Eigen router gebruiken dan die van KPN?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Discover
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:57
Hoi allemaal,

Graag wil ik deze router aanschaffen)http://tweakers.net/price...x-b-(intl-interface).html Momenteel gebruik ik de KPN ST780 en ik kan het zelf niet beheren en heb helamaal geen recht op :'( . Soms reset hij zichzelf en ik vind het echt vervelend. Ik vraag me af of de nieuwe router normaal zou functioneren zonder problemen

Wat ik bedoel met "normaal functioneren" is dat sommige zeggen dat je geen andere router mag gebruiken dan die van KPN want anders zal de telefoon (bellen enz.) niet werken. Klopt dat?! :X

Graag wacht ik op uw reactie
Bedankt.

[ Voor 6% gewijzigd door I-Discover op 09-08-2012 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Gewoon als bridge instellen en een goeie router erachter die alles afhandeld is het gemakkelijkste. Ik heb zelf een TP-Link achter mijn glasmodem, maar in principe werkt dat hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piebas
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:36
Dat gaat zeer waarschijnlijk niet lukken omdat je het kpn-modem nodig hebt om de verbinding op te zetten (xDSL) en als je ook telefonie hebt via deze verbinding staan de benodigde gegevens ook in het modem, deze krijg je niet van kpn.
Zoals hierboven vermeld kun het het wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Discover
Bartjezz schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 18:24:
Gewoon als bridge instellen en een goeie router erachter die alles afhandeld is het gemakkelijkste. Ik heb zelf een TP-Link achter mijn glasmodem, maar in principe werkt dat hetzelfde.
Bedankt maar hoe moet ik dat doen? :/

[ Voor 3% gewijzigd door I-Discover op 09-08-2012 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Met DSL is 't soms tricky om een eigen modem te gebruiken. Met glasvezel is 't vrij simpel.

Lang verhaal kort bij DSL: als je alleen internet gebruikt kan het. Als je ook telefonie en/of iptv hebt (en wilt gebruiken), kan 't niet. Bij glasvezel kan 't, omdat dat zo leuk op ethernet gebaseerd is, sowieso.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 11:34
CyBeR schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:04:
Met DSL is 't soms tricky om een eigen modem te gebruiken. Met glasvezel is 't vrij simpel.

Lang verhaal kort bij DSL: als je alleen internet gebruikt kan het. Als je ook telefonie en/of iptv hebt (en wilt gebruiken), kan 't niet. Bij glasvezel kan 't, omdat dat zo leuk op ethernet gebaseerd is, sowieso.
Waarom zou dat bij DSL niet kunnen? Toegegeven, bij dsl is alles ppp-based, waardoor je ook je ppp tunnel nog zal moeten termineren, maar als het pppoe is is het verder niet heel veel anders? Toegegeven, ik weet niet welke/hoeveel providers in Nederland PPPoE gebruiken, en welke PPPoA...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Freeaqingme schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:06:
[...]

Waarom zou dat bij DSL niet kunnen? Toegegeven, bij dsl is alles ppp-based, waardoor je ook je ppp tunnel nog zal moeten termineren, maar als het pppoe is is het verder niet heel veel anders? Toegegeven, ik weet niet welke/hoeveel providers in Nederland PPPoE gebruiken, en welke PPPoA...
Nja, als je een PPPoE-verbinding hebt (die heb je sowieso met VDSL, met ADSL is de kans flink kleiner) kun je, in theorie, dezelfde omweg gebruiken als met glasvezel: de vlans uitsplitsen. En dan hopen dat de experiabox ook werkt op z'n ethernetverbinding. (Ik weet niet of vdsl/glasvezelexperiaboxen hetzelfde ingesteld zijn of dat ze verteld is dat ze vdsl of ethernet moeten doen.) Dit valt onder 'hoogst tricky'*.

Maar de meeste ADSL-verbindingen hebben PPPoA, en dan zou ik niet weten hoe je de vlans (die je dan ook niet strict gezien hebt) zou moeten uitsplitsen.

Ik gebruik zelf een TG789vn (standaard) om de VDSL te bridgen naar ethernet en dan m'n normale router (een Juniper SRX) PPPoE te laten doen. Maar ik gebruik geen telefonie/iptv dus daar zelf geen ervaring mee.

*) En ik zou zelfs willen zeggen voor normale stervelingen nagenoeg onmogelijk :P

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeR op 09-08-2012 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:00

mrc4nl

Procrastinatie expert

Piebas schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 18:29:
Dat gaat zeer waarschijnlijk niet lukken omdat je het kpn-modem nodig hebt om de verbinding op te zetten (xDSL) en als je ook telefonie hebt via deze verbinding staan de benodigde gegevens ook in het modem, deze krijg je niet van kpn.
maar in de webinterface/admin gedeelte kan je toch de gegevens inzien?
ik wil zelf ook graag die oude experia box wegdoen. en het eigen netwerk beetje kunnen beheren.
wel gaat de telefonie stekker in dat ding. geen idee of dat nodig is.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GBlzPrGV7SYvIp8k0ckaZLgI/full.png

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 10-08-2012 13:49 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:07

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De gebruikersnaam en wachtwoord boeit zelfs niet eens. Je kunt gewoon "kpn" gebruiken als 't moet.

Probleem is dat KPN de SIP inloggegevens (voor telefonie) en instellingen voor TV niet vrijgeeft. Als je dus die diensten afneemt van KPN zit je heel fijn aan je experiaboxje vast :)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

strandbal schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:51:
De gebruikersnaam en wachtwoord boeit zelfs niet eens. Je kunt gewoon "kpn" gebruiken als 't moet.

Probleem is dat KPN de SIP inloggegevens (voor telefonie) en instellingen voor TV niet vrijgeeft. Als je dus die diensten afneemt van KPN zit je heel fijn aan je experiaboxje vast :)
We hebben geen iptv.De router heeft wel voip.Werkt dat ook met standaard dect telefoons, of is het een normale telefoonaansluiting waar geen gegevens voor nodig zijn? Er word gebruik gemaakt van een splitter dus vandaar...

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 10-08-2012 13:57 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De modem maakt er een normale aansluiting van ja, maar dat stukje waar de modem met de SIP-centrale van KPN lult is een ander verhaal. Daarvoor is informatie nodig die kpn je niet geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

CyBeR schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 14:01:
De modem maakt er een normale aansluiting van ja, maar dat stukje waar de modem met de SIP-centrale van KPN lult is een ander verhaal. Daarvoor is informatie nodig die kpn je niet geeft.
dus ik zou het sip gedeelte aan kpn moeten overlaten en het dsl/internet wel in een andere dsl modem/router kunnen stoppen.

een wlan router+ gbit lan erachter hangen is ook een optie
de voornaamste reden is dat de experia box wlan heeft en zuslief veel online films kijkt (free tv project ofzo)wat een groot deel van de benodigde bandbreedte opslurpt.met een eigen router kan ik de download snelheid inperken, zo kan ik zelf ook nog fatsoenlijk gamen.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Discover
Mijn verhaal is precies hetzelfde verhaal als @mrc4nl,

Is er nog een oplossing beste mensen? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Discover
Waarom kan ik de KPN Eperiabox niet zelf beheren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

I-Discover schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 19:01:
Waarom kan ik de KPN Eperiabox niet zelf beheren?
Omdat dat niet mag van KPN. :(

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Discover
En als ik zelf dezelfde router/modem koop dan, dan heb ik de gegevens nodig dus :'( ?

[ Voor 8% gewijzigd door I-Discover op 10-08-2012 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

I-Discover schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 19:06:
[...]

En als ik zelf dezelfde router/modem koop dan, dan heb ik de gegevens nodig dus :'( ?
Ja... heb je de rest van de berichten hier wel gelezen? :P

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Discover
webfreakz.nl schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 19:48:
[...]

Ja... heb je de rest van de berichten hier wel gelezen? :P
Ja, ik heb wel gelezen en goed begrepen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Als je je eigen router wilt gebruiken, moet je zorgen dat je een router met een WAN aansluiting erop aansluit. Laat de WAN zijde doormiddel van de DHCP server in je Experiabox een adres toewijzen, en stel dan gewoon je router in zoals je maar wilt. Zorg wel dat je een andere ip-range pakt dan je Experiabox gebruikt, anders kun je nog weleens ip-conflicten krijgen. Heb ik zelf op deze manier ook vaak zat gedaan. De telefoon en eventueel ip-tv via de experiabox laten gaan, en het internet/netwerk via een TP-link (WR1043ND meestal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

En toen had je dubbele nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-Discover
Bartjezz schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 20:37:
Als je je eigen router wilt gebruiken, moet je zorgen dat je een router met een WAN aansluiting erop aansluit. Laat de WAN zijde doormiddel van de DHCP server in je Experiabox een adres toewijzen, en stel dan gewoon je router in zoals je maar wilt. Zorg wel dat je een andere ip-range pakt dan je Experiabox gebruikt, anders kun je nog weleens ip-conflicten krijgen. Heb ik zelf op deze manier ook vaak zat gedaan. De telefoon en eventueel ip-tv via de experiabox laten gaan, en het internet/netwerk via een TP-link (WR1043ND meestal)
Ik heb vandaag de [b]TP-Link Router TL-WR1043ND http://www.4launch.nl/shop/get/p-4-productid-097520 besteld
Bedankt voor de info :) . Kunt u a.u.b de (uitgebreide) stappen hier plaatsen?
i would appreciate if you could d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door I-Discover op 10-08-2012 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

I-Discover schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 21:07:
[...]
Kunt u a.u.b de (uitgebreide) stappen hier plaatsen?
i would appreciate if you could d:)b
tweakers.net is geen helpdesk. beetje eigen inzet kan geen kwaad ;)

ik zelf denk dat ik maar een dual band wlan router koop (geen modem)
en het wlan gedeelte op de experia box uitschakel.

maar eerst eens kijken of ik de experia box als defect op kan geven.
wlan internetverbinding via wlan hapert. dan wel dan niet.
edit. t lijk weer allemaal in orde

[ Voor 16% gewijzigd door mrc4nl op 11-08-2012 00:41 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:00
CyBeR schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 23:12:
[...]

Maar de meeste ADSL-verbindingen hebben PPPoA, en dan zou ik niet weten hoe je de vlans (die je dan ook niet strict gezien hebt) zou moeten uitsplitsen.

Ik gebruik zelf een TG789vn (standaard) om de VDSL te bridgen naar ethernet en dan m'n normale router (een Juniper SRX) PPPoE te laten doen. Maar ik gebruik geen telefonie/iptv dus daar zelf geen ervaring mee.

*) En ik zou zelfs willen zeggen voor normale stervelingen nagenoeg onmogelijk :P
Met (bv) een draytek modem kun je PPPoA naar PPPoE translaten.
Ik zet die dingen regelmatig weg bij klanten. Je kan dan gewoon een publiek IP krijgen op een fatsoenlijke router via PPPoE, zonder te hoeven klooien met spoofing of dubbel-nat ellende.
Gewoon PPPoE opzetten vanuit de router, modem 'convert' t naar PPPoA over de DSL.
http://www.tijdhof.com/do...draytek_xDSL_bridging.pdf

Maar idd, dat is voor internet. IPTV ben ik nog nooit tegengekomen (mkb....) en voip kun je ook vergeten (maar ook dat heb ik in de praktijk nog niet meegemaakt)

Overigens weet ik niet hoe iptv over (a)DSL geleverd wordt, vlans is nl niet beschikbaar bij adsl. Enige vergelijkbare manier zoals een vlan scheiding bij vdsl is dan een aparte vc (zoals vroeger ook gebruikt werd bij VoDSL en soms bij pin-over-IP)

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 10-08-2012 23:22 ]

Pagina: 1