Normaal olieverbruik bij een hoge km/stand is 1L per 10k km ongeveer.NMe schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 02:41:
[...]
De motor klonk niet gek. Mijn broertje heeft aardig wat auto's onder handen genomen en weet hoe een motor klinkt als er geen olie in zit. Deze klonk gewoon normaal. De huidige eigenaar heeft er zelf sinds zijn aankoop 4-5 jaar geleden ook minder dan 30k in gereden. Dat is per jaar nog minder dan ik zou doen.Ik kan me voorstellen dat je zo best rond kan komen met af en toe een olieverversing tijdens een kleine beurt. Hij zei dat hij zelf nooit nieuwe olie erin had gedaan, maar wat de garage gedaan heeft zei 'ie niet.
Stomme vraag trouwens, maar wat is een oliebol?
@dion_b: ik heb ernaar gekeken maar dat zijn niet echt auto's voor mij denk ik. Een Swift zou misschien nog gaan maar daar heb ik een wat negatieve bijsmaak bij omdat ik daar voornamelijk tuig in heb zien rijden.
Bij meer dan 1L per 1500km is het tijd om de motor af te schrijven.
In een motor zit normaal 4-5L olie. Normaal wordt de olie bij elke beurt vervangen of minstens bijgevuld.
Met 30k km in 4-5 jaar heeft ie sinds zn laatste beurt 7k km ofzo gereden. Waarschijnlijk minder omdat hij te koop staat.
Dan kom je op een olieverbruik dat heel dicht in de buurt van afschrijven zit. Of hij is in onderhoud geweest bij een hele slechte garage.
Dat zijn 2 goede redenen om hem te laten staan.
Mocht je hem wel kopen, laat dan meteen een kleine beurt doen (verse olie en filters). En kijk iedere paar maanden even op je pijlstok.
Overigens een goede manier om te checken of een auto veel olie verbrand = wachten tot de motor warm is, en dan in zn vrij gas geven, zodat je 4-5k toeren maakt. Komt er een wolk uit de uitlaat dan heeft de motor een probleem.