Portablelizing, een woord dat staat voor het draagbaar en werkend maken van een gameconsole.
Er zijn vele forums vol met mensen die een spelcomputer van vroeger en heden zo compact willen maken dat die draagbaar wordt.
Dit houdt in :
- Een behuizing die je zelf maakt met behulp van veel fantasie
- Het aanpassen , uitsnijden, opnieuw bedraden van het console.
- Een scherm
- Geluid en speakers
- Oplaadbare accu, al zie je ook veel portabels zonder accu maar gewoon via netstroom
Vele voor me hebben dit al gedaan van de Atari tot de Xbox 360.
Het leek me leuk om dit avontuur te delen, zodat er misschien andere geprikkeld worden door deze retro nostalgie te herbeleven maar dan in de palm van je hand.
Een veel voorkomende vraag is :
" Waarom zou je een N64 in een Gameboy behuizing doen? Mijn PC/Gameconsole/Ipod/PSP/Smartphone kan dit allang afspelen! "
Nou, ten eerste is het een leuke uitdaging, je leert er veel van.
Originele hardware is toch beter en leuker dan een emulator
Ik heb hiervoor al de Gameboy Reloaded gemaakt.
Op youtube kan je er een filmpje over vinden
Die gameboy heeft het nieuws gehaald op techwierd.com, Engadget.com, Hackaday.com en nog wat andere. Hij is ondertussen op ebay al verkocht.
Ik zal alles wat er nodig is om te weten plaatsen, waar je het koopt, wat je moet doen , schemas die nodig zijn erbij plaatsen.
Ik start dit topic hier, omdat ik het nog niet eerder heb gezien op GOT, and portablelizing langzaam doodbloed door alle smartphones en emulators
De Gameboy 64, deze ga ik maken met de behuizing van de Gameboy Classic uit 1989.
Deze is hopelijk ruim genoeg om alles er in te krijgen.
Je haalt al een classic gameboy van marktplaats voor 5 a 10 euro, een defecte is natuurlijk ook geen probleem. je hebt alleen de behuizing nodig.
Let wel dat je een batterij klepje erbij hebt zitten als je de aankoop doet.
Een spel erbij is handig omdat we deze behuizing ook nodig hebben om de cartridge slot te vullen.

Strip de gameboy van alle schroefjes en onderdelen en dremmel / schuur hem helemaal kaal
Dat het gat bij het scherm nu zo slecht uitgesneden is is helemaal geen probleem.
Later vijl je dit bij en er komt aan de voorkant toch een nieuw plastic voorscherm met geverfde rand.
Ook de achterkant hollen we uit
Nu eerst maar is zien of dit topic erdoor komt voordat ik meer ga plaatsen
[ Voor 3% gewijzigd door I_am_akira op 11-04-2013 14:57 ]