Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 23:03:
[...]

Ik zit er niet naast, jij gebruikt je ogen gewoonweg niet. Er zijn inmiddels legio laptops met DP te vinden (kijk bijvoorbeeld eens in het assortiment van bijv. Apple. Dell en HP rond) en daar eindigt het niet mee (kijk eens naar nieuwe schermen, desktops en videokaarten van Nvidia, AMD en zelfs Intel). Heb er inmiddels in mijn servicedesk werkzaamheden dan ook al vele voorbij zien komen. Verschillende merken, verschillende typen van zowel zakelijk tot consumentenmodel.
Dell: De XPS lijn. Niet echt mainstream, bovendien is alleen de XPS 13 (en in mindere mate de 12) een redelijke keus. Verder heb je nog precision en de door mij genoemde alienware.
Asus: alleen de asus-G reeks. Niet mainstream, discutabele keus over het algemeen.
MSI: Ik ken geen enkele MSI met displayport.
HP: De goedkoopste envy of elitebook met displayport is €1500-ish?
lenovo: alleen zakelijke lijn.
Acer: packard bell, e.d: volg ik niet, maar zijn ook niet bepaald grote voorstanders van displayport.

tl;dr: je kan momenteel geen fatsoenlijke mainstream (als in, onder de €1000) laptop kopen met displayport. "bijna alles en iedereen doet aan DP", niet echt, dan zou ik niet mensen een nee moeten verkopen bij de wensen displayport en onder de €1000. Geen gekke wensen wat mij betreft.
Specs zijn net als gevoel maar een deel van het verhaal. Als jij moet kiezen tussen een laptop die de specs heeft die je wilt, die er net even wat beter uit ziet maar die boven je budget uitkomt gaat dat gevoel een grote rol spelen. Voor mijn gevoel zitten velen hier niet goed op dit forum omdat ze wel de specs kennen maar niet weten wat ze nou precies inhouden. Wat heb je nou daadwerkelijk nodig, wat is nou wenselijk, wat is nou luxe, etc.? Het enige waar een groot aantal hier mee komt is dat getalletje a hoger is dan b en dus beter. Zo werkt het dus niet. Het gaat erom wat er inhoudelijk gebeurd. Dat zul je vooral zien wanneer je als ICT'er een bedrijf dat een beperkt budget heeft ineens wat moet aanraden.
Makkie. Bij twijfel: altijd het beste scherm aanraden :+

Ik bezit dan ook een laptop welke niet direct spannende specs heeft. i5, 2 jaar oude SSD, low-ish quadro kaartje. Over het algemeen geef ik, en de meeste regulars hier, niet enkel advies op basis van de specs. De specs zijn natuurlijk wel het makkelijkste en snelste selectiecriteria. Als leek begin je bij de specs.
Het probleem van USB3 en Thunderbolt is de hoeveelheid en het soort apparatuur wat beschikbaar is. USB3 is al een jaar of 5 op de markt en nog steeds werkt het niet fatsoenlijk en komen we niet bijster ver dan externe schijven. Jammer want er is meer mee mogelijk, o.a. door de grotere bandbreedte. Thunderbolt is korter op de markt maar kent desondanks een grotere diversiteit. Het probleem daar is dat die zich meer op professioneel gebruik richten en bijgevolg vaak ook een heel stuk duurder zijn. Dusdanig duurder dat het niet voor de gewone consument bereikbaar is.
Volgens mij kreeg je de eerste standaard ingebouwde USB 3.0 poorten in laptops rond sandy bridge, 2 jaar geleden. (namelijk: de XPS l502x, maart, 2011). Daarna heeft het nog een jaar geduurd voordat je daadwerkelijk laptops kon kopen zonder om de haverklap bluescreenende usb 3.0 addon chip. De eerste goed werkende usb 3.0 controller voor laptops kwam met de introductie van het 7-series chipset op de markt. Ongeveer 14 maanden geleden. 3 keer raden wanneer thunderbolt op de markt kwam? 2 jaar terug.

Desondanks is usb 3.0 vergelijken met thunderbolt zinloos. Je gaat ook geen pci-e vergelijken met ethernet...

Wat mensen hebben tegen de opmerking van femme zie ik niet overigens. Noch de zenbook noch de sony S15 voldoen aan alle punten die genoemd worden. Als ik zeg dat de XPS 13 de beste ultrabook laptop met een displayport en 8GB RAM is ben ik ook correct, ook al is het een boute bewering. Er zijn legio laptops die het beter doen maar niet deze specifieke punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 21:15
ppl schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 23:03:
[...]
Je interpretatie van het filmpje is volgens mij niet juist. USB3 is veel minder universeel dan Thunderbolt op ieder mogelijk vlak. Iets wat duidelijk te zien is als je kijkt naar wat de technologieen zijn.
Denk juist dat jouw interpretatie van "universeel" niet juist is, wat volgens het woordenboek betekent "op alle gebieden toepasbaar of geldend". Thunderbolt wordt op dit moment met name gebruikt voor externe harddisks, monitoren (zeer zeldzaam maar toch) en bepaalde multimedia toepassingen (meer het professionele werk). USB3 kan het bovenstaande allemaal ook (ja er zijn zelfs monitoren op USB, maar wederom zeer zeldzaam), maar kan voor de gemiddelde gebruiker nog veel meer. Voorbeelden als het aansluiten van een keyboard, muis, webcam, headset, gamecontroller, je telefoon opladen via usb, ethernet > usb en de lijst gaat nog wel even door. Veel succes om dat soort devices (en zonder verloopstukjes) op Thunderbolt aan te sluiten. Kortom, Thunderbolt mag op een paar vlakken dan beter zijn (throughput e.d.), USB3 is voor veel meer toepassingen bruikbaar, a.k.a. meer universeel.
En dit is dus precies wat ik bedoel met selectief lezen. De eis is dat er een retina scherm in moet. In dit geval zit dat er niet in dus wordt er niet voldaan aan de eisen en dus bestaat die machine niet ;) Nogmaals, de UX51 die je noemt is niet meer dan een alternatief die in de buurt komt van die MBP Retina, heel erg dicht. En juist dat betekent dat je concessies moet gaan doen, met name wat het retina scherm betreft omdat deze die niet heeft.
Je weet dat "Retina" een marketingterm is zonder vast meetbare waarde? Met een meetbare waarde bedoel ik hier PPI (Pixels Per Inch). Apple gebruikt de term op al zijn devices, maar de PPI verschilt daar tussen 220 op de 15" Macbook Pro tot 326 PPI bij de iPhone 5. En ja, Retina is een merknaam van Apple die dus alleen Apple gebruikt. Als het ontbreken van die term bij jou betekent dat "het device niet gelijk is", dan kan geen enkel non-Apple device voldoen, zelfs niet een Chromebook Pixel met hogere PPI (239) dan een Retina Macbook Pro. Als het puur kijken naar/vergelijken van namen, in plaats van meetbare waardes vergelijken, selectief lezen is, be my guest :) . Ik denk alleen dat voor het vormen van advies, waar dit topic over gaat, je beter naar meetbare feiten kunt kijken en op basis daarvan afwegingen maken.
Disclaimer: nee ik beweer niet dat het Retina scherm van de MB Pro slechter is, maar ik gaf daarom ook aan dat het iets mindere full HD scherm van de Asus wel een touchscreen ter aanvulling heeft. Afweging is dan Retina vs. full HD + touch.
En ook dit is weer selectief lezen want wat je nu leest staat ook niet in mijn reactie ;) Lees 'm vooral nog eens rustig door zonder oogkleppen en je zult een heel ander verhaal zien. Dat andere apparaten geen DP gebruiken is geen belemmering.
Klopt, het is zeker geen belemmering. Wellicht dat mijn formulering ook wat ongelukkig gekozen was. Mijn punt was, gekeken vanuit de gebruiker, dat DP geen must is om je doel te bereiken (extern scherm/beamer aansluiten). Het is een extra optie en inderdaad via verloopstukken om te zetten naar HDMI e.d. Aangezien DP geen must is en je in (bijna) alle gevallen ook prima je doel kunt bereiken met b.v. HDMI, lijkt het mij om het even welke output er beschikbaar is.
Jouw insteek ligt meer bij het kunnen aansluiten van randapparatuur via een dock. Hiervoor hebben andere merken hun eigen oplossing. Zo hebben de zakelijke HP laptops bij ons op het werk een aansluiting waarmee ze met een dock connecten, waar dan USB/geluid/beeld op aangesloten kan worden. Deze oplossing is dan wel niet bepaald universeel (binnen HP wellicht).
Darkstone schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 23:39:
[...]
Desondanks is usb 3.0 vergelijken met thunderbolt zinloos. Je gaat ook geen pci-e vergelijken met ethernet...
Hoezo is USB3 vergelijken met Thunderbolt zinloos? Je vergelijkt vanuit het standpunt van de consument die X en/of Y wil bereiken. Als dat met zowel USB3 als Thunderbolt kan, kan je prima die vergelijking/afweging maken.
Ik kan ook wel gaan roepen dat je een auto niet 1 op 1 met een trein kunt vergelijken, maar als je als persoon van A naar B wilt zijn het beide hulpmiddelen om op je bestemming te komen. Als ik een brief moet maken kan ik deze schrijven met een pen of typen op een pc. Ik kan nog wel heel wat meer van elkaar verschillende producten met elkaar vergelijken hoor ;) Het komt er op neer dat je producten vergelijkt op basis van hoe deze jou in staat stellen je doel te bereiken (zie ook mijn 1e alinea hierboven).

Daarbij kan je PCIe, USB en Ethernet ook best met elkaar vergelijken hoor. Elk van de 3 heeft de mogelijkheid voor LAN: ethernet via die "normale" RJ45 aasluiting, ethernet > USB adapter, en een PCIe netwerkkaart. De eerste heeft iedere pc, de 2e heb ik voor mijn tablet en de 3e zit in mijn server. Allen zijn oplossingen om een netwerkconnectie tot stand te brengen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 23:39:
tl;dr: je kan momenteel geen fatsoenlijke mainstream (als in, onder de €1000) laptop kopen met displayport. "bijna alles en iedereen doet aan DP", niet echt, dan zou ik niet mensen een nee moeten verkopen bij de wensen displayport en onder de €1000. Geen gekke wensen wat mij betreft.
Zoals je zelf al aangeeft hebben aardig wat fabrikanten aardig wat notebooks met DP aan boord, exact zoals ik al zei. Of het hier om mainstream gaat is een discussie apart omdat je dan weer moet gaan definiëren wat mainstream is. Dat ligt ver buiten de scope van dit topic.
Makkie. Bij twijfel: altijd het beste scherm aanraden :+
En dan zit je als Office gebruiker met een toetsenbord die voor geen meter tikt... Gewoon datgene nemen wat voldoet aan wat je er mee van plan bent.
Ik bezit dan ook een laptop welke niet direct spannende specs heeft. i5, 2 jaar oude SSD, low-ish quadro kaartje. Over het algemeen geef ik, en de meeste regulars hier, niet enkel advies op basis van de specs. De specs zijn natuurlijk wel het makkelijkste en snelste selectiecriteria. Als leek begin je bij de specs.
Dan heb je dit topic dus niet gelezen. Het staat bomvol discussie die zich hoofdzakelijk alleen maar op specs richten. Sterker nog, het is puur en alleen al de reden om vooral niet voor de MBP te kiezen want die is veel duurder terwijl modellen met vergelijkbare specs goedkoper zijn. Er wordt dus niet gekeken naar doel, niet naar duurzaamheid en allerlei overige zaken.
Volgens mij kreeg je de eerste standaard ingebouwde USB 3.0 poorten in laptops rond sandy bridge, 2 jaar geleden. (namelijk: de XPS l502x, maart, 2011).
Volgens mij kwamen ze al veel eerder dan dat met USB3 spul op computers. Het begint echter pas nu met Ivy Bridge te lopen omdat Intel pas vanaf Ivy Bridge USB3 in haar chipsets heeft gestopt. Daarvoor was het een en al gedoe met allerlei controllers van derden met als bijgevolg een nogal brakke ondersteuning (bijv. alleen maar devices van dezelfde fabrikanten op het ding deden USB3, al het andere maar USB2).
USB3 en Thunderbolt steken anders in elkaar en zijn daardoor lastig te vergelijken (je zou dan naar het doel moeten kijken). Het enige wat je kunt concluderen is dat beide technologieën voor andere zaken gebruikt kunnen worden en zeker wel bestaansrecht naast elkaar hebben. Consumenten zullen geen van de standaarden ten volste benutten. Niks nieuws, is altijd al zo geweest.
Moi_in_actie schreef op woensdag 24 april 2013 @ 01:14:
Denk juist dat jouw interpretatie van "universeel" niet juist is, wat volgens het woordenboek betekent "op alle gebieden toepasbaar of geldend".
Er is niets mis aan mijn interpretatie van dat woord, jij bent niet bekend met de genoemde standaarden. Ik raad je ten zeerste aan om eerst eens bij Intel de documentatie van Thunderbolt door te nemen en vooral eens te kijken wat het nou is. Hieronder wat meer info waardoor je hopelijk inziet dat je er echt mijlenver naast zit.
Thunderbolt wordt op dit moment met name gebruikt voor externe harddisks, monitoren (zeer zeldzaam maar toch) en bepaalde multimedia toepassingen (meer het professionele werk).
Het probleem hier is hetzelfde als die van de kip en het ei. USB3 heeft daar ook last van (wat voornamelijk komt doordat Intel zo enorm laat USB3 in haar chipsets is gaan stoppen). Wat je nu ziet is externe opslag (wat zich echt niet beperkt tot hard disks, het is vooral interessant voor ssd's vanwege de bandbreedte en ook voor grote RAID arrays) en de professionele multimedia toepassingen. Dat laatste is niet zo raar, daar is het ook vooral op gericht. Dat wil niet zeggen dat consumenten er geen enkel voordeel bij hebben want dat is er wel degelijk. Je ziet het aan de vele docks die er nu aan komen (die van Sonnet, Matrox en CalDigit zijn nu al te koop naast dat Thunderbolt scherm van Apple). Wat monitoren betreft heb je alleen die van Apple maar dat is geen probleem want DisplayPort wordt doorgestuurd door Thunderbolt. Als je het met een mDP connector kunt aansluiten dan zal dat gaan werken. Laten we hier vooral niet vergeten dat de standaard nog maar een jaar of 2 bestaat en op de markt is waarvan het eerste jaar Intel bar weinig heeft gedaan. Het is pas in 2012 op gang gekomen.
USB3 kan het bovenstaande allemaal ook (ja er zijn zelfs monitoren op USB, maar wederom zeer zeldzaam), maar kan voor de gemiddelde gebruiker nog veel meer. Voorbeelden als het aansluiten van een keyboard, muis, webcam, headset, gamecontroller, je telefoon opladen via usb, ethernet > usb en de lijst gaat nog wel even door. Veel succes om dat soort devices (en zonder verloopstukjes) op Thunderbolt aan te sluiten. Kortom, Thunderbolt mag op een paar vlakken dan beter zijn (throughput e.d.), USB3 is voor veel meer toepassingen bruikbaar, a.k.a. meer universeel.
USB3 kan bovenstaande niet. Er kan geen firewire over, er kan geen networking over (wat je opsomt is middels een verloopstukje en die telt niet zoals je zelf aan hebt gegeven ;)), het doet geen DisplayPort passthrough waardoor je dus niet je oude beeldscherm kunt gebruiken (wil je beeld dan zul je ook hier weer verloopstukjes moeten gebruiken die bagger werken), enz. enz. Thunderbolt is de lijm, USB3, firewire, ethernet, DisplayPort, enz. zijn de plankjes. Het enige wat Thunderbolt doet is al die zaken aan elkaar lijmen. En lijm is universeel want je kunt er metaal op hout mee verlijmen, of kunststof op steen, enz. Wat je hier nu allemaal opsomt kan Thunderbolt dus ook. Waarom? Omdat het lijm is. Kijk maar eens wat al die docks en dat Apple Thunderbolt scherm aan boord hebben. Dat dock geeft je 1 kabel en met die ene kabel sluit jij een willekeur aan spullen (USB3, FW800, Ethernet, enz.) in 1x aan. Daar zit de meerwaarde in voor iedereen, van professional tot simpele tiepmiep met een laptop. Dat je een enorme bandbreedte hebt is leuk en aardig voor de professional maar de gemiddelde consument zal daar niet zo erg veel gebruik van maken.

Het kunnen aansluiten van bepaalde devices is niet het enige wat iets universeel maakt. De mogelijkheden die de standaard biedt ook. Thunderbolt levert directe toegang tot de hardware, USB niet. Dat heeft bepaalde gevolgen waardoor je bepaalde functionaliteit weer niet hebt. Zo zijn er meer van deze verschillen.

Voor de consument zal het verhaal heel anders liggen. Die wil gewoon kunnen typen, de webcam gebruiken, het geheugenkaartje van de camera kunnen lezen, uberhaupt beeld hebben, etc. Onderliggende protocollen zeggen ze niets. Voor hun is USB3 en Thunderbolt net zo waardeloos/waardevol. Ik ben in ieder geval blij dat ze er beiden zijn. Mij stelt het nu in staat om een veel groter palet aan gebruikers te kunnen bedienen met makkelijk te verkrijgen hardware. Dat drukt de kosten enorm en dat is momenteel zeer belangrijk.
Je weet dat "Retina" een marketingterm is zonder vast meetbare waarde?
Het is de naamgeving die Apple aan het scherm heeft gegeven. Het enige wat ze daarmee bedoelen is dat het scherm een hoeveelheid PPI heeft die op een bepaald niveau ligt waardoor het menselijk oog de pixels niet meer kan zien. Dat is een beetje lastig omdat dit per mens verschilt.
En ja, Retina is een merknaam van Apple die dus alleen Apple gebruikt.
Het is juridisch niet mogelijk om een merknaam te zijn. De merknaam in kwestie is dan ook "Retina Display". Retina is onderdeel van het menselijk oog, reden waarom dat nooit een merknaam kan zijn. Zelfs niet in de USA.
Als het ontbreken van die term bij jou betekent dat "het device niet gelijk is", dan kan geen enkel non-Apple device voldoen, zelfs niet een Chromebook Pixel met hogere PPI (239) dan een Retina Macbook Pro.
Het gaat om wat er met Retina Display wordt aangeduid en die betekenis heb ik al eerder gegeven. Die Chromebook Pixel mag dan wel zo'n scherm hebben maar hoe zit dat dan met de overige onderdelen die zijn aangehaald? Het gehele plaatje moet kloppen, er moet dus op alle onderdelen worden voldaan en dat doet geen enkele laptop. Dat was de strekking van het verhaal.
Jouw insteek ligt meer bij het kunnen aansluiten van randapparatuur via een dock. Hiervoor hebben andere merken hun eigen oplossing. Zo hebben de zakelijke HP laptops bij ons op het werk een aansluiting waarmee ze met een dock connecten, waar dan USB/geluid/beeld op aangesloten kan worden. Deze oplossing is dan wel niet bepaald universeel (binnen HP wellicht).
Die insteek van mij is niet zo raar, voor de gemiddelde consument (en zelfs zakelijke gebruiker) zit het grote voordeel ook in die dock. Dat ieder merk hun eigen dock heeft is nou juist het probleem. Een goedkope dock kost je al 100 euro en wanneer je een nieuwe notebook besteld zul je zowel notebook als dock weer opnieuw moeten kopen tenzij je de mazzel hebt dat je dock met de nieuwere type notebook ook te gebruiken is (de ervaring leert dat dit vaker niet dan wel het geval is; gaat overigens ook alleen op voor notebooks van hetzelfde merk). Dat betekent dus weer de nodige extra uitgaven (bij bedrijven die er tientallen tegelijkertijd kopen is het al helemaal een groot verschil). Een dock die je via USB of Thunderbolt aansluit heeft dat probleem niet. Die kun je op iedere notebook aansluiten die een Thunderbolt aansluiting heeft, ook die van een ander merk. Om maar te zwijgen wat voor zegen het is om geen fysieke vastklikmogelijkheid te hebben (dat mechanisme gaat vaak stuk).
Pagina: 1 2 Laatste