Experiabox voor bellen, andere router voor netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Seraph1987
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-11 20:35
Hallo,

Mijn situatie is als volgt: Internet & bellen van KPN via een Speedtouch 780 (100mbps ethernet en geen wireless n).
In het lokale netwerk wordt veel gebruik gemaakt van een gedeelde hardeschijf, daarom zou een gigabit netwerk erg fijn zijn. Ook het draadloze bereik en de snelheid laat te wensen over.

Ik ben er inmiddels achter dat de experiabox niet volledig vervangen kan worden, zelfs niet als een alternatief ook adsl2+ heeft omdat de SIP-gegevens afgeschermd zijn. In wat andere topics las ik dat het mogelijk is om een router er naast te hebben als de IP domeinen gescheiden blijven.

Heeft het nut om een gigabit router,met wireless n, aan te schaffen of blijft het thuisnetwerk ook dan nog gelimiteerd aan de 100mbps (internet is niet relevant). Ik heb cat 6 kabeltjes voor de pc's-router.

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:13
Ja, dat heeft zeker nut. En nee, als je het goed aansluit heb je een intern gigabitnetwerk, met een 100mbit upload naar je modem.

Wij hebben dezelfde setup hier gehad, waarbij alleen het internet (WAN) gedeelte 100Mb/s had. Intern alles op 1000 Mb/s.

• Seraph1987
oke prima, dan ga ik dat doorzetten.
Bedankt voor je reactie

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Het beste kan je bij die extra router alleen gebruik maken van de zogeheten LAN porten. Dit zodat je maar 1 IP "domein" houdt en daardoor maar éénmalig NAT portforwards hoeft toe te passen indien nodig.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Hoeveel bel je? Je kan natuurlijk ook je telnr naar Budgetphone oid porteren en zelf een losse ata plaatsen, en de dsl verbinding puur voor t internet gebruiken. (En dus je eigen router-naar-keuze)

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Gigabit switch op de lan poort van de experia box aansluiten en klaar ben je.
Al het interne verkeer wordt via de Gigabit switch afgehandeld en het externe verkeer loopt via de 100Mbps link naar de router.
Voor de rest blijft de werking van de router het zelfde (dhcp server, port forwards etc)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Seraph1987
Ik heb een TP link gekocht en aangesloten. Hij zit nu LAN poort- LAN poort met de experiabox met de dhcp server uitgeschakeld waardoor hij fungeert als switch. Hij heeft een intern ip onder de dhcp standaard uitgaves van de experiabox. Upnp staat uit in de tp link.

Het werkt op zich prima maar er zijn wel wat instabiliteitsprobleempjes. Ik hoop dat ze eenmalig zijn. Zoals een MTU probleem op de xbox (beide routers kort van de stroom gehad en het werkte daarna). De TP link staat genoodzaakt op mixed bgn modus en ik geloof nog op AES maar dat kan zijn veranderd in tkip.

Beneden is het bereik super (maximaal) op de hemelsbreed verst gelegen kamer boven geeft hij nog 3 streepjes.
Net als net erbuiten. Het laden van websites is echter een ramp op de kamer en maar gaat nagenoeg direct net buiten de kamer. Er staat alleen een gips muurtje met een CRT tv tussen. Ik heb al zitten wisselen tussen 1-6-11 channel en wifi-n-only maar dat lijkt niet echt te werken. De 3 antennes staan parallel haaks op de kamer boven (ongeveer 45 graden verticaal).

Gek genoeg komt soms het oude wifi-netwerk even online en dan ligt de nieuwe wifi eraf. In de configuratie van de experiabox staat de wifi echter uit. (interface niet enabled).

Mis ik nog iets wat de instabiliteit kan veroorzaken?

Edit: Ik zie dat de firmware van mei 2011 is, dus die werk ik sowieso even bij naar april 2012(meest recent)
Edit 2: De daadwerkelijke snelheid op de kamer boven is sinds de firmware zoals je zou verwachten bij 3 streepjes. Het signaal blijft echter soms geheel weg vallen

[ Voor 8% gewijzigd door Seraph1987 op 15-08-2012 22:02 ]

• Seraph1987
Heeft het nut als ik de experiabox (mindere specs) ook het wifi laat uitzenden als hij direct naast de tp link staat om wat meer stabiliteit te creëren of gaan ze elkaar alleen maar storen ook al zijn het verschillende kanalen? De experiabox zou de wii en een laptop van b/g signaal kunnen voorzien en de tp link op n only zetten.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Seraph1987 schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:17:
Heeft het nut als ik de experiabox (mindere specs) ook het wifi laat uitzenden als hij direct naast de tp link staat om wat meer stabiliteit te creëren of gaan ze elkaar alleen maar storen ook al zijn het verschillende kanalen?
Dat zou ik niet doen als ze dicht (lees: naast) elkaar staan opgesteld. Het kan wel als er een afstandje tussen zit. Maar je schrijft:
De experiabox zou de wii en een laptop van b/g signaal kunnen voorzien en de tp link op n only zetten.
Dan kan je het weer wel doen. Als je 802.11n gebruikt op de 5Ghz band dan is dat een prima plan, zelfs als ze naast elkaar staan.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Seraph1987
hoe voorkom ik dat een laptop/telefoon geschikt voor wireless dan niet de b/g pakt? moet ik per apparaat dan instellen welke frequentie ze moeten pakken, dat zou namelijk vervelend zijn als die apparaten buitenshuis wel op 2,4gHz moeten.

Edit: met behulp van inSSIDer 2.1 zie ik dat de TP link channel 1+5 uitzendt. Verder is de buurt beperkt tot 2,4gHz en is de 5 helemaal schoon.

[ Voor 23% gewijzigd door Seraph1987 op 15-08-2012 22:15 ]

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ander SSID gebruiken? :P

Verwijderd

Dat heeft geen zin. Je moet een ander kanaal gebruiken.

Met 2x hetzelfde SSID op hetzelfde kanaal gaat het fout. Alle andere combinaties kunnen wel (maar hetzelfde kanaal vlak naast elkaar, is sowieso af te raden.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 23:00:
[...]

Dat heeft geen zin. Je moet een ander kanaal gebruiken.
Que :?

Stel op je clients alleen de gegevens in voor de SSID naar keuze (e.g. WIFI_BG óf WIFI_N) en je probleem is opgelost? :?

Verwijderd

N kan ook 2.4ghz zijn. Als je het hebt over alleen 5ghz N dan heb je wel gelijk.

• Seraph1987
Als ik andere SSID's hanteer tussen de verschillende frequenties, blijven ze dan wel in het zelfde netwerk. Netwerk als in benaderbare bestanden?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ja.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Seraph1987
Mooi, dan ga ik daar morgen mee aan de slag.
Edit: Helaas ondersteunt de tp-link geen 5Ghz dus dat hele verhaal gaat niet op, zonde.

Inmiddels heb ik al veel zitten zoeken naar de oorzaak van het feit dat het netwerk telkens als onbekend wordt bestempeld. Het moet mijn inziens te maken hebben met de router+switch combinatie. Er is wel internet, en ik kan hem privaat maken door netwerkdetectie elke keer handmatig in te schakelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Seraph1987 op 17-08-2012 09:40 ]

• Seraph1987
Het interne netwerk blijft met regelmaat als onbekend/unidentified bestempeld waardoor er geregeld handmatig de adapter moet worden her-ingeschakeld en het onbekende netwerk voorzien van netwerkdetectie.
Ik heb zowel de router als de 'switch' router een paar maal herstart, de hele installatie opnieuw gedaan maar het probleem blijft. De experiabox is nauwelijks in te stellen. In de TPlink staat dhcp uit, heeft een vast ip toegewezen gekregen buiten de verwachte waardes voor de experiabox. Ook Upnp en de firewall van de tplink zijn uitgeschakeld. De wireless loopt via ethernet poort 1 waar de tp link in is geplugd.

Hoe krijg ik het stabiel?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Klinkt als een probleempje op de computer zelf en niet zo zeer in de netwerkconfiguratie. Post eens je 'ipconfig /all' op het moment dat windows wel weet wat het netwerk is, en wanneer windows het niet weet.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Seraph1987
kan ik doen als je denkt dat je er iets aan hebt, het probleem is namelijk aanwezig op 2x desktop en 2x laptop.

welke gegevens wil je precies zien of zal ik de hele lijst posten?

Edit: onbekend

[ Voor 25% gewijzigd door Seraph1987 op 22-08-2012 22:27 ]

• Seraph1987
De experiabox vertoonde keuren met het verstrekken van ip's, het leek alsof er maar een beperkt aantal adressen vergeven konden worden. Hoewel iedereen tegen het instellen van een dubbele NAT is heb ik het toch maar gedaan omdat de switch de enige is die wifi verstrekt.

Op dit moment staat de Upnp van de experiabox uit, verder is er niet zo veel te configureren. In de TP link staat de firewall uit, Upnp aan (zinvol voor de xbox), Wifi aan, DHCP aan en de verbinding experiabox-tplink gaat nu LAN-WAN. Het internet is direct super stabiel (geen wegvallen, geen 1-2 minuten delay bij het initialiseren na bijvb opstarten pc) en de xbox en telefoons krijgen nu wel gemakkelijk verbinding. Geen onbekend netwerk meer gehad sindsdien.

Ik probeerde eerst de TP-link adressen uit te laten delen in het zelfde domein maar dan tot .69 (.70 begint experiabox) maar dat lukt niet, waarschijnlijk omdat hij in de WAN geplugd zit maar het experiabox subnet heb ik toch niet nodig dus ik heb het maar zo gelaten.
Pagina: 1