Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-06-2023
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop. Op dit moment zit ik met een 17" Dell Inspiron die nu 3 jaar oud is en er staat dus Windows (8) op. Er zit 4 GB ram in en een i5'je. Hij begint echter erg traag te worden en heb men laptop dagelijks nodig voor school (4-12u per dag).

We moeten nog zware programma's kunnen draaien en is eigenlijk allemaal redelijk Windows gericht. (Programmeren in VS2012, PLC programmatie, etc.).

Als student heb ik een redelijke korting bij Apple als ik een Mac zou kopen. Ongeveer 240€ op een basis Macbook pro 15" retina (goedkoopste model) en dan nog wat extra korting op de accessoires, verzekering, ... Ik heb dan ook maar eens eentje samengesteld en kwam op ongeveer 2600€ voor de 15" met 512 GB SSD, i7 van 2.4 GHz en 8 GB ram.

Ik heb dus nog nooit met een Mac gewerkt maar een vriend van me raadde dit ten zeerste aan en zo ben ik beginnen twijfelen. Ik weet dat het makkelijk is om Windows op een Mac te installeren en dat het perfect draait, maar toch.
Ik zoek vooral een goede laptop met goede batterijduur (momenteel nog maar 30 minuten), goede specs en die er toch prachtig uit ziet.

Wat ik graag eventjes zou willen weten:
- is er een groot verschil tussen een 2.4 en 2.7 GHz i7 processor;
- en is een prijs van 2600€ het waard om eraan te spenderen?

Het zou misschien ook handig zijn er even bij te vermelden dat ik ook nog redelijk veel game.

Hopelijk weten jullie hiermee genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke games doe je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Ik heb nog World of Warcraft gespeeld, nu minder. Ook de nieuwe SimCity 2013 en nog wat games dat ik zelden speel zoals Darksiders II, Portal 2, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:01
Deze topic staat in het verkeerde gedeelte, buiten dat....

Het valt niet te ontkennen dat de retina mbp zo'n beetje de mooiste laptop is die er vandaag de dag te koop is (al blijft het altijd een kwestie van smaak). Ik vind 'm echter zo zwaar overpriced, met toch nog flink wat mankementen. Imo kan dit voor deze prijs echt niet. Lees eens het topic over deze laptop in het Apple gedeelte van GoT. Een hoop ellende met de schermen van LG, haperend OS door een GPU die al moeite heeft om het scherm aan te sturen.

Mocht je er echt een willen zou ik wachten op de nieuwe update die zo rond het najaar verwacht wordt. En anders koop je voor een fractie van dat bedrag een killer van een Windows bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Het is niet de bedoeling dat ik nu direct eentje zou kopen. Momenteel is het geld er toch nog niet en zou zo rond het begin van het nieuwe academiejaar een nieuwe laptop aanschaffen of als er ergens zotte kortingen zijn.

En waar zou dit dan wel moeten, dacht, dit is toch aankoopadvies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
Aankoopadvies klopt, ik denk alleen dat je meer gebruikers tips in dit gedeelte kunt vinden:

[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21

[ Voor 9% gewijzigd door ChrisLNFF op 08-04-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Bedankt voor het linkje, zou ik mijn topic even reposten daar of beter niet? (spam ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
KFredje schreef op maandag 08 april 2013 @ 22:25:
Bedankt voor het linkje, zou ik mijn topic even reposten daar of beter niet? (spam ofzo?)
Je kunt je vraag in de 'gewone' topic plaatsen. Mocht dit niet de gewenste antwoorden opleveren dan zou je nog apart een topic kunnen aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
K, bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08 07:08
heb je alleen bij apple zoveel korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Dat weet ik niet, Apple is de enige site die dit expliciet op hun site zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 13:35

JT

VETAK y0

Bij Sony heb je ook korting. Als je een S15 neemt en zelf SSD en extra RAM erin stopt dan kom je voor een dikke config (quadcore i7/GT640M 2gb/ 1080p IPS/8gb/512gb SSD/backlit tobo/1,9kg) uit op 1008 voor de laptop (inc studentkorting) plus een 300 euro voor 8gb geheugen en 512GB Crucial M4 SSD = 1308 euro. Wie kan mij uitleggen wat een meerprijs van 1292 euro (ongeveer met studentkorting eraf) voor Retina MBP rechtvaardigd?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je voornamelijk Windows programma's draait zou ik niet voor de Macbook gaan maar voor een Windowslaptop gaan. Ik heb al veel goede dingen gehoord over de pricewatch: Asus Zenbook UX31A-C4027H. Misschien moet je daar eens naar kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-08 14:54
Ik heb zelf een eind 2010 MBP 15'' momenteel, top spec van destijds. Hier heb ik na 2 jaar ontzettend spijt van. Je bent rond de 2500 euro kwijt voor de top Apple laptop, maar na 2 jaar is deze gewoonweg verouderd. Nou is dat natuurlijk logisch, maar een laptop van 2500 euro, die met dezelfde specs (behalve het scherm) voor ongeveer 1200 te krijgen is... Daar ga je toch over twijfelen.. Daarnaast ben ik ook gebonden aan Windows, waardoor ik nu alleen Win8 draai :P.

Daarnaast komt dat iedereen momenteel Apple aangeeft als de beste. Dit zijn 9/10 keer ook de mensen die totaal geen verstand hebben van het OS en dergelijke en nog altijd aankomen, ja maar de Apple loopt niet vast!

In jouw situatie zou ik gaan voor een goede Windows laptop voor van rond de 1500 euro en de rest van het geld spenderen aan een mooie desktop machine. Mocht je echt 2600 euro willen spenderen, kijk dan naar een merk zoals Alienware, die rondjes kan lopen om de MBPr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook een SSD in je huidige laptop bouwen en kijken hoe dat loopt. Als dat niks is verkoop je hem gewoon en kijk je weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Verwijderd schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:48:
Als je voornamelijk Windows programma's draait zou ik niet voor de Macbook gaan maar voor een Windowslaptop gaan. Ik heb al veel goede dingen gehoord over de pricewatch: Asus Zenbook UX31A-C4027H. Misschien moet je daar eens naar kijken ;)
13" is net wat te klein, minstens een 15" is wat ik zoek eigenlijk. Ook is de graka toch niet zo goed?

Is deze dan niet beter voor mij? http://www.asus.com/Noteb...ch_U500VZ/#specifications

[ Voor 9% gewijzigd door Krowi op 09-04-2013 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
KFredje schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 20:22:
[...]

13" is net wat te klein, minstens een 15" is wat ik zoek eigenlijk. Ook is de graka toch niet zo goed?

Is deze dan niet beter voor mij? http://www.asus.com/Noteb...ch_U500VZ/#specifications
Mooi ding hoor, ik denk dat een N56 wel meer waar voor je geld geeft. Zie ook dit topic.

Het grote Asus N-series Notebook ervaringen-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
http://be.asus.com/nl/Not...ent/N56VZ/#specifications

Blijkbaar al een redelijk oud mode waar Windows 7 nog op draait. Ook geen SSD...Wel een mooie laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:53
Ik hoor hier weer alleen maar Apple-bashers.

De rMBP kost volgens mij, na de recente prijsverlaging, iets minder dan 2000 piek. De 2500 klopt dus niet.
Vergelijkbare Windows-laptops zijn inderdaad goedkoper. De beweringen dat deze echter de helft van de prijs zouden zijn klopt niet, het verschil is kleiner.
De tijden dat 50% van het aankoopbedrag voor het merkje Apple werd betaald zijn voorbij. Zeker, ze zijn in verhouding duurder maar meer dan 20-30% wordt het niet.

De bewering dat een Alienware rondjes loopt om een rMBP kan, hoewel daar wel een hoop kanttekeningen bij zitten.
Een Alienware laptop weegt 5 kilo, heeft een adapter van 5 kilo, is groter en de accu gaat 5 minuten mee.
Als je dus een niet-mobiele desktop vervanger zoekt waarop je alleen wilt gamen moet je de Alienware nemen.

Ik heb zelf een rMBP uit september 2012 (daarvoor altijd Windows gehad) en heb er nog geen moment spijt van gehad. De macbook is alles wat ik zoek in een laptop.
De rMBP combineert (in mijn ogen) alles wat ik wil: een mooi scherm (heb nog nooit last gehad van de fabeltjes dat de GPU het scherm niet zou trekken oid.), super dun, duurzaam toetsenbord, super licht, goede accu (7u+), zeer goede behuizing (aluminium: stevig en alles sluit tot op de micrometer nauwkeurig: vuil krijg je er niet in) en voldoende specs voor alle taken die ik uitvoer (photoshop, beetje gamen (Sim city 5), surfen, office, etc.).

Deze combinatie van eigenschappen vind je niet bij andere merken. Het kost inderdaad helaas wel wat. Als een aantal van je eisen echter wat minder wegen (dimensies, gewicht, duurzaamheid) dan zijn er wat meer opties mogelijk (andere merken) en kun je indd de 20-30% voor het Apple logo besparen.
Maar nogmaals, ik heb er geen moment spijt van gehad.

P.S. Overigens werd hier ergens ook nog geroepen dat Mac's snel in waarde dalen? Dat is nonsens, Windows-pc's dalen veel sneller in waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
WWAS schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 22:47:

De rMBP kost volgens mij, na de recente prijsverlaging, iets minder dan 2000 piek. De 2500 klopt dus niet.
Vergelijkbare Windows-laptops zijn inderdaad goedkoper. De beweringen dat deze echter de helft van de prijs zouden zijn klopt niet, het verschil is kleiner.
De tijden dat 50% van het aankoopbedrag voor het merkje Apple werd betaald zijn voorbij. Zeker, ze zijn in verhouding duurder maar meer dan 20-30% wordt het niet.

De bewering dat een Alienware rondjes loopt om een rMBP kan, hoewel daar wel een hoop kanttekeningen bij zitten.
Een Alienware laptop weegt 5 kilo, heeft een adapter van 5 kilo, is groter en de accu gaat 5 minuten mee.
Als je dus een niet-mobiele desktop vervanger zoekt waarop je alleen wilt gamen moet je de Alienware nemen.

Ik heb zelf een rMBP uit september 2012 (daarvoor altijd Windows gehad) en heb er nog geen moment spijt van gehad. De macbook is alles wat ik zoek in een laptop.
De rMBP combineert (in mijn ogen) alles wat ik wil: een mooi scherm (heb nog nooit last gehad van de fabeltjes dat de GPU het scherm niet zou trekken oid.), super dun, duurzaam toetsenbord, super licht, goede accu (7u+), zeer goede behuizing (aluminium: stevig en alles sluit tot op de micrometer nauwkeurig: vuil krijg je er niet in) en voldoende specs voor alle taken die ik uitvoer (photoshop, beetje gamen (Sim city 5), surfen, office, etc.).

Deze combinatie van eigenschappen vind je niet bij andere merken. Het kost inderdaad helaas wel wat. Als een aantal van je eisen echter wat minder wegen (dimensies, gewicht, duurzaamheid) dan zijn er wat meer opties mogelijk (andere merken) en kun je indd de 20-30% voor het Apple logo besparen.

P.S. Overigens werd hier ergens ook nog geroepen dat Mac's snel in waarde dalen? Dat is nonsens, Windows-pc's dalen veel sneller in waarde.
Het 15" instap model van de MBP retina kost op de site van Apple 2229 euro, zonder eventuele korting. Of een adapter van een Alienware laptop evenveel weegt als de laptop zelf durf ik te betwijfelen, dat de accu slechts 5 minuten mee zou gaan is regelrechte onzin en riekt naar fanboy hooivork en fakkel gedrag.

Verder zijn er altijd gebruikers die de perfecte laptop gevonden hebben, good for them! Ik ben alleen van mening dat een laptop met een prijskaartje zoals de MBP retina echt perfect moet zijn, en gezien de klachten op oa het GoT is dit het zeker niet. Ik zou sowieso nooit een 1e lichting van een 'nieuw' product nemen, altijd even wachten op de 2e generatie waar de kinderziektes uitgehaald zijn, hopelijk.

Apple bashers.......kom op man. Mooi spul, echt waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:35
Ik wilde ook de overstap maken naar een rMBP, maar ik vond de specs 'laag' voor de prijs die je ervoor betaald, en aangezien ik altijd met windows werk, en op de macbook anders toch een dualboot voor bepaalde programma's moest installeren ben ik naar iets anders gaan kijken.

Ik ben daarom voor een Lenovo Y500 gegaan.
Met een dikke i7, GT650M GPU ( eventueel uit te breiden met een 2e exemplaar (SLI), dat gaat wel ten koste van de DVD/Blu-ray drive ) 1080p 15inch scherm, BR drive etc. Hij ziet er ook nog een best goed uit, ook (deels) aluminium, en de koeling is een van de betere waardoor je CPU en GPU niet terug gaan klokken als ze bijvoorbeeld te warm worden na een lange tijd intensieve programma's / games te hebben gedraait.

Ik heb hier een 128GB msata SSD ingestopt, en daar windows op geinstalleerd, en de 1TB hdd laten zitten voor opslag zoals spellen en grote data.

In totaal ex de 2e GT650m ongeveer 1150 euro. Dat is de helft van een rMBP.

Qua uiterlijk is ie misschien niet zo strak, en is een macbook mooier, zo is de batterij ook niet even goed, ik haal ongeveer 4 - 4,5 uur op een acculading.

Werk je veel met windows programma's zou ik niet voor een rMBP gaan, kunnen de programma's ook op OS X en heb je er het geld voor over zou ik het zeker doen. Het is en blijft een super mooi apparaat.

[ Voor 10% gewijzigd door SgtElPotato op 09-04-2013 23:07 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-08 14:54
Als ik mij niet vergis zijn de basis specs van een MBPr een i7 3610QM, 8gb geheugen, GT650M 1GB en 256GB SSD.

Als je nou gewoon een simpele laptop van Asus pakt, de N56/76. Voor ongeveer 900/1100 euro heb je dus het volgende: I7 3630QM, 8GB geheugen, GT650M 2GB en 2x 750GB 7200RPM (bij het 17'' model).

Nou heeft de MBP natuurlijk het retina scherm en volledige aluminium behuizing (de Asus heeft dit deels), maar is dit, samen met het OS, 1000 euro waard? Ik type dit op een MBP 15'' btw.

Om nou de topicstarter een laptop van 2200+ euro aan te bevelen, waar hij Windows op moet draaien. Dat lijkt me niet echt slim of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Als je een laptop wilt die snel en nog mooi is met een mooi scherm is de sony S15 wel een idee, best mooie laptop met een 15inch ips 1080p scherm, het is geen retina maar het is wel net zo nuttig omdat je in windows sowieso problemen hebt met dpi instellingen.
Enige verschil is dan wel dat de sony een paar mm dikker is en geen quadcore heeft maar dual core, verder zijn de specs aardig gelijk.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat windows draaien op een macbook toch weer een aantal voordelen wegneemt, drivers zijn niet per se heel goed in windows en veel features werken er ook niet in, plus nog dat de accu een stuk minder lang mee gaat.

Voor toch een quadcore kun je idd bij lenovo of asus langs.

[ Voor 4% gewijzigd door Nutral op 09-04-2013 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thinkpad T530
Latude E6520/30

Hell, zelfs de samsung chronos voldoet aan alle pluspunten die je noemt. En wat de sony S15 mist zie ik ook niet. De behuizing is van magnesium.
De gemiddelde windows PC misschien wel. Spul als de M11x stijgt nota bent in waarde over de jaren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Er zijn twee redenen om een mac aan te schaffen.

- je vindt een mac mooi
- je wil graag het macOS

Voor alle andere redenen zijn windows laptops een prima alternatief die in een aantal gevallen:
- sneller zijn
- goedkoper zijn

Wat de keuze voor de TS flink vergemakkelijkt. Wil ik een macbook omdat ik 'm mooi vind, of wil ik een macbook omdat ik graag het macOS wil, of zijn bovenstaande redenen niet van belang. In dat geval --> windows laptop.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sorry maar ik krijg sterk het idee dat jij je persoonlijk erg aangevallen voelt op je keuze. Imho wordt het hier prima onderbouwd en zijn er geen trolls/flames -> geen bashing.
Volgens mij ging dat niet specifiek om macs maar om alle dure computers: het nadeel van hoge afschrijving.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Macbook Pro Retina's zijn aardige machines. Ik ben van plan er ook een te kopen wanneer de nieuwe generatie er is ter vervanging van mijn Macbook. Het is niet omdat het voor mij een goede machine is, dat dit voor iedereen zo is. 2000+ euro is veel geld en als de TS aangeeft enkel Windows te draaien zou ik absoluut niet naar een MBPr kijken. Daar zijn ze simpelweg te duur voor.

Ik raad je aan naar een leuke Windows laptop te kijken. Aangezien je aangeeft dat een 13" model te klein is, raad ik je aan eens te kijken naar de Asus Zenbook Prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephrex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10-2024
Hahaha WWAS.. You make me laugh ^^ ... 5kilo laptop en 5kilo adapter van de alienware.. En 5 min accu duur.. Ik dacht eerst, apple bashers.. Hmm, jah zou kunnen. Maar vergeleken met jou is het niets xD... Apple fanboy haha. Dankje voor het opbeuren van mijn dag ^^ (geen sarcasme)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:57

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Voor een machine met de prestaties, het gewicht, de form factor, accuduur, bouwkwaliteit en het beeldscherm van de 15 inch MacBook Pro Retina zijn er gewoon geen alternatieven. Een baksteen van 3,5kg is geen alternatief voor een 15 inch rMBP. Die van mij neem ik mee in een tas die is bedoeld voor een 13 inch laptop. Ik was wel 3K kwijt maar kon ook mijn Mac Pro 2010 wegdoen. De rMBP is namelijk net zo snel en kan ook twee of drie externe beeldschermen aansturen. Met een beetje zuinig aan doen kon ik op één acculading in de trein op en neer van Utrecht naar Parijs.

Verder draait ie OS X was ik als een groot voordeel beschouw. De QA van Apple was weliswaar een beetje crappy te laatste tijd maar het bevalt me alsnog veel beter dan Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:14:
Voor een machine met de prestaties, het gewicht, de form factor, accuduur, bouwkwaliteit en het beeldscherm van de 15 inch MacBook Pro Retina zijn er gewoon geen alternatieven. Een baksteen van 3,5kg is geen alternatief voor een 15 inch rMBP. Die van mij neem ik mee in een tas die is bedoeld voor een 13 inch laptop. Ik was wel 3K kwijt maar kon ook mijn Mac Pro 2010 wegdoen. De rMBP is namelijk net zo snel en kan ook twee of drie externe beeldschermen aansturen. Met een beetje zuinig aan doen kon ik op één acculading in de trein op en neer van Utrecht naar Parijs.

Verder draait ie OS X was ik als een groot voordeel beschouw. De QA van Apple was weliswaar een beetje crappy te laatste tijd maar het bevalt me alsnog veel beter dan Windows.
Een rMBP vergelijken met een Alienware is zoals een Lamborghini vergelijken met een bestelbusje. De eerste is mooier, sneller maar ze zijn allebei voor andere doeleinden. De Alienware is bedoelt om op te gamen, iets dat jij dan weer niet kan op je rMBP.

Ik wil maar zeggen: De rMBP is een heel leuk apparaat maar niet wat de TS nodig heeft. Er zijn echt wel Windows laptops die je kan vergelijken met de rMBP. Kijk maar eens naar de Asus Zenbooks (die ik eerder aanhaalde) of de Samsung Series 9 ultrabooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:28
Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:19:
[...]

Een rMBP vergelijken met een Alienware is zoals een Lamborghini vergelijken met een bestelbusje. De eerste is mooier, sneller maar ze zijn allebei voor andere doeleinden. De Alienware is bedoelt om op te gamen, iets dat jij dan weer niet kan op je rMBP.

Ik wil maar zeggen: De rMBP is een heel leuk apparaat maar niet wat de TS nodig heeft. Er zijn echt wel Windows laptops die je kan vergelijken met de rMBP. Kijk maar eens naar de Asus Zenbooks (die ik eerder aanhaalde) of de Samsung Series 9 ultrabooks.
Als er hackintosh op kan is het inderdaad een goed alternatief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mektheb schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:20:
[...]

Als er hackintosh op kan is het inderdaad een goed alternatief ;)
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Zullen we stoppen mensen? :) Dit dreigt naar een Windows vs Apple-escalatie te gaan.

Ik ben benieuwd wat mensen antwoorden op de volgende vraag:
JT schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 15:32:Wie kan mij uitleggen wat een meerprijs van 1292 euro (ongeveer met studentkorting eraf) voor Retina MBP rechtvaardigd?
Hierbij kan ik zelf wat dingen noemen: accuduur, displayport, hogere resolutie. OS laat ik buiten beschouwing omdat dat smaak is. Hier tegenover staat dat de S15 lichter is, de koeling beter in elkaar steekt. Ik kan er persoonlijk niet over uit dat je voor de combinatie van voor- en nadelen van de MBPr tov de S15 1292 euro extra neertelt. Ik ben benieuwd wat (vooral welke rationale) anderen ertoe beweegt dat wel te te doen.

Ik denk dat het voor de topicstarter in ieder geval buiten proportie is om dit extra uit te geven. Voor zijn eisen bied een MBPr niet veel meerwaarde en zelfs enkele nadelen en dat terwijl er een meerprijs is van 1292 euro.

[ Voor 93% gewijzigd door JT op 10-04-2013 10:40 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
@Rubinski: De zenbook dat je me aanraadde is er enkel in 13", wat dus te klein is. Ook de Samsung laptop is niet echt wat ik zoek.

Aan de rest, bedankt voor de meningen maar ik denk dat JT gelijk heeft.

Ik zoek een goede, lichte laptop met minstens een i7 processor, 8gb ram en een goede graka met dan nog eens genoeg SSD opslagcapaciteit. Veel eisen en de MBPr voldoet aan mijn eisen. Ik weet dat ik meestal met Windows programma's werk maar ben het stilaan beu te worden (Windows). De meeste Windows laptops hebben niet zo'n prachtige accuduur en zijn meestal van mindere kwaliteit (behuizing dan) dan de MBP.

Mijn enig alternatief voor de MBPr is deze: http://www.lenovoshop.com...%29+Dusk+Black/55009955A1 een Lenovo Y500. Minpunten aan deze zijn het spiegelend scherm wat buiten werken bijna onmogelijk maakt en geen SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De MBPr heeft onder windows helemaal niet meer zo'n lange accuduur. De MBPr heeft bovendien een spiegelend scherm...

De uitspraak dat het enige alternatief de Y500 is snap ik ook niet. Wat is er mis met de sony S15 en het zakelijke aanbod van dell en lenovo?

En verder: een macbook heeft niets magisch waardoor hij sneller wordt. Een mac met te weinig RAM zonder SSD is net als een windows laptop niet vooruit te branden. Een mac bevat 'gewoon' intel hardware net als elke andere laptop in jouw prijssegment.

Je mag van mij best de retina nemen, maar met die argumenten sla je de plank mis. Er zijn legio windows laptops die dat net zo goed bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KFredje schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:40:
@Rubinski: De zenbook dat je me aanraadde is er enkel in 13", wat dus te klein is. Ook de Samsung laptop is niet echt wat ik zoek.

Aan de rest, bedankt voor de meningen maar ik denk dat JT gelijk heeft.

Ik zoek een goede, lichte laptop met minstens een i7 processor, 8gb ram en een goede graka met dan nog eens genoeg SSD opslagcapaciteit. Veel eisen en de MBPr voldoet aan mijn eisen. Ik weet dat ik meestal met Windows programma's werk maar ben het stilaan beu te worden (Windows). De meeste Windows laptops hebben niet zo'n prachtige accuduur en zijn meestal van mindere kwaliteit (behuizing dan) dan de MBP.

Mijn enig alternatief voor de MBPr is deze: http://www.lenovoshop.com...%29+Dusk+Black/55009955A1 een Lenovo Y500. Minpunten aan deze zijn het spiegelend scherm wat buiten werken bijna onmogelijk maakt en geen SSD.
Zoals ik eerder zei, zijn er ook 15" Zenbooks ;)

[ Voor 91% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2013 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:46:
De MBPr heeft onder windows helemaal niet meer zo'n lange accuduur. De MBPr heeft bovendien een spiegelend scherm...

De uitspraak dat het enige alternatief de Y500 is snap ik ook niet. Wat is er mis met de sony S15 en het zakelijke aanbod van dell en lenovo?

En verder: een macbook heeft niets magisch waardoor hij sneller wordt. Een mac met te weinig RAM zonder SSD is net als een windows laptop niet vooruit te branden. Een mac bevat 'gewoon' intel hardware net als elke andere laptop in jouw prijssegment.

Je mag van mij best de retina nemen, maar met die argumenten sla je de plank mis. Er zijn legio windows laptops die dat net zo goed bieden.
Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Verwijderd schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:50:
[...]
Zoals ik eerder zei, zijn er ook 15" Zenbooks ;)
Zou je mij dan een linkje kunnen geven, ik vind ze namelijk echt niet :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals Darkstone al zei, kan je best ook eens kijken naar andere merken zoals Dell e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Ik ben even bezig met alle merken te overlopen die hier gevallen zijn. Ik zal een overzichtje maken van wat ik heb en dan kan ik nog eens jullie mening vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
ChrisLNFF schreef op dinsdag 09 april 2013 @ 22:58:
[...]

Het 15" instap model van de MBP retina kost op de site van Apple 2229 euro, zonder eventuele korting. Of een adapter van een Alienware laptop evenveel weegt als de laptop zelf durf ik te betwijfelen, dat de accu slechts 5 minuten mee zou gaan is regelrechte onzin en riekt naar fanboy hooivork en fakkel gedrag.
Haha kom op man, natuurlijk overdrijf ik daar. Ik ga niet googlen hoeveel een Alienware weegt. Feit is alleen dat hij significant zwaarder is dan de rMBP, een grotere adapter heeft die hinderlijk kan zijn en een accu die veel minder lang mee gaat. De GPU van de rMBP kan anderzijds niet tippen aan die van Alienware. Hierdoor is hij niet te vergelijken met de rMBP.

Niet meteen je coole termen als "hooivork" en "fakkel" uit de kast trekken he.
Zephrex schreef op woensdag 10 april 2013 @ 10:01:
Hahaha WWAS.. You make me laugh ^^ ... 5kilo laptop en 5kilo adapter van de alienware.. En 5 min accu duur.. Ik dacht eerst, apple bashers.. Hmm, jah zou kunnen. Maar vergeleken met jou is het niets xD... Apple fanboy haha. Dankje voor het opbeuren van mijn dag ^^ (geen sarcasme)
Idem voor jou.

[ Voor 4% gewijzigd door JDillinger op 11-04-2013 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Oke, ik heb even zitten kijken bij de verschillende merken en kwam tot onderstaande tabel met nog wat commentaar eronder. Graag had ik hier wat meningen over gehad.

Sony Notebook SV-S1513C5EASUS ZENBOOK™ U500VZLENOVO® Y500 IDEAPAD® LAPTOP (MBG2BMB) DUSK BLACKApple 15-inch MacBook Pro met Retina-displayDell XPS 15
2.347,98 €?.???,?? €999 €2.724,77 €1.886,61 €
Intel® CoreTM i7-3632QM,2,2GHzIntel® Core™ 35W Standard Voltage QC i7-3612QM/i7-3632QMIntel® Core™ i7-3630QM processor2,7-GHz quad-core Intel Core i7, Turbo Boost tot 3,7 GHzIntel® Core™ i7-3632QM processor 2.2 GHz
NVIDIA® GeForce® GT 640M LENVIDIA GT650MNVIDIA® GeForce GT650M met 2 GB GDDR5NVIDIA GeForce GT 650M met 1 GB GDDR5-geheugen2 GB nVidia GeForce GT 640M
512 GB SATA Flash SSDUp to SATAIII 512GB SSD support RAID 0 technology1.000GB HDD512 GB SSD flash-opslagSolid State-harde schijf van 512 GB
8 GB 1333 MHz DDR3L-SDRAMDDR3 1600MHz 4 GB (on board)DDR3 1600 MHz 8 GB8 GB 1600-MHz DDR3L SDRAM8GB DDR3 SDRAM at 1600MHz
39,5cm LED 1920 x 1080 +camera300nits 15.6” 16:9 FHD IPS (1920 x 1080)39,6 cm (15,6") 16:9 1920x1080 pixels Glanzend schermRetina-display: 15,4-inch LED en IPS, 2880 x 1800LCD-backcover in Silver Aluminium met 15,6" (1.080 p) Full HD witte led-beeldscherm
DVD-stationExternal (Optional)Blu-ray lezer incl. Dual Layer DVD-ReWriterExternal (Optional)Blu-ray Disc-combinatiestation
3 Jaar Reparatie Service Plan (incl. fabrieksgarantie)Geen extra garantie in de prijs inbegrepenGeen extra garantie in de prijs inbegrepenAppleCare Protection Plan voor MacBook Pro (3 jaar)3 jaar Next Day In-Home service met Premium Phone Support

Sony
De Sony S15 hierboven ziet er mooi uit, maar hier ook is een prijskaartje van 2000+€. Dit komt vooral door de 512GB SSD die 800€ op zich kost (wat aardig veel is vind ik).

Asus
Over de Asus Zenbook UX52VS en U500VZ (http://zenbook.asus.com/zenbook) ben ik niet zo zeker. Is het mogelijk om 512GB SSD te plaatsen in het UX52VS? Degene die me dan wel best lijkt que specs die ik zoek is de U500VZ zonder touchscreen (http://zenbook.asus.com/zenbook/?c=u500vz) en waar kan je dan kiezen wat je erin wil zoals de processor? Is de 4GB ram uit te breiden naar 8?

Apple
Deze is de duurste van de hoop maar heeft wel de exacte setup (net zoals de Sony) die ik zoek. Wel OS X en geen Windows wat ik eigenlijk nodig heb voor de meeste dingen op school (en waarschijnlijk nog later op mijn werk als ik ooit afgestudeerd raak ;))

Dell
Ik ben niet 100% tevreden van mijn huidige Studio 1749 laptop. Indicatielampjes gaan kapot, zwakke plastieken behuizing en de vijzen vallen er gewoon uit. Ook krijgt hij gigantisch warm bij games (moet er verplicht iets onder steken of hij valt uit) en de batterij gaat nog maar 30 minuten ma na 3 jaar gebruik (weet niet of dit normaal is natuurlijk).
Voor de rest ziet dit er een degelijke laptop uit maar uit vorig commentaar zijn er behoorlijk wat problemen met deze?

HP
Bij HP heb ik nog niet echt iets gevonden dat me aanstaat. Misschien nog enkele tips hier?

Samsung
Ook hier vind ik niet wat ik zoek. De Samsung Series 9 ziet er wel goed uit maar heeft maar 4 GB ram, een i5 en slechts 128 GB SSD. Ook de graka is niet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik snap niet dat je niet zelf de SSD inbouwt in de Sony. Scheelt je bak-ken met geld. Zelf SSD en RAM upgraden betekent dat je, inc studentenkorting, de S15 hebt voor 1308 euro.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Ik heb geen flauw idee waar je die SSD zou kunnen laten insteken, dat is het probleem (ergens in België, liefst regio Kortrijk?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Wat dacht je van zelf doen? ;) Wel eens met Lego gespeeld? Dan kan je dit ook :) Op Youtube zoeken naar een filmpje evt of een tutorial op Google. Ik zelf zou het geheugen en de SSD binnen een kwartier doen, jij als beginner dan wellicht (heel ruim gerekend) een uurtje. Moet je er alleen voor zorgen dat je een nieuwe installatie doet, zeg 2 uur op de bank voor de tv. Heb je in 3 uur gemiddeld 350 euro per uur verdiend :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het daarnaast echt nodig om een 512GB SSD in je laptop te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zephrex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10-2024
Darkstone heeft gelijk wat betreft de accuduur..

De MBPr is een mooi apperaat en erg dun en licht. Onder OSx zal de accu vast langer mee gaan dan menig andere laptop. Maar als de TS indd dingen onder windows gaat draaien en dus windows erop zet, loopt het allemaal niet zo soepel meer. En als ik mijn broertje mag geloven die een MBPr heeft, is de accu-duur niet veel beter dan andere laptops die windows draaien.

Het blijft een mooi apparaat hoor. Alleen denk ik dat de TS spijt zal krijgen als hij der voor kiest. (Om redenen die al aan zijn gegeven hierboven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
WWAS schreef op woensdag 10 april 2013 @ 12:44:
[...]

Haha kom op man, natuurlijk overdrijf ik daar. Ik ga niet googlen hoeveel een Alienware weegt. Feit is alleen dat hij significant zwaarder is dan de rMBP, een grotere adapter heeft die hinderlijk kan zijn en een accu die veel minder lang mee gaat. Hierdoor is hij niet te vergelijken met de rMBP.

Niet meteen je coole termen als "hooivork" en "fakkel" uit de kast trekken he.

[...]

Idem voor jou.
Eerst post je een hoop onzin en vervolgens trek je je keutel weer in. Flauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafje
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 15:57
Aangezien deze jongen nog student is, veronderstel ik dat een zware laptop niet zo handig is om elke dag mee te sleuren op de trein.

Over dit merk (XMG) heb ik reeds vele goede reacties gehoord. Redelijk onbekend, dus zal je minder betalen voor de naambekendheid.

Deze kocht een vriend van me onlangs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

XMG is gewoon clevo, dat is gewoon geen kwaliteit. De Y500 en asus N56 zijn veel betere keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
ChrisLNFF schreef op woensdag 10 april 2013 @ 13:25:
[...]

Eerst post je een hoop onzin en vervolgens trek je je keutel weer in. Flauw.
Voel je je nu beter nu je zoiets gepost hebt?

Ik reageerde serieus op een vraag van de TS en gebruikte daarbij wat overdreven taal om een punt te maken. Dat werd meteen letterlijk genomen en daar reageer ik vervolgens op.
"Hoop onzin", leer eens wat fatsoen man.

[ Voor 7% gewijzigd door JDillinger op 10-04-2013 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
WWAS schreef op woensdag 10 april 2013 @ 18:54:
[...]

Voel je je nu beter nu je zoiets gepost hebt?

Ik reageerde serieus op een vraag van de TS en gebruikte daarbij wat overdreven taal om een punt te maken. Dat werd meteen letterlijk genomen en daar reageer ik vervolgens op.
"Hoop onzin", leer eens wat fatsoen man.
Lees alles nog een keer door. Deze topic verliep allemaal nice and easy totdat jij het vuurtje kwam opstoken met beschuldigingen over Apple haters om vervolgens Alienware compleet af te branden met beweringen die niet waar zijn. En dan nog de domheid hebben om anderen fanboy te noemen...... :')

Ga maar gewoon weg, het wordt niks met je. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Als hardwareconnaisseur zou je toch wel moeten weten dat er meer opties zijn tussen jouw Apple en een 3,5 kg baksteen. Dat merk ik wel vaak bij Apple-liefhebbers, ze vergelijken hun 6 jaar oude voor 499,- euro gekochte Windows laptop met hun 2000 euro of meer kostende Apple-apparaat, tuurlijk is de Apple dan beter....

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Uhm, kunnen we aub on topic blijven aub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ik ben wel benieuwd hoe je staat tegenover je eigen SSD en geheugen inbouwen en 1300e in je zak steken :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op donderdag 11 april 2013 @ 08:37:
Ik ben wel benieuwd hoe je staat tegenover je eigen SSD en geheugen inbouwen en 1300e in je zak steken :P
Dat is wat ik ook dacht. Is een SSD van 512GB wel echt nodig? Volgens mij ben je beter met een SSD van 128/256GB en een klein extern schijfje voor data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op zich is 512 niet eens zo héél veel duurder. Maar je kan er nog een keer 100e mee besparen als je 256 neemt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Dus welke laptop zou ik dan eigenlijk best kopen of welke setup raden jullie mij aan? Ik weet het totaal niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 23:12
Voor het programmeren raad ik de MBPr aan. De hoge resolutie zorgt ervoor dat je veel meer informatie op je scherm hebt en met simpele swipes over je touchpad wissel je zo van je programmeer omgeving naar je virtuele machines om de code te testen.

Daarnaast ben je ook gelijk in bezit van X-Code, waarmee iOS apps kunnen worden gemaakt. Wellicht zal je dit nodig hebben bij je studie of bij je baan als je bent afgestudeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
neonite schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:07:
Voor het programmeren raad ik de MBPr aan. De hoge resolutie zorgt ervoor dat je veel meer informatie op je scherm hebt en met simpele swipes over je touchpad wissel je zo van je programmeer omgeving naar je virtuele machines om de code te testen.

Daarnaast ben je ook gelijk in bezit van X-Code, waarmee iOS apps kunnen worden gemaakt. Wellicht zal je dit nodig hebben bij je studie of bij je baan als je bent afgestudeerd.
jammer, maar de resolutie op de macbook retina werkt niet zo... Je gaat niet meer ruimte op de scherm krijgen aangezien alles word gescaled naar een in totale resolutie van 1920x1200...

De beste alternatief voor de macbook retina is toch echt de Sony S15 zoals al eerder was genoemd..

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moest je voor een Dell kijken, kan ik je trouwens aanraden eens een kijkje te nemen in dit topic: [Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

KFredje schreef op donderdag 11 april 2013 @ 10:58:
Dus welke laptop zou ik dan eigenlijk best kopen of welke setup raden jullie mij aan? Ik weet het totaal niet meer...
S15!!!! Met zelf SSD en geheugen inbouwen = profit, genoeg om voor het geld van de door jou gewenste MBPr een 2e S15 met dezelfde config te kunnen kopen :+ Prachtig 1080p mat scherm, licht met 1,9kg, quadcore, GOEDE koeling, dikke GPU, backlit tobo. En de mogelijkheid om er een extra accu onder te klikken voor dubbele accuduur. N56VZ of Inspiron 15R zijn evt interessant als portability minder belangrijk is.
neonite schreef op donderdag 11 april 2013 @ 12:07:

Ik raad je aan om eens met een MBPr te gaan werken, zal je zien dat je niet veel meer ruimte hebt dan op een S15. Simpelweg omdat alles wordt gescaled naar een equivalent van maximaal 1920x1200. Ook jammer dat je volledig aan het prijsverschil van dik meer dan 1000 euro voorbij gaat :)

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 11-04-2013 15:20 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Ik heb nog nooit zelf iets aan men laptop gedaan. Ben nogal onhandig op het vlak van hardware en weet er ook zo goed als niets over :) Mocht de S15 1200€ zijn en ik zelf er 512gb ssd in kunnen proppen met wat extra ram zou ik dit heel fijn vinden. Ben gewoon onzeker over het zelf doen :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 15:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

KFredje schreef op donderdag 11 april 2013 @ 19:18:
Ik heb nog nooit zelf iets aan men laptop gedaan. Ben nogal onhandig op het vlak van hardware en weet er ook zo goed als niets over :) Mocht de S15 1200€ zijn en ik zelf er 512gb ssd in kunnen proppen met wat extra ram zou ik dit heel fijn vinden. Ben gewoon onzeker over het zelf doen :s
Winkels doen dit ook wel voor je hoor :) . Kost je misschien een paar tientjes extra (meestal niet eens)...

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Dus online de Sony S15 bestellen, ergens SSD en ram vinden en dan naar bvb Vanden Borre gaan en daar leten insteken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Als je de gebruiksaanwijzing even opzoekt zul je zien dat het niet veel meer is dan wat schroefjes losdraaien, wat clipjes losmaken en het inklikken van je nieuwe hardware. Rocket science is het absoluut niet. Als je het echt niet aandurft kun je inderdaad langs een winkel gaan, die kunnen het er ook voor je inzetten.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
KFredje schreef op donderdag 11 april 2013 @ 20:03:
Dus online de Sony S15 bestellen, ergens SSD en ram vinden en dan naar bvb Vanden Borre gaan en daar leten insteken?
Je kunt het inderdaad beter zelf doen, het is echt heel makkelijk en consument vriendelijk bij de Vaio S15.
Het niveau ligt gelijk aan lego.. Simpel ram erin klikken en 2 schroefjes voor de klep...

Hier een Youtube video...
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=_A1eCTrCzvs]

A walk in the park

[ Voor 3% gewijzigd door Vinand op 11-04-2013 22:02 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Aangezien je van plan bent ook windows te gaan draaien (primair?) zou ik toch je keuze goed overwegen. Ik heb zelf een rMBP 15". Ik vind het een hele fijn laptop, maar Windows kan niet echt omgaan met de resolutie. Je kan niet mooi schalen zoals op OS X. Je krijgt dus een blurry beeld of je moet voor de maximale resolutie gaan met scaling aan (maar dat werkt lang niet overal lekker).

Overigens voor de mensen die over gamen beginnen. De 650M (GT blabla, ken al de namen niet) draait bij mij prima Battlefield 3 (1080p auto-high settings 60 fps). Je kan er prima een spelletje op spelen, je moet gewoon niet de drang voelen om altijd alles op ultra te hebben staan :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Bij mijn Dell heb ik ook eens men HDD moeten vervangen omdat die kapot was. Zelf gedaan en ging nog makkelijk. Echter kwamen al men vijzen na een tijdjes los en ben er ondertussen al 4 kwijt :s Komt dat dan door mij, want ik heb ze ettelijke malen opnieuw vast gedraaid.

Is de HDD hetzelfde principe hier? Vijsjes losmaken en dan gewoon nieuwe op juiste plek leggen? En waar koop je dan al die dingen met de juiste afmetingen etc.?

EDIT:

Notebook SV-S1513C5E voor 1.338,00 €
Intel® CoreTM i7-3632QM,2,2GHz
Windows 8
NVIDIA® GeForce® GT 640M LE
320 GB Serieel ATA (5400 rpm)
4 GB 1333 MHz DDR3L-SDRAM
Blu-ray Disc(TM) player
39,5cm LED 1920 x 1080 +camera
Zonder Draadloos WAN
Standaardbatterij
3 Jaar Reparatie Service Plan (incl. fabrieksgarantie)

In principe is het maar 80€ extra voor de 8 GB ram wat nog te overwegen valt om er direct te laten insteken. Over de HDD weet ik momentele niet veel, er is een optie om 1TB erin te steken in deze laptop, zijn dat dan 2 afzonderlijke schijven of maar 1? Anders de 320GB laten zitten en een 256 GB SDD erbij steken?

[ Voor 43% gewijzigd door Krowi op 11-04-2013 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
ChrisLNFF schreef op woensdag 10 april 2013 @ 19:07:
[...]

Lees alles nog een keer door. Deze topic verliep allemaal nice and easy totdat jij het vuurtje kwam opstoken met beschuldigingen over Apple haters om vervolgens Alienware compleet af te branden met beweringen die niet waar zijn. En dan nog de domheid hebben om anderen fanboy te noemen...... :')

Ga maar gewoon weg, het wordt niks met je. :w
Hele volwassen reactie dit. Ben jij zo'n tweaker die alleen maar topics bezoekt en anderen probeert af te zeiken? Je hebt nog geen zinnig topic-gerelateerde post geproduceerd.

De eerste vijftien reacties waren gericht op (windows) laptops en benadrukten van de rMBP enkel de hoge aankoopprijs. Dit leek me niet helemaal objectief en daar verwees ik naar met "Apple bashers" ja.

Volgens heb ik een beschrijving gegeven van Alienware (met goede en slechte punten) zodat de TS weet wat hij daarvan kan verwachten: een desktop vervangende game laptop. Als hij zoekt naar mobiliteit en accuduur hoeft hij daar dus niet aan te beginnen. Wil hij kunnen gamen en boeit mobiliteit minder dan moet hij zeker naar Alienware kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vergelijking met alienware sloeg werkelijk nergens op. Ten eerste vermeld je niet eens specifiek over welk model het gaat, ten tweede klopt er werkelijk niets van je argumenten. Een alienware weegt niet 5 kg, de adapter ook niet, en de accu gaat echt langer mee dan de door jouw aangestipte 5 minuten.

Zodat je het even weet: de M14x is de laptop met de langste accuduur onder de laptops onder de €1000 met nog een beetje grafische kaart. Hoezo desktopvervanger met nul mobiliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:03
De laatste Samsung 512GB SSD 830 Series wordt zo nu en dan gedropt voor rond de € 235,00/€ 250,00. Zeer interessant als je er juist nu één zoekt.

pricewatch: Samsung 830 series SSD 512GB

[ Voor 31% gewijzigd door Jumpman op 11-04-2013 23:09 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Jumpman schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:08:
De laatste Samsung 512GB SSD 830 Series wordt zo nu en dan gedropt voor rond de € 235,00/€ 250,00. Zeer interessant als je er juist nu één zoekt.

pricewatch: Samsung 830 series SSD 512GB
En past die zeker in de Sony S15? Ik ben eigenlijk wel nog niet direct van plan een nieuwe laptop te kopen, dus nu de SSD kopen is ook nog niet echt een optie zeker of zou het slim zijn hem te kopen en laten liggen tot ik de S15 kopen later dit jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
Verwijderd schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:04:
De vergelijking met alienware sloeg werkelijk nergens op. Ten eerste vermeld je niet eens specifiek over welk model het gaat, ten tweede klopt er werkelijk niets van je argumenten. Een alienware weegt niet 5 kg, de adapter ook niet, en de accu gaat echt langer mee dan de door jouw aangestipte 5 minuten.

Zodat je het even weet: de M14x is de laptop met de langste accuduur onder de laptops onder de €1000 met nog een beetje grafische kaart. Hoezo desktopvervanger met nul mobiliteit?
Laat gaan joh, tis gewoon een trolletje dat loopt te flamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
Ik was eventjes deze topic aan het doornemen en wat schrik ik toch van hoe ontzettend slecht er advies word gegeven aan de topic starter... Ik begrijp nu zeker waarom dit zo ontzettend verwarrend is voor de topic starter.

Dit is echt de grootste onzin die ik in een lange tijd gelezen hebt. De adapter van de alienware is voor een laptop van zijn performance 1 van de kleinste adapters voor een laptop van zijn performance... Daarnaast blinken de alienware laptop ook erg sterk uit in accuduur (bij normaal werk, internetten spreek je al gauw over 5 uren accuduur). Gewicht van 5 kilo? seriously? onderbouw het de volgende keer met bronnen, a.u.b., en neem dan ook het juiste model waar deze bij past.

Ik ben het wel eens dat het inderdaad zware en solide laptops zijn, maar je brengt het op de totaal de verkeerde manier die je dus ook niet met feiten onderbouwd. Hierdoor geef je de TS uiteindelijk totaal geen bruikbare informatie.

+

Dit klopt echt niet (foei foei Femme, ik verwacht toch wel wat beters van jou :9).

Er zijn zat uitstekende alternatieven voor de Macbook Retina. Nog sterker nog, de macbook Retina kan juist gezien worden als alternatief voor de Vaio SE/S15 die op tweakers een lange bekend stond als de enige goede portable, stevige en mobiele 15" paardje met uitstekende IPS scherm en een sterke chipset (Quad Core + redelijke GPU). Ik vind het moeilijk te argumenteren waarom de Macbook een betere deal voor zijn geld geeft dan de Vaio S15

De Vaio S15 is beter op fronten zoals:
- Koeling (flink minder last van throttling, en minder warm oppervlak).
- lichter (weegt iets meer dan een 100 gram lichter).
- Onderhoud en vervangbaarheid: De HDD, RAM en ODD zijn vervangbaar. Daardoor ben je zeer flexibel met de kosten zodat je niet geforceerd bent om upgrades bij Sony te halen. Hierbij kun je in de toekomst altijd nog de performance aanpassen van de RAM en SSD. Bij de Macbook is dit gesoldeerd dus kun je er niks aan veranderen.

De Macbook Retina is beter op fronten zoals:
- Resolutie display. (Heb je jammer genoeg effectief productief gezien bijna niks aan aangezien dat bij Apple niet betekend dat je meer werkruimte hebt.. Nuancering: Het is wel vanwege de hogere PPI een stuk scherper en leest daardoor wel lekkerder dan een normaal Full HD scherm die in principe ook al prima leest.)
- Accuduur. (De Retina heeft een accuduur van 6,5 uren tegenover de 5 uren van de Vaio S15)
- Display port. (Heb je een scherm met een resolutie van 2560x1600?)

Ook zijn er nog andere alternatieven zoals de Samsung Series 9 en de Asus zenbook uv500z... (Alleen zijn deze beide gewoon niet goed genoeg om ze boven de Vaio S15 te adviseren). De Asus Zenbook kamt met een hogere prijs, zwaardere gewicht en een brakke koeling, de Samsung Series 9 kampt met een belachelijk slecht scherm voor zijn veel te hoge prijs.

Conclusie: Het gigantische prijsverschil van ongeveer ruim 700 euro voor puur de Macbook Retina word in mijn ogen en zo een beetje in de ogen van elke objectieve tweaker die de markt kent absoluut niet verwantwoord. En dat is waarom ik als conclusie voor je trek: Koop de Vaio S15, en stop daarbij je eigen SSD en RAM erin aangezien Sony dat als optie gehouden heeft voor de laptop, daardoor bespaar je echt heel veel geld.

En voor de rest van de tweakers die hier met berichten/adviezen komen die absoluut niet onderbouwd worden: Als je de markt niet kent, geef dan liever geen antwoord... Hierdoor voorkom je zo een discussie die nergens over gaat, en hierdoor heeft de TS ook minder verwarring in zijn keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
KFredje schreef op donderdag 11 april 2013 @ 23:46:
[...]

En past die zeker in de Sony S15? Ik ben eigenlijk wel nog niet direct van plan een nieuwe laptop te kopen, dus nu de SSD kopen is ook nog niet echt een optie zeker of zou het slim zijn hem te kopen en laten liggen tot ik de S15 kopen later dit jaar?
Er staan een aantal filmpjes op youtube hoe en wat te doen, zoals deze:

YouTube: Add a 2nd HDD or SSD to Sony VAIO S Series laptop

Mocht je het niet aan durven of er gewoon geen zin in hebben om het zelf te doen kun je naar elke willekeurige computerwinkel gaan en er een laten installeren. Kost je wat meer maar dan is het goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Vinand schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:07:
- Resolutie display. (Heb je jammer genoeg effectief gezien bijna niks aan aangezien dat bij Apple niet betekend dat je meer werkruimte hebt)
Ik vind de MBPr de meerprijs echt niet waard maar hier heb je toch geen gelijk in...resolutie is niet alleen om meer werkruimte te hebben maar ook om scherper beeld te krijgen. En daarmee zie je wél verschil, ook al is het niet zo heel groot op 15" tussen 1080p en 1440p.
ChrisLNFF schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 07:02:
[...]

Laat gaan joh, tis gewoon een trolletje dat loopt te flamen.
Hou jij er dan alsjblieft ook mee op, het topic wordt er echt niet beter op met dit soort opmerkingen (jouw opmerking is net zo goed een troll/flame) :N

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
JT schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:31:
[...]

Ik vind de MBPr de meerprijs echt niet waard maar hier heb je toch geen gelijk in...resolutie is niet alleen om meer werkruimte te hebben maar ook om scherper beeld te krijgen. En daarmee zie je wél verschil, ook al is het niet zo heel groot op 15" tussen 1080p en 1440p.

[...]

Hou jij er dan alsjblieft ook mee op, het topic wordt er echt niet beter op met dit soort opmerkingen (jouw opmerking is net zo goed een troll/flame) :N
He started.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 20:39

Bolletje

Moderator Harde Waren
Modbreak:Zeg, als ik basisschoolleraar wilde worden had ik wel de pabo gedaan. Die ambitie heb ik echter niet, dus stoppen met dat gekibbel over en weer.

Vooral dat o zo flauwe 'hij begon'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Wat ik momenteel zou doen:

Windows 8
1 TB Serieel ATA (5400 rpm)
Blu-ray Disc(TM) player

Momenteel (tot 15 april) is er een actie dat je een 1TB HDD krijgt voor de prijs van een 320GB HDD, daarom alvast de 1TB. In men topic had iemand een 512 GB SSD (pricewatch: Samsung 830 series SSD 512GB) laten vallen die ik eventueel zou kopen ter vervanging van de 1TB HDD. Is dit een goed idee?

Bij de RAM is het maar 80€ extra voor 8GB i.p.v. 4 GB ram. Is dit een goede prijs of best kopen met 4GB en dan zelf nog ergens 4GB extra kopen? (Zou wel niet weten welke ik dan moet kopen en of 16GB eventueel mogelijk is?)

Ook over het optisch station had ik nog een vraagje. DVD of Blu-ray? Ik gebruik bijna nooit schijfjes maar mocht het nodig zijn kan ik dan wel een Blu-ray filmpje afspelen. Dus is die 90€ extra het waard?

EDIT: Hier een kleine vergelijking: http://tweakers.net/price.../282243;306983/categorie/
Blijkbaar is de ene 9.5mm en de andere 7mm hoog. Maakt dit iets uit bij het kopen van een SSD?

[ Voor 8% gewijzigd door Krowi op 12-04-2013 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Ik zou sowieso een SSD nemen. Dit merk je enorm in prestaties. Ik vind 512GB nog best veel, ik denk dat je met 256 ook prima uit de voeten kunt, tenzij je inderdaad veel films/muziek/foto's op je laptop wilt bewaren. Die afweging kun je zelf makkelijk maken.

Heb je blue-ray's in huis? als je die niet hebt en geen blue-ray fan bent zou ik geen blue-ray speler kopen.
kans dat je hem dan ooit nodig hebt is wel heel klein.

Hoop dat deze post Vinand's goedkeuring krijgt :s .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Samsung 830 is prima. Is samen met de Crucial M4 de beste van de vorige generatie. Gewoon snel maar omdat deze een generatie oud is wel voordelig. Als je zelf geen geheugen bij plaatst dan is het wellicht de overweging waard om direct 8gb te plaatsen. Alhoewel ik denk dat als je het geheugen bij de juiste winkel koopt en het laat plaatsen het nog steeds een paar tientjes scheelt.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
Die SSD is prima, hierdoor pak je een grote snelheidswinst t.o.v een reguliere harde schijf. 80 euro voor 4 gig is volgens mij niet heel goedkoop, kijk even in de pricewatch of dat niet goedkoper kan. BluRay zou ik persoonlijk niet doen, streamen of downloaden kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
KFredje schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:10:
Wat ik momenteel zou doen:

Windows 8
1 TB Serieel ATA (5400 rpm)
Blu-ray Disc(TM) player

Momenteel (tot 15 april) is er een actie dat je een 1TB HDD krijgt voor de prijs van een 320GB HDD, daarom alvast de 1TB. In men topic had iemand een 512 GB SSD (pricewatch: Samsung 830 series SSD 512GB) laten vallen die ik eventueel zou kopen ter vervanging van de 1TB HDD. Is dit een goed idee?

Bij de RAM is het maar 80€ extra voor 8GB i.p.v. 4 GB ram. Is dit een goede prijs of best kopen met 4GB en dan zelf nog ergens 4GB extra kopen? (Zou wel niet weten welke ik dan moet kopen en of 16GB eventueel mogelijk is?)

Ook over het optisch station had ik nog een vraagje. DVD of Blu-ray? Ik gebruik bijna nooit schijfjes maar mocht het nodig zijn kan ik dan wel een Blu-ray filmpje afspelen. Dus is die 90€ extra het waard?

EDIT: Hier een kleine vergelijking: http://tweakers.net/price.../282243;306983/categorie/
Blijkbaar is de ene 9.5mm en de andere 7mm hoog. Maakt dit iets uit bij het kopen van een SSD?
Heey, Ik heb net gereageerd op je DM, ik hoop dat het daarmee wat duidelijk is geworden! Ik zou inderdaad een DVD speler selecteren tenzij je echt van plan bent om Blu Ray films te gaan kijken...
JT schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 12:31:
[...]

Daar heb je gelijk in... Ik heb mijn oorspronkelijk bericht wat aangepast.

[ Voor 12% gewijzigd door Vinand op 12-04-2013 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Bedankt voor de reacties en zeker Vinand :)

Voor de setup van de laptop ben ik het nu zeker:

Samengesteld (door Vinand)
- Intel® CoreTM i7-3632QM,2,2GHz
- Windows 8
- NVIDIA® GeForce® GT 640M LE
- 1 TB Serieel ATA (5400 rpm)
- 4 GB 1333 MHz DDR3L-SDRAM
- DVD-station
- 39,5cm LED 1920 x 1080 +camera
- Zonder Draadloos WAN
- Standaardbatterij
- Office 365 Home Premium Trial
- Geen bescherming
- Zonder Adobe Creation
- Zonder Adobe Lightroom 4
- Imagination Studio Suite 4

Rest nog enkele kleine vraagjes over de RAM en SSD (heb ook geantwoord op het bericht). Zo kunnen mensen die dit volgen ook nog even meelezen :)
Een vriend van me zei dat het beter is 2x4GB ram te hebben dan 1x8GB, zou rapper zijn zegt hij. Is het ook niet mogelijk 2 kaartjes in te steken ipv 1?

Voor de SSD zou ik sowieso 512GB nemen. Heb nogal veel verschillende programma's voor school nodig dus de ruimte kan ik zeker gebruiken. Maar waarom de pricewatch: Samsung 840 series Pro 512GB en niet de pricewatch: Samsung 830 series SSD 512GB?
En mss nog een kleine dommeheid, maar welk kleurtje zouden jullie aanraden, wit, zilver of zwart? :p

[ Voor 4% gewijzigd door Krowi op 12-04-2013 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
KFredje schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 13:29:
Bedankt voor de reacties en zeker Vinand :)

Voor de setup van de laptop ben ik het nu zeker:

Samengesteld (door Vinand)
- Intel® CoreTM i7-3632QM,2,2GHz
- Windows 8
- NVIDIA® GeForce® GT 640M LE
- 1 TB Serieel ATA (5400 rpm)
- 4 GB 1333 MHz DDR3L-SDRAM
- DVD-station
- 39,5cm LED 1920 x 1080 +camera
- Zonder Draadloos WAN
- Standaardbatterij
- Office 365 Home Premium Trial
- Geen bescherming
- Zonder Adobe Creation
- Zonder Adobe Lightroom 4
- Imagination Studio Suite 4

Rest nog enkele kleine vraagjes over de RAM en SSD (heb ook geantwoord op het bericht). Zo kunnen mensen die dit volgen ook nog even meelezen :)

En mss nog een kleine dommeheid, maar welk kleurtje zouden jullie aanraden, wit, zilver of zwart? :p
Die Samsung 830 is ook uitstekend, en deze is nu wel lekker goedkoop ten opzichte van de 840Pro.
De kleur moet je zelf bepalen, alhoewel ik zelf van het zwart ben omdat backlit keys er dan mooier uitspringen. Ook zijn de letters van de keyboard wat duidelijk te lezen in direct zonlicht ten opzichte van bijvoorbeeld de zilveren kleur :9

Maar nogmaals, dat moet je echt uitkiezen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Zal de 4GB (standaard) op het moederbord gesoldeerd zijn of zal dit in de slot zitten? De reden is dat ik hier twijfel. Als de 4GB op het moederbord zit koop ik de 8GB slot apart bij. Als de 4GB in de slot zit zou ik eerder dan 8GB kopen bij Sony zodt ik 2x4GB heb en dat ie nog net iets rapper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Hmm,

Ik wil de laptop bestellen bij Sony maar bij de betaling gaat er steeds iets mis bij Visa...Heb geen andere kaarten en overschrijven vertrouw ik niet. Zou dit probleem bij men bank liggen of bij de servers van worldpay.com? Op google chrome krijg ik dat er een fout is bij secure.worldpay.com en op IE krijg ik volgend bericht:
Uw betaling kon niet worden goedgekeurd. U heeft de volgende opties:

Neem contact op met ons call centre op 02 713 16 35
Opnieuw proberen
Gelieve uw bestelnummer te vermelden. xxxxxxxxx (hier staat dan wel een getal bij mij)
Het totaalbedrag van uw bestelling (inclusief kosten en BTW) bedraagt 1.156,77 €

In het geval u kiest voor bankoverschrijving kan u onze betalingsgegegevens hieronder vinden:
Ik kan tot 2000€ betalen met Visa dus ik weet echt niet wat het probleem zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 12:27
Is je kaartlimiet 2000 euro of kan je per transactie 2000 euro boeken. Het kan zijn dat je kaartlimiet wel 2000 euro is maar dat de transactie niet lukt omdat het bedrag de transactielimiet overstijgt.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Net even geïnformeerd bij de ouders. Mijn basislimiet staat op 500€ en heb het deze middag verhoogd tot 2000€. Blijkbaar duurt dit een dag of 2 tegen dit aangepast zou zijn. Hopelijk is het dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb zelf wel eens eerder via sony gewoon overschrijving gedaan. 2 jaar geleden met een 13inch versie. Werkte toen prima. Moet zeggen dat de laptop nog best lang goed blijft. ik heb hem nu 2 jaar en behalve van wat slijtage op de toetsen ziet hij er nog erg premium uit. Qua ssd raad ik wel aan om minimaal 200gb te nemen, omdat je op bepaalde applicaties gewoon wat ruimte nodig hebt. Geheugen kun je het best zelf erin zetten, 20€ voor een stickje en in deze tijden zou ik meteen een 8gb kopen en er in zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krowi
Bestelling geannuleerd....zilver niet meer binnen en de 1TB promo verlopen...ook de SSD is niet meer binnen die ik besteld heb. Heb dan maar ook de geheugenkaart geannuleerd. Nieuwe laptop blijft dus nog even uit :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0nscious
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 14:23

C0nscious

Mysteryman.

Heel vaag dat zilver ineens weg is ja.. de 1TB actie loopt nog wel (t/m maandag denk ik).

"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vinand schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 11:07:
Ik was eventjes deze topic aan het doornemen en wat schrik ik toch van hoe ontzettend slecht er advies word gegeven aan de topic starter... Ik begrijp nu zeker waarom dit zo ontzettend verwarrend is voor de topic starter.
Dan helpt het niet om die traditie dan maar voort te zetten want ook in jouw verhaal staan er weer zaken die voor geen meter kloppen omdat ook jij selectief leest.
De adapter van de alienware is voor een laptop van zijn performance 1 van de kleinste adapters voor een laptop van zijn performance...
Een baksteen heb je in verschillende groottes maar ongeacht welke grootte, een baksteen is en blijft groter dan een lucifersdoosje. Met andere woorden, iets als "1 van de kleinste adapters voor een laptop van zijn performance" is erg nietszeggend. Dat is niet meer dan een poging om iets wat krom is recht te praten. Dat is voor marketeers, niet voor techneuten. Grootte van de power adapter is trouwens wel iets wat voor veel gebruikers van belang is, eveneens als het gewicht. Waarom? Omdat je het ding wel heel de tijd met die laptop mee sjouwt. Zie daar ook de reden waarom gewicht en afmetingen van een laptop van groot belang zijn. Vergeet niet dat we nog steeds zitten met performance en een dikke notebook of weinig performance in een ultraplat ding. De machine die superperformance in een ultraplat design stopt is er nog niet maar we komen er wel steeds dichterbij.
Dit klopt echt niet (foei foei Femme, ik verwacht toch wel wat beters van jou :9).

Er zijn zat uitstekende alternatieven voor de Macbook Retina.
Je verhaal klopt inderdaad niet ;) Je maakt hier namelijk net als de rest een grove fout door selectief te lezen. Je leest wat je wilt, niet wat er staat. Wat betreft laptops die exact datgene doen wat een MBP Retina doet kunnen we kort zijn: die zijn er niet. Daar heeft Femme dus helemaal gelijk in. Maar daarmee is het verhaal niet af want er zijn ook zat laptops die je wel als alternatief naar voren kunt schuiven. Je zult dan wel wat concessies moeten doen, met name die van het niet meer hebben van Thunderbolt en dat retina scherm.

Lees Femme's woorden nog eens goed na:
Voor een machine met de prestaties, het gewicht, de form factor, accuduur, bouwkwaliteit en het beeldscherm van de 15 inch MacBook Pro Retina zijn er gewoon geen alternatieven.
Als je iets vergelijkbaars als de MBP Retina zoekt zal het op alle genoemde aspecten moeten kunnen concurreren en die machine bestaat vooralsnog niet. Het vinden van een machine die aan 1 of meerdere van de genoemde aspecten voldoet is niet zo moeilijk maar daar ging het nou net niet om. Daar wordt overheen gelezen.
De Macbook Retina is beter op fronten zoals:
- Resolutie display. (Heb je jammer genoeg effectief productief gezien bijna niks aan aangezien dat bij Apple niet betekend dat je meer werkruimte hebt.. Nuancering: Het is wel vanwege de hogere PPI een stuk scherper en leest daardoor wel lekkerder dan een normaal Full HD scherm die in principe ook al prima leest.)
De tekst is scherper wat prettiger leest. Plaatjes zijn een ander verhaal. Er zal enige support vanuit applicaties en websites moeten zijn voor dit soort displays. Is dat er niet dan ziet alles er kartelig uit. Dat is waar op dit moment de schoen wringt en is iets wat opgelost zal worden naarmate meer van dit soort schermen op de markt komen.
Het werkoppervlak is een heel ander verhaal, eentje die gecompliceerder ligt dan men veelal denkt. Het is niet zo dat je ineens meer of minder werkruimte hebt. Dat ligt aan de applicatie, aan de content, etc. In een applicatie als Photoshop CS 6 heb je juist meer werkoppervlak omdat hij bij foto's de pixels 1 op 1 matcht. Voor andere elementen wordt er op een andere wijze pixels gematcht. Wie dus veel met foto's e.d. in de weer gaat heeft dan ook enorm veel baat bij dit soort schermen en laat dat nou net de groep zijn waarop Apple heeft gericht met die retina schermen. Iemand die veel met tekst werkt heeft er echter ook wel baat bij omdat de letters wat scherper zijn en dit prettiger werkt.

Nou heb ik zelf ook zo'n retina scherm gezien en ik vond het nou niet echt een geweldig grote verbetering tov de 1440x900 op mijn 13" MBA. Ik vind het dan ook niet de moeite waard om alleen voor het scherm zo'n MBP Retina te kopen. Anderen zijn het met mij oneens en zouden het juist weer wel doen. Ergo: het is persoonlijk dus ga, als je de kans hebt, vooral zelf een kijkje nemen.
- Display port. (Heb je een scherm met een resolutie van 2560x1600?)
Bijna alles en iedereen aan laptops doet aan DisplayPort maar ik denk niet dat je dat in dit geval bedoelt. De poort die je op een Mac zit is een mDP aansluiting die dient als poort voor Thunderbolt en voor de videokaart (die dan weer HDMI/DVI, DisplayPort of VGA kan doen). Deze poort biedt enorm veel mogelijkheden, met name binnen de multimedia toepassingen. Voor de gewone consument heeft het voor nu vooral het voordeel van docks: je kunt middels 1 kabel een dock aansluiten waardoor ineens al je randapparatuur, netwerk, audio en extern scherm op je computer is aangesloten. Het aantal laptops dat met deze poort komt is nog vrij klein. Kleiner dan het aantal mensen dat een 27" scherm met een resolutie van 2560x1440 heeft.

Zoals ik al eerder zei: Thunderbolt en retina zijn de 2 zaken waar je concessies zult moeten doen. TS zal zich moeten afvragen of ie dit nodig heeft of niet, hoe belangrijk het nu en in de toekomst voor hem is/kan zijn, enz.
Conclusie: Het gigantische prijsverschil van ongeveer ruim 700 euro voor puur de Macbook Retina word in mijn ogen en zo een beetje in de ogen van elke objectieve tweaker die de markt kent absoluut niet verwantwoord. En dat is waarom ik als conclusie voor je trek: Koop de Vaio S15, en stop daarbij je eigen SSD en RAM erin aangezien Sony dat als optie gehouden heeft voor de laptop, daardoor bespaar je echt heel veel geld.
Als we het bij specs en functionaliteit houden is dat inderdaad zo. Gaan we kijken naar gevoel e.d. dan ligt het verhaal anders. Dat is niet echt iets waar wij voor de topicstarter een oordeel over kunnen vellen omdat dit persoonlijk is. Natuurlijk is een laptop kopen die veel duurder is dan alternatieven niet slim maar als dat nou is wat iemand wil, tja... Dat gevoelspuntje is iets waar velen hier ook niet naar kijken. Z'n vraag of 2600 euro te rechtvaardigen is, is dus eigenlijk niet te beantwoorden omdat het te persoonlijk is.

Als je schijf en geheugen zelf kunt upgraden is dat altijd aan te raden om te doen aangezien de fabrikanten zelf heel wat meer in rekening brengen als je het bij hun besteld. Het kan je echt een paar honderd euro schelen. Als je voor een ultrabook gaat zul je moeten beseffen dat dit lang niet altijd mogelijk zal zijn. In dat segment kun je machines tegenkomen met geheugen dat is vast gesoldeerd (je moet dan via de fabrikant upgraden). Een ssd kleiner dan 256GB zou ik ook niet meer aanraden, dat is echt te mager. 512GB is fijn als je daar het geld voor over hebt.

En als zilver er niet meer is waarom dan niet 1 van de andere twee kleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 19:52:
Bijna alles en iedereen aan laptops doet aan DisplayPort maar ik denk niet dat je dat in dit geval bedoelt.
Je zit er behoorlijk ver naast. Het is verdomd lastig op dit moment een windows laptop te kopen met displayport. In de top 10 door mij meest aangeraden laptops komt er waarschijnlijk maar 1 in voor: de M17x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Gaan we kijken naar gevoel e.d. dan ligt het verhaal anders. Dat is niet echt iets waar wij voor de topicstarter een oordeel over kunnen vellen omdat dit persoonlijk is. Natuurlijk is een laptop kopen die veel duurder is dan alternatieven niet slim maar als dat nou is wat iemand wil, tja... Dat gevoelspuntje is iets waar velen hier ook niet naar kijken. Z'n vraag of 2600 euro te rechtvaardigen is, is dus eigenlijk niet te beantwoorden omdat het te persoonlijk is.
Maar voor gevoel zit je hier niet goed op dit forum :P Als gevoel op uiterlijk slaat dan kan je misschien beter naar Viva gaan ofzo en als het gevoel is dat er een appel op je laptop staat dan kan je beter naar een Apple forum gaan :+ Maar dan heb je je keuze al gemaakt en draait het allang niet meer om specs. Daarnaast zijn we op t.net, een community waar specs en prestaties bovengemiddeld van belang zijn en dingen als een strak/modern uiterlijk en het gevoel bij een logo/merk onder gemiddeld.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:15
met name die van het niet meer hebben van Thunderbolt en dat retina scherm.
Ik vraag me af hoeveel procent van de laptop/pc gebruikers (regelmatig) gebruik maken van iets als Thunderbolt. Het zou me verbazen als dit meer is dan een paar procent. Daarbij is Thunderbolt overrated t.o.v. USB 3, USB 3 is meer universeel en vaak de betere keuze. Kijk maar eens deze video.

Daarnaast is Retina niet zo "the most awesome ever" ding wat er is. Natuurlijk, het ziet er mooi uit, maar voor de kijkafstand is 1080p nog altijd prima. Daarbij zijn er dingen in het OS en/of programma's die gaan scalen, waardoor je niet echt optimaal gebruik maakt van die resolutie. Tenslotte gaat het om veel meer pixels, wat veel meer vergt van je GPU, een vlak waarop laptops altijd al minder zijn dan desktops.
Als je iets vergelijkbaars als de MBP Retina zoekt zal het op alle genoemde aspecten moeten kunnen concurreren en die machine bestaat vooralsnog niet. Het vinden van een machine die aan 1 of meerdere van de genoemde aspecten voldoet is niet zo moeilijk maar daar ging het nou net niet om. Daar wordt overheen gelezen.
Die machine is er gewoon hoor, genaamd de Asus UX51. Als je het 128GB model neemt en er zelf een grotere SSD inzet, ben je goedkoper uit als een Macbook Pro Retina. Sterker nog, het 128GB model kost iets meer dan 1600 euro. Als je daar een Crucial M500 960GB SSD in stopt, heb je een laptop met bijna een 1TB SSD, voor ongeveer de prijs van een 256GB Macbook. Het scherm is dan geen Retina maar wel touchscreen en verder zijn ze qua specs en bouwkwaliteit gelijk.
Bijna alles en iedereen aan laptops doet aan DisplayPort maar ik denk niet dat je dat in dit geval bedoelt.
Ik ben letterlijk nog nooit iemand tegengekomen alles puur en alleen met DisplayPort doet. De meeste monitoren in omloop zijn nog aangesloten met DVI en in mindere mate HDMI. Als je ergens een presentatie wilt geven op een beamer is dat vaak nog via VGA of anders HDMI/DVI. Tenzij je de laptop als desktopvervanger gebruikt met daarop een 27inch 2560x1440/1600 scherm aangesloten heeft DisplayPort weinig toegevoegde waarde.

Mijn advies richting KFredje zou dan ook zijn, mocht hij iets willen in die prijscategorie, om te kijken naar de Asus UX51 (128GB) eventueel aangevuld met een belachelijk grote SSD.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Macbook pro i7 15" en hou ook best van gamen. Helaas doe ik dit nu altijd via bootcamp in Windows 7 Ultimate. Je kan denk ik beter een (pc) gamelaptop kopen voor een lagere prijs met echte krachtige hardware intern. Dat zou ik ook graag gedaan hebben namelijk. Ik was een tijdje veel met audio engineering bezig en daar is dan een Macbook weer handig voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 20:03:
Je zit er behoorlijk ver naast. Het is verdomd lastig op dit moment een windows laptop te kopen met displayport. In de top 10 door mij meest aangeraden laptops komt er waarschijnlijk maar 1 in voor: de M17x.
Ik zit er niet naast, jij gebruikt je ogen gewoonweg niet. Er zijn inmiddels legio laptops met DP te vinden (kijk bijvoorbeeld eens in het assortiment van bijv. Apple. Dell en HP rond) en daar eindigt het niet mee (kijk eens naar nieuwe schermen, desktops en videokaarten van Nvidia, AMD en zelfs Intel). Heb er inmiddels in mijn servicedesk werkzaamheden dan ook al vele voorbij zien komen. Verschillende merken, verschillende typen van zowel zakelijk tot consumentenmodel.
JT schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 20:44:
Maar voor gevoel zit je hier niet goed op dit forum :P Als gevoel op uiterlijk slaat dan kan je misschien beter naar Viva gaan ofzo en als het gevoel is dat er een appel op je laptop staat dan kan je beter naar een Apple forum gaan :+ Maar dan heb je je keuze al gemaakt en draait het allang niet meer om specs. Daarnaast zijn we op t.net, een community waar specs en prestaties bovengemiddeld van belang zijn en dingen als een strak/modern uiterlijk en het gevoel bij een logo/merk onder gemiddeld.
Specs zijn net als gevoel maar een deel van het verhaal. Als jij moet kiezen tussen een laptop die de specs heeft die je wilt, die er net even wat beter uit ziet maar die boven je budget uitkomt gaat dat gevoel een grote rol spelen. Voor mijn gevoel zitten velen hier niet goed op dit forum omdat ze wel de specs kennen maar niet weten wat ze nou precies inhouden. Wat heb je nou daadwerkelijk nodig, wat is nou wenselijk, wat is nou luxe, etc.? Het enige waar een groot aantal hier mee komt is dat getalletje a hoger is dan b en dus beter. Zo werkt het dus niet. Het gaat erom wat er inhoudelijk gebeurd. Dat zul je vooral zien wanneer je als ICT'er een bedrijf dat een beperkt budget heeft ineens wat moet aanraden.
Moi_in_actie schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 20:44:
Ik vraag me af hoeveel procent van de laptop/pc gebruikers (regelmatig) gebruik maken van iets als Thunderbolt. Het zou me verbazen als dit meer is dan een paar procent. Daarbij is Thunderbolt overrated t.o.v. USB 3, USB 3 is meer universeel en vaak de betere keuze. Kijk maar eens deze video.
Het probleem van USB3 en Thunderbolt is de hoeveelheid en het soort apparatuur wat beschikbaar is. USB3 is al een jaar of 5 op de markt en nog steeds werkt het niet fatsoenlijk en komen we niet bijster ver dan externe schijven. Jammer want er is meer mee mogelijk, o.a. door de grotere bandbreedte. Thunderbolt is korter op de markt maar kent desondanks een grotere diversiteit. Het probleem daar is dat die zich meer op professioneel gebruik richten en bijgevolg vaak ook een heel stuk duurder zijn. Dusdanig duurder dat het niet voor de gewone consument bereikbaar is.

Je interpretatie van het filmpje is volgens mij niet juist. USB3 is veel minder universeel dan Thunderbolt op ieder mogelijk vlak. Iets wat duidelijk te zien is als je kijkt naar wat de technologieen zijn. Thunderbolt is PCIe plus DisplayPort. Wat dat betekent laten de diverse docks en het Thunderbolt scherm zien (feitelijk een dock in een scherm). USB3 is niet geschikt wanneer timing van belang is, Thunderbolt wel. Daarom is firewire ook zo breed gebruikt in de multimedia wereld en lijkt Thunderbolt nu die rol over te nemen. Het grote voordeel is echter die PCIe. Alles wat je op TB aansluit lijkt alsof je het gewoon in de PCIe sloten drukt. Bij USB3 zit daar nog van alles tussen. Als je een dock zou maken en je zou daar video outputs op zetten betekent dat je een externe videokaart via USB moet hebben. Bij Thunderbolt gebruik je de videokaart(en) die in de machine zelf zitten. Juist dit geven ze ook aan in het filmpje. Voor de gewone consument maakt dat niet zo gek veel uit omdat die er waarschijnlijk niet veel meer mee zal doen dan docks en externe schijven gebruiken.
Daarnaast is Retina niet zo "the most awesome ever" ding wat er is. Natuurlijk, het ziet er mooi uit, maar voor de kijkafstand is 1080p nog altijd prima. Daarbij zijn er dingen in het OS en/of programma's die gaan scalen, waardoor je niet echt optimaal gebruik maakt van die resolutie. Tenslotte gaat het om veel meer pixels, wat veel meer vergt van je GPU, een vlak waarop laptops altijd al minder zijn dan desktops.
Krachtigere gpu's lossen het probleem van performance al op, fatsoenlijke drivers kennelijk ook (10.8.3 doet veel goeds op dat vlak). Dat scalen is ook iets wat niet helemaal klopt. Dat ligt aan de applicatie zelf. Er moet wel een en ander aan support voor dat retina worden ingebouwd. Dat is in het begin altijd een probleem (het bekende kip-ei verhaal). Of je dat retina geweldig vindt is nogal persoonlijk. Ik ben er ook niet zo van onder de indruk. Ja het ziet er wat scherper uit maar ik vind dat mijn 13" MBA ook prima scherpe fonts op het scherm weet te toveren.
Die machine is er gewoon hoor, genaamd de Asus UX51.

8<

Het scherm is dan geen Retina maar wel touchscreen en verder zijn ze qua specs en bouwkwaliteit gelijk.
En dit is dus precies wat ik bedoel met selectief lezen. De eis is dat er een retina scherm in moet. In dit geval zit dat er niet in dus wordt er niet voldaan aan de eisen en dus bestaat die machine niet ;) Nogmaals, de UX51 die je noemt is niet meer dan een alternatief die in de buurt komt van die MBP Retina, heel erg dicht. En juist dat betekent dat je concessies moet gaan doen, met name wat het retina scherm betreft omdat deze die niet heeft.

Zie het zo: Femme zegt dat 1 + 1 2 is. Wat jij hier nu aan het doen bent is zeggen dat het geen 2 is maar 3 want de + moet je ook meetellen. Wiskundig heeft Femme gelijk, als we kijken naar de hoeveelheid leesbare karakters die er staan heb jij gelijk.
Ik ben letterlijk nog nooit iemand tegengekomen alles puur en alleen met DisplayPort doet. De meeste monitoren in omloop zijn nog aangesloten met DVI en in mindere mate HDMI. Als je ergens een presentatie wilt geven op een beamer is dat vaak nog via VGA of anders HDMI/DVI. Tenzij je de laptop als desktopvervanger gebruikt met daarop een 27inch 2560x1440/1600 scherm aangesloten heeft DisplayPort weinig toegevoegde waarde.
En ook dit is weer selectief lezen want wat je nu leest staat ook niet in mijn reactie ;) Lees 'm vooral nog eens rustig door zonder oogkleppen en je zult een heel ander verhaal zien. Dat andere apparaten geen DP gebruiken is geen belemmering. De Dell machines die we op werk kopen krijgen er standaard een DP-DVI verloopje bijgeleverd. Apple zelf heeft ook allerlei verloopjes naar DVI, HDMI en VGA zoals zo vele andere sites die kabels en verloopjes verkopen dat ook hebben. Overigens is er bij een protocol zoals DisplayPort wel heel wat meer dan alleen maar resolutie meegenomen. Audio bijv. maar ook de optie om meerdere schermen aan elkaar te kunnen koppelen en het feit dat je de boel naar DVI, HDMI, VGA kunt outputten. Dat gekoppeld aan het feit dat DP een kleine connector kan hebben (mini DisplayPort) maakt het bijzonder aantrekkelijk om te gebruiken op notebooks en dan met name de ultrabooks.
Mijn advies richting KFredje zou dan ook zijn, mocht hij iets willen in die prijscategorie, om te kijken naar de Asus UX51 (128GB) eventueel aangevuld met een belachelijk grote SSD.
Daar is ook niks mis mee maar de inhoudelijke redenatie en beweringen die een aantal hier op nahouden zijn gewoon pertinent onjuist en ontstaan doordat men met grote oogkleppen op kijkt.
Pagina: 1 2 Laatste