Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
QFTMx. Alba schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:39:
[...]
En een inspiratieloze kopie van de Prius...
Ben twee weken geleden van Insight naar Prius gegaan, dus hier wat ervaringen:
- Insight stuk goedkoper, en meer toeters en bellen (achteruitrij-pieper, stoelverwarming, inklapbare spiegels)
- Zitpositie in Prius blijft benauwd, met knieen tegen deurpost en middenconsole, was in de Insight (die smaller is!) toch onspannender
- Prius heeft luxere afwerking
- Beenruimte achter bij Prius is groter (geen kindervoeten meer in mijn rug)
- Prius is stiller en krachtiger
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Signatures zijn voor boomers.
In de Prius II was het meer een indicatie dat je achteruit rijdt (vrachtwagen achtig, maar dan binnen) i.p.v. dat het echt aangaf hoeveel ruimte je nog hebt.Maasluip schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:47:
Achteruitrijpieper is bij een Prius standaard. Bij de II zelfs bijna niet uit te krijgen. Stoelverwarming en inklapbare spiegels ligt aan het optieniveau.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Dan heb ik een ouder type (pool-auto), want hij piept alleen, maar niet om aan te geven of er objecten achter me zitten.Maasluip schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:47:
Achteruitrijpieper is bij een Prius standaard. Bij de II zelfs bijna niet uit te krijgen. Stoelverwarming en inklapbare spiegels ligt aan het optieniveau.
Dat ik zo gewend was aan die functie in de Insight......nu nooit meer blind achteruit inparkeren
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Maar afhankelijk van het optieniveau heb je dan wel weer een achteruitrijcamera.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Verwijderd
Is het heel vreemd als ik hier even om moest lachen?MedionAkoya schreef op maandag 23 maart 2015 @ 00:44:
Helaas Civic Hybrid is...
geen bouwmarkt-auto
geen Ikea-auto.
Bij de specs van de auto wordt 77pk aangegeven, Is dit niet heel krap voor een sedan van 1300 kilo?
- navigatie
- bluetooth
- achteruitrijcamera
- volautomatisch achteruit inparkeren
- keyless entry
- keyless drive
Wat de specs van die andere zijn weet ik niet maar de Comfort heeft in ieder geval niet de hierboven genoemde opties. De Business zal wel navigatie en bluetooth hebben maar wellicht geen achteruitrijcamera, automatisch parkeren en keyless features. Denk ik. Zeker weten doe ik het niet.
77pk is het vermogen van de benzinemotor. Daar komt nog eens het vermogen van de elektromotor bij waardoor het maximaal beschikbare vermogen 113pk is. Gemiddeld voor een auto van dat formaat. De Prius haalt dus ook 0-100 in net iets meer dan 10s op zijn sloffen: gewoon gas op de plank en blazen maar. De 400Nm koppel van de elektromotor is bij stilstand direct volledig beschikbaar, waardoor de Prius echt een stoplichtsprinter is! Mijn huidige C30 D2 (115pk) is een fractie trager op papier - en in de praktijk flink trager omdat het je met een handbak nooit lukt om precies optimaal te schakelen...
[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 23-03-2015 15:09 ]
Ik heb nog een vraag over het vermogen van de Prius, de "gecombineerde vermogen" begrijp ik niet helemaal. Is die gecombineerd vermogen altijd beshikbaar? Wat ik in mijn gedachten heb is, dat de elektromotor bij lage snelheden werkt terwijl de benzinemotor bij hogesnelheden werkt (dus geen elektro). Dus binnen de stad heb je hoge koppel en max vermogen, terwijl je op de snelweg alleen de bezinemotor gebruikt. In dit geval is de auto dus niet vooruit te branden als je op de snelweg wilt inhalen.
Nu rijd ik niet een auto met 300pk onder de motorkop, verre van dat, maar als mijn gedachtegang klopt heb ik wel erg weinig paarden tot mijn beschikking op de snelweg. Of is die elektromotor atijd in werking als ik de gaspedaal intrap?
- Je bent blind.
- Je weet niet hoe een Prius eruit ziet.
Een CVT wagen kan je trouwens beter niet 'planken' maar gewoon rustig het pedaal indrukken. Dan trek je wel iets langzamer op, maar de electro motor wordt efficienter gebruikt.
De wijzen komen uit het Oosten!
Erg bedankt allemaal, aan een Prius had ik nooit gedacht maar het is nu helemaal op de wishlist, Ik ga binnenkort in een 308 en een Prius rijden om te zien welke het gaat worden.
@Thebrute: ik zie genoeg mensen in een Honda Insight of een Civic rijden, maar een Prius heb ik niet gezien. Kan ook aan de zachte prijs van een tweedehands Civic Hybrid liggen, wellicht dat dat mensen meer trekt.
+1Mx. Alba schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 15:04:
Als je bij 120km/u het gas even indrukt voor een inhaalactie dan gaat hij inderdaad lekker loeien. Maar aan de andere kant geeft de Prius je zo een heel mooie "zuinigheidsfeedback". Ik vond de Prius in ieder geval een heerlijke cruise auto. Gemiddeld over de leaseduur heb ik er 1:20 mee gereden, zonder daar al te veel moeite voor te doen. Mooie techniek!
En omdat de motor op toeren moet komen duurt het even voordat je vermogen hebt als je de gaspedaal indrukt. Maar daarna wil die best wel accelereren vanaf de 120km/h.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik heb het in ieder geval nooit hinderlijk gevonden.
[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 24-03-2015 15:49 ]
Nadat ik een Tesla had gereden
Iemand tips waar ik echt op moet letten bij een tweedehands Prius? Kan ik op een makkelijke manier de staat van de accu checken bijvoorbeeld?
Tesla
Als ik een beetje snel google zie ik dat het meest voorkomende probleem bij die jaargang is dat de koplampen het niet of niet goed doen maar dat heb je denk ik vrij snel door.
Maar dat kost wel even tijd om dat op te zetten, dus langs een Toyota dealer gaan is makkelijker.
Maar ik zou me er niet te veel zorgen om maken. Hoe vaak hoor je nu van een HV-accupack dat kapot is? Ik heb er een keer over gelezen en toen bleek het een kapot draadje te zijn.
Gewoon een uitstekend en betrouwbaar middel om van a naar b te komen. ( impliciet zeg ik daar wel wat mee)
diskeltische lurker
Dat is ook heel erg veel maar autorijden is ook vreselijk duur zeker in Nederland.mister_S schreef op donderdag 02 april 2015 @ 20:12:
400 euro maandelijkse kosten? Reken je hier de gemaakte onderhoudskosten bij? Dat is wel erg veel.
Ik rij al jaren tweedehandsjes, de laatste twee kwamen niet onder de 400 euro per maand.
Ze mogen een keer per jaar naar de garage en ze moeten het altijd doen.
Als je alles in een spreadsheet stopt kom je op dit soort bedragen uit.
De afschrijving tikt aan, MRB, verzekering, onderhoud, banden, benzine.
Ik rij al weer 4 jaar in een Auris, daar valt het onderhoud heel erg van mee,
maar hij schrijft toch vrij hard af en sinds 2014 weer 46 euro MRB per maand erbij...
En dan heb ik de cheapste auto per km die je kan rijden zo'n beetje; een lichtgewicht sdi.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ga maar een rekenen; verzekering, MRB, brandstof, onderhoud, afschrijving en alle andere kleine zaken.mister_S schreef op donderdag 02 april 2015 @ 20:12:
400 euro maandelijkse kosten? Reken je hier de gemaakte onderhoudskosten bij? Dat is wel erg veel.
€400,- zit je al snel aan, zeker als iemand een groter aantal km per jaar maakt.
Dan doe je echt iets verkeerds.TheBrut3 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 08:14:
Ik snap echt niet dat mensen met een Honda Hybride onder de 6.0l/100km komen. Zelf zit ik nu op 6.8, in de winter op 7.0 en in de zomer op 6.5. Als ik héél erg mijn best doe misschien nog 6.3 maar minder lukt me echt niet! Betreft een CRZ.
In de winter haal ik met een honda insight tussen de 5 en 5.6l/100km en zomers zit ik tussen de 4.5 tot5l/100km.
Dit met eco stand uit en gewoon gas erop.
omdat het kan!
Van mei 2009 tot april 2013 een HCH gereden, 121003 km, overall gemiddelde 5l/100km. In de zomer was dat tussen 4,5 en 5, in de winter tussen 5 en 5,5.
Hoogste verbruik tijdens vakantie naar Zuid-Frankrijk, met twee fietsen op de trekhaak met 130km over de tolwegen: 7l/100km gemiddeld
Laagste verbruik: zomer 2012, dagelijks op en neer over de A12 tussen Arnhem en Utrecht: 4,5l/100km gemiddeld.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
Ah OK, de algehele kosten gedeeld door aantal maanden in bezitbouwfraude schreef op donderdag 02 april 2015 @ 22:47:
[...]
Dat is ook heel erg veel maar autorijden is ook vreselijk duur zeker in Nederland.
Ik rij al jaren tweedehandsjes, de laatste twee kwamen niet onder de 400 euro per maand.
Ze mogen een keer per jaar naar de garage en ze moeten het altijd doen.
Als je alles in een spreadsheet stopt kom je op dit soort bedragen uit.
De afschrijving tikt aan, MRB, verzekering, onderhoud, banden, benzine.
Ik rij al weer 4 jaar in een Auris, daar valt het onderhoud heel erg van mee,
maar hij schrijft toch vrij hard af en sinds 2014 weer 46 euro MRB per maand erbij...
In België staan er een 10-tal, beginnende van 9000 euro
Beetje broodje aap inmiddels. Metallic lak is relatief gezien goedkoper in de lease, maar het blijft een meerprijs. En bij de grote lease maatschappijen maakt het niets uit of de kleur Oranje of Zwart is. Identiek maandbedrag.manzonderdas schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:06:
Beperking van leasewagens? Veel maatschappijen hebben een hogere prijs voor alles wat niet grijs of zwart is. Waarschijnlijk zijn veel priussen ex-lease van de tijd dat bijtelling nog laag was?
In België staan er een 10-tal, beginnende van 9000 euro
2010+?mister_S schreef op zondag 28 juni 2015 @ 19:45:
Als ik de budget stel op 12500 en bouwjaar op 2010+, kom ik ze amper tegen. Het viel me alleen op dat het voornamelijk zwart of zilver is. Misschien stellen de mensen die verkopen de prijs van een witte hoger in omdat er meer vraag naar is.
De Prius III bestond al in 2009.
Trein?
Er staan 54 witte Prii op Toyota.nl in de occasion hoek. Op vetos 2 witte in Soest.mister_S schreef op zondag 28 juni 2015 @ 19:45:
Als ik de budget stel op 12500 en bouwjaar op 2010+, kom ik ze amper tegen. Het viel me alleen op dat het voornamelijk zwart of zilver is. Misschien stellen de mensen die verkopen de prijs van een witte hoger in omdat er meer vraag naar is.
Ik heb 2 jaar in een V3 met JBL geluidssysteem gereden en dat klinkt wel als een trein hoor. Mooie subtiele bassweergave door de sub (in plaats van het reservewiel. De V3 die ik daarna kreeg had dit helaas niet.mister_S schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 16:15:
Nogmaals bedankt voor de Prius tip, ik heb een 2006 Tech versie gevonden vlakbij en ga binnenkort een testritje maken. Ik heb toch maar voor de Tech editie gekozen, omdat na het lezen van forumposts over de JBL systeem duidelijk werd dat het niet echt veel voorstelt. In de Prius 3 is het blijkbaar veel beter. Dus toch maar voor de achteruit rij camera van de Tech!
Iemand tips waar ik echt op moet letten bij een tweedehands Prius? Kan ik op een makkelijke manier de staat van de accu checken bijvoorbeeld?
Tesla
Laat ik er 2000 voor terugkrijgen bij inruil, dan zit ik op een afschrijving van 1800 per jaar bij 27000 km/jr.
Het probleem is dat ik voor 2000 euro nooit zo'n prima wagen kan vinden, dus waarom zou ik hem weg doen?
[ Voor 13% gewijzigd door TwOkkie op 13-07-2015 14:06 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Mijn post was meer een antwoord op de vraag van mister_S of er iets zinnigs te zeggen is over de afschrijving over 5 jaar._JGC_ schreef op maandag 13 juli 2015 @ 15:37:
Dat is toch met elke auto zo?
Ik heb vorig jaar nog even wat rondgeleurd met mijn auto bij diverse Toyotadealers die mooie Executives met Solar Roof te koop hadden staan. Ik kreeg er bij inruil tegen exemplaren van rond de 12000 tot 14000 tussen de 2200 en 3500 voor terug. Dit is wel met een redelijk dure schade (ca. 1500) over de linkerzijkant waarmee ik door ben blijven rijden. Ik denk dat mijn inschatting van de afschrijving dus wat aan de pessimistische kant zit. Uiteindelijk heb ik het geld in mijn zak gehouden. Zoveel heb ik nou ook weer niet over voor een schuifdak en adaptive CC.
Wat ik wel vrij exact kan geven zijn de kosten voor onderhoud, wegenbelasting en benzine.
[ Voor 7% gewijzigd door TwOkkie op 13-07-2015 16:24 ]
[J|O|R] <- .signature.gz
Dat is altijd zo. Het meest gunstige is om zelf je auto te verkopen (want, je krijgt net wat meer) en om dat zonder inruil een nieuwe te kopen (want je krijgt korting). Als je gaat inruilen doen ze vooral alsof je korting krijgt, dat trekken ze gewoon van je inruil af._JGC_ schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:28:
Particulier ga je er meer voor krijgen, maar is meer moeite.
Bij mijn inruil (VW Lupo 3L) op een nieuwe Toyota Yaris FH werd netjes op de offerte gezet wat de korting was en wat de inruil was. Er zijn dus uitzonderingen. Die korting kreeg ik uiteraard ook als ik niks inruilde en zelf de auto ging verkopen. Eerlijke en heldere communicatie.TheBrut3 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:12:
[...]
Dat is altijd zo. Het meest gunstige is om zelf je auto te verkopen (want, je krijgt net wat meer) en om dat zonder inruil een nieuwe te kopen (want je krijgt korting). Als je gaat inruilen doen ze vooral alsof je korting krijgt, dat trekken ze gewoon van je inruil af.
This footer is intentionally left blank
- Het valt altijd tegen.mister_S schreef op zondag 12 juli 2015 @ 13:36:
Valt er wat zinnigs te zeggen over de afschrijving van een auto na x aantal jaren?
- Als er een nieuw model verschijnt daalt de prijs van de oude. Ik zie het aan mijn Auris uit 2011.
Recente tweedehandsjes waren toen vrij duur, ik kon net zogoed een nieuwe nemen.
Inmiddels zijn zijn de prijzen aardig gedaald voor het oudere model.
Zelfde met de Lexus IS, stond er een voor minder dan 30k op gaspedaal bij een
schadeherstelboer staat hij een week later voor 3k meer bij een dealer.
En rond shoppen helpt, na een paar garages weet je wat ze ongeveer voor inruil willen geven en dan kan
er nog korting van een nieuwe af.
Niet bij alle merken. Zowel een Volvo alsmede een BMW ingeruild met standen rond de 280.000 en een leeftijd van 8/9 jaar, en voor beiden rond de 7K teruggekregen._JGC_ schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:28:
Afschrijving is op een gegeven moment niet meer van toepassing. Inruilen met standen boven de 3 ton wordt uiteindelijk "wit, 3 ton, 2006", en dan wordt zonder de auto te zien een bod van 1500-2000 neergelegd. Particulier ga je er meer voor krijgen, maar is meer moeite.