Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het gaat mij nu even niet om de aansprakelijkheid, maar om waar technisch gezien het ontstaan van brand het grootste is. Dus: Vormt de bekabeling een groter gevaar dan het ingangsfilter qua warmte/ brand?

Met andere woorden: Waar wordt het het warmste bij de door jou geschetste fout? (dus bij de 2,5mm2 installatiedraad of juist bij het ingangsfilter, welke van deze twee wordt het warmste?)

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 10-07-2013 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01:04
Is afhankelijk van het design van de fabrikant en daarop is geen standaard antwoord op te geven. Bij bekabeling kun je er wel wat van zeggen en om aan de veilige kant te blijven moet je je aan de NEN normen houden.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:21
Kijk eens naar de ZV16 van ABB.
Die is gemaakt om bestaand groep in te zetten met omvormer van meer dan 500W. Terwijl de groep niet onbruikbaar wordt.
http://www.verwarming.nl/...nelen.html?contentID=4914

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

leonbong schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 21:41:
Kijk eens naar de ZV16 van ABB.
Die is gemaakt om bestaand groep in te zetten met omvormer van meer dan 500W. Terwijl de groep niet onbruikbaar wordt.
http://www.verwarming.nl/...nelen.html?contentID=4914
Deze optie is al vaker hier in dit forum als oplossing aangekaart, maar door sommigen * als
overbodig verworpen, daar er met gemak 25A door een 2.5mm² kan, of wat voor andere redenen
ze daar ook voor denken te moeten verzinnen. 7(8)7

Zou het nu toch nog allemaal goed komen hier, oOo

Waarschijnlijk ...... niet

[ edit ]

Btw, heb die ekstra verdeelkast ook toegepast om mijn Involar mac250 op
de bestaande 25A PV groep te laten invoeden.

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/P1010557.JPG

Oeps, zie ik net dat ik door de 10.000KWh grens ben geschoten. *O*

[ Voor 16% gewijzigd door PClop op 12-07-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Voor welk probleem?
[...]moeten verzinnen. 7(8)7[...]
Dat is niet... heel genuanceerd.
Dre heeft duidelijk aangegeven onder welke omstandigheden 24A veilig is volgens NEN1010 (wat dus ook een antwoord op FireWood is).

Extra tussengroepen etc kunnen prima wenselijk zijn, zonder dat er een verplichting voor is.
Dat maakt het overbodig als manier om aan de norm te voldoen, maar misschien niet overbodig om aan de veiligheids- of beschikbaarheidsverwachtingen van de gebruiker te voldoen. Veel mensen willen tenslotte meer veiligheid dan verplicht is (denk VDC etc bij auto's. Is VDC overbodig om veilig auto te rijden?).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Dre geeft helemaal niets aan, wat hij doet is één schakel uit een "ketting" halen, daarvan de
belastbaarheid bepalen, vervolgens de schakel weer in de ketting ( stroomketen ) terug plaatsen
om vervolgens te stellen dat de belastbaarheid van de schakel gelijk is aan de belastbaarheid
van het geheel, ketting of stroomketen.

mompelt iets van bomen en bos en plaats van kerk in dorp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
:? Dre geeft aan dat 24A door 2.5mm² niet het probleem is, blijkbaar ben je het daar mee eens (?). Zeg dan '24A door een 2.5mm² is niet het probleem, het probleem zit 'm in X' waarbij je kan vertellen wat X is; zo blijven we gedachten lezen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

FireWood schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 21:25:
Is afhankelijk van het design van de fabrikant en daarop is geen standaard antwoord op te geven.
Ik had gehoopt dat er een uniform antwoord voor was voor alle omvormers, maar het ligt blijkbaar wat gecompliceerder. Kan je wel zeggen hoeveel Watt er verstookt wordt in het netfilter wanneer daar 24 Ampère bij 230 Volt heen loopt? (het type fout die jij aanhaalde)

Ik ben benieuwd of we op hetzelfde getal uitkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Da's wel een beetje vragen naar de bekende weg :)

Dat het omvormerspecifiek was wisten we al: SMA geeft in de installatiehandleiding aan dat een SMA omvormer een eigen groep(je) nodig heeft, Mastervolt geeft aan dat er 6 Soladin600's op een groep mogen, net als Steca met de Steca500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Laatst online: 01:04
PClop schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 12:00:
Dre geeft helemaal niets aan, wat hij doet is één schakel uit een "ketting" halen, daarvan de
belastbaarheid bepalen, vervolgens de schakel weer in de ketting ( stroomketen ) terug plaatsen
om vervolgens te stellen dat de belastbaarheid van de schakel gelijk is aan de belastbaarheid
van het geheel, ketting of stroomketen.

mompelt iets van bomen en bos en plaats van kerk in dorp
In het algemeen is de regel dat bij een elektrische installatie de lichtste schakel de bepalende factor is. Zowel voor de spanning als voor de stroom. Bij onderdelen(stekers,hoofdschakelaars,waterkokers,inverters etc.) krijg je als het goed is de gegevens aangeleverd. Bekabeling hoor jezelf uit te rekenen
Dre schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 15:27:
[...]

Ik had gehoopt dat er een uniform antwoord voor was voor alle omvormers, maar het ligt blijkbaar wat gecompliceerder. Kan je wel zeggen hoeveel Watt er verstookt wordt in het netfilter wanneer daar 24 Ampère bij 230 Volt heen loopt? (het type fout die jij aanhaalde)

Ik ben benieuwd of we op hetzelfde getal uitkomen :)
P=UxI
Oftewel:
P=230x24=5520 Watt

Ga er trouwens maar vanuit dat als dit gebeurt er wel wat in het filter gaat door branden (in figuurlijke zin!). Op zich niet erg, zolang er dus maar rekening mee gehouden is op die mogelijkheid en dat het filter niet in de buurt zit van brandbaar materiaal. Anders wordt het een letterlijke brand.

[ Voor 34% gewijzigd door FireWood op 13-07-2013 19:56 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:17
Ik heb niet alles gelezen maar ik heb 2 omvormers op 1 fase, een moderne Zeversolar omvormer en een antieke SMA omvormer. Samen max 2200 watt. Beide op hun eigen aardlekautomaat en werkschakelaar.
Vanuit het meterkastje in de schuur gaat een kabel naar een 16 A aardlekautomaat in huis, beetje dubbel beveiligd.

Deze groep wordt nergens anders voor gebruik en alles werkt tot nu toe goed. 1 ding is erg opvallend: de SMA bromt soms zonder regelmaat. Het meest vreemd is: als ik de display-achtergrond verlichting van de Zeversolar aanzet begint de SMA te brommen 8)7

Verder tot nu toe geen problemen, maar de echte vermogenstest moet nog komen deze zomer.

[ Voor 15% gewijzigd door dotternetta op 23-01-2023 11:12 ]

Pagina: 1 2 Laatste