Vinand schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:07:
Ik was eventjes deze topic aan het doornemen en
wat schrik ik toch van hoe ontzettend slecht er advies word gegeven aan de topic starter... Ik begrijp nu zeker waarom dit zo ontzettend verwarrend is voor de topic starter.
Dan helpt het niet om die traditie dan maar voort te zetten want ook in jouw verhaal staan er weer zaken die voor geen meter kloppen omdat ook jij selectief leest.
De adapter van de alienware is voor een laptop van zijn performance 1 van de kleinste adapters voor een laptop van zijn performance...
Een baksteen heb je in verschillende groottes maar ongeacht welke grootte, een baksteen is en blijft groter dan een lucifersdoosje. Met andere woorden, iets als "1 van de kleinste adapters voor een laptop van zijn performance" is erg nietszeggend. Dat is niet meer dan een poging om iets wat krom is recht te praten. Dat is voor marketeers, niet voor techneuten. Grootte van de power adapter is trouwens wel iets wat voor veel gebruikers van belang is, eveneens als het gewicht. Waarom? Omdat je het ding wel heel de tijd met die laptop mee sjouwt. Zie daar ook de reden waarom gewicht en afmetingen van een laptop van groot belang zijn. Vergeet niet dat we nog steeds zitten met performance en een dikke notebook of weinig performance in een ultraplat ding. De machine die superperformance in een ultraplat design stopt is er nog niet maar we komen er wel steeds dichterbij.
Dit klopt echt niet (foei foei Femme, ik verwacht toch wel wat beters van jou

).
Er zijn zat uitstekende alternatieven voor de Macbook Retina.
Je verhaal klopt inderdaad niet

Je maakt hier namelijk net als de rest een grove fout door selectief te lezen. Je leest wat je wilt, niet wat er staat. Wat betreft laptops die exact datgene doen wat een MBP Retina doet kunnen we kort zijn: die zijn er niet. Daar heeft Femme dus helemaal gelijk in. Maar daarmee is het verhaal niet af want er zijn ook zat laptops die je wel als alternatief naar voren kunt schuiven. Je zult dan wel wat concessies moeten doen, met name die van het niet meer hebben van Thunderbolt en dat retina scherm.
Lees Femme's woorden nog eens goed na:
Voor een machine met de prestaties, het gewicht, de form factor, accuduur, bouwkwaliteit en het beeldscherm van de 15 inch MacBook Pro Retina zijn er gewoon geen alternatieven.
Als je iets vergelijkbaars als de MBP Retina zoekt zal het op
alle genoemde aspecten moeten kunnen concurreren en die machine bestaat vooralsnog niet. Het vinden van een machine die aan 1 of meerdere van de genoemde aspecten voldoet is niet zo moeilijk maar daar ging het nou net niet om. Daar wordt overheen gelezen.
De Macbook Retina is beter op fronten zoals:
- Resolutie display. (Heb je jammer genoeg effectief productief gezien bijna niks aan aangezien dat bij Apple niet betekend dat je meer werkruimte hebt.. Nuancering: Het is wel vanwege de hogere PPI een stuk scherper en leest daardoor wel lekkerder dan een normaal Full HD scherm die in principe ook al prima leest.)
De tekst is scherper wat prettiger leest. Plaatjes zijn een ander verhaal. Er zal enige support vanuit applicaties en websites moeten zijn voor dit soort displays. Is dat er niet dan ziet alles er kartelig uit. Dat is waar op dit moment de schoen wringt en is iets wat opgelost zal worden naarmate meer van dit soort schermen op de markt komen.
Het werkoppervlak is een heel ander verhaal, eentje die gecompliceerder ligt dan men veelal denkt. Het is niet zo dat je ineens meer of minder werkruimte hebt. Dat ligt aan de applicatie, aan de content, etc. In een applicatie als Photoshop CS 6 heb je juist meer werkoppervlak omdat hij bij foto's de pixels 1 op 1 matcht. Voor andere elementen wordt er op een andere wijze pixels gematcht. Wie dus veel met foto's e.d. in de weer gaat heeft dan ook enorm veel baat bij dit soort schermen en laat dat nou net de groep zijn waarop Apple heeft gericht met die retina schermen. Iemand die veel met tekst werkt heeft er echter ook wel baat bij omdat de letters wat scherper zijn en dit prettiger werkt.
Nou heb ik zelf ook zo'n retina scherm gezien en ik vond het nou niet echt een geweldig grote verbetering tov de 1440x900 op mijn 13" MBA. Ik vind het dan ook niet de moeite waard om alleen voor het scherm zo'n MBP Retina te kopen. Anderen zijn het met mij oneens en zouden het juist weer wel doen. Ergo: het is persoonlijk dus ga, als je de kans hebt, vooral zelf een kijkje nemen.
- Display port. (Heb je een scherm met een resolutie van 2560x1600?)
Bijna alles en iedereen aan laptops doet aan DisplayPort maar ik denk niet dat je dat in dit geval bedoelt. De poort die je op een Mac zit is een mDP aansluiting die dient als poort voor Thunderbolt en voor de videokaart (die dan weer HDMI/DVI, DisplayPort of VGA kan doen). Deze poort biedt enorm veel mogelijkheden, met name binnen de multimedia toepassingen. Voor de gewone consument heeft het voor nu vooral het voordeel van docks: je kunt middels 1 kabel een dock aansluiten waardoor ineens al je randapparatuur, netwerk, audio en extern scherm op je computer is aangesloten. Het aantal laptops dat met deze poort komt is nog vrij klein. Kleiner dan het aantal mensen dat een 27" scherm met een resolutie van 2560x1440 heeft.
Zoals ik al eerder zei: Thunderbolt en retina zijn de 2 zaken waar je concessies zult moeten doen. TS zal zich moeten afvragen of ie dit nodig heeft of niet, hoe belangrijk het nu en in de toekomst voor hem is/kan zijn, enz.
Conclusie: Het gigantische prijsverschil van ongeveer ruim 700 euro voor puur de Macbook Retina word in mijn ogen en zo een beetje in de ogen van elke objectieve tweaker die de markt kent absoluut niet verwantwoord. En dat is waarom ik als conclusie voor je trek: Koop de Vaio S15, en stop daarbij je eigen SSD en RAM erin aangezien Sony dat als optie gehouden heeft voor de laptop, daardoor bespaar je echt heel veel geld.
Als we het bij specs en functionaliteit houden is dat inderdaad zo. Gaan we kijken naar gevoel e.d. dan ligt het verhaal anders. Dat is niet echt iets waar wij voor de topicstarter een oordeel over kunnen vellen omdat dit persoonlijk is. Natuurlijk is een laptop kopen die veel duurder is dan alternatieven niet slim maar als dat nou is wat iemand wil, tja... Dat gevoelspuntje is iets waar velen hier ook niet naar kijken. Z'n vraag of 2600 euro te rechtvaardigen is, is dus eigenlijk niet te beantwoorden omdat het te persoonlijk is.
Als je schijf en geheugen zelf kunt upgraden is dat altijd aan te raden om te doen aangezien de fabrikanten zelf heel wat meer in rekening brengen als je het bij hun besteld. Het kan je echt een paar honderd euro schelen. Als je voor een ultrabook gaat zul je moeten beseffen dat dit lang niet altijd mogelijk zal zijn. In dat segment kun je machines tegenkomen met geheugen dat is vast gesoldeerd (je moet dan via de fabrikant upgraden). Een ssd kleiner dan 256GB zou ik ook niet meer aanraden, dat is echt te mager. 512GB is fijn als je daar het geld voor over hebt.
En als zilver er niet meer is waarom dan niet 1 van de andere twee kleuren?