Processor zonder koelpasta

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-06 21:11

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
De discussie over koelpasta komt regelmatig voorbij.
De meningen over het aanbrengen verschillen nogal maar er zijn ook veel horrorverhalen / mythes over het verkeerd of niet aanbrengen van koelpasta.

In bepaalde topics zei ik al dat ik van plan was het een keer te testen en op te nemen op film (had tests als eerder gedaan...maar dat is een paar jaar terug en zonder camera).
En om andere topics niet te 'vervuilen' maar even een nieuwe aangemaakt.

De hardnekkige verhalen dat je PC absoluut niks kan zonder koelpasta geloofde ik al langere tijd niet (ook vanwege dat ik het al een keer getest had). "De CPU brand meteen door!" "Dat ding throtteled non-stop, kun je nog geen wordpad meer mee draaien!".

Vandaag dus een Pentium 4 PC gepakt, CPU schoon gemaakt met alcohol, een P4 koeler (aluminium heatsink....met krassen onderop) van Spire, en een ventilator van een Intel stock heatsinkfan combi.
De heatsink was al schoon, de processor ook zo goed als (grondig zitten boenen).
Vervolgens de heatsink erop (zonder pasta uiteraard) en gaan met die banaan.

YouTube: Pentium 4 without thermal compound
YouTube: AMD Athlon64 without thermal compound

Omdat ik het filmpje niet te lang wilde maken (lang filmpje is veel GB's, en duurt dan uren en uren om up te loaden), en ik dingen on-the-fly moest doen is het een beetje snel snel en soms wat rommelig.
Ook had ik een CRT scherm gebruikt (niet de beste keuze als je iets wil laten zien...).

Maar het resultaat:
De CPU word in de BIOS/IDLE 40ºC en onder load (Pi 1M...duurt iets meer dan een minuut maar CPU is dan 100% load) 50ºC. Ik had CPU-z erbij open, om duidelijk te laten zien dat de CPU NIET throttled (en deze Pentium 4's hebben ook geen EIST en die dingen).
De run met koelpasta (niet te zien in het filmpje, was overigens met Zalman koeler met wat oude pasta), is ongeveer 30ºC idle en 40ºC onder load.

Dus slechts 10ºC verschil, misschien als ik het iets langer had laten lopen een paar meer, maar hooguit 15ºC ofzo, niet de horror verhalen van 30º of 50º meer dan met koelpasta.

Het aanbrengen, spreiden of speldenknop/rijstkorrel.... Staat niet in m'n filmpje, maar heb vanalles al geprobeert in de loop de jaren, maakt geen of amper verschil (hooguit 2ºC tussen verschillende methodes), enige waar je op moet letten is niet teveel te gebruiken.

Ik hoop deze test met verschillende CPU's te kunnen doen, maar heb op het moment daar de mogelijkheid (en geld) niet voor.

[ Voor 2% gewijzigd door Nemesizz op 28-06-2013 18:40 . Reden: AMD filmpje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zonder koelpasta is het contact niet optimaal dus wordt het allemaal wat warmer. Om PC's te testen moet ik vaak koelers en CPU's vervangen. Ik ga echt niet iedere keer koelpasta aanbrengen puur om even te kijken of de PC met een andere CPU beeld geeft.

Zonder kan prima, ik zou het alleen niet doen om voor langere tijd mee te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:31

Tens

let me drink about it

Er doen veel broodjes aap de ronde, ook in computertechneutenland.

maar wat je hebt aangetoond is, dat koelpasta wel werkt.
Pas als je enige tientallen verschillende cpu's en koelblokken hebt gebruikt kan je er werklijk iets over zeggen. Want niet elk koelblok is perfect glad en hetzelfde geldt voor de cpu cover natuurlijk, en dan kan het wel meer verschil maken.

Als je wilt stuur ik je er een paar pentiums op om te vergelijken.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103524

De heden daagse ish'en zijn die niet meer van 10 jaar terug natuurlijk, vroeger dacht ik meer na over het opvullen van het krassenstelsel dan dat men pasta aanbrengt om een warmtevermindering laat verschijnen..

Hier ook vaak genoeg gehad dat ik met alleen een koperen heatsink de pc aan duwde zonder brandschade..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
@Tens, je zegt dat hij heeft aangetoond dat koelpasta werkt, maar aangezien hij tijdens de 2 testen ook 2 verschillende koellichamen heeft gebruikt kan het zomaar zijn dat die zalman 10 graden koeler blijft dan die 'standaard' P4 koellichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Voor de prijs van koelpasta hoef je het niet te laten.
Tenzij je elfenstof en zilverdeeltjes wilt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Ik raad ook zeker aan om wel koelpasta te gebruiken, waar het mij metname omging zijn die broodje aap verhalen te ontkrachten.

Op heel YT kon ik maar 1 filmpje vinden van iemand die een run gedaan heeft zonder koelpasta (of ik zoek verkeerd :P ), en dat was me een crap kwaliteit filmpje van heb ik jou daar (in het donker, met een webcam filmen...bijna niks te zien in het hele filmpje).

Lastige was om een fatsoenlijk moederbord te vinden (de asus bordjes die ik heb hebben slechte sensors...geven onder kamer temperatuur aan....yeah right). Heb opzich zat PC's om mee te testen, maar kost me een beetje teveel koelpasta dan (en sommige koelers zijn shit om los te halen en weer vast te zetten).
Maar ik durf het gerust met meer PC's wel aan.
revertive schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 19:18:
@Tens, je zegt dat hij heeft aangetoond dat koelpasta werkt, maar aangezien hij tijdens de 2 testen ook 2 verschillende koellichamen heeft gebruikt kan het zomaar zijn dat die zalman 10 graden koeler blijft dan die 'standaard' P4 koellichaam.
De zalman is alleen stiller (is een CNPS7000 Alcu overigens), maar koelt net zo goed (of slecht hoe je het bekijkt) als een stock fan. Voordat ik die zalman kocht zat er gewoon de stock koeler op.

[ Voor 27% gewijzigd door Nemesizz op 27-06-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Nemesizz op 27-06-2013 19:23 . Reden: sorry 2x achter elkaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 12:04

Fordox

00101010

Ik wil wel helpen met testen. maar heb momenteel geen werkend systeem waarmee ik mag/kan prutsen. ik zou vast wel iets kunnen regelen though.

Koelpasta's zijn inderdaad niet 100% nodig, behalve als je zwaar werk doet.
Ik vind eerlijk gezegd ook dat deze mythe niet neer gehaalt hoeft te worden, gezien je nu hebt aangetoont dat je grote koelprestaties inlevert terwijl een simpele pasta maar 3 euro is. sommige mensen kopen een enorm dure koeler om alleen maar 6-8 graden winst te krijgen.

Het voordeel van het verminderen van de warmte ontwikkeling, is voornamelijk ook het geluidsproductie. ik durf mn geld er wel op te zetten dat de koeler harder zat te draaien zonder pasta dan met. en weer, voor die paar euro zou ik er dan wel pasta tussen willen smeren.

Wat me wel verbaast, is die 50 graden onder load. dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht. ik had eerder gedacht dat ie dan richting de 60-75 graden ging. Misschien is het ook leuk om te vermelden wat de ambient temperatuur is, of gewoon meer gecontrolleerde omstandigheden in het algemeen.

m.v.g.
een koelings perfectionist :9

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Had zelf ook verwacht dat het eerder richting 55 a 60 graden zou gaan. Maar Northwoods waren wat van de betere P4's (waarbij Willamette's <voorganger> en de latere Prescotts <opvolger> aanzienlijk warmer werden).
Ambient was 18ºC overigens.

Soms kun je met bepaalde CPU's ook pech hebben, bepaalde E6x00 en Q6x00 hebben soms een bolle IHS, dan krijg je zo'n ding met geen mogelijkheid (nouja, op lappen of IHS verwijderen na) koel. In zo'n geval zal een CPU wel gaan throttelen zonder koelpasta.

Was een paar jaar terug ook zo'n filmpje van Tom's Hardware over een test met een Pentium 4 3,8Ghz Prescott. Gingen ze 'bewijzen' dat ie op stock speed al ging throttelen. Als ik dat filmpje bekijk vind ik dat ook geen wonder als je ziet hoe extreem dik ze die koelpasta ertussen doen (ben je beter af zonder pasta dan te veel).

Vind wel dat veel moderne Intel CPU's met een erg kleine stock koeler worden meegeleverd. Had voor m'n 3470 ook meteen een grotere koeler bij gekocht. Denk dus wel dat zo'n kleine prut koeler het zwaar krijgt, maar is misschien ook wel een keer te proberen (al heb ik geen zin om dat op m'n mainrig uit te proberen, de huidige koeler was best vervelend om er goed in te krijgen). :P

Heb nog een PC met een AMD Athlon64 3000+ staan, misschien dat ik die eens ga proberen (word vanzichzelf al vrij warm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 12:04

Fordox

00101010

(ben je beter af zonder pasta dan te veel).
dat is eigenlijk iets wat ik altijd al wilde testen. door mounting pressure wordt het onnodige spul gewoon langs de rand gedrukt lijkt me, al is dat nog steeds niet optimaal.

ik zie dat je achter almelo woont, is aardig dicht in de buurt hier :) 3 kwartier rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Fordox op 28-06-2013 10:39 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
YouTube: Toms hardware LGA775 pentium 4ht 3.6ghz 560 heat problems
(niet mijn filmpje, maar die van Tom's HW, Prescott 3,6 blijkbaar).

De default pasta (dun laagje op de heatsink) blijft de CPU het wel goed doen, word wel loeiheet maar throttled niet. Daarna (bij 2:00 in het filmpje) doen ze me er toch een dikke klodder van jewelste op (aangeraden word speldenknop of rijstkorrel....dit is gewoon een brijnaald!) en dan begin de CPU onder load ook te throttelen.

Opzich zou je inderdaad verwachten dat overtollige pasta langs de randen word weggedrukt (doet het ook wel deels), maar er blijft blijkbaar toch een te dikke laag over dat eerder isoleerd dan goed warmte overbrengt.
Metname bij GPU's zie ik dit regelmatig, dikke klodders langs de randen, maar over de GPU zelf ook vaak een erg dikke laag.

Zal ook wel een beetje liggen aan het soort pasta. AS5 is bijvoorbeeld erg stug en verspreid niet zo makkelijk. Ik heb ook pasta van Coolermaster (zat bij de koelers, maar heb gewoon AS5 gebruikt) die is erg dun en verspreid heel makkelijk. Denk dus dat stugge pasta eerder nadelig is dan dunne pasta als je teveel erop doet.

EDIT
Heb vanmiddag een test gedaan met m'n AMD64 3000+ systeem en meteen maar gefilmd (weer beetje rommelig soms). Eerst een run gedaan met de pasta er nog op (niet gefilmd), ook een beetje om de boel wat zachter te maken zodat de koeler er beter af kon. Helaas bleef de CPU aan de heatsink plakken, maar gelukkig niks beschadigd (pinnen niet krom of gebroken). Boel goed schoon gemaakt en toen maar een run gedaan. Deze keer iets beter voorbereid, dus een digitale monitor ipv CRT, en eerst 10 minuten pruttelen in de BIOS (perongeluk tegen de powerknop gekomen, dus PC viel uit, moest toen weer opnieuw lol).
Daarna Super Pi 4M gedaan (1M is wat kort voor die CPU, dus langer op 100% load).

Resultaat was eigenlijk hetzelfde als bij de P4. Geen verbranding, geen throtteling, geen shut downs, de temperaturen waren alleen wat hoger. Daarna weer pasta erop (niet gefilmd, gewoon weer dotje in de midden) en tests weer gedaan en temperaturen waren weer als tevoren.

Ben het filmpje nu nog aan het uploaden (zal een paar uur duren...ADSL ftl :( ) dan zal ik em in m'n openingspost toevoegen.

EDIT 2
AMD64 filmpje toegevoegd (onder het P4 filmpje in de start post).

[ Voor 32% gewijzigd door Nemesizz op 28-06-2013 18:41 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thamell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 16:50
Interessant dit, heb nu mijn CPU gelapped en gerepaste en ik kan beamen dat teveel koelpasta zowat slechter is dan geen. Ook GPU repaste werkte erg goed, 20 graden verschil onder full-load, je zou denken dat een videokaartbouwer daar wel verstand van heeft...

[ Voor 42% gewijzigd door Thamell op 05-07-2013 16:44 . Reden: info bijgevoegd ]

Speelt graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:56
Leuk dat je zoiets wilt laten zien, maar je testmethode is nogal een aanfluiting. Als je echt het verschil wilt meten doe dan de test 2x exact hetzelfde, maar de ene keer met en de andere keer zonder koelpasta. Je hebt nu 2 verschillende koelers gepakt en ook nog een met oude koelpasta wat de vergelijking totaal krom trekt en conclusies trekken als 10-15 graden verschil zijn totaal niet valide op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Er is een volledig Koelpasta topic waar zelfs testen zonder koelpasta zijn gedaan. Ook is er een topic voor alternatieven van koelpasta (van tandpasta tot gel), het doel van dit losse topic ontgaat mij dan ook een beetje, lees dit topic eens door en kijk of je nog iets zinnigs toe te voegen hebt: Koelpasta topic

Het volgende hilarische topic is een aanrader oor een ieder met een processor die besmeerd moet worden.. Elmex iemand? [Test] MX-3 met andere smeersels vergeleken

[ Voor 22% gewijzigd door millman op 11-07-2013 19:44 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
Santee schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 19:25:
Leuk dat je zoiets wilt laten zien, maar je testmethode is nogal een aanfluiting. Als je echt het verschil wilt meten doe dan de test 2x exact hetzelfde, maar de ene keer met en de andere keer zonder koelpasta. Je hebt nu 2 verschillende koelers gepakt en ook nog een met oude koelpasta wat de vergelijking totaal krom trekt en conclusies trekken als 10-15 graden verschil zijn totaal niet valide op deze manier.
Die van de AMD is 2x dezelfde koeler gebruikt, en 2 tests gedaan mét koelpasta.
Een met AS5 (die vrij recent was), de 2e zonder koelpasta (filmpje) en de 3e run weer met koelpasta (coolermaster). Zowel de AS5 als de coolermaster pasta zelfde temps, zonder pasta iets van 10ºC warmer.

Dus dan is de test wel degelijk valide.

Waar het meer om ging (stond ook wel in de openingspost lijkt me) is dat een processor kán werken zonder throttelen/uitvallen zonder koelpasta. Niet zozeer of het nou 10, 20, 30 graden verschil was (misschien een beetje, omdat sommige mensen zwaar overdrijven en beweren dat het wel 40 graden kan schelen).
Er is een volledig Koelpasta topic waar zelfs testen zonder koelpasta zijn gedaan. Ook is er een topic voor alternatieven van koelpasta (van tandpasta tot gel), het doel van dit losse topic ontgaat mij dan ook een beetje, lees dit topic eens door en kijk of je nog iets zinnigs toe te voegen hebt: Koelpasta topic
Dat topic ken ik, heb ik ook gepost dat ik een keer zonder koelpasta ging proberen.
Ik heb dit topic aangemaakt om andere topics niet te 'vervuilen' . Want dan krijg je al gauw de opmerking "Dit topic gaat over koelpasta, niet over geen pasta gebruiken tests!1one".

Het is al snel niet goed of het deugt niet.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Had je ook mn aanvulling op mn post al gelezen? Ik snap wel je idee, maar een los topic hierover is lastig uit te werken.. Er zijn teveel variabelen en bij de een is de IHS helemaal recht, bij de ander is die zo krom als een hoepel ;) Dus resultaten die voor jou gelden, zijn niet op andermans hardware van toepassing..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
millman schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 19:55:
Had je ook mn aanvulling op mn post al gelezen? Ik snap wel je idee, maar een los topic hierover is lastig uit te werken.. Er zijn teveel variabelen en bij de een is de IHS helemaal recht, bij de ander is die zo krom als een hoepel ;) Dus resultaten die voor jou gelden, zijn niet op andermans hardware van toepassing..
Ik snap ook wel dat er verschillen zijn tussen processors van hetzelfde type/serie.
Eindje bovenin gaf ik ook wel aan dat je soms modellen hebt met een kromme IHS.
Maar over het algemeen kán een processor goed functioneren ook zonder koelpasta (ik heb de test wel vaker uitgevoerd, alleen resultaten nooit opgeschreven en/of gefilmd).

Dat was eigenlijk het hele idee achter dit topic een beetje (niet zozeer dat het een lang topic zou worden zoiets als het koelpasta topic of iets dergelijks). Gewoon even laten zien wat er gebeurt (en dat was niks spectaculairs).
Helaas snappen sommige personen het idee blijkbaar niet helemaal (zoals Santee hierboven, heb volgens mij redelijk duidelijk aangegeven wat het idee was). Dan meteen aanmerken als 'aanfluiting' (het is on-the-fly opgenomen, dan kan het wat rommelig zijn, maar dat heb ik bij de AMD duidelijk beter proberen te doen).
offtopic:
weet ik meteen waar het 'thumbs down' vandaan kwam bij het filmpje

Dual cores en quadcores zullen wel weer anders kunnen reageren, dat snap ik ook, als het enigszins kan wil die ook een keer proberen (en dan meteen de worst-case-scenario pakken, Pentium-D ofzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
Worstcase lijkt mij eerder een proc zonder IHS. Een opgefokte AMD XP of zo (kleiner oppervlak om warmte door te geven naar de heatsinc). Maar zelfs dan zal het nog wel goed gaan.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docschnitzel
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-04 16:18
als ik op m'n 3570K geen koelpasta doe, dan heb ik een broodje silicium... :P deman you , fortuna! :D

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/kxg7jn.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 06:46
Inmiddels zitten er op alle procs fatsoenlijke thermische beveiligingen. Het is geen oude AMD Athlon.

YouTube: CPU without Cooler ★ INTEL vs AMD processor

[ Voor 36% gewijzigd door martijn_tje op 21-07-2013 11:47 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
offtopic:
Het beroemde/beruchte Tom's hardware filmpje. Ik heb tegenwoordig soms m'n twijfels over de echtheid van het filmpje. Dat een socket A AMD doorbrand, ok, dat gebeurde inderdaad wel eens. Maar dat eerste deel met die Pentium 4 twijfel ik heel sterk over.
Dat die 2e AMD doorbrand verbaast me niks, als ik een koeler bij een Pentium 1 op die manier eraf haal (drukken) dan gaat het beeld ook op zwart en loopt de PC vast. Ding ging waarschijnlijk kapot door het drukken en niet zozeer door de warmte.

Ik ken die level van Quake 3, en als ik die draai op hardware uit die tijd (dus Pentium 3/4 met GeForce 4 Ti kaart) loopt ie soms al zo traag (rond de 30 FPS) zelfs met koeling, CPU throtteled dan absoluut niet maar de hardware is niet snel genoeg. In het filmpje haalt ie dus al 25 FPS zonder koeling (throttelen), en heatsink er weer op en instant (echt meteen) weer goeie FPS....

Helaas zijn die socket 423 P4's echt extreem zeldzaam, had maar wat graag die 'test' zelf een keer willen uitvoeren (alleen dat Pentium 4 deel).

CPU zonder IHS heb ik niet zo voor handen. Heb wel 2 AMD's zonder IHS, maar dat zijn mobiele CPU's en heb daar geen moederbord (meer) voor. Enige andere die ik heb is een P3 Coppermine en een P2, maar die doen niet aan throtelen en die moederborden hebben geen fatsoenlijke temp sensor (gewoon zo'n sensorlipje die tegen het koelblok drukt, alles behalve accuraat).

[ Voor 8% gewijzigd door Nemesizz op 21-07-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NasT89
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-05-2023
Ik wil zo een test nog wel eens zien van jou met een FX8350 zonder koelpasta... of een 3770K !! kijken of je dezelfde resultaten haal?
Pagina: 1