Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Studie/all-round laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik merk steeds vaker dat mijn huidige laptop (4,5 jaar oud inmiddels) niet meer voldoet aan mijn wensen. Het probleem is dat hij steeds langzamer wordt (opschonen en etc. heeft weinig zin, ventilatie en etc. wordt ook steeds slechter). Dus ben ik op zoek naar een nieuwe laptop. De laptop wordt niet veel gedragen (hooguit binnen mijn studentenkamer, maar een desktop kan ik niet echt makkelijk kwijt), dus het gewicht is niet zo heel belangrijk.

Wat wil ik er mee doen?
  • Dagelijkse dingen (surfen, office en etc.)
  • Statistische onderzoeksprogramma's (zoals SPSS, ook met iets 'zwaardere'/uitgebreidere datasets) en andere onderzoekssoftware (bijv. nVIVO/atlas.ti) moeten er soepel kunnen draaien
  • Ik krijg mijn tv signaal door via mijn internetaansluiting (zonder kastje ertussen)), dus VLC en andere programma's moeten er soepel op werken en op de achtergrond moet de rest ook open kunnen blijven staan
  • een te klein scherm is dus niet prettig
  • wat hobbymatig programmeren (soms ook wat dingen virtualiseren, maar slechts in beperkte mate)
  • incidenteel een spelletje spelen (maar ik ben geen gamer, dus het hoeft niet perse een high-end laptop te zijn)
  • ik wil heel graag dat alles vooral soepel werkt en dat de laptop bij voorkeur heel snel is
  • moet niet te veel lawaai maken en moet bij voorkeur niet te heet worden
Budget is max. 1000.
Qua gewicht, hoe lichter hoe beter, maar het is geen harde eis. Dus een zwaardere laptop met (relatief) goede specificaties heeft boven een lichtere laptop met mindere specificaties.

Wat heb ik zelf gevonden?

Ik kwam deze laptop tegen en die heeft de volgende specificaties:
  • Intel Core i7 3632QM
  • Intel Mobile HM76
  • 1920x1080 (Full HD 1080p)
  • 8GB (maar dat is niet meer uitbreidbaar :( )
  • Radeon HD7650M
  • 17',3' scherm
  • 3.2 kg :(
Ik heb gelezen dat deze processor best ok is, maar die reviews zijn alweer wat maanden oud, dus wellicht is dat niet meer zo actueel. Daarnaast vroeg ik mij af wat ik van deze videokaart kan verwachten. Het is een midrange model begreep en ik vermoed dat deze wel aan mijn eisen voldoet. Maar alle input is welkom!

De goedkoopste aanbieder in de Pricewatch biedt dit aan voor 799, wat een stuk goedkoper is dan bij de rest (scheelt 200 euro :*) ). Maar ik vroeg me af of dit een goede deal was (met mijn eisen en deze prijs) of kan ik verwachten dat deze laptop overal binnenkort goedkoper wordt?

Uiteraard zijn alle (goedkopere) suggesties ook welkom want ik ben een student :D

Wat vinden jullie hiervan, is dit iets?

Alvast bedankt!

Leo23

• Thelanorth
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04 09:54
Zelf ben ik in het bezit van een Asus N56VZ die mij zeer goed bevalt! Zelf ben ik wel een gamer en deze laptop bevalt mij door de redelijk krachtige nVidia GT650m (2gb) heel erg goed. Kan zijn dat je dit overkill vind. Ik gebruik hem ook icm een SSD (Crucial M4 256 gb) Waardoor hij ongelooflijk snel is! zie mijn review: productreview: Asus N56VZ-S4215H review door Thelanorth

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Hier kan je wat graka's vergelijken: http://www.notebookcheck....orce-GT-650M.71887.0.html

Kijk anders ook ff in mijn topic de €1000 technische studie laptop

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties! :)
Thelanorth schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 00:16:
Zelf ben ik in het bezit van een Asus N56VZ die mij zeer goed bevalt! Zelf ben ik wel een gamer en deze laptop bevalt mij door de redelijk krachtige nVidia GT650m (2gb) heel erg goed. Kan zijn dat je dit overkill vind. Ik gebruik hem ook icm een SSD (Crucial M4 256 gb) Waardoor hij ongelooflijk snel is! zie mijn review: productreview: Asus N56VZ-S4215H review door Thelanorth
Ziet er interessant uit (ook zonder SSD, want ik zou al tevreden zijn met 20-25 seconden opstarttijd). De videokaart is voorzover ik begrijp dus een stuk beter dan in de SONY Vario die ik in gedachte had. Heeft wel iets minder werkgeheugen, maar het is dan wel weer uitbreidbaar. Wel vind ik het enigszins prijzig (die 1000 is mijn max., maar goed als ik voor 100 euro naar verhouding meer waar voor geld krijg is dat het overwegen waard).
Leuk topic, zag dat je ook deze sony vario in de openingspost had genoemd! :)
Heb het topic gelezen, jammer dat we niet dezelfde eisen hebben (dat zou het wat makkelijker maken ;) ), maar erg interessant. Jammer dat deze vario niet werd besproken, maar kan ik daaruit ook enigszins opmaken dat het niet echt een geweldige deal is (anders zouden mensen waarschijnlijk wel iets enthousiaster reageren)?

Zelf zit ik alleen qua budget en tijd iets strikter (dus voorstellen van laptop van meer dan 1200 euro en etc. zitten er niet in, ook wil iets minder lang wachten). Wel opvallend dat de range voor deze sony vario vrij groot is, tussen de 800 en 1100 euro. Ik vermoed dat dat vooral vanwege het merk is?
Waar ik ook redelijk veel aan hecht is een goede prijs/kwaliteit verhouding.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2013 01:24 . Reden: verduidelijking, typo's ]

Verwijderd

Topicstarter
Even een klein kickje. Helaas kwamen er heel wat dingen tussen en heb ik nog geen laptop kunnen kopen. Wel zijn de prijzen inmiddels iets gedaald.

Ik twijfel daarom tussen een aantal laptops:
Namelijk de Toshiba Satellite L50-A-16H, die overigens bij campusshop 750 kost ipv 800 (nog niet bijgewerkt in de pricewatch).
In een ander topic las ik dat dit mogelijk niet echt de beste laptop zou zijn en dat de dell inspiron 15r SE beter zou zijn. Echter ik twijfel.
De Dell heeft een ietsjes minder nieuwere/krachtigere processor (de videokaart zou vergelijkbaar zijn), maar wel een beter scherm(?). Daarnaast is de garantietermijn (wat ik ook belangrijk vind bij Dell standaard een jaar i.p.v. 2 jaar zoals bij de Toshiba) en is de Dell iets zwaarder. Daar tegenover staat de kwaliteit iets beter zou zijn?

Echter, wat betreft de prijs, de Toshiba is ongeveer 50 euro goedkoper (maar misschien ook niet, bij Dell moet je een lading kortingsbonnen en codes invoeren voordat je ziet wat het kost, heb die VIP korting nog niet togepast). Een ander nadeel van Dell vind ik de lange leveringstijd, ik heb het liefst nog deze week een nieuwe laptop, maar helaas zou dat er dan niet in zitten. Wat denken jullie, voor de Toshiba gaan of is die Dell echt zoveel beter?

Overige is de performance en snelheid mij het meest belangrijk, maar sinds kort moet ik mijn laptop dragen dus de kg's tellen nu iets meer mee.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
Dell is beter, vanwege het scherm. Ook is de overall bouwkwaliteit goed, en heeft hij een redelijke accuduur. Op deze twee laatstgenoemde gebieden doet de Asus N56 het beter, maar deze is ook duurder, en niet zo goed leverbaar.
Verder, als het licht moet zijn, heb je deze keuze: pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E
Goed scherm (1080p IPS), goede accuduur, goede bouwkwaliteit en goede koeling. Weegt ongeveer 2 kilo. Geheugen kun je uitbreiden tot 12GB. Zet er zelf een SSD in (Crucial m500 is een goede), en de HDD in een caddy en je hebt een prima lichte en portable laptop :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reply. De Dell wint het dus vanwege het scherm, maar ik twijfel eerlijk gezegd net omdat de Dell toch een stukje zwaarder is (2.8 kg i.p.v. 2.4) en net iets oudere processor heeft. Daarentegen heeft de Dell wel een SSD schijf (klein, maar hij is er wel). Dus de Dell heeft wat meer voordelen, maar ik weet nog niet of die voldoende opwegen voor mij (ook de levering is een nadeel). Daar moet ik nog even over nadenken.

Die Sony is leuke optie, maar ik vind het eerlijk gezegd te duur momenteel (plus de aanschaf van een eventuele SSD) en is de CPU een stuk minder krachtiger, tenminste als ik deze vergelijking moet geloven.

Ik neig dus momenteel naar de Toshiba, maar weet het nog niet zeker....
Alle input is dus welkom!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Het scherm kijk je elke keer tegenaan. Die 400gr verschil merk je alleen als je hem draagt en de Dell is goedkoper te krijgen. EN de garantie (ook al is het een jaar) is wel 100x beter dan die van Toshiba aangezien de volgende dag iemand in je huis staat om de laptop te maken. Als je echt op je geld wilt letten kun je beter de i5 versie nemen die voor minder dan €600 te krijgen is. Het verschil tussen die 2 processors merk je alleen als je flinke multicore toepassingen gaat gebruiken, wat ik niet zo heel erg verwacht en als, dan moet je beetje langer wachten. Dan heb ik liever een 100x beter scherm waar je constant tegenaan kijkt dan die enkele keer dat je gaat renderen oid.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie!
lucash schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:51:
Het scherm kijk je elke keer tegenaan. Die 400gr verschil merk je alleen als je hem draagt en de Dell is goedkoper te krijgen. EN de garantie (ook al is het een jaar) is wel 100x beter dan die van Toshiba aangezien de volgende dag iemand in je huis staat om de laptop te maken.
Interessant, daar heb je wel een aantal punten genoemd. Ik ga daar zeker naar kijken, scherm heb je wel een goed punt.
lucash schreef op maandag 16 september 2013 @ 15:51: Als je echt op je geld wilt letten kun je beter de i5 versie nemen die voor minder dan €600 te krijgen is. Het verschil tussen die 2 processors merk je alleen als je flinke multicore toepassingen gaat gebruiken, wat ik niet zo heel erg verwacht en als, dan moet je beetje langer wachten. Dan heb ik liever een 100x beter scherm waar je constant tegenaan kijkt dan die enkele keer dat je gaat renderen oid.
Gelukkig heb ik wel enige ruimte binnen mijn budget en mag het dus ietsjes meer zijn (mits prijs/kwaliteit natuurlijk ok is). Momenteel gebruik ik een aantal wat zwaardere (niche) softwareproducten die ietsjes meer vragen dan dan doorsnee kantoorapplicaties(de requirements vragen, afhankelijk van bepaalde instellingen, een multicore processor en 3 tot 8(!) GB RAM). Mijn voorkeur gaat dus wel uit naar een laptop waar dit soort programma's ook soepel op draaien en de laptop moet ook een tijdje mee kunnen (bij voorkeur draait de komende paar jaar nog soepel mee). Dus de performance gaat boven de andere dingen, maar een goed scherm is natuurlijk ook belangrijk. Of het die Toshiba wordt weet ik niet (ben sterk van gedachte veranderd na o.a. jullie advies), maar ik ben wel op korte termijn op zoek naar een goede (geschikte) laptop.
Andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom!

• lucash
Als je gaat programmeren is een Full-HD sowieso een hele grote aanrader.. Ik zou in ieder geval niet meer een 768p schermpje willen.

Je kunt nog kijken naar pricewatch: Asus N56VB-S4016H. Wordt sowieso vaak aangeraden hier. Betere bouwkwaliteit, toetenbord en scherm dan de Dell.

Verwijderd

Topicstarter
lucash schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:28:
Als je gaat programmeren is een Full-HD sowieso een hele grote aanrader.. Ik zou in ieder geval niet meer een 768p schermpje willen.

Je kunt nog kijken naar pricewatch: Asus N56VB-S4016H. Wordt sowieso vaak aangeraden hier. Betere bouwkwaliteit, toetenbord en scherm dan de Dell.
Interessant, ik ga die Asus nog maar weer eens een keer herovewegen. Ziet er ook goed uit, maar ik ga het de komende tijd even goed in de gaten houden, want ik krijg de indruk dat de er een diverse nieuwe modellen over niet al te lange tijd worden geintroduceerd en dat de huidige modellen misschien binnenkort (iets) in prijs zullen dalen (of is dat whishful thinking)?

• lucash
De nieuwe modellen zijn er al (iig voor de Asus). Dat model is vrijwel hetzelfde. Doet in ieder geval niks beter en de specs zijn ongeveer hetzelfde maar je betaald er wel €200 extra voor (persoonlijk vind ik het toetsenbord ook lelijker). Het "oude" model, de N56 is ook alleen maar in prijs gestegen. Je kunt dus het beste gewoon nu een laptop kopen. Het kan zijn dat er nog eens een aanbieding langskomt met de N56, maar ik zou er niet op gokken.

[ Voor 7% gewijzigd door lucash op 17-09-2013 08:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
lucash schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 08:13:
De nieuwe modellen zijn er al (iig voor de Asus). Dat model is vrijwel hetzelfde. Doet in ieder geval niks beter en de specs zijn ongeveer hetzelfde maar je betaald er wel €200 extra voor (persoonlijk vind ik het toetsenbord ook lelijker). Het "oude" model, de N56 is ook alleen maar in prijs gestegen. Je kunt dus het beste gewoon nu een laptop kopen. Het kan zijn dat er nog eens een aanbieding langskomt met de N56, maar ik zou er niet op gokken.
Interessant, die N56 is zeker wel interessant, ik ben daar nu (o.a.) naar aan het kijken. Had gehoopt dat de prijzen van de huidige modellen wellicht iets zouden zakken vanwege de komst van de Haswell processoren (mag op zich wel ook een andere dan de N56 zijn), maar helaas lijkt dat dus niet helemaal op te gaan...

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-11 23:07

P_Tingen

omdat het KAN

In een van de eerdere posts meldde je:
Ziet er interessant uit (ook zonder SSD, want ik zou al tevreden zijn met 20-25 seconden opstarttijd).
Ik weet niet of een SSD nog steeds onderdeel van je plannen is, maar als je van plan bent zoveel geld uit te geven voor een laptop, zou ik er zeker een SSD in willen hebben. Niet persé vanwege de opstarttijd, maar omdat werkelijk alles snappy gaat. Je schijf is by far het traagste onderdeel van je laptop. Door een SSD te plaatsen maak je dat traagste onderdeel in een klap een factor 100 sneller.

En bedenk dat programma's starten, data van/naar schijf en swappen disk-intensieve acties zijn.

... en gaat over tot de orde van de dag

Verwijderd

Topicstarter
P_Tingen schreef op woensdag 18 september 2013 @ 08:22:
In een van de eerdere posts meldde je:

[...]

Ik weet niet of een SSD nog steeds onderdeel van je plannen is, maar als je van plan bent zoveel geld uit te geven voor een laptop, zou ik er zeker een SSD in willen hebben. Niet persé vanwege de opstarttijd, maar omdat werkelijk alles snappy gaat. Je schijf is by far het traagste onderdeel van je laptop. Door een SSD te plaatsen maak je dat traagste onderdeel in een klap een factor 100 sneller.

En bedenk dat programma's starten, data van/naar schijf en swappen disk-intensieve acties zijn.
Ook een goed punt ,een SSD was geen harde eis, maar als ik een wat duurdere laptop zou kopen, is het wel iets waar ik op let inderdaad. Ik wist alleen niet echt of hoeveel laptops er met een SSD schijf verkrijgbaar waren in mijn prijscategorie, als het richting de 1000 euro gaat dan wil ik zeker wel een laptop met SSD schijf (als ik een laptop koop voor 600 ben ik minder kritisch dan als ik een laptop koop voor 1200). Maar in dit geval ga ik dus er zeker rekening mee houden.
Pagina: 1