EWK schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 06:51:
Destruction, dan kan iemand toch gewoon (behalve in die drie maanden) lekker zijn eerste auto laten staan? Is ie alsnog veel voordeliger uit.
Dan gebruikt hij 9/12de zijn 25,1 jaar oude 'oldtimer, en in de wintermaanden zijn susuki swift van €300.
Nog geen goede oplossing denk ik.
Yep, maar de echte knakenrijder haakt dan al af. In de winter heeft hij niks aan de auto en moet hij er stalling voor regelen, en bovendien kost die suzuki swift gedurende het jaar wel gewoon verzekering en belasting. Die kosten maak je dus sowieso. Dan vraag ik mij ernstig af hoe lonend het voor een profiteur nog kan zijn.
Niet omdat ik er zelf mee gekomen ben, maar ik denk echt dat mijn situatie de liefhebbers enigsinds spaart terwijl het de profiteurs (knakenrijders zoals B-W ze noemt) tegen werkt, en waarschijnlijk ook genoeg tegen werkt om het niet te doen.
Als Achmed een Nissan Micra voor de deur stil heeft staan die elke maand 50 euro (verzekering/belasting) kost, puur om in zijn 190D te kunnen rijden, dan wordt die 190D per jaar ineens 600 euro duurder. Daar komen dan stallingskosten en kwarttarief basis-MRB + brandstoftoeslag per jaar van een 4-500(?) euro boven op. Resultaat: Achmed gaat wel gewoon in die micra rijden, dat is dan veel goedkoper en minder gedoe.
@Touchdomex: Dit om leaserijders niet uit mijn idee te sluiten zeg maar. Het gaat er in dat geval om dat (zeker de belastingdienst) op die manier kan controleren of de oldtimer de enige auto is, of niet. Een lease-auto met bijtelling zou dan gewoon kunnen tellen voor een hoofd auto, ook al staat die dan niet op je eigen naam. Ik ben niet heel bekend in de lease-wereld, wellicht is er een andere constructie mogelijk die aantoont dat je een hoofd auto hebt (prive/lease) die geen oldtimer is, waardoor je recht kunt hebben op voordeel/vrijstelling wegenbelasting.
Die 190D kost dan zomaar per jaar 150 euro basis MRB, laten we zeggen 150 per kwartaal brandstoftoeslag (depends -> gewicht), stallingskosten ~200-250 = 1000 euro voor alleen de oldtimer, en nog 600 euro aan eerder genoemde Micra. 1600 euro kosten om te kunnen profiteren. Ik denk dat Achmed daar niet op zit te wachten

Het prototype profiteur waar we hier vanuit gaan gaat helemaal geen doorrekeningen doen, besides kan ik me ook niet voorstellen dat die 190D dan nog uit kan tov die Micra, het verbruik zal ongeveer gelijk liggen bij zo'n oude diesel vs. klein/zuinig benzine non-oldtimer. Zeker niet als die 1000 (oldtimer) en eigenlijk dus ook die 600 voor de micra meegerekend moeten worden in een omslag punt.
[
Voor 71% gewijzigd door
Destruction op 03-09-2014 02:09
]
Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.