kpn glasvezel met eigen router en interactieve tv.

Pagina: 1
Acties:

• Gratje
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik krijg over een tijdje mijn glasvezel aangesloten.
nu wil ik de experiabox elimineren en er een eigen router neerzetten (Asus RT-AC66U)
vanuit mijn genexis modem wil ik naar een managed switch toe.
die mijn signaal opsplitst naar TV en internet.
TV en internet gaan via een losse poort naar de TV en router in de huiskamer.
1 tv gaat naar de bovenverdieping.
nu moet ik via mijn router weer aan internet boven zien te komen.
Dit kan door een directe kabel vanuit de router naar de bovenverdieping te trekken, en daar via een andere managed switch het internet weer verdelen naar de andere bovenkamers.
maar is het ook mogelijk om een een kabel vanuit de router terug te sturen naar de managed switch in de meterkast. en dit signaal + het signaal van de TV weer naar boven sturen. en daar pas opsplitsen.
zie afbeeldingen voor een plaatje bij het praatje (snelle paint actie)

Optie 1
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~gratje/OPTIE2.png

Optie 2:
Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~gratje/OPTIE1.png

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:06
Gaat je niet lukken.
Zonder experiabox geen internet,tv,telefoon.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

tafmaf schreef op donderdag 04 april 2013 @ 21:57:
Gaat je niet lukken.
Zonder experiabox geen internet,tv,telefoon.
Dat is niet waar. Dit kan wel degelijk gaan werken.

KPN levert de diensten in verschillende VLANs aan, en je moet die uit elkaar trekken met het juiste apparaat. De telefonie móet via de Experiabox, het Internet via een router die PPPoE doet en TV kan volgens mij direct.

Zie http://netwerkje.com/, Mikrotik RB2011UAS-2HnD-IN KPN configuratie, Experiabox voor bellen, andere router voor netwerk, Eigen router gebruiken dan die van KPN?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ja precies, dat kan zeker. Beide manier zullen werken, je moet alleen even goed opletten met de vLAN tagging, en natuurlijk spanning tree e.d. uitzetten.

Overigens moet je wel even nakijken of je ASUS router PPPoE ondersteund, anders kun je geen internetverbinding leggen.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Gratje
  • Niet online
Als het goed is ondersteund de router het.
Welke vlan krijgt de 'retour' van de router naar de switch?
Want die optie scheelt 1 kabel omhoog trekken.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Allereerst excuus voor de verwarring die mijn vorige post wekte. Alleen optie 1 is in jou geval mogelijk, je hebt maar '1 IP, dus er mag maar een apparaat van de FTU een IP krijgen, wat dus de router is,

De VLANS zijn ingedeeld als volgt:

4 - IPTV
6 - Internet
7 - Telefonie

Dus dat betekent dat je bijvoorbeeld poort 1 van je switch op FTU aansluit, hierop tag je VLAN 4,6 en 7

Op poort 2 doe je je router, hierop zet je vlan 6 op untagged
Op poort 3 zet je vlan 4 EN 7 op tagged, hierop sluit je de experiabox aan, die je vervolgens weer op je telefoon en TV aansluit.

De PPoE gegevens voor je router zijn als volgt: AA-AA-AA-AA@direct-adsl (Vervang AA... door het MAC adres van je experiabox) met als wachtwoord: kpn

[ Voor 4% gewijzigd door ShadowAS1 op 05-04-2013 10:28 ]

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

• Gratje
  • Niet online
ik wil juist mijn TV ook over de switch rechtstreeks naar de tv laten gaan. zodat ik experiabox helemaal niet nodig heb. want telefoon wordt niet aangesloten.
Maar hoe krijg ik dan vanaf de router het internet weer terug naar mijn switch. en dan samen met de TV weer over 1 draad naar boven? zodat ik daar met een andere switch het signaal weer kan splitsen naar TV en computer/internet.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je zal met een "tagged" port (ookwel Trunk) genoemd aan de slag moeten. Dan kan je meerdere VLANs over 1 port knallen!

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Gratje schreef op vrijdag 05 april 2013 @ 12:33:
ik wil juist mijn TV ook over de switch rechtstreeks naar de tv laten gaan. zodat ik experiabox helemaal niet nodig heb. want telefoon wordt niet aangesloten.
Maar hoe krijg ik dan vanaf de router het internet weer terug naar mijn switch. en dan samen met de TV weer over 1 draad naar boven? zodat ik daar met een andere switch het signaal weer kan splitsen naar TV en computer/internet.
Dat kan niet zomaar, want je moet via PPPoE inloggen op het KPN netwerk, wat je wel kan doen is natuurlijk een apart vLAN aanmaken, laten we zeggen vLAN 20, deze pleur je dan op poort 7 en 8 (bijvoorbeeld) (NB. zorg wel dat hier ook de management interface op zit, anders jat die dadelijk je publieke IP) poort 7 sluit je aan op een van de LAN poorten van je router, en door het IPTV vLAN en je 'LAN' vlan te taggen op de poort waar nu IPTV op zit, kun je ze met een kabel naar boven werken, al moet je ze daar dan wel weer splitsen natuurlijk.

Dan krijg je zoiets als dit: (als ik je goed begrijp)

Afbeeldingslocatie: http://rubenkrauth.nl/files/nw01.png

• Gratje
  • Niet online
plaatje werkt niet :P
maar als ik het goed begrijp heeft IPTV ook de verificatie van de PPPoE nodig? of kan deze rechtstreeks vanuit de managed switch aansluiten op de interactieve kastjes?

[ Voor 63% gewijzigd door Gratje op 08-04-2013 14:16 ]

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Nou, hier dan even een linkje voor het plaatje (werkt voor mij iig :P)
http://rubenkrauth.nl/files/nw01.png

En nee, alleen internet heeft PPPoE nodig. IPTV werkt met multicast, en telefonie meldt zich aan bij SIP via de Experiabox

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowAS1 op 08-04-2013 14:34 ]

• Gratje
  • Niet online
super, ga ik even kijken hoeveel draden ik nu precies moet gaan trekken.
maar via de SIP van de experiabox. maar ik wil juist de experiabox niet gebruiken.
nog steeds een probleem? want ik zie die box niet in jouw plaatje.
en router moet dus vlan ondersteunen? Asus RT-AC66U ondersteund dit? met of zonder custom FW.

[ Voor 139% gewijzigd door Gratje op 08-04-2013 14:51 ]

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Router hoeft geen VLANs te ondersteunen.

Je kan de WAN port van je router koppelen aan een port op je managed switch met VLAN 6, untagged.

De LAN kant van je router kan je aansluiten op dezelfde managed switch in VLAN.... 100 (ook untagged) ofzo.

Dan kan je daarna VLAN 4 (IPTV) + VLAN 100 doorsturen (beide tagged) naar je tweede verdieping waar een volgende managed switch staat.

Hier configureer je de juiste switchporten waar zij IPTV of Internet op moeten ontvangen, als untagged porten.

• Gratje
  • Niet online
alles is me duidelijk. maar leg denk ik toch stiekem nog een extra draadje, voor eventuele toekomstplannen.

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Zolang je geen telefonie gebruikt (wat ik van jou begreep) hoef je de experiabox ook niet te gebruiken. Mocht je wel telefonie gebruiken, dan MOET je de experiabox daarvoor gebruiken. Omdat KPN hun SIP gegevens niet geeft.

Pagina: 1