Ik denk; laat ik een eigen topic hierover openen. Des te meer omdat ik van plan ben om twee bartops te bouwen, draaiend op Hyperspin o.i.d. (dat zoek ik later uit)
De versie die ik nu ga bouwen word meer een 'test'; de volgende bartop ga ik 'all-extreme' en daar heb ik ook andere plannen mee - die ik nu niet uitwijd, maar ook in dit topic, als bartop NO.2 zal verschijnen -
Ik heb er ook nog geen namen voor zoals de meesten mensen dat doen die bartop bouwen - vandaar de aanduidingen met NO.1/2 -
Het uitgangspunt was om voor zo min mogelijk geld een bartop in elkaar te zetten. Dat is aardig gelukt, getuige het voortgangsproces. Uiteraard ga ik in de loop der tijd dit topic aanvullen met updates.
Maar voor nu, ziehier, voortgang van bartop NO.1.
De bedoeling is om voor zo min mogelijk geld een bartop te bouwen; in het verleden heb ik twee keer een arcade kast gebouwd; de eerste was een reus van een kast en ook gelijk, mijn beste build. Die heb ik ooit doorverkocht aan iemand. Echter, mijn twee build was, uiterlijk gezien, een fiasco. Vandaar dat ik deze kast tot in details heb gesloopt en gerycled vanmiddag.
Dit was een DDR (Dance Dance Revolution) dansmachine kast die er niet uitzag, echt, een gedrocht;

Ik schaam mij er nog net niet voor

Ik kan gelukkig wel oprecht zeggen dat ik dit 'ding' 6 jaar geleden heb gebouwd en toen nog niet veel kennis van zaken had. Getuige, de binnenkant;

Wat er, op zich, netjes uitziet. Echter, de keuze om de volledige PC kast in de behuizing te hangen is een niet zo slimme keuze geweest; de build in zijn geheel woog bijna 15kg. Veel te zwaar en achterlijk lomp.
Ook de manier waarop de speakers zijn geplaatst is niet netjes. Als ik er zo op terugkijk, getuigt het van algemene luiheid en onkunde
MAAR.. wraak komt!
De hele kast gedemonteerd en verwerkt tot een zielig hoopje schroot;

Alle schroeven, bouten en restant onderdelen heb ik gerycled en vinden hun weg ergens wel terug; in de nieuwe bartops, of in een ander project

Hmm..
Dan de DELL desktop die erin zit. Ik snap niet hoe DELL het voor elkaar krijgt om - enigzins een vernuftig ontwerp - zo'n kast van een misbaksel in elkaar te rammen. Ik heb er bijna 2 uur over gedaan om de gehele kast netjes te demonteren. Tot op zekere hoogte. Zonder handleiding is het gewoon soms 'breek werk', maar het is uiteindelijk gelukt om het MOBO+restant los te krijgen;

De CD drive en floppy drive heb ik niet nodig. Alle toekomstige installatie verloopt via een externe DVD speler of USB ingang.

Dan de speakers. Dit zijn best goed klinkende speakers; sommige mensen die bartops bouwen kiezen voor wat simpeler geluid. Mijn missie was om deze Logitech speakers compleet te demonteren en in de kast te gaan verwerken. Wat een tijdrovende missie was..

Het uit elkaar halen was simpel; ziehier het geluidPCB en de kones. Jammer genoeg is al het draad omwikkeld door de plastic behuizing. Dit vereiste een wat lompere aanpak.
Ik heb de Dremel met mini-zaag tevoorschijn gehaald en ben maar stukken plastic om de draden wezen heen zagen;

Ik adviseer overigens STERK een veiligheidsbril te dragen voor dit geintje; er spat overal stukken warm plastic alle kanten op, ook in mijn oog kwam wat terecht in het begin. Geen risico nemen; direct een veiligheidsbril opgedaan.

Met wat goed zaagwerk in elk geval dat losgekregen. Het hele huis stonk naar smeulend plastic met een hoop rookwolken
Uiteindelijk heb ik ook de monitor gedemonteerd (etc. etc.) maar dat is niet interessant om te zien aangezien het gewoon plastic kappen eraf rukken is
Na drie uur 'salvagen', hier, de winst;

En na al dat 'ge-salvage', de troep;

Aanstaande zaterdag ga ik beginnen met de build zelf.
To be continued.
🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com