Tsja, wat voor soort bedrijven wil je werken?
Ik werk voor één multinational (79000 man) en ben gedetacheerd bij de andere multinational (150000 man), en ik kan je zeggen dat er een trend is dat veel van de bedrijven die IT >NIET< als kerntaak hebben, werk geven aan bedrijven waar IT wel de kerntaak is (mijn werkgever, zeg maar). Het bedrijf waar ik (in Londen) bij gedetacheerd ben is een Olie & Gas reus.
De laatste jaren zie je dat in de IT-dienstverlening bedrijven er een trend is van bedrijven die elkaar opslokken, de markt begint langzamerhand een oligopolie te worden; een paar kolossen die met elkaar strijden tegenover een tiental bedrijven die eerder bestonden. Een echte "IT afdeling" zie je voornamelijk nog in het MKB bedrijf, hoewel ik merk dat mijn eigen werkgever onder andere de laatste tijd ook een hoop kleine contractjes afsluit tegenover jaren geleden alleen de grootste deals.
Met dat in het achterhoofd, kun je kijken naar "shared service centers", eenheden/bedrijfsdelen die zich op één enkel proces richten en dat proces geven aan meerdere bedrijven, of meerdere afdelingen van één gigantisch bedrijf... op die manier val ik zelf ook een beetje er tussen, ware het niet dat mijn forté wat... unieker is; ik ben namelijk op het moment werkzaam tussen een bepaalde groep binnen dit olie en gas bedrijf die nogal uniek zijn in hun werkzaamheden, en daar pas ik mij dan op aan... formeel gelezen dien ik mijn diensten (welke dat zijn staat in een contract/SLA) aan te bieden aan een hele sloot medewerkers van een onderdeel wat doorgaans de helft van de opdrachtgever omschrijft: hun productie.
Tsja, wat doe ik zoal? Ik programmeer... ja... soms inderdaad behoorlijk in de kantlijn omdat zoals elk bedrijf ook mijn olie en gas klant niet altijd bij de tijd is (als in, ze draaien Vista met een lading legacy software). Eigenlijk doe ik een hoop, mijn achtergrond is dan ook erg divers, ooit begonnen met TI, gerealiseerd dat dat TE erg op techniek gericht is (als in, dat is het soort werk wat ge-outsourced wordt), en later met een pauze in MER de overstap gemaakt naar Business & IT Management, en hoewel je kan zeggen, tsja, ik heb deze, deze, en deze harde skill, denk ik dat het belangrijker is om te zeggen: ik heb deze competenties. Wat kan ik zoal? Ik kan analyseren, ik kan ontwerpen, ik kan adviseren, ik kan implementeren, en ga zo maar door. Uiteraard ken ik een hoop talen, maar wat voor denk ik de industrie van belang is, zeker in West-Europa (omdat je op een globaal niveau concurreert, en vanwege wat ik hierboven zei: ook steeds meer op een kleinschalig niveau op een globaal niveau), is "meer" kunnen zijn dan een Oost-Europese/Indische/Filipijnse "IT Analyst", "Developer", of; programmeur...
Met dat in het achterhoofd zal ik kijken naar je doel, waar wil je werken, welke industrie (IT is geen industrie op zich, of, het is er wel, maar IT is altijd een gereedschap, en gereedschap dient een doel), en dan vervolgens DAN pas naar de stappen er tussen, en vervolgens: welke opleiding daar bij past.
Dit is misschien niet wat je helemaal wilt horen, maar goed, dan ook wat ander advies? Ik zal zeggen een bachelor traject Business & IT Management (Bedrijfskundige Informatica), Leeuwarden en Zeeland hebben de beste twee van Nederland daar in... je leert niet alleen programmeren, maar ook het idee er achter, en zodra je dat hebt, is het makkelijk om de overstap te maken naar ook andere programmeer talen. Mocht het je niet bevallen, dan kun je altijd nog de analyse/ontwerp/advies/bedrijfsanalyse kant op. De charme van keuzeminoren, een sturing in je scriptie, en de vrijheid een master te kiezen na afloop bied alleen nog maar meer vrijheid om jezelf "bij te sturen", meer dan wat je zou hebben bij Technische Informatica.
Tsja, er is meer dan alleen programmeren

zoals hier boven ook al gezegd, en het echte programmeren an-sich zal ook steeds meer verdwijnen; zorg dan dat je meer skills hebt!
Je eigenlijke vraag, wat mijn werk is? Kort door de bocht, ik en een helpdeskwerker. Ik zit echter tussen een stuk van 70 wetenschappers in waar ik als IT-er werk met hun tools, en hen daarbij ondersteun... mijn specialiteit op dit moment is Geo-ICT. In de praktijk praat ik dus "wetenschapper", "bedrijfsmens", "Geek", en na werk, "Brit in de Pub". En op die manier sla ik bruggen, ben ik proactief in het vinden van issues die er zijn, het communiceren, het oplossen, en ja, programmeren is daar een tool van in mijn palet. Zeker als er nieuwe versies gescript moeten worden van software in mijn portfolio voor op het netwerk. Het echte programmeren gebeurt echter in India en Maleisië...
[
Voor 8% gewijzigd door
Umbrah op 12-05-2013 16:23
]