| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
13'' carbon touch
i7 4500U
128GB SSD
8GB RAM
Totaal kwam op 1180.19€ (7% korting met Sony Vaio Voucher)
Ik heb zitten twijfelen tussen de i5 en i7 omdat het performance verschil waarschijnlijk niet heel groot is. Toch voor de i7 gekozen omdat ik hoop er net iets langer mee vooruit te kunnen; een processor is helaas niet makkelijk te vervangen..
ps Voor de liefhebbers de voucher code voor de Sony store (lijkt universeel): ACTCAFF2713
[ Voor 12% gewijzigd door Nmgn op 05-07-2013 19:21 ]
ging om league of legendsck2000nl schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 12:58:
@timmert26: Games? Ik heb er geen games op...wat voor simpele games kan ik voor je proberen? Het moet dan wel vrij verkrijgbaar zijn he

misschien kun jr canyourunit gebruiken snel en duidelijk en hoef je niks te installeren, mooie foto's van het scherm, hartstikke bedankt
En een review van gamen op de pro 13: YouTube: Intel Haswell gaming performances - Sony Vaio Pro 13
Bij de eerste link zie je hoe flexibel het is.. het is wel een beetje eng hoe flexibel het ook werkelijk is haha. Ondanks dat schijnt het iig normaal te zijn volgens Sony, en kan het erg veel weerstaan. Hoe is dit bij jullie? (carbon versie)
Net ook de touch carbon black bij de Mediamarkt gezien:
-Touch werkt goed
-reflecties vallen mee
-carbon black finish (materiaal) is alleen de kap boven??
Verder fijne laptop. Mooi scherm, snel en heerlijk licht.
Flex kan juist erg krachtig zijn, kijk maar eens in het vaio z topic.ri0ta schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 10:47:
Een interessante review! YouTube: Complete review Sony Vaio Pro 13 with best Haswell ultrabook of the moment hd 2013
En een review van gamen op de pro 13: YouTube: Intel Haswell gaming performances - Sony Vaio Pro 13
Bij de eerste link zie je hoe flexibel het is.. het is wel een beetje eng hoe flexibel het ook werkelijk is haha. Ondanks dat schijnt het iig normaal te zijn volgens Sony, en kan het erg veel weerstaan. Hoe is dit bij jullie? (carbon versie)

Ik heb natuurkundig technisch liever flex dan geen flex. Flex zorgt er juist voor dat de laptop harde kracht kan afwentelen door te buigen in plaats van te barsten/breken. Dit is ook wat het verschil maakt op het gebied van kwaliteit tussen de flexibele en onverwoestbare Vaio Z of de Lenovo Thinkpad series en de gemiddelde notebook van aluminium (ik zal maar de HP DV en de XPS 15Z series als referentie nemen aangezien deze ondanks de stijve behuizing bekend stonden als de slechts gebouwde apparaten ooit).ri0ta schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 10:47:
Een interessante review! YouTube: Complete review Sony Vaio Pro 13 with best Haswell ultrabook of the moment hd 2013
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10
De flex valt erg mee en ja ik kan de laptop buigen maar dan moet ik meer kracht zetten dan ik tijdens normaal gebruik doe.
Ben de laptop nu aan het updaten en de fan maakt geluid maar ik zie het niet als storend.
Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.
Erg tevreden ook, de reflectie van het scherm valt reuze mee en ook de fan is (op het updaten na) erg stil.
Het enige wat me mateloos irriteerd is die fan..
Ik had een recovery gedaan maar toen werkte het nog niet. Opnieuw de driver geinstaleerd en toen werkte het wel ineens. Clean install doe ik na me vakantie. Spul ligt op me werk.ck2000nl schreef op maandag 08 juli 2013 @ 08:49:
@nielsz09: heb je Windows 8, vanaf de recovery opnieuw geinstalleerd of een clean install met een ISO? Welke wifi driver? De stomme VAIO update die standaard geinstalleerd is kan niets vinden
Heb nu alleen internet 5 tabs open en staat al te blazen.
support page: http://www.sony.nl/support/nl/product/svp1321c5e
edit: blaast als een malle nu.
Anoniem: 308387
Kan je nog ergens aangeven of het een Engelse of NL installatie moet zijn?
Bij bestellen kon je zover ik het kon zien niet aangeven of het NL of Engels moet zijn. (Ik wil geen NL OS op mijn PC hebben staan)
Ik heb nu wat anders vreemds met mijn laptop, hij wil niet opstarten zonder oplader en als je hem met de oplader opstart zegt Windows gewoon dat de batterij voor 76% vol is en aan het opladen is, echter staat die daar nu al een paar uur op en als je in Windows de oplader eruit trekt valt die gewoon instant uit.
Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Gelukkig wordt die toch binnen 2 dagen opgehaald door UPS...
Ik heb een clean install gedaan, ik vroeg me ook af hoe dat zou werken met de key dus ik heb eerst een tool gebruikt die je huidige key laat zien. Ik heb de 'C:' partitie geformateerd en daarna Windows 8 van een gedownloade ISO geinstalleerd en tot m'n verbazing pikte hij automatisch weer dezelfe key. Ik heb het idee dat de key of in de BIOS gebakken zit, of op een van de eerste rescue partities zit (de 12gb rescue partitie heb ik er af geknikkerd nadat ik een USB tool ervan had gemaakt).Anoniem: 308387 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 21:57:
Zit er een windows key ergens die je kan gebruiken voor clean install? Kan je zelf een usb stick met w8 maken?
Kan je nog ergens aangeven of het een Engelse of NL installatie moet zijn?
Bij bestellen kon je zover ik het kon zien niet aangeven of het NL of Engels moet zijn. (Ik wil geen NL OS op mijn PC hebben staan)
Kun je niet een video van maken?? Ik ben wel benieuwdnielsz09 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 21:34:
[...]
Ik had een recovery gedaan maar toen werkte het nog niet. Opnieuw de driver geinstaleerd en toen werkte het wel ineens. Clean install doe ik na me vakantie. Spul ligt op me werk.
Heb nu alleen internet 5 tabs open en staat al te blazen.
support page: http://www.sony.nl/support/nl/product/svp1321c5e
edit: blaast als een malle nu.
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10
Anoniem: 264566
1140 euro voor full hd, 256gb, 8gb ram en i7 hashwell
Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!
Ah oke thanks, zal dan wel ongeveer hetzelfde voordeel zijn elke keer.Positron schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 20:49:
Volgens mij heeft Sony steeds een nieuwe deal. Voor de Vaio Pro heb ik inmiddels gratis extra garantie en gratis 4GB extra RAM gezien. Direct na de vorige afloopdatum kwam de huidige deal. Dus 15 juli zal er wel weer een andere aanbieding zijn.
Ik heb liever de 4GB en de bonus garantie dan de sheet battery wat echt heel situationeel een voordeel kan geven (lange vliegreizen bijvoorbeeld)... Ik kan me geen nauwelijks situaties inbeelden waar je niet genoeg heb aan de 8 uren op de accu.ck2000nl schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 21:24:
Gratis battery sheet hebben we nog niet gehad, dus wie weet!
Anoniem: 224189
Iemand die daar meer over kan vertellen?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8
Anoniem: 112921
Mijn voorkeur gaat uit naar een Made in Japan Vaio Pro 13.
Die Intel AC-7260 bestaat in 2 versies, 1 met N en 1 met AC, jammer genoeg zit er in de pro een N.CasGas schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 00:13:
Ik snap niet zoveel van de wifi module die erin zit. Eerder sprak iemand over de Intel AC-7260 die er in moet zitten, maar als ik de vaio pro samenstel op de website zie ik dat die alleen maar abgn heeft en geen ac?
Iemand die daar meer over kan vertellen?
Die van mij in de normale zwarte kleur, met i5/8GB/256GB ssd 13" komt uit China. Er werd door de Sony bestellijn wel gesuggereerd dat de Carbon black uit Japan komt. Bel ze eens om te vragen! Is gewoon lokaal tarief hun bestellijn.Anoniem: 112921 schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 10:59:
Kan iemand met een custom built Vaio Pro 13 aangeven waar deze is geproduceerd?
Mijn voorkeur gaat uit naar een Made in Japan Vaio Pro 13.
Ik zit echt te kijken voor precies dezelfde configuratie (via Surfspot 1007 euro en via de studentenshop van Sony zelf is die 1040 Euro). Heb je deze laptop al binnen?ck2000nl schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 16:29:
[...]
Die van mij in de normale zwarte kleur, met i5/8GB/256GB ssd 13" komt uit China. Er werd door de Sony bestellijn wel gesuggereerd dat de Carbon black uit Japan komt. Bel ze eens om te vragen! Is gewoon lokaal tarief hun bestellijn.
Mijne kwam uit Qingdao oid. (Carbon black)ck2000nl schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 16:29:
[...]
Die van mij in de normale zwarte kleur, met i5/8GB/256GB ssd 13" komt uit China. Er werd door de Sony bestellijn wel gesuggereerd dat de Carbon black uit Japan komt. Bel ze eens om te vragen! Is gewoon lokaal tarief hun bestellijn.
Dat verklaart meteen een hoop..abusimbal schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 15:58:
[...]
Die Intel AC-7260 bestaat in 2 versies, 1 met N en 1 met AC, jammer genoeg zit er in de pro een N.
Maar wel dual toch, dus 2,4ghz en 5ghz?
Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8
Waarom heb je een voorkeur voor een versie uit Japan?ck2000nl schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 16:29:
[...]
Iemand al ervaring om aan de juiste drivers te komen?
XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel
+1Claude schreef op zondag 14 juli 2013 @ 12:38:
Ik wil straks Windows 7 Ultimate 64 bit er op zetten.
Iemand al ervaring om aan de juiste drivers te komen?
Ik draai nu al bijna een jaar Windows 8, heb in diezelfde tijd een heel muziek album ermee opgenomen met allerlei populaire muziek software en plugins. Geen enkele issue mee gehad.Anoniem: 224189 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 13:55:
Omdat ik muziekproductie-software wil runnen, en dat schijnt niet zo goed te werken op Windows 8
Ik wil ook graag een clean install doen met een Windows 8 oem ISO. Waar heb je die gevonden? Kom alleen maar versies tegen met crack of Pro en die moet ik nietBlue2k schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 01:05:
[...]
Ik heb een clean install gedaan, ik vroeg me ook af hoe dat zou werken met de key dus ik heb eerst een tool gebruikt die je huidige key laat zien. Ik heb de 'C:' partitie geformateerd en daarna Windows 8 van een gedownloade ISO geinstalleerd en tot m'n verbazing pikte hij automatisch weer dezelfe key.

Hiermee kan het als je een product key hebt: http://windows.microsoft..../upgrade-product-key-onlyck2000nl schreef op maandag 15 juli 2013 @ 10:04:
[...]
Ik wil ook graag een clean install doen met een Windows 8 oem ISO. Waar heb je die gevonden? Kom alleen maar versies tegen met crack of Pro en die moet ik niet
Ik dacht eerst dat het een defecte pixel was, maar ik twijfel er aan. Als ik met verschillende kleuren achtergrond test dan kleurt dat deel perfect mee. Het lijkt ook wat groter dan een pixel te zijn en op de plaat te zitten die voor het scherm zit, dus het touchpaneel ofzo.
Heb ook geprobeerd om met een doekje eraf te halen maar het zit er echt onder. Als ik het scherm kantel zie ik ook dat het een schaduw werpt op het paneel erachter.
Iemand die ook zoiets heeft (of gehad)?
Edit: ff een plaatje van gemaakt (sorry voor de slechte foto

[ Voor 12% gewijzigd door Michali op 15-07-2013 20:10 ]
Anoniem: 180401
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 180401 op 15-07-2013 21:05 ]
Opsturen naar Sony, die moet het effe gaan fixen.Michali schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:02:
Heb vandaag mn Vaio Pro 13 binnen. Erg mooi ding, er lijkt alleen iets op het scherm te zitten.
Ik dacht eerst dat het een defecte pixel was, maar ik twijfel er aan. Als ik met verschillende kleuren achtergrond test dan kleurt dat deel perfect mee. Het lijkt ook wat groter dan een pixel te zijn en op de plaat te zitten die voor het scherm zit, dus het touchpaneel ofzo.
Heb ook geprobeerd om met een doekje eraf te halen maar het zit er echt onder. Als ik het scherm kantel zie ik ook dat het een schaduw werpt op het paneel erachter.
Iemand die ook zoiets heeft (of gehad)?
Anoniem: 112921
Omdat over het algemeen producten uit Japan van een hogere (bouw)kwaliteit zijn. Mijn 'Made in Japan' VAIO Z uit 2008 heeft het anderhalve week geleden definitief begeven na 4 jaar en 8 maanden dagelijks mobiel gebruik. Ik zou graag een vergelijkbare levensduur uit de VAIO Pro 13 krijgen.Anoniem: 224189 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 12:28:
[...]
Waarom heb je een voorkeur voor een versie uit Japan?
Ik heb toch maar zojuist de Black non-touch VAIO Pro 13 besteld met i7, 8GB, 256GB, 18h accu, Wifi & VGA Adapter, Win 8 Pro incl. 3 jaar serviceplan en een draadloze lasermuis voor amper 1450. Helaas is de leverdatum pas begin augustus. Ik zal van de week wel even met Sony bellen over de herkomst.
De gehele duo lijn is made in japan. (duo13 en duo11). De duo13 is daarbij een uitstekende laptop met alleen een "vaio z" prijs. Maar deze heeft wel een baas van een 12 uren accuduur.Anoniem: 112921 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 00:51:
[...]
Omdat over het algemeen producten uit Japan van een hogere (bouw)kwaliteit zijn. Mijn 'Made in Japan' VAIO Z uit 2008 heeft het anderhalve week geleden definitief begeven na 4 jaar en 8 maanden dagelijks mobiel gebruik. Ik zou graag een vergelijkbare levensduur uit de VAIO Pro 13 krijgen.
Ik heb toch maar zojuist de Black non-touch VAIO Pro 13 besteld met i7, 8GB, 256GB, 18h accu, Wifi & VGA Adapter, Win 8 Pro incl. 3 jaar serviceplan en een draadloze lasermuis voor amper 1450. Helaas is de leverdatum pas begin augustus. Ik zal van de week wel even met Sony bellen over de herkomst.
Op de onderkant van mijn Vaio Pro 13 staat 'Made in China'.Vinand schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 09:36:
[...]
De gehele duo lijn is made in japan. (duo13 en duo11). De duo13 is daarbij een uitstekende laptop met alleen een "vaio z" prijs. Maar deze heeft wel een baas van een 12 uren accuduur.
Ik ben trouwens ontzettend tevreden met mijn 256GB SSD, 8GB geheugen, non-touch (matte) Pro 13. Het scherm is geweldig en de door de matte afwerking goed te gebruiken in de meeste lichtomgevingen. Zeker in vergelijking met de Toshiba van m'n ouders die je als spiegel kan gebruiken. Daarnaast is de bouwkwaliteit erg goed, maar door de flex van het scherm kan ik me voorstellen dat touch niet heel fijn werkt.
Het enige minpunt is alleen wel redelijk ernstig: de wifi verbinding is vaak heel erg slecht. Valt constant uit en de snelheid is significant lager dan de Toshiba die ernaast staat. Zelfs Youtube wordt niet goed geladen. Nu ben ik niet de enige met dit probleem (Sony Community,Notebook Review Forum) en lijkt het te liggen aan de netwerkkaart (die ook in de nieuwe Macbook Air zit), dus ik hoop dat een update van Intel de problemen kan verhelpen. Hoeveel mensen hier ervaren dezelfde problemen? Voor degenen die dit niet hebben, wat zijn de instellingen (router security, a/b/g/n, firmware versie etc)?
Mooi om te horen dat de laptop je in het algemeen wel bevalt. Die WiFi problemen zijn idd zeer klote wel hoor..Justovic schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:25:
[...]
Op de onderkant van mijn Vaio Pro 13 staat 'Made in China'.
Ik ben trouwens ontzettend tevreden met mijn 256GB SSD, 8GB geheugen, non-touch (matte) Pro 13. Het scherm is geweldig en de door de matte afwerking goed te gebruiken in de meeste lichtomgevingen. Zeker in vergelijking met de Toshiba van m'n ouders die je als spiegel kan gebruiken. Daarnaast is de bouwkwaliteit erg goed, maar door de flex van het scherm kan ik me voorstellen dat touch niet heel fijn werkt.
Het enige minpunt is alleen wel redelijk ernstig: de wifi verbinding is vaak heel erg slecht. Valt constant uit en de snelheid is significant lager dan de Toshiba die ernaast staat. Zelfs Youtube wordt niet goed geladen. Nu ben ik niet de enige met dit probleem (Sony Community,Notebook Review Forum) en lijkt het te liggen aan de netwerkkaart (die ook in de nieuwe Macbook Air zit), dus ik hoop dat een update van Intel de problemen kan verhelpen. Hoeveel mensen hier ervaren dezelfde problemen? Voor degenen die dit niet hebben, wat zijn de instellingen (router security, a/b/g/n, firmware versie etc)?
Ik ben nog steeds zeer erg aan 't twijfelen om de laptop te komen, op vrijwel elke reviewsite lees ik ook dat de fans aardig wat geluid produceren (ook bij licht gebruik (de fan gaat aan >50C las ik)). Zou jij dit kunnen toelichten, bijv. bij het afspelen van YouTube of ander licht werk?
Edit:
Op de link naar de community van Sony vertelde iemand dat je de encryptie van je wifi va WPA-PSK > TKIP kan zetten voor een mogelijke workaround.
[ Voor 3% gewijzigd door Salmon op 16-07-2013 14:51 ]
Het is inderdaad een driver probleem waar de netwerk kaart te maken mee heeft. Het is namelijk in specs en hardware termen een bijzonder goede kaart. Tevens is de Pro lijn inderdaad made in china, de (let op!!!) Duo lijn daarintegen word wel gewoon net zoals de Vaio Z in japan geproduceerd.Justovic schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:25:
[...]
Op de onderkant van mijn Vaio Pro 13 staat 'Made in China'.

Toen ik vroeg waarom er bij sommige mensen een made in china sticker onderop zat..
Dit is zeker de eerste keer dat ik dit hoor., er zal waarschijnlijk ergens iets misgegaan zijn, met deze stickers.
Met vriendelijke groeten
Delmiro Vargas
[ Voor 72% gewijzigd door Anoniem: 264566 op 16-07-2013 16:01 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Week 29: naar 256 SSD voor helft van de prijs
Week 30 en 31: naar i7 voor de helft van de prijs
Week 32: gratis upgrade naar 256 GB SSD
Kijk, dat is nog is leuk. ik wacht wel even tot aan week 32 danAnoniem: 224189 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 17:23:
Goed nieuws voor de mensen die nog even kunnen wachten, zoals ik. Volgens een sony rep is het verloop van de acties als volgt:
Ik heb namelijk begrepen dat Sony op termijn ook haar PCi SSD schijven ook naar de Europese modellen gaat brengen (ca. eind aug) wellicht al), en ik hoop dat er ook meer aan het 'wifi probleem' wordt gedaan (door Sony, of Intell, als het iig maar opgelost wordt..)
Anoniem: 224189 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 17:23:
Goed nieuws voor de mensen die nog even kunnen wachten, zoals ik. Volgens een sony rep is het verloop van de acties als volgt:
Er zit een Intel 7260 kaart in. Heb de drivers ge-update. De problemen zijn wat mij betreft toch wat erger dan ik eerst dacht.Sj44k13 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 15:58:
Wat voor wifi kaart zit erin? Als het gewoon een Intel is kan je misschien via www.intel.com nieuwere drivers pakken... Zo heb ik het wel met mijn Vaio S13 gedaan die een Intel 6235 kaartje heeft.
Vanmiddag zat ik beneden met de laptop waar ook de router staat. Niks aan de hand alhoewel de verbinding iet wat traag was. Toch kon ik 45 Windows Updates binnen hengelen.
Nu zit ik boven op mijn werkkamer waar ik normaal prima bereik heb (er staat ook een range extender op de verdieping), kon telkens geen verbinding maken en als er verbinding was klapte deze eruit als ik probeerde te internetten.
Na het updaten van de driver is de verbinding zelf weer enigzins in orde, maar de snelheid is ontzettend laag. Op diverse fora lees ik over de wifi-problemen (http://community.sony.com...ro-Wifi-Issue/td-p/143557). Heb net maar een mail gestuurd naar Sony en misschien bel ik ze wel even op een dezer dagen om er achter te komen wat voor actie Sony onderneemt om dit probleem op te lossen. Hoop niet dat het een hardware probleem is. Mocht het probleem niet snel worden aangepakt dan gaat de laptop retour en kijk ik wel verder.
Anoniem: 495308
Ik zal de notebook met name gebruiken voor Word, internet, filmkijken en wat lichte games. Is het zo dat als ik een in Word bezig ben, dat de fan dan merkbaar is?
Ik wil namelijk een stille notebook: enkel als ik lange tijd film kijk of een game aan het spelen ben, wil ik de fan horen. Anders slechts sporadisch.
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Ik vind het qua lawaai erg meevallen, maar ik heb hiervoor dan ook een erg luidruchtige HP 1240ed gehad.Anoniem: 495308 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 20:47:
Ik ben van plan om deze notebook aan te schaffen maar maak me enigszins zorgen om het geluid (lees: lawaai) van de fan. Is dit ernstig?
Ik zal de notebook met name gebruiken voor Word, internet, filmkijken en wat lichte games. Is het zo dat als ik een in Word bezig ben, dat de fan dan merkbaar is?
Ik wil namelijk een stille notebook: enkel als ik lange tijd film kijk of een game aan het spelen ben, wil ik de fan horen. Anders slechts sporadisch.
Alvast bedankt voor jullie reactie!
De laptop is vanaf het opstarten muisstil, pas als je iets intensief gaat doen of een tijdje aan het internetten bent slaat de fan aan. Ik heb net een MKV aangezet met VLC en de fan ging pas herrie maken na 15 minuten. Toen ik vanmiddag 45 updates ging installeren maakte de Vaio wel behoorlijk herrie.
Ecodan warmtepomp
Ik vind het geluid eigenlijk best meevallen. Ondertussen redelijk wat getypt in Word en geen last gehad van de fans. Wel is het zo dat als ik wat zwaardere programma's draai (Matlab, Civ5) dat je dan wat hoort, maar aangezien ik eigenlijk altijd muziek aan heb en de laptop speakers verassend goed zijn heb ik daar in de praktijk geen last van.Salmon schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 14:36:
[...]
Mooi om te horen dat de laptop je in het algemeen wel bevalt. Die WiFi problemen zijn idd zeer klote wel hoor..
Ik ben nog steeds zeer erg aan 't twijfelen om de laptop te komen, op vrijwel elke reviewsite lees ik ook dat de fans aardig wat geluid produceren (ook bij licht gebruik (de fan gaat aan >50C las ik)). Zou jij dit kunnen toelichten, bijv. bij het afspelen van YouTube of ander licht werk?
Edit:
Op de link naar de community van Sony vertelde iemand dat je de encryptie van je wifi va WPA-PSK > TKIP kan zetten voor een mogelijke workaround.
Ik had die TKIP truc ook gelezen, maar die werkte niet. En zelfs al zou die werken, je hebt niet altijd toegang tot de router. Dingen die ik geprobeerd heb:
- Wifi driver update van de Intel site (16.0.5.3)
- 802.11-n kanaalbreedte verandert naar 'automatic' (maakt het iets beter)
- Router security naar TKIP gezet
Dat is wel mooi om te horen over de fanJustovic schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 00:50:
[...]
Ik vind het geluid eigenlijk best meevallen. Ondertussen redelijk wat getypt in Word en geen last gehad van de fans. Wel is het zo dat als ik wat zwaardere programma's draai (Matlab, Civ5) dat je dan wat hoort, maar aangezien ik eigenlijk altijd muziek aan heb en de laptop speakers verassend goed zijn heb ik daar in de praktijk geen last van.
Ik had die TKIP truc ook gelezen, maar die werkte niet. En zelfs al zou die werken, je hebt niet altijd toegang tot de router. Dingen die ik geprobeerd heb:
- Wifi driver update van de Intel site (16.0.5.3)
- 802.11-n kanaalbreedte verandert naar 'automatic' (maakt het iets beter)
- Router security naar TKIP gezet
1 Probleem met driver
2 Probleem met wifi kaartje
3 Probleem met wifi attennes
Ironisch is dat die 16.0.5.3 versie van 12 juli er is om de wifi instabiliteits problemen op te lossen.
http://www.sony-asia.com/support/download/566117
Is toch een groot probleem:
http://community.sony.com...ro-Wifi-Issue/td-p/143557
Vind voor de rest niet veel over problemen met de Intel 7260 N, weet dus niet of dit dus enkel een Vaio Pro probleem is.
EDIT: Iemand al geprobeerd de drivers van Intel zelf te installeren (16.0.5)
https://downloadcenter.in...ows+8%2c+64-bit*&lang=eng
Mobiletechreview.com zei:
EDIT2:One exception was Intel WiFi: Sony has no driver update at of this writing, so we downloaded the latest drivers for the Intel Wireless-N 7260 direct from Intel's website and got much more stable wireless connections as a result. Before the Intel wireless update, we noted the 2.4GHz channel sometimes had an intermittent connection to our router and on the 5GHz band it sometimes lost the connection. Cycling airplane mode using the Windows Charms wireless control caused a blue screen error, which was shocking. After the Intel update, WiFi works perfectly.
Nog een mogelijke workarround:
1) go to Intel Wireless N 7260 Properties
2) go to the advanced tab
3) note the 802.11n Channel width for band 2.4 is set to 20mhz only
4) change this to "auto"
De nieuwe Macbook Air heeft een 7260 AC en heeft ook problemen, lijkt dus een probleem te zijn van de Intel wifi kaart zelf (of driver)
[ Voor 55% gewijzigd door abusimbal op 17-07-2013 10:17 ]
Ecodan warmtepomp
Even contact opgenomen idd, en ze komen hem ophalen en laten een vervangende in productie gaan. Goede service iig, dat is wel fijn.Vinand schreef op maandag 15 juli 2013 @ 22:40:
[...]
Opsturen naar Sony, die moet het effe gaan fixen.
Ben nu bezig om de hele laptop weer in fabrieksstaat te krijgen waarbij alles gewist wordt. Dit duurt wel even, maar dan heb ik weer een schone start.
Helaas, ik krijg een melding dat mijn key niet te gebruiken is om een handelsversie van Windows 8 te mogen installerenCyleo schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:30:
[...]
Hiermee kan het als je een product key hebt: http://windows.microsoft..../upgrade-product-key-only
(Heb tijdelijk even een dualband router die ook op de 5 GHz zit, en het lijkt een retestabiele verbinding te kunnen behouden. Heb ook de nieuwe Intel wifi update geinstalleerd.
De router staat eveneens in de meterkast en ik zit in de keuken (begane grond beiden).)
[ Voor 28% gewijzigd door ck2000nl op 17-07-2013 14:47 ]
Waar ik minder tevreden over ben is het scrollen mbv twee vingers op touchpad, gaat erg langzaam en schokkerig, hebben jullie dat ook & tips voor mij?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
synpaticss touchpad drivers effe een update geven.vandermark schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 20:15:
Mijn wifi is hier ook prima, heb wel nieuwste driver erop gezet en 20mhz --> auto gezet.
Waar ik minder tevreden over ben is het scrollen mbv twee vingers op touchpad, gaat erg langzaam en schokkerig, hebben jullie dat ook & tips voor mij?
Ik zit buiten op ongeveer 8 meter afstand, vol bereik, met speedtest haal ik 10Mbps D en 3 Mbps U (max 30/3).
Paar meter verder met een Galaxy S2 nog prima bereik en internet, op de Vaio totaal geen verbinding meer te krijgen met het netwerk. Ik word hier echt moe van... Heb zojuist maar een USB naar ethernet verloopje besteld om toch op de werkkamer te kunnen werken met de laptop.
In de taakbalk synaptics eigenschappen openen. Dan apparaatinstellingen -> instellingen. Daar kan je het een en ander instellen voor de touchpad. Misschien moet je hier even mee spelen tot je tevreden bent.vandermark schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 20:15:
Mijn wifi is hier ook prima, heb wel nieuwste driver erop gezet en 20mhz --> auto gezet.
Aanvulling:
'' I visited Sony store they are aware of problem and say engineers are working on a fix.
They expect an update soon. Incredible they would launch with this problem. The store said everyone who bought this model had the problem. Only option is to check for updates regularly''
reactie van forum op ; http://community.sony.com...ro-Wifi-Issue/td-p/143557
Daarnaast is ook Apple bezig met haar update voor de Mac Air. (http://macworld.nl/nieuws...probleem-macbook-air.html)
Ga er vanuit dat het vooral een tijdskwestie is dus..
[ Voor 57% gewijzigd door ri0ta op 18-07-2013 10:57 . Reden: toevoeging ]
Wifi werkt prima hier.ri0ta schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 10:51:
Het wifi probleem lijkt me toch een nogal ernstig iets, maar wat nog erger is, is dat er (zover ik weet), niets over wordt gecommuniceerd door Sony... zijn er nog meer mensen die helemaal géén problemen met WIFI verbinding hebben?
Ik vraag me af wat Sony eigenlijk kan doen hieraan. Het is niet Sony, maar Intel die de drivers op orde moet krijgen. Sony en Apple zitten eigenlijk ook alleen te wachten op wanneer Intel de drivers van hun spul op orde krijgt...ri0ta schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 10:51:
Het wifi probleem lijkt me toch een nogal ernstig iets, maar wat nog erger is, is dat er (zover ik weet), niets over wordt gecommuniceerd door Sony... zijn er nog meer mensen die helemaal géén problemen met WIFI verbinding hebben?
Aanvulling:
'' I visited Sony store they are aware of problem and say engineers are working on a fix.
They expect an update soon. Incredible they would launch with this problem. The store said everyone who bought this model had the problem. Only option is to check for updates regularly''
reactie van forum op ; http://community.sony.com...ro-Wifi-Issue/td-p/143557
Daarnaast is ook Apple bezig met haar update voor de Mac Air. (http://macworld.nl/nieuws...probleem-macbook-air.html)
Ga er vanuit dat het vooral een tijdskwestie is dus..
Intel heeft trouwens al een aardige trackrecord als het gaat om het uitbrengen van initiele hardware met shit drivers.
Overigens hier nog een opsomming van wat bij andere helpt tegen het wifi issue (bluetooth uitdoen, zorgt bij vele al een aardige verbetering!)
´´ I'm someone who was having wi-fi issues, made some tweaks, and has rock-solid wi-fi ever since. I do not remember all the things I've done, but I will summarize what I do remember in the hope that it may help you and others. Here we go:
Run Windows Update, install all the updates, reboot.
Download the Updated Drivers from the Intel Site: https://downloadcenter.intel.com/Det...&DwnldID=22874 Choose the third one down, includes both the drivers and the Intel Software. Wireless_16.0.5_e64.exe
Disable Stuff In Task Manager. Go to Startup and disable Persistence Module (Intel), igfxtray Module (Intel), hkcmd Module (Intel). Reboot.
Turn Off Services. Content Protection HECI Service (Intel), Licensing Service TCP IP Interface (Intel), all Sony and Vaio services turned off, especially Vaio Power Management and Vaio Event Service.
Network Connections. Properties > Make sure everything is checked except for Multiplexor and LLDP.
Device Manager. Go to Vaio > Network Adapters > Intel N7260 > Properties > Power Management > Uncheck "Turn off this device to save power". This is a big one. Make sure you've got this set right.
Vaio Control Center and Intel HD Display programs both disabled, removed from Startup, never ever running. Another big one. Kill these asap.
Power Options. Plan settings, all options to turn off devices or cripple performance turned off.
NFC Off. I don't know if this matters, but since nothing I own uses NFC I turn it off just to make sure that it doesn't mess with anything.
Those are the things I did to the computer. I believe firmly that the issue with the wi-fi is in a conflict between the power management services provided individually by Windows, Sony, and Intel. Sony and Intel each have their own bloated power management app that work simultaneously while Windows is managing it too. I disabled both, let Windows handle everything, updated the Intel drivers, things have been fine ever since. The Intel tray app and the Vaio was messing up my Bluetooth, bet it was messing up my wi-fi too´´
Ecodan warmtepomp
Bij Mediamarkt Maastricht hebben ze een Pro 13 staan. Al naar gekeken.CasGas schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:13:
Iemand die weet of dat ding ook te bezichtigen is bij de BCC of doen die weinig aan Sony spullen?
Wat is die licht, Als je hem optilt denk je, er ontbreekt iets in de laptop zo licht voelt hij aan.
Bedankt voor de tips! Ik heb een gedeelte doorgevoerd en ik heb voor het gevoel nu al een stabielere verbinding, ik kijk vanavond eens of het bereik ook wat beter is.ri0ta schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:19:
Sony is de fabrikant die het product uitbrengt, en is hierom ook 1e aanspreekpunt voor de klant. Dat het probleem afkomstig is van intell, is een 2e. Maar t klopt idd dat het Intel al een aardig trackrecord heeft in deze.
Overigens hier nog een opsomming van wat bij andere helpt tegen het wifi issue (bluetooth uitdoen, zorgt bij vele al een aardige verbetering!);
Kreeg van Sony overigens te horen dat ze het probleem niet vaak hoorden. Ik kan er voor kiezen om de laptop op te laten halen voor reparatie of om in zijn geheel retour te sturen. Ik ga hem denk ik toch houden, ik heb het gevoel dat Intel en Sony dit softwarematig toch nog gaan oplossen, een reparatie traject ingaan lijkt me dan vrij zinloos.
Edit: het bereik is nu ook een stuk beter. Kan nu internetten op plekken waar dit eerder niet kon en hij houdt de verbinding 'vast'.
[ Voor 6% gewijzigd door thobe op 18-07-2013 16:53 ]
MediaMarkt Den Haag zag ik hem. Ik denk dat andere vestigingen hem ook wel moeten hebben, bel maar eens rond!CasGas schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 11:13:
Iemand die weet of dat ding ook te bezichtigen is bij de BCC of doen die weinig aan Sony spullen?
Ecodan warmtepomp
Eerste indruk goed, niet echt problemen gehad met de wifi verbinding. Het scherm is errrrrug mooi, veel detail en mooie kleuren
Na wat geklooi heb ik een schone Win8 erop gezet, drivers geïnstalleerd en alles werkt zo'n beetje naar behoren. Wifi nog altijd stabiel en snel. Het toetsenbord is even wennen, maar typt lekker!
Het enige wat ik niet voor elkaar krijg is het in en uitzoomen in Chrome.. Binnen IE werkt het prima, maar ik zou ook graag in Chrome willen zoomen zoals je ook op je telefoon op tablet doet.
Iemand een idee of en hoe dit mogelijk is?

Heb een win8 iso gedownload via spotnet, daarna met behulp van de Windows 7 USB/DVD download tool een Usb stick bootable gemaaktck2000nl schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 21:45:
@Synchronizer: kan je mij vertellen wat je precies hebt gedaan voor een schone installatie? Bron van de oem ISO?Dank u!
Drivers zijn te vinden op de Sony site (wireless zal het b.v. niet doen, althans bij mij)
Succes!
http://www.sony.be/lang/nl/customise/vn-proBestel nu en geniet van een 100€ korting met de voucher SUMMER13
Aanbieding geldig t.e.m. 22.07.2013 zolang de voorraad strekt.
thobe schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:10:
[...]
Bedankt voor de tips! Ik heb een gedeelte doorgevoerd en ik heb voor het gevoel nu al een stabielere verbinding, ik kijk vanavond eens of het bereik ook wat beter is.
Kreeg van Sony overigens te horen dat ze het probleem niet vaak hoorden. Ik kan er voor kiezen om de laptop op te laten halen voor reparatie of om in zijn geheel retour te sturen. Ik ga hem denk ik toch houden, ik heb het gevoel dat Intel en Sony dit softwarematig toch nog gaan oplossen, een reparatie traject ingaan lijkt me dan vrij zinloos.
Edit: het bereik is nu ook een stuk beter. Kan nu internetten op plekken waar dit eerder niet kon en hij houdt de verbinding 'vast'.