Laptop met focus op design & bouwkwaliteit, performance Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 08:57
Ik heb al weer een jaartje of 4 een Dell M1530 (15,4", 1680x1050, T9300, 320 GB 7200rpm HDD, 4GB geheugen, GeForce 8600M GT, 9 cells accu, Windows 7 x64). Ik vind het eigenlijk nog steeds een heel fijn laptopje. Design is nog steeds mooi, het toetsenbord typt heerlijk, maar het is natuurlijk niet meer state of the art. Af en toe wordt hij wat trager dan me lief is (tijd voor een her-installatie), maar het kriebelt al een tijdje en ik zit te denken aan een nieuwe.

Ik hou van mooie spulletjes en het gebruik van mooie materialen en ben bereid daar wat extra's voor te betalen. Het wordt waarschijnlijk geen goedkope machine (heb geen vast budget, richtprijs ongeveer €1500, maar als ik een droommachine vindt mag het erboven zijn). Flinke klap geld, dus het moet een 'power machine' zijn, anders kan ik net zo goed mijn M1530 houden.

Gebruik en wensen:
  • 85% van de tijd staat hij op tafel in de woonkamer, 10% sleep ik hem mee door het huis (tuin, bank) en slechts 5% neem ik hem ergens mee naar toe, en dan ga ik met de auto. Portability is dus niet zo heel belangrijk. 16" vind ik wel een mooie maat, maar die trend lijkt over.
  • Merendeel van het gebruik is regulier (wat surfen, lichte fotobewerking, filmpje kijken, muziekje afspelen), maar hij wordt ook regelmatig gebruikt voor programmeren (Visual Studio). Flinke resolutie en een goed toetsenbord is dus belangrijk, graag met dedicated cursor en home/end, pgup/down etc toetsen.
  • Ik speel er zelden tot nooit een spelletje op (heb ik een desktop voor), maar om een of andere reden heb ik toch graag een discrete GPU erbij. Is eigenlijk niet nodig, maar als ik veel geld uitgeef voor een snelle machine knaagt het toch een beetje als de 3D performance niet te best is.
  • Moet absoluut een SDD inzitten. Totale opslag 256 GB of meer.
  • Accuduur bij normaal gebruik liefst > 5 uur.
  • Bij voorkeur nog een optische drive. Gebruik het eigenlijk nog zelden, maar het voelt toch wel wat vroeg om daar afscheid van te nemen, heb nog een kast vol DVD's (voornamelijk sofwtware). Losse externe drive erbij zou een optie kunnen zijn.
Mijn opties tot nu toe:
  1. De nieuwe Dell XPS 15 (L521X). Het was veruit mijn favoriet, ik heb maanden gewacht tot hij uitkwam en heb alle 604 pagina's in het topic erover op notebookreview.com gelezen (oh en ook nog alle reacies in de owners thread en hier op tweakers :)). Maar helaas, wat een tegenvaller, de prijs is veel te hoog, het scherm matig (geen IPS, beperkte color gamut), de koeling slecht waardoor hij throttled wanneer de CPU+GPU gebruikt wordt (dat lossen ze niet met BIOS updates op), geen subwoofer en nu zijn er ook nog de WiFi problemen met het ding. Jammer, want het chassis schijnt supermooi gebouwd te zijn. Maar voor die premium prijs zitten er veel te veel minpunten aan. Toetsenbord is ook wat beperkt trouwens (gecombineerde arrow keys).
  2. HP Envy lijn. Lijken mooie apparaten. Helaas is de 15" hier niet te koop (WTF? |:( ) en een 17" (17-3200ed) is toch wel een bakbeest. Pluspunten: goed scherm, 1920x1080 op 17" lijkt me wel fijn voor Visual Studio, 6 speakers + subwoofer, SDD + HDD. Ik vind eigenlijk niet zo veel slechte ervaringen.
  3. MacBook Pro (Retina). Tja, eigenlijk niet logisch omdat ik een Windows programmeur ben. Maar ik heb ondertussen wel een iPhone, een iPad en wordt zo langzaam het Apple universum ingezogen. En god, wat is het een mooi ding zeg! Dun, toch stevig, super scherm. Wat mij betreft zet Apple echt de standaard wat bouwkwaliteit betreft en ik zoek echt iets op dit niveau. Met een losse optische drive en 256GB SDD komt hij op €2358. Is veel, maar de XPS die ik in gedachten had zat ook op €2000,- en de HP Envy 17 ook. Bovendien lijkt het me leuk om ook eens aan de Apple kant wat aan software ontwikkeling te doen, eens kijken of ik een app in de store kan krijgen. Wat me tegenhoud is dat onder Windows (Bootcamp) het GPU switchen niet werkt en de accuduur dus flink verkort wordt, Windows 7 niet lekker met de hoge resolutie (scaling) om lijkt te gaan en het toetsenbord niet optimaal is voor gebruik in Windows.
Ik heb mijn droommachine dus nog niet gevonden. Hebben jullie alternatieven of kunnen jullie mij op andere gedachten brengen? Zoals in het begin aangegeven heb ik geen echte noodzaak voor een nieuwe, dus als niks anders vind koop ik een Samsung 830 van 256GB en verwacht ik dat ik nog veel plezier van M1530 te hebben.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht een longshot. Maar in dit prijssegment zou ik altijd een thinkpad overwegen. In nederland wel beperkt verkrijgbaar. https://bluelink.nl/product/N1K2AMH maar dan zonder die overprijsde processor zou ideaal zijn. De T530 lijkt mij ook geschikt maar volgens mij niet in nederland te krijgen met 1080p. Verder vind ik de envy lijn nogal crap. De 15.6" had nogal problemen de vorige generatie en ik heb nog geen echte reviews gezien van de nieuwe. Verder heb je ook nog de latitude lijn.

Ik heb zelf een studio 15 van bijna 3 jaar oud. Die voldoet goed aan mijn eisen. Prima scherm, accuduur (nog steeds), toetsenbord. Maar de bouwkwaliteit valt tegen en eigenlijk wil ik displayport. Maar behalve een latitude of thinkpad zie ik eigenlijk niets wat aan mijn eisen voldoet. En eigenlijk wil ik betere schermkwaliteit dan een latitude bied. Dat zat allemaal ook in de oude XPS 15, maar een vervanger van dat apparaat zie ik nog niet op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Sorry, maar imho ziet die T530 eruit als een laptop uit de jaren 90. Die voldoet dus zeker niet aan mijn wens voor design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is de hele charme van een thinkpad. Function over form. Daar kunnen de meeste concurrenten nog wat van leren. Zowel de envy als de nieuwe XPS 15 zijn naar mijn mening grote form over function apparaten. Ziet er leuk uit, maar wat heb je daaraan als er grote designfouten in zitten? Ik had het al verwacht overigens. Daarom staat er ook 'longshot' bij.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2012 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Mmmh, ik heb net even bij MediaMarkt rondgekeken. Niets gezien waarvan ik meteen dacht: dit is 'm. Er stond een HP Envy 17, maar ik dacht een 17 3D voor EUR 2099. Kan het niet helemaal plaatsen, dacht dat die niet geleverd werd in nederland. Vond het niet voor 2100 euro aanvoelen eerlijk gezegd. Asus N56 zag er wel aardig uit. Misschien moet ik me daar eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Als de grafische performance van ondergeschikt belang is heb je mijns inziens helemaal niets te zoeken in het segment boven de high-end multimedianotebooks, tenzij je om een of andere reden wijlen Steve Jobs heel rijk wil maken met jouw geld. De N56 of N76 uit de NBBG, het alternatief wel te verstaan, zijn mijns inziens dan de beste optie.

pricewatch: Asus N76VM-V2G-T1023V

pricewatch: Asus N56VM-S4050V

Het voordeel van de N76 is dat je er twee schijven in kunt plaatsen zonder de optische drive te moeten verwijderen. Zelf een SSD erin sleutelen dus en klaar is kees.

[ Voor 6% gewijzigd door Omni op 03-08-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Ik heb geen dringende behoefte om voor niets veel geld richting Apple te schuiven, maar zoals gezegd is design en bouwkwaliteit voor mij een belangrijke, zo niet de belangrijkste, factor. Iets waar veel tweakers nogal moeite mee lijken te hebben. Een MacBook Pro (Retina) voelt toch echt wel een stukje beter aan dan de Windows machines, en heeft als belangrijk voordeel dat ik ook eens wat aan Apple sw development kan doen. Daarom blijft het een optie. Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die praktijkervaring hebben met een Mac voor Windows development gebruiken. De artikelen die ik vind zijn meestal niet 100% positief.

Van de Asus N56VM vond ik de bezel nogal dik. BIj de N76VM viel dat minder op. Ik ben er wel gecharmeerd van. Ik ga eens op zoek naar goede reviews! Thanks voor de reactie Omni!

Wat ik trouwens niet helemaal kan plaatsen is dit: Ik heb nu 1680x1050 op 15,4". Letters e.d. (bv in Windows Explorer) zijn redelijk klein (gebruik de standaard schaling). Heb ik best even aan moeten wennen. Gaat nu prima, behalve als ik moe ben, dan zoom ik bv in een browser wel wat in. Ik dacht dat 1920x1080 op een 15,6" veel te klein zou worden. Maar bij alle laptops die ik bij Media Markt zag staan was dat prima te doen, de letters leken groter dan op mijn eigen laptop. Staan die dingen allemaal anders ingesteld of zo? Tekstsize staat standaard op Medium (125%)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De DPI staat standaard op 125% bij 1080p resolutie en een mobiele grafische kaart. (dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:41

DataGhost

iPL dev

Tsja, design en bouwkwaliteit sluiten elkaar in vrijwel elk geval uit. Die afweging moet je zelf gaan maken. Ik begon met een Thinkpad T60 omdat die werd aangeboden bij het laptopproject van m'n studie. In het begin had ik ook zoiets van "mwah, is dat het nou?" maar het design stond me in ieder geval niet zo tegen zoals jij het nu brengt. Na verloop van tijd wen je eraan en ik ben ze mooi gaan vinden. Verder zijn het ontzettend fijne apparaten en hebben ze het vervelende nadeel dat ik me ontzettend stoor aan laptops van anderen, als ik daar even mee moet werken.

Een Thinkpad is dan misschien (in jouw ogen) lelijk maar je kan er mee gooien. Ik heb er twee gehad (2006 T60 en 2011 W520), ik gebruik 'm bijna elke dag, neem 'm dan ook bijna overal mee naar toe. Ze zijn een aantal keren gevallen, allemaal geen probleem, ook niet terwijl ze aanstonden. Je kan er mee gooien bij wijze van spreken. De enige zichtbare schade die ik heb gehad was aan die T60, die is rond carnaval vorig jaar onderop een hoopje beland (in m'n rugzak) en het enige wat je daarvan ziet zijn een paar vage afdrukken in het scherm (toetsen en trackpoint) die je alleen bij bepaalde kleuren ziet. Doe dit met een Macbook en je kan volgens mij gewoon een nieuwe kopen. Ze werken allebei nog perfect trouwens, het enige wat slijt is de accu.

Je zou het dus moeten laten afhangen van je gebruik. Als je 'm eigenlijk het grootste deel van de tijd op tafel laat staan en nauwelijks meeneemt (= laag risico) kan je bouwkwaliteit een beetje laten gaan en wordt een Macbook eventueel weer een optie. Wat betreft Apple-devven, dat kan ook op een Thinkpad of iets anders, hoewel wat minder legaal. Het klinkt in ieder geval nog niet heel serieus dus dat zou ik niet meenemen in een afweging Macbook vs iets anders.
Pagina: 1