Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 18:43

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Mijn vrouw en ik hebben een jaar geleden een huis gekocht, na jaren te hebben gehuurd.

De hypotheek hebben we afgesloten met NHG, wat ook een faciliteit heeft indien je een inkomen (deels) verliest. Hierdoor kun je een soort extra lening afsluiten waarmee je achterstanden voorkomt. De Woonlastenfaciliteit heet het geloof ik.

Nu ben ik begin maart dit jaar mijn baan kwijtgeraakt door de crisis en hierdoor lever ik een stuk salaris in natuurlijk. Ik probeer zsm weer aan het werk te komen, maar daar heb ik nu even niks aan.

Feit is dat ik nu een beetje in de knel kom met de maandelijkse lasten. Mijn vrouw werkt parttime en dat icm mijn uitkering is het fiks de broekriem aanhalen.

Ik heb contact gezocht met Quion, onze partij die alles met onze hypotheek regelt. Zij hebben een inkomen/uitgaven formulier door mij laten invullen en beoordelen nu dat we de lasten kunnen dragen. Dit terwijl onze hypotheek met mijn volle salaris vorig jaar best lastig te krijgen was.

Nu wil ik dus gebruikmaken van de NHG faciliteit om bijv. 2 maanden de maandlasten op te schorten en deze later in te halen. De bamk weigert dit, omdat ze niets meer doen met de woonlastenfaciliteit van NHG.
Dit terwijl ik er naar mijn mening wel recht op heb. De bank heeft als argument dat indien ik mijn huis zou moeten verkopen, er een restschuld overblijft die de bank dan weer misloopt.

Vaag verhaal, maar ze doen dus niks voor me. Enige aanbod is om een maand op te schorten en deze onmiddelijk in een betaalregeling te stoppen van 2 maanden. Deze regeling start dan direct in juni.

Heeft iemand advies wat ik kan doen? Het huis verkopen hoeft absoluut niet, ik ga snel weer werken en anders kan mijn vrouw vanaf september fulltime aan de slag.

Ervaringen? Tips?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

houthakker

Poehé

Contact opnemen met De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen?

En anders proberen dat je vrouw sneller fulltime kan gaan werken?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:30

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je zeker weet dat je met 2 maanden weer werk hebt, kun je ook 2 maanden zonder toestemming lenen bij je hypotheek-verstrekker: je betaalt dan simpelweg je hypotheek niet. Dan komt de bank vanzelf naar je toe.

Maar stel eerst eens een budgetplan op. Als je wil, kan ik er eens naar kijken. Ik heb veel ervaring met dit soort situaties.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freddyathlon
  • Laatst online: 19-06 18:43

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ardana, dat risico wil ik gewoon niet nemen. Enige wat ze willen is dus een maandtermijn verdelen over 2 maanden.

Welk risico neem ik indien ik zelf de beslissing neem om 2 maanden gewoonweg niet te betalen?
Ik heb geen zin in gelazer en een verkoop van de woning, want dat is gewoon niet nodig. Ik ben snel weer aan het werk, is de bedoeling.

Alleen deze partij, Quion, is niet voor rede vatbaar en denkt alleen maar aan euro's, lijkt het. Als voorbeeld neem ik ING, welke zelfs hypotheken heeft waar je een rentepauze kunt inlassen als je je baan verliest.

Met de verkeerde partij in zee gegaan?

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die 'rentepauze' moet je je ook niet teveel bij voorstellen, rente blijft aantikken, incl extra rente over het niet betaalde bedrag. ING is ook een financiele instelling, geen liefdadigheidsinstelling.

Wat zegt de overeenkomst zwart-op-wit over die woonlastenfaciliteit?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
freddyathlon schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 09:35:
Welk risico neem ik indien ik zelf de beslissing neem om 2 maanden gewoonweg niet te betalen?
Ik heb geen zin in gelazer en een verkoop van de woning, want dat is gewoon niet nodig. Ik ben snel weer aan het werk, is de bedoeling.
Jij bent degene met de hypotheekvoorwaarden!

Als ik het goed lees wil je de betalingen dus in principe doorschuiven naar een latere maand (September). Bedenk je dan wel dat deze 'achterstand' alsnog voldaan dient te worden. Paar maanden met dubbele hypotheeklasten, lijkt me ook geen pretje.

Heb je geen andere manieren om op de korte termijn aan geld te komen? Niet zozeer lenen, maar bv. verkopen van dingen waarop je geen onevenredig verlies op lijdt? (zo kwam ik er laatst achter dat het verkopen van (oude) studieboeken via bv. Bol behoorlijk snel gaat en je houd er ook best een leuk percentage aan over, al houden ze zelf ook een percentage van het bedrag).

Slechts een suggestie, maar ik denk dat je jezelf helpt door de betalingen uit te stellen. Waarom zou je (zij het voor een korte duur) dubbele maandlasten kunnen dragen met een full-time loon, als de normale maandlasten al niet lukken met een part-time loon?

In ieder geval sterkte met de situatie.

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

WLF in het kort
Heeft u een hypotheek met NHG en bent u als gevolg van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, echtscheiding of het overlijden van uw partner in de betalingsproblemen geraakt, waardoor u tijdelijk niet meer in staat bent uw woonlasten te betalen, dan kunt u in aanmerking komen voor de Woonlastenfaciliteit.

Hoe komt u in aanmerking voor de WLF?
U kunt vanaf 1 juli 2009 gebruik maken van de WLF. Hiervoor dient u contact op te nemen met uw geldverstrekker omdat die bepaalt of u, en onder welke voorwaarden u gebruik kunt maken van deze overbruggingsmogelijkheid.
Bron: nhg.nl

Het is dus niet zo dat je automatisch "recht" hebt op woonlastenfaciliteit als jij vindt dat je de hypotheek niet meer kunt opbrengen. Daarvoor zul je in overleg met de geldverstrekker moeten gaan, en die heeft dus klaarblijkelijk beoordeelt dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen. Tja, lastig...
Ardana, dat risico wil ik gewoon niet nemen.
:X Als jij het risico al niet wilt nemen, waarom zou de bank dat risico dan wel moeten aangaan?

Ik zou gewoon eens rustig doorlezen wat er in de hypotheekvoorwaarden over wanbetaling staat en daarna nog eens contact opnemen met de geldverstrekker. Zonder direct van alles te gaan eisen, maar gewoon rustig uitleggen hoe en wat. En nog eens goed door dat inkomsten / uitgaven formulier lopen om te controleren of je echt geen uitgaven over het hoofd hebt gezien en / of inkomsten iets te rooskleurig ingeschat hebt. Bovendien denk ik dat je verhaal een stuk sterker zou zijn als je hard kunt maken waarom jij denkt dat je over twee / drie maanden weer aan het werk bent. Al wat sollicitaties de deur uit gedaan? Misschien al een gesprek gepland binnenkort? Dat zijn dingen die de geldverstrekker misschien zouden kunnen bewegen om je lasten twee / drie maanden gedeeltelijk op te schorten...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ardana, dat risico wil ik gewoon niet nemen. Enige wat ze willen is dus een maandtermijn verdelen over 2 maanden.

Alleen deze partij, Quion, is niet voor rede vatbaar en denkt alleen maar aan euro's, lijkt het. Als voorbeeld neem ik ING, welke zelfs hypotheken heeft waar je een rentepauze kunt inlassen als je je baan verliest.

Met de verkeerde partij in zee gegaan?
Welk risico je neemt? Dat kun je nalezen in je leen-overeenkomst en de algemene voorwaarden. Over het algemeen beperkt het risico van 2 maanden achterstand zich tot incasokosten en boete-rente. Bij een betaalachterstand langer dan 3 maanden zijn de gevolgen groter. Bij 2 maanden mogen ze echt je huis nog niet verkopen, of andere nare acties ondernemen. Let wel op dat de bank vooruitbetaling wil, en dat je dus zo heel gemakkelijk aan die 3 maanden komt.

Ik denk dat als je erg veel moeite hebt om een hypotheek te krijgen én geen reserves hebt, dat je inderdaad met de verkeerde partij in zee bent gegaan: deze partij wéét dat je 't eigenlijk niet kan betalen, en je hebt zelf ook geen reserves opgebouwd. Quiron weet dat je een groot risico bent, en brengt daar vermoedelijk ook een hoge rente voor in rekening. Ik vind het niet vreemd om minstens 3-6x de maandelijkse betaling op een spaarrekening te hebben liggen, óók pal nadat je gekocht hebt.

Over welk bedrag praten we eigenlijk? € 800 pm? € 1.500 pm?

Maar mijn aanbod blijft staan: ik denk dat je de grootste klap kunt maken in je budget. Quion vind dat je de maandlasten moet kunnen betalen, laat eens zien waarom jij vind dat dat niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Welke geldverstrekker gaat het hier om?

Het is een bekend gegeven dat de meeste geldverstrekkers bijna nergens voor open staan wanneer de lener hen benadert met mogelijke problemen. Des te sneller en dreigender staan ze op de stoep bij achterstanden.

Die NHG woonlastenfaciliteit is ook puur ter beoordeling van de geldverstrekker volgens de site van de NHG zelf. Een simpele "doen we niet" voldoet dus.

En over de ING rentepauze moet je ook niet teveel voorstellen, want daar zitten ook allemaal regels aan vast. Er was een half jaartje geleden nog iemand hier op het forum die hier tegenaan liep.

Als een bank iets kan afschuiven op een andere partij (klant, NHG, etc.) dan zal het dat niet nalaten.

Is Qurion een tussenpersoon? Is hier een extra woonlastenverzekering afgesloten? Heb je rechtsbijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-06 09:08
Quion is een hypotheekservicer, net als bijvoorbeeld Stater. Zijn nemen de administratie en afhandeling over van de 'echte' geldverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:00
Dus ze doen alleen maar extra papier werk maken, waardoor beslissingen altijd weer langer duren ?.

[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 29-05-2013 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EQJim
  • Laatst online: 27-06 09:08
Nou, dat niet persé. Ze werken niet op basis van uurtje-factuurtje maar ontvangen een vaste vergoeding per lening. Het is dus niet in hun belang om dingen te rekken. Het is wel zo dat zij in opdracht van de geldverstrekker opereren, dit maakt de relatie niet echt evenwichtig. Een particulier is minder belangrijk voor ze dan de geldverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Je krijgt het idee dat je ze iets aggresiever moet gaan benaderen:
Ik ga mijn hypotheekrente de volgende maanden met vertraging betalen. Als jullie voor dat bedrag een NHG garantie willen, dan wil ik in principe wel meewerken aan de NHG woonlastenfaciliteit.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ALternatief: je sluit een persoonlijke lening af. Niet leuk, maar dicht het gat wel :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

The Eagle schreef op maandag 10 juni 2013 @ 21:38:
ALternatief: je sluit een persoonlijke lening af. Niet leuk, maar dicht het gat wel :)
En je krijgt wel een PL als je geen baan hebt en nu je lasten al niet meer kan betalen? :? Bij welke loanshark is dat? Ik dacht dat DSB met frisia e.d. failliet was?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Het aangaan van een extra lening is riskant. Afaik kan de aanwezigheid van een ander krediet zelfs reden zijn voor NHG om niet uit te keren.

Een extra lening werkt als een soort asymmetrische hefboom: als het goed gaat gaat het goed, maar als het fout gaat door een klein beetje extra tegenslag dan is de situatie ook ineens veel erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111703

The Eagle schreef op maandag 10 juni 2013 @ 21:38:
Wat. De. Fuck. Opeens vind ik het niet meer zo raar dat er gewoon echt politici zijn met dezelfde ideeen (Blok hypotheek); namelijk het ene financiële gat opvullen door een nog groter financieel gat te creëren; blijkbaar is dat gewoon echt een reële optie. :X

En als TS problemen heeft het het aflossen van de PL, wat dan? Nog een leninkje afsluiten zeker?

Gek he, dat iedereen in de schulden zit met hypotheken die "onder water zitten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:29
Is niet zo'n relevante discussie want je krijgt dus echt geen PL zonder vast contract en wel vaste lasten. Banken vragen om bewijs van inkomen en zullen naar vaste uitgaven (huur of hypotheek) en eventuele andere leningen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06 22:54
Wilke schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 18:18:
Is niet zo'n relevante discussie want je krijgt dus echt geen PL zonder vast contract en wel vaste lasten. Banken vragen om bewijs van inkomen en zullen naar vaste uitgaven (huur of hypotheek) en eventuele andere leningen vragen.
Bij kleine bedragen heb je natuurlijk ook nog zoiets als een flitskrediet |:( .

Snelste manier om aan extra geld te komen op korte termijn is het inboeten van luxe. Mocht de nood aan de man zijn, dan zou ik persoonlijk mijn Apple spullen in de verkoop gooien om vervolgns iets simpels terug te kopen, of mijn auto verkopen, en verder rijden in een goedkoper exemplaar.

[ Voor 4% gewijzigd door merauder op 19-06-2013 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik kan me best voorstellen dat men niet wil meewerken, begin maart je baan kwijt, maar wel geld als water blijven uitgeven.

Je koopt een nieuwe lens: freddyathlon in "Centraal Fototas Topic - Deeltje 4"
Voor je nieuwe camera: freddyathlon in "Het grote Canonmount-objectieven-topic v2013"
Een nieuwe koffiezetter: freddyathlon in "[Espresso volautomaat] Verschil temperatuur koffie?"
Een draagbare studio voor foto's: freddyathlon in "Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14"
Een nieuwe mac-mini: freddyathlon in "[Mac Mini] zacht tikje hoorbaar. Harde schijf ?"
Een nieuw klokkie: freddyathlon in "Het algemeen Horloge topic, deel 5"

En dan snap ik best dat men na een overzicht zegt: Ja raakt je baan kwijt, dus moet je op je uitgaves letten, wellicht kan je van die nieuwe aankopen nadat je je baan kwijt bent geraakt, gewoon weer verkopen.

Want dit is op z'n minst een slimme actie te noemen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Zo hallo, legt RaZ even de vinger op de zere plek. Dat is hard maar hij heeft wel gelijk.

Dit is /thread qua geloofwaardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:17:
Zo hallo, legt RaZ even de vinger op de zere plek. Dat is hard maar hij heeft wel gelijk.

Dit is /thread qua geloofwaardigheid.
Zo inderdaad!
Spullen zijn bij elkaar ruim 2000 euro, eerder richting 2500 schat ik in.
Dat is voor een gemiddeld huis toch 2 a 3 maanden hypotheek. Is maar net waar je prioriteiten liggen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RaZ schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:06:
_/-\o_

Tja jij koopt een huis dat je amper kan betalen, bouwt geen reserves op en nu je even geen inkomsten hebt wil je direct dat iedereen voor je in de bres springt? Gewoon snoeien in je uitgaven en eventueel spullen verkopen als het nodig is. Het is je eigen uitgavenpatroon dat er voor zorgt dat je geen reserves hebt om deze korte periode te overbruggen.

Ik denk dat die iPad 3, PS3 Slim, Mac Mini i7, 27" Cinema Display en Canon EOS 650D genoeg opleveren om de hypotheek een tijdje te kunnen betalen.

[ Voor 12% gewijzigd door Tsurany op 19-06-2013 20:14 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

En dan verwachten dat de maatschappij opdraait voor je eigen puinhoop. Typisch...

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

En toen je vorig jaar die hypotheek afsloot op basis van 1 salaris (ga ik even van uit als ik je betoog hierboven goed begrijp), heb je je samen met je vrouw ook gerealiseerd in wat voor onmogelijke situatie je jezelf manouvreert op het moment dat er een salaris, of een gedeelte daarvan, wegvalt?

Ik begrijp echt niet dat mensen, zeker op dit moment, bereid zijn zo veel financieel risico aan te gaan door een hypotheek af te sluiten die zo aan je max. zit.

We weten niet wat je maandelijkse hypotheeklasten zijn uiteraard, maar ik denk dat je met 2k euro in ieder geval een heel eind richting 2 maand-aflossingen komt..

Raz heeft wmb dan ook volledig gelijk, ga eerst eens bij jezelf de knop omzetten: je hebt op dit moment absoluut niet de luxe om allerlei spullen aan te schaffen, dus doe dat dan ook niet. Regel eerst maar eens een nieuwe baan, een goeie buffer, en dan zijn die spullen er ook heus nog wel...

[ Voor 3% gewijzigd door kamstra op 19-06-2013 20:22 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:33
Als je binnen 3 maanden na het kwijtraken van je baan al in de financiële problemen komt dan heb je echt een ander probleem, zeker aangezien ik begrijp dat je gewoon WW krijgt.

Het feest van de jaren 90 is voorbij, wen er alvast maar aan...
Hoge hypotheken, dure auto's, leuke speeltjes, wees eerlijk: heeft dat je echt gelukkig gemaakt?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 13:05
Even vanuit een andere hoek: geen familie die bij kan schieten?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel
  • Laatst online: 16-06 21:10

Kajel

Development in Style

Ik geloof niet dat TS nog gaat reageren na de zeer scherpe observaties van RaZ ;)

Maar om toch ook even als goed stuurman aan wal te staan: Ik zou - zoals iedereen je hier al aanraadt - spullen verkopen, echt de broekriem aanhalen en misschien als extra buffer kijken of je kunt aankloppen bij familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Kajel schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 23:14:
Ik geloof niet dat TS nog gaat reageren na de zeer scherpe observaties van RaZ ;)

[..]
Dat denk ik ook. Ik heb even iets verder teruggekeken dan sinds het baanverlies in maart.

Hij deed in augustus 2012 namelijk al het zelfde:
[Contract] Verlengd, maar heb werkgeversverklaring

Krijgt blijkbaar niet de reacties die die wilde horen. Gaat nergens op in, geeft geen antwoord op vragen en 2 maanden later:
freddyathlon schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 08:55:
Ik en mijn vrouw zijn nu 2 weken bezig met een koopwoning. We zijn wezen kijken uiteraard.
* RaZ redelijk flabbergasted is

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Hij kon in 2012 zijn zorgverzekering ook al niet betalen...tsja.

En nu ben ik weer ff uitgegoogled ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik snap niet hoe zulke mensen zorgeloos kunnen slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Alarmnummer schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 13:21:
Omdat de staat er alles aan doet om zulke mensen overeind te houden.
Want mensen zijn gelijk en iedereen heeft recht op even veel en iedereen kan astronaut worden. :+

Sommige gevallen is het ook echt oprecht gewoon achter elkaar mis gegaan, maar dit is een kwestie van wie niet horen wil moet maar voelen, en dan lukt het nog niet altijd.
Ik kan het niet begrijpen als je zulke dingen al weet en al problemen mee heb gehad dat je geen buffers niks heb.

Ik ga zelf ook van baan verwisselen volgende maand, en mijn partner krijgt deze maand haar "vast contract" ( wat ook jan piep zegt in deze tijd ).
Maar ik heb het dan ook wel zo voor elkaar dat als ik bij dit 1e half jaar contract gelijk al moet wieberen dat ik wel +-2 jaar kan leven van buffergeld voor ik ook maar in de problemen ga komen.
En het is ook natuurlijk hoe je het zelf maakt, je kan ook snel werk vinden in een sector waar je van denk van wat doe ik hier ?.
Als er maar geld binnen komt voor je verplichtingen die je bent aangegaan jammer dan dat het een fabriek is en dat ik er 200 euro op achteruit ga ( bijvoorbeeld ) maar beter iets dan thuis zitten en je hand ophouden.
Dat is mijn mening tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 27-06 23:43
In zijn ondertitel is ook genoeg waarde voor een paar maanden hypotheek. Frappanter vind ik dat de spullen gekocht zijn terwijl hij al werkloos was. Sommige dingen net een maand geleden. Vaak kan je die met het bonnetje nog terugbrengen.
quote: ondertitel
{iPad 3 16GB+4G}{Apple iPhone 4s 16GB} {Sony PS3 Slim} {Ford Mondeo 1.8i 1st Edition, 2001} {Mac Mini i7 QC (Late 2012) + Cinema Display 27"} {Canon EOS 650D - 18-55 IS II / 55-250 IS / 50 1.8}

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Alarmnummer schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 13:21:
Teveel sociale vangnetten in Nederland. Teveel manieren om weg te lopen van enige verantwoordelijkheid maar alsnog gratis geld te ontvangen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-06 18:15

vhal

ಠ_ಠ

Ergens ook wel sneu van al die internetheroes die een persoon met een uitgaveprobleem zo de grond intrappen... :/

Dat TS zijn inkomstenpatroon niet op orde heeft is vervelend. Wellicht wordt het voor hem tijd om de inkomsten en uitgaven naast elkaar te leggen en eens aan te kloppen bij het nibud hoe om te gaan met geld. Een voorlopige oplossing zou inderdaad zijn om het eea te verkopen.

Daarnaast is het altijd verstandig om een reservepot op te bouwen in geval van nood.

[ Voor 11% gewijzigd door vhal op 20-06-2013 14:09 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
vhal schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:06:
Ergens ook wel sneu van al die internetheroes die een persoon met een uitgaveprobleem zo de grond intrappen... :/

Dat TS zijn inkomstenpatroon niet op orde heeft is vervelend. Wellicht wordt het voor hem tijd om de inkomsten en uitgaven naast elkaar te leggen en eens aan te kloppen bij het nibud hoe om te gaan met geld. Een voorlopige oplossing zou inderdaad zijn om het eea te verkopen.
Wel mee eens ja het is inderdaad hard zo op het internet, maar ik denk dat als je RaZ in het echt hand ontmoet en hij met je een oplossing ging zoeken had hij het er net zo uitgekwakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:52

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Sja om heel eerlijk te zijn is het ook wel terecht op het moment dat je advies hiervoor wilt, moet je wel alle informatie geven. In dit geval is er gewoon bij iemand een belletje gaan rinkelen " huh hoe kan dit dan "
en de informatie opsomt. Als je om advies vraagt kan je antwoorden verwachten die je niet wilt horen.
Dat denk ik ook maar persoonlijk, heb ik altijd al mijn inkomsten en uitgaven inzichtelijk gehad of althans ook pas dat ik het sinds een paar jaar doe.

Simpele Excell sheet kolum inkomsten uitgaven en erachter opmerkingen en je hebt zo inzichtelijk hoeveel je overhoud of tekort komt.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

ShadowBumble schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:10:
[...]

Sja om heel eerlijk te zijn is het ook wel terecht op het moment dat je advies hiervoor wilt, moet je wel alle informatie geven. In dit geval is er gewoon bij iemand een belletje gaan rinkelen " huh hoe kan dit dan "
en de informatie opsomt. Als je om advies vraagt kan je antwoorden verwachten die je niet wilt horen.
Wellicht heb je daar wel een punt. Op een gegeven moment ben je blind en zie je niet meer waar de problemen vandaan komen. Wel een goede wakeupcall voor TS.

edit:
ING heeft wel een aardige mogelijkheid om je huishoudboekje digitaal bij te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door vhal op 20-06-2013 14:15 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Dat klopt en die kant moet het niet op, belangrijkste lijkt me dat TS doorkrijgt dat hij een probleem heeft en zo niet door kan gaan. Gelukkig post hij onder een pseudonym, dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon

Daarnaast is het altijd verstandig om een reservepot op te bouwen in geval van nood.
Tsja, als iemand eerder in zijn topics heeft gepost en even gaat zoeken op de user, dan is dit het resultaat. Vooral omdat ie zelf zegt geen risico te willen lopen. :? Wut? Dan koop je toch al die meuk niet? Ik denk dat TS onderschat heeft hoe lang het duurt voordat er een nieuwe baan gevonden is, maar april-mei-juni heeft ie nu gehad, waarbij ook nog een maandsalaris aan vakantiegeld. Met WW val je ook niet terug naar nul.

Ik hoop niet dat ie ook nog een vakantie heeft geboekt trouwens... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Laatst online: 13:57
Mektheb schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 13:29:
[...]

Als er maar geld binnen komt voor je verplichtingen die je bent aangegaan jammer dan dat het een fabriek is en dat ik er 200 euro op achteruit ga ( bijvoorbeeld ) maar beter iets dan thuis zitten en je hand ophouden.
Dat is mijn mening tenminste.
Een mening die die wars is van de werkelijkheid. Na circa 1 jaar thuiszitten en dat inderdaad zat zijn een mindere baan geaccepteerd. Ik had een aardig salaris in vergelijking met een groot deel van NL maar voor de ICT gemiddeld. Ik heb alleen al op bruto maandsalaris 15% ingeleverd afgezien van het feit dat ik nu een oprotcontract heb, geen extra pensioenopbouw, bij ziekte 2 wachtdagen daarna 70% vergoeding etc. etc.
Ik loop al wat langer mee en het is ook een regelrechte misvatting dat mensen die thuiszitten hun hand ophouden voor de lol. Werken is collega's, kennis uitwisselen/opdoen, bezig zijn, een toegevoegde waarde hebben, je identiteit, uitdaging en ga zo maar door.

Ik heb niet de illusie mensen met dit stukje tot nadenken te stemmen, maar dan heb ik het een keertje van mij af getypt.

Overigens is TS inderdaad niet heel handig geweest. Wij hebben onze uitgaven al voorafgaand aan mijn ontslag ernstig gekort waardoor wij gewoon aan onze verplichtingen konden blijven voldoen: eega jaar werkeloos, gedurende die periode kwam mijn ontslag eraan, toen zij weer aan het werk en na 1 jaar werd zij er weer uitgedonderd, en nu ben ik aan het werk. Dankmedekoekoek, we willen allebei gewoon normaal aan het werk en misschien voor te stellen dat wij onze portie bezuiniging al wel gehad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Laatst online: 28-06 22:12

Seraphin

Meep?

Op zich heb je gelijk natuurlijk. Maar let wel; in dit specifieke geval is er toch wel sprake van enig "eigen schuld, dikke bult" bij de poster.

Daar komt bij dat de eerste posts in mijn beleving vrij sterk een teneur hadden van "ik ben buiten mijn schuld om in de problemen gekomen en nu wil die gemene bank mij niet geven waar ik recht op heb". Dat nu de andere kant van het verhaal wordt belicht zie ik dan ook niet als onterecht.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik heb een oprechte vraag; hoe kun je zo zorgeloos leven. Ik loop me te veel zorgen te maken. Mijn vriendin haar vader is net zo zorgeloos, ongeacht of de wereld om hem heen vergaat (geldnood, bedrijf op de fles, scheiding etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
ebk71 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:34:
[...]

Een mening die die wars is van de werkelijkheid. Na circa 1 jaar thuiszitten en dat inderdaad zat zijn een mindere baan geaccepteerd. Ik had een aardig salaris in vergelijking met een groot deel van NL maar voor de ICT gemiddeld. Ik heb alleen al op bruto maandsalaris 15% ingeleverd afgezien van het feit dat ik nu een oprotcontract heb, geen extra pensioenopbouw, bij ziekte 2 wachtdagen daarna 70% vergoeding etc. etc.
Ik loop al wat langer mee en het is ook een regelrechte misvatting dat mensen die thuiszitten hun hand ophouden voor de lol. Werken is collega's, kennis uitwisselen/opdoen, bezig zijn, een toegevoegde waarde hebben, je identiteit, uitdaging en ga zo maar door.

Ik heb niet de illusie mensen met dit stukje tot nadenken te stemmen, maar dan heb ik het een keertje van mij af getypt.

Overigens is TS inderdaad niet heel handig geweest. Wij hebben onze uitgaven al voorafgaand aan mijn ontslag ernstig gekort waardoor wij gewoon aan onze verplichtingen konden blijven voldoen: eega jaar werkeloos, gedurende die periode kwam mijn ontslag eraan, toen zij weer aan het werk en na 1 jaar werd zij er weer uitgedonderd, en nu ben ik aan het werk. Dankmedekoekoek, we willen allebei gewoon normaal aan het werk en misschien voor te stellen dat wij onze portie bezuiniging al wel gehad hebben.
toon volledige bericht
ben ik dan ook helemaal met je eens, mijn partner heeft 2 maanden thuis gezeten met niets en die werd ook al gillend gek en is totaal iets anders gaan doen.
En natuurlijk is het niet echt "je hand op houden" eigenlijk heb je er al voor betaald etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Alarmnummer schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:55:
[...]

Ik heb een oprechte vraag; hoe kun je zo zorgeloos leven. Ik loop me te veel zorgen te maken. Mijn vriendin haar vader is net zo zorgeloos, ongeacht of de wereld om hem heen vergaat (geldnood, bedrijf op de fles, scheiding etc).
Sommige mensen hebben gewoon een zwaarmoedige persoonlijkheid.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simons
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07-2022

simons

LETS GO BRANDON

nare man schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 15:11:
Sommige mensen hebben gewoon een zwaarmoedige persoonlijkheid.
Of kennen een zeer doorontwikkeld verantwoordelijkheidsgevoel....
Kan me voorstellen dat als je allerlei verantwoordelijkheden hebt, een hypotheek,gezin etc. dat het zorgen met zich meebrengt. Als je in elkaar zit dat alles wel los zal lopen en daar naar leeft, dan kan ik me voorstellen dat als je anders in elkaar zit dit als zorgwekkend wordt ervaren.

Overigens ik kan meer sympathie hebben met iemand die tijdig de tering naar de nering zet dan voor iemand die lang leven de lol leeft en als de schijt de ventilator raakt om hulp roept.

Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RaZ schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:06:
Ik kan me best voorstellen dat men niet wil meewerken, begin maart je baan kwijt, maar wel geld als water blijven uitgeven.

Je koopt een nieuwe lens: freddyathlon in "Centraal Fototas Topic - Deeltje 4"
Voor je nieuwe camera: freddyathlon in "Het grote Canonmount-objectieven-topic v2013"
Een nieuwe koffiezetter: freddyathlon in "[Espresso volautomaat] Verschil temperatuur koffie?"
Een draagbare studio voor foto's: freddyathlon in "Solo testcasefoto's - om van te leren - Deel 14"
Een nieuwe mac-mini: freddyathlon in "[Mac Mini] zacht tikje hoorbaar. Harde schijf ?"
Een nieuw klokkie: freddyathlon in "Het algemeen Horloge topic, deel 5"

En dan snap ik best dat men na een overzicht zegt: Ja raakt je baan kwijt, dus moet je op je uitgaves letten, wellicht kan je van die nieuwe aankopen nadat je je baan kwijt bent geraakt, gewoon weer verkopen.

Goed, verkopen die handel? Mac en camera+lens zouden als eerste bij mij eruit gaan om mijn hypotheek te kunnen betalen.

249,- Lens 13 maart: pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
600,- 650D 17 maart: pricewatch: Canon EOS 650D + EF-S 18-55mm IS II Zwart
349,- Koffieapparaat 22 april: http://www.koffiediscount...132/bosch-tes50129rw.html
855,- Mac Mini Quad core bij Apple Store op 3 mei: http://store.apple.com/nl.../shop_mac/family/mac_mini
50,- fotostudio?
50,- Pulsar PT3 VD53 horloge op 18 mei. Ik kan deze maar moeilijk vinden online
Totaal 2.150 in krap 2 maanden tijd:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-06 12:23

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Er bestaat natuurlijk ook een geringe kans dat ie gewoon heeft lopen opscheppen natuurlijk, en al die dingen niet daadwerkelijk gekocht heeft. Wat de boel alleen maar kutter maakt want dan heeft ie niets om te verkopen ;). Al heeft het daar de schijn niet van als je zijn foto's op Flickr bekijkt.

Overigens is zijn laatste reactie in deze thread ook alweer van bijna een maand geleden (24 mei). Dacht dat de topic van maandag was oid, maar bleek dat MSalters 'm gewoon heeft gekickt :+

[ Voor 38% gewijzigd door .oisyn op 20-06-2013 16:34 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niet eens gezien die kick. :X Dan was het eigenlijk nog erger als ik die post van RaZ erbij haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Geen idee of je mij daarmee bedoelt, ik voel mij dan ook niet aangesproken, al erken ik natuurlijk wel dat zonder mijn bijdrage dit er niet had gestaan (al kon een ander het net zo eenvoudig vinden).
Dat TS zijn inkomstenpatroon niet op orde heeft is vervelend.
Nee hoor, inkomen is getoetst, en toereikend bevonden. Je noemt het zelf ook al een "uitgaveprobleem".
Wellicht wordt het voor hem tijd om de inkomsten en uitgaven naast elkaar te leggen en eens aan te kloppen bij het nibud hoe om te gaan met geld. Een voorlopige oplossing zou inderdaad zijn om het eea te verkopen.
Dat sowieso, misschien is verpanden een wellcht een optie.. Misschien inderdaad als onderpand voor een lening bij familie. Mogelijkheden zat, al denk ik dat het geen oplossing is, korte termijn wel natuurlijk, maar wat is de oorzaak? Dat was eigenlijk mijn insteek.
Dat is net zo mosterd na de maaltijd als zeggen dat een aantal uitgaves niet slim waren.

En kijkend naar de aankopen, misschien was dat geld er ook wel niet eens..
freddyathlon schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 18:38:
[...]

Ik heb er zelf ook zo een, zowel een ANWB Visa- als ANWB mastercard.
[..]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Reserves opbouwen. Niets is zeker. Ook je baan niet.

Dat is alles. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Nu met dit alles, vraag ik me wel af of hij daadwerkelijk zijn baan kwijt is. Misschien meer een scenario opgezet in een thread om te kijken wat de reacties van mensen zijn mocht hij zijn baan daadwerkelijk kwijt raken.

Moet zeggen dat iedere persoon wel snap als je een huis hebt en je raakt je baan kwijt niet uit verdriet ruim 2000 euro uit gaat geven en daarna gaan klagen. Dat had mooi 3 tot 4 maanden hypotheek betalingen kunnen zijn en dus 3 tot 4 maanden geen problemen kunnen hebben met de bank.

Ik heb ook een huis en heb een vaste baan (alhoewel dit tegenwoordig ook weinig zegt) maar reserve opbouwen doe ik zekers. Je weet maar nooit wanneer je in de goot terecht komt en je eigen gezin onder pure stress onderbrengt door geld te verbranden in je eigen crisis.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Een Troll dus? Lijkt me sterk, ik zie zijn username wel vaker voorbij komen.

Ik heb dit gedrag wel vaker gezien bij mensen die al in de schuldsanering zitten, of momenteel weinig geld hebben. Zodra ze wat hebben word er dan van alles gekocht, dat hebben ze dan wel verdiend na zo'n moeilijke periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Kom nou toch even:
Ardana schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 02:11:
Maar stel eerst eens een budgetplan op. Als je wil, kan ik er eens naar kijken. Ik heb veel ervaring met dit soort situaties.
Dat is pas een internethero, maar daar ging hij niet op in.

Goed advies, maar geloof je zelf dat het wordt opgevolgd na het lezen van dit topic?

[ Voor 4% gewijzigd door SlaadjeBla op 20-06-2013 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ach, het was een tip maar nu ik er achter kwam - net als iemand anders - dat dit topic vrij oud is (ik dacht dat het pas van deze week was) zal het naar alle waarschijnlijkheid niet veel meer uitmaken. En wat betreft mijn opmerking over internetheroes, zie dat maar in het breedste zin van het woord. :) Ergens is het ook al apart dat er zoveel persoonlijke informatie gevonden is van TS wat dan weer gebruikt kan worden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een topic van 23 mei, nu 20 juni, nog geen maand oud, dus dat valt wel mee.

En de posthistory is voor iedereen toegankelijk, 3 muisklikken en alles heb je voor je neus, en die links staan bij iedereen onder zijn of haar naam als ie post.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:00
Wilke schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:30:
[...]
Dat klopt en die kant moet het niet op, belangrijkste lijkt me dat TS doorkrijgt dat hij een probleem heeft en zo niet door kan gaan. Gelukkig post hij onder een pseudoniem.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06 22:54
Alarmnummer schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:55:
Als je koopt terwijl je de goederen niet nodig hebt enerzijds, en deze goederen eigenlijk niet kan betalen, zou ik eerder spreken van het opvullen van een leegte. Zorgeloos is TS echter niet omdat hij nu ontzettend met zijn hypotheek in de maag zit.

Wat zorgeloosheid betreft, dat is echt van persoon tot persoon verschillend, en waar je prioriteiten liggen. Persoonlijk zou ik niet wakker meer liggen van financiële problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het is jammer dat de TS zo hard wordt aangepakt. Aan de ene kant is het goed dat hij keihard geconfronteerd wordt met zijn (niet zo handige) beslissingen / aankopen in zijn werkloze periode, maar ik snap volkomen dat hij nu niet meer gaat reageren nu iedereen even flink op hem heeft ingehakt (zou ik zelf ook niet doen). En daar schieten we natuurlijk ook niks mee op omdat we nu de afloop van deze hele situatie niet te horen krijgen, dus ook niet hoe hij eruit is gekomen. Daar leert dus uiteindelijk niemand wat van, behalve de TS. Koopverslaving is overigens een serieuze verslaving waar schijbaar 4,7% van de volwassenen aan lijdt.

Hopelijk komt het achter de schermen allemaal goed en leert hij van deze moeilijke periode. Mijn vriendin en ik zijn ook naar koopwoningen aan het kijken, maar hebben inmiddels genoeg reserves om de hypotheeklasten zo'n 2 jaar te kunnen betalen, wat waarschijnlijk langer zal zijn als je een uitkering/WW meetelt :) Dat is namelijk pas echt zorgeloos leven: het moet wel heel raar lopen wil je 2 jaar werkloos blijven. Dan ga je op een gegeven moment je trots opzij zetten en neem je ook minder geschoold werk aan. Bovendien willen we niet de maximale hypotheek, maar zo'n 60-70% van wat we kunnen krijgen. Wij hebben nml net als de TS dure hobbies i.c.m. een kinderwens en daar houden banken nauwelijks rekening mee met hun standaard berekeningen ;)
Wilke schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:30:
[...]

Dat klopt en die kant moet het niet op, belangrijkste lijkt me dat TS doorkrijgt dat hij een probleem heeft en zo niet door kan gaan. Gelukkig post hij onder een pseudonym, dat scheelt.
Members only:

[ Voor 44% gewijzigd door Grrrrrene op 25-06-2013 10:12 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Grrrrrene schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 09:57:
Het is jammer dat de TS zo hard wordt aangepakt. Aan de ene kant is het goed dat hij keihard geconfronteerd wordt met zijn (niet zo handige) beslissingen / aankopen in zijn werkloze periode, maar ik snap volkomen dat hij nu niet meer gaat reageren nu iedereen even flink op hem heeft ingehakt (zou ik zelf ook niet doen). En daar schieten we natuurlijk ook niks mee op omdat we nu de afloop van deze hele situatie niet te horen krijgen, dus ook niet hoe hij eruit is gekomen. Daar leert dus uiteindelijk niemand wat van, behalve de TS.
Tsja, van de eerste 4 post zijn er 2 van TS. Hierna heeft hij helemaal niet meer gereageerd: alle overige 56 posts zijn dus van anderen. Tussen 24-05-2013 en 18-06-2013 heeft hij in 't heel niet meer gereageerd op welke post of vraag dan ook.

Pas op 19-06-2013, bijna een maand later (opening was op 23-05-2013), plaatst RaZ het lijstje van (recente) aankopen.

TS heeft m.i. alle tijd en ruimte gehad om de opbouwende kritiek ter harte te nemen, de aangeboden hulp te aanvaarden en/of te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-06 10:46

Mx. Alba

hen/die/zij

Tja, zo'n persoon zonder (financiële) realiteitszin heb ik ook meegemaakt. Ik ben er zelfs mee getrouwd geweest. Ondertussen bijna 3 jaar gescheiden en de (financiële) puinhopen zijn nog steeds niet uit de weg. Ze leeft nu gewoon op mijn kosten, linksom en rechtsom betaal ik 5x meer alimentatie dan we hadden afgesproken - maar gelukkig kan ik dat wel allemaal mooi fiscaal aftrekken. Het is moeilijk om die (financiële) hand boven haar hoofd weg te trekken want dat raakt dan mijn dochter ook, natuurlijk. En ondanks dat ze geen cent te makken heeft, wel plannen maken om lekker naar Afrika op vakantie te gaan - plannen die overigens in de ijskast zijn gegaan omdat ze zich eindelijk realiseerde dat ze het niet kan betalen. Nog een voorbeeld: er moest op een gegeven moment een nieuwe auto komen. Budget, €3.000. Maar niets in dat budget kon haar bekoren en uiteindelijk is het een auto van €9.000 geworden met behulp van een lening van €6.000. Want dat kost maar €100 per maand en het verschil in wegenbelasting tussen de oude en nieuwe auto is ook zoveel dus uiteindelijk betaal je het zelfde - dat de reden om een andere auto te nemen was om geld te besparen, wat je zo dus uiteindelijk niet doet, wordt dan natuurlijk weer vergeten. Maar dat is allemaal off topic, hoewel het wel aangeeft dat ik inzicht heb in de situatie en mindset van TS...

Het is ook allemaal zo aanlokkelijk. Kredietje hier, leninkje daar, afbetalingsregelingen links en rechts, je gaat niet meer denken in "hoeveel heb ik" maar in "hoeveel kan ik uitgeven" waarbij al die kredietruimte wordt meegerekend en je het ene gat vult met het andere. Dat het verschrikkelijk mis kan gaan, daar denk je dan niet aan. Het enige waar banken en winkels aan denken is "sell sell sell". Oh, je hebt geen geld om een nieuwe Mac te kopen? Dan kunnen we je een kredietje aanbieden, in een jaar tijd in maandelijkse termijnen afbetalen, maar €100 per maand. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan om er niet voor te vallen: onbewust zien we onze "toekomstige zelf" als een ander persoon waardoor iets wat je in de toekomst zal raken gewoon onbewust als minder belangrijk wordt gezien. Je wilt nu die mooie gadget. Dat je "toekomstige zelf" daarvoor de prijs zal moeten betalen is geen probleem want dat is iemand anders. Als je er logisch over nadenkt is dat natuurlijk onzin, maar onderbewust werkt ons beslissingsproces wel zo. En dan krijg je dus situaties zoals die van TS en die van mijn ex...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er zijn zeer veel mensen die alleen in maandlasten denken en niet aan het bedrag erachter.
10k lening met 1,5% aflossing is 'maar' 150 euro per maand. Dat dit zomaar 25-50% van het vrij besteedbaar inkomen is (na hypotheek, boodschappen, verzekeringen e.d.) wordt even vergeten.

Pagina: 1