Zojuist mijn Zopo C3 besteld bij Etotalk. Ze zeggen dat ie op stock is, dus even afwachten. Vorige keren had ik binnen 3 dagen met DHL de telefoons van Etotalk in huis. Ik heb eerder diverse Chinese telefoons gehad, waaronder ook de Zopo 100, de 810 en de C2.
De Zopo 100 is een prima telefoon, maar ondertussen zwaar verouderd. De mijne werkt nog steeds maar de accu staat nu (na een jaar) zeer bol en ik vertrouw dat niet. Hij heeft nadat ik hem een keer heb laten vallen overigens wel antenne-problemen gekregen.
De Zopo 810 is optisch een erg mooie telefoon maar in de praktijk WAARDELOOS! Iedereen die die telefoon overweegt omdat hij nu erg budget is: niet doen! Ontvangst is slecht (beide sims+wifi), slechte geluidskwaliteit (resonanties aan het oor!), vastlopers, etc.
Ik heb recentelijk ook de C2 gehad. Mijn beste China telefoon ooit denk ik, op 1 ding na: het scherm is zeer breekgevoelig. De 3e dag haalde ik hem uit mijn broekzak en was het scherm gebroken doordat er blijkbaar teveel spanning op is gekomen. Probleem met de C2 is dat het scherm 'op' de telefoon ligt, net als de iphone zegmaar. Er zit geen randje om het scherm heen om stoten of krachten op te vangen, alles komt op het glas terecht. En dat glas is nogal breekgevoelig kwam ik achter. Ik heb hier nu dus een 3-dagen oude C2 liggen met barsten in het scherm waarvan enkel het bovenste deel van het touchscreen nog werkt. BUMMER! Dus als je hem bestelt, bestel een hoesje mee voor de veiligheid (dit was toen ik hem kocht bij de release nog niet beschikbaar)! Overigens heb ik zowel bij Zopo China en Duitsland gevraagd wat een nieuw scherm kost, maar na 3 weken van beiden geen reacties mogen ontvangen... Verwacht dus geen service van Zopo als er iets loos is met je phone.
Verder was de C2 een super telefoon wat ik zo kon zien, ik was echt heel blij ermee (for as long as it lasted...). De telefoon is voor normaal gebruik lekker snel en snappy (ik kon wel merken dat bij heel snel scrollen er een fractie lag in zat, wat waarschijnlijk door de hoge resolutie komt aangezien de Zopo 810 met dezelfde cpu en 720p scherm dit niet had), en Carmageddon gamen merkte je af en toe een lichte hapering. Maar voor normaal gebruik meer dan snel genoeg. En ben eerlijk: je kunt niet een telefoon van 200 euro 1 op 1 vergelijken met een high-end telefoon van 600 à 700 euro, dus om de C2 daarmee te vergelijken is niet fair. Vergelijk je de C2 met bijvoorbeeld een HTC van dezelfde prijsklasse, dan wint de C2 het dik op rekenkracht en snelheid (de C2 is ruim 30% sneller dan mijn 1-jaar oude HTC EVO 3D die toen ook 550 euro heeft gekost).
Verder is de geluidskwaliteit van deze telefoon zeer goed, zowel speaker als aan het oor was zuiver en zonder vervelende resonanties. Ook de eenvoudige koptelefoon viel zo bij de test die ik ermee deed niet tegen, maar het is natuurlijk geen Sennheiser ofzo.
Het scherm van de C2 was/is super. Kleuren mooi helder, veel licht en ook bij buitengebruik zeer goed leesbaar. Het 1080p scherm is natuurlijk ongelofelijk scherp en ik kon eerlijk gezegd het verschil met het 720p scherm van de Zopo 810 en de HTC One X niet zien, maar dat is een andere discussie. Ik heb geen last gehad van ghost touches.
Ontvangst van de C2 was gewoonweg zeer goed. Ik heb op diverse locaties waar ik kom vaak problemen met ontvangst van zowel Vodafone als T-Mobile, maar met de C2 had ik vrijwel overal prima bereik. Terwijl op kantoor soms mijn oude Nokia nog ontvangstproblemen heeft, heb ik de C2 niet onder de 3 balkjes zien komen. Ontvangst was ook overal zuiver en zonder storing, geen dropped calls gehad, en ook Wifi ontvangst was zeer goed. De antenne's van de C2 zijn dus dik in orde.
Ik had wel zoals andere mensen hier ook last van het feit dat 'berichten is gestopt' gebeurd bij ontvangst van een sms. Ditzelfde probleem had ik ook bij de Zopo 810, dus ik vermoed dat dit softwarematig is. Omdat alle andere apps wel gewoon goed werkten, de sms berichten service erna automatisch opnieuw opstart en ik niet veel met smsjes doe, vond ik dit niet heel storend. Waarschijnlijk is dit met een nieuwe firmware opgelost.
De camera van de C2 viel me niet tegen en behoorlijk scherp, maar ik heb eerlijk gezegd niet de tijd gehad om hier veel mee te testen, al helemaal niet op volledige 13MP resolutie. Wat me wel op viel was dat de camera ongelofelijk snel was, sneller dan welke telefoon ik heb gezien en zelfs sneller dan de HTC One X die ook behoorlijk rap foto's schiet. De camera applicatie beviel me zeer goed, deze was behoorlijk uitgebreid met veel foto modi (waaronder panorama foto's) wat ook leuk werkte. Ook erg fijn bij de C2 is dat de camera geheel verzonken is in de body van de telefoon en dus niet uitsteekt zoals bij de meeste telefoons wel het geval is. Hierdoor ligt de telefoon beter in de hand en vlak op de tafel.
De achterkant van de C2 is inderdaad wennen en valt gelijk op bij het unpacken. Dit is gemaakt van een zeer buigzaam plastic, maar klikt wel zeer stevig vast op de telefoon. Nadat hij op de telefoon zit, zit de achterkant ook zeer strak op de body en bij het tikken erop hoor je ook geen holtes, waardoor de C2 met deze achterkant dan toch wel stevig aanvoelt. Je hebt goede grip op dit plastic en geen last van vette vingers, dus wat dat betreft zie ik eigenlijk niet echt het probleem ermee. Volgens mij is de achterkant dan wel afwijkend van andere telefoons, maar dat hoeft in mijn optiek niet slecht te zijn. Wie weet volgen er wel meer producenten met ditzelfde materiaal.
De accu-endurance viel me ook op. Hij heeft slechts een 2000ma accu, maar toch ben in de 2 werkdagen dat ik hem had thuis gekomen met 80% volle accu, en dan heb ik toch regelmatig gebeld, gefotografeerd en een beetje gebrowsed. Ik denk dat dit mede komt door de zeer goede antenne's van de C2, want slechte antennes lijdt tot slecht bereik en het kost de telefoon dan veel stroom om de verbinding in stand te houden. De C2 heeft dit probleem niet en beperkt zodoende het stroomverbruik voor de GSM verbindingen.
Al met al een super gsm, op het zwakke punt van het breekbare scherm na. Ik heb zitten twijfelen om opnieuw een C2 te bestellen, maar heb nu voor de C3 gekozen puur vanwege het feit dat deze rondom het scherm een (metalen?) rand heeft zitten die het scherm verstevigt en hoekstoten op kan vangen. Alsnog heb ik er een siliconen hoesje bij besteld, om maar zeker te zijn dat hij het minimaal een jaar volhoudt, net zoals mijn oude Zopo 100.
[
Voor 5% gewijzigd door
ThunderStrike op 27-06-2013 23:36
]