Gisteren ook de overstap gewaagd naar Windows 8.1 (lees: Dual boot met Windows 7 voor het geval dat).
Voelt lekker snappy aan. Er werd meer hardware automatisch herkend dan bij Windows 7. Ik moest alleen mijn cardreader driver nog handmatig installeren. Wifi is nog wel buggy (intel4965 AGN), dus daar moet ik nog even naar kijken wat betreft drivers (EDIT: complete waanzin dat er een wifi-driver uit 2010 gebruikt wordt...).
Moet zeggen dat metro er leuk uit ziet, maar dat ik er nog niet goed mee uit de voeten kan. Normaal zet ik alles op mijn desktop aan bestanden die ik gebruik en de 8 programma's die ik gebruik staan op de taakbalk. Nu wordt ik gedwongen om over te schakelen naar desktop om mijn meest recente bestand te openen of door dit vanuit het programma zelf te doen. Vooralsnog extra klikken dus.
Zelfde doet zich voor in de typische metro programma's. Veel locaties ken ik uit het hoofd. In de metro apps moet je naar de locatie van bestanden toe klikken, waar ik normaal het pad volledig in tik en dan op enter druk.
Het verleggen van de focus van typen naar touch is iets wat me niet bevalt. Daarom nu maar ingesteld dat ik gelijk in "oude" desktop boot. Hele metro interface doe ik dus vooralsnog niks mee. Tevens alles zo ingesteld dat de metro programma's ook niet meer standaard geopend worden. Nu is het net Windows 7, zonder startmenu
Nu nog even uitvinden hoe ik die lelijke start- en inlogschermen moet tunen. Door variatie in plaatjes en kleuren is er niet echt een eenheid.
Performance op mijn 5 jaar oude laptop: prima
Metro interface: leuk als je een touchscreen hebt
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64