Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat te doen met auto?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Momenteel zit ik heel erg in Dubio over wat ik aanmoet met mijn auto en ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven.
Ik ga het even schetsen :

Momenteel
Momenteel werk ik 10 minuten treinen van mijn werk vandaan. Dit is 100% vergoed op declaratiebasis.
Mede doordat ik mijn auto niet gebruik voor werk heb ik enkele maanden terug een 2e hands Golf 4 V5 (2.3 liter) aangeschaft. Een toffe auto met een heerlijke motor, maar zuinig is hij niet (1 op 9 / 1 op 10).
Daarnaast heeft de auto nu al veel geld aan onderhoud gekost, eerst ging er een remtang kapot, samen met wat andere kleine dingen was ik €600 euro kwijt. Nu, over ongeveer 2 maanden moet de distributieketting + koppeling gedaan worden = €1750 euro. En dan hebben we het nog niet gehad over een kapot airco-systeem wat me €70 kostte en de komende dingen....
Een dure maar luxe(Sport interieur, Highline, Clima, Stoelverwarming enz.) auto dus.

Toekomst
1 Juni begin ik bij mijn nieuwe werkgever en moet ik elke dag minimaal 45 heen & 45 minuten terug treinen (met 1x overstappen). Dit zou ik ook kunnen doen met mijn auto aangezien ze netjes €0,13ct per kilometer vergoeden. Maar met een V5 is dat niet te doen, dan was €0,19ct al niet genoeg.
Het liefst ga ik met de auto i.p.v. de trein.

Bij toeval kwam ik gisteren op de VW website uit en klikte ik voor de grap eens een leuke Polo bij elkaar :
1.2 TSI 7-traps DSG, 16" lichtmetaal, Bi-Xenon & R-Line Exterieur pakket. Totaalprijs van de Polo : €19.994.
Nou simpel : Dat heb ik dus niet. Maar ik zag wel een financierings-optie bij de auto staan.
Stel ik zou mijn auto inruilen a 4000 euro en er nog 4000 euro bijleggen (8000 euro totaal dus), dan kom ik uit met een maandtermijn van : €127 euro per maand (36 maanden).
Daarnaast kost de auto 40 euro per maand minder in verzekering (all-risk) en de wegenbelasting scheelt ook flink.

Voordelen aan nieuwe auto
- Nieuw, dus minder gezeik
- Garantie
- 0 kilometers
- Veeeeeel zuiniger, dus bruikbaar voor woon-werk verkeer

Nadelen
- Ik zit 36 maanden vast aan een 'lening' bij VW.

Dus, ik ben benieuwd wat jullie zouden doen. Zouden jullie investeren in de huidige Golf 4? En er nog een paar duizend euro op stukslaan zodat je nog even vooruit kan (maar niet voor woon-werk)? Of zouden jullie toch die nieuwe Polo scoren op basis van maand-termijnen (met een inleg van ~8000 euro)?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/tips & adviezen :) Alvast bedankt!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:44
Geld lenen voor een auto vind ik altijd maar "mwah". Stel je koopt die kar en rijdt hem 300 meter verderop in puin krijg je niet veel tenzij je hem all risk verzekerd...

Hoezo doe je niet de V5 weg en pak je een 2e hands blue motion?

[ Voor 20% gewijzigd door De_Bastaard op 25-04-2013 11:06 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 16:38
En hoe sta je tegenover optie 3; Je auto inruilen voor een betrouwbaardere occasion?
Of wil je perse of deze houden, of nieuw rijden?

[ Voor 22% gewijzigd door frickY op 25-04-2013 11:09 ]

• DennusB
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:06:
Geld lenen voor een auto vind ik altijd maar "mwah". Stel je koopt die kar en rijdt hem 300 meter verderop in puin krijg je niet veel tenzij je hem all risk verzekerd...

Ja, ik had het bij de verzekeringsprijs over all-risk. Dat is m'n huidige ook :)
Omdat als ik weer een 2e hands koop ik geen idee heb hoelang dat ding goed blijft rijden. Voor hetzelfde geld krijgt die weer enorm veel onderhoud en daar zit ik niet op te wachten.
Daarnaast, als ik een 2e hands blue-motion uit zou zoeken ga je al snel richting de 12000 euro voor een auto met weinig kilometers. Want een auto met 150.000 op de klok heb ik niks aan, dan zit ik (door werk) binnen een jaar ruim over de 2ton. Dat is toch zonde?

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 14:18

ThunderNet

Flits!

De_Bastaard schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:06:
Als je duur in de wegenbelasting wil zijn koop je nu een bluemotion..

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• DennusB
  • Niet online
frickY schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:08:
En hoe sta je tegenover optie 3; Je auto inruilen voor een betrouwbaardere occasion?
Of wil je perse of deze houden, of nieuw rijden?
Daar sta ik in theorie niet slecht tegenover, maar de vraag is, wat is betrouwbaar? Ik dacht dat deze V5 ook degelijk was, maar het ene na het andere gaat kapot (door de leeftijd gok ik). Daarnaast, dan kom ik waarschijnlijk uit met een auto met > 100.000km. Die zou ik dan binnen 1 of 2 jaar over de 2 ton trekken en dan is hij vrij weinig meer waard. Toch?

Edit : Het liefst ga ik nieuw rijden. Gewoon weten dat je garantie hebt en als er problemen zijn dat je ergens terecht kan!

[ Voor 9% gewijzigd door DennusB op 25-04-2013 11:10 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 16:38
Ik denk dat je van een dergelijke auto wel mag verwachten dat de vorige eigenaren daar ook overwegend "sportief"in hebben gereden, en goed onderhoud meestal niet een hoge prioriteit is geweest.

Mijn inziens is 2 ton km voor moderne auto's helemaal zo veel niet meer, met met je budget van ~€8000 zijn er best opties onder de ton, en bij een Bovag garage heb je dan ook garantie.

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 25-04-2013 11:14 ]

• DennusB
  • Niet online
frickY schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:14:
Ik denk dat je van een dergelijke auto wel mag verwachten dat de vorige eigenaren daar ook overwegend "sportief"in hebben gereden, en goed onderhoud meestal niet een hoge prioriteit is geweest.

Mijn inziens is 2 ton km voor moderne auto's helemaal zo veel niet meer, met met je budget van ~€8000 zijn er best opties onder de ton.
Maar, wat ik dan wel even aan wil kaarten is dat je met een budget van ~8000 euro wel richting de leeftijd (van de auto) gaat van 6-7-8 jaar oud. Dus hoe "modern" is dat nog, en hoe erg van toepassing is die regel dan nog dat 2 ton km niet veel meer is?
Edit : Ter extra info : De V5 heeft 141.000 km op de teller!

[ Voor 4% gewijzigd door DennusB op 25-04-2013 11:15 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

DennusB schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:10:
[...]

Edit : Het liefst ga ik nieuw rijden. Gewoon weten dat je garantie hebt en als er problemen zijn dat je ergens terecht kan!
Ik geef je gelijk als het om nieuw rijden gaat, maar liever een betrouwbare 2e hands die je nu kunt betalen dan een nieuwe auto waar je de komende 3 jaar voor moet aflossen. Die 3 jaar tijd kun je bij aanschaf van een 2e hands mooi gebruiken om te sparen voor een opvolger. Dat kan niet of minder wanneer je al aan het aflossen bent.

• DennusB
  • Niet online
SmartDoDo schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:15:
[...]
Ik geef je gelijk als het om nieuw rijden gaat, maar liever een betrouwbare 2e hands die je nu kunt betalen dan een nieuwe auto waar je de komende 3 jaar voor moet aflossen. Die 3 jaar tijd kun je bij aanschaf van een 2e hands mooi gebruiken om te sparen voor een opvolger. Dat kan niet of minder wanneer je al aan het aflossen bent.
Mwah, die 127 euro in de maand is het geld (voor mij) niet. Ik verdien voor m'n leeftijd erg netjes en dat bedrag kan ik per maand makkelijk missen. Wel ben ik het met je eens dat je meer kan sparen als je nu een 2e hands koopt.
Nadeel wat mij betreft : Je slaat het grootste deel van je spaargeld gelijk kapot. Als er dan in m'n huis opeens iets aan vervanging toe is ben ik de lul...

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Weet je wel zeker dat je rekensommetje voor die polo klopt?
Als je 36 maanden lang 127 euro inlegt spaar je een dikke 4500 euro bij mekaar. Als je daar 8k euro bijlegt kom je bij lange na niet aan de 20k die je auto kost. Lijkt me dus een erg voordelige financiering...

• DennusB
  • Niet online
GrowMyHair schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:19:
Weet je wel zeker dat je rekensommetje voor die polo klopt?
Als je 36 maanden lang 127 euro inlegt spaar je een dikke 4500 euro bij mekaar. Als je daar 8k euro bijlegt kom je bij lange na niet aan de 20k die je auto kost. Lijkt me dus een erg voordelige financiering...
Ik ben inderdaad wat vergeten te vermelden zie ik....
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ou1PSNZyUU5LegdOeXS9a00y/medium.png

[ Voor 7% gewijzigd door DennusB op 25-04-2013 11:23 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Vergeet bij de kosten van je nieuwe auto niet de afschrijving mee te rekenen.
Dat is de grootste kostenpost aan een nieuwe auto.

Er zijn verschillende sites waar je de gegevens van je auto (model, bouwjaar, kmstand) kan invoeren. hoeveel je er in gaat rijden en hoe lang je hem wilt houden.
Dan bereken ze de kosten voor je (brandstof, onderhoud, afschrijving, belasting en verzekering).

Doe dat eens voor je huidige auto. Een nieuwe polo. En een leuke occasion.
Dan krijg je 3 bedragen, en is het veel makkelijker beslissen.

TheS4ndm4n#1919

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Alles heeft z'n prijs. Als je echt wil besparen, zou 'n lening niet bij je opkomen.

Op auto's kun je nog steeds erg veel besparen, maar dan moet je wel genoegen nemen met 'n suffe bak. Als je dat niet wil, dan moet je accepteren dat een auto voor jou geen vervoermiddel is, maar een hobby, met practisch nut.

Nu mogen hobby's geld kosten, maar ik vraag me af of je hier niet probeert je hobby te rechtvaardigen met 'n stukje "noodzaak".

Mijn advies: koop voor < € 2.000 'n zuinig tweedehansje, of zelfs voor € 7.000 'n nieuwe Aygo ofzo. Of accepteer dat je iets "leuks" wil, en bepaal wat je ervoor kwijt wil zijn. Maar 'n langlopende lening voor 'n tijdelijk product is zelden 'n goed idee...

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

De afschrijving op nieuwe auto's gaat behoorlijk snel, hoe vaak zie je niet occasions van een jaar oud staan die 3-4000 euro minder kost dan nieuw?
Je kan mijns inziens hierdoor zowiezo beter een goede 2e hands kopen dan een nieuwe, geld lenen voor een auto vind ik persoonlijk ook een erg slecht idee.

• DennusB
  • Niet online
Ardana schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:24:
Alles heeft z'n prijs. Als je echt wil besparen, zou 'n lening niet bij je opkomen.

Op auto's kun je nog steeds erg veel besparen, maar dan moet je wel genoegen nemen met 'n suffe bak. Als je dat niet wil, dan moet je accepteren dat een auto voor jou geen vervoermiddel is, maar een hobby, met practisch nut.

Nu mogen hobby's geld kosten, maar ik vraag me af of je hier niet probeert je hobby te rechtvaardigen met 'n stukje "noodzaak".

Mijn advies: koop voor < € 2.000 'n zuinig tweedehansje, of zelfs voor € 7.000 'n nieuwe Aygo ofzo. Of accepteer dat je iets "leuks" wil, en bepaal wat je ervoor kwijt wil zijn. Maar 'n langlopende lening voor 'n tijdelijk product is zelden 'n goed idee...
Inderdaad, wat jij zegt, het is meer een hobby van me. Een Aygo is vast een prima bak, maar ik zal er nooit (vrijwillig) in gaan rijden. Ben ik gewoon eerlijk in. Dan zou ik liever gewoon een mooie nieuwe of 2e hands Polo/Golf gaan rijden die er nog een beetje tof uitziet.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je vergeet de slottermijn van 10k.

Daarnaast: als je het geld niet hebt, kun je het niet kopen (lees: onverstandig). Geld lenen, in welke vorm dan ook, is mijns inziens onverstandig. Een tweedehands kan ook prima aan je wensen en eisen voldoen en voor veel minder geld.

• DennusB
  • Niet online
Exorcist schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:26:
Je vergeet de slottermijn van 10k.

Daarnaast: als je het geld niet hebt, kun je het niet kopen (lees: onverstandig). Geld lenen, in welke vorm dan ook, is mijns inziens onverstandig. Een tweedehands kan ook prima aan je wensen en eisen voldoen en voor veel minder geld.
Ja, die was ik vergeten te vermelden. Al wist ik dat al wel :P
Ja, is ook waar, maar hoe weet je ZEKER dat je nieuwe 2e hands niet weer een bak met enorm veel ellende en onkosten is? Ik word daar gewoon doodziek van ondertussen..

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

DennusB schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:27:
[...]

Ja, is ook waar, maar hoe weet je ZEKER dat je nieuwe 2e hands niet weer een bak met enorm veel ellende en onkosten is? Ik word daar gewoon doodziek van ondertussen..
Dealer? Met garantie kopen dus?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
[...]

Heb een maand geleden ook een financieringsplan gedaan voor mijn Ford Fiesta. Ik zat met dezelfde ellende waar jij mee zit. 2e hands is altijd een risico. Bij nieuw heb je dat niet aangezien je 3 jaar fabrieksgarantie hebt op alles. Je weet nu precies wat je kwijt bent en je komt niet voor onverwachtse zaken te staan.

Ik ben er in ieder geval erg content mee :)

Soundcloud

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

[...]

Neem iemand mee die er kijk op heeft. Neem geen sjonniebak (met alle respect, een VW Golf V5 zal nooit door een besnorde medemens met pijp gereden zijn). Neem een betrouwbaar merk. Een diesel kan vaak veel meer dan 3 ton hebben als er maar goed mee omgesprongen is.

• DennusB
  • Niet online
Touchdomex schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:28:
[...]

Dealer? Met garantie kopen dus?
Ik zal je zeggen, de Golf 4 die ik hiervoor had (Comfortline, 1.6 benzine) had ik met een half jaar garantie gekocht bij een dealer. 7k op stukgeslagen.
Ding had niks anders dan gezeik, niet willen starten, vering naar de klote, problemen met de elektricititeit, cruisecontrol die m'n motor blok bijna omzeep hielp... enz enz.
Dan krijg je een leuk half jaar garantie, maar na dat half jaar had ik weer een probleem en kon ik mooi flink dokken voor een nieuwe lambasonde... (€750).
Ik heb misschien gewoon slechte ervaringen..

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

kaos- schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:29:
2e hands is altijd een risico.
Niet waar. Je kan ook prima een jonge auto van een jaar kopen waar de eerste afschrijving al op is gedaan, en nog in het bezit van fabrieksgarantie welke vaak uitbreidbaar is tot vaak wel 6 jaar. Geen risico dus.

In het geval van genoemde Polo is tweedehands eigenlijk niet echt interessant, bij een echt jonge okkasie. omdat het genoemde actiemodel al relatief gezien spotgoedkoop is.
Bij nieuw heb je dat niet aangezien je 3 jaar fabrieksgarantie hebt op alles.
Afhankelijk van het merk natuurlijk. Standaard is twee jaar.

[ Voor 14% gewijzigd door Gunner op 25-04-2013 11:33 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• DennusB
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:32:
[...]

Niet waar. Je kan ook prima een jonge auto van een jaar kopen waar de eerste afschrijving al op is gedaan, en nog in het bezit van fabrieksgarantie welke vaak uitbreidbaar is tot vaak wel 6 jaar. Geen risico dus.
Dat is dus het hele probleem, ik kan gewoon niet even 16k ophoesten voor een 2e hands auto van een jaar....

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Nog een tip: haal je auto in het oosten van het land. Goedkoper (feit), betrouwbaarder (mening). Een Focus 1.6 TDCi, hatchback, uit 2008 ofzo. Zijn prima auto's.

• GrowMyHair
  • Niet online
Leasen als je geen gezeur wilt, wel het geld kunt missen, maar niet de aanschafprijs beschikbaar hebt.

Of koop een auto van iemand uit je kennissenkring. Die hebben waarschijnlijk minder de neiging je een auto te veropen waarvan ze weten dat er iets mis mee is.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

DennusB schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:32:
[...]

Dat is dus het hele probleem, ik kan gewoon niet even 16k ophoesten voor een 2e hands auto van een jaar....
dan moet je je eisen bijstellen. Als je het geld niet hebt moet je niet gaan lenen, zeker niet voor een auto.

Want wat is er nu leuk aan een auto met drie banken? De voor-, achter-, en ABN AMRO bank?

[ Voor 12% gewijzigd door Gunner op 25-04-2013 11:35 ]

• DennusB
  • Niet online
GrowMyHair schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:34:
Leasen als je geen gezeur wilt, wel het geld kunt missen, maar niet de aanschafprijs beschikbaar hebt.

Of koop een auto van iemand uit je kennissenkring. Die hebben waarschijnlijk minder de neiging je een auto te veropen waarvan ze weten dat er iets mis mee is.
Mijn nieuwe werkgever bied geen optie tot leasen.. dus dan heb jij het over privé leasen?
Gunner schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:34:
[...]

dan moet je je eisen bijstellen. Als je het geld niet hebt moet je niet gaan lenen, zeker niet voor een auto.
Dat is toch juist het hele punt van lenen, dat je dat doet als je nu niet direct het geld beschikbaar hebt?
Zoals ik al aangaf, het salaris is het probleem niet..

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

DennusB schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:32:
[...]

Als je al wil lenen voor een nieuwe auto, waarom dan niet voor een tweedehands auto?

Als je betrouwbaarheid wil zou een TSI het laatste zijn wat ik zou kopen. En iedereen z'n smaak, maar iedereen en z'n hond rijdt in Nederland in een Polo of Golf dus zo bijzonder zijn ze niet. Bijzonder duur wellicht, juist omdat ze zo populair zijn. Kijk ook eens naar wat anders.

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 09:25
Gunner schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:34:
[...]

Dat mag hij zeker zelf wel uitmaken toch?
Als je gewoon nieuw wilt rijden, geen gezeur wil, weten waar je aan toe bent en je bent content met de voorwaarden, zie ik geen problemen.

Soundcloud

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00
DennusB schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:09:
[...]
Daarnaast, als ik een 2e hands blue-motion uit zou zoeken ga je al snel richting de 12000 euro voor een auto met weinig kilometers. Want een auto met 150.000 op de klok heb ik niks aan, dan zit ik (door werk) binnen een jaar ruim over de 2ton. Dat is toch zonde?
Dat is helemaal niet zonde hoor, auto rijden kost geld en hoe jonger de auto hoe meer geld je kwijt bent aan afschrijving. Dat wil niet zeggen dat moderne auto's ineens niets meer kunnen of waard zijn bij meer dan twee ton op de tellen.
Een nieuwe auto die over twee jaar op > 100k KM staat kost je waarschijnlijk veel meer geld.

Met 2 * 45 min per dag rijd je grofweg 30.000 km per jaar dus wellicht is een diesel niet heel interessant, maar je kunt prima auto's rijden van +/- € 8.000 - 10.0000 met een km stand van net iets meer dan een ton.

http://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/golf/9692091
http://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/golf/9613633
http://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/polo/9795848
http://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/golf/9702212
http://www.autotrack.nl/tweedehands/volkswagen/golf/8452510

Uiteraard ben je wat kwijt aan onderhoud, maar dat is minder dan je onderhoud + afschrijving van een nieuwe wagen (Jouw polo staat nu al op > € 20.000, tweedehands heb je een iets grotere wagen voor <€ 10.000)

Zoals hierboven, reken het eens (reeeel) uit en kijk wat de bedragen zijn en wat je wilt betalen voor je auto.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

kaos- schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:35:
[...]

Als je gewoon nieuw wilt rijden, geen gezeur wil, weten waar je aan toe bent en je bent content met de voorwaarden, zie ik geen problemen.
Wat als die straks niet zijn proeftijd door komt? Zit die met een auto in zijn maag die hij niet netjes eventjes kan wegdoen...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• DennusB
  • Niet online
Radiant schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:35:
[...]

Als je al wil lenen voor een nieuwe auto, waarom dan niet voor een tweedehands auto?

Als je betrouwbaarheid wil zou een TSI het laatste zijn wat ik zou kopen. En iedereen z'n smaak, maar iedereen en z'n hond rijdt in Nederland in een Polo of Golf dus zo bijzonder zijn ze niet. Bijzonder duur wellicht, juist omdat ze zo populair zijn. Kijk ook eens naar wat anders.
Ja, ik ben VW & Audi fan, dat komt door m'n pa. Die rijd gewoon een dikke Passat, en als je dat mooi en prettig vind kies je daar al snel zelf ook voor.
Dus ze kunnen wel veel gezien zijn, maar ik vind het leuke auto's.
Ik zal inderdaad ook eens naar een ander merk kijken!
Touchdomex schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:36:
[...]

Wat als die straks niet zijn proeftijd door komt? Zit die met een auto in zijn maag die hij niet netjes eventjes kan wegdoen...
Nou maak ik me daar niet echt druk over, omdat ik bergen met aanbiedingen heb liggen. Maar stel het zou gebeuren : Dan verkoop ik die Polo toch gewoon en los ik in 1x dat bedrag af?

[ Voor 22% gewijzigd door DennusB op 25-04-2013 11:38 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

kaos- schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:35:
[...]

Waarom vraagt hij dan om advies? Of wil TS alleen advies wat hem bevalt?

Ik zou persoonlijk nooit, maar dan ook nooit, geld lenen voor welke auto dan ook.
Dat betekent dat ik boven mijn (financiele) stand zou leven, en dat is gewoon nooit een goed idee.
Touchdomex schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:36:
[...]

Precies.
DennusB schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:37:
Dan verkoop ik die Polo toch gewoon en los ik in 1x dat bedrag af?
Dat kost je hoe dan ook geld omdat je auto al 2000 euro minder waard is geworden op het moment dat je over de drempel van de showroom heen bent gereden. Geld wat je nu blijkbaar ook niet hebt. Gewoon dom dus.

[ Voor 44% gewijzigd door Gunner op 25-04-2013 11:41 ]

• GrowMyHair
  • Niet online
Idd, prive leasen. Kost veel geld, maar je hebt dan ook geen risico en hoeft geen investering te doen.

Je kunt ook een tweede hands uit Duitsland importeren. Zeker voor Audi, VW e.d. veel goedkoper.

Je kunt ook zzp-er worden en een tesla kopen http://steinbuch.wordpres...r-de-zzper-heel-goedkoop/

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:31
Feit is niet dat een nieuwe per definitie beter is. Hoe vaak hoor je niet van terugroepacties of mensen die problemen hebben met een nieuwe auto? Ikzelf blijf er nog steeds bij om geen geld te lenen voor een auto.

Met een tweedehands moet je het treffen. Je kan de pech hebben een hele slechte te treffen.
Daarnaast, ik zou niet eens een nieuwe willen hebben. Altijd maar weer die stress van 'o, als er maar geen krasje op komt' oid. Ik vind het het geld niet waard, ook al had ik het ervoor.

Ik zou dan nog liever een auto kopen waar de kop vanaf is, die dus een paar maanden tot een jaar oud is, want zodra jij met de nieuwe auto de showroom uitrijd is hij al minder waard.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• DennusB
  • Niet online
GrowMyHair schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:39:
Idd, prive leasen. Kost veel geld, maar je hebt dan ook geen risico en hoeft geen investering te doen.

Je kunt ook zzp-er worden en een tesla kopen http://steinbuch.wordpres...r-de-zzper-heel-goedkoop/
Prive leasen is volgens mij _veel_ duurder dan in 36 maanden zo'n autotje afbetalen...
En ja, ik heb m'n eigen bedrijfje ingeschreven staan, dus ik weet niet wat er daar mogelijk mee is :P

• DennusB
  • Niet online
Ik zit net op advies van kaos- even te kijken bij de site van Ford en zie daar dit staan :
Hoe werkt het?
Een Ford Options-contract heeft een duur van twee jaar. Aan het einde van uw Options-contract bepaalt u wat u met uw auto doet: inruilen, teruggeven of houden.
U kunt ook in bovenstaande animatie zien hoe Ford Options werkt. Klik op 'play'.

Optie 1: Uw Ford inruilen voor een nieuwe
Een van de aantrekkelijkste mogelijkheden van Options is, dat u uw twee jaar oude Ford weer kunt inruilen voor een nieuwe. Als u inruilt, is de kans groot dat de inruilprijs hoger is dan het nog openstaande bedrag. In dat geval krijgt u deze zogenaamde overwaarde uitbetaald. Als u wilt, kunt u daarmee een aanbetaling doen op uw volgende Ford. Wanneer de inruilprijs lager is dan de Toekomstig Gegarandeerde Minimum Waarde (TGMW) loopt u geen risico. Ford garandeert namelijk de minimumwaarde van de auto.

Optie 2: Uw Ford teruggeven
Een tweede mogelijkheid van Options is dat u de auto aan het einde van de overeenkomst teruggeeft. Het prettige van Options is dat u daarbij nooit in financiële problemen komt. De waarde van de auto is namelijk gegarandeerd gelijk aan het nog onbetaalde deel van de auto. Als de waarde onverhoopt – door marktomstandigheden – minder is dan de TGMW, dan neemt Ford het verlies voor haar rekening. Met andere woorden: als u dat wilt, levert u de auto gewoon in.

Optie 3: Uw Ford houden
Options is een flexibele formule. Als u uw Ford wilt houden, dan kan dat. In dat geval hoeft u alleen nog maar de slottermijn te betalen aan Ford. U kunt dit bedrag in één keer overmaken, maar u kunt het ook in maandelijkse betalingen voldoen. De keuze is aan u.
Dat is wel interessant toch? Mocht ik dan opeens onverhoopt m'n baan kwijtraken ofzo, dan kan ik de auto teruggeven en ben ik van het contract af!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 16:13
[...]

Als je daar ziek van bent zou ik misschien eens iets anders overwegen dan een VW. Ze staan bekend als betrouwbaar, maar dat valt in de praktijk best tegen, ze zijn in ieder geval niks beter dan een ander en nieuw of tweedehands maakt daarbij weinig uit. Een 15 jaar oude auto kan betrouwbaarder zijn dan een splinternieuwe. Wat betrouwbaarheid betreft ben je wat mij betreft het beste af bij de Japanners. Je moet het natuurlijk ook een beetje treffen, maar een deskundige meenemen bij de oriëntatie is vanzelfsprekend een goed begin, waar je uiteindelijk ook voor kiest.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-11 20:00

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DennusB schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:56:
Ik zit net op advies van kaos- even te kijken bij de site van Ford en zie daar dit staan :
Dat is wel interessant toch? Mocht ik dan opeens onverhoopt m'n baan kwijtraken ofzo, dan kan ik de auto teruggeven en ben ik van het contract af!
Waar lees je dat? Ik zie alleen maar staan dat je die keuze hebt na twee jaar... (aan het einde van de overeenkomst).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Peenutzz schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:19:
[...]

Als je daar ziek van bent zou ik misschien eens iets anders overwegen dan een VW. Ze staan bekend als betrouwbaar, maar dat valt in de praktijk best tegen, ze zijn in ieder geval niks beter dan een ander en nieuw of tweedehands maakt daarbij weinig uit.
Ach, dat is inderdaad populaire borrelpraat tegenwoordig. Ik was laatst op zoek naar problemen van een BMW, waar ik wellicht in geïnteresseerd ben, en het verbaasde me welke problemen vaak voorkwamen. Voor zo'n premiummerk gingen de bobines ook best vaak stuk en rammelde het toch ook best vaak en was de navigatie ook best prut.

Wat ik wil zeggen; over elk merk valt wel wat te zeggen. Ook over Japanners.
Question Mark schreef op donderdag 25 april 2013 @ 14:54:
[...]
Waar lees je dat? Ik zie alleen maar staan dat je die keuze hebt na twee jaar... (aan het einde van de overeenkomst).
Ik haalde het er ook niet uit. Lijkt me ook vrij sterk dat een merk een klant zo makkelijk onder een contract uit laat komen.
GrowMyHair schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:15:
Over elk merk valt wel wat te zeggen, maar over het ene merk meer dan over het andere.
Problemen bij een merk dat de meeste auto's verkoopt zal je eerder vernemen dan van een merk dat weinig verkoopt. Net zoals dat iemand eerder geneigd is om z'n gal te spugen op een medium als het internet dan iemand die wel tevreden is.
Een artikeltje met feiten en in het artikel ook nog een linkje met nog meer feiten: http://www.autokompas.nl/...cruiser-meest-betrouwbaar
Een onderzoek van de consumentenbond vind ik niet echt overtuigend.

[ Voor 48% gewijzigd door Gunner op 25-04-2013 15:21 ]

• GrowMyHair
  • Niet online
Over elk merk valt wel wat te zeggen, maar over het ene merk meer dan over het andere.

Een artikeltje met feiten en in het artikel ook nog een linkje met nog meer feiten: http://www.autokompas.nl/...cruiser-meest-betrouwbaar

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Gunner schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:11:
[...]

Ach, dat is inderdaad populaire borrelpraat tegenwoordig. Ik was laatst op zoek naar problemen van een BMW, waar ik wellicht in geïnteresseerd ben, en het verbaasde me welke problemen vaak voorkwamen. Voor zo'n premiummerk gingen de bobines ook best vaak stuk en rammelde het toch ook best vaak en was de navigatie ook best prut.
Vergeet niet dat je op internet flinke bias hebt bij problemen. Als iemand een probleem heeft meld hij het op een forum, maar er staan niet 999 man tegenover die aangeven geen probleem te hebben (zou ook erg irritant zijn :P).

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• KnuCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-11 21:22
ik zou zelf ook een tweede hands kopen van 1-2 jaar oud, je hebt dan pas de eerste apk over twee tot 3 jaar en het onderhoud is dan meestal peanuts.

Voor mijn vrouw ook destijds gedaan, ( een Renault Clio gekocht bij de dealer voor 8200 euro met airco, ingebouwde navigatie, etc) deze auto was toen een jaar en 6 maanden oud, nieuwprijs was toen dik 13.000 euro. kilometerstand was 12600.

Automarkt ligt op zijn gat op het moment! als je goed zoekt zijn er hele leuke jonge occasions te vinden.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
LiquidT_NL schreef op donderdag 25 april 2013 @ 15:20:
[...]

Vergeet niet dat je op internet flinke bias hebt bij problemen. Als iemand een probleem heeft meld hij het op een forum, maar er staan niet 999 man tegenover die aangeven geen probleem te hebben (zou ook erg irritant zijn :P).
Zolang berijders van alle merken evenveel klagen is dat toch geen probleem?

Ik zou niet snel lenen voor een auto en een nette tweedehands auto van twee jaar en 50k op de teller is wat
anders dan een sjonniebak van 10 jaar en >200k.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:12
Even twee dingen die voor mij onduidelijk zijn.

1. Wat is het voordeel van de auto versus de trein? Ik ga ook liever met de auto hoor, maar bij mij scheelt het ook echt reistijd. Bij jou ook? Want de trein is veruit de veiligste optie financieel gezien, zeker als het te declareren valt. Is veruit het minste risico. En kun je qua auto rijden nog iets leuks houden/kopen, omdat je er niet veel mee rijdt.

2. Waarom blijf je maar naar een VW/VAG kijken? Je geeft aan een Golf 4 1.6 te hebben gehad met een hoop gezeik. Nu heb je er een met een V5 waar je alleen maar gezeik mee hebt. Het is dan erg onlogisch om weer bij hetzelfde merk te gaan shoppen voor een nieuwe(re) auto. Een ezel stoot zich geen ....
Verder geef je aan dat je geen gezeik hebt omdat het een nieuwe auto is met garantie. Hoewel dat in de basis waar is, zit je bij een merk te kijken met een verschikkelijke importeur (PON) die je heus niet altijd gaat helpen.

Daarnaast, als je voor een nieuwere VAG occassion gaat, lees je even in voor je iets koopt. Want een deel van de auto's waar jij dan naar zult kijken hebben problemen. TSI, DSG. 2 liter diesels met injector problemen (= kassa). Coulance kun je dan al helemaal vergeten van importeur/dealer.

Mijn idee. Lenen voor een auto is erg onverstandig. Dus zou ik afraden. Je moet kiezen wat je wil, als je gewoon gratis met de trein naar je werk kan is het eigenlijk erg dom om voor dat doel (woon-werk) een lening aan te gaan van 10K oid, als het helemaal niet hoeft.
En wil je een auto die je echt leuk vind, of wil je een verstandige beslissing?

Hoe dan ook, ik zou lekker naar een mooie occassion van een willekeurig ander merk kijken.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 07:01
Buiten dat ik het vreemd vind dat je 600€ voor een reparatie veel vindt maar praat over 1k aan extra afschrijving alsof het niets is, ben ik vooral benieuwd hoe je die 10k na 36 maanden op gaat hoesten? Bedenk je ook dat de auto nog steeds geld kost aan onderhoud e.d.

Verder zou ik, als ik op zoek was naar zekerheid kijken naar de merken Kia of Hyundai die respectievelijk 7 en 5 jaar garantie aanbieden. Hoe langer je de nieuwe auto rijdt, hoe minder de afschrijving per maand.

Maar als je het mij zou vragen zou ik een goede 2e hands auto kopen met 1 jaar bovag garantie. Dan kun je de afschrijving+rente die je normaal aftikte voor de polo inzetten voor de eventuele reparaties en leukere dingen in het leven.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

!null schreef op donderdag 25 april 2013 @ 16:35:
Hoewel dat in de basis waar is, zit je bij een merk te kijken met een verschikkelijke importeur (PON) die je heus niet altijd gaat helpen.

Coulance kun je dan al helemaal vergeten van importeur/dealer.
Hou eens op met die stemmingmakerij.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-11 09:23

SeatRider

Hips don't lie

DennusB schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:56:

[...]

Alleen aan het einde van het contract he, tussentijds gelden hele andere voorwaarden.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-11 11:30
Afbeeldingslocatie: http://www.scooters-janverschoor.nl/media/702x157/612-Geld-lenen-kost-geld!!!.png
Waarom per se zoveel geld lenen voor een nieuwe auto terwijl je zat goede occasions kunt uitzoeken voor 8 ruggen?

Neem gewoon een wat oudere Japanner, die zijn meestal het betrouwbaarst. Of neem een Aygo ofzo, die kosten geen drol qua wegenbelasting en benzine. Ja, het is veel trager dan die Golf van je maar wat maakt dat uit?

Als je die lening doet ben je 3 jaar aan het lappen terwijl je die auto dan al lang niet meer zo tof vind, is een hoop geld hoor elke maand dat bedrag. Kan je heel wat anders leuks voor doen :)

[ Voor 18% gewijzigd door Vlassie1980 op 25-04-2013 16:53 ]

• LiquidT_NL
  • Laatst online: 13-05-2021
Roenie schreef op donderdag 25 april 2013 @ 16:35:
[...]
Zolang berijders van alle merken evenveel klagen is dat toch geen probleem?
Jawel, omdat er ook verdeling is in hoeveel mensen met bepaalde types rijden. En op een internet search kom je weinig geaggregeerde data tegen wat betreft problemen, en zie je heel veel n=1 ervaringen op een rij, zonder een overkoepelend gegeven dat dit ook plaats in een zinnige context.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ligt het aan mij of ziet iedereen hier een vrij relevant punt over het hoofd:
Dit zou ik ook kunnen doen met mijn auto aangezien ze netjes €0,13ct per kilometer vergoeden.
13c/km is weinig. Daar kun je voor rijden, maar op moment dat je alle kosten incl afschrijving in 13c/km wilt stoppen ga je met geen enkel van de hier aangedragen opties uitkomen :o

TS noemt afstand niet, maar heeft het over een auto met >100k km binnen twee jaar over de 200k km te trekken. Dat klinkt als minimaal 30k km per jaar.

Laat ik nou bij aanschaffen auto tijdje terug gerekend hebben met 15k en 30k km/jaar, dus ik heb redelijk overzichtje gemaakt van wat iets kost. Paar van de dingen die wij toen bekeken die op of onder de 13c/km uitkomen:
  • Renault Megane 1.4 Break op LPG uit 2001 met 207k km op de klok voor EUR 1500. 13c/km bij 30k km/j. Viel af voor ons wegens algehele onbetrouwbaarheid Meganes uit die tijd.
  • Suzuki Baleno 1.8 GTX Estate op LPG uit 2002, km-stand onbekend, voor EUR 1950. 12c/km bij 30k km/j. Viel af ivm teveel onbekenden en te blikkerig.
  • Peugeot 306 1.6XR Break op LPG uit 2001, 250k km op klok, voor EUR 1400. 13c/km bij 30k km/j. Viel af ivm te weinig plek op achterbank.
  • Peugeot 206 1.6 16V op LPG uit 2002, 194k km op klok, voor EUR 2950. 12c/km bij 30k km/j. Viel af ivm te klein.
Uiteindelijk zijn we voor een Volvo V40 1.8 BiFuel uit 2001 gegaan. Die kost ons met 15k km/j 22c/km, met 30k km/j zou dat 15c/km worden.

Valt je iets op?
- alles is een stuk ouder. Alleen al de afschrijving van een (bijna) nieuwe auto tilt de prijs per km al snel ver over de 13c.
- alles is op LPG. Benzine kost veel teveel in verbruik, diesel heeft hogere vaste lasten en is niet zuiniger in verbruik. De afweging diesel <-> LPG is met belastingswijziging van dit jaar erg in het voordeel van LPG verschoven.

Nu heb ik heel opzettelijk niet naar VAG gekeken omdat mijn rug niet blij wordt van hun stoelen, maar daar zou je zelfde verhaal zien, een Polo/Fabia/Ibiza uit 2002 of omstreken op LPG zou onder de 13k km komen, een Golf/Octavia/Leon mogelijk afhankelijk van aanschafprijs (en dus afschrijving) ook, maar een nieuwere zeker niet.

Overigens, waarom ben je bang voor afschrjiving/doorverkoopprijs? Als je bezorgd bent om geld, gewoon een oudere auto kopen en budgetteren dat je hem 'op' rijdt in drie jaar. Alles wat je nog weet te vangen is mooi meegenomen en boven budget. Onze laatste kochten we voor EUR 2500 (te duur voor wat het was) in 2010 en verkochten we maandje terug voor EUR 550 (eigenlijk nog flink aan prijs voor de toestand 8)7 ). Iets als dat vang je altijd wel voor een auto tenzij hij totaal niet meer rijdt. In de tussentijd hebben we er 100k op de teller gereden en in al die tijd een keer stil komen te staan ivm defect (keerring was kapot waardoor de diesel vrolijk op de snelweg lekte :X ). Uiteraard wel ander onderhoud gehad, maar niets wat verhinderde dat we van A naar B kwamen.

Oude bakken vragen meer onderhoud, maar dat onderhoud is doorgaans goedkoper waardoor je per saldo niet meer kwijt bent dan met nieuwe auto's.

Bovenstaand verhaal is uiteraard niet wat de auto-industrie en al hun marketeers je willen doen geloven, maar je bent gewoon dief van eigen portemonnaie als je (bijna) nieuw gaat rijden uit budgettaire overwegingen. Meer luxe of status willen is ander verhaal, maar voor het geld moet je het niet doen, zeker niet bij zo'n krappe km-vergoeding als dit :o

Oslik blyat! Oslik!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:19
alles is op LPG. Benzine kost veel teveel in verbruik, diesel heeft hogere vaste lasten en is niet zuiniger in verbruik. De afweging diesel <-> LPG is met belastingswijziging van dit jaar erg in het voordeel van LPG verschoven.
Waar baseer je dat op als ik vragen mag?

Als ik mijn type er bij pak (Alfa Romeo 166): 1:16 ~ 1:18 voor de 10 klepper diesels.
1:7 ~ 1:9 voor de 2.5 V6 op LPG.

Voor zover bij mij bekend is een diesel uitvoering, zeker bij een auto van 10 jaar oud, altijd zuiniger, en nog behoorlijk ook.

K to the KillaZ

• !null
Inderdaad, 0.13 ct per kilometer is niet genoeg. En de treintickets worden volledig gedeclareerd toch?
Gunner schreef op donderdag 25 april 2013 @ 16:42:
[...]

Hou eens op met die stemmingmakerij.
Ok, ok. Misschien heb je een goeie dealer. Zelfde importeur blijft.

Hoe dan ook, ik snap niet dat mensen auto's blijven kopen van een merk als ze er juist alleen maar problemen mee hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 25-04-2013 17:25 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

KillaZ schreef op donderdag 25 april 2013 @ 17:22:
[...]

Waar baseer je dat op als ik vragen mag?

Als ik mijn type er bij pak (Alfa Romeo 166): 1:16 ~ 1:18 voor de 10 klepper diesels.
1:7 ~ 1:9 voor de 2.5 V6 op LPG.

Voor zover bij mij bekend is een diesel uitvoering, zeker bij een auto van 10 jaar oud, altijd zuiniger, en nog behoorlijk ook.
Juist, maar hoeveel kosten die liters?

Diesel kost rond de EUR 1.50, LPG rond de EUR 0.75.
En ja, dat kan beide goedkoper, wij tanken LPG meestal EUR 0.64-0.66, maar dat is vooral geluk mbt goedkope pompen in de buurt

Dus 1:18 diesel kost exact evenveel als 1:9 LPG :z

Komt bij dat je daar appels en peren vergelijkt om de 2.5l V6 te pakken, maar dan nog is in jouw voorbeeld diesel niet goedkoper in gebruik, en het is zeker duurder in belasting.

Begrijp me niet verkeerd, ik rij veel liever diesel (bakken koppel onderin) dan LPG, maar mijn portemonnaie stuurt me haarfijn naar LPG :+

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 25-04-2013 17:51 ]

Oslik blyat! Oslik!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 11:29
LPG met een dergelijke kilometerstand zou ik niet aandurven, veel te veel slechte verhalen over gehoord. Stijgend verbruik, slecht starten. Veel benzine verbruiken met starten. De enige goede LPG auto's zijn die af fabriek hiermee zijn geleverd. Vooral Volvo is hier bekend om, dus wat dat betreft zit je goed.

Ik heb het idee dat de TS niet persé goedkoop wil rijden. Hij wil wat goedkoper rijden dan die V5 van VW, dat lijkt me zeer haalbaar. En kennelijk is hij ook een wat sportievere rijder, anders koop je ook niet zo'n V5.

Een klein dieselautotje kan al snel uit. Hierbij is 200dkm helemaal geen probleem. Mijn punto uit 2005 1.3jtd zit op 216dkm, ik rijd hier al 80dkm over 5 jaar. Totale onderhoudskosten zijn niet boven de 2000 euro (incl nieuw lichtmetaal, banden, extra set winterbanden en grote beurten/apk).

Ik zou zeker een leuke 2e hands opzoeken, veel meer waar voor je geld. Een krasje is misschien wat minder erg en je kunt overwegen geen all-risk verzekering te nemen. Dat scheelt ook fors.

Ik heb zelf een keer een lijstje gemaakt in excel met verschillende auto's. Hierbij had ik verbruik, geschat onderhoud, afschrijving, aanschaf en verzekering opgenomen om objectief te kunnen vergelijken. Daarnaast de hele belangrijke kolom "fun factor" waarmee ik een auto had geindexeerd en per model ging kijken hoeveel leuker of saaier zo'n auto is. Zo kun je ook andere subjectieve kenmerken meenemen (bagageruimte?) en een onderbouwde vergelijking maken.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• DennusB
  • Niet online
!null schreef op donderdag 25 april 2013 @ 17:24:
Inderdaad, 0.13 ct per kilometer is niet genoeg. En de treintickets worden volledig gedeclareerd toch?
Nee, 13 ct per kilometer is het ook voor de trein. Voor mij dus ongeveer 215 euro netto per maand.
Ben vanmiddag even bij de Ford dealer geweest en heb daar gekeken naar een Fiesta. Een versie met dikke aankleding (lees : alles er op en er aan) kan ik rijden voor ~230 p/m(met inruil en ~4000 euro inleg). Tel daar verzekering en wegenbelasting bij op en ik zit op 350. Maar dan gaat die 215 p/m er nog vanaf : 135 p/m. En aan het eind van m'n contract (3 jaar) mag ik gewoon een nieuwe Ford uitzoeken en die Fiesta laten staan.

Zaterdag ga ik een proefritje maken in een 1.0 100PK Benzine en een 105PK Diesel (1 op 26). Eerst maar eens kijken wat daar uit komt, ik ben erg benieuwd wat het is want de regeling bij Ford is wel erg interessant!
En daarbij : 3 jaar garantie op de auto. Dus de hele duur van m'n contract garantie bij de dealer :) Dat is wel ideaal

[ Voor 5% gewijzigd door DennusB op 25-04-2013 19:02 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vergeet jij je brandstofkosten niet?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• DennusB
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 25 april 2013 @ 19:53:
Vergeet jij je brandstofkosten niet?
Die vergeet ik zeker niet :) Ongeveer 100 euro per maand zoals het er nu uitziet!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Huh?

Je had het over in twee of drie jaar van 100k naar 200k km te rijden. Dat impliceert minimaal 30k km/j.

Dat is 2500km/maand. IRL ga je 1:26 niet halen, ga eerder uit van 1:20. Dus 125l/maand, wat EUR 187.50 zou kosten bij huidige dieselprijzen.

Oslik blyat! Oslik!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

DennusB schreef op donderdag 25 april 2013 @ 18:55:
[...]
Nee, 13 ct per kilometer is het ook voor de trein. Voor mij dus ongeveer 215 euro netto per maand.
Da's 1650 km per maand zakelijk. Kost je nog altijd meer dan 100 euro per maand een brandstof..

Ik lees verder in je profiel dat je nog maar 22 bent. Ik weet niet of je een eigen huis hebt of van plan bent dit tussen nu en drie jaar te kopen, maar houdt er rekening mee dat het hebben van een lening (aflosverplichting) een aardige impact kan hebben op een te krijgen hypotheek...

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om woon-werk met de trein te doen, en je Golf puur voor de hobby te houden...

[ Voor 8% gewijzigd door Question Mark op 25-04-2013 20:20 ]

• DennusB
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 25 april 2013 @ 20:18:
[...]

Da's 1650 km per maand zakelijk. Kost je nog altijd meer dan 100 euro per maand een brandstof..

Ik lees verder in je profiel dat je nog maar 22 bent. Ik weet niet of je een eigen huis hebt of van plan bent dit tussen nu en drie jaar te kopen, maar houdt er rekening mee dat het hebben van een lening (aflosverplichting) een aardige impact kan hebben op een te krijgen hypotheek...

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om woon-werk met de trein te doen, en je Golf puur voor de hobby te houden...
Iets meer dan 100 euro per maand inderdaad. Je hebt gelijk.
Ik ben 21 zelfs :) Een eigen huis heb ik al, en dat huur ik! Gaat prima en is een erg ruim huis :)

• !null
DennusB schreef op donderdag 25 april 2013 @ 18:55:
En aan het eind van m'n contract (3 jaar) mag ik gewoon een nieuwe Ford uitzoeken en die Fiesta laten staan.
Dat zeg je heel leuk. Maar als je op dat moment een nieuwe Fiesta zou uitzoeken dan ben je gewoon weer aan de beurt met een nieuwe lening. En als je geen nieuwe Fiesta uitzoekt dan hou je lege handen over.

Volgens mij ben je over die drie jaar alleen maar afschrijving aan het betalen, en ben je niet een volledige Fiesta aan het bekostigen. Dus aan het einde van de drie jaar heb je dus niks over.

• DennusB
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 08:28:
[...]

Dat zeg je heel leuk. Maar als je op dat moment een nieuwe Fiesta zou uitzoeken dan ben je gewoon weer aan de beurt met een nieuwe lening. En als je geen nieuwe Fiesta uitzoekt dan hou je lege handen over.

Volgens mij ben je over die drie jaar alleen maar afschrijving aan het betalen, en ben je niet een volledige Fiesta aan het bekostigen. Dus aan het einde van de drie jaar heb je dus niks over.
Tenzij je de slottermijn betaalt, dan heb je dus gewoon de auto.
En daarbij : Deze constructie lijkt in mijn ogen wel heel erg op leasen, na 2 of 3 jaar verder met een nieuwe bak. Aan leasen betaal je ook bijtelling, dus dat scheelt toch niet zoveel? :X

• !null
Als je zelf prive least betaal je geen bijtelling. Alleen met een lease auto van de baas betaal je bijtelling.
Het slottermijn is dus eigenlijk de waarde van de auto op dat termijn, of begrijp ik het verkeerd?
Hoe dan ook, het is goed om te realiseren dat je maandelijks betaalt, er nog een auto bij inlevert (je Golf V5) en aan het eind niks over houdt. Maar goed alles is een keuze.

Wat ik me af vroeg, hoeveel zou een maandabbo (of losse tickets) voor de trein kosten voor het woon-werk verkeer?
En zit er veel verschil in reistijd?

• Señor Sjon
  • Laatst online: 20-11 09:01
Zoek even terug, er is hier niet zo lang geleden een uitgebreid topic over geweest.

Geheel tegen de spaartweakers in hier, heb ik ook een auto 'geleend'. Mijn geluk met tweedehands auto's is ongeveer even groot als het geluk van een failliete gokker. Ik was dat echt helemaal zat en heb toen in 2006 een nieuwe Grande Punto gekocht. 18k toentertijd. Drie jaar later helemaal afgelost. Geen onverwachte kosten aan gehad en je hebt de eerste vier jaar geen APK, alles verbruiksdingen beginnen nieuw, geen zorgen over DB-riemen e.d. Zuinigheid valt echter wel zwaar tegen (1:12 over 100k km) voor een 1.4 van 95pk. Helaas is de afschrijving 150-200 euro per maand. Dat is wel een beetje jammer.

Nu heb ik zakelijk een auto, maar de Punto is nu tweede auto. Met een Polo Bluemotion 1.2 70pk (nonturbo) haal ik 1:13. Met een Golf 1.4 TSI 122pk haal ik ... 1:13 op hetzelfde traject.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• !null
Wat een slechte verbruikscijfers. Mijn ouwe Clio 1.4 uit '97 haalt ten alle tijden wel 1 op 14 (dat is met doorrijden), en als ik wat rustiger doe, 1 op 17. Rijstijl aanpassen aan ondergemotoriseerde auto?

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 26-04-2013 09:15 ]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Senor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 08:58:
Geheel tegen de spaartweakers in hier, heb ik ook een auto 'geleend'.
Ach, als het een weloverwogen beslissing is om te lenen voor een auto, dan kan dat in mijn ogen een prima keuze zijn. En of dat nu voor een nieuwe of een goede tweedehands is maakt dan weinig uit.

Zolang de beslissing op rationele gronden gemaakt wordt, en niet op basis van emotie is er weinig mis mee. Financieren vanuit eigen vermogen zal altijd een betere optie zijn, maar soms heb je weinig keuze. In het geval van TS is het wat anders, hij heeft ook nog de optie om met de trein te reizen, en lenen voor een auto is dan een keuze vanuit luxe (en geen "moeten").

Ik heb het idee dat TS wat meer vanuit emotie beslist en de gevolgen wat te makkelijk inschat. Overigens, mocht TS hier mee doorgaan dan wens ik hem heel veel plezier met zijn nieuwe auto (en dat meen ik oprecht).

• Señor Sjon
!null schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 09:14:
Wat een slechte verbruikscijfers. Mijn ouwe Clio 1.4 uit '97 haalt ten alle tijden wel 1 op 14 (dat is met doorrijden), en als ik wat rustiger doe, 1 op 17. Rijstijl aanpassen aan ondergemotoriseerde auto?
Ja, niet remmen voor rotondes omdat ie anders niet meer op gang komt. :P

Zonder dollen, het grootste verbruik vindt plaats op de snelweg. Als je boven de 110 komt met die auto's, dan stort het verbruik in. De TSI is veel krachtiger en heeft veel minder van zijn capaciteit nodig om die snelheid vast te houden. Ook zal je minder snel plankgas geven omdat ie toch wel gaat. Bij die BlueMotion (ook wel SlowMotion, NoEmotion, NoMotion gedoopt door mij) moet je veel meer werken en is het veel irritanter dat iemand er weer voor duikt en je je opgebouwde snelheid weer kwijt bent.

• !null
Ja ik ben het met je eens. Maar 1 op 13 met zo'n 1.4 TSI is nog steeds waardeloos. Een vooruitgang van niks.
Ik kies zelf ook liever een 1.4 dan een 1.2, of een 1.3 ipv 1.0. Kun je meestal net zo zuinig mee rijden, en je hebt de keuze om ook nog eens gas te kunnen geven.

[ Voor 43% gewijzigd door !null op 26-04-2013 09:28 ]

• Señor Sjon
Ach, 70 vs 122 pk met een zwaardere Golf i.p.v. een Polo is wel netjes met hetzelfde verbruik. Ik rijd graag door en ik zal echt geen zuinigheidstesten winnen. Ik heb het namelijk al in de Punto geprobeerd. airco uit, naald op de snelheid (dus eigenlijk ~10km te langzaam) en rustig optrekken. Het verbruik scheelde zo weinig dat ik het niet waard vond om zo te rijden.

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Senor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 08:58:
Zoek even terug, er is hier niet zo lang geleden een uitgebreid topic over geweest.

Geheel tegen de spaartweakers in hier, heb ik ook een auto 'geleend'. Mijn geluk met tweedehands auto's is ongeveer even groot als het geluk van een failliete gokker. Ik was dat echt helemaal zat en heb toen in 2006 een nieuwe Grande Punto gekocht. 18k toentertijd. Drie jaar later helemaal afgelost. Geen onverwachte kosten aan gehad en je hebt de eerste vier jaar geen APK, alles verbruiksdingen beginnen nieuw, geen zorgen over DB-riemen e.d. Zuinigheid valt echter wel zwaar tegen (1:12 over 100k km) voor een 1.4 van 95pk. Helaas is de afschrijving 150-200 euro per maand. Dat is wel een beetje jammer.

Nu heb ik zakelijk een auto, maar de Punto is nu tweede auto. Met een Polo Bluemotion 1.2 70pk (nonturbo) haal ik 1:13. Met een Golf 1.4 TSI 122pk haal ik ... 1:13 op hetzelfde traject.
Kan je niet ff uitschrijven hoeveel die Punto je nou gekost heeft totaal? Dat zou een goed voorbeeld zijn denk ik?

• DennusB
  • Niet online
Question Mark schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 09:16:
[...]

Ach, als het een weloverwogen beslissing is om te lenen voor een auto, dan kan dat in mijn ogen een prima keuze zijn. En of dat nu voor een nieuwe of een goede tweedehands is maakt dan weinig uit.

Zolang de beslissing op rationele gronden gemaakt wordt, en niet op basis van emotie is er weinig mis mee. Financieren vanuit eigen vermogen zal altijd een betere optie zijn, maar soms heb je weinig keuze. In het geval van TS is het wat anders, hij heeft ook nog de optie om met de trein te reizen, en lenen voor een auto is dan een keuze vanuit luxe (en geen "moeten").

Ik heb het idee dat TS wat meer vanuit emotie beslist en de gevolgen wat te makkelijk inschat. Overigens, mocht TS hier mee doorgaan dan wens ik hem heel veel plezier met zijn nieuwe auto (en dat meen ik oprecht).
Het is ook meer een luxe positie, maar ook een beetje de ellende "afkopen" waar ik nu mee zit. Ik wil gewoon niet nog 2/3k in 1x stukslaan op een auto van 13 jaar oud waarvan ik na die 3k nog niet weet of hij goed is.
Daarnaast is het voor werk gewoon makkelijker, en scheelt het me kosten (de trein is duurder).

Morgen ga ik een proefritje maken in de 1.0 100PK Benzine, de diesel doe ik niet want met "maar" 20.000 woon-werk kilometers per jaar is het niet handig om diesel te gaan rijden. Ik zal jullie op de hoogte houding :)

Ik ben idd wel benieuwd naar die berekening van de Punto!

• Señor Sjon
Ik heb hem thuis in excel staan, dan zal je even moeten wachten.
Even voor de vuist weg.
100k km. Aanschaf juli 2006 een nieuwe Fiat Grande Punto 1.4 16v sport met een paar opties. Totaal 18.000 euro. Rente was iets van 6% op een doorlopend krediet elders. In drie jaar ingelost met grofweg gelijke termijnen van 500 euro per maand plus rente. De rente maakte ik sowieso maandelijks extra over (ronde getallen fetisj). Dus ingelost met 36 maanden. Grofweg de rente 18.000/2*6%=540/jaar gemiddeld.
De auto is nu rond de 4-5k inruil. 6k vrije markt. Slechte geval is dus 14k afschrijving in 7 jaar. Dat is 2.000/jaar.
Verbruik is over 100k km in 7 jaar gemiddeld 1:12. Met een prijs van ~1.60 x 1190 liter = 1900 brandstof

Dus per jaar
Afschrijving: 2.000
Brandstof: 1.900
MRB: 400
Verzekering: 550
Onderhoud: 600 (reservering voor banden, e.d., beurten vond ik wel altijd vrij duur met ~300+ euro)
Ben nu bezig aan de 3e set voorbanden (nieuw) en 2e set achterbanden, 1e set is fabrieksmontage.
5.450 per jaar = 454 per maand = 0,3815 per km.

Dan de eerste drie jaar extra:
Rente: 540
Aflossing: 6000
6.540 per jaar = 545 per maand.

Edit Voor de liefhebber:
Running costs
Brandstof: 1.900
MRB: 400
Verzekering: 550
Onderhoud: 600
3.450 per jaar = 287,50 per maand = 0,2415 per km

Financieel
Afschrijving: 2.000 per jaar
Dan de eerste drie jaar extra:
Rente: 540
Aflossing: 6000
Totaal: 33.620 = 4.800 per jaar = 400 per maand = 0,336 per km

Ik heb rentebaten niet meegerekend van de afschrijving, die zijn tegenwoordig verwaarloosbaar. Met deze berekening koop je na 7 jaar opnieuw een auto contant zonder financiering. Financier je opnieuw, dan ga je weer met rente aan de gang. Ook is het duurder worden van dezelfde uitrusting/uitvoering niet meegenomen (inflatie).

[ Voor 22% gewijzigd door Señor Sjon op 26-04-2013 10:20 ]

• !null
Volgens mij moet je hem even aanpassen. Je hebt nu de afschrijving bij de running costs gezet, terwijl je met je dikke lening eigenlijk al de afschrijving betaalt.

Misschien een som van wat het totaal heeft gekost eerste drie jaar exclusief, en inclusief running costs. En de waarde van de auto na de drie jaar. (toen dus de lening was afgelopen)

• Señor Sjon
Nope, want ik zou toch een nieuwe auto moeten kopen, ook al is de aflossing compleet.
Zie het zo, op het moment dat je financiert of je spaargeld (gemist rendement) gebruikt, dan moet je nog steeds afschrijven. Ik ging van -18.000 naar nul, maar dan heb ik nul en geen nieuwe auto.

• DennusB
  • Niet online
Senor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:01:
Nope, want ik zou toch een nieuwe auto moeten kopen, ook al is de aflossing compleet.
Zie het zo, op het moment dat je financiert of je spaargeld (gemist rendement) gebruikt, dan moet je nog steeds afschrijven. Ik ging van -18.000 naar nul, maar dan heb ik nul en geen nieuwe auto.
Maar even voor mijn beeldvorming, bij jou is dat anders toch? Ik ga, (grote kans) de auto niet afbetalen bij het slottermijn. Dan ga ik of een volgende Ford nemen, of ik koop met het ondertussen gespaarde geld gewoon zelf een auto :) En na 3 jaar ben ik dan gewoon van het contract af!
Ik betaal straks :

8000 euro inleg (4k uit eigen zak, 4k inruil)
207 * 12 = 2484 * 2(jaar) = 4968 + 8000 = 12968. Als ik hem dan na 2 jaar weer inlever ben ik er van af en heb ik dus 8k minder betaald aan de auto dan dat ik hem nieuw zou kopen!

[ Voor 15% gewijzigd door DennusB op 26-04-2013 10:06 ]

• Señor Sjon
Alleen heb je dan geen auto meer die nog ~10-12k waard is. Dus je betaalt sowieso 2-4k meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 26-04-2013 10:10 ]

• DennusB
  • Niet online
Senor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:09:
Alleen heb je dan geen auto meer die nog ~10-12k waard is. Dus je betaalt sowieso 2-4k meer.
Ja, maar dat is toch niet mijn probleem na 2 jaar? Ik betaal dat bedrag wat ik in mijn vorige post vermeldde, en na 2 jaar pleur ik die auto daar weer op de stoep en zwaai ik hem uit. Dan ben ik dat bedrag kwijt, maar heb ik wel 2 jaar een nieuwe auto gereden en kan ik dan gaan kijken naar of een lease bak of een auto om zelf te kopen (ik heb dan tijd om te sparen)!

Edit : Ze rekenen trouwens van te voren de restwaarde uit, met al mijn opties en 2 jarig zou hij nog 9k waard zijn na 2 jaar!

[ Voor 10% gewijzigd door DennusB op 26-04-2013 10:11 ]

• Señor Sjon
Dat is afgerond naar boven het domste wat je kan doen.
Dan heb je 13k betaald aan alleen financiering om twee jaar in een auto te rijden uit het B-segment.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 12:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik zou absoluut niet lenen voor een auto. Is geen waardevast object en je betaalt je scheel aan rente ed.

Waarom kijk je niet gewoon naar ex lease autos (Leaseplan bijvoorbeeld)
Goed onderhouden auto's die voor hele lage prijzen van de hand gedaan worden.
Verkoop je Golf voor een leuk bedrag (zoek een 20-er die betalen daar nog 'grof' geld voor!) en kijk eens voor een klein zuinig autootje daar.

Zelf een Ford gekocht in perfecte staat met <60000km op de teller. Ding rijdt nog steeds perfect. Je kan er ook voor kiezen om je auto daar 'in te ruilen' . Wat ze dan doen is je auto op een handelsite zetten (gaspedaal bijv.) en dan is het hoogste bod je inruilbedrag. Zo kochten wij onze auto voor minder dan 8k (- 1k inruil)

Bij de lokale Ford dealer stond een iets luxer model met bijna 100.000km op de teller voor 11k (!)

Maat van me heeft zijn nieuwe auto met zo'n 3-3-3- deal gedaan (Opel) maar die rijdt elke dag naar Rotterdam op en neer... Die had alles uitgerekend en kwam erachter dat het voor hem goedkoper was om nieuw te rijden met gratis onderhoud. Ik zou het zelf nooit doen, maar dat terzijde.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• DennusB
  • Niet online
Senor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:13:
Dat is afgerond naar boven het domste wat je kan doen.
Dan heb je 13k betaald aan alleen financiering om twee jaar in een auto te rijden uit het B-segment.
Maar wel 2 jaar zonder gezeur rond rijden. Ik heb gewoon het geld niet om nu een dure andere auto te gaan kopen, dan is dit toch (tijdelijk) een goede optie? Of vind jij alle lease rijders ook dom? Want die auto is ook nooit van jou...

• Señor Sjon
Ik heb een lease auto. :P

Ik heb mijn post ge-edit met de berekening. Je kan dan nog beter financieren, dan staat er nog bezit tegenover. Nog beter is het om een auto van 2 jaar oud te kopen. Een wat luxer segment is nu erg betaalbaar op de tweedehandsmarkt (Volvo S60, BMW 5, etc).

• MrFl0ppY
Dat is geen vergelijk want die krijgen een lease vergoeding en betalen alles in bruto bedragen.

Je moet jezelf de vraag stellen of het je 4k* waard is om 2 jaar lang in een nieuwe kleine auto te rijden waarbij je **geen gezeik hebt.

* grove schatting van de meerkosten
** geen financieel gezeik, want de auto kan nog steeds kapot gaan

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Is dit niet gewoon van voor je : http://www.leaseplan.nl/o...-occasion.asp?sid=5600342

Sportief nette Golf voor nog geen €9000. Als je gemiddeld 4000 krijgt (heb je al eens langs een dealer geweest met de vraag wat hij er voor wil geven ? ) dan hoef je zelf nog maar 4900 neer te leggen.

Met wat onderhandelen zou je daar bijvoorbeeld 4750 van kunnen maken. Stel je hebt dat dan is de auto gewoon van JOU! niets lening en je hebt ook geen blok (lening) aan je been.

Kun je dat geld beter in je nieuwe Golf steken om die te verfraaien mocht je dat willen.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• DennusB
  • Niet online
Senor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:22:
Ik heb mijn post ge-edit met de berekening. Je kan dan nog beter financieren, dan staat er nog bezit tegenover.
Thanks. Dit is ook financieren, want STEL ik vind die auto fan-tas-tisch en over 2 jaar besluit ik hem te houden kan ik hem in 1 klap of in termijn afbetalen (de restwaarde) en is hij wel van mij.
MrFl0ppY schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:23:
Dat is geen vergelijk want die krijgen een lease vergoeding en betalen alles in bruto bedragen.

Je moet jezelf de vraag stellen of het je 4k* waard is om 2 jaar lang in een nieuwe kleine auto te rijden waarbij je **geen gezeik hebt.

* grove schatting van de meerkosten
** geen financieel gezeik, want de auto kan nog steeds kapot gaan Totaal geen gezeik, want er zit garantie op
Sc0rPi0N schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:25:
Is dit niet gewoon van voor je : http://www.leaseplan.nl/o...-occasion.asp?sid=5600342

Sportief nette Golf voor nog geen 8900. Als je gemiddeld 4000 krijgt (heb je al eens langs een dealer geweest met de vraag wat hij er voor wil geven ? ) dan hoef je zelf nog maar 4900 neer te leggen.

Met wat onderhandelen zou je daar bijvoorbeeld 4750 van kunnen maken. Stel je hebt dat dan is de auto gewoon van JOU! niets lening en je hebt ook geen blok (lening) aan je been.

Kun je dat geld beter in je nieuwe Golf steken om die te verfraaien mocht je dat willen.
Opzich ziet dat er goed uit. Maar again, je weet nooit hoelang dat ding blijft rijden. Ik weet best wat van auto's maar ben geen expert. Voor hetzelfde geld dondert ie over een jaar uit elkaar.
Daarnaast mis je dan gewoon cruciale (vind ik) dingen als je constant woon-werk aan het rijden bent, bluetooth carkit (wel zo handig), garantie enz enz.
Daarnaast is een nieuwe auto met een 1 liter blok gewoon zuiniger dan een "oude" 1.4.
En daarnaast blij ik er bij dat ik liever met 0km op de klok begin. 25.000km per jaar ga ik zeker rijden, met een auto waar al bijna een ton op staat gaat het hard dan hoor... vooral met de restwaarde!

[ Voor 41% gewijzigd door DennusB op 26-04-2013 10:30 ]

• MrFl0ppY
Daarom zeg ik, geen financieel gezeik. Als jij in een jaar tijd 6 keer terug moet naar de garage omdat er telkens iets aan mankeert mag het dan wel centen kosten maar wel tijd en irritatie.

• DennusB
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:29:
Daarom zeg ik, geen financieel gezeik. Als jij in een jaar 6 keer terug moet naar de garage omdat er telkens iets aan mankeert mag het dan wel centen kosten maar wel tijd en irritatie.
Met recht op vervangend vervoer ! :) Dus welke irritatie?
Daarnaast : Heb even wat reviews gekeken en gelezen over die Fiesta, maar qua betrouwbaarheid zit het wel goed zo te zien!

• Señor Sjon
DennusB schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:25:
[...]

Thanks. Dit is ook financieren, want STEL ik vind die auto fan-tas-tisch en over 2 jaar besluit ik hem te houden kan ik hem in 1 klap of in termijn afbetalen (de restwaarde) en is hij wel van mij.

[...]

[...]

Opzich ziet dat er goed uit. Maar again, je weet nooit hoelang dat ding blijft rijden. Ik weet best wat van auto's maar ben geen expert. Voor hetzelfde geld dondert ie over een jaar uit elkaar.
Daarnaast mis je dan gewoon cruciale (vind ik) dingen als je constant woon-werk aan het rijden bent, bluetooth carkit (wel zo handig), garantie enz enz.
Daarnaast is een nieuwe auto met een 1 liter blok gewoon zuiniger dan een "oude" 1.4.
En daarnaast blij ik er bij dat ik liever met 0km op de klok begin. 25.000km per jaar ga ik zeker rijden, met een auto waar al bijna een ton op staat gaat het hard dan hoor... vooral met de restwaarde!
Vergelijk op je gemak de rentes. Ohra is nu 5,3% op een DK, dat terwijl veel autokredieten nog steeds 9,9% rekenen, hoewel er nu geregeld 3-4 jaar 0% rente acties zijn. Als je die 36-48 maanden in gelijke termijnen betaalt, dan heb je geen rentelasten.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Probleem met lenen voor een auto is dat door de afschrijving het onderpand nooit meer je lening zal dekken. Daarbij komt ook nog het risico dat je de auto in de prak rijdt (of wordt gereden), waardoor je zonder auto maar met een flinke restschuld zit.

Verder moet je bij de lening heel goed kijken wat er gebeurt wanneer je een betaling mist of je de laatste 10k niet kan ophoesten aan het einde van de looptijd. Bij sommige leningen gaan de rente's dan schikbarend omhoog (tot wel 15-20%) en betaal je je helemaal scheel.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• DennusB
  • Niet online
Senor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:31:
[...]

Vergelijk op je gemak de rentes. Ohra is nu 5,3% op een DK, dat terwijl veel autokredieten nog steeds 9,9% rekenen, hoewel er nu geregeld 3-4 jaar 0% rente acties zijn. Als je die 36-48 maanden in gelijke termijnen betaalt, dan heb je geen rentelasten.
Ze zitten bij Ford op 7%. Dus dat zit er wel netjes tussen in als ik dat zo begrijp dan?
Standeman schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:32:
Probleem met lenen voor een auto is dat door de afschrijving het onderpand nooit meer je lening zal dekken. Daarbij komt ook nog het risico dat je de auto in de prak rijdt (of wordt gereden), waardoor je zonder auto maar met een flinke restschuld zit.

Verder moet je bij de lening heel goed kijken wat er gebeurt wanneer je een betaling mist of je de laatste 10k niet kan ophoesten aan het einde van de loop tijd. Bij sommige leningen gaan de rente's dan schikbarend omhoog (tot wel 15-20%) en betaal je je helemaal scheel.
Ik zal de Ford site even quoten :
Optie 2: Uw Ford teruggeven
Een tweede mogelijkheid van Options is dat u de auto aan het einde van de overeenkomst teruggeeft. Het prettige van Options is dat u daarbij nooit in financiële problemen komt. De waarde van de auto is namelijk gegarandeerd gelijk aan het nog onbetaalde deel van de auto. Als de waarde onverhoopt – door marktomstandigheden – minder is dan de TGMW, dan neemt Ford het verlies voor haar rekening. Met andere woorden: als u dat wilt, levert u de auto gewoon in.
Dus, mocht ik die 10k niet op kunnen/willen hoesten dan lever ik hem weer in en is het klaar.

• Señor Sjon
Er zijn nu zat verzekeringen met 2-3 jaar nieuwwaarde dekking. Daar is die verzekering voor.

Edit
Er is beter te krijgen in autoland qua financiering. Ze hebben slechte verkoopcijfers, dus extern financieren kan je meer voordeel opleveren. Dan kan je de provisie die ze voor de financiering krijgen uitonderhandelen. En er zijn meerdere rentevrije automerken op dit moment.

Voordeel van een doorlopend krediet vind ik het versneld aflossen ervan. Een Persoonlijke Lening is vaak veel duurder en kan je niet eerder inlossen.

[ Voor 70% gewijzigd door Señor Sjon op 26-04-2013 10:35 ]

• DennusB
  • Niet online
Senor Sjon schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:33:
Er zijn nu zat verzekeringen met 2-3 jaar nieuwwaarde dekking. Daar is die verzekering voor.
Eerste jaar krijg ik van Ford een all-risk autoverzekering er bij(gratis ja), daarna ga ik hem zelf all-risk verzekeren (dat is mijn Golf 4 nu ook)!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

voor 9k (13k min 4k inruil) (bedrag dat je nu moet inleggen om 2 jaar in een nieuw auto te rijden) kan je echt heel wat langer je golf onderhouden en rijden (die zitten nog niet eens in de 13k) en dan heb je over 2 jaar nog steeds een auto.

• DennusB
  • Niet online
thejoker80 schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:35:
voor 9k (13k min 4k inruil) (bedrag dat je nu moet inleggen om 2 jaar in een nieuw auto te rijden) kan je echt heel wat langer je golf onderhouden en rijden (die zitten nog niet eens in de 13k) en dan heb je over 2 jaar nog steeds een auto.
Ja denk je? Neem als voorbeeld m'n V5 nu. Ik heb hem 1,5 maand en ik ben bijna 2,5k lichter.
En daarbij wat iemand hierboven net schetste, irritatie, dat krijg je pas als je een 2e hands rijd die CONSTANT naar de garage moet en waar je ook nog flink voor moet dokken zonder vervangend vervoer..

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Je gaat uit van 4k inruil, heb je dat al besproken met de dealer?

Ik taxeer auto's voor dealers, op het moment dat jij daar met je inruilauto aankomt worden wij vaak gebeld (Niet bij elke dealer in Nederland natuurlijk). Ik zou alleen niet weten hoe ik 4000 euro kan bieden voor een Golf 4 V5. Is natuurlijk afhankelijk van kilometerstand en bouwjaar, maar ik denk dat 1500~2500 euro dichter bij de waarheid komt.

Niet om af te kraken, maar om een illusie weg te nemen.

• Señor Sjon
Ik ken het gevoel. De o zo geroemde Volvo die ik had was niet zo betrouwbaar. Startte alleen de even keren, raam bestuurder muurvast, lekke radiator, airco stuk... toen was ik het wel zat met de kosten.

• DennusB
  • Niet online
RedHat schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:38:
Je gaat uit van 4k inruil, heb je dat al besproken met de dealer?

Ik taxeer auto's voor dealers, op het moment dat jij daar met je inruilauto aankomt worden wij vaak gebeld (Niet bij elke dealer in Nederland natuurlijk). Ik zou alleen niet weten hoe ik 4000 euro kan bieden voor een Golf 4 V5. Is natuurlijk afhankelijk van kilometerstand en bouwjaar, maar ik denk dat 1500~2500 euro dichter bij de waarheid komt.

Niet om af te kraken, maar om een illusie weg te nemen.
Beste meneer van de dealer daar heeft gisteren al wat foto's geknipt van m'n V5 en riep nog dat hij in erg nette staat was. Hij is redelijk full-option (18" R32 velgen, Clima, Sport interieur, Stoelverwarming enz enz), en met z'n leeftijd ('99) en KM-stand (141.000) dacht hij dat hij wel in de buurt ging komen van die prijs :) Aangezien ze dat soort 2e hands bakkies nu goed kunnen verkopen!
Ik ben dus benieuwd naar z'n bod :)
Ik krijg natuurlijk ook nog 1000 euro inruilpremie!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Met RedHat eens. Wat ik ook al aangaf hoe waardevast is die 4000 euro die je nu schets.

Een oude Golf 4 hoe mooi en sportief hij ook is, zal niet heel veel meer opleveren als hij 'afgeragt' is.
Die kun je dan beter particulier verkopen dan in te ruilen bij een dealer.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

• DennusB
  • Niet online
Sc0rPi0N schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:40:
Met RedHat eens. Wat ik ook al aangaf hoe waardevast is die 4000 euro die je nu schets.

Een oude Golf 4 hoe mooi en sportief hij ook is, zal niet heel veel meer opleveren als hij 'afgeragt' is.
Die kun je dan beter particulier verkopen dan in te ruilen bij een dealer.
Ook dat heb ik al aangegeven bij de dealer, dat als het bod niet is wat ik verwacht ik hem wel particulier ga verkopen :) Dus ook dat is nog een optie!
Edit : En vergeet even niet dat ik momenteel 1000 euro extra inruil-premie krijg.

[ Voor 7% gewijzigd door DennusB op 26-04-2013 10:41 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste