Silvos schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 22:19:
[...]
Naar aanleiding van jouw reactie schoot mij iets te binnen. Bestelwagens met een maximum toelaatbaar totaalgewicht van boven de 3500 kg (5000 kg meestal) worden al elektronisch begrenst op 90 km/h. Deze auto's mocht je onder de oude regels ook al niet rijden zonder een B-rijbewijs gezien het totaalgewicht van de bestelwagen hoger is dan 3500 kg. Dit zijn ook 9 van de 10 keer de bakwagen uitvoeringen die je langs ziet komen.
Het zijn uiteindelijk ook allemaal kleine vrachtwagens, waar een deel onder de 3500 kg valt (al dan niet teruggekeurd). Wel degelijk anders dan normale auto's. Maarja het is lastig om een grens te leggen.
Overigens is het C1 rijbewijs een zeer slechte en zeker geen mooie ontwikkeling. De eisen zijn namelijk bijna gelijk aan die voor een volwaardig C rijbewijs maar je kunt er veel minder mee. Want een bakwagen rijbewijs is nog wel leuk (C) maar met C1 kun je eigenlijk alleen de bovengenoemde zwaar uitgevoerde bestelbussen rijden. Voor de relatief populaire BE combinaties (bestelwagen met oplegger) heb je namelijk alweer C1E nodig wat alweer bijna gelijk staat aan CE. Maargoed dat is een beetje offtopic.
In omringende landen, bijvoorbeeld Oostenrijk en Duitsland, hebben ze al jaaaaren een C1 categorie. De laatste wijzigingen in ons land stellen ons slechts gelijk aan de andere Europese landen.
Dit voorstel gaat dan ook puur over de standaard bestelwagens (onder de 3500 kg GVW) van groot naar klein (bijv. Sprinter / Vito en ik neem aan ook de Citan). Daarom vind ik het voorstel ook vreemd omdat juist deze versies qua gewicht zijn gelijkgetrokken met personenwagens. Natuurlijk is overbeladen te hard rijden een risico. Maar in principe moeten de 3500 kg versies dit makkelijk aankunnen.
Een Vito rijdt misschien wel aardig, maar als je het gaat beladen wordt het toch wel wat anders. Maar belangrijker nog, er zijn nogal wat van die bakwagens en grotere bussen die teruggekeurd zijn, of juist lichter zijn gebouwd waarbij ik liever een zwaarder voertuig zie die beter het gewicht kan dragen. Ideaal is het allemaal niet al die tussenvormen, maar dat geeft allemaal niet zo. Het belangrijkste is dat al deze bakken wel zonder begrenzer rijden, en zo hard kunnen rijden. Wat dat betreft is 120 eigenlijk nog te hard.
Een limiet voor alle voertuigen vind ik zelf een slecht idee (al was het maar om het flauwe excuus dat ik wellicht 150 zouden willen rijden op een priveterrein of een circuit).
Nou ja, ik rij zelf wel eens op het circuit, en ja dan zou zo'n begrenzer irritant zijn, uiteraard. Maar verder is er eigenlijk geen logische verklaring voor hogere topsnelheden dan wettelijk mogelijk is. Dat je de hoogste pakt in Europa + 10 ofzo zou dan nog logisch zijn. En tja, vaak komen mensen met een argument van Duitsland en onbegrensde snelheden. Maar dat zijn er niet zo veel meer, en ik vrees dat deze niet langer meer zullen bestaan.
Daarnaast zorgt dit voor een nogal statisch wegbeeld (vergelijkbaar met Amerika) wat ik zelf persoonlijk niet erg prettig vind rijden. Maar nogmaals dit is persoonlijk en het zal qua milieu ongetwijfeld helpen.
Mwah, het gaat nu ook wel aardig op de trajectcontroles. Ja saai, maar het werkt wel, en soms betere doorstroming ook. En bovendien,, als alles begrensd zou worden op 140 ofzo iets, heb je nog genoeg variatie in snelheden. Kijk nu maar. Langzame vrachtwagens, mensen die rustig rijden en mensen die door rijden.