Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06-2024
Hoi tweakers,

Recent heb ik een topic geopend Macbook Arc vs Pro (Voor grafische opleiding).
In dit topic wil ik graag de vergelijking maken tussen de rMBP 13-inch en de MBP 15 inch.
Wat achtergrond:
Zelf werk ik niet met Apple maar mijn dochter Sanne dus wel. Sanne heeft CIPAB grafische MBO opleiding gedaan in Zwolle en gaat in september naar Den Bosch HBO kunstacademie st.Joost.
Ik ben werkzaam bij Wageningen Universiteit en Research (WUR) en hou mij bezig met Geografische Informatie Systemen, dat zijn ruimtelijke analyses met kaarten in 2D en 3D en in de tijd zowel met polygonen, rasters en punten wolken. Maar dat terzijde, helaas is GIS meer op MS-systemen gebasseerd maar voor publicaties heb ik wel data aan opmakers geleverd die met Apple werken.

Waarom dit topic en niet doorgaan in het vorige topic?

De focus van het eerste topic was budget van €1200 en MBA vs MBP 13-inch.
De MBA die mijn liefde heeft is een fantastische laptop maar ik kom wel steeds meer "tekortkomeningen" tegen voor het doel waar de laptop voor gebruikt gaat worden. Natuurlijk de vraag waarom zou een eerste jaars HBO studente meer behoefte hebben aan grafische rekenkracht of een hele hoge resolutie Retrina scherm?
Maar goed ik denk wel dat het nuttig is de keuze van meer grafische kwaliteit in overweging te nemen.
De aanschaf van een nieuwe Apple doe je voor jaren en ik wil graag de juiste keuze maken.
De huidige Macbook White kan eventueel nog even mee maar is wel aan het verouderen en binnen een jaar zeker aan vervanging toe. De inruil waarde is nu tussen de € 300-350 en kan bovenop het budget van €1200 die ik beschikbaar heb. Verder kan mijn dochter nog een eigen bijdrage doen maar dat zal maximaal € 500 zijn en eventueel voor Apple care als zij dat graag wil.

Via surfspot kunnen de systemen aangeschaft worden met korting:
basis MBP15" komt op € 1.683,11
basis rMBP13" komt op € 1.407,23
De rMBP13" zal pas aangeschaft worden als de Haswell update beschikbaar is, de rMBP15" is te duur om in aanmerking te komen.

Wat is nu de betere keuze uitgaande dat € 1.700 het maximum budget is?

MBP15"
Voordelen in het kort
- aparte GPU
- grote disk
- uitbreidbaar geheugen ook later
- groot display
Nadelen
- zwaar
- prijzig

rMBP13"
Voordelen in het kort
- Haswell update (essiensieel anders niet interessant)
- super scherm
- lekker licht
- budget over voor grotere SSD of I7 CPU
Nadelen
- niet uitbrijdbaar na OTB
- geen aparte GPU

Ik vind de MBP15" wel erg prijzig en ook erg zwaar maar de aparte GPU vind ik wel een groot voordeel.
De rMBP15" heeft ook een aparte GPU maar die is "net" boven het maximale budget.

[ Voor 0% gewijzigd door clemento op 22-06-2013 10:40 . Reden: schrijf foutjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 16:31
Hoi,

Ik zie dat je merkt dat je steeds verder je budget aan het oprekken bent. Dit is logisch, maar het blijft een glijdende schaal. Iedere keer dat je er eigenlijk bent, kan je toch weer een stapje dat is maar 100 euro meer voor het volgende stapje en zo steeds verder.

Het is goed dat je kijkt hoe en wat de mogelijkheden zijn. Het is een feit dat de 15 inch een stuk krachtiger is. (quad core processor ipv dual core & aparte GPU ipv geïntegreerd ).

In hoeverre deze kracht nodig is ... durf eigenlijk te stellen zonder verdere informatie, dat een 15 inch MBP niet nodig is. Dit natuurlijk met een flinke slag om de arm, maar wel na het lezen van het vorige topic.

Als ze een keer de power nodig heeft, hebben jullie thuis een imac staan dacht ik ??? En anders zijn er op school work stations waar ze deze taak uit kan voeren. Over het algemeen ga je geen laptop van 1500 euro nodig ! hebben voor een opleiding. (Dat het leuk is is ten tweede)

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-05 13:37
Je hebt nogal een budget voor een school laptopje zeg.. een 15' inch is idd krachtiger. Ik zou me wel afvragen hoeveel ze de laptop gebruik op school. Hebben ze daar geen mac's staan? Zo ging het bij mijn opleiding tenminste. Ik heb de laptop slechts enkele keren gebruikt. En zoals Tribledragon als zei, je hebt echt geen super macbook nodig om aan de eisen voor deze opleiding te voldoen. Beter koop je een leuke 2e hands macbook voor op school/onderweg en zet je thuis een dikke iMac neer ^^

[ Voor 12% gewijzigd door hdtracer op 22-06-2013 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 467839

Ik zou de minimale specs voor de opleiding en eventueel gewenste specs naast de verschillende macbooks leggen, elke opleiding heeft een overzicht hiervan. Dan kun je al wat uitsluiten of kijken wat er overbodig/nodig is. Je dochter kan vervolgens beslissen of ze een flink apparaat mee wil slepen met super specs of een super licht apparaat meenemen belangrijk vind. Of een iets zwaarder dan de air (13"mbpr) maar wel een perfect scherm belangrijk vind.

Ze moet er tenslotte elke dag mee werken en hem meenemen. Het kan een andere invalshoek geven dan alleen specs naast elkaar leggen en kijken wat beter is tov de ander. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Wat mij betreft is de MBA + 8GB het ideale examen cadeau. Echter met wat extra budget heb je wel een systeem waar je wellicht meer aan hebt als je grafisch aan het werk gaat. Ze klaagt regelmatig over de prestaties van haart huidige 3.5 jaar oude Mackbook White en ze wil zelf wel een centje bijdragen. Natuurlijk hebben ze binnen de opleiding ook wel mogelijkheden om met betere specs te werken en zou voor thuis een iMac aan kunnen schaffen. Maar het gaat mij in dit topic om de vergelijkng tussen de MBP15" en de rMBP13" De rMBP13" zou denk ik toch de voorkeur van mijn dochter zijn maar daar zit dan weer geen GPU in en de volgende stap is dan de MBP15" of liever de rMBP15" maar die is weer over de top wat prijs betreft en wellicht dat de Haswell upgrade in september het nadeel van het ontbreken van de GPU in de rMBP13" ondervangd. Het is haar keuze om voor eventuele extra specs te gaan, ik vind de MBA + 8gb een prima keuze maar over 3 jaar is die ook weer "traag" toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 07:40
Wat voor programma's gaat zij draaien waarvoor een dikke GPU nodig is? Voor de meeste mensen voldoet de HD4000 prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 350042

yup, ik heb de 13 inch pro(normale) en de programma's die gebruikt worden op die opleidingen zoals indesign illustrator en photoshop doen het prima met de hd4000. hoef je je echt geen zorgen over te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Als mijn dochter voor rMBP wil gaan dan zullen we zeker wachten op HD5000 upgrade. De MBA heeft al HD5000 maar het scherm van de rMBA zal haar voorkeur hebben.
Mijn vraag is de meerwaarde van GPU in de MBP15" tov rMBP13" met HD5000 in september?
Met HD5000 vind ik de rMBA een betere investering dan de MBA + 8GB op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:38
Ik heb het idee dat wanneer Apple het Haswell platform in de rMBP 13'' gaat zetten, ze dat ook over de gehele linie zullen doen. Dus de (r)MBP 15'' zal dan ook Haswell worden, de dedicated gpu zal dan (waarschijnlijk) ook weer een tikkeltje krachtiger worden. Dus de vergelijking nu, waarbij je Haswell als positief punt bij de rMBP hebt gedaan, is niet helemaal correct. Je zult de MBP 15'' Ivy of Haswell ook met een rMBP 13'' Ivy of Haswell moeten vergelijken.

Daarnaast zal een dedicated gpu altijd sterker zijn dan die HD5000. Ik heb begrepen dat het al een hele vooruitgang is (Intel zelf heeft het zelfs over een perfomance die on par is met een Nvidia GT650m, wat ik betwijfel), maar de dedicated gpu zal ook weer wat sterker zijn bij de geüpdate MBP 15''.

Voor grafische programma's is een retina scherm trouwens wel erg lekker, maar zeker geen must als je de MBP 15'' met een High res scherm opteert.

EDIT: ik heb je verhaal niet helemaal goed geïnterpreteert zie ik net, maar ik laat het lekker staan, ter informatie zeg maar. :+

[ Voor 6% gewijzigd door RnB op 22-06-2013 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52
Waarom doe je zo verschikkelijk moeilijk over de keuze van een laptop?

Kijkend naar je titel: Als ze echt zware programma's gaat gebruiken is de MBP de beste keuze. Klaar.
Ik doe ook een grafische opleiding en er zijn genoeg mensen met gewoon een instap 13'' MBP waarmee prima kan worden gewerkt. Tenzij de school zelf ook eisen stelt, moet je er niet te druk om maken.
Welke ik zelf heb? De rMBP 13''. werkt prima voor mijn opleiding.

Met andere woorden, je maakt je teveel zorgen om iets wat waarschijnlijk helemaal niet hoeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

martijnmartijn schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 13:40:

Kijkend naar je titel: Als ze echt zware programma's gaat gebruiken is de MBP de beste keuze. Klaar.
Ik doe ook een grafische opleiding en er zijn genoeg mensen met gewoon een instap 13'' MBP waarmee prima kan worden gewerkt. Tenzij de school zelf ook eisen stelt, moet je er niet te druk om maken.

Met andere woorden, je maakt je teveel zorgen om iets wat waarschijnlijk helemaal niet hoeft
Ik probeerde het wat genuanceerder te brengen, want ik heb het idee dat TS het ook erg leuk vind om lekker bezig te zijn met technologie etc en te kijken wat er allemaal op de markt is. (wat ik natuurlijk goed kan begrijpen want het is ook allemaal fantastisch spul:D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:52
Anoniem: 467839 schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 13:53:
[...]

Ik probeerde het wat genuanceerder te brengen, want ik heb het idee dat TS het ook erg leuk vind om lekker bezig te zijn met technologie etc en te kijken wat er allemaal op de markt is. (wat ik natuurlijk goed kan begrijpen want het is ook allemaal fantastisch spul:D)
Weet ik, maar volgens mij heeft de TS gewoon even een duidelijk antwoord nodig. Al begrijp ik hem natuurlijk ook wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
martijnmartijn schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 13:40:

Je hebt zelf de rMBP en dat heeft ook mijn voorkeur maar dan wel na update HD5000. Maar wat ik eigenlijk wil weten is of dat genoeg is? Met een gewone MBP of MBA of haar huidige Mac zal ze heus wel de opleiding doorkomen. Maar een volgende stap is dus de 15" met GPU en dat geeft grafisch zoveel extra mogelijkheden en daarmee creatieve uitdagingen. Niet vergeten dat ze al wel 4 jaar ervaring heeft dus gevorderd gebruiker. Het komt erop neer dat ze met € 150 eigen bijdrage een MBP15" kan kopen of een MBA met de nodige upgrades of een rMBP13" zonder bijbetalen.
Mijn dochter zal zelf beslissen maar ik zoek naar argumenten voor de verstandigste keuze. Het budget is geen probleem tot € 1700 vandaar dat ik graag argumenten voor of tegen de rMBP/MBP15" zou willen horen die ik nog niet weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tektoon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:31

Tektoon

<GoT>qpunk#2623

clemento schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 14:31:
[...]

Je hebt zelf de rMBP en dat heeft ook mijn voorkeur maar dan wel na update HD5000. Maar wat ik eigenlijk wil weten is of dat genoeg is? Met een gewone MBP of MBA of haar huidige Mac zal ze heus wel de opleiding doorkomen. Maar een volgende stap is dus de 15" met GPU en dat geeft grafisch zoveel extra mogelijkheden en daarmee creatieve uitdagingen. Niet vergeten dat ze al wel 4 jaar ervaring heeft dus gevorderd gebruiker. Het komt erop neer dat ze met € 150 eigen bijdrage een MBP15" kan kopen of een MBA met de nodige upgrades of een rMBP13" zonder bijbetalen.
Mijn dochter zal zelf beslissen maar ik zoek naar argumenten voor de verstandigste keuze. Het budget is geen probleem tot € 1700 vandaar dat ik graag argumenten voor of tegen de rMBP/MBP15" zou willen horen die ik nog niet weet?
Clemento, het is niet om je te irriteren, maar ik zou zeggen; lees je vorig topic nog eens terug. Daar staan de antwoorden op de vragen in dit nieuwe topic eigenlijk al in. Zie bijvoorbeeld de post van Femme;
Femme schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:33:
Ik zou alleen de Pro nemen als je budget hebt voor de Retina-versie. Het beeldscherm is vanwege de hoge resolutie uitstekend geschikt voor typografisch werk. Al het andere kan ook prima op een Air en die heeft dan zelfs een fors betere resolutie dan de 13 inch non-Retina MacBook Pro (1280x800 is een aanfluiting en wat mij betreft onwerkbaar in applicaties zoals Photoshop en InDesign). De prestaties van de gpu zijn van geen belang voor het doeleinde waarvoor de laptop wordt gebruikt.

Als je iets waagt, verlies je tijdelijk je houvast. Als je niets waagt, verlies je jezelf. (Kierkegaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 20:17

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De reguliere MBP15 zou ik voor studie zonder meer afraden. Ik heb hem zelf voor werk, maar als student zou ik die machine niet snel kiezen.

Redenen:
- standaard scherm is vrij jammer. De resolutie is hetzelfde als de 13" MBA (1440x900), en er zit een flink reflecterende glasplaat voor. Ik heb voor mijn werk het hi-res (1680x1050) antiglare scherm, maar daar zit wel een meerprijs aan vast
- er zit weliswaar een grote disk in, maar dat is wel een 5400rpm schijfje. In vergelijking met een SSD is dat zo traag als dikke stront door een trechter. Quadcore i7 of niet, met die 5400rpm disk zal de 15" MBP trager aanvoelen dan zelfs de instap MBA.
- battery life: de dedicated GPU en de quad i7 lusten redelijk wat stroom. OSX bepaalt zelf wanneer de dedicated GPU 'nodig' is, en dat kan op zeer onverwachte momenten zijn (website met flash = dedicated GPU). Dan kan het ineens erg hard gaan met de accu. Meer dan 5 uur op accu haal ik eigenlijk nooit met de 15" MBP.
- gewicht: de Mac zelf weegt al 2.5kg, en de 85W adapter die je nodig hebt is ook ruwweg 2x zo zwaar als het 45W adaptertje van de MBA.

Voor applicaties als Photoshop en Illustrator gaat de dedicated GPU niet veel toevoegen. Als Sanne met Final Cut Pro aan de gang zou gaan is er wel meerwaarde, maar in dat geval biedt de opleiding ook gewoon machines aan om op te werken.

Ik vraag me ook af wat dit topic nu precies moet toevoegen ten opzichte van je vorige topic. Eigenlijk zijn al je vragen al beantwoord, maar nu heb je ineens je budget opgerekt en breng je nóg een kandidaat op tafel.

Maar als je toch wilt dat ik kies tussen de rMBP13 en de cMBP15, dan is het simpel: rMBP13. Krachtig genoeg, een flink stuk lichter, veel beter scherm, praktischer qua I/O, standaard SSD.

Maar ik zie nog steeds geen reden waarom een MacBook Air met 8GB en de Core i7 upgrade niet al meer dan genoeg zou zijn.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Ik ben nu wel overtuigd dat de GPU optie van 15" niet nodig is.
Het gaat tussen MBP+ 8gn/i7 of wachten op de verwachte upgrades voor de rMBP.
De keuze is aan mijn dochter en deze week wordt misschien de keuze gemaakt.
Bedankt voor het meedenken, ik twijfelde nog over de GPU.

[ Voor 4% gewijzigd door clemento op 22-06-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-05 13:37
clemento schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 23:29:
Ik ben nu wel overtuigd dat de GPU optie van 15" niet nodig is.
Het gaat tussen MBP+ 8gn/i7 of wachten op de verwachte upgrades voor de rMBP.
De keuze is aan mijn dochter en deze week wordt misschien de keuze gemaakt.
Bedankt voor het meedenken, ik twijfelde nog over de GPU.
Je kan met haar drie jaar oude MB white nog prima die opleiding volgen. Je stopt er een SSD in, upgrade het geheugen naar 8GB en het werkt goed. Natuurlijk is een nieuwe MBP fijner en grafisch een stuk beter, maar om maar een voorbeeld te geven omdat je absurt hoge specs aan het aanhalen bent voor een laptop voor deze opleiding. Ze kan beter aan het eind van haar opleiding een high end laptop kopen als ze daar dan nog behoefte aan heeft want tegen de tijd dat ze klaar is, is deze laptop weer "oud' en dan heeft ze wrs alle programma's pas onder de knie waardoor ze pas de volledige potentie van de MB eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Hou ik in gedachte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:40
Naar mijn idee is de MBP 15" het slechtse van twee werelden O-). Je kunt voor het zelfde geld een desktop pc met hogere specs en een MBA 13" kopen.
Alles in 1 is leuk maar echt vrolijk wordt je niet als je de hele dag met zo'n ding op je rug loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498137

En een tweedehands Retina MBP? Vaak zijn ze nog geen jaar oud en kun je nog Apple Care afsluiten. een 13" met 8GB moet wel te vinden zijn voor <1.500,- met garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-05 21:21

Spockz

Live and Let Live

Ik zou zelf voor de 13" MBA gaan met voldoende (8+) geheugen en dan lekker een fatsoenlijke monitor erbij geven. Dan heb je de mobiliteit voor onderweg en de ingebouwde GPU is nog krachtiger dan die van de 13" rMBP. Je hebt dan wel niet voor onderweg de mooie hoge resolutie maar daarvoor krijg je wel een snel apparaat wat je overal mee naartoe kan nemen terug.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:34
Je zegt dat de huidige laptop nog een jaar mee zou kunnen. Gebruik dat jaar, of desnoods een paar maanden. Je dochter komt er vanzelf achter wat voor laptop het best bij haar opdrachten past (licht en mobiel, of toch power en een groot scherm). Maak je geen zorgen over de huidige MacBook, drie jaar geleden studeerden er ook grafici af... :)

[ Voor 23% gewijzigd door Gluten Parody op 02-07-2013 19:55 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik wil geen knuppel in het hoederhok gooien, maar waarom perse een Apple, ik zie dat je duidelijk vastloopt op het geld. De ideale machine is eigenlijk te duur. Waarom dan geen Windows?

Microsoft Surface Pro:
http://www.microsoft.com/...rface-with-windows-8-pro/

+Wacom scherm dus direct tekenen op het scherm
+OneNote voor aantekeningen tijdens colleges
+Goede accu
+Displaypoort voor een extern scherm thuis
+licht (1kg)
Kunstenaar die met een Surface pro werkt

En waarom niet een Windows 8 ultrabook, dat os werkt ontzettend snel en soepel en met de laatste office is alles ook direct in de cloud beschikbaar en heb je een ontzettend flexibel apparaat.

http://www.dell.com/nl/p/xps-13-l321x-mlk/fs
Kan nog goedkoper met de trucjes van Darkstone

Voordeel van een Dell is dat je er Next-Bussines day onsite garantie bijkrijgt. Dus een probleem met je pc en de volgende dag staan ze op de stoep om hem te fixen, of je nou op school bent, thuis of op het werk.

Afbeeldingslocatie: http://d24w6bsrhbeh9d.cloudfront.net/photo/2003269_700b.jpg

Edit: Imho stelt dat apple care ook weinig voor als je het vergelijkt met de service die ja van Dell krijgt..

[ Voor 4% gewijzigd door Brilsmurfffje op 02-07-2013 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Beetje lullig om die dochter over te laten stappen van OS X naar Windows, vind je ook niet. ;)

Niet dat het heel erg is, maar ze is nou eenmaal gewend aan OS X, dan is het wel zo fijn om bij dat OS te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

RnB schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 20:35:
Beetje lullig om die dochter over te laten stappen van OS X naar Windows, vind je ook niet. ;)

Niet dat het heel erg is, maar ze is nou eenmaal gewend aan OS X, dan is het wel zo fijn om bij dat OS te blijven.
Hoezo? Alsof het zo wezenlijk anders is. Verder als je nu wel een machine vindt die aan al je eisen voldoet is het toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Nou ja, ik hoef nooit meer naar Windows hoor. En dat zeg ik uit ervaring met zowel Windows (Vista t/m W8) en OS X (SL t/m Mavericks).
Tuurlijk zal het wezenlijk niet veel anders zijn, maar OS X werkt zoveel lekkerder voor mij. En ik ken maar weinig mensen die dat niet vinden.

Maar goed, misschien vul ik teveel voor clemento en zijn dochter in. Dat is puur omdat clemento zelf nog niet naar Windows heeft gekeken, terwijl er zoveel meer keus op Windows gebied is, dat had ie heus wel zelf gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

RnB schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 21:07:
Nou ja, ik hoef nooit meer naar Windows hoor. En dat zeg ik uit ervaring met zowel Windows (Vista t/m W8) en OS X (SL t/m Mavericks).
Tuurlijk zal het wezenlijk niet veel anders zijn, maar OS X werkt zoveel lekkerder voor mij. En ik ken maar weinig mensen die dat niet vinden.

Maar goed, misschien vul ik teveel voor clemento en zijn dochter in. Dat is puur omdat clemento zelf nog niet naar Windows heeft gekeken, terwijl er zoveel meer keus op Windows gebied is, dat had ie heus wel zelf gezien.
Het probleem is altijd dat veel mensen mac's vergelijken met pc's van bijv bedrijven die trage images draaien met oude meuk erop. Een moderne Win8 pc met een SSD en 8GB ram voelt sneller aan dan een mac. Zelfde geldt voor internet explorer dat is met de laatste versie ook totaal niet te vergelijken met ie6,7 of 8

Ik weet niet precies hoe zo'n grafische opleiding eruit ziet, maar zo'n surface is nog helemaal zo gek nog niet doordat het bedienbaar is met een wacom pen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Dat probleem is niet van toepassing op mij, dus houd maar op. ;)
Al boot een Windows machine in 1 seconde en laadt ie de hele Adobe Suite in 1 seconde, dan nog ga ik van mijn hele leven nooit terug naar Windows.

Maar het begint nu offtopic te worden, laat clemento maar eerst reageren of zijn dochter eventueel een Windows machine wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:34
Ik blijf erbij, laat ze eerst aan die opleiding beginnen. Het zou zo jammer zijn als de dure machine die je voor haar hebt gekocht achteraf toch niet zo ideaal blijkt. Ik heb genoeg medestudenten zich zien vergissen in krachtige 15" laptops, terwijl een lichte kleine machine veel beter bij hun reis- en studeerritme had gepast.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Ik was op vakantie vandaar geen reacties van mij. Vandaag hoop ik samen met haar langs icentre in Arnhem te gaan, daar is haar witte 2009 aangeschaft en de bekleding aan de onderkant laat los. Ze heeft haar MBW de laatste maanden zeer intensief gebruikt en kon deze ivm het einexamen niet missen. Nu gaan we dit onder hopelijk nog garantie laten repareren. Dat was ons in februari toen er nog icare opzat beloofd. Inmiddels is die zaak faliet gegaan en weer opgestart dus hopelijk worden er geen kosten in rekening gebracht. Na reparatie heeft deze MBW weer een redelijke inruil/verkoop waarde die mijn dochter eventueel bij kan leggen en is er optie voor rMBP in september als de Haswell upgrade beschikbaar is.
Hierboven is ook de Surface genoemd en dat vind ik persoonlijk een zeer aantrekkelijke gadget maar ik denk niet dat mijn dochter zou willen overstappen.

Verslag van bezoek aan iCentre later vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:47
clemento schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 08:49:
Ik was op vakantie vandaar geen reacties van mij. Vandaag hoop ik samen met haar langs icentre in Arnhem te gaan, daar is haar witte 2009 aangeschaft en de bekleding aan de onderkant laat los. Ze heeft haar MBW de laatste maanden zeer intensief gebruikt en kon deze ivm het einexamen niet missen. Nu gaan we dit onder hopelijk nog garantie laten repareren. Dat was ons in februari toen er nog icare opzat beloofd. Inmiddels is die zaak faliet gegaan en weer opgestart dus hopelijk worden er geen kosten in rekening gebracht. Na reparatie heeft deze MBW weer een redelijke inruil/verkoop waarde die mijn dochter eventueel bij kan leggen en is er optie voor rMBP in september als de Haswell upgrade beschikbaar is.
Hierboven is ook de Surface genoemd en dat vind ik persoonlijk een zeer aantrekkelijke gadget maar ik denk niet dat mijn dochter zou willen overstappen.

Verslag van bezoek aan iCentre later vandaag.
Voor die rubberen coating aan de onderkant die los laat mogen geen kosten in rekening worden gebracht, dit is deel van een repair extension program en wordt kostenloos gerepareerd.

Heb je topic doorgelezen, Ik zou eerder gaan voor een CTO MBA 2013 (i7/8GB/256GB SSD) dan een MBPr 13" de HD5000 van intel is krachtiger dan de meeste mensen denken.
De haswell update voor de MBPr 13" zal veel doen voor het retina scherm, op het moment is performance van de huidige generatie gewoon te min om dit scherm netjes aan te sturen, bij normaal gebruik is dat geen probleem maar als je er wat meer op gaat doen merk je toch wel dat die GPU te kort schiet.
Of dit bij de HD5000 hetzelfde gaat zijn weet ik niet, de resolutie op dat scherm zal natuurlijk de performance gain die je ervan krijgt behoorlijk drukken, en dat zal je niet zo snel merken door de lagere resolutie op de MBA (die eigenlijk helemaal niet zo laag is).
Tevens door dat scherm wordt de batterij duur gedurende de dag behoorlijk onder druk gezet bij de MBPr, wat bij de MBA niet zo heel erg het geval is, die beloofde 12 uur haal je makkelijk bij het gebruik dat ze voorschrijven, natuurlijk is dit wel anders als meer dan dat gaat doen, maar nog wel een stuk hoger als bij de MBPr.

Lijkt er hier op alsof ik de MBPr behoorlijk tekort schiet, maar doordat de hardware in deze dingen zo hard tot en over hun limiet wordt gepushed om mooie dingen op die enorme resolutie te tonen blijft er niet zoveel over om een leuke gebruikerservaring te krijgen als je meer met dat ding gaat doen (dat is mijn ervaring met de huidige generatie).

Succes :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
De MBA heeft definitief niet de voorkeur helaas van mijn dochter. waar ik bang voor was in de shop gebeurde dat de verkoopster zei dat de MBA te licht is voor de taken die ermee uitgevoerd gaan worden en dat deze te heet wordt etc etc en wat ik ook in bracht mijn dochter geloofde gelijk wat de verkoopster zei en nu moet het dus een rMBP worden en ze overweergt serieus de 15" rMBP maar dat wordt dan nog ff sparen en hopen op een goede inruil prijs of verkoop via MP of tweakers van de MBW. De reparatie van de MBW is idd gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:15

Grin

Ride si sapis.

Verkopers moeten kundige en bekwame mensen zijn. Niet louter verkopers!
Wat ik zo lees heb je weinig geluk gehad met het verkopers gilde, helaas....
Maar succes en veel plezier met wat het ook wordt, het zijn beide prachtige machines (maar daar gaat het niet om....)!

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

clemento schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 20:51:
De MBA heeft definitief niet de voorkeur helaas van mijn dochter. waar ik bang voor was in de shop gebeurde dat de verkoopster zei dat de MBA te licht is voor de taken die ermee uitgevoerd gaan worden en dat deze te heet wordt etc etc en wat ik ook in bracht mijn dochter geloofde gelijk wat de verkoopster zei en nu moet het dus een rMBP worden en ze overweergt serieus de 15" rMBP maar dat wordt dan nog ff sparen en hopen op een goede inruil prijs of verkoop via MP of tweakers van de MBW. De reparatie van de MBW is idd gratis.
Het gemiddelde verkoop personeel bij een Apple Premium Reseller herkauwt precies wat ze opgedragen krijgen, namelijk:

- MacBook Air is alleen voor huis-tuin-keuken gebruik
- classic MacBook Pro moet je het eigenlijk gewoon niet over hebben, tenzij de klant er zelf over begint, maar dan moet je dingen roepen over SSDs en retina displays
- MacBook Pro met retina display is de bom, awesome, fantastisch en het einde, want alles is net zo scherp als op de iPad

ofzoiets.

De realiteit is dat een MacBook Air voor het gros van de mensen meer dan voldoende is, en ook met de hitte valt het reuze mee. Sterker nog, de ULV (Ultra Low Voltage) processor in de MacBook Air zou onder zware belasting wel eens minder warm kunnen blijken dan de retina MacBook Pro, die nauwelijks dikker is, maar wel een standard voltage processor (en nog een stevige GPU in het geval van de 15inch) onder de motorkap heeft.

Verkoopsters hebben als taak om jou zoveel mogelijk geld afhandig te maken, en een 15inch rMBP is natuurlijk ruwweg 2x zo duur als een MacBook Air. Go figure ;) De commerciële missie is ook simpel: als de klant niet weet wat hij wil, en ook geen duidelijk afgebakend budget heeft, dan ga je voor het maximale :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
idd prijs/kwaliteit is van de MBA gunstiger maar ja ik kan de MBA mijn dochter niet opdringen.
Mijn budget staat vast nl 1150 en de rest moet ze zelf bij betalen en de rMBP 13"/15 met upgrade zal geen slechte keuze zijn.
We zijn vandaag naar de diploma uitreiking geweest en morgen gaat ze met vakantie, tzt zal ik posten wat het uiteindelijk geworden is.

Bedankt voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

clemento schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 21:40:
idd prijs/kwaliteit is van de MBA gunstiger maar ja ik kan de MBA mijn dochter niet opdringen.
Mijn budget staat vast nl 1150 en de rest moet ze zelf bij betalen en de rMBP 13"/15 met upgrade zal geen slechte keuze zijn.
We zijn vandaag naar de diploma uitreiking geweest en morgen gaat ze met vakantie, tzt zal ik posten wat het uiteindelijk geworden is.

Bedankt voor alle tips!
Surface Pro (800) + dell 2412 (240) = 1040 euro
draagbaar voor onderweg
goede accu
licht
goed scherm voor thuis
krachtig genoeg
Wacom digitizer
OneNote voor aantekeningen
Cloud integratie on het os
Office 2013
Uitstekende bouwkwaliteit

Heb hier een RT en een Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Apple only, heb de surface optie met haar besproken en komt niet in aanmerking.
Voor mezelf zou ik wel een sufface pro willen maar dan is een MBA toch ook erg aantrekkelijk.
Heb helaas het geld er nnu niet voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Waarom kan je de MBA niet aan je dochter opdringen? Is het haar eigen geld? Zo ja, dan lekker zelf de keuze laten maken toch? Zo nee, het is misschien een beetje flauw maar een gegeven paard mag je niet in de bek kijken toch? Wel zuur dat ze zo'n verkoopster meer gelooft dan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:25
brilsmurfffje schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 22:51:
[...]

Surface Pro (800) + dell 2412 (240) = 1040 euro
draagbaar voor onderweg
goede accu
licht
goed scherm voor thuis
krachtig genoeg
Wacom digitizer
OneNote voor aantekeningen
Cloud integratie on het os
Office 2013
Uitstekende bouwkwaliteit

Heb hier een RT en een Pro
Je kunt toch niet een Surface met een Macbook Air vergelijken 8)7 .

Dat is het zelfde als een BMW 120i met een 320i. Zelfde onder de motorkap maar een hele andere doelgroep.

Daarbij snap ik wel dat mensen overstappen van Windows naar Apple. De compatibiliteit is nu gewoon super, Mac OS X werkt snel en zoals je verwacht. Hier kan Windows nog steeds veel van leren.

Kijk voor de grap is naar de standaard Mail van Windows 8, werkt niet met Ziggo, niet met KPN. Wat dacht je van die 2-delige interface wat ze nog steeds niet voor elkaar hebben (steeds wisselen tussen je desktop mode en je metro-interface). Waar ik me echt de hele tijd aan stoor is de speciale 'functies' die Windows met je touchpad doet. Als ik iets linksbovenin wil aanklikken (dus ik ga met m'n vinger naar linksbovenin) komt het vorige programma weer naar voren |:(

Dus ja, ik snap het he-le-maal dat mensen nu naar iets anders kijken dan naar Windows. En daarbij, als je Mac OS X gewend bent en het fijn vind werken, waarom zou je dan weer teruggaan naar Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

RobKJ schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 23:27:
[...]

Je kunt toch niet een Surface met een Macbook Air vergelijken 8)7 .

Dat is het zelfde als een BMW 120i met een 320i. Zelfde onder de motorkap maar een hele andere doelgroep.

Daarbij snap ik wel dat mensen overstappen van Windows naar Apple. De compatibiliteit is nu gewoon super, Mac OS X werkt snel en zoals je verwacht. Hier kan Windows nog steeds veel van leren.

Kijk voor de grap is naar de standaard Mail van Windows 8, werkt niet met Ziggo, niet met KPN. Wat dacht je van die 2-delige interface wat ze nog steeds niet voor elkaar hebben (steeds wisselen tussen je desktop mode en je metro-interface). Waar ik me echt de hele tijd aan stoor is de speciale 'functies' die Windows met je touchpad doet. Als ik iets linksbovenin wil aanklikken (dus ik ga met m'n vinger naar linksbovenin) komt het vorige programma weer naar voren |:(

Dus ja, ik snap het he-le-maal dat mensen nu naar iets anders kijken dan naar Windows. En daarbij, als je Mac OS X gewend bent en het fijn vind werken, waarom zou je dan weer teruggaan naar Windows?
touch is de toekomst, jammer voor apple dat microsoft hier eerder mee gekomen is dan zij zelf..

Verder is de doelgroep van een MBA en een surface gelijk, enkel is de surface goedkoper en biedt hij meer functionaliteit.

De standaard mail app werkt niet met Ziggo en kpn omdat deze waarschijnlijk het oude pop3 gebruiken. Dat i echt zo achterhaald, dan kan je maar op 1 apparaat je mail lezen.

wisselen tussen metro en desktop is instant met 0,0 vertraging. verder heb je metro niet nodig want je kan alles in de taakbalk zetten..

en dan compatibiliteit laat mij niet lachen, er is niets wat wel op apple werkt en niet op windows, omgekeerd daar en tegen..

Verder snap ik ook dat Apple een status symbool is, als je iets nieuws en fris wilt moet je bij windows zijn dit os loopt nu een generatie voor op mac os (touch, cloud en 1 os over tablet en desktop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:25
brilsmurfffje schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 00:20:
[...]

touch is de toekomst, jammer voor apple dat microsoft hier eerder mee gekomen is dan zij zelf..

Verder is de doelgroep van een MBA en een surface gelijk, enkel is de surface goedkoper en biedt hij meer functionaliteit.

De standaard mail app werkt niet met Ziggo en kpn omdat deze waarschijnlijk het oude pop3 gebruiken. Dat i echt zo achterhaald, dan kan je maar op 1 apparaat je mail lezen.

wisselen tussen metro en desktop is instant met 0,0 vertraging. verder heb je metro niet nodig want je kan alles in de taakbalk zetten..

en dan compatibiliteit laat mij niet lachen, er is niets wat wel op apple werkt en niet op windows, omgekeerd daar en tegen..

Verder snap ik ook dat Apple een status symbool is, als je iets nieuws en fris wilt moet je bij windows zijn dit os loopt nu een generatie voor op mac os (touch, cloud en 1 os over tablet en desktop)
Wat is het voordeel van touch dan? Dat je scherm smerig wordt, net als je telefoon en tablet zodat je die elke dag moet schoonmaken? Dat de resolutie bij 9 van de 10 notebooks k*t is zodat het er niet uitziet? Dat je een OS moet maken waarbij je 2 systemen door elkaar gebruikt? Zoals bij Office, een menubalk voor je muis en een menubalk als je touch hebt.

Je ziet het verkeerd, Microsoft WIL dat touch de toekomst is. Ik geloof er niet in :). Windows 8 is geoptimaliseerd voor touch ja, maar Windows heeft het wel vaker misgehad ;)

De doelgroep is nogmaals niet gelijk. Het is namelijk een tablet en een Macbook Air is een 'ultrabook'.
Daarbij heeft de Surface een 10" scherm en de Macbook een 13,3". Scheelt toch wat centimeters.

Dat Ziggo en KPN (2 van de GROOTSTE internetaanbieders van Nederland) nog gebruik maken van Pop3, daar moet Microsoft toch rekening meehouden? Dit is dus wat ik bedoel met dat Windows 8 nog niet klaar is.

De vertraging is het probleem niet, waarom moet je 2 interfaces hebben? Waarom moet het ene programma werken in de nieuwe metro-interface en de andere in de oude desktop? Waarom kan dat niet allemaal in de metro-interface of allemaal in de oude desktop?

Als je nog nooit met een Macbook hebt gewerkt, in verdiept hebt of wat dan ook, moet je niet gaan oordelen over compatibiliteit. Je zet jezelf wel te kijk door hier ook weer geen normaal antwoord te geven ;).

Cloud is gejat van Apple, dat weet je hé? De Surface is het antwoord van Microsoft op de iPad (wat WEL een succes is), dat weet je hé? De Zune was het antwoord op de iPad, dat weet je hé?

I rest my case ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Spockz schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 23:21:
Waarom kan je de MBA niet aan je dochter opdringen? Is het haar eigen geld? Zo ja, dan lekker zelf de keuze laten maken toch? Zo nee, het is misschien een beetje flauw maar een gegeven paard mag je niet in de bek kijken toch? Wel zuur dat ze zo'n verkoopster meer gelooft dan jou.
De MBA geef ik nog niet op. Eigenlijk zou ze de MBA en rMBP uit moeten kunnen proberen met de programma's waar ze veel mee werkt. Wellicht hier iemand in de buurt van Arnhem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:31
Whieee schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 21:34:
[...]
Verkoopsters hebben als taak om jou zoveel mogelijk geld afhandig te maken, en een 15inch rMBP is natuurlijk ruwweg 2x zo duur als een MacBook Air. Go figure ;) De commerciële missie is ook simpel: als de klant niet weet wat hij wil, en ook geen duidelijk afgebakend budget heeft, dan ga je voor het maximale :P
Je weet denk ik niet zo goed waar je het over hebt als dit jouw idee is van een Premium Reseller en haar doelen. Toen ik er werkte, was het doel absoluut niet om een zo duur mogelijke machine te verkopen. De marge was immers marginaal beter op een "hele dikke" machine dan op een standaard MacBook Pro.

En dat je voor het maximale gaat als de klant niet weet wat hij of zij wil, dat vind ik ook weinig gefundeerd. Natuurlijk zullen er verkopers zijn die zo te werk gaan maar alle verkopers als "grote boze wolven" afdoen, dat is wel erg generaliserend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

RobKJ schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 00:51:
[...]

Wat is het voordeel van touch dan? Dat je scherm smerig wordt, net als je telefoon en tablet zodat je die elke dag moet schoonmaken? Dat de resolutie bij 9 van de 10 notebooks k*t is zodat het er niet uitziet? Dat je een OS moet maken waarbij je 2 systemen door elkaar gebruikt? Zoals bij Office, een menubalk voor je muis en een menubalk als je touch hebt.

Je ziet het verkeerd, Microsoft WIL dat touch de toekomst is. Ik geloof er niet in :). Windows 8 is geoptimaliseerd voor touch ja, maar Windows heeft het wel vaker misgehad ;)

De doelgroep is nogmaals niet gelijk. Het is namelijk een tablet en een Macbook Air is een 'ultrabook'.
Daarbij heeft de Surface een 10" scherm en de Macbook een 13,3". Scheelt toch wat centimeters.

Dat Ziggo en KPN (2 van de GROOTSTE internetaanbieders van Nederland) nog gebruik maken van Pop3, daar moet Microsoft toch rekening meehouden? Dit is dus wat ik bedoel met dat Windows 8 nog niet klaar is.

De vertraging is het probleem niet, waarom moet je 2 interfaces hebben? Waarom moet het ene programma werken in de nieuwe metro-interface en de andere in de oude desktop? Waarom kan dat niet allemaal in de metro-interface of allemaal in de oude desktop?

Als je nog nooit met een Macbook hebt gewerkt, in verdiept hebt of wat dan ook, moet je niet gaan oordelen over compatibiliteit. Je zet jezelf wel te kijk door hier ook weer geen normaal antwoord te geven ;).

Cloud is gejat van Apple, dat weet je hé? De Surface is het antwoord van Microsoft op de iPad (wat WEL een succes is), dat weet je hé? De Zune was het antwoord op de iPad, dat weet je hé?

I rest my case ;)
Scherm van de Surface is van uitstekende kwaliteit en helderheid, dus van die vingers heb je geen last. Verder heb je een echt toetsenbord en daarmee is het gewoon een notebook. Office kan je inderdaad in een modus zetten voor touch, echter als je een extern scherm gebruikt dan is het net alsof je op een desktop zit te werken.
Voor aantekeningen gebruik je OneNote en daar is serieus geen enkele concurrent voor of iets wat ook maar in de buurt komt.
Verder heeft die Surface een wacom pen + digitizer dus je kan direct op het scherm tekenen en als je een extern scherm gebruikt dan kan je nog steeds de Surface + pen gebruiken.

Mail van de provider is gewoon outdated, stap je over dan krijg je ook weer een ander adres. Trouwens Outlook kan prima met POP3 overweg en dit zit bij Office.

Metro is geniaal je moet er alleen mee leren werken, een Ipad kan niet multitasken maar mijn surface en de pro kunnen dit wel. verder is heel metro voor de vingers gemaakt en de desktop voor de muis en toetsenbord. werkt ideaal.

Cloud gejat van Apple? :') Je krijgt bij apple niet eens een email adres..

Een surface is meer dan een ipad, een Ipad kan niet veel meer dan wat browsen en een filmpje. Een surface heeft een USB poort een SD kaar slot, remote desktop en nog veel meer fratsen waar je bij apple eerst hardware of apps voor moet kopen.

Dat de ipad populairder is heeft ok met het kudde gedrag van de mens te maken. Kijk naar de TS het moet een mac zijn omdat iedereen bij de opleiding met een mac loopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:17
brilsmurfffje schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 12:22:
[...]

Scherm van de Surface is van uitstekende kwaliteit en helderheid, dus van die vingers heb je geen last. Verder heb je een echt toetsenbord en daarmee is het gewoon een notebook. Office kan je inderdaad in een modus zetten voor touch, echter als je een extern scherm gebruikt dan is het net alsof je op een desktop zit te werken.
Voor aantekeningen gebruik je OneNote en daar is serieus geen enkele concurrent voor of iets wat ook maar in de buurt komt.
Verder heeft die Surface een wacom pen + digitizer dus je kan direct op het scherm tekenen en als je een extern scherm gebruikt dan kan je nog steeds de Surface + pen gebruiken.

Mail van de provider is gewoon outdated, stap je over dan krijg je ook weer een ander adres. Trouwens Outlook kan prima met POP3 overweg en dit zit bij Office.

Metro is geniaal je moet er alleen mee leren werken, een Ipad kan niet multitasken maar mijn surface en de pro kunnen dit wel. verder is heel metro voor de vingers gemaakt en de desktop voor de muis en toetsenbord. werkt ideaal.

Cloud gejat van Apple? :') Je krijgt bij apple niet eens een email adres..

Een surface is meer dan een ipad, een Ipad kan niet veel meer dan wat browsen en een filmpje. Een surface heeft een USB poort een SD kaar slot, remote desktop en nog veel meer fratsen waar je bij apple eerst hardware of apps voor moet kopen.

Dat de ipad populairder is heeft ok met het kudde gedrag van de mens te maken. Kijk naar de TS het moet een mac zijn omdat iedereen bij de opleiding met een mac loopt
Mensen, alstublieft. Deze discussie is tótáál off-topic. TS heeft aangeven een Surface niet te overwegen, omdat zijn dochter graag met Apple werkt. Houd het binnen deze thread dan ook graag op die discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-05 14:21

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Allemaal leuk en prachtig die surface pro. Het heeft echter geen zin om door te blijven drammen hierover want windows 8 is uitgesloten. Het zal een Mac worden. Ik kan me er zelf heel goed iets bij voorstellen als je 4 jaar een grafische opleiding hebt gedaan waar je met osx hebt gewerkt. Je weet alles snel te vinden, belangrijke shortcuts zitten er helemaal in, dat geeft gewoon een bepaald gevoel van controle dat je niet meer wil missen.
Ik heb zelf geen ervaring met de macbooks maar heb wel een ipad en iphone. Mijn volgende laptop wordt in ieder geval een rMBP 13,3 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
DwightKSchrute schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:08:
[...]

Mensen, alstublieft. Deze discussie is tótáál off-topic. TS heeft aangeven een Surface niet te overwegen, omdat zijn dochter graag met Apple werkt. Houd het binnen deze thread dan ook graag op die discussie.
Maakt mij niet zoveel uit. Zelf gebruik ik geen Apple en de Surface vind ik wel een gave PC en ik zou toch erg twijfelen als ik heb geld ervoor over had of ik een Surface of MBA zou aanschaffen voor mezelf. Mijn dochter heb ik niet over kunnen halen en maar ik zie wel voordelen in W8 Surface Pro. Mogelijk komt er een actie dat de Surface RT voor onderwijs de helft van het geld gaat kosten en dan ga ik er via mijn werk wel 1 aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jns1986
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:40
Misschien kun je haar het beste even verwijzen naar dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Van het beste van MBA wat hier gepost is heb ik een samenvatting gemaakt en haar opgestuurd. Weet niet of ze het allemaal gelezen heeft door de drukte. Via surfspot is er nu een mooie aanbieding met een giftcard van € 80 bij aanschaf van een Mac. Vind eigenlijk dat ik gewoon een MBA voor haar moet kopen en daar moet ze dan gewoon blij mee zijn. Een duurdere rMBP is ook weer een groter financieel risico en in mijn beleving is die MBA 128gb/8gb13" toch goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interlude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-05 16:32
Het lijkt mij duidelijk dat de TS bij OSX wilt blijven en windows is geen alternatief.

1: De Retina display wat gewoon een marketing term is voor een LCD scherm met een hoge pixeldichtheid. Door deze hogere pixeldichtheid zal het menselijk oog geen onderscheid kunnen maken tussen de pixels vanaf een bepaalde kijkafstand.

2: met een sterke GPU kan je vaak gebruik maken van ´´GPU-ACCELERATED TOOLS´´ waardoor programma´s zoals photoshop meer op de GPU leunen. ook word de GPU tegenwoordig meer gebruikt in zulke pakketten wat GPGPU genoemd word.

vanaf deze stellingen zou je moeten kiezen:

Wil je een mooier en scherper scherm hebben dan normaal

Of moeten grafische pakketten snel draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interlude
Jns1986 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 18:44:
Misschien kun je haar het beste even verwijzen naar dit topic ;)
Inderdaad, Het zou een schande wezen als TS financieel eronder gaat. Kan ze niet een paar uur meer werken per dag, er zijn genoeg studenten die helemaal geen hulp krijgen van hun ouders en gewoon werken voor hun macbook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Modbreak:De Apple versus Microsoft discussie mag weer de kast in. Ten eerste is de discussie niet relevant, ten tweede lijken beide partijen in deze discussie niet bijster geïnformeerd. Kappen dus.

Als je toch door wilt discussiëren doe je dat maar fijn in DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

clemento schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 23:02:
Apple only, heb de surface optie met haar besproken en komt niet in aanmerking.
Voor mezelf zou ik wel een sufface pro willen maar dan is een MBA toch ook erg aantrekkelijk.
Heb helaas het geld er nnu niet voor over.
Een surface in combinatie met ArcGIS, Petrel en dat soort producten is natuurlijk ook wel erg fijn... gescande gegevens overtrekken en coordinate referencen is zo veel productiever daar mee...

Maar goed: ontopic...

Het zijn machines, beiden, die je maar EEN keer aan kan schaffen. Ze zijn niet te upgraden, ze zijn niet uit te breiden, en ze zijn hebben wat beperkingen zoals eigenlijk alles van Apple.

De gewone MBP (ik vind zelf retina nogal een domper, nep-resolutie-verhoging, en resolutie is alles, meeste grafici die ik ken faken een hogere resolutie op hun retina schermen en offeren het retina verhaal op) heeft dat wel, en heeft potentieel dus een langere levensduur als de specs ooit niet genoeg zijn, en daarnaast: een discrete GPU, vooral als ze videobewerking gaat doen en ze gebruikt software (hoewel ik eigenlijk vooral windows software ken die dit kan) die kan offloaden naar GPU, of 3DSMax (stel dat ze de 3D kant op gaat, maar dan gaat ze toch al weer Windows er op zetten), dan is dat een voordeel: haswell of niet, de IGP blijft behelpen.

Zoals je zei, het is een keuze voor jaren, en je hebt bij veel modellen GEEN upgrade path, omdat zelfs het RAM op het moederbord gesoldeerd zit steeds vaker.

Al zit je vast aan een budget, is mijn advies: spaar, en wacht. Al was het maar vanwege het upgrade path.

Hoewel er ook weer een nieuwe versie van ArcGIS er aan zit te komen uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Umbrah schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 14:18:
[...]

Al zit je vast aan een budget, is mijn advies: spaar, en wacht. Al was het maar vanwege het upgrade path.
Vandaag nog ff bij een iCentre langs gelopen en een poos met een verkoper gesproken. De MBA is een fantastisch aparaat en met i7 erin zou het in kracht vergelijkbaar zijn met rMBP maar als je veel programma's naast elkaar zou gebruiken (dat doet mijn dochter) dan kan de MBA zeer heet worden wat ook de levensduur niet ten goede komt. de rMBP kan veel beter de warmte kwijt en op zich klinkt mij dit wel aannemelijk.
Dochter heeft voorkeeur voor de pro en ze heeft idd een baantje waar ze regelmatig een leuke fooi krijgt dus als het de 15" moet worden dan zal ze gewoon een paar maanden moeten sparen en die witte is ca € 350,- waard dus moet er minimaal € 500 bijgelapt worden en dat moet in paar maanden toch wel mogelijk zijn.
Ik neig eigenlijk zelf steeds meer naar de 15" rMBP zonder upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interlude
clemento schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 16:20:
[...]

Vandaag nog ff bij een iCentre langs gelopen en een poos met een verkoper gesproken. De MBA is een fantastisch aparaat en met i7 erin zou het in kracht vergelijkbaar zijn met rMBP maar als je veel programma's naast elkaar zou gebruiken (dat doet mijn dochter) dan kan de MBA zeer heet worden wat ook de levensduur niet ten goede komt. de rMBP kan veel beter de warmte kwijt en op zich klinkt mij dit wel aannemelijk.
Dochter heeft voorkeeur voor de pro en ze heeft idd een baantje waar ze regelmatig een leuke fooi krijgt dus als het de 15" moet worden dan zal ze gewoon een paar maanden moeten sparen en die witte is ca € 350,- waard dus moet er minimaal € 500 bijgelapt worden en dat moet in paar maanden toch wel mogelijk zijn.
Ik neig eigenlijk zelf steeds meer naar de 15" rMBP zonder upgrades.
wat wil je dochter eigenlijk, het is haar laptop uiteindelijk toch? :P
volgens mij maak jij je meer zorgen om haar laptop dan zei zelf.

En de Retina kan beter zijn warmte kwijt, wat is dat nou weer voor onzin man :P

[ Voor 3% gewijzigd door interlude op 13-07-2013 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Dat is wat de verkoper zei en dat werd ook verteld toen ik met mijn dochter naar icentre Arnhem ging.
Bij intensief gebruik wordt de MBA erg warm, maar is dus niet het geval?

Mijn dochter heeft voorkeur voor de 15" en ze heeft een hekel aan trage pc's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:09
clemento schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 19:01:
Dat is wat de verkoper zei en dat werd ook verteld toen ik met mijn dochter naar icentre Arnhem ging.
Bij intensief gebruik wordt de MBA erg warm, maar is dus niet het geval?

Mijn dochter heeft voorkeur voor de 15" en ze heeft een hekel aan trage pc's.
Ik heb momenteel een MBA '13 i5/8gb/128gb. Voorlopig werkt het heel erg soepel, zelfs een virtuele machine van Windows 7 draait erg vlotjes.

Ik heb de MBA even aan een testje onderworpen, door Football Manager 2013 te spelen, een CPU-intensieve simulatiespelletje. Wat ik merk is dat de fans op volle(?) toeren draaien, en duidelijk te horen zijn. Volgens 'Activiteitenweergave' gebruikt het 125% CPU. In de tussentijd zit ik wel gewoon op Safari te surfen en in Word te werken. Word levert dan op dat moment geen problemen, maar scrollen in Safari is dan niet 100% vloeiend. Wat betreft de warmte, dat valt in principe wel mee. De MBA wordt wel warm ja, en de fan is duidelijk hoorbaar. Bij normaal gebruik (surfen, word, spotify) is de fan niet hoorbaar en blijft de MBA koel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Naar aanleiding van de verhalen bij iCentre Arnhem en Ede dat de MBA erg heet zou worden heb ik ook nog met Apple zelf gebeld 0800 0200 570
Daar eigenlijk gehoord wat ik hier ook al verteld is dat de MBA van dit moment beter is dan de rMBP ivm de hoge resolutie. De rMBP heeft op kracht geen meerwaarde boven de MBA! Maar voor het grafische werk zou de rMBP 15" toch wel te adviseren zijn. Het zal dus toch de rMBP 15" gaan worden omdat het zonde is je te beperken en mijn dochter ook al 4 jaar ervaring heeft zal ze behoefte hebben aan een krachtige PC. Met de MBA of de rMBP 13" loop je toch kans dat het tegen gaat vallen. Dus ze zal ff door de ruim € 500 zure appel spaargeld heen moeten bijten. De € 80,- aanbieding giftcard loopt tot 6 september en dat is nog ruim op tijd om de rMBP 15" te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:14

3DDude

I void warranty's

No offence,

ik hoor veel 'goede verhalen'

veel minder 'goede argumenten'

Het is natuurlijk onzin dat ze persee een "retina" macbook nodig heeft.

Dat het leuk en handig is dat geloof ik graag, wie wil er niet een.
Maar of het echt nodig is.. ik zou sterk adviseren eens een rondje te doen op de Campus/hogeschool waar ze naartoe wil gaan en kijken wat de studenten daar gebruiken. Waarschijnlijk hebben die ook een minimum eis waar de laptops aan moet voldoen. Maar het lijkt me een heel sterk verhaal dat, dat een rMBP 15" is!

Nu laat je je teveel ompraten door Apple zelf. Even denken:
Wat zou ik je adviseren een Macbook Air van ongeveer 1100 euro
Of een MBP retina (en nee de 13 inch is toch net niet krachtig genoeg) dus de 15 inch a 2200 euro..

Natuurlijk zijn er her en der wat argumentjes gegeven.. maar die kunnen net zo makkelijk weer worden weerlegd (alleen al het feit dat er in de voorgaande jaren ook mensen zijn afgestudeerd aan die opleiding, en die hadden geen Retina Macbook - want die bestond toen nog helemaal niet)

Er is naar mijn mening een groot verschil tussen:
Mijn dochter WIL
en mijn dochter heeft "echt dit nodig".

Just my 2 cents. - Kijk eens rond op die opleiding zelf.
Als jij elke student met een rMBP 15 " ziet rondlopen heb ik niks gezegd, de kans dat dit zo is, acht ik in ieder geval 0.0 %

[ Voor 11% gewijzigd door 3DDude op 15-07-2013 22:21 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Dank je voor de wijze woorden en het is idd groot prijs verschil tussen keuze MBA13" en rMBP15".
Ik zie geen meerwaarde weer in de (r)MBP13" tov MBA dus als het perse een MBP moet worden dan de rMPB15" en ja het zal haar een hoop spaarcentjes kosten. Een MacBook koop je voor jaren. Als ze het geld nu niet voor over heeft dan kan ze kiezen tussen MBA of nog een een poosje op de MBWhite doorwerken. De €1150,- is het kado en dat kan natuurlijk ook later besteed worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:56
offtopic:
denk dat we de discussie nu verplaatsen naar offtopic. De wens van OSX en geen overstap naar windows is niet de vraag van de TS.

Mijn inziens zou ik de huidige macbook houden. geheugen upgraden naar 8 GB en eventueel een SSD erin. Dat zal een aanzienlijke boost geven. Laat haar eens een jaar met de macbook de opleiding doorlopen. En kijk dan of het echt noodzakelijk is de macbook te vervangen voor een nieuwer exemplaar. Scheelt je nu een flinke investering die je mogelijk op den duur alsnog moet doen maar met een beter inzicht.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 06:38
clemento schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:11:
Dank je voor de wijze woorden en het is idd groot prijs verschil tussen keuze MBA13" en rMBP15".
Ik zie geen meerwaarde weer in de (r)MBP13" tov MBA dus als het perse een MBP moet worden dan de rMPB15" en ja het zal haar een hoop spaarcentjes kosten. Een MacBook koop je voor jaren. Als ze het geld nu niet voor over heeft dan kan ze kiezen tussen MBA of nog een een poosje op de MBWhite doorwerken. De €1150,- is het kado en dat kan natuurlijk ook later besteed worden.
In dat geval zou ik wachten tot in september de nieuwe MBP's worden aangekondigd. De huidige MBP's worden dan afgeprijsd dus dan is er de keus tussen en afgeprijsd Ivy Bridge model en een Haswell model dat waarschijnlijk even duur is als de huidige modellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Als het de rMBP13" moet worden zou ik sowieso wachten op de Haswell. De huidige rMBP13" is minder krachtig dan de MBA, ook telefonisch door Apple bevestigd. Dochter ziet upgrade niet zitten, ook dat geeft kosten aan SSD en geheugen en verhoogt denk ik niet de eventuelle verkoop waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Is de 15" rMBP sneller? Ja. Hij is echter ook 650 euro duurder dan een 13" MacBook Air met 256GB SSD, 8GB RAM, én de Core i7 upgrade, en zelfs 800 euro duurder als je de Core i5 goed genoeg vindt.

Daar komt bij dat de MacBook Air aanzienlijk langer doet met een volle accu dan de 15" retina MacBook Pro. Zeker wanneer de dedicated GPU wordt ingeschakeld (vrijwel elke grafische applicatie zorgt daarvoor, zelfs als het niet nodig is) gaat het nog harder naar beneden met battery life. Realistisch gezien is het na een uur of 5 wel redelijk klaar met de rMBP15. Met de MBA13 moet je een volle collegedag aardig kunnen redden.

De dGPU gaat voor de studie nauwelijks waarde hebben, en de quadcore i7 is leuk maar ook zeker niet noodzakelijk. Alles wat ze tijdens haar studie gaat doen op die laptop, gaat geen quadcore nodig hebben.

Dan koop je dus een rMBP15 'omdat het kan', of omdat je je om hebt laten praten door iemand wiens baan het is om jou zoveel mogelijk geld te laten uitgeven.

Als je de MBA13 neemt, al dan niet met Core i7 upgrade, houd je dus t.o.v. de rMBP15 zo'n 650-800 euro over. Daar kan je toch leuke dingen van doen, die nuttiger zijn dan een retina scherm, quadcore processor of GPU waar je niets mee doet. Ik noem:

- Dell U2713HM (of U2713H als je full AdobeRGB wilt ;) )
- Keyboard + muis / trackpad
- Wacom tablet
- degelijke tas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Eigenlijk heb je wel gelijk.
Als ik terug val op de configuratie van die ik in het begin in gedachte had MBA13" 128Gb SSD met 8Gb Ram (€ 1130,-) scheeft het met de start rMPB (€ 2006,-) €870,- en daar kan je idd ook een windows PC i7 met GPU kopen voor erbij. Mijn dochter is nu met vakantie maar daarna zal ik de opties en voor/naadelen nog eens bespreken. Na MBA kun je tzt altijd nog switchen naar een MBP en met name het financiele risico bij total-loss van een MBP vind ik minder prettig. Die MBA kan ik nog vel vervangen zonder dat ik droog brood hoef te eten of een dure verzekering hoef at te sluiten.
edit:
Hieronder de verschillende opties via macstore:
1 MBA13 basis met 8GB
2 MBA13 256 SSD 8GB Ram en i7 upgrade
3 basis MBP15
Afbeeldingslocatie: http://i872.photobucket.com/albums/ab282/kawa900jc/macbooks_zps8d2d1c22.png
vergelijking als boven met dan de basis rMBP13 ipv MBA13 256 SSD 8GB Ram
Afbeeldingslocatie: http://i872.photobucket.com/albums/ab282/kawa900jc/macbooks2_zps36e70cca.png
Eigenlijk zijn er dus 4 opties die in aanmerking komen waarbij mijn persoonlijke voorkeur de goedkoopste is.

[ Voor 28% gewijzigd door clemento op 17-07-2013 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik , na alles gelezen te hebben en zelf een 4e jaars HBO student met een MBA (i5,128,4gb, 2011) te zijn (commerciele economie, dus ik heb geen verstand van de intensiteit van de opleiding die je dochter gaat doen) kan aanraden, is om lekker aan de opleiding te beginnen met haar huidige MBW. De eerste week is toch introductie/boeken aanschaffen etc etc.

Dan ziet ze wat de studenten om haar heen hebben, en is het hmmmm mijn MBW kan prima mee, of voor de luxe koop ik toch een MBA. Of het is PAAAAAP! iedereen heeft een MBPr en deze is ook echt nodig voor de programma's!. Dan is de keuze snel gemaakt :) en gekocht.

Ik denk dat de keuze op voorhand gewoon niet te maken is, omdat er zoveel factoren en meningen en ervaringen meetellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Uckerman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-04-2024
Maar niet voor het een of ander, maar de rMBP 13"en 15", waarvan de schermen zijn gemaakt van LG, hebben toch ghosting problemen?

De rMBP waarvan het scherm van Samsung is gemaakt, heeft een heel stuk minder problemen.
En je kunt vantevoren niet weten welk scherm je krijgt, dus dat is ook nog eens een risico..

PS: Weet iemand wanneer de volgende macbooks uitkomen? Ik bedoel een upgrade ervan, want ik haal nu gaan RMBP omdat er veel problemen zijn met de schermen van LG, dus wil eigelijk wachten totdat de nieuwere versie uitkomt.
Maar weet iemand wanneer dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Waarschijnlijk volgende versie in september/oktober. Maar dat zal waarschijnlijk gewoon een CPU upgrade zijn naar haswell.

Voor de TS, Een pc/laptop plannen voor 4 jaar in de toekomst blijft zeer moeilijk.
In mijn ogen moet je gewoon kopen wat je nu nodig hebt. Naar mijn mening een Macbook Air 2013, zelfs standaard. Die 870 euro die je nu uitspaart kun je dan binnen 4 jaar gebruiken om de Macbook Air 2017 te kopen samen met wat opleg. Of whatever er dan op de markt is. Tegen dan zijn misschien uw of uw dochters eisen toch helemaal anders.

Ik herhaal, kopen wat je nu nodig hebt, niet wat je mogelijks binnen 4 jaar mogelijks nodig hebt.

Van de bekende grafische pakketten zijn er wel reviews en youtube filmpjes te bezichten, om een idee te vormen hoe ze draaien op de verschillende macbooks.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Aan TS, beknibbel niet op de SSD size. Achteraf vervangen is een dure optie, en hij zit sneller vol dan je gehoopt had. Ik heb een MBA 2011, 11" met (godzijdank) een 128gb SSD die ik nu te klein vind. En ja, ik denk erover om in september te upgraden.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
RobvdVeer schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:28:
Aan TS, beknibbel niet op de SSD size.
Dat is € 1.314,06 voor een basisuitvoering met 256 SSD en 8GB Ram dus € 184 extra dan startmodel.
Op haar MBW staat nu totaat 175 GB aan data en programma's. Een beetje letten op wat je bewaardt op de PC kan wel handig zijn. Heb een 500 GB externe disk alsvast gekocht en Time machine uitgevoerd voordat de MBW is ingeleverd voor reparatie. Tot 8 september loop actie van 80 euro giftcard dus wil eigenlijk wel voor die tijd een nieuwe Mac aanschaffen of anders nog een aantal maanden extra wachten op nieuwe uitvoeringen. Minimaal moet het Haswell zijn als het rMBP13 gaat worden dan dus sowiso een paar maanden wachten. Teveel upgrades voor toekomstig gebruik is ook zonde van het geld dus of de 256GB SSD slim is weet ik niet. Dit zal ongetwijfeld niet haar laatste Macbook worden als ze na deze opleiding werk vind in de grafische sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ja, met 256gb moet je wel vooruit kunnen. Ik heb zelf nooit meer dan 18gb aan media staan, de rest staat extern (geen noodzaak om een mp3 met 200mb/s binnen te halen toch!).. De reden dat ik adviseerde om voor een step up te gaan, was omdat in 2011 je nog een 64gb ssd kreeg op de basis MBA, en 64gb is écht te weinig.,

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N.Uckerman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-04-2024
Maar hoe zit het nu met die ghosting problemen? Als je nu een Retina haalt heb je toch een enorm risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Als het een Retina moet worden dan pas als nieuwe Haswell beschikbaar is en dan zal ghosting probleem ook wel opgelost zijn. Twijfel echt of 256GB SSD wel noodzakelijk is. De MBA met alle upgrades wordt bijna 50% zo duur als puur basis. De 8GB RAM lijkt mij wel nuttig maar die andere upgrades zijn puur luxe en eerder daarvoor de nieuwe Haswell rMBP13 kopen zonder upgrades en dan heb je 8GB RAM als basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

Kun je die giftcard niet verkopen voor zeg €60? Dan hou je er toch nog iets aan over en dan hoef je hem niet voor september uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clemento
Je krijgt een giftcart als je voor september een mac koopt.

Koop je een Mac, dan krijg je een cadeaubon van € 80.-

[ Voor 33% gewijzigd door clemento op 19-07-2013 13:30 ]

Pagina: 1