Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Worsteneter schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:57:
Ik snap de keuze voor Mac niet zo behalve dat het 'maatschappelijke verwachtingen' afvinkt wat betreft ontwerpers. Voor minder geld heb je hetzelfde of voor hetzelfde geld heb je meer met Windows. Zo'n beetje alle programma's draaien ook op Windows (rare vergelijking, aangezien Windows veeeel meer draait).

Je zegt dat het een opleiding grafisch vormgeven is, dus de beperking final cut pro x, loop je ook al niet tegen aan.

Zal eerder in de richting van een Zenbook kijken oid. Of misschien een wat zwaardere laptop, maar wel krachting. In de trein hoef je je laptop ook niet steeds vast te houden, in je tas maakt een kilo meer of minder ook niet uit. Dan kun je bijvoorbeeld naar xps 15 of andere wat 'zwaardere' laptops kijken. Let ook even op het scherm, dat lijkt me ook wel belangrijk bij zo'n doeleinde
Mijn dochter heeft 4 jaar CIBAP gedaan en is helemaal gewend aan Mac. Eigenlijk is een niet Mac geen optie alleen als GPU noodzakelijk is want de 15-inch Macbook Pro met GPU is in verbad met budget geen optie. De uitbreiding naar 8GB zal ik zeker doen alleen vraag ik mij nog de meerwaarde van het AppleCare Protection Plan af,. dat kost € 174,24 extra!
Zeer mijn dank voor alle tips tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tieske1988
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-05 21:17
ACRNM schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:01:
Daarnaast zijn er nog CMD achtige opleidingen en dan hoef je al helemaal nergens rekening mee te houden, wat ze daar doen met grafische pakketten zijn puur basis dingen wat elke laptop makkelijk aan kan.
Zo te zien ben jij zelf geen CMDer. Ik wel, en naarmate je verder komt zal je steeds meer kracht nodig hebben. Video's monteren en animaties in After Effects maken. Daarbuiten is iedere CMDer wat hij er zelf van maakt. Ik vind 3D ook heel boeiend en heb verschillende renders met vray gemaakt. Dit deed ik toen nog op een 15" Mbp dus dan heb je wel wat kracht nodig. Ook met complexere ontwerpen zal je zelfs in Photoshop grafische kracht nodig hebben. Ga maar eens 50 lagen van plek verschuiven met maskers e.d.

Beetje voorbarig om te zeggen dat CMDers 'basis' dingen doen. Dat ligt maar net aan de interesse van de student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik ben inderdaad geen CMD'er nee, heb wel een grafische opleiding gedaan (en CMD minor) en werk in PS/AI bestanden á 300mb en vele layers, dus ik weet wel een beetje waar ik over praat ;)
Je zegt het zelf al: je moet er zelf wat van maken! de opleiding doet dit niet voor je.
CMD valt toch een beetje in het rijtje communicatie/informatiemanagement/vrijetijdsmanagement oftewel pretopleidingen, ook betreffende lesstof. Ik heb ook genoeg CMD overstappers meegemaakt om exact die reden. Vat dit niet persoonlijk op want er zijn ook echt wel hele goede CMD'ers hoor maar het is nu eenmaal 1 van de meer simpele HBO opleidingen.

Maar back on-topic:
Clemento, ik zou persoonlijk geen AppleCare nemen, als er binnen de normale 2 jaar iets gebeurd is het niet echt een probleem om gewoon garantie te claimen (behalve bij sommige APR's maar als je niet op je mond bent gevallen is dat ook niet echt een issue). Aan de andere kant, die 180,- heeft wel als voordeel dat het 3 jaar lang echt maar 1 telefoontje is et voila het wordt opgelost voor je. Dus vraag je gewoon af: kan die 180,- er echt nog bij? zo ja dan doen, zo nee dan lekker laten.

[ Voor 6% gewijzigd door ACRNM op 16-06-2013 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mataklap
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-01-2021
Beste,
Ik heb een mid-2012 Air
1.7 GHZ i5, 128GB HDD, 8 GB Ram
Heb hiervoor de mid 2011 Air gehad

Allen gebruikt voor de volgende programma's : Autocad, Maya, Adobe pakket, Rhino, Alles ook onder windows met bootcamp.

Ik kan je vertellen dat de Air het allemaal prima aankan. een GPU heb je slechts beperkt nodig voor deze software (is vooral belangrijk bij games)

Het enige probleem waar ik wel eens tegen aanloop is de beperkte harde schijf van 128 GB. Als ik jouw was zou ik nu 200 euro extra uittrekken om die 8GB ram en 256 GB SDD te kopen, je gaat hier geen spijt van krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door mataklap op 16-06-2013 11:05 . Reden: SSD ipv HDD :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJHH93
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:06
Ik heb een tijdje ICT & Media Design gedaan en mijn mbp had geen moeite met de software die we daar gebruikte. Wel merkte ik dat je later in de opleiding wel zwaardere pakketen gaat gebruiken. Ik zou daar wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-03-2024
Worsteneter schreef op zondag 16 juni 2013 @ 00:04:
[...]

Nouja; je kan de verkeerde keuze maken als je bepaalde software niet kan draaien vanwege OS x of juist vanwege Windows (minder waarschijnlijk). Of vanwege te langzame hardware.

Ik vind het gewicht zelf ook wel fijn, maar vooral accuduur is voor mij belangrijk (wat een keuze voor de Air zou zijn dan, zeker de nieuwe varianten met hashwell). Ik gebruik zelf dan ook een Surface RT voor colleges, maar ik hoef geen photoshop ofzoiets dergelijks te gebruiken. Daar heb ik mijn desktop voor (premiere, after effect etc) Maar aangezien zij dit soort programma's (photoshop, illustrator) moet draaien op haar mee-neem-device moet je toch goed letten op
- scherm (kleurbereik!!)
- accuduur (HELE DAG COLLEGE)
- grafische power
- ssd is aan te raden, maar kun je dus ook zelf er nog in zetten (goedkoper vaak)
- ga je CD slot nodig hebben?
- eventueel gewicht (lijkt mij minst belangrijke)

Accuduur is wel de tip van de dag. Al die macbook hennie's vliegen naar de stopcontacten bij ons in college, ongelooflijk :P
Ik bedoelde een verkeerde keuze tussen een Air of Pro. Windows komt niet meer bij mij op omdat ik erg blij ben dat achter me te hebben gelaten :P

Accuduur, tja, ik merk dat mijn stekker veel langer is dan die van iedere andere laptop, dus een half klaslokaal kom ik vaak wel door:P En trouwens, als je Photoshop gaat gebruiken, heb je echt niet die 12 uur waar Apple mee adverteert. Dat is meer een idle-tijd dan actief gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-05 20:47
Smitovic schreef op zondag 16 juni 2013 @ 12:20:
[...]

Ik bedoelde een verkeerde keuze tussen een Air of Pro. Windows komt niet meer bij mij op omdat ik erg blij ben dat achter me te hebben gelaten :P

Accuduur, tja, ik merk dat mijn stekker veel langer is dan die van iedere andere laptop, dus een half klaslokaal kom ik vaak wel door:P En trouwens, als je Photoshop gaat gebruiken, heb je echt niet die 12 uur waar Apple mee adverteert. Dat is meer een idle-tijd dan actief gebruik.
Dat vind ik een beetje jammer dat je zo over Windows denkt, de mogelijkheden van Windows 8 zijn vele malen grotere dan OS x ;) Maar geen flame war hier :P

On topic: De keuze voor mac, vanwege gewenning, is niet problematisch.. maar wel voor het budget. Je krijgt gewoon minder voor meer geld nu. Maar dat is een keuze.

Wat ik je dan wel aan kan raden, neem geen protection plan. Je hebt garantie gewoon in de wet staan, daar heeft Apple zich in Nederland gewoon aan te houden. Gaat jouw Macbook binnen de verwachte levensduur kapot, dan kun je je gewoon op het (non) conformiteitsbeginsel beroepen (7:17 BW).

Verder: waarom zou je zulke zware programma's willen draaien op een laptop? Ik heb een laptop met een i7, 550gt en 6GB Ram (toentertijd voor 600 euro gekocht, zie het verschil met Apple :P) maar ik ga hier niet op photoshoppen of zoiets dergelijks hoor. Daar pak ik fijn mijn desktop, met degelijke monitor en stevige hardware. Ik photoshop niet veel, meer premiere en after effects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-05 15:05
On topic: De keuze voor mac, vanwege gewenning, is niet problematisch.. maar wel voor het budget. Je krijgt gewoon minder voor meer geld nu. Maar dat is een keuze.
Hier ben ik het, wanneer je het over de Air hebt, niet helemaal mee eens. De directe concurrenten van samsung, sony en asus kosten allemaal ongeveer hetzelfde. Soms bieden die als extra wel een hogere resolutie en touchscreen, maar de Air is op andere punten weer beter (grafische chip, touchpad). Het ligt er dus aan wat je voorkeur geniet. De oude Pro daarentegen vind ik wel duur in vergelijking met de concurrentie.

Ik denk dat uw dochter prima uit de voeten kan met met een Haswell Air met voor de zekerheid 8GB intern geheugen. De schijfruimte is wel beperkt, maar wanneer je films en series die je niet meer kijkt verwijdert of op een externe harde schijf zet, is dit geen groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Mr. Eddo schreef op zondag 16 juni 2013 @ 12:48:
[...]

Hier ben ik het, wanneer je het over de Air hebt, niet helemaal mee eens. De directe concurrenten van samsung, sony en asus kosten allemaal ongeveer hetzelfde. Soms bieden die als extra wel een hogere resolutie en touchscreen, maar de Air is op andere punten weer beter (grafische chip, touchpad). Het ligt er dus aan wat je voorkeur geniet. De oude Pro daarentegen vind ik wel duur in vergelijking met de concurrentie.

Ik denk dat uw dochter prima uit de voeten kan met met een Haswell Air met voor de zekerheid 8GB intern geheugen. De schijfruimte is wel beperkt, maar wanneer je films en series die je niet meer kijkt verwijdert of op een externe harde schijf zet, is dit geen groot probleem.
Ja, concurrenten in de zin van zo dun als de gemiddelde amerikaanse pannenkoek. Dat lijkt mij vrij onzinnig voor een studielaptop. Je kan bést een pro formfactor nemen, met SSD, 8GB en een hashwell.

Touchscreen kan wel fijn zijn, maar ik neem aan dat er met een tekentablet gewerkt gaat worden? Maar touchscreen is dan ook alleen fijn met Windows 8, dus dat valt af.

Desalniettemin; dan is inderdaad de haswell Air met 8gb werkgeheugen en geen protection de beste keuze waarschijnlijk. Neem er zo'n WD terabyte schijf voor 5 tientjes bij en je kun films en series prima kwijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

^En een portable accu als dat veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Je hebt trouwens binnen je 1200 budget ook een XPS 15 met i7, GT640M, 1080p scherm, in de MBP formfactor.

Of een XPS 13 ultrabook, zelfde formfactor als de Air maar dan met i5, hd4000, 256gb SSD en 8GB voor 999 (hier kan ook nog zat vanaf met haalmeeruitjecard.nl, kortingscodes (zie het topic hiervan op GoT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-05 01:56

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

clemento schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 20:38:
Welke MacBook meest kiezen voor mijn dochter die naar grafische HBO academie gaat?
Het budget is maxmaal €1200 en we twijfelen tussen:

MacBook Air 13-inch: 128 GB
MacBook Pro 13-inch: 2,5 GHz
De Air heeft net een update gehad, de Pro zal de komende maanden nog volgen. Apple presenteert dat meestal onder de vlag van de 'back to school' actie, zodat de nieuwe studenten op tijd een nieuwe laptop kunnen kopen. Of ze zo 'op tijd' zullen zijn dat je ook een nieuwe Pro kan kopen voor je dochter voor september zou ik niet durven garanderen. Maar het is om te zeggen dat je een 2012 model met een 2013 model vergelijkt. Waarmee ik ook wil zeggen dat een aantal voordelen van de Air en een aantal nadelen van de Pro, zoals de SSD en de batterij, zullen wegvallen per de nieuwe Pro's.
Er is eventueel nog budget voor 8GB geheugen uitbreiding of AppleCare Protection Plan.
Voordelen van de MacBook Air die ik zie:
- licht om mee te nemen in de trein
- robust door SSD
- lange batterij duur
Mogelijke nadelen:
- beperkte schijfruimte
- misschien trager dan Macbook Pro voor grafische paketten?

Voordelen van de MacBook Pro die ik zie:
- Aanwezigheid van DVD-drive
- meer aansluit mogelijkheden
- zeker krachtig genoeg voor gebruiksdoel
- veel diskruimte
Mogelijke nadelen:
- zwaarder!
- accu sneller leeg
- ...
Voor wat het gewicht betreft; de Air is lichter, maar de Pro is ook prima mee te nemen op dagelijkse basis. Apple verkoopt verder gewoon een externe Superdrive, moest je die per-se willen. Kijk het even aan, en als je er alsnog een nodig hebt kan je die er later nog bijkopen.
Er zijn echter andere verschillen die voor mij belangrijker zijn. Zo heeft de Air de nieuwe Haswell processoren en is de onboard videokaart van een nieuwer, sneller type. Deze zullen beiden waarschijnlijk ook in de nieuwe Pro's zitten, maar als je nu wilt kiezen zou ik je de Air aanraden.

Voor wat de diskruimte betreft; ga je in beide gevallen niet een externe oplossing willen op een gegeven moment? 500 Gb is al een stuk meer dan 128 Gb, maar met grote grafische projecten lijkt mij in beide gevallen een externe schijf waar je je volledige bibliotheek op kunt zetten geen verkeerde optie. In dat geval is dat verschil tussen de Air en de Pro ook niet zo zwaarwegend. Ik had voor het eind van mijn studie in ieder geval meer dan 500 Gb nodig.
Vragen:
- Is Macbook Air geschikt voor grafsiche pakketten?
- Kan er aan de Macbook Air ook een andere draagbare DVD aangesloten worden?
- Is AppleCare Protection Plan aan te raden? Er is toch ook wettelijke garantie.
- Is uitbrijding naar 8GB nodig voor grafische taken?
Mijn voorkeur gaat uit naar de Macbook Air maar is dit de verstandigste keuze?

Alvast mijn dank voor de tips.
Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar de Air. Ik zou je die 8Gb van harte aanbevelen. Je kunt die er later niet meer bij prikken in dit geval en het maakt dat je er over een paar jaar ook nog mee door kunt. Als dat betekent; geen Apple Care dan zou ik daar niet van wakker liggen. Zonder een complete discussie over garantie te willen losmaken; ja, je hebt wettelijke garantie. Met Applecare heb je echter ook geen gezeik en discussie over die garantie na het eerste jaar, mocht er iets mis zijn. Maar goed, die Air is volgens mij gewoon een bestaand model (dat zichzelf al heeft bewezen) met nieuwe chips, dus ik zou me niet te veel zorgen maken over eventuele kuren.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 19:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Worsteneter schreef op zondag 16 juni 2013 @ 13:26:
Je hebt trouwens binnen je 1200 budget ook een XPS 15 met i7, GT640M, 1080p scherm, in de MBP formfactor.

Of een XPS 13 ultrabook, zelfde formfactor als de Air maar dan met i5, hd4000, 256gb SSD en 8GB voor 999 (hier kan ook nog zat vanaf met haalmeeruitjecard.nl, kortingscodes (zie het topic hiervan op GoT).
clemento heeft al vrij duidelijk aangegeven dat de keuze voor een Mac vast staat, en een Windows-based systeem uitsluitend een optie zou zijn wanneer vast zou komen te staan dat een dedicated GPU onontbeerlijk is. Echter heb je in dit topic nu al 5 posts geplaatst waarin je door blijft gaan over de vermeende superioriteit (hetzij functioneel, hetzij op accugebied, hetzij op prijstechnisch vlak) van Windows-based oplossingen.

Los van het feit dat ik je argumenten niet heel erg steekhoudend vind, vind ik vooral dat je nogal aan het doorzeuren bent. De TS wil een Mac, de vraag is: welke Mac?

Of jij van mening bent dat Windows 8 beter is dan OSX, of dat een Zenbook of XPS beter is dan een Mac, doet absoluut niet terzake voor dit topic.

ontopic:

op dit moment doe je mijns inziens met de 13" MacBook Air de betere koop, en wel om de volgende redenen:

CPU
De MacBook Pro heeft uiteraard de snellere CPU, echter is de MacBook Air geenszins te traag. Eventueel kan nog gekozen worden voor de Core i7 upgrade in plaats van de Core i5 die standaard is. Dat zal niet direct een enorme snelheidswinst opleveren, maar onder zware belasting kan het net het verschil maken. Deze upgrade heeft voor de aanschaf meer waarde dan AppleCare. De Haswell ULT hardware in de MacBook Air biedt erg goede prestaties bij een laag stroomverbruik, waar de Pro (op basis van 'standard-voltage' Ivy Bridge hardware) wat meer stroom nodig heeft.

Air - Pro: 1-0

Memory
De MacBook Air kan uitgerust worden met maximaal 8GB LPDDR3, een zuinigere variant van DDR3. Dit dient wel bij aanschaf gedaan te worden, want zelf bankjes bijprikken is er niet bij. De MacBook Pro kan overweg met maximaal 16GB DDR3, en is 'user upgradable' en heeft hiermee dus de betere papieren.

Air - Pro: 1-1

Storage
Standaard wordt de Pro geleverd met een ruime, maar trage harddisk. Tegen een meerprijs is deze te upgraden naar een SSD. Deze upgrade is echter prijzig. Met wat handigheid is de upgrade ook zelf uit te voeren, al is het dan raadzaam wat research te doen over welke SSD goed werkt.

De MacBook Air komt standaard met een PCIe SSD, die ook nog eens een stap sneller is dan de SATA SSDs die in de Pro kunnen. De enige upgrade-overweging is hier: hoeveel storage heb ik nodig? De 128GB in het standaard model is misschien wat karig, en persoonlijk zou ik voor het 256GB model gaan. Voor ruwe storage van 'trage data' zoals muziek, installers, films, en andere data waarbij leessnelheden niet heel hoog hoeven te zijn, kan altijd nog een USB3.0 harddisk aangeschaft worden.

Air - Pro: 2-1

Graphics
Zolang de Pro geen upgrade heeft gekregen is dit een vrij simpele categorie: de Air heeft Intel HD5000, en de Pro HD4000. De Pro is wel iets hoger geklokt, maar dit gaat niet opwegen tegen de snelheidsverhoging van de HD5000.

Air - Pro: 3-1

Beeldscherm
Beide machines worden geleverd met een TN paneel. TN panelen staan niet bekend om verbluffende kijkhoeken, fantastische kleurreproductie of fantastische zwartwaarden. Zowel de Air als de Pro zijn hier geen uitzondering op. Voor professioneel grafisch werk zul je altijd een beter scherm willen aansluiten, en dat kan in beide gevallen ook. Echter, voor de studie zijn beide panelen bruikbaar. Er zijn echter wel verschillen:

1. Kleurbereik en zwartwaarden: het kleurbereik van het scherm in de MacBook Pro is iets beter dan dat van de Air. Het scherm van de Air oogt ook iets fletser. Echter zijn beide schermen heel behoorlijk voor TN panelen.
2. Reflecties: beide machines komen met een glossy display. Love it or hate it. De Air gebruikt echter een paneel met glossy coating, waar de Pro is uitgerust met een glasplaat die voor het paneel geplaatst is. De glasplaat levert een iets robuuster scherm op, dat iets beter tegen krassen kan, maar wat ook als een spiegel werkt. De Pro is een stuk reflectiever dan de Air.
3. Resolutie: meer pixels = meer informatie op het scherm. De Air heeft met zijn 1440x900 een stuk meer pixels dan de Pro, die het met 1280x800 moet doen. Persoonlijk vind ik 1280x800 te weinig, zeker bij het gebruik van applicaties als Photoshop.

Persoonlijk vind ik het iets betere kleurbereik van de Pro niet opwegen tegen de hogere resolutie en de betere leesbaarheid (want minder reflecties) van de Air.

Air - Pro: 4-1

Battery life
Apple belooft voor de MacBook Air 12 uur aan battery life, wat volgens Apple van toepassing is bij 'wireless productivity'. Uit reviews blijkt dat die claim helemaal niet uit de lucht gegrepen is. Een collegedag doorkomen zonder stopcontact in de buurt zou zeker haalbaar moeten zijn, mits er niet te zwaar met Adobe applicaties en flash plugins gestrooid wordt. De Pro moet het doen met een paar uur minder, en komt realistisch uit op 5-7 uur, wat beduidend minder kan worden als je de CPU aan het werk zet.

Air - Pro: 5-1

Poorten
De Pro biedt Firewire800 en Ethernet als extra's bovenop de connectivity van de MacBook Air. Als je op dit moment geen firewire apparatuur hebt, is de kans ook klein dat je die gaat kopen. Je zou dan eerder voor USB3.0 of Thunderbolt gaan, wat op zowel de Pro als de Air aanwezig is. Ethernet wil nog wel eens handig zijn, al is wifi tegenwoordig op veel scholen/universiteiten wel ingeburgerd.

De Pro biedt meer poorten, de vraag is of je ze echt nodig hebt.

Air - Pro: 5-2

Connectivity
De Pro heeft gigabit ethernet, de Air heeft gigabit wifi (802.11ac). Zolang 802.11ac nog niet ingeburgerd is heeft de Pro op connectivity gebied de betere papieren, maar ook hier is de vraag of het echt veel uitmaakt.

Ik heb zakelijk een 15" Pro en prive een 13" retina (zonder ethernet), en ik heb mijn ethernet poort nog niet gemist. Voor noodgevallen heb ik een USB-to-Ethernet adapter in mijn tas zitten, en die gebruik ik eigenlijk vooral wanneer ik een keer een switch of firewall opnieuw moet configureren.

Hoewel de Pro meer opties biedt, is de Air voorzien van modernere technologie (802.11ac en bluetooth 4). Ik noem deze ronde een gelijkspel.

Air - Pro: 6-3

Keyboard
Rare categorie, denk je misschien. Immers, alle Apple notebooks hebben toch hetzelfde keyboard? Niets is minder waar. Het keyboard op de MacBook Air heeft een stuk minder 'keytravel' dan de Pro, en als gevolg daarvan is het met name voor 'touch typists' een wat foutgevoeliger keyboard. Voor alle gewone mensen: als je de ene gewend bent, is de overstap van Pro naar Air of omgekeerd gewoon even wennen. De retina zit er qua keytravel tussenin, en waar ik persoonlijk de Air écht even wennen vond (in vergelijking met mijn Pro), vond ik de stap naar de retina niet noemenswaardig.

Het is niet nodig om hier scores aan te hangen, maar het is wel iets wat ik even zou testen voor aanschaf als je keyboards belangrijk vindt ;)

Portability
No-brainer. De Air is een heel stuk lichter, en heeft tevens een kleinere adapter dan de Pro, en is daardoor eenvoudiger mee te nemen. Dit voordeel kan echter ongedaan gemaakt worden als je voor vanalles-en-nog-wat een adaptertje mee moet nemen (als je firewire, ethernet en de optical drive écht iedere dag nodig hebt, neem een Pro).

Air - Pro: 7-3

Kortom: ik zou voor de Air gaan. Gezien het budget zou ik kiezen voor de 13" Air met 128GB SSD en de upgrade naar 8GB RAM. Je komt dan op 1229 uit. AppleCare kan je tot een jaar na aanschaf nog aanschaffen, dus ik zou dat even vooruit schuiven. De stap naar 256GB SSD kost je 200 euro extra, en de vraag is of dat écht nodig is. Als je je downloads een beetje opruimt en een USB disk aanschaft voor een paar tientjes om de films e.d. op te zetten, moet je het met 128GB aardig halen.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
@Whieee zeer bedank voor de uitgebreide en constructive post. Was eigenlijk al overtuigd dat het de Air gaat worden met 8GB zonder AppleCare. Met de wat pererkte diskruimte is denk ik goed te leven want een externe disk kost nog maar weinig en die € 200 extra voor 128gb is wel veel geld. Eventueel zou ik dan eerder de i7 configuratie overwegen. We gaan binnenkort nog in de winkel om ook nog te kiezen tussen Nederlands of Amerikaans toetsenbord. Denk dat mijn dochter overigens gewent is aan NL versie.

[ Voor 0% gewijzigd door clemento op 16-06-2013 22:16 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Whieee schreef op zondag 16 juni 2013 @ 20:59:
[...]

clemento heeft al vrij duidelijk aangegeven dat de keuze voor een Mac vast staat, en een Windows-based systeem uitsluitend een optie zou zijn wanneer vast zou komen te staan dat een dedicated GPU onontbeerlijk is. Echter heb je in dit topic nu al 5 posts geplaatst waarin je door blijft gaan over de vermeende superioriteit (hetzij functioneel, hetzij op accugebied, hetzij op prijstechnisch vlak) van Windows-based oplossingen.

Los van het feit dat ik je argumenten niet heel erg steekhoudend vind, vind ik vooral dat je nogal aan het doorzeuren bent. De TS wil een Mac, de vraag is: welke Mac?

Of jij van mening bent dat Windows 8 beter is dan OSX, of dat een Zenbook of XPS beter is dan een Mac, doet absoluut niet terzake voor dit topic.

ontopic:

op dit moment doe je mijns inziens met de 13" MacBook Air de betere koop, en wel om de volgende redenen:

CPU
De MacBook Pro heeft uiteraard de snellere CPU, echter is de MacBook Air geenszins te traag. Eventueel kan nog gekozen worden voor de Core i7 upgrade in plaats van de Core i5 die standaard is. Dat zal niet direct een enorme snelheidswinst opleveren, maar onder zware belasting kan het net het verschil maken. Deze upgrade heeft voor de aanschaf meer waarde dan AppleCare. De Haswell ULT hardware in de MacBook Air biedt erg goede prestaties bij een laag stroomverbruik, waar de Pro (op basis van 'standard-voltage' Ivy Bridge hardware) wat meer stroom nodig heeft.

Air - Pro: 1-0

Memory
De MacBook Air kan uitgerust worden met maximaal 8GB LPDDR3, een zuinigere variant van DDR3. Dit dient wel bij aanschaf gedaan te worden, want zelf bankjes bijprikken is er niet bij. De MacBook Pro kan overweg met maximaal 16GB DDR3, en is 'user upgradable' en heeft hiermee dus de betere papieren.

Air - Pro: 1-1

Storage
Standaard wordt de Pro geleverd met een ruime, maar trage harddisk. Tegen een meerprijs is deze te upgraden naar een SSD. Deze upgrade is echter prijzig. Met wat handigheid is de upgrade ook zelf uit te voeren, al is het dan raadzaam wat research te doen over welke SSD goed werkt.

De MacBook Air komt standaard met een PCIe SSD, die ook nog eens een stap sneller is dan de SATA SSDs die in de Pro kunnen. De enige upgrade-overweging is hier: hoeveel storage heb ik nodig? De 128GB in het standaard model is misschien wat karig, en persoonlijk zou ik voor het 256GB model gaan. Voor ruwe storage van 'trage data' zoals muziek, installers, films, en andere data waarbij leessnelheden niet heel hoog hoeven te zijn, kan altijd nog een USB3.0 harddisk aangeschaft worden.

Air - Pro: 2-1

Graphics
Zolang de Pro geen upgrade heeft gekregen is dit een vrij simpele categorie: de Air heeft Intel HD5000, en de Pro HD4000. De Pro is wel iets hoger geklokt, maar dit gaat niet opwegen tegen de snelheidsverhoging van de HD5000.

Air - Pro: 3-1

Beeldscherm
Beide machines worden geleverd met een TN paneel. TN panelen staan niet bekend om verbluffende kijkhoeken, fantastische kleurreproductie of fantastische zwartwaarden. Zowel de Air als de Pro zijn hier geen uitzondering op. Voor professioneel grafisch werk zul je altijd een beter scherm willen aansluiten, en dat kan in beide gevallen ook. Echter, voor de studie zijn beide panelen bruikbaar. Er zijn echter wel verschillen:

1. Kleurbereik en zwartwaarden: het kleurbereik van het scherm in de MacBook Pro is iets beter dan dat van de Air. Het scherm van de Air oogt ook iets fletser. Echter zijn beide schermen heel behoorlijk voor TN panelen.
2. Reflecties: beide machines komen met een glossy display. Love it or hate it. De Air gebruikt echter een paneel met glossy coating, waar de Pro is uitgerust met een glasplaat die voor het paneel geplaatst is. De glasplaat levert een iets robuuster scherm op, dat iets beter tegen krassen kan, maar wat ook als een spiegel werkt. De Pro is een stuk reflectiever dan de Air.
3. Resolutie: meer pixels = meer informatie op het scherm. De Air heeft met zijn 1440x900 een stuk meer pixels dan de Pro, die het met 1280x800 moet doen. Persoonlijk vind ik 1280x800 te weinig, zeker bij het gebruik van applicaties als Photoshop.

Persoonlijk vind ik het iets betere kleurbereik van de Pro niet opwegen tegen de hogere resolutie en de betere leesbaarheid (want minder reflecties) van de Air.

Air - Pro: 4-1

Battery life
Apple belooft voor de MacBook Air 12 uur aan battery life, wat volgens Apple van toepassing is bij 'wireless productivity'. Uit reviews blijkt dat die claim helemaal niet uit de lucht gegrepen is. Een collegedag doorkomen zonder stopcontact in de buurt zou zeker haalbaar moeten zijn, mits er niet te zwaar met Adobe applicaties en flash plugins gestrooid wordt. De Pro moet het doen met een paar uur minder, en komt realistisch uit op 5-7 uur, wat beduidend minder kan worden als je de CPU aan het werk zet.

Air - Pro: 5-1

Poorten
De Pro biedt Firewire800 en Ethernet als extra's bovenop de connectivity van de MacBook Air. Als je op dit moment geen firewire apparatuur hebt, is de kans ook klein dat je die gaat kopen. Je zou dan eerder voor USB3.0 of Thunderbolt gaan, wat op zowel de Pro als de Air aanwezig is. Ethernet wil nog wel eens handig zijn, al is wifi tegenwoordig op veel scholen/universiteiten wel ingeburgerd.

De Pro biedt meer poorten, de vraag is of je ze echt nodig hebt.

Air - Pro: 5-2

Connectivity
De Pro heeft gigabit ethernet, de Air heeft gigabit wifi (802.11ac). Zolang 802.11ac nog niet ingeburgerd is heeft de Pro op connectivity gebied de betere papieren, maar ook hier is de vraag of het echt veel uitmaakt.

Ik heb zakelijk een 15" Pro en prive een 13" retina (zonder ethernet), en ik heb mijn ethernet poort nog niet gemist. Voor noodgevallen heb ik een USB-to-Ethernet adapter in mijn tas zitten, en die gebruik ik eigenlijk vooral wanneer ik een keer een switch of firewall opnieuw moet configureren.

Hoewel de Pro meer opties biedt, is de Air voorzien van modernere technologie (802.11ac en bluetooth 4). Ik noem deze ronde een gelijkspel.

Keyboard
Rare categorie, denk je misschien. Immers, alle Apple notebooks hebben toch hetzelfde keyboard? Niets is minder waar. Het keyboard op de MacBook Air heeft een stuk minder 'keytravel' dan de Pro, en als gevolg daarvan is het met name voor 'touch typists' een wat foutgevoeliger keyboard. Voor alle gewone mensen: als je de ene gewend bent, is de overstap van Pro naar Air of omgekeerd gewoon even wennen. De retina zit er qua keytravel tussenin, en waar ik persoonlijk de Air écht even wennen vond (in vergelijking met mijn Pro), vond ik de stap naar de retina niet noemenswaardig.

Het is niet nodig om hier scores aan te hangen, maar het is wel iets wat ik even zou testen voor aanschaf als je keyboards belangrijk vindt ;)

Portability
No-brainer. De Air is een heel stuk lichter, en heeft tevens een kleinere adapter dan de Pro, en is daardoor eenvoudiger mee te nemen. Dit voordeel kan echter ongedaan gemaakt worden als je voor vanalles-en-nog-wat een adaptertje mee moet nemen (als je firewire, ethernet en de optical drive écht iedere dag nodig hebt, neem een Pro).

Air - Pro: 7-3

Kortom: ik zou voor de Air gaan. Gezien het budget zou ik kiezen voor de 13" Air met 128GB SSD en de upgrade naar 8GB RAM. Je komt dan op 1229 uit. AppleCare kan je tot een jaar na aanschaf nog aanschaffen, dus ik zou dat even vooruit schuiven. De stap naar 256GB SSD kost je 200 euro extra, en de vraag is of dat écht nodig is. Als je je downloads een beetje opruimt en een USB disk aanschaft voor een paar tientjes om de films e.d. op te zetten, moet je het met 128GB aardig halen.
Je hoeft niet gelijk zo op je teentjes getrapt te doen. Ik heb anders ook paar keer geadviseerd om de dan de Air te nemen met 8gb zonder protection. Volgens mij is dat precies hetzelfde wat jij doet, dus ik vind dat je hele boze toontje ongepast. Desalniettemin heb jij natuurlijk ook recht op jouw mening, al is die hier in mijn optiek misplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic

Keyboard

Wat bedoel je met keytravel? Ik had eerst een HP Desktop met standaard toetsenbord voordat ik mijn Air erbij kocht, maar ik heb absoluut niet hoeven wennen aan het toetsenbord. Nadat ik die HP heb omgeruild voor een iMac precies hetzelfde, ging prima. Ik heb het niet vergeleken met de Pro van mijn zus, maar ik snap niet precies wat je bedoelt met wennen aan het toetsenbord van de Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Ieder zijn eigen mening, daarom zegt die vent er ook bij dat de topicopener het gewoon moet gaan uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Smitovic schreef op zondag 16 juni 2013 @ 23:26:
[...]

Wat bedoel je met keytravel? Ik had eerst een HP Desktop met standaard toetsenbord voordat ik mijn Air erbij kocht, maar ik heb absoluut niet hoeven wennen aan het toetsenbord. Nadat ik die HP heb omgeruild voor een iMac precies hetzelfde, ging prima. Ik heb het niet vergeleken met de Pro van mijn zus, maar ik snap niet precies wat je bedoelt met wennen aan het toetsenbord van de Air.
Keytravel is hoever de toetsen ingedrukt kunnen worden. Dat is bij de Air minder dan de Pro, voornamelijk omdat de air dunner is, en er dus minder ruimte is voor het toetsenbord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:42
+ het feit dat je dochter als student bij apple nog korting krijgt, dus dat scheelt je weer 5% als ik het goed heb.

Dan zou je dus met een 256gb ssd en 8gb ram 1.343,10 betalen, en met 128gb ssd 1.155,55

Persoonlijk zou ik voor de 256gb ssd gaan, ik weet niet wat voor programma's je dochter precies gaat gebruiken maar veel grafische applicaties hebben een behoorlijke omvang + het feit dat de projecten die je in de loop der jaren op school gaat maken ook steeds groter zullen worden. Door dit op te gaan slaan op een externe HDD vertraagt je systeem en werkbaarheid alleen wat zonde is van de SSD en de algene snelheid van je macbook.

+ het feit dat je achteraf niet meer kunt upgraden zou ik goed beseffen zodat je niet laterna spijt krijgt over je aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscardt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-05 19:48
Scrtz schreef op maandag 17 juni 2013 @ 00:44:
+ het feit dat je dochter als student bij apple nog korting krijgt, dus dat scheelt je weer 5% als ik het goed heb.
10%!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
+1 idd via de WUR waar ik werk is het 10%
256GB en/of i7 hangt nog een beetje af wat mijn dochter bij wil dragen.
Wat is een Macbook White met 4GB van ruim 3 jaar oud eigenlijk nog waard?
Die gaan we verkopen en dat is eventueel extra budget.
Er staat CS5 op en MS-Word. Heb al CS6-suit liggen en office2010 die ik op de nieuwe mac ga instaleren.
Haar huidige mac heeft wel gebruiksporen maar werkt nog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-01 23:20
tieske1988 schreef op zondag 16 juni 2013 @ 08:48:
[...]

Zo te zien ben jij zelf geen CMDer. Ik wel, en naarmate je verder komt zal je steeds meer kracht nodig hebben. Video's monteren en animaties in After Effects maken. Daarbuiten is iedere CMDer wat hij er zelf van maakt. Ik vind 3D ook heel boeiend en heb verschillende renders met vray gemaakt. Dit deed ik toen nog op een 15" Mbp dus dan heb je wel wat kracht nodig. Ook met complexere ontwerpen zal je zelfs in Photoshop grafische kracht nodig hebben. Ga maar eens 50 lagen van plek verschuiven met maskers e.d.

Beetje voorbarig om te zeggen dat CMDers 'basis' dingen doen. Dat ligt maar net aan de interesse van de student.
Dan is die opleiding toch fel gestegen in 2-3 jaar tijd. Ik heb zelf CMD gedaan in België en tijdens de interfaculty periode ook met Nederlandse CMD studenten van de hogeschool Zuyd samengewerkt en ik moet zeggen dat het niveau daar erbarmelijk laag lag. Databases waren een mysterie voor de 3de jaars studenten en photoshop bleef bij simpele selecties maken.

Maar dan zijn we wat offtopic aan het gaan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
clemento schreef op maandag 17 juni 2013 @ 06:05:
Er staat CS5 op en MS-Word. Heb al CS6-suit liggen en office2010 die ik op de nieuwe mac ga instaleren.
Via deze site zou je dat kunnen opzoeken.
Wat betreft een upgrade, ik denk dat je beter voor de 256gb kan gaan dan voor een i7. Het verschil tussen die processoren is volgens mij vrij klein, terwijl een verdubbeling van je SSD wel veel scheelt. Zoals Sctrz al zegt, je kan niet meer upgraden, en om nou altijd een externe HD mee te moeten nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjiwa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:35
clemento schreef op maandag 17 juni 2013 @ 06:05:
Hoi, mag ik vragen wat "WUR" inhoudt?

Daarnaast: zou je als CMD'er in de latere jaren idd meer kracht nodig hebben bij het 3D renderen en videorenderen. Alleen dat zou niet veel uitmaken of je het op de MBP of de MBA zou doen. Beiden zijn er niet ideaal voor. Het renderen zou ik alsnog op een desktop pc doen.

PSN/XBL: DarkTaufu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Smitovic schreef op zondag 16 juni 2013 @ 23:26:
[...]

Zoals anderen hierboven al uitgelegd hebben, is keytravel inderdaad de afstand die je een toets moet indrukken. Die is bij de MacBook Air beduidend korter dan bij de MacBook Pro. Dat hoeft beslist geen probleem te zijn. De een is niet per se beter dan de ander, maar vooral anders.

Voor sommige mensen is de overstap even wennen, voor andere mensen niet. Ik ken mensen die hun MacBook Air uiteindelijk verkocht hebben omdat ze niet konden wennen aan de kortere keytravel. Ik ken echter ook behoorlijk wat mensen die totaal geen klachten hebben over het keyboard van de Air.

Kortom: proberen en voor jezelf beslissen of het keyboard bevalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350042

ik doe zelf media informatie en communicatie op het hbo op saxion in enschede waar we idd veel met photoshop, indesign en illustrator werken. ik heb zelf een 13 inch macbook pro 2012 met 8 gb ram en het werkt perfect. waar je een beetje aan moet denken is dat de processors in de air low voltage zijn waardoor ze (iets) minder rekenkracht hebben dan de pro's maar dit weegt niet heel erg zwaar. nog een reden waarom ik voor de pro heb gekozen is omdat deze makkelijk zelf te upgraden is. wat betreft de videokaart: deze voldoet met 8gb ram ruim voor de taken die je op de opleiding krijgt. voor de wat zwaardere bewerkingen MOET je zelfs de imacs van school zelf gebruiken. mijn advieszou dus zijn om voor de pro te gaan en om er zelf 8 gb ram in te prikken. de air is idd lichter, maar niet zoveel dat je dochter zichzelf een breuk zal gaan tillen aan de pro. Ik hoop dat je hier wat aan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Tjiwa schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:01:
[...]

Hoi, mag ik vragen wat "WUR" inhoudt?
WUR = Wageningen Universiteit en Research
Ik hou mij bezig met Geo-Informatie
Anoniem: 350042 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:09:
....
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
Zeker de Pro heeft idd als voordeel dat je later nog kan upgraden.
Ga binnenkort met mijn dochter langs een Macdealer om de mogelijkheden in real life te bekijken. De Pro is wat haar betreft zeken niet afgeschreven alleen zelf heb ik daar een sterke voorkeur voor maar je moet dan wel gelijk de juiste keuze maken omdat je later niet meer kan upgraden naar grotere disk of meer geheugen.
Heb wel begrepen dat de huidige Pro niet sneller is dan de laatste Air. Maar we zouden eventueel op de nieuwe Pro-generatie kunnen wachten. Ze heeft nu een Mackbook-white die nog functioneerd. De Macbook Air lijk mij gewoon een gaaf examen cadeaux en de nieuwe generatie Macbook Pro is nog niet beschikbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door clemento op 17-06-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:31
clemento schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:27:

Dat is enkel RAM en SSD. SSD hoeft in een Air al niet want dat heeft ie al. Blijft RAM welke upgradable is over.

Daarintegen.

Air

- Hogere resolutie scherm
- Lichter
- Betere GPU
- Standaard met SSD <-- je wil echt niet terug als je éénmaal een SSD hebt gehad.
- Mogelijk "iets" tragere GPU, welke in het niet valt als je het vergelijkt met de voordelen die er tegenoverstaan

Echt, een 13" MBP (non retina) nog overwegen VS een Air. Nah. Tenzij je echt een DVD speler wil.

edit:

Ik zie dat mijn post overbodig is, gezien de epic post van hierboven. Die maakt het wel duidelijk genoeg. :+

[ Voor 8% gewijzigd door ZpAz op 17-06-2013 12:48 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

clemento schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:27:
[...]

WUR = Wageningen Universiteit en Research
Ik hou mij bezig met Geo-Informatie

[...]

Ga binnenkort met mijn dochter langs een Macdealer om de mogelijkheden in real life te bekijken. De Pro is wat haar betreft zeken niet afgeschreven alleen zelf heb ik daar een sterke voorkeur voor maar je moet dan wel gelijk de juiste keuze maken omdat je later niet meer kan upgraden naar grotere disk of meer geheugen.
Heb wel begrepen dat de huidige Pro niet sneller is dan de laatste Air. Maar we zouden eventueel op de nieuwe Pro-generatie kunnen wachten. Ze heeft nu een Mackbook-white die nog functioneerd. De Macbook Air lijk mij gewoon een gaaf examen cadeaux en de nieuwe generatie Macbook Pro is nog niet beschikbaar.
Als het kan is wachten idd beter. Ik vraag me alleen af of de "normale" 13 en 15 inch pro's nog wel geupgrade gaan worden ivm de retina modellen. Ik heb zelf de pro voor 990 op de kop kunnen tikken en er zelf 8gb ram en een ssd ingezet. voor ongv. 200 euro extra was ik dus klaar. Voordeel hiervan is dat je op de ssd het besturingssysteem kan zettenen je de 500gb hdd kunt gebruiken voor bestanden,verslagen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-05 23:14

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou alleen de Pro nemen als je budget hebt voor de Retina-versie. Het beeldscherm is vanwege de hoge resolutie uitstekend geschikt voor typografisch werk. Al het andere kan ook prima op een Air en die heeft dan zelfs een fors betere resolutie dan de 13 inch non-Retina MacBook Pro (1280x800 is een aanfluiting en wat mij betreft onwerkbaar in applicaties zoals Photoshop en InDesign). De prestaties van de gpu zijn van geen belang voor het doeleinde waarvoor de laptop wordt gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door Femme op 17-06-2013 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Nog ff naar Macstor online geweest:
MacBook Pro 13-inch Retina-display.
Prijs € 1.437,48 met onderwijs korting.
Zou ik eventueel zou overwegen als dochterlief een flinke bijdrage leverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:21
clemento schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:21:
Nog ff naar Macstor online geweest:
MacBook Pro 13-inch Retina-display.
Prijs € 1.437,48 met onderwijs korting.
Zou ik eventueel zou overwegen als dochterlief een flinke bijdrage leverd.
Ik heb zelfde 15" retina en dat werkt geweldig. Enige jammere is dat CS6 nog niet volledig geoptimaliseerd is, tenminste bij mij niet (en ik heb een adobe cloud abbo en alle updates geïnstalleerd).

Nu moet je je afvragen hoeveel power je nodig hebt. Ik heb een retina nodig omdat het direct de enige pc in huis is, heb je ook nog een iMac/desktop dan zou ik de air nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
superbig91 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:47:
[...]

Ik heb zelfde 15" retina en dat werkt geweldig. Enige jammere is dat CS6 nog niet volledig geoptimaliseerd is, tenminste bij mij niet (en ik heb een adobe cloud abbo en alle updates geïnstalleerd).

Nu moet je je afvragen hoeveel power je nodig hebt. Ik heb een retina nodig omdat het direct de enige pc in huis is, heb je ook nog een iMac/desktop dan zou ik de air nemen.
Dat is sowieso het ideale; een air voor mobiel en een desktop voor zware dingen renderen. Vraag me alleen af in welk opzich je brute kracht nodig hebt voor zo'n hbo opleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Worsteneter schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:03:
[...]

Dat is sowieso het ideale; een air voor mobiel en een desktop voor zware dingen renderen. Vraag me alleen af in welk opzich je brute kracht nodig hebt voor zo'n hbo opleiding
Over het algemeen kan je op de faculteitssites van dergelijke opleidingen wel vinden wat er als 'systeemeisen' gesteld wordt, en in mijn ervaring zijn die doorgaans schrikbarend laag. Ergens is dat ook niet raar. Op een MacBook uit 2006 met 2GB RAM en een GMA950 kan je ook prima Photoshop draaien. Bewerkingen duren alleen een stuk langer. ;)

Toen ik in 2003 begon op de TU/e was men ook van mening dat voor 3d modelleren (faculteiten bouwkunde, werktuigbouwkunde en industrial design) een laptop met -hou je vast- Intel Extreme 2 Graphics (852GME) meer dan voldoende was. En dat was nog in de tijd dat Intel graphics écht heel erg bagger waren ;)

Overigens zou ik de retina MacBook Pro zeker in overweging nemen. Ik verwacht echter wel dat de MacBook Pro's op zeer korte termijn een Haswell upgrade krijgen en zeker voor het 13inch retina model is de Haswell IGP een welkome aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:23
Whieee schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:16:
[...]

Over het algemeen kan je op de faculteitssites van dergelijke opleidingen wel vinden wat er als 'systeemeisen' gesteld wordt, en in mijn ervaring zijn die doorgaans schrikbarend laag. Ergens is dat ook niet raar. Op een MacBook uit 2006 met 2GB RAM en een GMA950 kan je ook prima Photoshop draaien. Bewerkingen duren alleen een stuk langer. ;)

Toen ik in 2003 begon op de TU/e was men ook van mening dat voor 3d modelleren (faculteiten bouwkunde, werktuigbouwkunde en industrial design) een laptop met -hou je vast- Intel Extreme 2 Graphics (852GME) meer dan voldoende was. En dat was nog in de tijd dat Intel graphics écht heel erg bagger waren ;)
Daarnaast heeft elke zelf respecterende opleidingen - zeker grafische - altijd een speciaal lokaal waar werkstations staan, voor de programma's die veel rekenkracht vereisen. Dit kunnen Windows machines zijn, maar dat blijkt meestal een batterij aan iMac's te zijn. De persoonlijke laptop is meestal voor het administratieve werk, zoals documenten schrijven, aan projecten werken, en relatief simpelere handelingen zoals werken in Photoshop. Desalniettemin kan het geen kwaad om een machine te nemen waarvan je weet dat hij over 4 jaar, de gemiddelde duur van een opleiding, nog niet bij het grof vuil hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Het valt niet mee een knoop door te hakken.
- Wachten op de nieuwe generatie retina MacBook Pro met Haswell IGP
- MacBook Air met 8GB + 250GB ja/nee + i7 twijfel
Een zeer "up do date MacBook" is niet perse nodig op dit moment want er is een werkende MacBook beschikbaar (zou SSD in kunnen en misschien ook 8GB?).
Natuurlijk wel leuk om een heel gaaf examen cadeaux te geven maar de gewenste specs evolueren en maken alles steeds duurder.
Keuze
- De 13-inch MacBookAir 8Gb 125Gb: € 1.130,14
of
- De 13-inch MacBook Air 8Gb 256Gb: € 1.314,06
of
- De 13-inch MacBook Pro met Retina-display met 128Gb: € 1.407,23
of
- Paar maanden of jaren wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Whieee schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:16:
[...]

Overigens zou ik de retina MacBook Pro zeker in overweging nemen. Ik verwacht echter wel dat de MacBook Pro's op zeer korte termijn een Haswell upgrade krijgen en zeker voor het 13inch retina model is de Haswell IGP een welkome aanvulling.
Ja goed; dat is net als dat je battlefield zou kunnen draaien op een Hd4000. Maar dat ziet er niet uit en werkt van geen kant.. het kán wel, het wil alleen niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja maar iedereen zou moeten weten dat je een mac niet koopt voor gamen. begrijp me niet verkeerd, ik speel er momenteel zelda the wind waker op maar je weet van tevoren dat je bijv. battlefield er niet op moet gaan spelen omdat hij daar niet voor bedoeld is :P

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 350042 op 17-06-2013 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:40
clemento schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:44:
Een zeer "up do date MacBook" is niet perse nodig op dit moment want er is een werkende MacBook beschikbaar (zou SSD in kunnen en misschien ook 8GB?).
Natuurlijk wel leuk om een heel gaaf examen cadeaux te geven maar de gewenste specs evolueren en maken alles steeds duurder.
Keuze
of
of
of
Mac worden meestal niet echt (veel) goedkoper tijdens hun lifecycle. Als de nieuwe pro er snel aankomt zou ik zeker even wachten, maar wachten op prijsdalingen heeft bij Apple meestal weinig effect. Kijk ook bijv naar het punt van hoelang de machine mee moet gaan als deze 4-5 jaar mee moet gaan kan het natuurlijk zeker helpen om een model te kopen die tussentijds upgradable of een wat duurder top model. Als ie maar 3 jaar mee moet telt dit natuurlijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Anoniem: 350042 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:45:
ja maar iedereen zou moeten weten dat je een mac niet koopt voor gamen. begrijp me niet verkeerd, ik speel er momenteel zelda the wind waker op maar je weet van tevoren dat je bijv. battlefield er niet op moet gaan spelen omdat hij daar niet voor bedoeld is :P
Haha grappenmaker? Meen je dit nou serieus?! Soms schrik ik een beetje van het niveau van m'n medemens, sorry!

Ik bedoel daarmee te zeggen dat lage specs betekenen dat je iets wel kan draaien, maar dat het eigenlijk niet fijn werkt. Zoals boven mij werd gezegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

begrijp me niet verkeerd, ben ik ook met je eens. maar het is algemeen bekend dat je geen mac(book) moet aanschaffen voor games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Keuze
of
of
of
Stel een budget vast want zo blijf je inderdaad bezig, voor elke 50-100 euro heb je weer een beter systeem maar zo blijf je doorgaan.

Groot voordeel van de Air blijft wel mobiliteit, maar als de macbook het hoofdsysteem blijft voor bewerkingen etc dan is een retina scherm wel gewoon een must eigenlijk, zeker als je meer met ontwerpen/photoshop etc gaat richten bij je CMD opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Keuze
of
of
of
Ik neem aan dat je dochter in September dit jaar gaat beginnen?
Is het dan misschien een idee om als examen cadeau een soort 'tegoedbon' te geven in te wisselen bij jou voor 1 macbook eind Augustus? Hiermee kunnen jullie rustig afwachten en in augustus bekijken of er nog veranderingen zijn gemaakt in de line-up van Apple (grote kans dat ze alle upgrades dooroeren voor Sept. om dit samen te laten vallen met de jaarlijkse back-to-school actie)
Op die manier geef je haar toch direct een cadeau maar hoef je niet nu al te beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
Anoniem: 350042 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:56:
begrijp me niet verkeerd, ben ik ook met je eens. maar het is algemeen bekend dat je geen mac(book) moet aanschaffen voor games
Sjuuuus. Ok, ik ga hier ook gewoon verder niet op in ;) Bedankt voor je mening :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-05 15:43
Scrtz schreef op maandag 17 juni 2013 @ 19:18:
[...]

Stel een budget vast want zo blijf je inderdaad bezig, voor elke 50-100 euro heb je weer een beter systeem maar zo blijf je doorgaan.

Groot voordeel van de Air blijft wel mobiliteit, maar als de macbook het hoofdsysteem blijft voor bewerkingen etc dan is een retina scherm wel gewoon een must eigenlijk, zeker als je meer met ontwerpen/photoshop etc gaat richten bij je CMD opleiding.
Een "must" is wel wat overdreven, de kleurweergave op de huidige Pro's is dik in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

Keuze
of
of
of
Haha, classic dit! Zo gaan die dingen. Maak het jezelf niet te moeilijk, zou ik zeggen. Je keuze voor de 13' Air met 125 Gb was prima en is een heel gaaf cadeau.
ACRNM schreef op maandag 17 juni 2013 @ 19:34:
[...]
Ik neem aan dat je dochter in September dit jaar gaat beginnen?
Is het dan misschien een idee om als examen cadeau een soort 'tegoedbon' te geven in te wisselen bij jou voor 1 macbook eind Augustus? Hiermee kunnen jullie rustig afwachten en in augustus bekijken of er nog veranderingen zijn gemaakt in de line-up van Apple (grote kans dat ze alle upgrades dooroeren voor Sept. om dit samen te laten vallen met de jaarlijkse back-to-school actie)
Op die manier geef je haar toch direct een cadeau maar hoef je niet nu al te beslissen.
+1. Ik zou nog ff wachten tot eind augustus om te zien of er al een nieuwe 13' Pro zonder retina uit is en wat die eventueel biedt.

Ik zou niet meteen voor het duurste of snelste model met retina gaan. Zeker niet als we ondertussen al weten dat die Air eigenlijk prima gaat voldoen. Zo hou je nog wat geld over voor een externe schijf of accessoire op z'n tijd. Daarbij is het ook leuk om te kunnen groeien met een sneller model bij de volgende aankoop, en is het plezierig om niet vast te zitten aan een heel duur model dat je 'moet' blijven gebruiken omdat je er veel voor hebt neergelegd terwijl 'ie ondertussen eigenlijk wel verouderd is. De technologie gaat snel.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
filenox schreef op maandag 17 juni 2013 @ 20:01:
[...]

Een "must" is wel wat overdreven, de kleurweergave op de huidige Pro's is dik in orde.
kleurweergave misschien wel ja, maar de 1280x800 resolutie is ronduit waardeloos voor enig grafisch gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

voor op school is het zat. je zou voor thuis altijd een extern beeldschermpje kunnen gebruiken?
welke programmas gaat je dochter gebruiken dan clemento? photoshop, indesign en illustrator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
idd photoshop, indesign en illustrator.
ACRNM schreef op maandag 17 juni 2013 @ 19:34:
[...]
...
Het idee van een cheque is idd niet zo gek en dan kan ze later kiezen wat ze nodig heeft.

[ Voor 69% gewijzigd door clemento op 19-06-2013 19:50 . Reden: cheque ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLeX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 14:07
Tip: koop hem via Dixons, heb je direct 3 jaar garantie, en is de afweging tussen 4 of 8gb ook snel gemaakt :)

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mslik
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-10-2023
Grappig om te zien dat er zoveel mensen zijn die blijkbaar nog nooit echt op een mac gewerkt hebben en daarom dingen roepen die totaal niet waar zijn of nergens op slaan. Mensen die zich aangesproken voelen, ga eens een maandje of 2 op een Mac werken voordat je een oordeelt geeft over Mac. Mensen die denken dat je een net zo een krachtige laptop als de MBA in een Ultrabook gaan krijgen voor veel minder, guess again.

Maar dat even terzijde. Koop de nieuwste MBA, prak er 8gb geheugen in en voila. Als je een beetje gaat zoeken kan je een superdrive voor een paar tientjes op de kop tikken, en geloof me je wilt toch al je grafische bestanden op een externe disk zetten. USB 3.0 schijf er naast en klaar.

Denk ook even goed na over Time Machine. Zorg dat je via Time Machines regelmatig een backup kan maken. Dat scheelt een hoop gezeik mocht ie een keer gestolen worden, of beschadigd raken.

Succes

It's not the years in your life that count, but the life in those years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
PLeX schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 13:44:
Tip: koop hem via Dixons, heb je direct 3 jaar garantie, en is de afweging tussen 4 of 8gb ook snel gemaakt :)
Dat ga ik zeker navragen. Zou je bij Dixons ook 10% onderwijs korting kunnen krijgen?
Heb ook nog een zwik airmails die ik zou kunnen omwisselen voor korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
mslik schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 15:39:
Grappig om te zien dat er zoveel mensen zijn die blijkbaar nog nooit echt op een mac gewerkt hebben en daarom dingen roepen die totaal niet waar zijn of nergens op slaan. Mensen die zich aangesproken voelen, ga eens een maandje of 2 op een Mac werken voordat je een oordeelt geeft over Mac. Mensen die denken dat je een net zo een krachtige laptop als de MBA in een Ultrabook gaan krijgen voor veel minder, guess again.

Maar dat even terzijde. Koop de nieuwste MBA, prak er 8gb geheugen in en voila. Als je een beetje gaat zoeken kan je een superdrive voor een paar tientjes op de kop tikken, en geloof me je wilt toch al je grafische bestanden op een externe disk zetten. USB 3.0 schijf er naast en klaar.

Denk ook even goed na over Time Machine. Zorg dat je via Time Machines regelmatig een backup kan maken. Dat scheelt een hoop gezeik mocht ie een keer gestolen worden, of beschadigd raken.

Succes
Windows>mac in mogelijkheden, dit is gewoon een feit. Mac of windows is verder qua workflow en gebruikservaring gewoon een voorkeur en daar kun je moeilijk over gaan discussiëren.

Desalniettemin lijkt me de MBA met 8gb een goede keus. Ik zou wel voor 256gb SSD gaan eerlijk gezegd en geen apple protection plan dinges (als je bij dixons haalt hoeft dat ook niet zoals gezegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:01
Worsteneter schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:50:
[...]

Windows>mac in mogelijkheden, dit is gewoon een feit. Mac of windows is verder qua workflow en gebruikservaring gewoon een voorkeur en daar kun je moeilijk over gaan discussiëren.

Desalniettemin lijkt me de MBA met 8gb een goede keus. Ik zou wel voor 256gb SSD gaan eerlijk gezegd en geen apple protection plan dinges (als je bij dixons haalt hoeft dat ook niet zoals gezegd).
Je vergelijkt een OS met een systeem hier? Je kan de hardware tegen hardware vergelijken of software tegenover software. In het geval van de software ben ik het met je eens dat je in de meeste gevallen meer kan met windows, al dan niet met een minder soepele interface. (gebruik momenteel beiden)
In het geval van hardware zou ik de mac groter noemen in mogelijkheden. Je kan met meer gemak windows op je mac klappen dan osx op je windows pc. (ervaring)

Ik twijfel zelf ook erg tussen de verschillende mogelijkheden op laptop gebied, hang momenteel naar de macbook air vooral vanwege de HD5000 igpu. De relatief lage resolutie en hoge kosten van upgraden (i7, ssd, geheugen) vind ik een beetje jammer. De standaard prijs is wel vrij netjes voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-05 07:21
warcow schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:59:
Ik twijfel zelf ook erg tussen de verschillende mogelijkheden op laptop gebied, hang momenteel naar de macbook air vooral vanwege de HD5000 igpu. De relatief lage resolutie en hoge kosten van upgraden (i7, ssd, geheugen) vind ik een beetje jammer. De standaard prijs is wel vrij netjes voor wat je krijgt.
Persoonlijk vind ik bij een 13" laptop de resolutie minder van belang. Een 13" machine is wat mij betreft perfect wanneer je on-the-go bent, ter plekke aantekeningen wilt maken, of snel even iets wilt tekenen. Uren doorwerken, of een groot Photoshop project doe ik persoonlijk veeeeeel liever op minimaal een 22" desktopscherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-04 16:59
Ik denk dat de meeste mensen hier een beetje 'spec-geil' zijn.

Ik heb vanaf begin 2009 full-time professioneel gewerkt met een Macbook unibody Core 2 Duo en dat werkt prima. Ik heb hem pas 2 maanden geleden afgeschreven, al m'n grafisch werk: Photoshop, Illustrator en Indesign ging daar prima mee. Steek er genoeg RAM en een SSD in en je kan op zowel een Macbook Air en een Macbook Pro prima een aantal jaren vooruit.

Het enige waar ik op zou letten is de grootte van het scherm; voor Indesign: hoe groter hoe prettiger en hoe gemakkelijker je je layout kan doen. Al de rest (CPU etc) is bijzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:21
Zoals Finder zegt, Adobe producten draaien nog op een 2006 machine. Een MBA moet een Adobe pakket dan ook makkelijk gaan trekken. Als je dochter moet gaan renderen kan dat waarschijnlijk ook op een snelle pc op school, maar dat komt bij mijn weten niet voor in de eerste 2 jaren (als ik naar mijn collega's kijk).

Retina scherm = geil, daar ben ik eerlijk in. Maar die MBA i.c.m. high-res scherm en 8gb ram voldoet prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Natuurlijk draait het op een ouder systeem ook, maar wel veel trager en langere laadtijden. De meeste in dit topic raden dus een sneller systeem aan om het gebruiksgemak alleen maar te verhogen.

Aan de andere kant wat je niet kent wat je niet deert maar toch zou ik fatsoenlijk investeren voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazymonkey87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-05 15:24
Ik zou voor de Pro gaan, beargumentatie:

- Makkelijker nadien te upgraden (SSD of 1 HDD + 1 SSD met behulp van een optibay. Geheugen eenvoudig en goedkoop uitbreidbaar naar 8GB ongeveer 50 euro) Koop een van beide bij een toko zoals Dixons en je hebt 3 jaar garantie en geen apple care nodig.. let alleen op dat ze je geen dure verzekering aansmeren als je die niet nodig vindt.

- Krachtiger

Succes met de keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

crazymonkey87 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 11:09:
Ik zou voor de Pro gaan, beargumentatie:

- Makkelijker nadien te upgraden (SSD of 1 HDD + 1 SSD met behulp van een optibay. Geheugen eenvoudig en goedkoop uitbreidbaar naar 8GB ongeveer 50 euro) Koop een van beide bij een toko zoals Dixons en je hebt 3 jaar garantie en geen apple care nodig.. let alleen op dat ze je geen dure verzekering aansmeren als je die niet nodig vindt.

- Krachtiger

Succes met de keuze
Je gaat echter voorbij aan:

- zwaarder
- bijzonder reflectief scherm (MBA is minder glossy) met lagere resolutie (1280x800) dan de MBA (1440x900)
- minder battery life

Verder is de huidige Pro niet bijzonder veel krachtiger dan de Air, en komt de Air standaard met een SSD.

Dan gaan we even rekenen (zonder kortingen) en dan kost een 13inch Pro met 8GB RAM (zelf upgraden) en SSD (128GB Crucial M4) je ongeveer 1380 EUR. Voor datzelfde bedrag heb ik een 13inch Air met de Core i7 upgrade, 128GB SSD én 8GB RAM.

Dan heb ik dus een Air, die:
- op CPU vlak niet onderdoet voor de Pro. De base-clock van de Pro is weliswaar hoger, maar de Turbo van de Air is 200MHz hoger. Daarnaast heeft de Air een Haswell i7, en de Pro een Ivy Bridge i5.

- op memory gebied niet onderdoet voor de Pro, tenzij je per se 16GB RAM wilt (maar dan is de Pro weer duurder). Het memory in de Air is ook nog eens zuiniger. Het is enkel niet te upgraden, maar de vraag is of je dat zult doen.

- op storage vlak niet onderdoet voor de Pro. Je kunt -voor meer geld- in zowel de Air als de Pro meer storage plaatsen. Je kunt in de Pro de optical drive verwisselen voor een optibay met harddisk, maar hiermee verlies je -als Apple het merkt- wel de garantie op je MacBook Pro. Let ook: niet iedereen is een knutselaar. Daarnaast is de SSD in de Air aanzienlijk sneller dan wat je aan SATA SSD in de Pro kwijt kunt.

- een beter scherm heeft dan de Pro. De kleurreproductie van de Pro is slechts iets beter dan die van de Air, en beide zijn onvoldoende om echt als ideaal omschreven te worden. De Air heeft echter wel 25% meer pixels op het scherm, en minder reflecties.

- een betere IGP heeft dan de Pro. Intel graphics gaan nooit wereldschokkend snel zijn, maar de HD5000 in de Air is sneller dan de HD4000 in de Pro. Simpel zat.

- lichter is dan de Pro. De MacBook Air is bijna 35% lichter dan de Pro, en heeft ook nog eens een poweradapter die kleiner en lichter is.

- langer meegaat op accu dan de Pro. De Pro houdt het na 5-7 uur wel voor gezien, en voor de 7 uur moet je redelijk je best doen. De Air gaat, volgens reviews, 10-11 uur mee bij 'wireless productivity', en moet dus een volle collegedag wel halen.

Verder koop je een dergelijke built-to-order MacBook Air bij Apple zelf, en zijn zij dus ook verantwoordelijk voor de garantie (volgens Europese richtlijnen). In het eerste jaar na aanschaf heb je nog steeds de mogelijkheid om voor AppleCare te gaan, dus die beslissing kun je ook prima uitstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worsteneter
warcow schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:59:
[...]

Je vergelijkt een OS met een systeem hier? Je kan de hardware tegen hardware vergelijken of software tegenover software. In het geval van de software ben ik het met je eens dat je in de meeste gevallen meer kan met windows, al dan niet met een minder soepele interface. (gebruik momenteel beiden)
In het geval van hardware zou ik de mac groter noemen in mogelijkheden. Je kan met meer gemak windows op je mac klappen dan osx op je windows pc. (ervaring)

*knip*

1. We zitten hier niet te wachten op deze toon

2. We zitten hier niet te wachten op FUD

Het is helemaal prima dat jij OSX minder goed vindt dan Windows, maar wat kom je in vredesnaam in Apple Talk doen dan? Ik heb nog geen steekhoudend argument gelezen waarom Windows nou écht beter zou zijn dan OSX, en ik betwijfel of je ook daadwerkelijk in staat gaat zijn om zo'n argument te geven.

Daarnaast heb ik je al eerder gewaarschuwd dat een Windows versus OSX discussie hier ongewenst is, en toch ga je door.

[ Voor 29% gewijzigd door Whieee op 19-06-2013 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:34
Worsteneter schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:28:
[...]

Oh jezus, is schreef mac ipv OS x.. je begreep het toch wel nietwaar? Is toch duidelijk een software vergelijking? Mac als systeem bestaat niet eens.. dat is nog altijd iMac of book. Beetje moeilijk doen. Het is en blijft een inferieur OS. Punt uit.

Kijk eens naar Dell XPS; strakke laptop's en ultrabooks voor best een dikke prijs, maar er is hier een topic met allerlei kortingscodes en truucjes, dan heb je écht een dikke bak voor strakke prijs ;)
Vind je jezelf nou niet te ver gaan? De TS heeft heel duidelijk aangegeven te willen kiezen tussen 2 Mac's en je bent al eerder aangesproken op het feit dat je telkens maar een Dell probeert te adviseren. En ja, ik weet dat je gezegd heb dat je voor de Air moet gaan met 8gb en 256 gb, maar laat het daar dan bij en laat dit topic verder met rust. Je draagt niet bij aan de discussie.

Ik heb ook lang getwijfeld, maar eigenlijk voornamelijk tussen de Air en de Pro Retina. Ik heb afgelopen week voor de Air gekozen, vanwege de accuduur en de draagbaarheid. Het verschil met de normale Pro is nog groter. Mijn advies is dan ook voor een geupgrade Air te gaan. 8gb is vermoedelijk toch wel het minimum. Persoonlijk heb ik geen 256 nodig, omdat al mijn bestanden op een externe harde schijf staan, maar het is het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Worsteneter schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 15:28:
[...]

Oh jezus, is schreef mac ipv OS x.. je begreep het toch wel nietwaar? Is toch duidelijk een software vergelijking? Mac als systeem bestaat niet eens.. dat is nog altijd iMac of book. Beetje moeilijk doen. Het is en blijft een inferieur OS. Punt uit.

Kijk eens naar Dell XPS; strakke laptop's en ultrabooks voor best een dikke prijs, maar er is hier een topic met allerlei kortingscodes en truucjes, dan heb je écht een dikke bak voor strakke prijs ;)
offtopic:
Don't feed the troll, don't feed the troll, don't... ah, the h*ll with it

Inferieur OS? Op welk vlak dan? Op gebruiksvriendelijkheid? Op performance vlak? Op veiligheid? Of misschien is de BSD basis niet stabiel genoeg? Ik heb de indruk dat je nog niet veel met Mac OS gewerkt hebt, want het is niet inferieur of superieur aan iets anders, het is gewoon een degelijk OS.
De TS heeft duidelijk de keuze al gemaakt en vraagt advies tussen twee verschillende portables met hetzelfde OS. Je kan aangeven dat er alternatieven zijn, maar de gemiddelde bezoeker van GoT weet ook wel dat Dell laptops maakt.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Mijn dank voor alle feedback. Ben vandaag in Zwolle langs geweest bij xando.
Persoonlijk is de gewone Macbook Pro bij mij niet meer in beeld ivm scherm resolutie en draagbaarheid.
De verkoper heeft mij vandaag wel min of meer over gehaald voor MacBook Pro met Retina-display ipv de MBA met 8GB upgrade. haar huidige Macbook white kan worden ingeruild voor ca € 300-350 en studenten korting van 6% De verkoper was vrij stellig dat de Pro Retina veel krachtiger is dan de MBA. De mogelijkheid van inruil spreekt mij wel aan maar ga denk ik ook een advertentie hier op tweakers en makttplaats zetten, De € 300 is natuurlijk wel een bodem prijs en met sortware CS5 is er denk ik wel meer voor te krijgen. Er is natuurlijk nog wel het voordeel van de 3 jaar Dixons garantie dus waar ik eventueel ga kopen ben ik nog niet uit.
Begreep ook van de verkoper dat MacBook Pro met Retina eigenlijk een soort samensmelting is tussen de Pro en Air, bijna zo licht als de MBA maar wel krachtiger en een veel beter beeldscherm. (De scherm resolutie vond ik indrukwekkend)
Was ook nog bij Dixons vandaag en heb vast een USB 3.0 externe disk gekocht die ik bij de cheque doe als examen cadeau. Bij Dixons was er nog geen nieuwe MBA in de winkel maar daar was het advies om een verzekering af te sluiten tegen vallen, diefstal etc voor €12 per maand. Op zich te overzien en heeft mi wel meerwaarde dan Apple-care.
Vragen: Heeft de vverkoper gelijk over de specs van de MBP-Retrina tov MBA?
Dus is de MBP-Retrina beter en meer geschikt voor de studie dan MBA (+8GB)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
clemento schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 16:49:
Mijn dank voor alle feedback. Ben vandaag in Zwolle langs geweest bij xando.
Persoonlijk is de gewone Macbook Pro bij mij niet meer in beeld ivm scherm resolutie en draagbaarheid.
De verkoper heeft mij vandaag wel min of meer over gehaald voor MacBook Pro met Retina-display ipv de MBA met 8GB upgrade. haar huidige Macbook white kan worden ingeruild voor ca € 300-350 en studenten korting van 6% De verkoper was vrij stellig dat de Pro Retina veel krachtiger is dan de MBA. De mogelijkheid van inruil spreekt mij wel aan maar ga denk ik ook een advertentie hier op tweakers en makttplaats zetten, De € 300 is natuurlijk wel een bodem prijs en met sortware CS5 is er denk ik wel meer voor te krijgen. Er is natuurlijk nog wel het voordeel van de 3 jaar Dixons garantie dus waar ik eventueel ga kopen ben ik nog niet uit.
Begreep ook van de verkoper dat MacBook Pro met Retina eigenlijk een soort samensmelting is tussen de Pro en Air, bijna zo licht als de MBA maar wel krachtiger en een veel beter beeldscherm. (De scherm resolutie vond ik indrukwekkend)
Was ook nog bij Dixons vandaag en heb vast een USB 3.0 externe disk gekocht die ik bij de cheque doe als examen cadeau. Bij Dixons was er nog geen nieuwe MBA in de winkel maar daar was het advies om een verzekering af te sluiten tegen vallen, diefstal etc voor €12 per maand. Op zich te overzien en heeft mi wel meerwaarde dan Apple-care.
Vragen: Heeft de vverkoper gelijk over de specs van de MBP-Retrina tov MBA?
Dus is de MBP-Retrina beter en meer geschikt voor de studie dan MBA (+8GB)?
De Pro met Retina is inderdaad een stuk krachtiger dan de Air, maar het zijn dan ook twee verschillende machines. De huidige generatie Pro met Retina draait nog op Ivy Bridge, waarbij het grafische gedeelte door de HD4000 verzorgd wordt. Dit is een volle stap minder dan de huidige processor (Haswell) en grafische kaart die in de Air zit (HD5000). Reviews op Engadget en The Verge, bijvoorbeeld, geven ook aan dat het grafische gedeelte het schitterende scherm niet voldoende aan kunnen sturen, waardoor het stotterig en wat lagger-ig is.

Het grote voordeel is dat de Pro-Retina standaard met 8gb wordt geleverd en het scherm vele malen beter is dan in de Air. Ook de processor is dus krachtiger, maar dat verschil merk je volgens Engadget (Bron: review 13 inch retina Pro) bijna niet.

De Pro-Retina heeft nog geen upgrade naar Haswell (nieuwe processors waar de Air dus op draait), maar die komt waarschijnlijk in het najaar. Batterijduur van de Air is een stuk beter.

Mijn idee is dat deze twee moeilijk te vergelijken zijn, omdat ze anders in de markt gezet worden door Apple. De vraag is of de huidige Pro-Retina goed genoeg is om de meerprijs van 400 euro te rechtvaardigen. Persoonlijk vind ik van niet (vandaar dat ik de Air heb besteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:49
Voor de studie zijn beide Macbooks geschikt.
Echter is de MBP retina 13" niet "veel krachtiger"
Voordelen en nadelen afwegen.

- Macbook Air extreem licht.
- Macbook Pro 13 retina. Ontzettend mooi scherm.
- Accuduur heeft de air weer in zijn voordeel.

Zo kunnen we eigenlijk wel een tijdje doorgaan. ;)
Ik stem voor het idee om je dochter een Cheque te geven en haar zelf te laten kiezen.
Misschien weet je zelfs al wel wat ze mooier vind? Een air of een pro? Anders even polshoogte nemen wat ze mooier vind? ;)

Maak je niet druk om "Is de Macbook wel krachtig genoeg" voor de opleiding.
Dat zit meer dan snor met beide macs.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
De keuze leg ik idd in handen van mijn dochter. Het zou zomaar kunnen dat ze gaat kiezen voor de standaard Pro of misschien nog een poosje met haar Mackbook white uit de voeten kan en aankoop uitstelt tot het apparaat uit elkaar valt Zou nog wel kunnen overwegen een SSD erin te zetten?
Voordeel van de cheque is dat ik die limiteer op € 1139 (de prijs van MBA + 8gb) met inruil en zelf bijleggen kan ze voor een zwaardere MBP gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Als budget niet (veel) uitmaakt geef ik de voorkeur aan de retina, al zou ik even afwachten in dat geval. Ik verwacht dat de MacBook Pro's (dus ook met retina scherm) zeer binnenkort een upgrade naar Haswell krijgen, en die extra grafische kracht komt zeker goed uit bij een retina scherm (4x zoveel pixels als de reguliere 13inch MacBook Pro).

De retina MacBook Pro is naar mijn mening zeker niet veel sneller dan de nieuwe MacBook Air, maar heeft vooral als voordeel dat er een veel beter scherm in zit, en je meer display outputs hebt (2x thunderbolt, 1x HDMI). De nieuwe MacBook Air met 8GB en Core i7 upgrade zal qua performance niet (veel) onderdoen voor de huidige retina MacBook Pro, is lichter, gaat langer mee op accu, maar heeft zonder meer een minder goed scherm dan de retina MacBook Pro.

Als de retina MacBook Pro een upgrade naar Haswell krijgt, zou mijn voorkeur waarschijnlijk richting de retina MacBook Pro gaan omwille van het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is het trouwens niet zo dat de air ook een stuk warmer wordt juist door de kleinere behuizing? zelfs mijn pro wordt redelijk warm tijdens illustrator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoringDay
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-05 21:49
Heb een Air (prima laptop) en die van mij wordt niet heel warm.
Maar ik zeg als je kan veroorloven, ga voor de pro.
Schijfruimte is denk ik wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ik heb zelf de macbook pro 2013 13" en geupgrade naar 8gb en 256gb ssd, de upgrade mogelijkheid was de voornaamste reden maar achteraf was ik toch liever voor een air gegaan met 8gb en 256gb ssd, bijna net zo snel en zelfs een hogere resolutie.. af en toe baal ik echt van 1280x800 maar kan er mee leven aangezien ik nog een desktop heb met 2 schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

klopt maar het verschil tussen de resolutie van de air en pro is nou ook weer niet zo belachelijk groot.
voor het tikken van documenten en maken van presentaties is het groot zat. zelfde voor de photoshop opdrachtjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Anoniem: 350042 schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:02:
klopt maar het verschil tussen de resolutie van de air en pro is nou ook weer niet zo belachelijk groot.
voor het tikken van documenten en maken van presentaties is het groot zat. zelfde voor de photoshop opdrachtjes
1440x900 is 26,56% meer pixels dan 1280x800. Dat vind ik om eerlijk te zijn een stevig verschil. Naar mijn mening is die 26,56% ook het verschil tussen 'net te weinig' en 'net genoeg'. Dat is uiteraard volledig persoonlijk.

Het voordeel van de retina MacBook Pro op dit vlak is dat de resolutie kunt 'opschalen' tot het equivalent van 1440x900 of zelfs 1680x1050. Met de reguliere Pro is het 1280x800 en meer niet. Ook de Air zit vast op 1440x900. Ik merk dat ik op mijn retina MacBook Pro de meeste tijd op 'looks like 1440x900' draai, en soms als ik even écht meer ruimte nodig heb opschaal naar 'looks like 1680x1050'. De 'best for retina' optie gebruik ik vrijwel nooit, omdat ik 1280x800 (of eigenlijk 'looks like 1280x800' ) gewoon te weinig vind.

Kijkend naar het budget van clemento, en de momenteel beschikbare machines, staat de 'reguliere' 13inch MacBook Pro volledig buitenspel. Te duur voor wat je krijgt (100 euro duurder dan de Air, en geen SSD), te lage resolutie, te zwaar. Tenzij je écht absoluut niet zonder optical drive, firewire en ethernet poort kunt, én 16GB RAM nodig hebt is de Air op alle fronten beter dan de Pro.

De vergelijking met de 13inch retina is lastiger, omdat de machines meer op elkaar lijken, en omdat de retina MacBook Pro een aantal tekortkomingen van de reguliere 13inch oplost (scherm, gewicht). Ik verwacht dat de nieuwe Air iets 'snappier' gaat zijn dan de retina (minder pixels om aan te sturen én een krachtigere IGP), maar het scherm van de retina is wel een bijzonderheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Whieee op 19-06-2013 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Een vergelijking van prijzen MacBook Pro Retina:
- Met onderwijs korting : € 1.407,23
- Bij Dixons : € 1.529,-
- Bij Xando : € 1.529,-

Voordelen en kortings mogelijkheden:
- edu 8% ( € 120,- ) korting
- dixons 10% airmails korting ( 10.000 airmails inwisselen) + 4% scholieren korting + 3 jaar dixons garantie
- xando:6% scholieren korting + mogelijkheid inruil voor Macbook white

Slimste keuze is Dixons en de huidige Macbook particulier verkopen.
Bij Dixons eventueel € 12,- p/m schade/diefstal verzekering.

Nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

clemento schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 21:22:
Een vergelijking van prijzen MacBook Pro Retina:
- Met onderwijs korting : € 1.407,23
- Bij Dixons : € 1.529,-
- Bij Xando : € 1.529,-

Voordelen en kortings mogelijkheden:
- edu 8% ( € 120,- ) korting
- dixons 10% airmails korting ( 10.000 airmails inwisselen) + 4% scholieren korting + 3 jaar dixons garantie
- xando:6% scholieren korting + mogelijkheid inruil voor Macbook white

Slimste keuze is Dixons en de huidige Macbook particulier verkopen.
Bij Dixons eventueel € 12,- p/m schade/diefstal verzekering.

Nog andere opties?
Zoals al door een aantal mensen gezegd; het is geen slecht idee om even te wachten tot eind augustus om te zien welke modellen er een update hebben gekregen. De kans op andere prijzen is daarbij niet groot, maar het kan.

Persoonlijk heb ik al m'n macs bij Apple zelf gekocht, waarvan eentje met studentenkorting. Zou mijn eerste keus zijn, tenzij er een beter alternatief voorhanden is. De Dixons optie ziet er aantrekkelijk uit, maar afhankelijk van wat je het meeste aanspreekt zou ik wel even de voorwaarden lezen. Zo zie ik hier dat ze eigenlijk de normale garantie geven. Verwachtte levensduur is drie jaar. Na een jaar moet je zelf aantonen dat een eventueel defect niet door jezelf is ontstaan (lees ook: kunnen ze je claim afwijzen), en ze geven ook aan eventueel een reparatie bijdrage te vragen. Heel goed dat ze dat zelf op hun website zetten, maar, nou ja. Dat 'drie jaar garantie' te noemen kan misleidend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjiwa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:35
MediaMarkt Breda heeft nu de Macbook Pro 13" (MD101N/A) voor 999,-

http://flyer.redblue.de/N...JP1/NL_MM_BRD_1706JP1.pdf

Laatste pagina.

Dan zou ik zelf 8GB ram halen en erin zetten.

PSN/XBL: DarkTaufu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Tektoon schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 22:43:
[...]

Zoals al door een aantal mensen gezegd; het is geen slecht idee om even te wachten tot eind augustus om te zien welke modellen er een update hebben gekregen. De kans op andere prijzen is daarbij niet groot, maar het kan.

Persoonlijk heb ik al m'n macs bij Apple zelf gekocht, waarvan eentje met studentenkorting. Zou mijn eerste keus zijn, tenzij er een beter alternatief voorhanden is. De Dixons optie ziet er aantrekkelijk uit, maar afhankelijk van wat je het meeste aanspreekt zou ik wel even de voorwaarden lezen. Zo zie ik hier dat ze eigenlijk de normale garantie geven. Verwachtte levensduur is drie jaar. Na een jaar moet je zelf aantonen dat een eventueel defect niet door jezelf is ontstaan (lees ook: kunnen ze je claim afwijzen), en ze geven ook aan eventueel een reparatie bijdrage te vragen. Heel goed dat ze dat zelf op hun website zetten, maar, nou ja. Dat 'drie jaar garantie' te noemen kan misleidend zijn.
Op dit moment heeft de MBP Retina mijn voorkeur maar ze moet zelf beslissen en hopelijk in september een upgrade van de MBP Retina met meer krachtiger CPU die de hoge resolutie van het scherm beter aan kan. Prijzen zullen niet omhoog schieten. Ook mijn dank voor de garantie tip, je kan je ten onrechte veilig voelen. Wel vind ik een verzekering vallen/diefstal mogelijkheid wel een aantrekkelijke optie en ik kan een zwik airmails inwisselen.
Tjiwa schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 00:04:

Laatste pagina.

Mooie deal alleen deze MPB heeft niet mijn voorkeur maar ik ga het wel onder de aandacht van mijn dochter brengen. Geheugen kan ook later bijgeplaatst worden.

[ Voor 8% gewijzigd door clemento op 20-06-2013 08:20 . Reden: Tekst stond verkeerd in quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Tjiwa schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 00:04:

Laatste pagina.

En extragratis een goede deal om de keuze nog lastiger te maken: http://www.icentre.nl/13-macbook-air-3rd-i5-1-8ghz, wat mij ook geen rare deal lijkt, is wel een Ivy Bridge, maar hoeft geen probleem te zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
De 3rd generation Air is niet in beeld wat mij betreft, dan liever wat extra uitgeven. Bij de introductie (twee weken geleden) van de laatste MBA was ik juist getriggert door de veel betere specs waardoor die een volwaardige vervanger van de gewone MBP zou kunnen dienen (de reden voor het starten van dit topic). De MBP-Retina had ik totaal niet in gedacht ivm het toenmalig budget. De mogelijke opvolger in september van MBP-Retina lijkt mij op dit moment de ultimate Mackbook 2013 maar mijn dochter zal zelf moeten beslissen. Mijn bijdgrage en van haar oma en haar oom is gelimiteerd op € 1.139,- en eventueel dan nog de Airmails, eigen bijdrage en inruil/verkoop huidige Mackbook mogelijheid om het budget wat te kunnen verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
merauder schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 07:02:
[...]

En extragratis een goede deal om de keuze nog lastiger te maken: http://www.icentre.nl/13-macbook-air-3rd-i5-1-8ghz, wat mij ook geen rare deal lijkt, is wel een Ivy Bridge, maar hoeft geen probleem te zijn toch?
Lijkt mij juist geen beste deal. Deze MacBook Air is maar 70 euro goedkoper dan de huidige generatie en dan heb je dus niet de batterijduur en niet de betere SSD in de huidige generatie. Zou het dus zeker niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
Je hebt trouwens ook door wat je aan het doen bent? :P
Eerst beginnen bij een standaard Pro of Air, en nu zit je al over upgrades op je Air of een Retina te praten.
Zoals gezegd moeten beide apparaten dit makkelijk aankunnen, dus je gaat nu het mooie rijtje van upgrades af om vervolgens net als ik bij de maximale configuratie uit te komen.
Ik raad je dus echt aan om nou een keer je budget vast te stellen. Je hoeft toch niet koste wat het kost alles uit te geven? Als je die Air neemt, desnoods met 8gb, en de oude MacBook verkoopt, dan is dat toch ook goed? Ben je alleen €300 minder kwijt, maar dat kan geen kwaad lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

clemento schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 08:32:
De 3rd generation Air is niet in beeld wat mij betreft, dan liever wat extra uitgeven. Bij de introductie (twee weken geleden) van de laatste MBA was ik juist getriggert door de veel betere specs waardoor die een volwaardige vervanger van de gewone MBP zou kunnen dienen (de reden voor het starten van dit topic). De MBP-Retina had ik totaal niet in gedacht ivm het toenmalig budget. De mogelijke opvolger in september van MBP-Retina lijkt mij op dit moment de ultimate Mackbook 2013 maar mijn dochter zal zelf moeten beslissen. Mijn bijdgrage en van haar oma en haar oom is gelimiteerd op € 1.139,- en eventueel dan nog de Airmails, eigen bijdrage en inruil/verkoop huidige Mackbook mogelijheid om het budget wat te kunnen verhogen.
- Voor 1484 koop je in de Apple Education Store een MacBook Air 13inch met Core i7 upgrade, 8GB RAM en 256GB SSD
- Voor 1297 koop je in de Apple Education Store een MacBook Air 13inch met Core i7 upgrade, 8GB RAM en 128GB SSD
- voor 1437 koop je in de Apple Education Store een MacBook Pro met retina display (i5, 8GB, 128GB SSD)

Als je via Apple je Mac aanschaft gelden gewoon de Europese richtlijnen (die Dixons stiekem in de kleine lettertjes ook gewoon aanhoudt. Staar je niet blind op '3 jaar garantie' ). Daarnaast zou je de opbrengst van de verkoop van de MacBook kunnen gebruiken om AppleCare mee te financieren. AppleCare kan aangeschaft worden in het eerste jaar na aanschaf van een Mac.

Ik ben persoonlijk geen groot voorstander van het aanschaffen van Macs via grote retailers die zelf geen Apple Authorized Service Provider zijn. Als je Mac namelijk stuk gaat, kan je hem zomaar eens een tijdje kwijt zijn. Dat kan bij een AASP of bij Apple ook, maar de lijnen zijn aanzienlijk korter. Ik kon mijn rMBP aanschaffen met (fikse) korting bij de MediaMarkt, maar heb uiteindelijk ervoor gekozen om hem gewoon aan te schaffen bij de Apple Store in Amsterdam. Ik heb simpelweg betere ervaringen met de service van Apple dan met die van de MediaMarkt.

Met AppleCare mag je met je MacBook bij elke AASP aankloppen als er iets mee is, los van waar je hem gekocht hebt.

edit:
Voor de keuze tussen Air en Pro:
- als je nu wilt aanschaffen: neem de Air. Air heeft Haswell, Air heeft snellere SSD, Air gaat langer mee op accu, Air is goedkoper. Retina is awesome, maar uiteindelijk wil je daar ook een snellere IGP in.
- als je kunt wachten: kijk of Apple in de komende maanden een Haswell upgrade voor de retina MacBook Pro uitbrengt en vergelijk dan opnieuw.

Met de Air doe je hoe dan ook geen miskoop, en ik zou in dit geval voor de Air gaan. Neem de Core i7 upgrade, ga eventueel (als het budget er toch is) voor de 256GB SSD, en laat het retina scherm even voor wat het is.

[ Voor 12% gewijzigd door Whieee op 20-06-2013 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:42

Grin

Ride si sapis.

Whieee schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:21:
[...]

edit:
Voor de keuze tussen Air en Pro:
- als je nu wilt aanschaffen: neem de Air. Air heeft Haswell, Air heeft snellere SSD, Air gaat langer mee op accu, Air is goedkoper. Retina is awesome, maar uiteindelijk wil je daar ook een snellere IGP in.
- als je kunt wachten: kijk of Apple in de komende maanden een Haswell upgrade voor de retina MacBook Pro uitbrengt en vergelijk dan opnieuw.

Met de Air doe je hoe dan ook geen miskoop, en ik zou in dit geval voor de Air gaan. Neem de Core i7 upgrade, ga eventueel (als het budget er toch is) voor de 256GB SSD, en laat het retina scherm even voor wat het is.
Hear hear, aan deze wijze woorden ga ik niks toevoegen!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Whieee schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 10:21:
[...]

- Voor 1484 koop je in de Apple Education Store een MacBook Air 13inch met Core i7 upgrade, 8GB RAM en 256GB SSD
- Voor 1297 koop je in de Apple Education Store een MacBook Air 13inch met Core i7 upgrade, 8GB RAM en 128GB SSD
- voor 1437 koop je in de Apple Education Store een MacBook Pro met retina display (i5, 8GB, 128GB SSD)
Via Surfspot zijn de prijzen iets gunstiger:
- MacBook Air 13inch met Core i7 upgrade, 8GB RAM en 256GB SSD : € 1.452,00
- MacBook Air 13inch met Core i7 upgrade, 8GB RAM en 128GB SSD: € 1.268,08
- MacBook Pro met retina display (i5, 8GB, 128GB SSD) : € 1.407,23

De MBA upgrade van i5 naar i7 kost € 137,94 dat vind ik best veel geld.
De MBA van mijn voorkeur: 8GB RAM en 128GB SSD: € 1.130,14
Dat is dus € 277 minder dan de "min of meer" op rekenkracht vergelijkbare MacBook Pro Retina.
De upgrade naar 256 GB vind ik niet echt nodig maar de i7 upgrade is misschien wel aantrekkelijk/nuttig.

Mijn dochter zal beslissen ik ga misschien zaterdag samen kijken in een Macstore.
Als de MBA 13inch met 8Gb/128GB bevalt dan koop ik gelijk en anders wordt het een cheque.
Zie ook wel voordelen in Macstore en heb genoeg argumenten gehoord hier om mij hopelijk niet om te laten praten voor een duurdere uitvoering als waar ik orgineel van uit had willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

clemento schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:46:
[...]

Via Surfspot zijn de prijzen iets gunstiger:
- MacBook Air 13inch met Core i7 upgrade, 8GB RAM en 256GB SSD : € 1.452,00
- MacBook Air 13inch met Core i7 upgrade, 8GB RAM en 128GB SSD: € 1.268,08
- MacBook Pro met retina display (i5, 8GB, 128GB SSD) : € 1.407,23

De MBA upgrade van i5 naar i7 kost € 137,94 dat vind ik best veel geld.
De MBA van mijn voorkeur: 8GB RAM en 128GB SSD: € 1.130,14
Dat is dus € 277 minder dan de "min of meer" op rekenkracht vergelijkbare MacBook Pro Retina.
De upgrade naar 256 GB vind ik niet echt nodig vind ik maar de i7 upgrade wel aantrekkelijk/nuttig.

Mijn dochter zal beslissen ik ga misschien zaterdag samen kijken in een Macstore.
Als de MBA 13inch met 8Gb/128GB bevalt dan koop ik gelijk en anders wordt het een cheque.
Zie ook wel voordelen in Macstore en heb genoeg argumenten gehoord hier om mij hopelijk niet om te laten praten voor een duurdere uitvoering als waar ik orgineel van uit had willen gaan.
De upgrade van i5 naar i7 is niet goedkoop, maar in dit geval naar mijn mening wel nuttig. Onthoud overigens dat de upgrades (8GB RAM, Core i7) build-to-order opties zijn. Wanneer je dergelijke opties wilt en je gaat de MacBook aanschaffen bij een reseller, zijn er 2 opties:

1. De reseller is slim geweest en heeft wat BTO modellen op voorraad en een van die modellen komt overeen met jouw wensen
2. De reseller gaat de BTO bestellen bij zijn leverancier (meestal niet direct Apple), en je mag een paar weken wachten tot jouw Mac het traject van Apple naar leverancier naar reseller heeft afgelegd. Als je BTO opties wilt (en in het geval van de MacBook Air wil je dat) is de beste optie: bestellen bij Apple. Wellicht niet de goedkoopste optie, maar wel de optie waarbij het minst mis kan gaan, je de machine het snelst hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Battle Air - Pro *knip*
Mooie battle! :)

Ik meng me er toch nog even in. Nu niet zo zeer grafisch als filmisch. Is Final Cut Pro X een pakket dat de mening nog gaat veranderen? Er moet bij gezegd worden dat het niet om professioneel editen gaat maar vooral om een gevorderde hobby. Een half uur extra final rendertijd is geen punt, een beetje vloeiend editen wel!

Gaat beide keren om een 13" variant van de macbooks, beide met alleen een upgrade naar 8GB RAM. Iemand pro's en con's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

iAmRenzo schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 20:12:
[...]

Mooie battle! :)

Ik meng me er toch nog even in. Nu niet zo zeer grafisch als filmisch. Is Final Cut Pro X een pakket dat de mening nog gaat veranderen? Er moet bij gezegd worden dat het niet om professioneel editen gaat maar vooral om een gevorderde hobby. Een half uur extra final rendertijd is geen punt, een beetje vloeiend editen wel!

Gaat beide keren om een 13" variant van de macbooks, beide met alleen een upgrade naar 8GB RAM. Iemand pro's en con's?
Verandert niets aan mijn eerdere 'battle' ;)

Sowieso zal de Air soepeler werken vanwege de SSD, al kan capaciteit een issue worden als je met veel raw video werkt. Voor vloeiend bewerken gaat mijn voorkeur naar een Air, aangezien Final Cut nogal wat kan offloaden naar de GPU, en de HD5000 is nu eenmaal krachtiger dan de HD4000.

Persoonlijk zou ik voor 'gevorderd' videobewerken toch kijken naar een machine met een dedicated GPU, al is het maar vanwege Core Video, waar de Apple apps toch redelijk wat mee doen. Een cMBP 15" met extra RAM en eventueel een SSD zou een aanzienlijke performancewinst kunnen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
DwightKSchrute schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 08:38:
[...]

Lijkt mij juist geen beste deal. Deze MacBook Air is maar 70 euro goedkoper dan de huidige generatie en dan heb je dus niet de batterijduur en niet de betere SSD in de huidige generatie. Zou het dus zeker niet doen.
Excuus, zat met mijn hoofd nog bij de prijzen van 2011, toen zat de MBA 13 nog op +/- 1250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Laatst online: 18:53
En een update van de Retina 13" is toch wel op handen: http://www.macrumors.com/...modest-performance-gains/ dat is van vandaag.

Misschien een "stille" update zoals ze al vaker hebben gedaan voor de MacBooks.
Dan heb je het mooiste van twee werelden denk ik :)

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Dat zou erg mooi zijn. Geld dat dan voor de nieuwe bestellingen? Wel oppassen dan natuurlijk dat je niet een oude versie krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

clemento schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 06:06:
Dat zou erg mooi zijn. Geld dat dan voor de nieuwe bestellingen? Wel oppassen dan natuurlijk dat je niet een oude versie krijgt.
Als je bij Apple zelf bestelt moet dat goed komen. Wel wachten tot op de Apple site te lezen is dat er daadwerkelijk Haswell in de rMBP zit uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Laatst online: 18:53
Whieee schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 08:05:
[...]

Als je bij Apple zelf bestelt moet dat goed komen. Wel wachten tot op de Apple site te lezen is dat er daadwerkelijk Haswell in de rMBP zit uiteraard ;)
Inderdaad, ze zullen dit dan natuurlijk wel eerst updaten op de site, maar ik verwacht het niet voor eind augustus moet ik zeggen.

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Laatst online: 30-03 20:00
Fingers crossed dat op het 13" retina model 16GB tot de mogelijkheden behoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Wat zou je met 16GB willen doen?
Niet een beetje overkill?

Of daadwerkelijk performance-winst t.o.v. 8GB RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
Tha BasZ schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 10:47:

16B ligt er een beetje aan wat je doet. Als je veel VM's draait op je Mac, wordt je inderdaad blij van 16GB RAM .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Whieee schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 08:05:
[...]

Morgen gaan we kijken naar de MBA en rMBP.
Zonder zelf bijbetalen kan mijn dochter de MBA + 8GB RAM krijgen als examen gift. ( € 1.130,-)
Wil ze MBA + i7 dan het verschil zelf bijbetalen. (+ € 138,-)
Wil ze rMBP + Haswell + i7 dan wachten en het verschil zelf bijbetalen. (+ € 461)
Ik vermoed dat ze voor de rMBP + Haswell zal gaan dus dat wordt dan september.
Morgen nader bericht.... :)

edit: Heb samenvatting van advies in deze treat gecopierd in document en geprint. Ook lijstje met de specs zodat ik me niet om laat praten door verkoper voor een gewone MBP maar goed dochter heeft laatste woord hierover.

[ Voor 14% gewijzigd door clemento op 21-06-2013 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Een aantal jaar geleden vonden we 8GB ook overkill. En aangezien je de rMBP niet later uit kunt breiden zou je het kunnen zien als investeren in de toekomst ;) Voor sommige zaken wil je echter gewoon zoveel mogelijk RAM hebben. Dat kan om VMs gaan, maar ook om te werken met grote grafische files, video, etc.
merauder schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 11:38:
[...]

16B ligt er een beetje aan wat je doet. Als je veel VM's draait op je Mac, wordt je inderdaad blij van 16GB RAM .
Je moet natuurlijk wel een klein beetje in de gaten houden dat hoeveelheid CPU en RAM in verhouding is. Al hangt dat weer af van wat voor VMs je draait. Als je niet heel erg CPU-heavy VMs draait die wel redelijk wat geheugen nodig hebben, dan is een dualcore met 16GB RAM niet heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Morgen komt niet uit.
We gaan woensdag naar de Macshop.
Verder geen nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Laatst online: 30-03 20:00

Voor VM's inderdaad. Ik zal met 8Gb ook wel uit de voeten kunnen maar heb nu een 2012 13" met daarin 16GB en dat went snel :)
Pagina: 1 2 Laatste