer je bijvoorbeeld een tatoo zichtbaar op je arm hebt zal je anders worden beoordeeld dan wanneer je deze bedekt.

Hetzelfde geldt voor iemand van buitenlandse afkomst.
Zorg ervoor dat je goed bent voorbereid en dat je keurig de taal beheerst.

Ik ben zelf van Griekse afkomst (grootvader was Griek) en woon in België en ben werkzaam in Nederland.
Ook ik heb mij moeten aanpassen aan de Nederlandse taal.
Die verschilt namelijk enorm van het Vlaams.
Tijdens mijn sollicitatiegesprek heb ik keurig Nederlands gesproken. Doordat ik mij goed had voorbereid op het gesprek (actueel nieuws over het bedrijf e.d.) kwam ik erg positief over. Verder heb ik ook direct laten weten waar mijn ambities liggen.
Op basis van deze punten hebben ze mij destijds aangenomen.

Dus een goede tip: blijf jezelf maar laat zien dat je moeite doet om positief over te komen!
Pagina: 1 2 Laatste