Zuinige tweedehands auto

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
NMe schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 02:41:
[...]

De motor klonk niet gek. Mijn broertje heeft aardig wat auto's onder handen genomen en weet hoe een motor klinkt als er geen olie in zit. Deze klonk gewoon normaal. De huidige eigenaar heeft er zelf sinds zijn aankoop 4-5 jaar geleden ook minder dan 30k in gereden. Dat is per jaar nog minder dan ik zou doen. :P Ik kan me voorstellen dat je zo best rond kan komen met af en toe een olieverversing tijdens een kleine beurt. Hij zei dat hij zelf nooit nieuwe olie erin had gedaan, maar wat de garage gedaan heeft zei 'ie niet.

Stomme vraag trouwens, maar wat is een oliebol? :P

@dion_b: ik heb ernaar gekeken maar dat zijn niet echt auto's voor mij denk ik. Een Swift zou misschien nog gaan maar daar heb ik een wat negatieve bijsmaak bij omdat ik daar voornamelijk tuig in heb zien rijden. :P
Normaal olieverbruik bij een hoge km/stand is 1L per 10k km ongeveer.
Bij meer dan 1L per 1500km is het tijd om de motor af te schrijven.

In een motor zit normaal 4-5L olie. Normaal wordt de olie bij elke beurt vervangen of minstens bijgevuld.
Met 30k km in 4-5 jaar heeft ie sinds zn laatste beurt 7k km ofzo gereden. Waarschijnlijk minder omdat hij te koop staat.
Dan kom je op een olieverbruik dat heel dicht in de buurt van afschrijven zit. Of hij is in onderhoud geweest bij een hele slechte garage.

Dat zijn 2 goede redenen om hem te laten staan.
Mocht je hem wel kopen, laat dan meteen een kleine beurt doen (verse olie en filters). En kijk iedere paar maanden even op je pijlstok.

Overigens een goede manier om te checken of een auto veel olie verbrand = wachten tot de motor warm is, en dan in zn vrij gas geven, zodat je 4-5k toeren maakt. Komt er een wolk uit de uitlaat dan heeft de motor een probleem.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Veel fabrikanten houden 1 op 1000 aan als norm voordat ze het als defect zien. Maar dat is dan puur een juridisch dingetje, dat ze dan hun verantwoordelijkheid nog even kunnen afschuiven.
Ik heb wel eens een auto gehad die nog erger was dan 1 op 1000, en daar had ik verder ook weinig problemen mee. Hij liep nog hard zat. Maar wel veel olie verbranden.
Als je echter een auto gaat kopen en de peilstok is grotdroog..... zou ik hem laten staan voor de zekerheid. Kans is groot dat het een dikke olie verbruiker is. Erg vreemd.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
RocketKoen schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 08:15:
[...]
Met 30k km in 4-5 jaar heeft ie sinds zn laatste beurt 7k km ofzo gereden. Waarschijnlijk minder omdat hij te koop staat.
Dan kom je op een olieverbruik dat heel dicht in de buurt van afschrijven zit. Of hij is in onderhoud geweest bij een hele slechte garage.
Ik heb reden om aan te nemen dat die garage inderdaad slecht is. Hij heeft vorige week zijn APK gehad maar het rubber op de achterruitenwisser was overduidelijk afkeur. En z'n koelvloeistof was ook laag. Je zou denken dat met een beurt in januari ook de diverse vloeistoffen even bijgevuld worden.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
NMe schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 10:28:
[...]

Ik heb reden om aan te nemen dat die garage inderdaad slecht is. Hij heeft vorige week zijn APK gehad maar het rubber op de achterruitenwisser was overduidelijk afkeur. En z'n koelvloeistof was ook laag. Je zou denken dat met een beurt in januari ook de diverse vloeistoffen even bijgevuld worden.
het bijvullen van vloeistoffen en vervangen van filters is 90% van een kleine beurt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Peenutzz schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 19:18:
Heeft niks met het aantal cilinders te maken maar met de motorinhoud :)
Het heeft meer met de bestuurder te maken: veel mensen durven hun motor geen toeren te laten maken, en juist kleine motortjes moeten het daar van hebben.
De Peugeot 107 (p. 17):
Schakel, als de wijzer van de toerenteller in het rode gebied komt, over naar de volgende versnelling
Dat ding doet 160 in z'n 3. Inhalen op de snelweg moet je dan ook niet in z'n 5 doen, gewoon terugschakelen, en direct na het accelereren weer terug in z'n 5 (voor de zuinigheid).

Ik zoek momenteel een vergelijkbare auto, voor even weinig kilometers per jaar (maar veel minder korte ritjes). Hoewel wellicht iets groter omdat we juist een kofferbak willen hebben, dus ik lees het topic met plezier mee.
NMe schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 10:28:
Ik heb reden om aan te nemen dat die garage inderdaad slecht is. Hij heeft vorige week zijn APK gehad maar het rubber op de achterruitenwisser was overduidelijk afkeur.
"Volgens Google" is een slechte achterruitenwisser geen APK-afkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar aan de andere kant, wat er op zit moet goed werken, is ook een APK eis. Dus eigenlijk zou hij wel moeten. Maar het is zo niet boeiend, je rijdt naar de automaterialen zaak en zet er zo een nieuwe op. En zelfs een RDW controleur zal er waarschijnlijk geen groot punt van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
RemcoDelft schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 11:05:
[...]

Het heeft meer met de bestuurder te maken: veel mensen durven hun motor geen toeren te laten maken, en juist kleine motortjes moeten het daar van hebben.
De Peugeot 107 (p. 17):

[...]

Dat ding doet 160 in z'n 3. Inhalen op de snelweg moet je dan ook niet in z'n 5 doen, gewoon terugschakelen, en direct na het accelereren weer terug in z'n 5 (voor de zuinigheid).
Volgens het "nieuwe" rijden moet je al opschakelen vanaf 2500-3000 rpm.
Maar het meeste koppel ligt bij veel auto's (niet alleen kleintjes) op 4-5k rpm. Ook een turbo doet voor 4k rpm meestal niets.

Het verschil is dat een auto met 200pk, ook prima vooruit zal komen op half vermogen (dus in lage toeren).
Maar als je het moet doen met 60pk gebeurt er inderdaad weinig als je gas geeft bij lage toeren.

Overigens zal een klein auto'tje sowieso 4k rpm halen in zn 5 als hij 120km/u rijdt. Dus je hoeft helemaal niet terug te schakelen op de snelweg.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@RocketKoen, dat van die turbo is echt niet waar. Er worden tegenwoordig veel meer gewone auto's uitgerust met turbo's (dus geen sportwagens), en hier worden zeer kleine turbo's toegepast. Deze spoelen zeer snel op en zijn nuttig bij het dagelijks rijden. Bijvoorbeeld zo'n 1.0 turbo van Ford.
Met die kleine motoren van auto's als de bekende drieling moet je wel toeren maken ja. Sommige mensen schakelen braaf op zoals geleerd met het nieuwe rijden, om er dan achter te komen dat de invoegstrook toch wel kort is en ze veel te langzaam rijden. Gewoon doortrekken die handel. Verder is het niet zo'n punt en heb je voldoende vermogen om mee te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Een turbo is bij 4k meestal alweer klaar. :P

Ik heb alleen geen vertrouwen in de levensduur van bijvoorbeeld de Fiat tweecilinder in de Punto, 500 en Panda. Het is allemaal wel erg klein.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
RocketKoen schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 10:48:
[...]

het bijvullen van vloeistoffen en vervangen van filters is 90% van een kleine beurt.
Daarom. Zelfs áls het ding olie slurpt zie ik hem nog geen 4-5 liter verbruiken op een half jaar, tenzij er één lek is, en dat kon mijn broer in elk geval niet vinden. Wél een beetje "zweet" rondom de olietank maar niet meer dan normaal in een oudere auto. Ik ben dus geneigd te denken dat die garage geprutst heeft en er wel twee nieuwe banden op heeft gelegd maar niet naar vloeistoffen heeft gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:41
Olielekkage is wat anders dan olie verbruiken. Daarom moet je dat ding ook warmdraaien en vervolgens flink gassen en kijken welke kleur de rook is. Is het blauw, dan weet je waarom er zo weinig olie in zat. De Daihatsu Cuore van een oud collega verbruikte op een gegeven moment meer olie dan benzine omdat de zuigerveren waren versleten. Aan het blok zelf kon je niks zien en behalve blauwe walm merkte je er ook vrij weinig van.
Iets met vaak vol gas met koude motor... kunnen die kleine blokjes nog slechter tegen dan grotere blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Lijkt me stug. Tussen begin en einde meetgedeelte peilstok is vaak 0,8 tot 1,0 liter. 4-5 liter is een heel andere orde. Afhankelijk van het blok kan onder een hoek staan veel invloed hebben op de meting. Maar er zijn nu zeer veel auto's te koop, dus ik zou zeggen bij twijfel niet doen. Er is nu zoveel keuze.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 15:39
[...]

Klopt ook :) Gewoon doortrekken, zolang zo'n ding warm is kan hij er prima tegen. Wanneer mensen dat niet durven kunnen ze beter een auto nemen met meer vermogen/inhoud, om de rest van het verkeer niet op te houden :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Peenutzz schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:47:
[...]

Klopt ook :) Gewoon doortrekken, zolang zo'n ding warm is kan hij er prima tegen. Wanneer mensen dat niet durven kunnen ze beter een auto nemen met meer vermogen/inhoud, om de rest van het verkeer niet op te houden :P
en zo'n 1.0 blokje is binnen een paar minuten warm.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-01 14:34
Om nog wat toe te voegen aan auto's waar je aan kunt denken hierbij mijn lijstje van auto's die ik geschikt vind om als man en zuinig rijder aan te schaffen. (Allemaal modellen uit dit millennium)

- Opel Corsa C 1.2
- Mitsubishi Colt 1.3
- Citroën Saxo 1.1 (of iets meer motorinhoud)
- Honda Civic 1.4
- Peugeot 206 1.4
- Skoda Fabia 1.4
- Volkswagen Polo 1.4

Ik let hier vooral op gewicht van de auto, uiterlijk en beschikbaarheid van het model met lage kilometerstand in jouw prijsklasse. Daarbij ook een niet te grote motor wat zowel het gewicht als het verbruik (niet per definitie) ten goede komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 15:39
RocketKoen schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:48:
[...]

en zo'n 1.0 blokje is binnen een paar minuten warm.
Precies. Niet op bedrijfstemperatuur, maar warm genoeg om zonder brokken door te kunnen trekken :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:50

Metro2002

Memento mori

saxo 1.1 heb ik ook gehad en was best een lekker autootje. Helaas totall loss gereden in een iets te enthousiast genomen bocht :+ anders had ik hem denk ik nu nog gehad. Lekker zuinig (1 op 18 gemiddeld) en best comfortabel. Alleen bij hogere snelheden (> 110km/u) begon je de motor wel te horen dus als je veel snelweg rijdt is een 1.4 misschien aan te raden. Hij trok overigens nog prima door op de snelweg, zelfs in zijn 5. Dat in tegenstelling tot bv een suzuki swift 1.3 die echt niet meer thuis gaf in zijn 5e versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:41
Peugeot 106 kan je ook nog in dat lijstje zetten, is vergelijkbaar met Citroen Saxo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:18

samo

yo/wassup

De Peugeot 106 is te vergelijken met de Citroen C1. Of Aygo dus. Beter zelfs; zoek de verschillen.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
samo schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:11:
De Peugeot 106 is te vergelijken met de Citroen C1. Of Aygo dus. Beter zelfs; zoek de verschillen.
Dat is de 107

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:18

samo

yo/wassup

Oh ja... d'oh

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
C1, 107 en Aygo rollen volgens mij ook allemaal uit dezelfde fabrieken.
Dus qua betrouwbaarheid ontlopen die mekaar niks. Valt me wel op dat je vaak van die bakjes gare geluiden hoort maken.

Al eens naar een VW Lupo 3L gekeken? Dat gekke ding rijdt gemiddeld 1:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

De Peugeot 107 (p. 17):

[...]

Hebben heus niet alleen kleine gebakjes hoor ;)

Onze Volvo V40 is tot 4500rpm log en traag, maar als je echt goed op z'n staart trapt komen die 107 paarden opeens tevoorschijn ;)

Sowieso, 'vroeger' vond men het normaal om ook bij inhaalacties op de snelweg terug te schakelen, dat men dat niet doet is puur luiheid icm zodanig lomp grote motoren dat het niet per se hoeft.
Ik zoek momenteel een vergelijkbare auto, voor even weinig kilometers per jaar (maar veel minder korte ritjes). Hoewel wellicht iets groter omdat we juist een kofferbak willen hebben, dus ik lees het topic met plezier mee.
Kijk eens naar de Suzuki Baleno - feitelijk een Suzuki Swift met kofferbak van een Golf eraan geplakt...

Grootste voordeel is dat de sjonnies zo'n uncool ding links laten liggen waardoor ze niet afgeragd zijn.
[...]

"Volgens Google" is een slechte achterruitenwisser geen APK-afkeur.
Kan ik beamen. De onze hangt letterlijk uit elkaar en toch kwam hij prima door APK vorige week. M'n vriendin was even vergeten te vragen naar een beurt bij APK, en onze garagist is zo ingesteld dat hij dat dan ook niet doet (maar achteraf wel aanraadt...)
Vlassie1980 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:07:
C1, 107 en Aygo rollen volgens mij ook allemaal uit dezelfde fabrieken.
Dus qua betrouwbaarheid ontlopen die mekaar niks. Valt me wel op dat je vaak van die bakjes gare geluiden hoort maken.
Vraag me af of die binnen budget gaan lukken... laatste keer dat ik keek niet namelijk :o
Al eens naar een VW Lupo 3L gekeken? Dat gekke ding rijdt gemiddeld 1:28
Yup. Helaas ranzig duur 2e hands, en de versnellingsbak is erg storingsgevoelig, zeker op de km-tallen die die dingen ondertussen hebben. Allicht beter idee: kijk eens naar de Seat Arosa. Zelfde lichte carrosserie, maar 'normalere' motor en inrichting. En versnellingsbak (al geldt dat voor de Lupo 1.4 ook).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Topicstarter
Even een kleine update: ik ben inderdaad voor een Civic uit 2000 gegaan, een hatchbackmodel. Hij is niet bijster klein of licht, maar nog net binnen mijn prijsrange wat betreft wegenbelasting en verzekering. Ook is hij zuinig genoeg: ik heb sinds mijn tankbeurt 450km gereden en ik heb nog eenderde van mijn tank over als ik het metertje mag geloven, en dat metertje geeft als er nog 15 liter in zit al de 0 aan. :+ Ik verwacht ongeveer 700km per tank te rijden. Moet ik wel bij zeggen dat ik niet 8 maar 13km enkele reis doe: ik rij gewoon over de snelweg naar kantoor wat weliswaar iets om is maar wel veel sneller is. Eindhoven doet niet aan groene golven. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Dat heb ik ook. Als ik hier de kortste route naar mn werk neem (die ik normaal fiets), doe ik 20 min over 4 km (fietsen is sneller). Gewoon omdat je met de auto net als met de fiets 10x voor een stoplicht staan.
Maar met de fiets kun je met groen licht altijd rijden. In de auto heb je een grote kans (in de spits) dat je 2 of 3 rondes moet wachten tot je eindelijk aan de beurt bent.

De alternatieve route over de snelweg is 10km, en daar doe ik 12 minuten over...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hieronder nog een paar handige tips.

http://auto-en-vervoer.in...een-tweedehands-auto.html
Pagina: 1 2 Laatste