Kennelijk heb je in deze offerte wel een restwaardegarantie.
Veel autofinancieringen hebben dat niet, ook al worden ze vaak als soort van financial lease verkocht.
En ook als je een restwaardegarantie hebt, zitten er voorwaarden aan. Er is een grijs gebied tussen schades die je bij je verzekering kan neerleggen en gebruikssporen waarmee ne de auto kunt inleveren. Krasjes en parkeerdeukjes zoals hierboven genoemd.
Zelfs als die restwaardegarantie bikkelhard is, wat ik oprecht voor je hoop, heb je nog een extra kosten van zo'n 235 euro per maand vanwege de aanbetaling van 8000 + 3 jaar rente die je tijdens het contract kwijtraakt. Die GTI zou natuurlijk ook afschrijven, maar nooit meer dan 4k (en waarschijnlijk zou hij ook met +3 jaar en +90.000km nog wel 1500 of 2000 euro waard zijn). Redelijkerwijs scheelt dat een euro of 150 per maand onder de streep, die niet in de financial lease offerte staan.
Dat deel van mijn post kun je niet afdoen als onzin
Ik snap de aantrekkingskracht van een nieuwe auto, en ik snap dat er ook goede verstandige kanten aanzitten. Ondanks dat denk ik niet dat de besparing op brandstof en onderhoudskosten objectief gezien opwegen tegen de hogere afschrijving en rentelasten van een nieuwe auto. Alleen al de rente op een financiering is meer dan het verschil tussen 1:12 rijden rn 1:16 rijden.