Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik had een vraag over hoe je een startersfunctie als programmeur met een Msc Wiskunde kan vinden.

Aan de ene kant werken er best wat wiskundigen als programmeur en zie ik dat er wel een link tussen wiskunde en ICT is, aan de andere kant vragen de meeste startersfuncties om een informatica gerelateerde opleiding en een lijst van programmeertalen en technieken.

Hebben jullie suggesties hoe je als wis- of natuurkundige kan starten als programmeur, misschien dat jullie suggesties hebben van bedrijven die je een opleiding of traineeship kunnen aanbieden?

N.B. De 'jobs' sectie van de website heb ik al gebruikt, resultaat: 2 vacatures.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:43
Ze vragen dat natuurlijk niet voor niets. Je zult toch op zijn minst aan moeten kunnen geven wat jij te bieden hebt in plaats van die gevraagde opleiding. Dus je zult toch wat meer over jezelf moeten vertellen, bijvoorbeeld waarom je zo'n baan wilt en of je relevante ervaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je opgeleid bent tot wiskundige zou je weinig moeite moeten hebben met het vinden van een baan als ontwikkelaar. Wiskundingen zijn over het algemeen analytisch en dat is wel een van de kerncompetenties van een ontwikkelaar. Daarnaast heb je tijdens je opleiding heb je als het goed is wat logica, discrete wiskunde, algoritmiek en programmeervakken gehad en dat helpt ook zeker mee.

Ondanks dat de opleiding wiskunde misschien niet direct gevraagd wordt, moet je je daardoor absoluut niet laten ontmoedigen en gewoon solliciteren. Hoogopgeleide technici zoals jij zijn altijd gewild.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Staar je niet blind op de 'eisen' die in de vacature vermeld staan.
(terzijde: dit gaat trouwens op voor 95% van alle vacatures. Ze formuleren de ideale kandidaat, maar zijn vaak echt wel realistisch genoeg om bepaalde eisen wat losser te nemen dan andere)

Schrijf gewoon een goede brief waarin je uitlegt waarom jij desondanks toch geschikt bent, dan kom je echt wel in aanmerking. Goede recruiters weten heel goed het verschil en de overeenkomsten tussen wiskunde en informatica.

[ Voor 27% gewijzigd door naitsoezn op 13-06-2012 16:08 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Ik ben na een lerarenopleiding wiskunde (of beter, in m'n laatste jaar) begonnen bij een detacheerder. Zeker de groteren willen nog wel eens juniors aannemen die ze dan voor een habbekrats bij een klant weg kunnen zetten als handjes.

(al had ik de "mazzel" aan het begin van de bubble te zitten)

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me wel af waarom je het zou willen. Als wiskundige zijn er, naar mijn idee, veel leukere banen dan echt programmeren. Als programmeren je passie is moet je het gewoon doen (maar dan heb je dankzij je hobbies allang de praktische vaardigheden waar in vacatures om gevraagd wordt) maar anders pas je met je talenten en opleiding veel beter op een wat abstracter niveau, bijvoorbeeld in ontwerp en data-analyse. Dan ben je niet degene die zelf applicaties gaat schrijven, maar wel degene die gaat bepalen hoe de oplossing eruit gaat zien en stuur je de programmeurs vervolgens aan. Mensen die dat goed kunnen, zijn veel zeldzamer dan programmeurs. Het meeste programmeren is zowiezo routinematig en daarmee meer HBO werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Een echte ontwikkelplek waar veel wiskunde gebruikt wordt is in game ontwikkeling, bijvoorbeeld een game engine.

Veel meer dan bijvoorbeeld in de webontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Kijk eens bij Alten PTS, dat is een bedrijf dat (bijna) alleen Msc Natuurkunde of Wiskunde aanneemt, dit o.a. door het analytisch vermogen en de logica die ingebakken zit :P Programmeren leer je er wel bij in de loop der tijd.

Bekijk deze vacature bijvoorbeeld. Naja je hebt de ervaring niet die ze vragen, maar je kan wel overwegen om een open sollicitatie te doen :)

Disclaimer: Ik heb verder geen belangen in Alten en ik werk er ook niet, hehe. Ik heb toevallig ook de recruiter een keer gesproken paar jaar terug.

[ Voor 15% gewijzigd door LesCacques op 25-06-2012 20:11 . Reden: Disclaimer ]

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Alten is zeker een leuke werkgever; vergelijkbaar met de technische kant van Logica (maar dan ook alleen de technische kant). Programmeer-ervaring is daar als starter niet zo belangrijk, maar je moet wel een beetje op de hoogte zijn van je talen (lees: C++ of een andere object-oriented taal kennen). Het is geen opleidingsbedrijf (lees: geen trainee-traject zoals sommige andere grote software / consultancy -bedrijven), dus als je totaal niet kunt programmeren zul je daar minder goed terecht kunnen....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Navi schreef op maandag 25 juni 2012 @ 19:13:
Een echte ontwikkelplek waar veel wiskunde gebruikt wordt is in game ontwikkeling, bijvoorbeeld een game engine.

Veel meer dan bijvoorbeeld in de webontwikkeling.
Leuk, maar daar is in Nederland ongeveer geen werk in. Er zijn bovendien heel vele andere functies waar veel wiskunde bij komt kijken, met name op financieel terrein, en bij allerlei (wetenschappelijke) modelleringen. Daar zitten vaak veel wiskundigen bij de klant, en zelfs als de software die je ontwikkelt niet meteen het wiskundige model bevat, is het vaak vreselijk handig als tenminste 1 van de informatici hun taal goed spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:52:
Hallo, ik had een vraag over hoe je een startersfunctie als programmeur met een Msc Wiskunde kan vinden.

Aan de ene kant werken er best wat wiskundigen als programmeur en zie ik dat er wel een link tussen wiskunde en ICT is, aan de andere kant vragen de meeste startersfuncties om een informatica gerelateerde opleiding en een lijst van programmeertalen en technieken.

Hebben jullie suggesties hoe je als wis- of natuurkundige kan starten als programmeur, misschien dat jullie suggesties hebben van bedrijven die je een opleiding of traineeship kunnen aanbieden?

N.B. De 'jobs' sectie van de website heb ik al gebruikt, resultaat: 2 vacatures.

Bedankt!
Wat kan je? Niet verkeerd bedoeld, maar als je wiskunde hebt gestudeerd, je wilt gaan programmere, maar je kunt nog niet programmeren, dan ...ben je een wiskundige die niet kan programmeren. Daarnaast zul je moeite hebben in het huidige economische klimaat om een organisatie te vinden die bereid is om met jou een leertraject van scratch af aan te beginnen.

Wat wil je programmeren, waarom wil je programmeren, wat is je niveau?
Pagina: 1