Zelf nieuwe banden meenemen naar garage

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 24.518 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 13:07
Anoniem: 316847 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 11:32:
Zoals ik al aangaf zijn mogelijkheden genoeg om bedrijven op internet te vinden die dat wel willen doen .

Het is een ieder vrij om wel of niet een reparatie oid uit te voeren of niet en een ieder zal daar ook zijn eigen redenen voor hebben
Ik reageerde op de TS. Ze mogen alle redenen aanvoeren die ze willen maar het neemt niet weg dat het gewoon dom is. Het kost je klanten en het is niet alsof ze erin overlopen ofzo. Zoals ik aangaf is de lokale fietsenmaker met die instelling gewoon terecht falliet gegaan.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Carfanatic schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:21:
[...]

houd ik €120 over voor montage. makkelijk verdiend.
Maak daar maar EUR 44 van, je bent nu appels met peren aan het vergelijken.
Als je puur naar de banden zelf kijkt en bij de kwik-fit balanceren en ventielen weglaat is er helemaal geen sprake van EUR 120 verschil.
Maak er overigens maar EUR 46 van, er zit nog twee euro verschil in verwijderingsbijdrage tussen kwik-fit en autobanden-365.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316847

Hydra schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:24:
[...]

Ik reageerde op de TS. Ze mogen alle redenen aanvoeren die ze willen maar het neemt niet weg dat het gewoon dom is. Het kost je klanten en het is niet alsof ze erin overlopen ofzo. Zoals ik aangaf is de lokale fietsenmaker met die instelling gewoon terecht falliet gegaan.
Jij kunt niet voor een bedrjf dat je niet kent uitmaken of ze dom handelen of niet daar kunnen ze best hun redenen voor hebben .

Je kunt het er niet mee eens zijn en dat mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 316847 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:32:
Jij kunt niet voor een bedrjf dat je niet kent uitmaken of ze dom handelen of niet daar kunnen ze best hun redenen voor hebben .
Dat ze er redenen voor hebben geloof ik best, maar dat maakt het niet minder dom. In deze moderne tijd is het enorm simpel voor mensen om voor goedkopere oplossingen te gaan. De ENIGE reden om voor een duurdere oplossing te gaan is service. Als je dan klantonvriendelijk gaat zijn jaag je ze gewoon recht in de armen van prijsvechters. En dat is hoe dan ook gewoon dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07 16:35
ninjazx9r98 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:29:
[...]

Als je puur naar de banden zelf kijkt en bij de kwik-fit balanceren en ventielen weglaat is er helemaal geen sprake van EUR 120 verschil.
Maak er overigens maar EUR 46 van, er zit nog twee euro verschil in verwijderingsbijdrage tussen kwik-fit en autobanden-365.
ach dan nog, 4 tientjes waar waar ik helemaal niks voor hoef te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Anoniem: 316847 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:16:
Onzin
Een leugen

ik ben helemaal klaar met u
Prima...
Je hoeft niet zo op je p*k getrapt te voelen...

Geef gewoon argumenten waarom er geen marge zit in 70 euro per uur voor een monteur...
Ik sta open voor de discussie, jij kapt hem af.

Zeg maar "je" trouwens.
Hydra schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:39:
Dat ze er redenen voor hebben geloof ik best, maar dat maakt het niet minder dom. In deze moderne tijd is het enorm simpel voor mensen om voor goedkopere oplossingen te gaan. De ENIGE reden om voor een duurdere oplossing te gaan is service. Als je dan klantonvriendelijk gaat zijn jaag je ze gewoon recht in de armen van prijsvechters. En dat is hoe dan ook gewoon dom.
Inderdaad!

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dfrenner schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:45:
[...]

Prima...
Je hoeft niet zo op je p*k getrapt te voelen...

[...]

Inderdaad!
Nee hoor ben helemaal niet op mijn p*k getrapt
Ik ga alleen niet in discussie met mensen die reageren op een post met dingen als "leugen" en "onzin"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
Carfanatic schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:43:
[...]

ach dan nog, 4 tientjes waar waar ik helemaal niks voor hoef te doen.
Want die banden verschijnen automagisch gebalanceerd en wel onder je auto?
Je hoeft ze niet in ontvangst te nemen of ergens op te halen?
Je hoeft niet 'op zoek' te gaan naar een bedrijf dat ze wil monteren als ze daar niet gekocht zijn?
Je hoeft ze niet te vervoeren naar het bedrijf dat ze gaat monteren?
Dergelijk geneuzel zou mij een schamele vier tientjes in ieder geval niet waard zijn.

Nu ben ik zelf (gelukkig) geen ondernemer maar m'n broer wel (in de vloeren) en die is al heel snel tot de conclusie gekomen dat je uiteindelijk over het algemeen geen cent kunt/zult verdienen aan mensen die zelf voor materiaal zorgen.
De meest brutale laat zich in jouw winkel volledig voorlichten, laat de boel opmeten en gaat dan met jouw offerte het internet op om het materiaal zo goedkoop mogelijk te krijgen waarna jij die prijs 'moet' matchen of je moet het alleen maar even leggen.
Het willen besparen stopt meestal ook niet bij het materiaal want de volgende besparing moet (uiteraard) bij jou vandaan komen.
Voor je het weet raak je verstrikt in ellenlange discussies en gaat het alleen al daardoor geld kosten.
Stel dat je vervolgens besluit om toch met een dergelijke klant in zee te gaan dan moet je vooral hopen dat alles goed gaat en dat je geen problemen met het materiaal krijgt.
Krijg je toch te maken met materiaal problemen dan gaat het jou sowieso (extra) tijd en dus geld kosten wat je nergens kunt verhalen tenzij je dat allemaal vantevoren vast legt in een of ander contract.
Uiteindelijk komt het er op neer dat jij als ondernemer allerlei (extra) risico's gaat lopen omdat de klant voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten en dat stukje extra risico wordt op geen enkele manier afgedekt.
De klant de lusten, jij de lasten.
Volgende oplossing is dan om extra geld te vragen zoals in deze discussie al meerdere keren aangegeven is maar hoe groot schat je de kans in dat iemand jou extra wil betalen terwijl hij elders inkoopt om juist geld te besparen?
Er wordt hier al gediscusseerd over verschil in uur tarief tussen een merk dealer en de garage op de hoek maar extra kosten (en dus een hoger uur tarief) is ineens wel acceptabel als het om zelf meegebrachte materialen gaat?
Als laatste heb je dan nog loyaliteit en ook daarvan moet je je afvragen of dat vandaag de dag nog wel bestaat.
Als iemand voor een paar euro verschil elders materiaal koopt en het de volgende keer net zo makkelijk weer ergens anders doet voor nog een paar euro minder, hoe groot acht je dan de kans dat ze tegenover jou als ondernemer wel loyaal zullen zijn?

Uiteraard zullen er ondernemers failliet gaan omdat ze niet kunnen/willen concurreren met de online wereld maar de mensen die dat dom vinden zullen zich ook moeten realiseren dat hoe meer ondernemers failliet gaan hoe beperkter de keuze wordt voor jou als consument om nog ergens terecht te kunnen.
Met een beetje pech zorgt die beperkte keuze voor een hogere prijs en ben je er uiteindelijk helemaal niets mee opgeschoten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
ninjazx9r98 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 14:18:
Want die banden verschijnen automagisch gebalanceerd en wel onder je auto?
Je hoeft niet 'op zoek' te gaan naar een bedrijf dat ze wil monteren als ze daar niet gekocht zijn?
Je hoeft ze niet te vervoeren naar het bedrijf dat ze gaat monteren?
Dergelijk geneuzel zou mij een schamele vier tientjes in ieder geval niet waard zijn.

Nu ben ik zelf (gelukkig) geen ondernemer maar m'n broer wel (in de vloeren) en die is al heel snel tot de conclusie gekomen dat je uiteindelijk over het algemeen geen cent kunt/zult verdienen aan mensen die zelf voor materiaal zorgen.
De meest brutale laat zich in jouw winkel volledig voorlichten, laat de boel opmeten en gaat dan met jouw offerte het internet op om het materiaal zo goedkoop mogelijk te krijgen waarna jij die prijs 'moet' matchen of je moet het alleen maar even leggen.
Het willen besparen stopt meestal ook niet bij het materiaal want de volgende besparing moet (uiteraard) bij jou vandaan komen.
Voor je het weet raak je verstrikt in ellenlange discussies en gaat het alleen al daardoor geld kosten.
Stel dat je vervolgens besluit om toch met een dergelijke klant in zee te gaan dan moet je vooral hopen dat alles goed gaat en dat je geen problemen met het materiaal krijgt.
Krijg je toch te maken met materiaal problemen dan gaat het jou sowieso (extra) tijd en dus geld kosten wat je nergens kunt verhalen tenzij je dat allemaal vantevoren vast legt in een of ander contract.
Uiteindelijk komt het er op neer dat jij als ondernemer allerlei (extra) risico's gaat lopen omdat de klant voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten en dat stukje extra risico wordt op geen enkele manier afgedekt.
De klant de lusten, jij de lasten.
Volgende oplossing is dan om extra geld te vragen zoals in deze discussie al meerdere keren aangegeven is maar hoe groot schat je de kans in dat iemand jou extra wil betalen terwijl hij elders inkoopt om juist geld te besparen?
Er wordt hier al gediscusseerd over verschil in uur tarief tussen een merk dealer en de garage op de hoek maar extra kosten (en dus een hoger uur tarief) is ineens wel acceptabel als het om zelf meegebrachte materialen gaat?
Als laatste heb je dan nog loyaliteit en ook daarvan moet je je afvragen of dat vandaag de dag nog wel bestaat.
Als iemand voor een paar euro verschil elders materiaal koopt en het de volgende keer net zo makkelijk weer ergens anders doet voor nog een paar euro minder, hoe groot acht je dan de kans dat ze tegenover jou als ondernemer wel loyaal zullen zijn?
Dat is toch heel simpel op te lossen door op basis van uurtarief en zonder garantie aan de gang gaat?
Je mag zelf de prijs bepalen als ondernemer... Dus je bepaalt zelf je marge...

Als je tegelzetter bent en normaal gesproken doe je tegels + montage voor een vast bedrag montage, wil niet zeggen dat je dat vaste bedrag moet rekenen als je geen tegels bestelt, maar alleen montage wil...

Logischerwijs gaat je montage bedrag omhoog, of je doet dat helemaal niet op basis van een vast bedrag, maar op basis van een uurtarief.

Geef de keuze gewoon terug aan de klant. Die kan het te duur vinden, prima... Dat is nog altijd beter dan nee verkopen.

Al is het met banden toch heel anders... Of je nu band van merk A of B eronder legt...
Euromaster doet niet anders....

Denk je echt dat zij bij mijn leaseauto zeggen: ja die banden zijn door de leasemij bepaald in combinatie met Profile, nu willen wij jou winterbanden niet meer gaan wisselen, want daar verdienen we niets aan!?

Tuurlijk wel, een band is een band... Ieder merk auto levert standaard andere banden mee met de auto. Toch doet Euromaster ze allemaal...
De kans op problemen is met banden misschien een stuk lager dan met vloeren.

Maar goed, in de zonwering deden we dat ook altijd bij oude schermen die niet door ons geleverd waren.
We willen best kijken, maar dat kost x per uur en geen garantie dat het probleem wordt opgelost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
dfrenner schreef op woensdag 17 april 2013 @ 14:45:
[...]

Dat is toch heel simpel op te lossen door op basis van uurtarief en zonder garantie aan de gang gaat?
Je mag zelf de prijs bepalen als ondernemer... Dus je bepaalt zelf je marge...

Als je tegelzetter bent en normaal gesproken doe je tegels + montage voor een vast bedrag montage, wil niet zeggen dat je dat vaste bedrag moet rekenen als je geen tegels bestelt, maar alleen montage wil...

Logischerwijs gaat je montage bedrag omhoog, of je doet dat helemaal niet op basis van een vast bedrag, maar op basis van een uurtarief.

Geef de keuze gewoon terug aan de klant. Die kan het te duur vinden, prima... Dat is nog altijd beter dan nee verkopen.
Dat is dus niet heel simpel op te lossen aangezien de praktijk er heel anders aan toe gaat dan de/jouw theorie.
Mensen bestellen op internet om kosten te besparen en gaan daar echt niet alleen maar op zoek naar materiaal prijzen.
Het bepalen van je eigen marge kun je in de praktijk dus wel vergeten, die wordt jou als het ware opgelegd.
Vervolgens willen ze (uiteraard) geen uurtarief maar een fixed price want een uurtarief is zo'n beetje een blanco cheque waardoor ze risico lopen dat de besparing op materiaal weer verdwijnt in jouw zakken.
Stel nu dat je toch een uurtarief voor elkaar krijgt en na één uur moet je stoppen door materiaal problemen.
De werkzaamheden zijn wel ingepland voor een X aantal uren maar die kun je niet factureren en je krijgt zo goed als zeker discussie dat het aan jou ligt en niet aan het materiaal.
Uiteraard kan dat ook gebeuren als je zelf het materiaal levert maar dan is de discussie en het garantie verhaal een stuk eenvoudiger.
In de praktijk blijkt gewoon dat je ontzettend veel tijd kwijt raakt aan het maken van offertes en discussie over die offerte dat het uiteindelijk in de meeste gevallen niet loont om het ook daadwerkelijk te doen.
Zoals gezegd, mensen die voor materiaal zo min mogelijk willen betalen willen dat ook voor montage en dergelijke.

Voor wat betreft de winterbanden en de leaseauto, ik weet niet hoe het bij jou in elkaar steekt maar bij mij is het toch echt de bandenboer zelf die de winterbanden levert en ook de wissels uitvoert.
Ik kan aan het begin van een leasecontract kiezen tussen kwik-fit en ik meen euromaster maar als de keuze gemaakt is kan er niet meer gewisseld worden.
Bij mijn contract is het dus onmogelijk dat profile kiest voor een merk/type band en dat euromaster daar vervolgens mee aan de slag gaat.
(Zijn de banden versleten en wordt dit opgemerkt door de garage tijdens een servicebeurt dan is het uitgesloten dat men nieuwe banden gaat/mag leveren, dat wordt gewoon een ritje bandenboer.)
Komt natuurlijk nog bij dat het dan wel om één klant gaat (de leasemaatschappij) maar het gaat vervolgens wel om vele duizenden auto's die gedaan worden en met dergelijke volumes die je aan één bedrijf kunt factureren wordt het een heel ander verhaal en totaal niet meer vergelijkbaar met die ene particulier waar we het hier over hebben.

Die zonneschermen, over hoeveel jaar geleden hebben we het dan?
Is dat van de laatste paar jaar of al een stuk langer geleden?
Dat maakt tenslotte nogal een verschil in dit soort discussies als het om internet shoppen en de gevolgen daarvan gaat.

PS
Geen garantie is makkelijk gezegd dan gedaan aangezien je als consument sowieso recht hebt op goed geleverd werk.
Vraag is dus hoeveel het je waard is als ondernemer om het risico te lopen dat je verzeild raakt in eindeloze discussies over de kwaliteit van je werk en alle narigheid er omheen.
Je moet imho wel heel erg verlegen zitten om werk wil je allerlei extra risico lopen met klusjes waar je in verhouding maar heel weinig mee verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Ik ben het helemaal eens met jouw hele verhaal maar wil dit gedeelte er nog even uitlichten omdat ik dit een heel belangrijk punt vindt en mensen vergeten dat het die loyaliteit is die er vaak de oorzaak van is dat het bedrijf waar jij klant bent vaak net dat stapje meer doet voor je .

En nee dat stapje meer is nou niet de door jou goedkoop gekochte banden te monteren omdat dat vaak meer na dan voordelen opleverd voor dat betreffende bedrijf .

Ik koop een nieuwe fiets bij mijn fietsenbedrijf hier om de hoek waar ik al jaren kom .
Ik koop daar een fietscomputer ,tassen ,en alle accesoires misschien kan ik bij halfords oid best een paar tientjes besparen maar ik gun dat bedrijf die klandizie en verkoop waarom ?
Omdat ik als ik ook maar het kleinste probleem heb hetzelfde bedrijf het op dat moment voor me oplost ook buiten de normale dingen om
Ben ik daardoor op de lange duur iets duurder uit misschien dat kan zo zijn maar ik heb geen ergernis hoef niets te regelen en wordt altijd snel geholpen .

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 316847 op 17-04-2013 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-07 23:19
Anoniem: 316847 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 16:22:

Omdat ik als ik ook maar het kleinste probleem heb hetzelfde bedrijf het op dat moment voor me oplost ook buiten de normale dingen om
Ben ik daardoor op de lange duur iets duurder uit misschien dat kan zo zijn maar ik heb geen ergernis hoef niets te regelen en wordt altijd snel geholpen .
Absoluut. Zo stond ik laatst bij de motordealer op een dag waarop er geen monteurs aanwezig waren met een waardeloos afgestelde koppeling. Dat wilde 1 van de twee aanwezige werkplaatsverkopers wel even oplossen. Even achter z'n balie vandaan, even klooien en ik kon weer doorrijden. Notitie gemaakt in het systeem dat de volgende keer de kabel even helemaal nagekeken zou worden, en dat is ook gebeurd de week erna. Afstellen en even smeren zonder kosten.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:52
Jij blij met werkplaatsverkoper met kennis van zaken... keer bij de dealer geweest om een technische vraag (vervangingstermijn distributieriem), konden ze me niet vertellen omdat de werkplaats gesloten is. Vervolgens vroeg ik of ze nog een set peugeot-wieldoppen hadden: "Sorry, ik verkoop alleen maar hele auto's, je zult echt moeten wachten tot de werkplaats weer open is". Was de eerste en laatste keer dat ik bij die dealer geweest ben. Elke hond kan een set wieldoppen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-07 20:06
Ik heb zelf banden gekocht via autobandenmarkt.nl en via de website kan je dan een garage bedrijf in de buurt uitkiezen die ze er voor je opzet. Ik geloof dat dat 19 euro per band was.

Netjes afspraak gemaakt en niets aan de hand. Stond ik nog even te kletsen met de monteur/eigenaar; wat ik voor de banden had betaald. Dus ik noem de prijs; ja dat is wel goedkoop ja.
Na 1 week; 1 band zacht.
Ik terug naar garage en gevraagd of ze de band er _opnieuw_ op konden doen, soms is namelijk de afdichting niet 100% en als ze de band er opnieuw opdoen dan wel. Zo gezegd, zo gedaan. Band heeft erop gezeten totdat ik de auto verkocht (3 jaar later)
Dat was bij een merk-loze garage die ook klusjes uitvoerd ala kwik-fit; uitlaten vervangen, airco service, APK etc.

1 jaar eerder moesten mijn zomerbanden (op velg) vervangen worden door winterbanden (op velg). Doordat ik een ski-ongelukje had gehad kon ik dat niet zo makkelijk zelf doen; krikje onder de auto, moeren lossen, wiel eraf, ander wiel erop, moeren vast, krikje naar beneden. Ik vragen bij de merk-dealer om de hoek; wat kost het om 4 wielen te vervangen? (auto op brug, 16 moeren los (met luchtsleutel) 4 wielen eraf, 4 wielen erop, 16 moeren vast, brug naar beneden)
Dat was 1 uur werk 'a 80 euro ex btw!

Een andere auto; 4 jaar later; zelfde verhaal; winterwielen vervangen door zomerwielen; kreeg ik de wielen niet los, moeren wel los maar wielen ho maar.
Ik naar de lokale bandenboer. Auto op de brug, moeren los, paar klappen met de hamer en los. Ze bleken alle 4 erg vast te zitten, dus alle 4 vervangen door lokale bandenboer. Wat kost dat? Antwoord: "ohw, geef maar 20 euro".
En klaar.

Nu mag jij raden bij wie ik nog terugkom om onderhoud aan mijn auto uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-07 23:19
Lol.. een uur werk :) Het snelste wat ik het een keer gedaan heb langs de kant van de weg was in 20 minuten inclusief het wielen uit de kelder halen en de andere terugleggen. Wel met een vriend samen overigens. Beetje pitstop gespeeld ;)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:23

Nox

Noxiuz

Als je een wat meer doeltreffendere vergelijking wilt;

Badkamers. Je kan zelf sanitair bestellen en monteren of je gaat naar de loodgieter. Maar dikke kans dat de loodgieter zegt: Ga het maar uitzoeken met je gammaspul.

Mijn pa is ook loodgieter en die zegt dat ook gewoon, ik werk met eigen materialen omdat ik daar weet hoe het werkt. Nu is die badkamer door een paar buitenlanders in elkaar gezet maar die spreken geen woord Nederlands. Het was goedkoop, daar niet van maar dan heb je wel wat bij gezeik. Wordt je van kastje naar muur gestuurd.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Topicstarter
NoxiuZ schreef op woensdag 17 april 2013 @ 23:30:

Badkamers. Je kan zelf sanitair bestellen en monteren of je gaat naar de loodgieter. Maar dikke kans dat de loodgieter zegt: Ga het maar uitzoeken met je gammaspul.
Maar hier heb je het over een kwaliteitsverschil (gammaspul). Wij hebben het hier over dezelfde banden.
Dus die loodgieter zou geen (hans) Grohespul monteren?
Mijn pa is ook loodgieter en die zegt dat ook gewoon, ik werk met eigen materialen omdat ik daar weet hoe het werkt. Nu is die badkamer door een paar buitenlanders in elkaar gezet maar die spreken geen woord Nederlands. Het was goedkoop, daar niet van maar dan heb je wel wat bij gezeik. Wordt je van kastje naar muur gestuurd.
Ook hier vergelijk je weer de kwaliteit van het materiaal, dat is nou juist waar het niet om gaat in de ts.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
ninjazx9r98 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 16:10:
Voor wat betreft de winterbanden en de leaseauto, ik weet niet hoe het bij jou in elkaar steekt maar bij mij is het toch echt de bandenboer zelf die de winterbanden levert en ook de wissels uitvoert.
Ik kan aan het begin van een leasecontract kiezen tussen kwik-fit en ik meen euromaster maar als de keuze gemaakt is kan er niet meer gewisseld worden.
Dat ligt aan de opslag... Zit in het contract.
Bij mijn contract is het dus onmogelijk dat profile kiest voor een merk/type band en dat euromaster daar vervolgens mee aan de slag gaat.
(Zijn de banden versleten en wordt dit opgemerkt door de garage tijdens een servicebeurt dan is het uitgesloten dat men nieuwe banden gaat/mag leveren, dat wordt gewoon een ritje bandenboer.)
Nope in het verleden wel eens één band laten vervangen doordat hij lek was bij de garage en de euromaster wisselt deze gewoon netjes mee.

Sterker nog, ik wil zelf velgen kopen op mijn nieuwe leaseauto, geen probleem voor de leasemij.
Dus Euromaster gebeld, of zei d banden dan kunnen omwisselen en dat was geen enkel probleem. Banden door garage af fabriek geleverd en de velgen door mij geleverd.

Het bedrijf dat daar nee tegen zegt, doe ik geen winterbandenregeling bij...
Dus zegt euromaster "nee", dan stap ik voor de bandenwissels naar profile en anders kwikfit.

[quote]
Komt natuurlijk nog bij dat het dan wel om één klant gaat (de leasemaatschappij) maar het gaat vervolgens wel om vele duizenden auto's die gedaan worden en met dergelijke volumes die je aan één bedrijf kunt factureren wordt het een heel ander verhaal en totaal niet meer vergelijkbaar met die ene particulier waar we het hier over hebben.
[quote]

Die eenmalige wissel moet ik gewoon uit eigen zak betalen.
Die zonneschermen, over hoeveel jaar geleden hebben we het dan?
Is dat van de laatste paar jaar of al een stuk langer geleden?
Dat maakt tenslotte nogal een verschil in dit soort discussies als het om internet shoppen en de gevolgen daarvan gaat.
5 jaar geleden. Toen keek men ook al op internet.
Andere schermen monteren deden we ook.

Mensen verhuizen namelijk nog wel eens. En als ze een scherm hebben dat 5 jaar oud is en die graag mee wilden nemen. Waarom zouden wij die niet willen monteren?
Kosten:
Demontage, vervoer en montage.

En je weet zeker dat die mensen over een jaar of 5 ook hun nieuwe scherm weer bij jou kopen... Investering in de toekomst.
PS
Geen garantie is makkelijk gezegd dan gedaan aangezien je als consument sowieso recht hebt op goed geleverd werk.
Vraag is dus hoeveel het je waard is als ondernemer om het risico te lopen dat je verzeild raakt in eindeloze discussies over de kwaliteit van je werk en alle narigheid er omheen.
Je moet imho wel heel erg verlegen zitten om werk wil je allerlei extra risico lopen met klusjes waar je in verhouding maar heel weinig mee verdient.
Je kan in het geval van een zonnescherm dan toch prima garantie geven op de montage?
Wij garanderen dat het scherm niet van de muur komt zetten, recht hangt etc.
Maar het scherm zelf, doek etc. geven we dan geen garantie op. Logisch toch?

Montage kost je ook je bus, mensen en materialen... Toch is daar prima op te verdienen. Nogmaals, plus de investering in een potentiële nieuwe klant in de toekomst...
Ik heb dat zo vaak meegemaakt. Onderhoud op een oud scherm opgepakt. Kom je er aan en probeer je zo veel mogelijk te helpen, maar eigenlijk een vergeven zaak. Dat leg je die mensen gewoon heel netjes uit en je doet je best er nog iets van te maken.

2 maanden later staan die mensen bij jou in de winkel om een nieuwe scherm te kopen en niet bij bedrijf B dat aangeeft niets te doen aan oude schermen die bij hen gekocht zijn.

Tevreden klanten zeggen het voort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 316847 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 16:22:
Ik ben het helemaal eens met jouw hele verhaal maar wil dit gedeelte er nog even uitlichten omdat ik dit een heel belangrijk punt vindt en mensen vergeten dat het die loyaliteit is die er vaak de oorzaak van is dat het bedrijf waar jij klant bent vaak net dat stapje meer doet voor je .
Autobedrijven hebben niet echt de naam een "stapje meer" te doen voor je. Ik geloof zeker dat er een hoop goeie zijn, maar veel autobedrijven maken ook gewoon misbruik van het feit dat de meeste mensen een leek zijn op het gebied van auto's en doen reperaties die helemaal niet zo nodig zijn.

Heb zelf meerdere malen gehad dat bij een APK+Beurt er toch kosten voor olie en ruitewisservloeistof op de rekening stonden terwijl ik deze zelf gewoon bijgevuld had. Als ze me daar al mee neppen, wat doen ze dan met die dingen die ik zelf niet kan, zoals de remmen?
NoxiuZ schreef op woensdag 17 april 2013 @ 23:30:

Dan mag die loodgieter lekker opbokken en dan doe ik het GVD zelf wel. Een paar leidingen verleggen / aansluiten kan ik zelf ook wel. Ik ga me niet op kosten laten jagen omdat een loodgieter een of andere voorkeur heeft voor een merk waar hij waarschijnlijk een flinke marge op heeft. Toedels!
dfrenner schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:19:
Tevreden klanten zeggen het voort...
Dat. En de gunfactor. Ik gun hardwerkende positieve zelfstandigen het succes dat ze toebehoort en heb geen issue wat meer te betalen als ik weet dat zo'n type niet moeilijk doet. Als ik gezeik krijg of ik het idee krijg dat je niet te vertrouwen bent is het gewoon exit. Ik heb ook hard moeten werken voor die centen.

[ Voor 36% gewijzigd door Hydra op 18-04-2013 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hydra schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:32:
[...]

Autobedrijven hebben niet echt de naam een "stapje meer" te doen voor je. Ik geloof zeker dat er een hoop goeie zijn, maar veel autobedrijven maken ook gewoon misbruik van het feit dat de meeste mensen een leek zijn op het gebied van auto's en doen reperaties die helemaal niet zo nodig zijn.

Heb zelf meerdere malen gehad dat bij een APK+Beurt er toch kosten voor olie en ruitewisservloeistof op de rekening stonden terwijl ik deze zelf gewoon bijgevuld had. Als ze me daar al mee neppen, wat doen ze dan met die dingen die ik zelf niet kan, zoals de remmen?
Die achterdocht is er al van oudsher
Ik ben gewend dat echt alles gespecificeerd op een rekening staat en dat oude onderdelen werden bewaard totdat de klant zijn auto opgehaald had .
Gewoon bellen over kosten en toestemming vragen en dan zijn er ook geen problemen .
Waar ik veel moeite mee heb en dat zie ik niet alleen in de autobranche dat mensen totaal geen begrip hebben als de dingen niet gaan zoals ze willen (zie OP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-07 14:36
Anoniem: 316847 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:37:
[...]

Die achterdocht is er al van oudsher
Ik ben gewend dat echt alles gespecificeerd op een rekening staat en dat oude onderdelen werden bewaard totdat de klant zijn auto opgehaald had .
Gewoon bellen over kosten en toestemming vragen en dan zijn er ook geen problemen .

Waar ik veel moeite mee heb en dat zie ik niet alleen in de autobranche dat mensen totaal geen begrip hebben als de dingen niet gaan zoals ze willen (zie OP)
uit de OP blijkt juist dat hij heeft gecommuniceerd, maar dat bij de garage bleek dat men er toch geen zin in had. Dan zou ik ook perplex staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 316847 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:37:
Misschien moet je de OP dan wat beter lezen. De garagehouder kwam terug op eerder gemaakte afspraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

L0we schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:27:
[...]

uit de OP blijkt juist dat hij heeft gecommuniceerd, maar dat bij de garage bleek dat men er toch geen zin in had. Dan zou ik ook perplex staan...
Ik bedoel er mee te zeggen dat niet ieder bedrijf zelf mee gebrachte onderdelen wil monteren (waar ik het helemaal mee eens ben)
En ik heb het al eerder gezegd het staat ieder bedrijf helemaal vrij zijn eigen weg te volgen en dat niet te doen

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 316847 op 18-04-2013 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Anoniem: 316847 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 12:23:
[...]

Uit arbeidsloon is gewoon niets te halen en verkopen gaan ook heel moeizaam dus wat er overblijft is de
onderdelen.
Pardon? Ik denk dat je arbeidsloon dan toch echt te laag is :P Sure, arbeidsloon gaat vanalles vanaf (van huur voor het pand tot salarissen van de monteurs, evt. bedrijfsauto's etc, trust me, i know) maar daar blijft zeker wel een kleine marge van over hoor ;) Het zou wat zijn zeg, we gaan zeker gratis aan het werk :D
Als iemand dan zelf de onderdelen mee gaat brengen en zoals ik hier al merk dat er ook door iedereen heel kritisch gekeken wordt naar de montagekosten dan blijft er voor de meeste bedrijven nog maar 1 ding over en dat is buiten in de zon gaan werken en het pand verkopen !
Het pand verkopen en op straat sleutelen is wat rest voor de garagehouder die bekrompen gaat doen en het zelf laten meenemen van onderdelen gaat weigeren. Ik ken de verhalen ook van de andere kant, waar klanten die "het zelf wel effe regelen" totaal verkeerde onderdelen meenemen, waardoor ik vast zit met een auto op de brug, en dan scheld ik alles bij elkaar op die kut klanten :+ Maar je helpt ze netjes verder en dan komen ze de volgende keer terug.

Hoevaak ik mensen die via autobandenmarkt.nl kwamen een setje banden monteerde... Je raakt in gesprek, dan gaat het "Goh, doet u ook APK?" Een daarop bevestigend antwoord leverde dan vaak op "Hij moet binnenkort toch, ik weet niet of u daar tijd voor heeft?" De een ging weg met een montage banden en APK, de ander ging weg met montage banden en nieuwe remblokken.. Gewoon netjes behandelen, die mensen het gevoel geven dat ze welkom zijn en eerlijk advies geven als je een (aankomend) defect opmerkt :) Bij een APK mag de klant van mij ook gewoon meekijken, zo kan ik direct uitleg geven als ik een (advies/afkeur) punt opmerk.

Mensen keihard "nee" verkopen is zeker in deze tijden van crisis vragen om failliet gaan.

De imo belangrijkste stelregels om klanten te houden:

- Zeg nooit "Nee"
- Treed altijd in overleg voor je iets repareert/vervangt
- Laat na een reparatie de vervangen onderdelen zien, en leg (indien nodig) uit wat er defect aan is.

Geef je klant inzicht en hij/zij zal een stuk meer waarderen wat je doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Destruction op 18-04-2013 14:20 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 11-07 21:10
Hydra schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:29:
[...]

Misschien moet je de OP dan wat beter lezen. De garagehouder kwam terug op eerder gemaakte afspraken.
Nu kan ik misschien niet zo goed lezen, maar kan je ff quoten waar staat dat garagehouder terug kwam op eerder gemaakte afspraken.
L0we schreef op donderdag 18 april 2013 @ 12:27:
[...]

Ja een afspraak maken voor uitlijnen en dan met banden aan komen zetten. :?

[ Voor 32% gewijzigd door pacificocean op 18-04-2013 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
pacificocean schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:12:
[...]

Nu kan ik misschien niet zo goed lezen, maar kan je ff quoten waar staat dat garagehouder terug kwam op eerder gemaakte afspraken.
EWK schreef op maandag 15 april 2013 @ 08:59:
Zojuist was ik bij een garage en had ik zelf mijn banden meegenomen.
Die had in online ergens besteld.

Ik had een afspraak gemaakt voor uitlijnen per mail. Een paar dagen later ook de banden binnen en er nog een mail achteraan gestuurd.
Medunkt dat dat daar gemeld was omdat er ook nieuwe banden gemonteerd moesten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:15
Tsja, wij computernerds denken allemaal dat je alles per mail kunt regelen en als je per mail een afspraak hebt gemaakt, dat je daar ook nog wel wat achteraan kunt mailen. Mannen in een garage zitten niet de hele dag achter de computer en zeker als je de afspraak al hebt staan, kan ik me voorstellen dat zo'n man niet meer de andere mails heeft gelezen. Er was dus helemaal niet afgesproken dat die banden moesten worden gewisseld. Dan snap ik de basishouding van die kerel wel.

Verder helemaal eens met Destruction hierboven: als je als garagehouder of bandentoko roept dat je dit soort dingen niet gaat doen omdat je winst in je banden zit, dan ben je een slecht zakenman. Nooit 'nee' verkopen en gewoon een nette prijs afspreken met de klant. Maar het is wel zo handig als de klant je de kans geeft om dat daadwerkelijk af te spreken en niet ineens (hopende dat je zijn mail hebt gelezen) met de spullen op de stoep staat...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Destruction schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:11:
[...]

Pardon? Ik denk dat je arbeidsloon dan toch echt te laag is :P Sure, arbeidsloon gaat vanalles vanaf (van huur voor het pand tot salarissen van de monteurs, evt. bedrijfsauto's etc, trust me, i know) maar daar blijft zeker wel een kleine marge van over hoor ;) Het zou wat zijn zeg, we gaan zeker gratis aan het werk :D

[...]

Het pand verkopen en op straat sleutelen is wat rest voor de garagehouder die bekrompen gaat doen en het zelf laten meenemen van onderdelen gaat weigeren. Ik ken de verhalen ook van de andere kant, waar klanten die "het zelf wel effe regelen" totaal verkeerde onderdelen meenemen, waardoor ik vast zit met een auto op de brug, en dan scheld ik alles bij elkaar op die kut klanten :+ Maar je helpt ze netjes verder en dan komen ze de volgende keer terug.

Hoevaak ik mensen die via autobandenmarkt.nl kwamen een setje banden monteerde... Je raakt in gesprek, dan gaat het "Goh, doet u ook APK?" Een daarop bevestigend antwoord leverde dan vaak op "Hij moet binnenkort toch, ik weet niet of u daar tijd voor heeft?" De een ging weg met een montage banden en APK, de ander ging weg met montage banden en nieuwe remblokken.. Gewoon netjes behandelen, die mensen het gevoel geven dat ze welkom zijn en eerlijk advies geven als je een (aankomend) defect opmerkt :) Bij een APK mag de klant van mij ook gewoon meekijken, zo kan ik direct uitleg geven als ik een (advies/afkeur) punt opmerk.

Mensen keihard "nee" verkopen is zeker in deze tijden van crisis vragen om failliet gaan.

De imo belangrijkste stelregels om klanten te houden:

- Zeg nooit "Nee"
- Treed altijd in overleg voor je iets repareert/vervangt
- Laat na een reparatie de vervangen onderdelen zien, en leg (indien nodig) uit wat er defect aan is.

Geef je klant inzicht en hij/zij zal een stuk meer waarderen wat je doet.
Kijk zo hoort dat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

ninjazx9r98 schreef op woensdag 17 april 2013 @ 12:29:
[...]

Zoals ik eerder al zei, hier zit een garage die €7.50 per band rekent, voor monteren, balanceren, nieuw ventieltje.. geen appels met peren vergelijken, van die 120 houd ie dus 90 over.. Scheelt nogal..
Nope, autobandenmarkt.nl heeft een lijst met garages waar je ze kan laten monteren voor een lage prijs, en die kan je dus meteen "meebestellen", dan word alles geregeld, en de banden daar afgeleverd, hoef je alleen nog dr heen met de auto om het monteren te laten doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
AlexanderB schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:57:
[...]

Zoals ik eerder al zei, hier zit een garage die €7.50 per band rekent, voor monteren, balanceren, nieuw ventieltje.. geen appels met peren vergelijken, van die 120 houd ie dus 90 over.. Scheelt nogal..
Garage waar ik gewerkt heb deed ook montage voor een schamele 7,50... als je de band daar ook koopt, anders is het het dubbele. Qua montage lever je in op uurtarief, trek je de winst op een paar banden erbij heb je mooi verdiend. Waar je rekening mee moet houden is dat elke junior monteur in korte tijd een aantal banden kan monteren met per stuk 15 euro marge (+nog 7,50 montagekosten waarvan je een klein deel kwijt bent aan balanceerlood en ventielen), terwijl je voor een distributieset een duurdere senior monteur hebt rondlopen die 4 uren aan een onderdeel met 50 euro marge zit te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:15
_JGC_ schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:18:
[...]terwijl je voor een distributieset een duurdere senior monteur hebt rondlopen die 4 uren aan een onderdeel met 50 euro marge zit te werken.
En daarom reken je voor die vier uur werk ook vier uur arbeidsloon, terwijl in die 7,50 montagekosten de arbeid van die junior monteur al verwerkt zit.
Als je vervolgens op dat arbeidsloon geen marge hebt zitten (zoals iemand hierboven zo stellig verkondigt), ben je je zaak verkeerd aan het runnen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:45

-tom-562

Oliesjeik

dreamscape schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:46:
Tsja, wij computernerds denken allemaal dat je alles per mail kunt regelen en als je per mail een afspraak hebt gemaakt, dat je daar ook nog wel wat achteraan kunt mailen. Mannen in een garage zitten niet de hele dag achter de computer en zeker als je de afspraak al hebt staan, kan ik me voorstellen dat zo'n man niet meer de andere mails heeft gelezen. Er was dus helemaal niet afgesproken dat die banden moesten worden gewisseld. Dan snap ik de basishouding van die kerel wel.
Dit.
Ik krijg daar soms de kriebels van als ik zoiets hier op tweakers lees. Mailen naar een garage, seriously? Die gasten hebben wel wat beters te doen. Bel gewoon even, dan heb je meteen uitsluitsel.
(Daar irritieer ik me overigens ook op m'n werk aan, mensen die continu mailen, en als je dan niet binnen een uur reageert, worden ze pissig :') Bel dan gewoon).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-07 12:14
-tom-562 schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:24:
[...]

Dit.
Ik krijg daar soms de kriebels van als ik zoiets hier op tweakers lees. Mailen naar een garage, seriously? Die gasten hebben wel wat beters te doen. Bel gewoon even, dan heb je meteen uitsluitsel.
(Daar irritieer ik me overigens ook op m'n werk aan, mensen die continu mailen, en als je dan niet binnen een uur reageert, worden ze pissig :') Bel dan gewoon).
Aangezien we leven in 2013 en E-mail voor de meeste mensen normaal is, vind ik dat je best kunt mailen. Verwacht van een garage alleen niet dat je binnen een uur of zelfs dezelfde dag antwoord hebt. Maar als je accepteerd dat je de volgende dag pas antwoord hebt, heeft E-mail zelfs mijn voorkeur. Je hebt dan namelijk geen spraakverwarring. (225/40/17 besteld Ipv 215/4517 die je toch echt via de telefoon besteld had).

Wat ik vaak doe is even bellen en overleggen met de bandenboer / garage en in dat telefoongesprek aangeven dat ik zo nog een mailtje stuur met de details. Direct contact en geen spraakverwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

Dit.
Dan zit ik gelukkig bij een erg moderne garage (Alfa specialist) die keurig de mail binnen een halve dag beantwoord.. (zoals het hoort imho, we leven immers niet meer in 1995) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:59
Leuk als je een grote garage of dealerschap mailt. Maar de eenmanszaak garage (zijn er nogal wat van) is gewoon de hele dag bezig, en zit aan het einde van de dag een keer achter de pc.
Ook kleinere garages met weinig personeel hebben dit. Vooral als ze hun handen vol aan het werk hebben.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
dreamscape schreef op donderdag 18 april 2013 @ 15:23:
[...]

En daarom reken je voor die vier uur werk ook vier uur arbeidsloon, terwijl in die 7,50 montagekosten de arbeid van die junior monteur al verwerkt zit.
Als je vervolgens op dat arbeidsloon geen marge hebt zitten (zoals iemand hierboven zo stellig verkondigt), ben je je zaak verkeerd aan het runnen...
Klopt, maar daarom reken je ook gewoon 15 euro voor het monteren van een band als die band ergens anders vandaan komt. Als je normaalgesproken 42,50 rekent voor een arbeidsuur, en je monteert in 10 minuten zo'n band, zit je op 7 euro arbeidskosten. Komt dan nog de prijs van een nieuw ventiel en wat balanceerlood bij.
In de praktijk duurt het alleen langer dan 10 minuten, want niet elke klant gooit losse velgen naarbinnen, vaak moeten die dingen ook nog van de auto geschroefd worden waardoor je brug/krik mag reserveren en meer tijd kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
!null schreef op donderdag 18 april 2013 @ 16:15:
Leuk als je een grote garage of dealerschap mailt. Maar de eenmanszaak garage (zijn er nogal wat van) is gewoon de hele dag bezig, en zit aan het einde van de dag een keer achter de pc.
Ook kleinere garages met weinig personeel hebben dit. Vooral als ze hun handen vol aan het werk hebben.
De garage die ik hierboven aanhaal is een eenmanszaak.. Het kan dus prima :)
Hoeveel moeite is het nou om s'ochtends, s'middags en s'avonds even je mail te checken denk ik dan. Net of er honderden mails binnenkomen bij een eenmanszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-07 20:33

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

Dit.
Tja, al vaak zat gehad dat bedrijven mij niet als klant hebben gehad doordat ze niet binnen een normale tijd (en ik verwacht echt niet dat ze binnen een uur reageren) reageerden op mail. Dan ga ik wel naar hun concurrent die wél gewoon netjes reageert op mail. Ze hadden misschien iets kunnen verdienen aan mij, maar goed, geen reactie is gewoon: jammer, volgende! Ik ben juist helemaal niet blij met mensen die continu om elke scheet bellen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 11-07 21:10
Hydra schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:33:
[...]

[...]

Medunkt dat dat daar gemeld was omdat er ook nieuwe banden gemonteerd moesten worden.
Welke consensus was er bereikt dan? En in welke mate is de garagehouder daar vanaf geweken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
Hydra schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:33:
[...]

Sinds wanneer is er sprake van nieuwe banden monteren bij het uitlijnen van een auto?
TS maakt een afspraak voor uitlijnen en stuurt daar later nog een email achteraan waarvan onbekend is wat de inhoud is.
Hoe kun je dan concluderen dat er een afspraak was voor het vervangen van zelf meegenomen banden?
AlexanderB schreef op donderdag 18 april 2013 @ 14:57:
[...]

Wat heeft een ander er aan dat er toevallig bij jou in de buurt een garage zit die het voor EUR 7,50 doet?
Als ik bij autobanden-365 bestel zijn de prijzen een stuk hoger dan jouw EUR 7,50 en wie weet zit jouw garagist op 100+ km van mijn huis.
De goedkoopste montageoptie van autobanden-365 bij mij in de buurt is EUR 10 per stuk op stalen velgen en EUR 12,50 op lichtmetaal.
Groter dan 17" kan niet en afvoeren oude band kost EUR 1,50 per stuk.
Toevallig weet ik welke garage dat is en daar ga ik zeer zeker niet naartoe.
Ga ik verder kijken in de lijst dan lopen de prijzen uiteen van EUR 10 tot EUR 25 op stalen velgen en van EUR 12,50 tot EUR 28 op lichtmetaal. (allemaal per stuk) en kun je bij een aantal alleen doordeweeks terecht.
[...]

Nope, autobandenmarkt.nl heeft een lijst met garages waar je ze kan laten monteren voor een lage prijs, en die kan je dus meteen "meebestellen", dan word alles geregeld, en de banden daar afgeleverd, hoef je alleen nog dr heen met de auto om het monteren te laten doen..
Die lage prijs valt bij mij in de buurt dus nogal tegen en is helemaal niet zoveel lager als de Kwik-fit prijzen die eerder voorbij kwamen.
Sterker nog, het merendeel van de prijzen gaat daar (flink) overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Hm, dan woon je zeker niet in de buurt van Delft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:42

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Sommige hier willen echt maar het uurloon betalen wat ze er effectief aan bezig zijn.
Dus 45 minuten werk, waarom een vol uur betalen?!

Wat gebeurt er als jij weg bent?
Materiaal opruimen, de werkplaats keren etc, wie gaat dat betalen?

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Nu online
AlexanderB schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 12:41:
Hm, dan woon je zeker niet in de buurt van Delft..
Klopt en met mij vele andere Nederlanders ;)
Afstand is in mijn geval 90 km enkele reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 11-07 15:53

Exigence

dnkroz

Jellabie schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 13:03:
Sommige hier willen echt maar het uurloon betalen wat ze er effectief aan bezig zijn.
Dus 45 minuten werk, waarom een vol uur betalen?!

Wat gebeurt er als jij weg bent?
Materiaal opruimen, de werkplaats keren etc, wie gaat dat betalen?
Ik hoop dat ze dat verwerkt hebben in hun uurloon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 14:59:
[...]

Klopt en met mij vele andere Nederlanders ;)
Afstand is in mijn geval 90 km enkele reis.
Ik heb iig die garage al een aantal keer getipt aan mede-tweakers die wel uit Zuid-Holland komen.. :)

Voor jou, toch maar ff verder zoeken of je een garage in de buurt kan vinden.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Metalfreak schreef op donderdag 18 april 2013 @ 23:09:
[...]

Tja, al vaak zat gehad dat bedrijven mij niet als klant hebben gehad doordat ze niet binnen een normale tijd (en ik verwacht echt niet dat ze binnen een uur reageren) reageerden op mail. Dan ga ik wel naar hun concurrent die wél gewoon netjes reageert op mail. Ze hadden misschien iets kunnen verdienen aan mij, maar goed, geen reactie is gewoon: jammer, volgende! Ik ben juist helemaal niet blij met mensen die continu om elke scheet bellen.
gelukkig heeft een bedrijf liever ook niet van dit soort arrogante klanten. genoeg leuke mensen die je met veel liefde wilt helpen, en graag wat harder voor loopt...

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-06 22:36
Exigence schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 20:15:
[...]

Ik hoop dat ze dat verwerkt hebben in hun uurloon...
Dat is ook gewoon werk tijd. Ik ken een werkplaats waar het gereedschap is opgeruimd vooraf elke klus en de gebruikte tijd ook pas wordt opgeschreven na het opruimen en eventueel aanvegen.

Als iets een uur werk is dan is dat uur inclusief het pakken/opzoeken/bestellen en opruimen van spullen en gereedschap. Al die dingen horen ook bij de klus en niet alleen de sleutel tijd. En de grote grap is dat je effectief sneller werkt als je orde en netheid op peil houdt.

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 450206

Ik zelf eens sportbanden online besteld (lekker goedkoop) en dan laten monteren bij een Kwik-Fit, waar een goede vriend van me werkt, voor een goed prijsje incl uitbalanceren.
Scheelde ook dat de eigenaar een goeie vriend van hem is.
Anders zou ik het ook niet doen, je hebt in dit soort situaties ook garantie tot de voordeur he dus als je band klapt en je velg beschadigd sta je lekker met je mond vol tanden langs de kant van de weg.
Nu werkt die vriend niet meer bij de Kwik-Fit dus bestel ik gewoon nieuwe banden bij de garage die ze monteert, als klant moet je ook redelijk zijn vind ik.
Als je steeds qua prijs het onderste uit de kan wil halen met dit soort dingen dan zien ze je bij zo'n garage ook niet graag komen en zullen ze je later ook niet matsen als je met iets anders komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 450206 schreef op maandag 22 april 2013 @ 11:46:
Als je steeds qua prijs het onderste uit de kan wil halen met dit soort dingen dan zien ze je bij zo'n garage ook niet graag komen en zullen ze je later ook niet matsen als je met iets anders komt.
Klinkt bijna alsof je als klant maar blij moet zijn dat een garagebedrijf je wil helpen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hydra schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:01:
[...]

Klinkt bijna alsof je als klant maar blij moet zijn dat een garagebedrijf je wil helpen 8)7
;) Nee hoor, ik wil alleen maar zeggen dat je als klant ook redelijk moet blijven. Ik heb zelf ook voor een bedrijf gewerkt waar ik klanten had die bijna niets uit wilden geven maar daarvoor wel topservice verwachtten. Zulke klanten kosten je veel inspanning en leveren weinig op, zo'n klant heb je liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 450206 schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:23:
[...]

;) Nee hoor, ik wil alleen maar zeggen dat je als klant ook redelijk moet blijven. Ik heb zelf ook voor een bedrijf gewerkt waar ik klanten had die bijna niets uit wilden geven maar daarvoor wel topservice verwachtten. Zulke klanten kosten je veel inspanning en leveren weinig op, zo'n klant heb je liever niet.
We hebben het hier gewoon over banden monteren en uitlijnen. Dat is geen topservice, dit is gewoon wat garagebedrijven doen. Uurtje factuurtje, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Waar ligt voor jullie de grens eigenlijk qua prijsverschil?
Ik gun een bedrijf best zijn handel en bestel ook lang niet alles online, maar ik zit nu in de situatie waarbij ik bij de bandenzaak zelf 580 euro kwijt ben en als ik de banden online bestel 468 euro. 112 euro verschil vind ik behoorlijk. Dat is bijna 24% duurder dan de internetprijs :/

Edit: beide keren zonder arbeid gerekend.

[ Voor 6% gewijzigd door BoyGenius op 22-04-2013 12:48 ]

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is dan alleen de banden zonder arbeid gerekend neem ik aan? Prijsverschil is dan behoorlijk ja, maar dan moet je nog iemand vinden die de banden monteert voor je natuurlijk.

@Hydra, dat is ook zo misschien ging ik ook iets te ver off topic ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 450206 op 22-04-2013 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Anoniem: 450206 schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:40:
Dat is dan alleen de banden zonder arbeid gerekend neem ik aan? Prijsverschil is dan behoorlijk ja, maar dan moet je nog iemand vinden die de banden monteert voor je natuurlijk.

@Hydra, dat is ook zo misschien ging ik ook iets te ver off topic ;)
Ja, klopt. Vergeten te vermelden. Iemand vinden om te monteren moet voor minder dan 112 euro gemakkelijk lukken lijkt me :P

Ik weet de losse montageprijzen van de desbetreffende bandenzaak en als ik dus zelf mijn banden zou meenemen, zou ik alsnog significant besparen; zo'n dikke 70 euro. Dan komt de vraag, gun ik die bandenzaak 70 euro? Vind het zelf nogal een bedrag eigenlijk!

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
BoyGenius schreef op maandag 22 april 2013 @ 12:48:
Dan komt de vraag, gun ik die bandenzaak 70 euro? Vind het zelf nogal een bedrag eigenlijk!
Is nieteens een kwestie van gunnen: je gooit gewoon 70E weg, en voor wat? Als je nu in 't geld zwemt okay maar ik kan m'n eigen centen ook maar 1 keer uitgeven en op dit moment is het kwa opdrachten geen vetpot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 671373

Modbreak:*spam*

[ Voor 95% gewijzigd door Standeman op 04-05-2015 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Mijn garage doet er niet moeilijk over maar vraagt dan gewoon iets meer voor de montage, 25 euro per band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Hydra schreef op maandag 22 april 2013 @ 13:18:
[...]

Is nieteens een kwestie van gunnen: je gooit gewoon 70E weg, en voor wat? Als je nu in 't geld zwemt okay maar ik kan m'n eigen centen ook maar 1 keer uitgeven en op dit moment is het kwa opdrachten geen vetpot.
Klopt, maar als iedereen er zo over denkt is straks je lokale garage failliet en kan jij een stuk verderop een nieuwe zoeken, is het je dat waard?
Ik zelf laat het altijd door mijn lokale garage bestellen en monteren, kost misschien wat meer, maar wel service, weet dat het goed gaat en het geld blijft in ieder geval bij de lokale ondernemer

Het klinkt misschien stom, maar dat is zoals ik er tegenaan kijk, hetzelfde geldt voor de supermarkt in het dorp, tuurlijk is het 2 dorpen verder vast goedkoper te vinden, maar wat win ik ermee als straks de lokale supermarkt failliet is, kan ik elke keer dat takke eind rijden als ik iets vergeten ben ;)

Natuurlijk is het altijd wel ergens goedkoper te vinden, maar leg het eens voor bij je garage, vaak kunnen ze wel wat met de prijs doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-07 09:37

Stoffel

Engineering the impossible

Navi schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 16:14:
Mijn garage doet er niet moeilijk over maar vraagt dan gewoon iets meer voor de montage, 25 euro per band.
En dat is toch ook gewoon zoals het hoort. Natuurlijk mag je als garage ook wat overhouden, dus als de dienst die je levert op verzoek anders is opgebouwd dan zorg je toch gewoon dat je die marge uit een andere component ervan haalt. Als het niets oplevert dan doe je iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Vind het ook prima idd, ben alsnog veel goedkoper uit.

2000 bij Tesla tov 1100 op internet + laten monteren. (4 banden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 10:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Grappige punt nav de vergelijking die twee jaar terug gemaakt werd met loodgieters/badkamers: heb in m'n nieuwe huis badkamer laten renoveren. Aannemer stond er juist op dat ik zelf alle afwerkingsmaterialen aanleverde. Hij zorgde voor constructiematerialen (tegen kostprijs) en arbeid. Enige waar hij winst op maakte was arbeid. En dat gun ik'm zeker, want goed werk geleverd voor een zeer schappelijk bedrag.

Idem mbt garages. Als garagehouders vage ondoorzichtelijke prijsconstructies willen hanteren waar hun winst niet komt uit geleverde arbeid maar marges op onderdelen, al dan niet icm schimmige kortingen van leveranciers, dan mogen ze dat prima doen - maar ik ga toch echt liever naar een garage waar ik onderdelen tegen eerlijke (kost)prijs krijg en de kerel die het werk doet een eerlijke loon betaal daarvoor. En dat gaat prima, zowel bij de garage waar ik m'n auto breng als waar ik m'n motor laat onderhouden. Die laatste vond het iig geen enkel probleem om mijn elders bestelde banden eronder te zetten - niet in laatste plaats omdat hij zelf geen passende kon vinden via z'n vaste leveranciers. Enige regel die hij heeft op dat vlak is dat al je de motor bij hem achterlaat, dat hij zelf de onderdelen regelt (want dan heeft hij de tijdigheid ervan zelf in de hand ipv dat hij maar moet wachten tot je de zooi een keer komt brengen terwijl de motor bij hem in de weg staat.)

Dat gezegd, alles staat of valt bij verwachtingen. In geval van twijfel telefoontje vooraf. Wil de garagist het niet, prima - gewoon andere zoeken die het wel wil.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:39
Is het monteren van de banden + balanceren niet gewoon de service die bij de aanschaf van een band hoort? Ergens waar ze 10-15 euro per band durven te vragen voor een kwartiertje werk ga ik geen banden kopen hoor. Als ik ergens banden koop verwacht ik ook dat het monteren gewoon in de prijs zit. Aan een niet gemonteerde band heb ik zelf vrij weinig namelijk...

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:44
Ik besteld altijd op autobandenmarkt, nog nooit gezien dat een band elders (niet in de reclame) goedkoper was dan op die site. Ook staan er verschillende montagepartners die een euro of 10-20 vragen voor montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik haalde afgelopen winter banden bij een zelfstandig ondernemer. We kruipen achter de computer, hij laat me zien: dit is mijn inkoopprijs, ik wil 10 euro marge op de band en 10 euro voor montage, welke band lijkt je wat?

Prijs incl montage en balanceren kwam nog steeds onder de adviesprijs uit (bij automaterialen is 50% inkoop onder adviesprijs eerder regel dan uitzondering).

Zijn redenatie was dat mensen anders toch de banden op internet bestellen. Die monteert hij ook gewoon voor 10 euro ex btw, puur omdat elke klant die je ooit tevreden in de werkplaats hebt staan uiteindelijk ook terugkomt voor een onderhoudsbeurt of een apk met de nodige reparaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 10:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik snap dan niet dat hij niet gewoon EUR 20 vraagt voor z'n werk ipv EUR 10 ervan zonodig als marge op de banden te willen incasseren...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ga dat maar eens uitleggen aan de belastingdienst... Ook mogen doen toen ik 50 cent verlies maakte op een switch terwijl op dezelfde factuur tig uren stonden voor het aanleggen van een netwerk.

Bij die garage kwam ik om 2 winterbanden. 42 euro inkoop, 90 euro adviesprijs excl btw. Meegekregen voor 62 excl btw. Die had ik online misschien voor hetzelfde kunnen krijgen.

Maargoed, stel je neemt je eigen band mee, hij monteert dat ding voor een tientje en jij komt de volgende dag terug met de klacht dat de band lawaai maakt of dat er een hobbel in zit... Ligt niet aan montage, maar aan de band. Dan mag die klant gewoon nog een keer 10 euro lappen en ziet ie maar wat ie met die band doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:43
_JGC_ schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 07:49:
Maargoed, stel je neemt je eigen band mee, hij monteert dat ding voor een tientje en jij komt de volgende dag terug met de klacht dat de band lawaai maakt of dat er een hobbel in zit... Ligt niet aan montage, maar aan de band. Dan mag die klant gewoon nog een keer 10 euro lappen en ziet ie maar wat ie met die band doet.
Ik begrijp deze redenering niet helemaal. Dit is calculeer je namelijk gewoon in. Het verschil tussen via internet kopen en brick 'n mortar kun je dan uitgeven aan eventuele reparaties of andere tegenvallers. Dat is tenminste hoe ik het zie.

Gisteren nog in Duitsland parfum gekocht. In Nederland betaal je voor die parfum 75 euro, daar 25 + 10 euro verzendkosten. Dan weet ik het wel, en ga ik niet nadenken over de middenstand (of grote Nederlandse concerns) die ik wil spekken. Het gaat toch om je eigen portemonnee? Als men het in Nederland niet tegen die prijs kan aanbieden, dan doet men waarschijnlijk wat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
bramv82 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 20:00:Als ik ergens banden koop verwacht ik ook dat het monteren gewoon in de prijs zit.
En als je tapijt koopt?
De garage heeft twee keer kosten: voorraad en tijd voor het bestellen, en tijd voor het monteren. Logisch dat er twee keer marge op zit. En bij andere auto-onderdelen gaat dat net zo: zelf remblokken en fusiekogels meenemen scheelt ook de helft, maar dat doe je toch ook niet?
Je zou je wel kunnen afvragen of die marge zo hoog moet zijn, maar dan vind ik het bij banden juist nog wel meevallen vergeleken met andere onderdelen. Waarschijnlijk doordat daar veel mee wordt geadverteerd.

Uit eigen ervaring bijvoorbeeld spiegels:
-ooit een nieuwe buitenspiegel besteld bij de Hyundai-dealer: 260 gulden. En die moest ik er zelf opzetten
-pas een nieuwe Citroen buitenspiegel besteld bij carpartsdirect: 17,xx euro incl. verzenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
oohh schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:54:
[...]

Ik begrijp deze redenering niet helemaal. Dit is calculeer je namelijk gewoon in. Het verschil tussen via internet kopen en brick 'n mortar kun je dan uitgeven aan eventuele reparaties of andere tegenvallers. Dat is tenminste hoe ik het zie.

Gisteren nog in Duitsland parfum gekocht. In Nederland betaal je voor die parfum 75 euro, daar 25 + 10 euro verzendkosten. Dan weet ik het wel, en ga ik niet nadenken over de middenstand (of grote Nederlandse concerns) die ik wil spekken. Het gaat toch om je eigen portemonnee? Als men het in Nederland niet tegen die prijs kan aanbieden, dan doet men waarschijnlijk wat verkeerd?
De garage waar ik het over heb vraagt 10 euro voor montage en 10 euro voor een band. Daarmee is hij niet duurder dan online bestellen, eerder goedkoper en heb je geen gesodemieter met dat het nog gemonteerd moet worden. FYI: een gemiddelde garage vraagt de adviesprijs voor auto-onderdelen, ook op banden. Een gemiddelde garage krijgt 40-60% korting op de adviesprijs. Op een band van 90 euro adviesprijs is dat tientje marge dus 80% van je marge inleveren. Het is niet voor niks dat een Kwikfit of Euromaster regelmatig adverteert met 4 halen 3 betalen acties.

Garage waar ik het over heb wil gewoon mensen in zijn zaak krijgen, dan heeft ie werk en krijgt ie meer klanten, die uiteindelijk meer werk op leveren. Zelfs als die met een eigen meegebrachte band voor 10 euro komen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Nu online
bramv82 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 20:00:
Is het monteren van de banden + balanceren niet gewoon de service die bij de aanschaf van een band hoort? Ergens waar ze 10-15 euro per band durven te vragen voor een kwartiertje werk ga ik geen banden kopen hoor. Als ik ergens banden koop verwacht ik ook dat het monteren gewoon in de prijs zit. Aan een niet gemonteerde band heb ik zelf vrij weinig namelijk...
Denk je dat die balanceer apparaten gesponsord worden? Net als de stroom voor dat apparaat, het plaklood etc etc? ;)

Meer dan logisch dat ze daar een bedrag voor vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06-2023
Ik heb totaal andere ervaringen in Duitsland. Daar kun je rustig je eigen banden meenemen en montage is nog goedkoper ook. Frappant dat ze in Nederland daar anders mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:29
Ik bestel mijn banden vaak ook altijd bij de garage. Daarnaast betaal ik wel weer los voor de montage. Maarja de band is ook niet duur dus dat zit niet in de prijs van de band verrekend ;)

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

bramv82 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 20:00:
Dat kan best, maar dan is de band gewoon 15 euro duurder :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-07 22:29
RemcoDelft schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:57:
[...]
Uit eigen ervaring bijvoorbeeld spiegels:
-ooit een nieuwe buitenspiegel besteld bij de Hyundai-dealer: 260 gulden. En die moest ik er zelf opzetten
-pas een nieuwe Citroen buitenspiegel besteld bij carpartsdirect: 17,xx euro incl. verzenden
Dat kan ook andersom.
Vorig jaar moest ik de koplampen vervangen. Goedkoopste leverancier die ik online kan vinden vroeg €130/stuk.
Bij de garage was ik ook €130 kwijt inclusief montage. Maar dan stond op de rekening €80 voor de lamp en €50 voor montage (hele voorkant van de auto moet uit elkaar).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het met VW garage gehad. Er was een winterbandenset beloofd voor rond de € 250. Na paar maanden bleek er geen set te zijn dus balen. De dealer kwam met de oplossing. Ik zou van Marktplaats een set kopen en ik zou € 300 krijgen van de dealer aangezien de meeste sets rond de € 500.
Ik was aan het rekenen aangezien, ik deze moest ophalen (benzinekosten), niet weten dat ze krom waren (risico), oude winterbanden (vaak ook net 6 mm dus 1 seizoen) etc dan kan ik toch beter voor € 750 nieuw 4xBBS 16" en 4x16 Michelin winterbanden aanschaffen. Werd kosteloos op de velg gezet en winterwissel. Scheelde me ook alweer € 50 wissel van wielen + € 100 montagebanden. Vond toch wel leuke deal, alleen VW vond dit niet leuk aangezien ze geen winst op deze hele dure banden konden maken welke ze zelf ook verkopen dus ik kreeg wel enig commentaar dat ik zelf velgen en banden had laten leveren op locatie van de VW. Boeiend want ik had voor maar € 400 topvelgen en hele goede en stille winterbanden. Effectief was er zelfs nog de tweede winterwissel ook nog gratis dus uiteindelijk betaalde ik maar € 200 voor de hele set.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:15
itsalex schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 08:20:
Ik heb het met VW garage gehad. Er was een winterbandenset beloofd voor rond de € 250. Na paar maanden bleek er geen set te zijn dus balen. De dealer kwam met de oplossing. Ik zou van Marktplaats een set kopen en ik zou € 300 krijgen van de dealer aangezien de meeste sets rond de € 500.
Ik was aan het rekenen aangezien, ik deze moest ophalen (benzinekosten), niet weten dat ze krom waren (risico), oude winterbanden (vaak ook net 6 mm dus 1 seizoen) etc dan kan ik toch beter voor € 750 nieuw 4xBBS 16" en 4x16 Michelin winterbanden aanschaffen. Werd kosteloos op de velg gezet en winterwissel. Scheelde me ook alweer € 50 wissel van wielen + € 100 montagebanden. Vond toch wel leuke deal, alleen VW vond dit niet leuk aangezien ze geen winst op deze hele dure banden konden maken welke ze zelf ook verkopen dus ik kreeg wel enig commentaar dat ik zelf velgen en banden had laten leveren op locatie van de VW. Boeiend want ik had voor maar € 400 topvelgen en hele goede en stille winterbanden. Effectief was er zelfs nog de tweede winterwissel ook nog gratis dus uiteindelijk betaalde ik maar € 200 voor de hele set.
Goed verhaal.

Heb het topic verder aandachtig gelezen. Ik ga ook proberen om mijn tweedehands gekochte wielen (velg + band) bij mijn lokale garage onder de auto te laten zetten.Wissel kost geloof ik 40 euro, dus daar maakt hij denk ik al genoeg marge op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
WWAS schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:09:
[...]

Goed verhaal.

Heb het topic verder aandachtig gelezen. Ik ga ook proberen om mijn tweedehands gekochte wielen (velg + band) bij mijn lokale garage onder de auto te laten zetten.Wissel kost geloof ik 40 euro, dus daar maakt hij denk ik al genoeg marge op
Dank je wel, maar ik had laatst Michelin 17" op de velg laten zetten maar degene die dat moest doen met deze Michelin banden was echt aan het vloeken op deze banden door de harde zijkanten.

Ik denk wel dat de prijzen omhoog zullen gaan voor het monteren van banden en ook van op de velg plaatsen. Maar wat moet er nou echt gebeuren? Even 4 banden x 5 moeren losgehaald worden, misschien even flink rammen en dan weer monteren. Moet dat nou echt € 50 kosten?
Ik heb het zelf gedaan en tot het loshalen ging goed bij mijn oude Golf 6 totdat de velg er niet los kwam :( :( . Er zat geen vet tussen dus de velg ging totaal niet meer vanaf, zelfs niet met een sleepkabel omheen en een andere auto trok eraan.

Trouwens wat denken jullie dat bij o.a. VW en BMW achter de garage iedere ochtend staat?
Ja jullie raden het al; Bandenexpress;
En maar klagen bij die consumenten die maar bij die stuntbedrijven zoals Bandenexpress boer kopen en zij kunnen geen marge maken. Logisch maar kom op dan moet je het zelf ook niet doen, oplichters. dat maakt mij echt :( :( :( :(

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

WWAS schreef op woensdag 1 november 2017 @ 18:09:
[...]

Goed verhaal.

Heel goed verhaal.... Maar wel uit 2015.... :+

Met je topic AED aan het spelen? :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

itsalex schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:17:
[...]

Dank je wel, maar ik had laatst Michelin 17" op de velg laten zetten maar degene die dat moest doen met deze Michelin banden was echt aan het vloeken op deze banden door de harde zijkanten.

Ik denk wel dat de prijzen omhoog zullen gaan voor het monteren van banden en ook van op de velg plaatsen. Maar wat moet er nou echt gebeuren? Even 4 banden x 5 moeren losgehaald worden, misschien even flink rammen en dan weer monteren. Moet dat nou echt € 50 kosten?
Ik heb het zelf gedaan en tot het loshalen ging goed bij mijn oude Golf 6 totdat de velg er niet los kwam :( :( . Er zat geen vet tussen dus de velg ging totaal niet meer vanaf, zelfs niet met een sleepkabel omheen en een andere auto trok eraan.

Trouwens wat denken jullie dat bij o.a. VW en BMW achter de garage iedere ochtend staat?
Ja jullie raden het al; Bandenexpress;
En maar klagen bij die consumenten die maar bij die stuntbedrijven zoals Bandenexpress boer kopen en zij kunnen geen marge maken. Logisch maar kom op dan moet je het zelf ook niet doen, oplichters. dat maakt mij echt :( :( :( :(
Reken eens door.. Personeelskosten, afschrijving gereedschap, garage, locatie etc.
Blijkbaar zijn er genoeg mensen die het wel doen en dus te lui zijn om voor een paar tientjes zelf een krik te kopen en het zelf te doen :)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Topicstarter
-tom-562 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:16:
[...]

Reken eens door.. Personeelskosten, afschrijving gereedschap, garage, locatie etc.
Blijkbaar zijn er genoeg mensen die het wel doen en dus te lui zijn om voor een paar tientjes zelf een krik te kopen en het zelf te doen :)
Het gaat niet om wielen wisselen, het gaat erom een band op een velg te krijgen. Succes met je krik :9.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

EWK schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:21:
[...]

Het gaat niet om wielen wisselen, het gaat erom een band op een velg te krijgen. Succes met je krik :9.
Ah, zijn bericht was ietwat onduidelijk. Doet niet af van het feit dat alles nog steeds geldt. 50 euro vind ik dan niet duur.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-06 18:47
"Ennne wie is hier nouw de snackbarhouder"

Maar dat is mijn inziens het probleem met veel garages ze doen nog zaken zoals in de gouden jaren 90.

Niemand maakte uit of de prijs hoger was als iedereen had teveel geld. Intelligente vragen worden als commentaar opgevat.

Juist lokale garages moeten in deze tijd groot worden door mensen aan te moedigen shit zooi via internet te kopen zodat ze mensen kunnen bewijzen dat hun kennis iets waard is. "jij wil deze aftermarkt remblokken? Best alleen zijn ze lastiger te monteren/ga minder lang mee/ je schijven gaan na de kloten"
Maar wees ook eerlijk als ze groot gelijk hebben. Goedkoop setje gevonden? Mooie deal!
Maar ga niet doen als of je klant dom is.
Klant is koning, Klant is brood.

Dus waarom zeuren over 4 bandjes persen, normale prijs rekenen en de klant komt terug voor een distributieriem.

Fuck you mkb bedrijven gaan ook in een goede economie naar de kloten.

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Tja, wat al gezegd is; zijn garage, zijn regels.

Ik heb het in het verleden ook laten doen bij Sprint.
Normaal was het gratis, met eigen banden 15 euro per wiel.

(aangezien ik sterk afwijkende banden had was het incl, deze 60 euro nog vele malen goedkoper dan bij hem, hij had daar begrip voor)

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Laatst online: 06-06-2024
Ik laat mn banden monteren en balanceren bij iemand die dat achter in de schuur doet. 50 euro voor 4 lichtmetalen velgen.

Hij heeft een deal met een bandenwebsite, en als je het dan naar zijn adres laat verschepen krijgt hij er een paar euro voor. Maar die site heeft niet alles, dus neem ik zelf wel eens banden mee.

Legt hij gewoon er op, maar dan moet ik wel de oude bandjes meenemen en naar de milieustraat brengen.
Vind ik een goede deal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BroederM schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:34:
Juist lokale garages moeten in deze tijd groot worden door mensen aan te moedigen shit zooi via internet te kopen zodat ze mensen kunnen bewijzen dat hun kennis iets waard is. "jij wil deze aftermarkt remblokken? Best alleen zijn ze lastiger te monteren/ga minder lang mee/ je schijven gaan na de kloten"
Dan zou de monteur alle verschillende soorten aftermarkt onderdelen moeten kennen, dat kan natuurlijk niet.
Als je dan toch zelf remblokken wil bestellen, zet ze er dan ook gewoon zelf op. I.t.t. banden heb je voor remblokken geen bijzondere apparaten nodig.

Ik heb zowaar een garage gevonden waar ik gewoon tevreden over ben: niet de duurste, maar zeker ook niet de goedkoopste. Ik vind het prima dat hij een eerlijke marge heeft, waar hij genoeg aan heeft, zodat hij me niks hoeft aan te smeren wat niet nodig is. "Auto staat er nog goed bij", kreeg ik bij de laatste grote beurt te horen. De kleine beurt een jaar eerder had een fuseekogel te vervangen, ook dat had ik verwacht.
Prima toch?
I.t.t. grote bedrijven zijn dit gewoon kleine zelfstandigen die ook gewoon een net inkomen proberen te vergaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-07 22:00

Wuursj

want worst is al bezet

ik heb ook wel eens eigen banden meegenomen naar een garage die daar niet echt van gediend was. Niet omdat ik goedkoper wilde uit zijn maar het ging om een niet gangbare bandenmaat voor een oude Mini, maatje banden die eigenlijk alleen bij Mini specialisten op voorraad zijn. Hij deed ze wel maar ik kreeg achteraf een fikse rekening die 2x zo duur is als normaal. Ach ja, het zij zo.

Nu wil ik een bandje van mijn winterbanden wisselen omdat ie lek is. Ook dan kom je toch snel bij Internet uit omdat ik hetzelfde merk en type band wil als de overige 3 wielen. Maar nu zijn er talloze zelfstandige zaakjes die netjes op hun site de kosten van bandje wisselen hebben staan of je selecteert eentje bij de site waar je de banden besteld. Zo tussen de 8 en 15 euro per band.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

-tom-562 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:16:
[...]

Is toch een dik half uur werk, dus lijkt me zeker redelijk. Maar dan wil ik verder ook geen gezeur over eigen banden horen. Dat is ook het flauwe; of wel, of niet, en zo ja dan gewoon tegen uurtarief zonder verder gezeur of vervelende opmerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quantumgq
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-07 11:46
Dit is dus waarom ik naar mijn lokale "bandenboer" ga, zo als jij het wilt hebben, monteerd hij het.
Wil je getrokken banden? best doet hij wel vind hij niet erg.
Heb je eigen banden en een setje velgen en die moeten er even omheen gewipt worden, doet hij zo.
Heb je even een setje nieuwe banden nodig, besteld hij zo voor je, heeft ie ze dezelfde dag nog binnen (geeft ook altijd goed advies en goeie deals voor als je er wat vaker komt)
Heb je een lekke band maar wil je niet de volle pond betalen? heeft nog wel een heel magazijn met 2e hands bandjes liggen, vaak ook nog wel met 5-7mm profiel erop en als ze niet goed zijn pakt hij gewoon een andere band en monteerd hij die erop.

Garage's zijn altijd van dat je maar dure A merk banden moet kopen, je scheel betalen voor die dingen aangezien je altijd de volle pond + extra moet betalen en dan ook nog lekker veel geld rekenen voor het eromheen lepelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278217

Anoniem: 316847 schreef op dinsdag 16 april 2013 @ 11:04:
[...]

Ik heb jaren bij diverse auto en motorfiets dealers gewerkt en kan je vertellen dat het bij mij absoluut niet had gebeurd .
De marge op de banden voor dealers is de winst als jij die winst niet gunt aan ze dan kun je voor mij gewoon je banden zelf gaan vervangen op de stoep met je bandenlichtertje
Damn, slechte zaak dan, als je geen winst maakt op de diensten die je aanbied.... xD en nog je klanten ermee afstoten ook, is dat de reden dat je er niet meer werkt?

Sorry maar ik vind het gewoon asociaal. Als er vantevoren word gevraagd of het kan en ze zeggen ja, wat is dan het probleem verder? Dan kan je achteraf als garage houder moeilijk gaan doen, maar wat heeft de garagehouder daaraan? Dan had hij het niet moeten doen, of een hoger tarief vragen als die geen winst erop maakt. Zo simpel is het.

Als die nee had gezegd had de klant waarschijnlijk ook niet moeilijk gedaan, maar gewoon naar een andere garage gegaan waar het wel gedaan werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozeboos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-07-2022
Gewoon contractsvrijheid. Een garage is niet verplicht om een bepaalde dienst aan te bieden. Als die dienst wel wordt overeengekomen dan moet de garage die dienst gewoon goed uitvoeren. Voor die dienst betaal je gewoon. Als de band niet goed is dan kan je terug naar de verkoper van de band.

Wel moet je van te voren duidelijk maken dat je je eigen banden meeneemt zodat de garage kan bepalen of hij dergelijke overeenkomst wel wenst te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-07 12:33
Er staat dat TS een afspraak had voor uitlijning. Dat kan zeer zeker zonder dat er banden gewisseld moeten worden. Als je bv hard een stoep raakt ofzo.

Dan stuurt hij een mailtje en dropped banden. Heeft de handelaar daar wel bevestigend op gereageerd? Staat er nergens. Anyway, topic is al zeer oud. Ik heb ook zoiets van, dat doe je toch niet.
Je kan altijd wel ergens een faire prijs vinden voor banden+montage, dat is zowat het enige waar je niet afhankelijk bent van een merkdealer.

Mijn bedrijf heeft ooit eens bepaald dat ik naar een 'goedkope' toko moest voor 4 nieuwe 18" banden die op 4 alu velgen moesten met gepolierde rand (niet chroom, enkel gepolierd). Die had daar blijkbaar zeer weinig ervaring mee want kreeg 4 velgen terug met zéér diepe krassen. Dat is 6 maanden miserie geweest totdat de velgen hersteld werden en de bandenboer dat betaald had. Die heeft aan de banden in elk geval niets verdient (was thans een duur setje op zich).
Nu mogen we naar een wat duurdere en geen problemen meer gehad met beschadigde velgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:23
Het is in B en NL ongebruikelijk om zelf je wisselstukken mee te brengen.

In Duitsland is het echt zeer gebruikelijk. Ik ken meerdere collega's in D die bij een onderhoud zelf hun olie me brengen.
De garage aanvaardt dat zo lang het gaan om gesloten bussen. Ze willen echt wel zeker zijn dat de juiste olie gebruikt wordt. Even slaolie van de Lidl in een Castrol bus gieten zal niet lukken.

Ze scheiden daar nog meer de levering van onderdelen van de werkuren.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erg
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-07 16:09

erg

EWK schreef op maandag 15 april 2013 @ 08:59:
Nu kwam ik bij de garage en vertelde hij mij dat ze eigenlijk geen andere banden er zo op zetten.
Zijn beredenering was: ' bij de snackbar neem je toch ook niet je eigen snacks mee'.
Ik stond nogal perplex en heb er niet op gereageerd. Uiteindelijk wilde hij het wel doen, als uitzondering
Mijn reactie zou zijn geweest oke doei! je hoeft voor mij geen uitzondering te maken.
Zolang je met een nieuw setje banden aankomt zijn deze gewoon Europees gekeurd.
Als je nou met een 2e hands uitgedroogd setje aankomt met nog 3mm is het verhaal anders..
iets met in bescherming nemen van je klanten...
Als ik een loodgieter bel omdat mijn afvoer verstopt zit gaat die toch ook niet staan zeveren over dat hij dat gootje niet heeft aangelegd?

voor de mensen die zeggen je neemt toch ook geen frikandellen mee naar de snackbar:
een bandje wisselen op een lichtmetalen velg kost ongeveer een tientje. de garage pakt dus 4 tientjes voor het wisselen van een setje banden. is maximaal een uurtje werk. er gaat misschien 2.50 af voor het balanceerlood niet genoeg? dan vraag je toch lekker 12,50 per band... 8)7

Mijn bakkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11-07 12:42
quantumgq schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:11:
Garage's zijn altijd van dat je maar dure A merk banden moet kopen, je scheel betalen voor die dingen aangezien je altijd de volle pond + extra moet betalen en dan ook nog lekker veel geld rekenen voor het eromheen lepelen.
Hier wel uitkijken. Volk dat het goedkoopste van het goedkoopste onder de auto pleuris is een gevaar op de weg. Je hebt wel direct profijt van (bepaalde) A merken. Ooit had ik ook goedkopere. Slippende banden bij optrekken als het nat was, luid, onregelmatige en snelle slijtage. Het setje dat ik nu heb voor €380 is wel aan de prijs, maar het is een totaal andere wereld.

Om terug te komen op het topic; garagehouder moet begrijpen dat hij een service verkoopt. Hij loopt idd marge mis als iemand zijn eigen banden meeneemt, en dat is zijn afweging. Of kosten voor het plaatsen en uitlijnen zijn winstgevend, of hij verkoopt banden inclusief service pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-07 15:07
In de laatste 6 reacties wordt op jaren oude opmerkingen gereageerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Laatst online: 06-06-2024
Een monteur is toch eventjes bezig met 4 stuks banden vervangen, in die tijd had ie ook :

Een olie beurtje kunnen doen voor een klant die wel onderdelen betaald.
Nieuwe remblokken plaatsen voor een klant die wel die onderdelen betaald
Uitlezen en diagnose stellen van een probleem, voor een klant die dat gerepareerd wil hebben
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een monteur kost zo 35 euro + per uur, en dan moet er nog een pand, gereedschap, machines etc betaald worden. Dan kun je die monteur bandjes laten draaien voor iemand die ze zelf meeneemt en een paar euro winst halen. Die winst ben je trouwens al kwijt door die paar minuten dat je met de klant praat omdat je ook iets beters kan doen in die tijd als garagehouder. En misschien heeft die klant wel kutbanden mee en komt ie de volgende dag terug omdat ze trillen.

Ik snap wel dat veel garages niet willen dat je zelf met banden aan komt zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diablo_GT
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-07 00:18

Diablo_GT

nbx

Maar owweee als je aan mijn inkomen komt. 😂

nbx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:44
Dirk33 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 21:50:En misschien heeft die klant wel kutbanden mee en komt ie de volgende dag terug omdat ze trillen.

Ik snap wel dat veel garages niet willen dat je zelf met banden aan komt zetten
Hier zit denk ik de kern van het verhaal. Die garage heeft toch een verantwoordelijkheid nadat hij die banden erop heeft gelegd. Stel ze rollen eraf omdat het rotzooi is en iedereen in die wagen komt om na 2 dagen staat toch de politie bij m op de stoep. Dat wil je gewoon niet op je geweten hebben. Hetzelfde dat ik geen apparatuur van klanten aan ga sluiten met CEE63A stekkers welke ze zelf leveren gekocht via hongswangexpress gekocht. Wat geld betreft staat de Kwikfit bij ons buiten het leasewisselseizoen tussen 8.00u en 11.00u vaak stil met 2 á 3 man dus voor hun zou het wel een leuke meepakker zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-07 00:37

shicomm

<***>

Heb het al vaker meegemaakt... de meeste garages zetten me net iets teveel marge op de banden en er is nooit over te praten...
Nu ben ik overgestapt naar een site die me de banden verkoopt en een aantal garages heeft waar de banden niet alleen kunnen worden bezorgd maar ook gemonteerd en opgeslagen.

Het scheelt sowieso al veel geld bij het aanschaffen van de banden en ik kan vooraf een keuze maken welke garage het spul er op mag zetten en tegen welke prijs.
Iedereen blij want de garages halen er vaak nieuwe klanten uit voor ander werk.
Het kan dus wel degelijk zonder gedoe..

I live in darkness , i exist in the shadow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Naast een onnodige kick van een topic dat al ruim 2 jaar oud is, gaat het ook nog eens telkens flink off-topic. Dit topic gaat daarom op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.