MacBook Pro Retina 15", Asus N56 of Asus UX51 (of..?) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 21:51
Hi,

Vandaag heeft mijn oude, trouwe Dell M1530 het begeven. Ik wil dus (met spoed) iets anders hebben. Wat ga ik er mee doen? Dat staat hier al: http://gathering.tweakers...us%2Cop%2Cdesign%2Claptop. Merk op dat ik toen geen beter alternatief kon vinden, er na dat topic een Samsung 830 ingezet heb en me verbaasd heb hoe snel hij was. Ik heb ervaring met SDD's, maar in de M1530 werkte het geweldig, zo snel dat ik dus geen andere laptop gekocht heb (sterker nog, vorige maand nog een nieuwe accu gekocht). Maar ik denk dat de videochip het nu begeven heeft. :'(

Ik zoek dus iets wat a) ik mooi vind (is persoonlijk natuurlijk) en b) een top-machine is qua specs. Minimale vereisten: Quad Core i7, 8GB geheugen, 256GB SSD, liefsts een IPS paneel, met min. 1680x1050 (zal wel full HD worden dus). Budget: niet het belangrijkste criterium.

Mijn ideale machine zou de Asus Zenbook 15" zijn, maar dat kreng is er 1001 typenummers en nergens te krijgen. Ik was op zoek naar de Zenbook U500, ook wel Asus UX51 genoemd (die met 2 128GB SSD's in Raid 0), maar ik vind alleen nog Duitse uitvoeringen. Als iemand een adresje weet waar ze een hem hebben zonder Duits toetsenbord, dan graag! (ZerCom heb ik al eerder gemaild, krijg geen reactie. Dan niet..)

Een MacBook Pro Retina 15" is ook een mooie machine. En ik wil graag eens wat met Mac OS X klooien, misschien eens een appje proberen te ontwikkelen. Ik kreeg bij MediaMarkt Eindhoven wel een goed aanbod voor de eind 2012 uitvoering (met 2,6GHz en 8GB), maar als je die hoeveelheden geld gaat schuiven, dan liever all the way en de top-spec versie pakken: €2829. Dan heb je 16GB geheugen, komt wel van pas als je Windows in Parallels, VMware of VirtualBox gaat draaien. Ik zou het er voor over kunnen hebben (had het ook bijna gedaan... maar niet op voorraad), maar het knaagt toch een beetje. Hoe handig is het nou om een Apple te hebben voor iemand die verder in een Windows wereld leeft. Toetsenbord lijkt me niet heel praktisch, het geluid is het ook niet, je hebt nog wat verloopkabeltjes nodig (in ieder geval naar VGA voor als je eens een presentatie moet geven, naar Ethernet voor als je grote bestanden naar je nas wilt zetten, etc).

Qua looks spreekt de Asus N56 me ook wel aan (hoewel dik, maar met optische drive). Vandaag ff bij de MediaMarkt gekeken en geluisterd, die subwoofer scheelt een klap zeg, wat een geluid! Mat scherm, mmh, fijn, maar zo tussen alle glossy gevallen ziet het er wat fletsjes uit. Maar niet met SSD te krijgen, dus dat wordt dan de N56VZ-S4195H (Paradigit) en meteen de harddisk eruit schroeven en vervangen door de SDD uit mijn oude laptop. Mmmh..., das ook alweer zo iets... (had al besloten dat te doen, dus weer terug naar Paradigit gegaan, hebben ze hem ineens niet op voorraad. Uurtje daarvoor nog wel had een verkoper gezegd. Hij is fijn!).

Iemand nog tips of aanvullingen op wat al in dit http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1543869 topic gezegd is? Geen Windows vs Apple oorlogen, of "Apple is te duur" oorlogen graag. Oh, en Windows 7 zou een pre zijn (Windows 8 is 'not my cup of tea', en daar hoeven we verder ook geen discussie over te voeren in dit topic ;) )

Of wellicht nog andere alternatieven? (Nee, niet weer die Sony S serie, die trekt me niet! >:) ) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 18:56
De Dell XPS 15? Full HD scherm, Quad Core i7, 8GB geheugen, geen 256GB SSD (zelf kopen is vaak goedkoper), de looks van de MBPr. De configuratie met 750GB HDD kost €1349, maar via wat truukjes kan je het volgens mij wat goedkoper krijgen.

Het schijnt echter wat koelingsproblemen te hebben (throttling) en wifi was niet altijd goed. Ik weet niet zeker of de problemen nog aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Hi chengbondkwok.

Idd, op de XPS15 heb ik een hele tijd gewacht (ook de XPS M1530 prima bevallen was). Maar de nieuwe XPS 15 is een deceptie geworden, zoals je zelf al aangaf exteme throtteling, wifi problemen, slecht scherm. Jammer! Ik heb lang geleden alle (honderden) reacties op notebookreview.com zitten lezen, met als dieptepunt het ontslag van de Dell medewerker die daar support bood (en gratis WiFi dongles aanbood tot de WiFi problemen opgelost waren). Dus nee, een miskleun helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorspelbaar: wat is er mis met een thinkpad T530? Je geeft aan dat budget geen issue is en ik ben ervan overtuigd dat de T530 het beste is wat je in windows land kan krijgen zonder stevige grafische kaart.

De XPS 15 moet je inderdaad niet nemen. Eigenlijk had ik de opvolger vorige maand al verwacht, maar dat zit nog niet echt vaart in volgens mij... De kans is erg groot dat dell wacht op haswell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Wat er mis is met een thinkpad T530? It's fugly and weighs a ton! Haha :o . Sorry, niet mijn smaak. Bovendien, met i7, 256GB SDD, 8GB geheugen en 1080p scherm ook al €1,914 zie ik. En dat zonder discrete videokaart en subwoofer. Dan liever een MacBook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stiggy schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 22:04:
Wat er mis is met een thinkpad T530? It's fugly and weighs a ton! Haha :o .
Even zwaar als de N56, maar wel 2x zo lange accuduur.
Sorry, niet mijn smaak.
Over smaak valt te twisten, maar kwaliteit is het zeker wel...

Bovendien, met i7, 256GB SDD, 8GB geheugen en 1080p scherm ook al €1,914 zie ik. En dat zonder discrete videokaart en subwoofer. Dan liever een MacBook!
€1,402.31 met i7, 9-cel, backlit, 95% gamut 1080p scherm. Tel er €100 bij voor 16GB RAM en €160 voor een SSD.

Ik lees in je topicstart niets over de nood tot een discrete grafische kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Darkstone: Lees anders eerst mijn gelinkte topic waar ik naar verwijs. Daar staat dat ik een een discrete kaart wel waardeer (hoewel misschien niet direct noodzakelijk). Daar schoof je de T530 trouwens ook al naar voren, en ook toen vond ik het al niks. Design is belangrijk, denk eerder aan modellen zoals de Zenbook, Samsung Series 9, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je maakt het jezelf ook wel moeilijk. De N56 is volgens jou te plastic. Oke, dan blijft er over:

zakelijke modellen: de thinkpad is te lelijk, de latitude zou op zich kunnen. Alles met redelijke grafische kaart is erg zwaar ( behalve.. de W530 ).
macbooks: vrij prijzig.
'premium' consumenten modellen zoals de XPS en UX51A: slechte koeling, en de asus is niet leverbaar.
Sony S15: die wil je niet.

Behalve deze selectie weet ik niet zo snel iets te vinden wat vergelijkbaar is met de N56 in kwaliteit, en dat lijkt mij als ik jouw posts lees het minimum wat je wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Ik heb nergens gezegd dat de ik de N56 te plastic vind? Wel dat ik de Zenbook mooier / beter gebouwd vind, en jammer dat de N56 niet met SSD geleverd wordt. Maar ik denk dat het toch de N56 gaat worden dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon doen,

Heb 3 jaar een mbp gehad, mooi en degelijk apparaat maar wel over priced.
Voor 1/3 van de prijs heb je al een n56 (4215h, heb ik nu ruim een maand).

Scherm 1080p geweldig veel ruimte. Kwaliteit prima.
Geluid prima
Trackpad, beter dan verwacht maar nog net niet even goed als één van een mbp
Toetsenbord, ook wel redelijk ter vergelijking 8/10 mbp, 7/10 n56
Behuizing goed, voelt helemaal niet plastic aan. Onderkant is plastic maar dat zie je toch niet en dat scheelt alleen krassen.
Cooling, is goed vergeleken met mijn mbp die soms al snel op 100 celcius kwam op bootcamp.
Wifi, Bluetooth is bij mij wel slecht soms valt de wifi uit en soms werkt de bluetooth niet. mss is het een software mankement
OS, Windows 8 is niet zo slecht als sommige beweren, het ziet er fancy uit en doet zijn ding, maar heb liever windows 7. OSX blijft wel het beste behalve voor games dan.
Aansluit mogelijkheden, meer dan wat je nodig hebt.
Dan zijn er nog dingen zoals, dat je op een macbook zowel osx als windows kan draaien. Het scherm van een mbp kan je verder dimmen, maar een n56vz heeft weer een num pad en je krijgt een muisje, subwoover en een laptop tasje bij.

Ik heb tot nu geen spijt dat ik voor de n56vz ben gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Thanks Badr. Ik stond bij MediaMarkt wat te vergelijken en dat het trackpad van de Asus net iets minder is dan van de MacBook viel me ook al op ja.

Als ik op tweakers jouw N56VZ-S4215H naast de N56VZ-S4195H zet die ik wou bestellen, dan zie ik bij de jouwe een verlicht toetsenbord staan en bij de S4195H niet. Op de stite van Asus zelf vind ik er niks over. Ik neem aan dat alle N56's dat gewoon hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scrat
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Stiggy schreef op zondag 28 april 2013 @ 09:34:
Als ik op tweakers jouw N56VZ-S4215H naast de N56VZ-S4195H zet die ik wou bestellen, dan zie ik bij de jouwe een verlicht toetsenbord staan en bij de S4195H niet. Op de stite van Asus zelf vind ik er niks over. Ik neem aan dat alle N56's dat gewoon hebben?
op de site van asus staat inderdaad helemaal niks over alle versies. Ik heb zelf de N56VZ-S4215H, en die heeft een verlicht toetsenbord. Ook een zoekopdracht in het grote asus n-series ervaringen topic geeft geen uitsluiting.

Niet alle n56 hebben een backlit toetsenbord.

Nexus 7 FHD | OnePlus One | Asus N56VZ (i7-3630M, GT650M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niektb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-08-2024
Stiggy schreef op zondag 28 april 2013 @ 09:34:
Thanks Badr. Ik stond bij MediaMarkt wat te vergelijken en dat het trackpad van de Asus net iets minder is dan van de MacBook viel me ook al op ja.

Dat het trackpad iets minder is, is geen ramp. (Je bespaart tenslotte heel wat geld en zo slecht zijn de Asus trackpads ook niet.)
scrat schreef op zondag 28 april 2013 @ 12:28:
[...]

op de site van asus staat inderdaad helemaal niks over alle versies. Ik heb zelf de N56VZ-S4215H, en die heeft een verlicht toetsenbord. Ook een zoekopdracht in het grote asus n-series ervaringen topic geeft geen uitsluiting.

Niet alle n56 hebben een backlit toetsenbord.
Niet alle, maar wel veel.

AMD Athlon II X4 860K Black Edition, MSI A88X-G43, 8GB RAM, be quiet! Pure Power L8 400W, Samsung SSD 840 EVO 120GB, Palit Nvidia GTS450 1GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
scrat schreef op zondag 28 april 2013 @ 12:28:
[...]
Lekker handig... :( En op het woord van verkopers afgaan kun je ook niet, die weten meestal minder dan de tweakers hier. De onduidelijkheid en de idioot veel versies (die vervolgens weer niet overal leverbaar zijn: zoek het maar uit) zou al een reden zijn om een MacBook Pro te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 20:21
De N56VZ-S4215H heeft inderdaad toetsenbord verlichting, heb er zelf ook eentje gehad. En anders kan je het in de Mediamartkt/Saturn enz altijd even proberen.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-09 17:30
Ik meen ergens hebben gelezen dat de VZ altijd toetsenbord verlichting heeft, de N56VJ daarentegen niet. Ik heb de 4215h en heb wel toetsenbord verlichting.

De laptop is echt top, zeker voor dit geld. Ik heb geen seconde spijt gehad.

[ Voor 38% gewijzigd door Angilo op 28-04-2013 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Iekozz schreef op zondag 28 april 2013 @ 16:43:
De N56VZ-S4215H heeft inderdaad toetsenbord verlichting, heb er zelf ook eentje gehad. En anders kan je het in de Mediamartkt/Saturn enz altijd even proberen.
Die hebben de S4195H niet. Paradigit & Computerland wel, maar die hebben hem niet staan. Ik vraag het wel in de winkel en breng hem terug als ze het fout hadden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 16:23
Je kunt de doos al open maken in de winkel :P Als hij toetsenbordverlichting heeft zie je dat aan het icoontje op de f3 n f4 toetsen.

[ Voor 6% gewijzigd door lucash op 28-04-2013 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Ah thanks! Goede tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:11
Ik zou geen rMBP nemen in jouw geval. Je haalt een topnotch Mac en je weet niet eens of je wel ervan gaat houden. Daarnaast zijn er tig problemen met de rMBP: LG scherm die soms/vaak ghosting en/of dode pixels heeft. Samsung scherm heeft dat minder, maar kleuren zijn dan ook wat minder mooi. Nooit upgradebaar. Teveel warmte bij zware applicaties/games.
In Juni verwachten ze een nieuwe.....wie weet eentje zonder zoveel problemen.

Blijft wel de mooiste van de 3. Die Asus ux51 heeft volgens mij in alle versies een HD4000. Das wel erg dieptriest voor een apparaat van bijna 1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
@kx22: ik was eruit: het wordt een Asus N56 S4195H. Maar ik zit net in wat Apple topics te kijken en het kriebelt toch. Je zegt dat ik niet weet of ik er van ga houden, maar dat weet ik pas als ik het uitgeprobeerd heb. En ik ben al heel lang nieuwsgierig hoe Mac OS X zou bevallen. En het tegenovergestelde is ook waar: die Asus, daar ga ik meteen Windows 7 opzetten. Zit ik weer een installatie uit te voeren... en als het klaar is, heb ik hetzelfde als ik altijd had, in een iets ander kastje en wat sneller. Ook niet iets om heel enthousiast van te worden.

De ux51 had trouwens een GT650M met 2GB, dik in orde dus (maar niet te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter gebouwd, sneller, langere accuduur, stiller, ...

Als je alleen maar wat nieuws wilt kan je net zo goed een willekeurige laptop kopen en daar een linux smaak naar keuze op zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Stiggy schreef op zondag 28 april 2013 @ 20:25:
@kx22: ik was eruit: het wordt een Asus N56 S4195H. Maar ik zit net in wat Apple topics te kijken en het kriebelt toch. Je zegt dat ik niet weet of ik er van ga houden, maar dat weet ik pas als ik het uitgeprobeerd heb. En ik ben al heel lang nieuwsgierig hoe Mac OS X zou bevallen. En het tegenovergestelde is ook waar: die Asus, daar ga ik meteen Windows 7 opzetten. Zit ik weer een installatie uit te voeren... en als het klaar is, heb ik hetzelfde als ik altijd had, in een iets ander kastje en wat sneller. Ook niet iets om heel enthousiast van te worden.

De ux51 had trouwens een GT650M met 2GB, dik in orde dus (maar niet te krijgen).
Ga een beetje met Linux distro's spelen? Veel goedkoper, veel meer variatie en dus nieuws en veel opener en dus meer mogelijkheden.

Overigens jammer dat je de S15 van Sony al aan de kant schuift; de grootste concurrent van de N56. Ieder z'n eigen voordelen, maar de Sony heeft verreweg het beste scherm uit z'n klasse, zeer licht met 1,9kg en de beste koeling.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Met Linux spelen heb ik al wel eens gedaan, en heeft qua werk (ik ben UI developer) weinig toegevoegde waarde. OS X wel.

Ik las net dat je via Parallels een Windows partitie die je via bootcamp gemaakt hebt ook als VM kan gebruiken. Dat maakt een MacBook nog aantrekkelijker, ik kan kijken hoe ver ik op OS X over kan gaan, als ik snel ff wat in Windows wil doen dat via Parallels en als ik echt de performance nodig heb rebooten naar native Windows.

Ik ga wil morgen wat kopen. Als ik er dan nog niet uit ben (rMBP of N56) dan gooi ik wel een muntje op. Of ik laat het afhangen van wat ik meteen mee kan nemen, haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt een macbook zeker niet onder Windows gebruiken. Ik meen dat engagdet dat had getest, en dat bleek niet een erg groot succes. Zo is de accuduur een stuk minder, wordt hij een stuk beter, en werkt DPI onder Windows gewoon slechter dan de al matige implementatie in OS X.

Een mac koop je om OS X op te draaien. Als je er het gros van de tijd windows op wil gaan draaien: niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Als het de intentie is om het gros van de tijd Windows erop te draaien zou ik geen MacBook overwegen hè? Ik zeg net juist dat ik wil kijken hoever ik op OS X over kan gaan. Bootcamp / Parallels is dan alleen voor de Windows only dingen (Visual Studio b.v ).

Ben het trouwens niet met je eens dat je een MacBook niet onder Windows wilt draaien. Ik heb zat artikelen gelezen van mensen die daar behoorlijk enthousiast over zijn. Zelfs soms van Windows only ontwikkelaars. Via bootcamp is de accuduur in Windows idd korter dan in OS X omdat je dan altijd de discrete videokaart gebruikt. Als je virtualiseert dan heb je daar geen last van. Hij zal bij mij trouwens toch 90% van de tijd op tafel aan de power hangen, dus dat boeit me weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn ook zat artikelen van mensen die <insert hier slechte laptop> enthousiast gebruiken, maar dat betekent nog niet dat het een zinvolle keuze is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat de nieuwe MacBook air me nog nooit in de steek heeft gelaten, fluister stil is, meteen aan is als je em openklap en razendsnel is. Ziet er ook mooi uit. Heb zelf ook enorm zitten twijfelen destijds tussen een high end Sony vaio en de MBA en eerlijk gezegd geen seconde spijt gehad van mijn keuze. Ik kan me voorstellen dat de mbp een soortgelijke ervaring geeft. Succes met je keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Crap, kom er net achter dat in de N56 geen IPS paneel zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De S15 en UX51A zijn haast de enige windows 15.6" laptops met een IPS paneel. Alternatieven zij de precision en elitebook reeks, maar die raad ik zeer af voor wat jij ermee wilt doen.

Overigens heeft bijna elke 13.3" ultrabook in het hogere segment IPS. Een stuk beter dan wat in de S15 en UX31A zit ook.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2013 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 22:04
Dus je vergelijkt een ~€2800 MacBook met een ~€900 Asus N56? Die vergelijking is toch absurd? Als je zoveel geld over hebt voor een laptop, dan kun je toch net zo goed gaan voor de laptop met de beste specs, bouwkwaliteit, etc. IMO is er op dit moment geen betere laptop te vinden dan de rMBP (de Thinkpad W530 komt dicht in de buurt maar die vind jij weer lelijk). Alleen is de rMBP kwa prijs/specs belabberd. Aangezien prijs laag staat op jouw prioriteitenlijst, boeit jou de prijs/specs weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
De HP Spectre Touchsmart 15-4000ed en de Asus u500 hebben ook een ips scherm. Touchsmart vind ik qua uiterlijk wel oké, jammer dat de accuduur zo slecht is en ze er geen echte ssd +'i7 gezet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Stiggy schreef op zondag 28 april 2013 @ 22:42:
Met Linux spelen heb ik al wel eens gedaan, en heeft qua werk (ik ben UI developer) weinig toegevoegde waarde. OS X wel.
Kan je dat uitleggen? Ben wel ff benieuwd :)
Ik las net dat je via Parallels een Windows partitie die je via bootcamp gemaakt hebt ook als VM kan gebruiken. Dat maakt een MacBook nog aantrekkelijker, ik kan kijken hoe ver ik op OS X over kan gaan, als ik snel ff wat in Windows wil doen dat via Parallels en als ik echt de performance nodig heb rebooten naar native Windows.

Ik ga wil morgen wat kopen. Als ik er dan nog niet uit ben (rMBP of N56) dan gooi ik wel een muntje op. Of ik laat het afhangen van wat ik meteen mee kan nemen, haha!
Ik krijg de sterke indruk dat je jezelf een Apple probeert aan te praten, wat je rationeel niet kan verantwoorden maar gevoelsmatig héél graag wil en daarom zoveel mogelijk argumenten voor zoekt. Ik zou zeggen, geef dan gewoon die 1900e extra uit, heb je iig geen last van je gevoel :)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stiggy schreef op zondag 28 april 2013 @ 23:58:
De HP Spectre Touchsmart 15-4000ed en de Asus u500 hebben ook een ips scherm. Touchsmart vind ik qua uiterlijk wel oké, jammer dat de accuduur zo slecht is en ze er geen echte ssd +'i7 gezet hebben.
De HP kende ik nog niet ( volgens wat snel google werk is hij overigens wel heel slecht...). De U500 is gewoon een andere naam voor de ux51a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01:55
Draai persoonlijk een rMBP 15", zou het je zeer sterk afraden om eerlijk te zijn. De resolutie is genieten, de bouwkwaliteit is ook aardig maar is een grote miskoop voor de prijs. Het scherm toont veel gebreken (onder andere lichtvlekken, dode pixels en ghosting), zwaar gebrek aan externe ports, en bovenal vind ik persoonlijk dat Mac OS echt een flinke achteruitgang is vergeleken met Windows. En op Windows komt het Retina scherm niet tot zijn recht, dan kun je net zo goed een goedkopere normale MBP kopen.

Al met al, ik zou geen macbook kopen, tenzij het echt zo erg knaagt dat je graag met een appeltje wilt lopen. Ik doe het in ieder geval niet meer. Zijn zat andere goede alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
AquaSheep: ik vergelijk ze niet en verwacht ook niet dat ze hetzelfde bieden. Maar het zijn wel allebei opties. Mag dat niet? En het is ook niet zo dat ik sta te springen om 2800 euro over de balk te gooien voor een laptop, maar als er genoeg pluspunten zijn kan het wel.

JT: In de branches waarin ik werk wordt wel Linux gebruikt, maar nooit voor UI. Dat is altijd WinForms, WPF, webtechnologie of een heel enkele keer Apple. En om eerlijk te zijn, ik heb ook nog nooit een vacature gezien waarin een Linux UI developer gevraagd werd (mmh, TomTom zal ze wel nodig hebben denk ik?, die PND's zijn tegenwoordig Linux gebaseerd). Maar goed, vandaar mijn opmerking dus.

Als mijn gevoel duidelijk zou zeggen dat ik die MacBook moet pakken dan doe ik dat hoor, keuzes hoeven niet rationeel te zijn. ;o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
PurpleMadness: ik neem aan dat je er voor een zacht prijsje vanaf wil als je er zo ontevreden over bent dan? Haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als het op OS X (of linux, for that matter) wekt dan zal het waarschijnlijk 99% van de tijd cross platform zijn, waarbij het OS ook niet meer uit maakt.

Maar: het product wat mijn stagebedrijf maakt is ook cross platform. Maar toch draaien er mensen op Windows die het OS zelf bagger vinden. Als je klanten allemaal windows draaien dan is dat ook het meest zinvol. Een stijl die je in OS X maakt ziet er niet noodzakelijk goed uit in windows en vice versa. Je kan leuk op linux of op OS X developen, uiteindelijk zul je het toch op het supported OS moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxpat
Stiggy schreef op maandag 29 april 2013 @ 00:13:
PurpleMadness: ik neem aan dat je er voor een zacht prijsje vanaf wil als je er zo ontevreden over bent dan? Haha!
:P

Ben er niet heel ontevreden over, als prijs geen issue was dan was het 1 van de beste laptops op dit moment, maar de prijs in combinatie met de gebreken maakt het dat hij meer in de middenmoot valt, IMO. Op het moment van schrijven zie ik de inhoud van het vorige tabje in deze witte textbox ;) (ghosting issues)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Kun je er niet mee terug dan PurpleMadness? Ik las dat ze over dode pixels helemaal niet moeilijk doen en je scherm, of zelfs je hele laptop gewoon omwissellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxpat
Ben relatief tevreden met mijn exemplaar, behalve de ghosting issues die op zo'n beetje elk LG scherm voorkomen heb ik weinig last, behalve een klein lichtvlekje. Een collega heeft hem al 3 keer omgeruild en die heeft continu problemen met dode pixels, ghosting en lichtvlekken tegelijk. En meestal komen ze pas na een maand opdagen. Dus ik ga het er niet op wagen om straks continu mijn laptop om te moeten ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Stiggy schreef op maandag 29 april 2013 @ 00:11:
Als mijn gevoel duidelijk zou zeggen dat ik die MacBook moet pakken dan doe ik dat hoor, keuzes hoeven niet rationeel te zijn. ;o)
Nou ja, de MBPr heeft wel een aantal voordelen maar ook een aantal nadelen. En als je dan even 1500+ euro extra wil uitgeven om "wat anders, OSX" te proberen terwijl je juist erg veel met/voor Windows werkt (dat leid ik af uit het feit dat dat de enige reden is die je hier noemt voor een MBP) dan klinkt dat mij in de oren als een aankoop met het hart en niet met je hoofd (NOFI) ;) En dan denk ik niet dat je hier op het juiste forum voor advies zit omdat de meeste tweakers kijken naar wat je krijgt voor je geld (zowel op gebied van specs als kwalitatieve uitvoering). En niet een aankoopadvies zullen doen op basis van het gevoel dat een (extreem goed geoliede) marketingafdeling bij potentiele klanten en andere stakeholders creëert. Ik zou voor jezelf gewoon eens voor- en nadelen gaan opsommen tov een aantal alternatieven (bij voorkeur hier zodat we kunnen meekijken :+ ) en op basis daarvan een beslissing nemen. En als dat een beslissing is met het hart, prima, maar dan denk ik dat een topic hier weinig zin heeft :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRGd
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik ben zelf al een tijdje op zoek naar een vergelijkbare laptop, type S15/U500/N56, en ik denk dat ik ga voor een laptop die hier nog nauwelijks besproken wordt maar wel binnenkort uitkomt in NL, namelijk de nieuwe Samsung Chronos 7 (Samsung NP770Z5E).
  • 1920x1080 behoorlijk goed scherm (MVA/TN is wat vaag, maar inkijkhoeken zijn top)
  • i7 3635QM
  • 8GB RAM
  • AMD Radeon HD8870M
  • 21mm dik
  • accuduur van ca. 10h
Wordt op Notebookcheck.net behoorlijk goed gereviewed: http://www.notebookcheck.net/Review-Samsung-Series-7-Chronos-770Z5E-S01DE-Notebook.91341.0.html

Grootste nadeel is wel dat er een 5400rpm HDD in zit, maar er zijn al behoorlijk wat mensen die er zelf een SSD in hebben gezet.

Maar goed, dan moet je dus nog even geduld hebben (waarschijnlijk mei 2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Thanks NRGd, dat zijn de tips waar ik op hoopte! Ziet er goed uit!, ik ga die review eens lezen en verder zoeken.

By the way: ik heb nu een reactie van Zercom gekregen. Ze kunnen de ASUS UX51 ZENBOOK UX51VZ-CN035H wel leveren, maar alleen de Duitse versie. Er staat Windows 8 op in het Duits, maar die is in het Engels te zetten. Misschien ook wat voor jou NRDd? 1920x1080 IPS paneel, i7-3612QM, GeForce GT 650M, 2 SSD's in raid 0, 20mm dik, premium behuizing en toch maar 2.2 kg en een leuke subwoofer erbij. Blijft als enige nadeel het QWERTZ toetsenbord over. Kunnen we daar wat aan doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Stiggy op 29-04-2013 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRGd
Ik wilde eerst voor de U500/UX51 gaan, totdat die nauwelijks meer leverbaar werd. Er zijn meen ik wel manieren om dat toetsenbord te omzeilen/veranderen, maar op een laptop van 14/1600 euro doe ik dat toch liever niet. Bovendien ontlopen de UX51 en de Samsung elkaar niet erg veel (SSD + betere behuizing vs. geen throttling + lange accuduur), dus dan kies ik liever voor wat meer zekerheid ivm garanties en prettig toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Zo, die Samsung ziet er goed uit zeg! Wow, prachtig apparaat en goed getest. GPU ook nog wat beter dan in de U500/UX51). Als daar een SSD in zat en hij nu leverbaar was had ik die nu gehaald. Maar hoe kunnen ze nu zo'n apparaat leveren met een 5400rpm hard disk, sjees.. Ik lees in de notebookcheck review ook dat de harddisk niet makkelijk te vervangen is door een SDD. Dammit!

Heb jij je introductiedatum van Alternate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRGd
Ik heb een keer met Alternate gemaild, toen konden ze mij alleen vertellen dat hij volgens Samsung in april zou worden geleverd. Maar als je berichten via Twitter volgt, die ook door Tweakers.net zijn opgepakt dan zou het eerder mei worden. Overigens hebben ze het in deze berichten ook over een touchscreen versie, maar die is nog niet in de PW opgedoken.

Verder kun je op forum.notebookreview.com lezen dat er al veel mensen zijn die er een SSD in hebben gezet, een veelgebruikte tutorial staat hier, onder 'How to install an SSD'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Stiggy schreef op maandag 29 april 2013 @ 11:41:
Zo, die Samsung ziet er goed uit zeg! Wow, prachtig apparaat en goed getest. GPU ook nog wat beter dan in de U500/UX51). Als daar een SSD in zat en hij nu leverbaar was had ik die nu gehaald. Maar hoe kunnen ze nu zo'n apparaat leveren met een 5400rpm hard disk, sjees.. Ik lees in de notebookcheck review ook dat de harddisk niet makkelijk te vervangen is door een SDD. Dammit!

Heb jij je introductiedatum van Alternate?
Het is een mooi apparaat met eindelijk een goed scherm. Maar ik ga jou ff quoten toen je erachter kwam dat er een TN scherm in de N56 zit, wat ook in de Samsung zit die wel ff 500e duurder is:
Stiggy schreef op zondag 28 april 2013 @ 23:44:
Crap, kom er net achter dat in de N56 geen IPS paneel zit?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
JT schreef op maandag 29 april 2013 @ 12:59:
[...]

Het is een mooi apparaat met eindelijk een goed scherm. Maar ik ga jou ff quoten toen je erachter kwam dat er een TN scherm in de N56 zit, wat ook in de Samsung zit die wel ff 500e duurder is:

[...]
Dat ding weegt tevens ook nog eens 2.4kg... Vind hem dan wel behoorlijk overpriced voor wat die levert..

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nou ja, ding heeft wel een scherm met dik contrast én een accuduur van 10+ uur bij licht gebruik :o Alleen ik vind het wel typisch dat bij de Asus TN ineens toch wel een aanzienlijk minpunt blijkt te zijn maar bij een 500-600 euro duurdere laptop dit als een klein detail terzijde wordt geschoven aangezien het niet eens genoemd wordt :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRGd
JT schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:20:
Alleen ik vind het wel typisch dat bij de Asus TN ineens toch wel een aanzienlijk minpunt blijkt te zijn maar bij een 500-600 euro duurdere laptop dit als een klein detail terzijde wordt geschoven aangezien het niet eens genoemd wordt :P
Dat is m.i. redelijk goed te verklaren, volgens de review van Notebookcheck heeft het scherm namelijk een erg goede inkijkhoek (doet niet veel onder voor IPS panelen) en dekt het een groot deel van het sRGB en AdobeRGB spectrum (net iets minder dan rMBP).

Dan kunnen we moeilijk doen of het nu een TN panel (Samsung zelf claimt volgens mij dat het een MVA panel is) wordt genoemd, maar dan blijft het wel een goed scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

NRGd schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:29:
[...]

Dat is m.i. redelijk goed te verklaren, volgens de review van Notebookcheck heeft het scherm namelijk een erg goede inkijkhoek (doet niet veel onder voor IPS panelen) en dekt het een groot deel van het sRGB en AdobeRGB spectrum (net iets minder dan rMBP).

Dan kunnen we moeilijk doen of het nu een TN panel (Samsung zelf claimt volgens mij dat het een MVA panel is) wordt genoemd, maar dan blijft het wel een goed scherm.
Ik doe er niet moeilijk over; heb zelf een Vaio Z met zeer goed contrast en kleurendekking terwijl het ook TN is :) Ik kijk alleen naar wat de TS post en vind het frappant dat het bij de N56 wel een significant minpunt is en op een laptop die 500-600 euro duurder is ineens géén probleem meer is :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRGd
Vinand schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:09:
[...]

Dat ding weegt tevens ook nog eens 2.4kg... Vind hem dan wel behoorlijk overpriced voor wat die levert..
Mag ik vragen waarom je hem dan precies overpriced vindt? Het lijkt nu alsof je dat voornamelijk baseert op het gewicht. Als ik heel kort door de bocht de specificaties van N56/Samsung/rMBP even gelijk zet, maak ik persoonlijk de afweging om meer te betalen t.o.v. de N56 (mindere bouwkwaliteit, 34mm & 2,7 kg), maar ook weer een stuk minder dan de rMBP (betere bouwkwaliteit, 18mm & 2,0 kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRGd
JT schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:40:
[...]

Ik doe er niet moeilijk over; heb zelf een Vaio Z met zeer goed contrast en kleurendekking terwijl het ook TN is :) Ik kijk alleen naar wat de TS post en vind het frappant dat het bij de N56 wel een significant minpunt is en op een laptop die 500-600 euro duurder is ineens géén probleem meer is :P
True :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Dat de Samsung geen IPS paneel heeft, daar had ik idd even niet gespot, ook ivm de goede kijkhoek en kleurweergave volgens die review. Maar ik ga zo wat kopen en de Samsung is nu niet leverbaar, dus voor de rest is de discussie erover voor mij niet interessant verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/typo3temp/_processed_/csm_Samsung_770Z5E_Display_01_9415b2e749.jpg
TN? Really? Ik dacht het niet... Ik zal eens uitzoeken wat voor paneel er in zit. Echter schijnt het paneel dan weer ghosting issues te hebben.

Edit: schiet niet op. Schijnbaar heeft AUO een geheel ander benamings-schema bedacht voor dit paneel.
Als iemand hem koopt, geef dan even een monitor asset manager screenshot door.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2013 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Stiggy schreef op maandag 29 april 2013 @ 13:50:
Dat de Samsung geen IPS paneel heeft, daar had ik idd even niet gespot, ook ivm de goede kijkhoek en kleurweergave volgens die review. Maar ik ga zo wat kopen en de Samsung is nu niet leverbaar, dus voor de rest is de discussie erover voor mij niet interessant verder.
Wat wordt het? N56 of MBPr?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Dat weet ik als ik dadelijk in de winkel sta, haha! Mmmh, bizar, een MacBook Pro retina gaat boven je pin limit zie ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 17:42
Stiggy schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:06:
Dat weet ik als ik dadelijk in de winkel sta, haha! Mmmh, bizar, een MacBook Pro retina gaat boven je pin limit zie ik 8)7
Doen ze het in 2x bv 2x900 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Altijd grappig dat een Thinkpad altijd zo snel lelijk gevonden wordt. maar kijk eens naar het voordeel, het ding is compleet zwart en krasbestendig waardoor het ding overal in te stoppen is zonder extra hoesje ed. De afwerking is mat, daardoor glimt er niks bij invallend licht en kan je er nog steeds prima op werken. Thinkpad behuizing is al jaren hetzelfde, daarom is het tot in de puntjes door geëngineerd en zitten er vrijwel geen fouten in en is het geheel logisch en doordacht. Ander voordeel is dat er altijd een overvloed aan reserve onderdelen is.
Nog een voordeel van die "saaie" zwarte behuizingen is dat mensen er geen oog voor hebben, niemand zal hem stelen en niemand denkt dat je een duur apparaat heeft. Klanten zullen er dus neutraal op reageren, terwijl als je met een retina aankomt weet iedereen: 2500 euro.
Een thinkpad moet je trouwens eens een keer in het echt zien, mn w530 ziet er naast de TU elitebooks bijna schattig uit, het gros denkt zelfs dat die van mij een kleiner scherm heeft.

Ik neem aan dat je opzoek bent naar een pc om dagelijks op te werken, probeer dan eens het toetsenbord van een Thinkpad en je wilt nooit meer wat anders. Ten opzichte van consumenten modellen hebben de zakelijke modellen een veel stijver toetsenbord waardoor je sneller kan typen en tegelijk minder fouten maakt. Dan hebben we het nog niet gehad over de spill resistance ..

Dan het puntje snelheid, mn thinkpad heeft een SSD, windows 8 stond er in 15 minuten op geïnstalleerd en de hele machine start op in 13 seconden. Ontwaken uit sleep is instant.

Verder krijg je standaard 3 jaar on site garantie bij je laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

brilsmurfffje schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:29:
terwijl als je met een retina aankomt weet iedereen: 2500 euro.
En jij denkt dat mensen dat niet willen? Voor veel mensen is dat júist een reden om een MBP(r) te kopen ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

JT schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:30:
[...]

En jij denkt dat mensen dat niet willen? Voor veel mensen is dat júist een reden om een MBP(r) te kopen ;)
Lijkt mij niet als je zzp'er bent en bij klanten langs moet om een opdracht binnen te halen, net als dat je dan ook niet met een Porsche komt aanrijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik weet niet hoe het als ZZP'er is maar in de persoonlijke sfeer willen veel mensen status hebben en dat doen ze door dingen als BMW, Mercedes of MBP's te kopen :P En zelf zit ik in het MKB en zie ik het ook gebeuren. Hell, m'n huidige werkgever heeft het een keer letterlijk gezegd dat je daarmee onderscheid maakt op welk niveau iemand zit (consultant, management) 8)7 :r

Maar anyways, dit gaat erg offtopic :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRGd
brilsmurfffje schreef op maandag 29 april 2013 @ 14:38:
[...]

Lijkt mij niet als je zzp'er bent en bij klanten langs moet om een opdracht binnen te halen, net als dat je dan ook niet met een Porsche komt aanrijden
Dit is bijna puur subjectief en verschillend in welk werkveld je zit. Ik ben zelf ook zzp'er en in mijn geval loopt iedereen rond met een MBP, waarme je klanten dus helemaal niet afschrikt (die zijn het juist gewend).

Gewoon zelf inschatten of het uitmaakt voor het werk dat je doet, en dan nog eens bedenken of je het geld ervoor over hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Ik ben teruggekomen (en typ dit nu op) ... de Asus N56! Overwegingen:
- Ik heb een muntje opgegooid (really)
- Het scheelt EUR 1830.
- Van bovenaf gezien vind ik het design eigenlijk wat mooier (origineler) dan dat van een MacBook.
- Subwoofer.
- Toetsenbord met numpad en dedicated pgup/down, home/end.
Observaties van het eerste half uur:
- Er zit wel wat flex in de behuizing; als je links-klikt op het trackpad trekt de trilling door de hele behuizing
- Subwoofer scheelt wel, op basis van wat ik in de winkel had gehoord had ik iets meer verwacht.

Zo, nu eens kijken wat Asus er allemaal voor troep op gezet heeft, en dan eens kijken wat er gebeurt als ik de SSD uit mijn vorige laptop hier in zet (zonder clean install, eerst eens zo proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Veel plezier ermee :) Klinkt als een rationelere beslissing dan de MBPr :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Rationeler zeker; maar een tikkie spijt zit er al in nu ik met mijn SDD en UEFI bios instellingen aan het klooien ben, enzojuist een reboot of 50 gedaan hebt na allerlei drivers. Pffff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Kleine moeite voor 1800 euro :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Hehe, da's waar!
Heren, bedankt allemaal voor jullie reacties en meedenken!
Pagina: 1