Ik blijf het een zeldzaam onsamenhangend verhaal vinden.
ShockRaver schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 01:11:
Ik heb wederom gevraagd om de afschriften en ook netjes uitgelegd waarom.
Want als ik de afschriften heb kan ik dus daadwerkelijk wat bedragen tegen elkaar wegstrepen.
Inmiddels heb ik al wel een lijst met de ingebrachte contributie vanaf 2009 tot heden
aangezien ik de bankafschriften van 2009 wel bezit heb ik dit alles kunnen optellen en uitrekenen wat er in de "pot" zou moeten zitten.
Echter wat de PV beheerder mij in het begin gezegd heeft dat X bedrag nog op de rekening staat en een X bedrag in contanten als ik alles uitreken ontbreekt hierin ook een bedrag.
Dus hierop weer aangegeven zo van
"op de afschriften staat alles wat eraf en erop is gekomen ook kunnen we dan herleiden waar geld naartoe is gegaan"
Aangezien je eerder hebt aangegeven dat ieder lid een ander bedrag inbrengt en er geen volledige ledenadministratie is ben ik erg benieuwd hoe je de volledigheid van de opbrengstverantwoording denkt te kunnen toetsen. Zolang je geen norm hebt (een lijst met alle leden en wat in principe hun maandelijkse contributie zou moeten zijn) kan je hoogstens de opbrengsten vaststellen, maar niks zeggen over de volledigheid daarvan. Dit zal al je eerste stap moeten zijn wanneer je fraude wilt vaststellen. Om het anders te zeggen, dat je ziet dat er 200 euro binnen is gekomen is fijn, maar wat je eerst moet uitzoeken is of er eigenlijk geen 300 euro had moeten binnenkomen.
Ook snap ik niet dat je op basis van afschriften geld kan missen. Het mooie van een rekening en afschriften is dat dit altijd sluitend is. Immers er kan geen geld van de rekening verdwijnen zonder dat daar een afschrift van is. Je beginsaldo +/- afschriften = eindsaldo. Die verbandcontrole staat als een huis. Met afschriften alleen kan je dus niks, je zal de afschriften moeten toetsen aan een norm. Wat in dit geval facturen moeten zijn.
In je laatste zin stel je vervolgens dat je hebt aangegeven dat je opnieuw naar de afschriften hebt gevraagd, maar als ik me niet vergis zeg je 10 zinnen eerder dat je deze juist wel al hebt?
Tot slot stel je dat je aan de hand van afschriften kunt herleiden waar het geld naartoe is gegaan, wat natuurlijk ook maar een halve waarheid is. Wanneer er in een Douglas is gepind kan je nog wel veronderstellen dat er een luchtje is gekocht, maar wat ga je doen wanneer er een kasopname van 50 euro is geweest?
Echter blijkt in dit verhaal de vorige VM ook best vreemd gedrag te hebben getoond...
Jubileum van x aantal personen geld zou gestort worden op de PV rekening
inzage vanuit hoofdkantoor de bedragen en dat naast de inleg gelegd en klopt ook gewoon niet...
jubileum bedrag van 400 euro en maar 200 op de PV gestort collega's in kwestie die het jubileum hadden hebben niks gehad geen cadeaubon etc. dus hierin wordt het ook niet makkelijker erop.
Begrijp ik nu goed dat het hoofdkantoor, wat verder niets te maken heeft met deze werknemer geïnitieerde PV, hier wel geld naar overmaakt. Maar dan wel op zo'n manier dat ze het eerst naar de privérekening van de vestigingsmanager storten en dan vriendelijk vragen of hij zo vriendelijk wil zijn om het bedrag weer op de rekening van de PV te storten. Waarom zou het hoofdkantoor dit niet gelijk naar de juiste rekening storten.
Verder ook uiterst opmerkelijk dat het hoofdkantoor jou inzicht geeft in deze gegevens, met als doel een mogelijke fraude aan het licht te brengen. Fraudeonderzoek is nu typisch iets wat je het liefst niet aan mensen wilt overlaten die hier geen achtergrond in hebben, hoe goedbedoeld de intenties ook zijn, de kans dat de problemen door een superheldenfraudeonderzoek alleen maar verder escaleren is ruimschoots aanwezig.
Ik praat uiteraard een beetje in mijn eigen straatje aangezien ik met forensisch onderzoek (fraude) mijn brood verdien

spijt? nope
we gaan namelijk een nieuwe pv opzetten en deze goed runnen (nee ik ga hem niet runnen omdat ik dat niet gepast vindt op het moment)
er gaan een 3tal collega's de PV runnen en hierin wordt ook duidelijk overlegd wat wel en wat niet
ook stellen we van te voren regels op kwa het betreden van de PV en waarin de PV zelf mag beslissen en in wat niet dus gewoon hele duidelijke opzet en simpele regels.
Dat kan sowieso geen kwaad om het in het volg iets professioneler aan te pakken,