Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

€1000 technische studie laptop

Pagina: 1
Acties:

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-11 21:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Aangezien ik binnenkort werktuigbouwkunde of lucht en ruimtevaarttechniek zal gaan studeren aan de TU Delft heb ik een laptop nodig. De laptop zal vooral gebruikt worden voor word, CAD, designen van auto's/vliegtuigen/componenten, virtuele testen uitvoeren op deze laptop etc.
Momenteel beschik ik over een game pc:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 188,-€ 188,-
2Sapphire HD5850 Xtreme€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 76,89€ 76,89
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9€ 53,-€ 53,-
1Sony Optiarc AD-7260S Zwart€ 19,77€ 19,77
1OCZ Vertex 3 Max IOPS SATA III 2.5" SSD 120GB€ 118,95€ 118,95
1Asrock p67 Extreme 4 (B3)----
1XFX 650W Core edition----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 541,61

Eisen die ik stel aan de laptop:
maximaal 1050 euro
goede grafische kaart
Goed scherm
Mag niet te heet worden en geen opsteigend vliegtuig zijn
redelijke accuduur
niet te zwaar
geen medion of acer laptop

Ik zal niet gaan overclocken.

Ik weet dat voor het gamen een grafische kaart belangrijker is dan de CPU, maar ik weet niet hoe dit zit bij CAD.

De high-end laptop die de TU Delft verkoopt is deze:
https://intranet.tudelft....oject/modellen-2013-2014/

15,6 inch:
A10 4600M, 7970M pricewatch: MSI Gaming Series GX60 1AC-037NL
i7-3630QM, Nvidia Quadro 1100M Graphics card 2GB https://intranet.tudelft....oject/modellen-2013-2014/

17 inch:
pricewatch: Asus N76VZ-V2G-T1241H
3630QM, 650M http://nl.hardware.info/p...maii-uk#tab:specificaties
pricewatch: Sony Vaio SVE1713X1EB
http://www.bcc.nl/sony-sv...ical-specifications-table

Of denken jullie dat het slimmer is een laptopje van 400 euro te kopen en alles thuis te maken/simuleren of eventueel via teamviewer streamen?

Over de graka van de high-end Delft Laptop:
zero_cool89 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 20:33:
[...]

De garantie. Verder is Quadro een zakelijke oplossing dus beter drivers. Of je daar ook iets van merkt als student denk ik niet.
Ook is de bouwkwaliteit meer gericht op zakelijk gebruik

Maar ik ben het met je eens dat het dit jaar tegenvalt. Ga hem ook zeker niet halen..

Ik had gehoopt op een mooie ultrabook...

[ Voor 7% gewijzigd door Frozen op 16-06-2013 01:45 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:16
Tja, een 400 euro laptop daar krijg je op school geen werk mee gedaan. Lijkt me niet zo handig.

Die 'Delft laptop' ziet er zeker goed uit. Die Quadro is niet bedoeld om te gamen, maar echt voor programma's als CAD.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:17
Hmm, bij werktuigbouwkunde bij de TU werken ze met Solidworks.
Ik heb dit programma tijdens een van mijn stages maar gebruikt en Solidworks lijkt prima te draaien op een conumenten/game laptop, in combinatie met de RealView hack. (die laat SW denken dat de gpu een Quadro/FirePro is en geeft dan features als ambient occulsion vrij etc. eyecandy)

Op mijn laptop draaide dit zonder problemen met een 7970m
(Alienware M17x R4)

Edit.
Oh, en als je wel eens een mooie render van een product wil maken voor een verslag oid.
Zorg dat je een sterke CPU hebt, dat werkt erg mee. Misschien dat je daar je desktop wel voor wil gebruiken aangezien die niet de traagste is.

[ Voor 22% gewijzigd door DCG909 op 16-06-2013 02:49 ]

Verwijderd

Is een losse laptop wel per se nodig? Als je zo'n snelle PC thuis hebt staan zal je je toch vooral ergeren aan de snelheid van zelfs een rappe laptop. Ik merk dat ik op school vooral frivool werk doe, voor het stevige spul ga ik liever thuis aan de bak.
DGonlag2 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 02:18:
Die Quadro is niet bedoeld om te gamen, maar echt voor programma's als CAD.
In opzet wel, maar je kan wel gewoon gaming drivers krijgen. Een spelleke speulen moet dus gewoon lukken :Y

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2013 07:50 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Op L&R heb je geen cad laptop nodig. De lessen CAD die je krijgt doe je op de pc's van de TU. In een eerste jaars project moet je een model met Catia maken. Aangezien dit best wel saai is doet meestal 1 iemand in je project groep van 9 dit.
Omdat de project uren verplichte kost zijn en je dan 4 uur lang in een gebouw moet zitten kan ik je aanraden om een laptop te nemen met een flinke accu duur (thinkpad) zodat je geen adapters mee hoeft te zeulen naar de uni.

Op een Quadro kan je inderdaad gewoon gamen, het is maar iets trager.
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 07:48:
Is een losse laptop wel per se nodig? Als je zo'n snelle PC thuis hebt staan zal je je toch vooral ergeren aan de snelheid van zelfs een rappe laptop. Ik merk dat ik op school vooral frivool werk doe, voor het stevige spul ga ik liever thuis aan de bak.
Is niet mogelijk bij L&R omdat je verplichte project sessies hebt en je geacht wordt hierin je project te doen.

[ Voor 36% gewijzigd door Brilsmurfffje op 16-06-2013 08:25 ]

Verwijderd

Je wilt geen opstijgend vliegtuig en niet te zwaar, komt-ie aan met de GX 60 :P. Je moet behoorlijk goed zoeken om een luidruchtigere laptop te vinden.. De CPU is ook veel te traag, in games presteert hij +- GTX 660m. De 17"-ers zou ik direct afstrepen.

Met jouw eisen heeft het niet direct zin om iets anders te nemen dan de elitebook. Met mijn eisen wel, want ik eis geen snelle grafische kaart: daarom ben ik half zoveel kwijt als de elitebook met enorm veel betere accuduur en koeling. Met de eisen van brilsmurfffje idem, want zijn budget was hoger en hij haalde een thinkpad uit de VS.

In jouw budget met jouw eisen hou je praktisch alleen de asus N56 over. Dan lever je veel bouwkwaliteit en uitstekende garantie in voor.. voor wat eigenlijk? Een veel stillere fan en een 2x zo snelle grafische kaart. Of dat slim is is maar de vraag. Je desktop is toch 2x zo snel voor gaming..

Verwijderd

Sowieso heb ik bij bijvoorbeeld Solidworks niet het idee dat de videokaart snel de limiterende factor is :)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je zware programma's draait zou ik aanraden om zowiezo je desktop te houden, dit werkt toch een stuk lekkerder dan op een laptop. Koop je er een mid-range laptop bij voor tijdens college en wat werk op school en dan het echte werk thuis doen op je desktop.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 09:45:
Je wilt geen opstijgend vliegtuig en niet te zwaar, komt-ie aan met de GX 60 :P. Je moet behoorlijk goed zoeken om een luidruchtigere laptop te vinden.. De CPU is ook veel te traag, in games presteert hij +- GTX 660m. De 17"-ers zou ik direct afstrepen.

Met jouw eisen heeft het niet direct zin om iets anders te nemen dan de elitebook. Met mijn eisen wel, want ik eis geen snelle grafische kaart: daarom ben ik half zoveel kwijt als de elitebook met enorm veel betere accuduur en koeling. Met de eisen van brilsmurfffje idem, want zijn budget was hoger en hij haalde een thinkpad uit de VS.

In jouw budget met jouw eisen hou je praktisch alleen de asus N56 over. Dan lever je veel bouwkwaliteit en uitstekende garantie in voor.. voor wat eigenlijk? Een veel stillere fan en een 2x zo snelle grafische kaart. Of dat slim is is maar de vraag. Je desktop is toch 2x zo snel voor gaming..
Thinkpads hoeven niet duur te zijn:

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

9cell accu
1600x900
licht
robuust

Voordeel van een Tweedehands Thinkpad is dat je geen bonnetje nodig hebt omdat de computer een unieke tag heeft waarop de garantie geregeld is. Via deze tag en de lenovo website kan je ook de garantie uitbereiden en zien tot wanneer je welke soort garantie hebt (depot of NBD)

Ik neem aan dat je L&R wilt doen en dat als je uitgeloot je WB wil gaan doen. Op L&R moet je alles op de TU doen dus een goede laptop is te prefereren. De desktop thuis kan je dan gebruiken om te gamen. Zoals eerder gezegd hebt je geen laptop speciaal voor CAD nodig. De lessen Catia zijn verplicht op een TU pc. En ook tijdens project heb je altijd 2 tu pc's voor catia. Tevens draait Catia echt meer dan prima op een intel chip.

Verwijderd

Ik heb uiteindelijk minder betaald voor mijn latitude met 1080p scherm en dikke quadcore. Ik had liever de T530 gehaald, hoor. Maar die kosten met dezelfde specs 2e-hands gewoon het 3-dubbele. Als je er al een kunt vinden met die specs.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:17
Met CAD software is een 1080P scherm wel een must....
Die command ribbons vreten gewoon teveel weg bij een 1300 x 768 (oid) scherm.

En ik weet niet of de huidige batch van de TU laptops goed is, maar een batch 2 jaar terug had iig problemen met, of de grafische kaart, of de totale koeling...
De laptops met het probleem worden vervloektens heet en vallen gewoon uit bij Word + Youtube + random ander programma of site....
Advies van de TU aan de klasgenoot die er last van had: Oh, installeer Windows nog even opnieuw :)

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Waarom niet deze laptop':
pricewatch: Sony Vaio SVS1512V1E

Met de OC mod heb je een zeer krachtige laptop. De koeling is boven gemiddeld en het scherm is goed. (1080p IPS). Ook is het gewicht maar 1.9KG en zijn de wij tweakers er tenminste bekend mee hoe de laptop daadwerkelijk is.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• GS88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-10 09:24

GS88

π raat

Ikzelf heb de HP EliteBook 8540W (met i7, etc.)
Bij m'n studie bouwkunde was deze ook goed van pas gekomen.. werkte o.a. met ACAD2010 en Revit Architecture, doet het prima, en komt nog eens bij dat het een zeer stevig apparaatje is.
(op het gewicht na, ben ik iig tevreden met deze laptop). :*)

Mobiele workstations zou ik naar zoeken als de primaire functie wat je zoekt werken met CAD en dergelijke is. Denk aan de: Lenovo ThinkPad W5x0, HP Elitebook 85x0W of een Dell Precision M4x00.

De deal van de TU lijkt me hier een goede deal, maar als je wat op mp zoekt, zorg er dan voor dat er nog garantie op zit (bij hp weet ik b.v. dat veel workstations 3 jaar volledige garantie krijgen ipv 2 jaar).

[ Voor 8% gewijzigd door GS88 op 16-06-2013 12:07 ]

Rotterdam

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

GS88 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 12:04:
Ikzelf heb de HP EliteBook 8540W (met i7, etc.)
Bij m'n studie bouwkunde was deze ook goed van pas gekomen.. werkte o.a. met ACAD2010 en Revit Architecture, doet het prima, en komt nog eens bij dat het een zeer stevig apparaatje is.
(op het gewicht na, ben ik iig tevreden met deze laptop). :*)

Mobiele workstations zou ik naar zoeken als de primaire functie wat je zoekt werken met CAD en dergelijke is. Denk aan de: Lenovo ThinkPad W5x0, HP Elitebook 85x0W of een Dell Precision M4x00.
Zoals al meer malen gezegd, voor L&R heb je geen CAD machine nodig.. Je hebt daar meer aan een laptop die meer dan 4 uur op een accu doet zodat je heel het project zonder oplader kan (scheelt zeulen) tijdens colleges mag je niet met een laptop zitten. Verder zijn d'r in de zalen ook maar 1 of 2 stopcontacten.
Voor Catia heb je aan 1600x900 voldoende omdat Catia een interface heeft wat ruk in het kwadraat is..

Ik heb zelf een W530 maar mijn Quadro kaart staat altijd uit. De Elitebooks van mn studiegenoten zijn halverwege de project sessie leeg terwijl die vanmij dan nog driekwart vol is. Tevens worden die Elitebooks heel erg warm. Mijn fan staat altijd op de laagste stand en de chips worden niet warmer dan een graad of 40.
Een laptop met een losse grafische kaart is overkill omdat je veel beter thuis op je desktop kan gamen. Het voordeel van een intel chip is dat die veel zuiniger is en je dus langer met een accu kan doen.
Het voordeel van de eerder door mij genoemde thinkpad is tevens dat deze een mat scherm heeft en je de helderheid van het scherm dus niet zo hoog hoeft te zetten omdat je geen reflecties hoeft te overwinnen.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op zondag 16 juni 2013 @ 14:26:
[...]

Zoals al meer malen gezegd, voor L&R heb je geen CAD machine nodig.. Je hebt daar meer aan een laptop die meer dan 4 uur op een accu doet zodat je heel het project zonder oplader kan (scheelt zeulen) tijdens colleges mag je niet met een laptop zitten. Verder zijn d'r in de zalen ook maar 1 of 2 stopcontacten.
Voor Catia heb je aan 1600x900 voldoende omdat Catia een interface heeft wat ruk in het kwadraat is..

Ik heb zelf een W530 maar mijn Quadro kaart staat altijd uit. De Elitebooks van mn studiegenoten zijn halverwege de project sessie leeg terwijl die vanmij dan nog driekwart vol is. Tevens worden die Elitebooks heel erg warm. Mijn fan staat altijd op de laagste stand en de chips worden niet warmer dan een graad of 40.
Een laptop met een losse grafische kaart is overkill omdat je veel beter thuis op je desktop kan gamen. Het voordeel van een intel chip is dat die veel zuiniger is en je dus langer met een accu kan doen.
Het voordeel van de eerder door mij genoemde thinkpad is tevens dat deze een mat scherm heeft en je de helderheid van het scherm dus niet zo hoog hoeft te zetten omdat je geen reflecties hoeft te overwinnen.
Dus ik moet deze halen: http://shop.lenovo.com/us.../w-series/w530/index.html
Voor 1100 dollar = 900 euro?
Of is dat overkill?

Die marktplaats thinkpad heeft geen grafische kaart, lijkt me rot tijdens het CATIA'en, of?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Nee dan zou je zoiets als dit moeten doen:
http://www.ebay.com/itm/L...Nov05&hash=item257f0b8fb7

Dan heb je echt een beest
K2000M
9cell
fullHD
8Gb ram
Quad-core
750Gb 7200rpm

1200 euro

Als je er echt in geïnteresseerd ben kan ik je vertellen hoe je dit veilig hier kan krijgen.. (1435 euro incl alles)

Je kan beter kijken naar een T430 en dan tot 1100 dollar, dat komt dan uit op ongeveer 1000 euro

of je kan voor draagbaar gaan:
http://www.ebay.com/itm/L...Nov05&hash=item27ce631437

premium ips
1,6kg
8gb ram
net zo snel als een I7
12 uur accu
bluetooth 4
3 jaar internationale garantie

Kosten: 900 euro en 1000 euro incl shipping, duane etc
Stef602 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:27:
[...]

Dus ik moet deze halen: http://shop.lenovo.com/us.../w-series/w530/index.html
Voor 1100 dollar = 900 euro?
Of is dat overkill?

Die marktplaats thinkpad heeft geen grafische kaart, lijkt me rot tijdens het CATIA'en, of?
Dat spul dat je met Catia doet stelt geen donder voor, zelfs voor het project gaat het over een assembly van 15 parts oid. Het verschil tussen een K1000M en een K2000M in catia ga je pas bij assembly's van meer dan 1000 parts merken volgens een sales rep van Lenovo.
De lessen Catia moet je zowieso op TU computers doen. En je krijgt enkel in je eerste jaar Catia. Je leert daarna Python maar dit draait zowieso op 1 core dus dan heb je meer aan turboboost processor.

[ Voor 33% gewijzigd door Brilsmurfffje op 16-06-2013 17:03 ]

• dazh
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-11-2022
Is dit niet iets?

pricewatch: Asus N56VB-S4061H

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-11 15:00
6GB intern geheugen is wat magertjes :)

Verwijderd

Dan zet je er zelf 16GB in. Echt, de hoeveelheid geheugen is al een jaar of 2 het slechtste argument om je aankoop op te baseren.

• CedricD
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 18:18:
Dan zet je er zelf 16GB in. Echt, de hoeveelheid geheugen is al een jaar of 2 het slechtste argument om je aankoop op te baseren.
Feit. De rest is wel goed. Als je de duurdere variant kiest heb je al 8 GB.
pricewatch: Asus N56VB-S4054H

SSD er in en het is een beest. + je blijft onder je budget.

[ Voor 3% gewijzigd door CedricD op 16-06-2013 18:27 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

CedricD schreef op zondag 16 juni 2013 @ 18:25:
[...]

Feit. De rest is wel goed. Als je de duurdere variant kiest heb je al 8 GB.
pricewatch: Asus N56VB-S4054H

SSD er in en het is een beest. + je blijft onder je budget.
Alleen jammer van de accu, iets meer als 3 uur op een accu is niet heel jofel dus dan loop je altijd met een adapter van een halve kilo te zeulen..

• dazh
  • Laatst online: 06-11-2022
brilsmurfffje schreef op zondag 16 juni 2013 @ 18:34:
[...]

Alleen jammer van de accu, iets meer als 3 uur op een accu is niet heel jofel dus dan loop je altijd met een adapter van een halve kilo te zeulen..
Maar dat is nog steeds een stuk beter dan de Elitebook.

• CedricD
[...]

Toch niet zo onhandig als dat mooi in een laptoptasje zit? Vanaf dat ik een stekker zie plug ik hem gewoon in. Dan kan je als je thuis komt rustig in de zetel wat internetten zonder dat je dan de stekker in hoeft te steken.

Ik heb zelf 230V in mijn auto zitten om laptop en gsm snel op te kunnen laden. Gratis elektriciteit :o.
Die omvormer kostte me wel €60, maar dat had ik toch nodig voor een projectje :9

Verwijderd

[...]

anand meet 5 uur.

• CedricD
Als ik 45 minuten naar een film kijk op volledige helderheid dan heb ik nog zo'n 70% van mijn batterij over.
(Asus N56VZ-S4035V). Als je dan overschakelt op wat internetten enzo mag je er zeker nog 2 uur bijrekenen. Voor mij meer dan goed genoeg.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op zondag 16 juni 2013 @ 17:00:
[ebay]
Dat spul dat je met Catia doet stelt geen donder voor, zelfs voor het project gaat het over een assembly van 15 parts oid. Het verschil tussen een K1000M en een K2000M in catia ga je pas bij assembly's van meer dan 1000 parts merken volgens een sales rep van Lenovo.
De lessen Catia moet je zowieso op TU computers doen. En je krijgt enkel in je eerste jaar Catia. Je leert daarna Python maar dit draait zowieso op 1 core dus dan heb je meer aan turboboost processor.
Ik koop liever geen computer via ebay, ik vertrouw dat nooit zo helemaal.
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 10:51:
[...]

Ik heb uiteindelijk minder betaald voor mijn latitude met 1080p scherm en dikke quadcore. Ik had liever de T530 gehaald, hoor. Maar die kosten met dezelfde specs 2e-hands gewoon het 3-dubbele. Als je er al een kunt vinden met die specs.
Ehh maar hoe? Ook marktplaats?

Verwijderd

Marktplaats, inderdaad.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://snag.gy/6ULjJ.jpg
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Of toch nog even wachten? Ik heb hem pas in september-oktober nodig
Of toch een goedkopere laptop nemen?

Ik ben het even helemaal kwijt, sorry 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Frozen op 16-06-2013 23:53 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Stef602 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 22:57:
[...]

Ik koop liever geen computer via ebay, ik vertrouw dat nooit zo helemaal.

[...]

Ehh maar hoe? Ook marktplaats?
Het is een officiële partner van Lenovo en Microsoft en is in 2005 van een fysieke winkel naar een eBay winkel gegaan..

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op zondag 16 juni 2013 @ 23:53:
[...]

Het is een officiële partner van Lenovo en Microsoft en is in 2005 van een fysieke winkel naar een eBay winkel gegaan..
Hmm, maar ik heb toch liever iets waarbij ik gewoon Europese garantie heb (en het liefst een webwinkel in Nederland)

Maar wat vind jij nou, moet ik een goedkope laptop met grote accu nemen of een duurdere?
Zie de post boven jou.

Verwijderd

Wat voor 'goedkope laptop met grote accu' had je dan in gedachten? Volgens mij zijn daar bar weinig van...

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 00:00:
Wat voor 'goedkope laptop met grote accu' had je dan in gedachten? Volgens mij zijn daar bar weinig van...
Ik heb geen idee Darkstone, maar ik denk dat het beter is als ik de aankomende tijd maar aanbiedingen in de gaten hou, aangezien ik las in een ander topic waarin jij gepost had, dat iemand die N56 voor 800 kon scoren.

• dejoma
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-08-2022
Als ik jou was zou ik de laptop van de TU zelf nemen, die is immers goedkoop en afgestemd op waar je hem voor nodig gaat hebben. Tevens leveren ze de software mee.

P.S. je zei: "Of denken jullie dat het slimmer is een laptopje van 400 euro te kopen en alles thuis te maken/simuleren of eventueel via teamviewer streamen?"

Ik heb toevallig ook WTB gedaan maar het was niet mijn ding, maar de laptop heb je niet 24/7 nodig. Op sommige tentamens etc. wel daarom is het noodzakelijk dat er een hebt. Dat streamen wordt sowieso niets.

[ Voor 53% gewijzigd door dejoma op 17-06-2013 01:03 ]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
josephusmarinus schreef op maandag 17 juni 2013 @ 01:00:
Als ik jou was zou ik de laptop van de TU zelf nemen, die is immers goedkoop en afgestemd op waar je hem voor nodig gaat hebben. Tevens leveren ze de software mee.

P.S. je zei: "Of denken jullie dat het slimmer is een laptopje van 400 euro te kopen en alles thuis te maken/simuleren of eventueel via teamviewer streamen?"

Ik heb toevallig ook WTB gedaan maar het was niet mijn ding, maar de laptop heb je niet 24/7 nodig. Op sommige tentamens etc. wel daarom is het noodzakelijk dat er een hebt. Dat streamen wordt sowieso niets.
software kan iedere student downloaden, ook als je geen tu delft laptop hebt :)

• nirajsew
  • Laatst online: 01-02 08:14
Ik ga werktuigbouwkunde studeren in delft en twijfel nu tussen de n56 8gb ram en de tu delft laptop. Is de videokaart van de n56 veel minder geschikt om de programmas van WTB te kunnen draaien of maakt dat niet zo veel uit?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Stef602 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 23:59:
[...]

Hmm, maar ik heb toch liever iets waarbij ik gewoon Europese garantie heb (en het liefst een webwinkel in Nederland)

Maar wat vind jij nou, moet ik een goedkope laptop met grote accu nemen of een duurdere?
Zie de post boven jou.
thinkpad hebben standaard 3 jaar internationale garantie, dus waar je op de wereld bent je laptop wordt gefixte.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
brilsmurfffje schreef op maandag 17 juni 2013 @ 07:55:
[...]

thinkpad hebben standaard 3 jaar internationale garantie, dus waar je op de wereld bent je laptop wordt gefixte.
Hmm klopt je hebt gelijk, mr die thinkpad van 1000 die heeft geen grafische kaart en die van 1200 vind ik te duur. Ik denk dat ik toch nog maar even de aanbiedingen goed in de gaten hou en met de hashwells op komst kunnen we nog langer met een batterij doen.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Voor LR is een grafische kaart zinloos. Hoe dat op wb zit durf ik niet te zeggen, maar ik neem niet aan dat je projecten hebt meet meer dan 40 onderdelen.

Houdt er wel rekening mee dat Catia bedoeld is om bijvoorbeeld een hele Fyra in elkaar te zetten digitaal incl alle boutjes en moertjes

• dejoma
Stef602 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 01:30:
[...]

software kan iedere student downloaden, ook als je geen tu delft laptop hebt :)
Dat klopt, de software wordt aangeboden via de TU dus die hebben ze zelfs via een speciale VPN klaarstaan voor je. Maar het gaat om het systeem, het gebruikersgemak. Dat jij niet opgezadeld zit met problemen. Zo ken ik vele mede studenten die de avond voor een tentamen nog even snel het programma'tje zaten te torrenten. Dit soort situaties zijn natuurlijk ongewenst.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
josephusmarinus schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:10:
[...]

Dat klopt, de software wordt aangeboden via de TU dus die hebben ze zelfs via een speciale VPN klaarstaan voor je. Maar het gaat om het systeem, het gebruikersgemak. Dat jij niet opgezadeld zit met problemen. Zo ken ik vele mede studenten die de avond voor een tentamen nog even snel het programma'tje zaten te torrenten. Dit soort situaties zijn natuurlijk ongewenst.
Tjah.. maar zo'n zware hete laptop die niet lang met een accu doet lijkt mij ook niet echt fijn, toch?

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 21:10
josephusmarinus schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:10:
[...]

Dat ligt dan aan de betreffende student. De student met een UT laptop had ook naar de service desk moeten gaan om het te laten fixen, nog steeds dezelfde avond voor het tentamen.

Vind je het erg om een adapter van +/- 0.5kg mee te dragen? Ik vind het gewicht persoonlijk niets voorstellen.
Wil je kunnen gooien met een laptop zonder dat 'ie kapot gaat?
Ben je voorzichtig met je spullen?

Ik vind dat een thinkpad overrated is. Ik ben het helemaal eens dat de bouwkwaliteit beter is en dat 'ie superieur is in sommige opzichten. De vraag is, tellen die opzichten voor jou?
Voor mij is een laptop met gemiddelde accu duur, goed scherm, gemiddelde bouwkwaliteit voldoende.
Het is aan jou de vraag wat jij zelf denkt nodig te hebben.
Ben je een klungel met laptops? Neem de TU laptop.
Kun je het zelf en zoek je iets met superieure bouwkwaliteit? Neem de thinkpad.
Kun je het zelf en is gemiddelde bouwkwaliteit voldoende? Neem de N56.

Vrij simpel in my opinion.

• dejoma
Stef602 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:15:
[...]

Tjah.. maar zo'n zware hete laptop die niet lang met een accu doet lijkt mij ook niet echt fijn, toch?
Ik had zelf de HP8560W, dat ding was rete zwaar, werd super heet, accu was niet om over naar husi te schrijven, de fingerprint reader werkt niet, hij wordt snel vettig, snel gedeukt en hij is dik.

Dus je hebt wel een punt om hem niet te kopen.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
@brilsmurfje, is dit dan niet de perfecte oplossing: nieuws: Microsoft halveert prijs Surface RT tijdelijk voor Nederlandse studenten ?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Nee niet echt, je kan niet echt gemakkelijk de surface aan de schermen van de TU koppelen. Ik heb zelf ook een Surface en het is een geweldig apparaat, het is het geld zeker waard, maar het vervangt niet op alle fronten en laptop. In de trein en in de pauzes tussen colleges is het geweldig om PowerPoint en pdf's te lezen.
Verder is het tijdens het leren ook zeer praktisch omdat je er de oude tentamens erop kan zetten. (veel word en pdf)

• jbowser
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-02-2023
Ik doe zelf LR en ik kan je inderdaad vertellen dat de TU laptop helemaal top is. Niet kapot te krijgen (de mensen met pech achterwege gelaten), maar zwaar dat die is... met voeding meer dan 4kg (ik heb het 2010 model) en ik merk dat ik me er steeds meer aan erger, want ik gebruik hem op de TU alleen voor Latex, web en pdf en misschien afhankelijk van het project Matlab of python en die leunen toch alleen op CPU.
Ik ben blij dat ik voor deze laptop ben gegaan toen der tijd, want ik had geen desktop, maar nu wil ik een tablet voor het meenemen en als ik dan een "echt" programma nodig heb dan kan ik altijd iets als teamviewer pakken. Maar als je liever een laptop heb en toch rond de 1000 zomaar wil neerleggen zou ik zeker voor een ultrabook gaan! De acer aspire s3 heb ik zelf nog naar zitten kijken (maar iets van 500 meen ik).

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
jbowser schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 10:55:
Ik doe zelf LR en ik kan je inderdaad vertellen dat de TU laptop helemaal top is. Niet kapot te krijgen (de mensen met pech achterwege gelaten), maar zwaar dat die is... met voeding meer dan 4kg (ik heb het 2010 model) en ik merk dat ik me er steeds meer aan erger, want ik gebruik hem op de TU alleen voor Latex, web en pdf en misschien afhankelijk van het project Matlab of python en die leunen toch alleen op CPU.
Ik ben blij dat ik voor deze laptop ben gegaan toen der tijd, want ik had geen desktop, maar nu wil ik een tablet voor het meenemen en als ik dan een "echt" programma nodig heb dan kan ik altijd iets als teamviewer pakken. Maar als je liever een laptop heb en toch rond de 1000 zomaar wil neerleggen zou ik zeker voor een ultrabook gaan! De acer aspire s3 heb ik zelf nog naar zitten kijken (maar iets van 500 meen ik).
Maar een laptop van 1000 euro voor alleen LR is dus overdreven?

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-11 13:15
De TU Delft laptop... Ugh.
Ik heb er zelf destijds niet voor gekozen, gelukkig. Een aantal van mijn studiegenoten hebben hem wel (die van vorig jaar => hetzelfde), hij wordt warm, is loodzwaar, de accuduur is prut en er zit een grafische kaart in die de doorsnee student NOOIT gaat benutten. Daarentegen kun je hem wel naar een servicepunt brengen als ie stuk is, en dan wordt het gewoon voor je geregeld en kun je volgens mij zelfs vervanging krijgen.

Voor duizend euro kun je wat mij betreft beter een consumentenlaptop halen. Daarnaast weet ik niet wat men allemaal doet met die dingen op LR, maar bij Electrical Engineering zijn die i7 en Quadro helemaal nergens voor nodig. Wij simuleren zo nu en dan wat, maar dat gaat met een studentenversie (Modelsim, fuck yeah) die gethrotteld is op 25% performance en voor de rest is categorie office wel zo'n beetje het zwaarste wat je draait. Latex doe je zelfs gewoon in een teksteditor dus dat gaat helemaal nergens over. Dan is er nog Matlab, maar dat behoeft ook heus geen hardware van 1000 euro.

Sterker nog, pc's in practicumlokalen (op EWI dan) hebben op zijn best een i5, als het een oude is zelfs maar een Core2Duo en misschien dualcore Xeon. Dit is dan ook genoeg.

De enige reden waarom ik een Asus N56 (aanrader!!!!) heb, is dat ik in het weekend naar huis ga en daar ook graag een fatsoenlijke computer tot mijn beschikking wil hebben waar ook een spelletje op te draaien valt. Ik heb zelf in februari met een beetje geluk in januari een Asus N56VZ-S4056V op kunnen pikken voor 750 euro en deze doet zijn taken perfect.

Als ik jou was zou ik dan ook kijken naar iets dergelijks, de N56 serie van Asus is nu voor rond de 800 euro te verkrijgen, Lenovo doet mee met zijn Y500, Dell heeft de Inspiron en kortingsbonnen. En als je helemaal niet van plan bent om je laptop te gebruiken voor games en zware dingen, dan kun je ook gewoon een ultrabook of goedkopere laptop halen. Voor de studie heb je die rekenkracht echt niet nodig.

Overigens weet ik niet of een upgrade naar SSD in je budget opgenomen is, maar dat is bij iedere laptop wat mij betreft een must

[ Voor 3% gewijzigd door NinjaTuna op 19-06-2013 19:58 ]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
NinjaTuna schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:53:
De TU Delft laptop... Ugh.
Ik heb er zelf destijds niet voor gekozen, gelukkig. Een aantal van mijn studiegenoten hebben hem wel (die van vorig jaar => hetzelfde), hij wordt warm, is loodzwaar, de accuduur is prut en er zit een grafische kaart in die de doorsnee student NOOIT gaat benutten. Daarentegen kun je hem wel naar een servicepunt brengen als ie stuk is, en dan wordt het gewoon voor je geregeld en kun je volgens mij zelfs vervanging krijgen.

Voor duizend euro kun je wat mij betreft beter een consumentenlaptop halen. Daarnaast weet ik niet wat men allemaal doet met die dingen op LR, maar bij Electrical Engineering zijn die i7 en Quadro helemaal nergens voor nodig. Wij simuleren zo nu en dan wat, maar dat gaat met een studentenversie (Modelsim, fuck yeah) die gethrotteld is op 25% performance en voor de rest is categorie office wel zo'n beetje het zwaarste wat je draait. Latex doe je zelfs gewoon in een teksteditor dus dat gaat helemaal nergens over. Dan is er nog Matlab, maar dat behoeft ook heus geen hardware van 1000 euro.

Sterker nog, pc's in practicumlokalen (op EWI dan) hebben op zijn best een i5, als het een oude is zelfs maar een Core2Duo en misschien dualcore Xeon. Dit is dan ook genoeg.

De enige reden waarom ik een Asus N56 (aanrader!!!!) heb, is dat ik in het weekend naar huis ga en daar ook graag een fatsoenlijke computer tot mijn beschikking wil hebben waar ook een spelletje op te draaien valt. Ik heb zelf in februari met een beetje geluk in januari een Asus N56VZ-S4056V op kunnen pikken voor 750 euro en deze doet zijn taken perfect.

Als ik jou was zou ik dan ook kijken naar iets dergelijks, de N56 serie van Asus is nu voor rond de 800 euro te verkrijgen, Lenovo doet mee met zijn Y500, Dell heeft de Inspiron en kortingsbonnen. En als je helemaal niet van plan bent om je laptop te gebruiken voor games en zware dingen, dan kun je ook gewoon een ultrabook of goedkopere laptop halen. Voor de studie heb je die rekenkracht echt niet nodig.

Overigens weet ik niet of een upgrade naar SSD in je budget opgenomen is, maar dat is bij iedere laptop wat mij betreft een must
850 voor een N56 + 80 voor een 120 gb m4 en we zijn klaar.
Maar ik wacht nog even af, ik hoop dat er na de vakantie wat hashwells scherp geprijsd zijn. :)

Verwijderd

josephusmarinus schreef op maandag 17 juni 2013 @ 01:00:
Afgestemd op waar je hem voor nodig gaat hebben...

Het gevoel wat ik een beetje heb bij de keuze is dat er overdreven wordt gefocust op CAD werk. Dat is misschien maar voor 2 of 3 studies interessant. In mijn latitude zit een NVS 4200. Die mag er wat mij betreft uit. Gamen gaat net zo goed met HD 3000 en 8MB cache, en ik had niet gedacht dit ooit nog te zeggen, maar intel loopt mijlenver voor qua OpenGL ondersteuning, wat het enige is waar ik mijn grafische kaart voor gebruik.

Ik blijf erbij: de elitebook is alleen geschikt als je 100% zeker een quadro GPU nodig hebt. Doe je dat niet, dan koop je een apparaat met discutabele linux support, matige accduur, waardeloze koeling, zwaar. Het enige wat de elitebook kan redden is het feit dat het de enige, maar dan ook de enige laptop in dit segment is met een 1080p scherm en displayport. Maar ik hoor alleen maar geklaag dat er geen hdmi op zit. Ik zit overigens al letterlijk 2 jaar te zeiken dat er zo weinig laptops met displayport zijn, maar dat terzijde. De bouwkwaliteit vind je ook bij een goedkopere latitude, garantie idem.

Doe je geen bouwkunde achtige studie, dan is de elitebook allesbehalve 'afgestemd op waar je hem voor nodig gaat hebben'.

• NinjaTuna
Stef602 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:26:
[...]

850 voor een N56 + 80 voor een 120 gb m4 en we zijn klaar.
Maar ik wacht nog even af, ik hoop dat er na de vakantie wat hashwells scherp geprijsd zijn. :)
Strak plan, denk wel dat je ruim 100 voor die m4 (90 euro? ex verzending is ie 80, ok) plus bracket (~tientje) moet rekenen, tenzij je je HDD er uit haalt.

[ Voor 4% gewijzigd door NinjaTuna op 19-06-2013 21:09 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Kijk bij die thinkpad van marktplaats of een latitude. De zakelijke modellen hebben vaak wel een beter toetsenbord en een kwalitatief betere behuizing.

• NinjaTuna
De behuizing is dan kwalitatief beter omdat je er mee kunt gooien of zo? Zakelijk is in mijn ogen vooral vaak bijzonder lelijk, als je dat niets uit maakt is dat prima natuurlijk, maar het zou voor mij geen reden zijn om dan maar af te stappen van een "normale" (en nieuwe) laptop.
Argument toetsenbord snap ik ook niet, maar daar zal ik wel te weinig ervaring mee gehad hebben.

Anyhoo, meerdere standpunten te vinden in dit topic en de TS kan nu goed geïnformeerd bepalen wat hij wil, maar volgens mij is de beslissing al gemaakt (of in ieder geval uitgesteld).

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
(of in ieder geval uitgesteld)
<3

Wat ik ga doen: Wachten op de hashwell aangezien ik de laptop pas over 2-3 maanden nodig heb. Een microsoft surface RT kopen met de 250 euro incl. toetsenbord actie.
Dan zal ik bij de studie nogmaals kijken of ik een laptop nodig heb, en als ik die nodig heb dan koop ik (waarschijnlijk een hashwell) er één. Op dat moment ligt het waarschijnlijk net aan de prijzen van de N56 en de Thinkpadjes.

Bedankt iedereen!

[ Voor 3% gewijzigd door Frozen op 19-06-2013 22:42 ]

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

NinjaTuna schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 22:35:
De behuizing is dan kwalitatief beter omdat je er mee kunt gooien of zo? Zakelijk is in mijn ogen vooral vaak bijzonder lelijk, als je dat niets uit maakt is dat prima natuurlijk, maar het zou voor mij geen reden zijn om dan maar af te stappen van een "normale" (en nieuwe) laptop.
Argument toetsenbord snap ik ook niet, maar daar zal ik wel te weinig ervaring mee gehad hebben.

Anyhoo, meerdere standpunten te vinden in dit topic en de TS kan nu goed geïnformeerd bepalen wat hij wil, maar volgens mij is de beslissing al gemaakt (of in ieder geval uitgesteld).
Jij noemt het lelijk, andere noemen het strak en zakelijk..

Punt is wel dat m'n thinkpad er na een jaar zonder hoes in een rugzak duwen nog steeds krasvrij is. En toen hij van het tafeltje in de trein donderde keek iedereen ook een beetje vreemd dat ik direct weer verder werkte. (lees: de laptop was onbeschadigd en draaide gewoon nog)

Op LR heb je wel pas bij je project een laptop nodig en die begint pas in de tweede periode

• Flox0r
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-11-2022
ik wil dit jaar ook een nieuwe laptop halen. De 8510w begint oud te worden.

Echter twijfel ik nog steeds. De elitebook lijkt me prima qua specs, echter is het gewicht een probleem. Mijn laptop weegt nu 2.7 kg, waarmee ik goed kan leven. Maar 3.4 kg + zware adapter is niet chill.
Het grootste pluspunt is gewoon de garantie. Zeker als je hard aan het studeren bent kan je niet door laptopproblemen ineens je laptop ergens naar op moeten sturen. Hier krijg je gewoon een leenapparaat totdat het gemaakt is.

Alternatief is voor mij de nieuwe n56 (n550)

Ik ga er nog maar eens over nadenken.

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Topicstarter
Flox0r schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 16:07:
ik wil dit jaar ook een nieuwe laptop halen. De 8510w begint oud te worden.

Echter twijfel ik nog steeds. De elitebook lijkt me prima qua specs, echter is het gewicht een probleem. Mijn laptop weegt nu 2.7 kg, waarmee ik goed kan leven. Maar 3.4 kg + zware adapter is niet chill.
Het grootste pluspunt is gewoon de garantie. Zeker als je hard aan het studeren bent kan je niet door laptopproblemen ineens je laptop ergens naar op moeten sturen. Hier krijg je gewoon een leenapparaat totdat het gemaakt is.

Alternatief is voor mij de nieuwe n56 (n550)

Ik ga er nog maar eens over nadenken.
De vakantie duurt nog een tijdje, wacht net als ik tot een paar weken tot het einde van de vakantie, en hou aanbiedingen in de gaten.

• NinjaTuna
Flox0r schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 16:07:
De N550 weegt trouwens net als de N56 2.7 kilo, dus als je een laptop wilt die lichter is dan die je nu hebt is het niet de goede keuze.

• Flox0r
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-11-2022
NinjaTuna schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:20:
[...]

De N550 weegt trouwens net als de N56 2.7 kilo, dus als je een laptop wilt die lichter is dan die je nu hebt is het niet de goede keuze.
2.7 vind ik prima. Die 3.4 kg en die loodzware adapter die je erbij krijgt, maakt het al bijna 4 kg....
Het is niet TE veel, maar ik hoor een hoop mensen (die dezelfde hebben) dat het op een gegeven moment wel gaat storen, het blijft immers een laptop.

• NinjaTuna
Flox0r schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:43:
[...]

2.7 vind ik prima. Die 3.4 kg en die loodzware adapter die je erbij krijgt, maakt het al bijna 4 kg....
Het is niet TE veel, maar ik hoor een hoop mensen (die dezelfde hebben) dat het op een gegeven moment wel gaat storen, het blijft immers een laptop.
Ik zie dat ik niet goed gelezen heb 8)7 Never mind!

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-11 14:01

RyuuPro

That Damn Fly

Ik ga de mijne ook vernieuwen (3 jaar oud is de mijne nu). Ik ga ff wachten tot halverwege augustus.
Even afwachten wat er voor de rest nog met Haswell uitkomt in de tussentijd. (Aangezien ik TI doe en wij vooral compilers & programma's draaien aka CPU-intensief zijn over GPU-intensief).

@jbowser: Jij geen problemen met het 2010-model?
3 van mijn huisgenoten hebben het high-end-model van 2010 en moeten hem alle drie permanent op een laptopkoeler zetten, anders valt de laptop uit vanwege hitteproblemen. (De koeling kan de quadcore niet aan.)

Kaze Ni Nare

Pagina: 1