€8.000 hybride: prius of civic?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me misschien vertellen wat de betere hybride auto is voor €8.000 euro?
Ik vindt persoonlijk de Civic er wat moderner uit zien maar de Toyota is veel bekender en volgens mij ook wat zuiniger.. En weet iemand misschien hoe je de staat van de accu's kunt controleren? Volgens mij is dit de grootste kostenpost voor een tweedehands hybride...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Ik neem aan dat je een Honda Civic Hybrid (HCH) bedoelt, je hebt ook nog de Honda Insight. Voordeel van de Insight boven de HCH is dat je de achterbank plat kan gooien bij de Insight, dat kan niet bij de HCH! Dat was voor mij iig reden genoeg om geen HCH te nemen destijds.

Als de Insight nog niet te vinden is voor onder de 8K, zou ik dus voor een Prius kiezen, ik wil niet de beperking van achterbanken die niet plat kunnen :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

De civic heeft inderdaad zo'n brievenbusje, daar kun je dus niks in meenemen. Prius kun je meer in meenemen dan je zou denken.

Prius is verder altijd een (goede) automaat, hoe zit dat bij een civic?

Toyota zegt dat de hybride accu's een autoleven lang mee gaan, en aangezien je maar een heel klein stukje 100% elektrisch kunt rijden is dat waarschijnlijk echt waar.

Verbruik? Ja, als dat belangrijk is moet je dat echt even een stukje meten. Na 8 jaar is het verbruik wellicht toegenomen ten op zichte van een nieuwe. En de fabrieksopgave haal je al helemaal nooit.

Conclusie: prius.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:26

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik heb 2x Honda Civic hybrids gereden... het 2008 model, en het 2010 model. Beiden zaten op een gemiddeld verbruik van 7 liter op 100km. Dit verbaasde mij wel, dus heb eens gevraagd wat de ervaringen van collega's met dezelfde auto waren, en dit kwamen allemaal uit op hetzelfde verbruik.

Kanttekening is wel dat ik een zakelijke rijder ben, en dat 90% van mijn kilometers snelwegkilometers zijn. Wellicht dat hij in stadsverkeer zuiniger is.

Ik vermoed dat een Prius zuiniger is, aangezien die een ander (geavanceeerder) hybride systeem heeft.

De bank kan niet plat van de Civic, maar om de laadruimte als ' brievenbus' te betitelen gaat me te ver...de kofferbak is behoorlijk groot, maar het is en blijft een sedan natuurlijk. Verder is de automaat een CVT automaat; oftewel gas geven, toeren maken...en dan gaat ie pas vooruit. Voordeel is dat het een gelijkmatige acceleratie is, nadeel is dat hij op 5-6000 toeren blijft janken tot je je je kruissnelheid bereikt hebt. Als je vervolgens de cruisecontrol aanzet dan is het een heerlijk stille, comfortabele reisauto. Ik ben er in 2009 mee naar Montenegro en Albanie op vakantie geweest (2000km enkele reis), en we kwamen uitgerust aan!

[ Voor 37% gewijzigd door DynaMikeY op 02-04-2013 16:26 ]

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:06

-tom-562

Oliesjeik

Volgens mij zit je met 8000 euro net aan de onderkant van de 2e hands hybride markt. Als ik jou was zou ik iets meer sparen, dan is je keus wss een stuk groter

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dat verbruik kan je overigens ook met andere auto's (bijna) halen, misschien ook een optie gezien je dan een zeer ruim budget hebt.

Bijvoorbeeld de Civic 1.4-tjes zijn erg zuinig maar toch vrij vlot als het nodig is, eigenlijk een soort van Eco Warior maar dan niet bok traag. Misschien ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
In principe is een Civic Hybrid gewoon een benzine-auto met te kleine motor, die hulp krijgt van een elektromotor als het even wat te krap is. Bij Toyota is het hybride systeem juist andersom gebouwd: de benzine-motor is gebouwd om efficient op een bepaald toerental te draaien en zolang dat toerental niet bereikt is en er genoeg energie in de accu is opgeslagen draait ie in principe helemaal elektrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er voor de Prius ook kits beschikbaar om hem thuis op te laden (gewoon met de standaard accus)? En hoelang gaan de accu's mee (kwa km stand) en hoe kun je die testen voordat je een prius koopt?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2013 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Heb je uberhaupt zelf al op internet gezocht? Volgens mij zijn de antwoorden op dit soort vragen prima op google te vinden

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Google zegt eigenlijk dat de prius accu's een leven lang meegaat dus er staat nergens hoe je ze kunt testen. Er staat ook nergens of je er toch een stekker voor kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:57
Daarvoor is uiteindelijk toch een prius plug-in gemaakt? google term hiervoor is dus plug-in. zelf rommelen aan elektrische hybride systemen is zonder kennis niet (!) aan te raden, kan dodelijk zijn. zou er geen prius forum zijn waar dit allemaal staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 19:39:
Google zegt eigenlijk dat de prius accu's een leven lang meegaat dus er staat nergens hoe je ze kunt testen. Er staat ook nergens of je er toch een stekker voor kunt maken.
De hybride accu wordt opgeladen door de verbrandingsmotor. hij wordt maximaal 80% geladen zodat hij lang meegaat. Je kunt maximaal ongeveer 2 km rijden zonder de verbrandingsmotor (en dan moet je heel zachtjes met het gaspedaal omgaan).

[google= plug in prius add on] voor de prius II om een extra accu toe te voegen (2000+ euro).

Ik denk dat je meer verdiend door je auto in een verwarmde garage te zetten zodat de motor niet eerst 5 minuten warm moet lopen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
leuk_he schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 22:20:
[...]

De hybride accu wordt opgeladen door de verbrandingsmotor. hij wordt maximaal 80% geladen zodat hij lang meegaat. Je kunt maximaal ongeveer 2 km rijden zonder de verbrandingsmotor (en dan moet je heel zachtjes met het gaspedaal omgaan).
Dat is ook mijn ervaring met de Insight, een volle accu gaat hooguit 2km mee. Ik reed best zuinig met de auto trouwens, 1:18 was wat ik standaard in de warmere maanden reed. In de winter was het iets minder gunstig. Ik reed denk ik 80/20 snelweg/bbk.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

DynaMikeY schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 16:23:
gemiddeld verbruik van 7 liter op 100km.[...]nadeel is dat hij op 5-6000 toeren blijft janken tot je je je kruissnelheid bereikt hebt.
En dat is waar het fout gaat, want de hybride ondersteuning gaat maar tot 4500 toeren ofzo, dus als je half gas geeft ipv het pedaal vloert dan rij je veel zuiniger..

Wel jammer dat ze basically met een software update een paar jaar terug die ondersteuning generfed hebben, die was in het begin krachtiger, maar blijkbaar sleten de batterijen te snel, dus hebben ze die minder krachtig gemaakt, waardoor de motor inderdaad makkelijk de toeren in vliegt.. (was eerst wel anders, lekker met 1200 toeren op de snelweg cruisen (@100), en met 2500 toeren en maximale ondersteuning bij het stoplicht weg 'vliegen' zonder een boel kabaal te maken, nu trap je veel te makkelijk dwars door de ondersteuning heen, waarna je gewoon een gezinsauto van 1200 kg op een 1.3 motortje hebt, wat niet vooruit te branden is, geen voordeel haalt uit het systeem, en dus brandstof zuipt..

Technisch gezien is de Prius beter, maar ik vind hem niet bijzonder fraai..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:51

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

HCH gereden sinds 2009, verbruik over nu 121.000 km was 4,99/100km. Lease, veel snelweg en woon/werk verkeer. Accu na 3,5 jaar onder garantie vervangen. Goede auto, minder "modern" dan een Prius. Gegeven de keuze, met zelfde leeftijd en uitrusting kies ik voor de Honda.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ga eerst eens in een Prius rijden....daar word je niet vrolijk van. Zo zompig. Er is meer aan een auto dan de cijfers. Ga gewoon in allebei rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weet je zeker dat je een 2e hands hybride wilt, en niet een zuinige diesel of LPG bijvoorbeeld?

qua kosten ga je natuurlijk een risico nemen met de accu's tov een welbewezen diesel of LPG waarbij je de kosten redelijk kan inschatten.

Daarnaast is het werkelijk verbruik van hybride's veel te hoog natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2013 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wie gaat in deze hybride rijden? Jij of je moeder? En waar gaat gereden worden?

Een hybride biedt eigenlijk enkel voordeel als je ofwel grotendeels in de stad rijdt, of dagelijks langere tijd in de file zit. Daarbuiten heb je voor minder geld meer auto even zuinig op LPG of diesel (waarbij fiscaal LPG steeds aantrekkelijker wordt).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 22:14
Hangt ook wel wat van het rijgedrag af natuurlijk, gemiddelde leaserijder weet het gaspedaal goed te vinden, wat natuurlijk ook niet al te best is voor het gemiddelde verbruik.

Zie regelmatig de Priusjes en de Civic hybrides me voorbij knallen terwijl ik 120-125 op de cruise control rijd.

Mocht je zelf ook zo'n rijder zijn zou ik toch kijken naar wat anders, afhankelijk van aantal km's per jaar een LPG of diesel.

M'n ouders hebben sinds kort een Yaris hybride, maar zijn wel rustige rijders, waarbij het wel een voordeel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:54

ThunderNet

Flits!

Moet het perse een hybride zijn, of wil je gewoon zuinig rijden?
Prius heeft een CVT-bak en dat is gewoon een ramp, verschrikkelijk geluid. Als je de accu's zelf wilt opladen moet je zoeken naar een Plug-In Hybrid, en die zijn er nog niet zoveel, zeker niet voor 8k

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ik rij dan een auris hybrid, heerlijk wagentje, maar je moet ze niet kiezen vanwege het verbruik.. ik heb 'm ook alleen vanwege de lage bijtelling :)

verder is de techniek prima wat mij betreft, uitstekend voor snelwegritten, waarbij je voornamelijk benzine rijdt. De elektro motor helpt pas echt in de stad voor kleine stukjes of filerijden.

als je commentaar op het geluid wilt geven, doe dat dan op die van honda. Man wat een stofzuiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 03 april 2013 @ 10:59:
Wie gaat in deze hybride rijden? Jij of je moeder? En waar gaat gereden worden?

Een hybride biedt eigenlijk enkel voordeel als je ofwel grotendeels in de stad rijdt, of dagelijks langere tijd in de file zit. Daarbuiten heb je voor minder geld meer auto even zuinig op LPG of diesel (waarbij fiscaal LPG steeds aantrekkelijker wordt).
Mijn moeder, ze wil eigenlijk weer een diesel want ze rijdt 20.000+ km per jaar. We zijn verkeerd geïnformeerd want we dachten dat deze auto's na 2014 nog wegenbelastingvrij zouden blijven, dit is niet zo... Maar misschien omdat het toch benzine auto's zijn valt het bedrag nog wel mee. Het grootste probleem is dat we familie 200km verderop hebben wonen en dat het reizen heen en weer te duur wordt. Ik vraag me dan toch af wat de beste keuze is... Misschien is een diesel toch zuiniger (met 6 versnellingen het liefst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

En LPG?

Diesel kan erg zuinig zijn, maar vaste lasten zijn hoog. LPG kost per kilometer ongeveer evenveel aan brandstof (verschilt met motortype) maar kent lagere vaste lasten. Als je je zorgen maakt om wegenbelasting is LPG in ieder geval meer in de richting.

In de prijscategorie waar je hier kijkt zijn meerdere auto's mogelijk met fabrieks-af LPG ingebouwd, dus geen gedoe met achteraf ingebouwde LPG installatie en/of kleppen die de temperatuur niet aankunnen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

LPG heeft wel hogere onderhoudskosten

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hangt nogal af van welke auto je neemt. Bij sommige motoren mag je bij elk onderhoud kleppen gaan stellen, dan wordt het idd duurder. Verder valt het duurdere onderhoud nogal mee.
Kortere onderhoudsintervallen zijn geen argument overigens, bij alle automerken betaal je het verschil tussen 15.000km of 30.000km per interval gewoon met de longlife olie van >20 euro per liter die daarbij hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

-tom-562 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:10:
LPG heeft wel hogere onderhoudskosten
Meh. Over een jaartje kan ik uit ervaring spreken (sinds 2 weken een Volvo V40 Bifuel voor de deur), maar juist bij fabrieks-af LPG valt dat goed mee. De motor is erop aangepast dus idd geen gekloot met kleppen e.d.

Ik verwacht niet noemenswaardig meer kwijt te zijn dan met de diesel, grootste deel kosten zijn gewoon de dingen die op alle auto's hetzelfde zijn (distributieriem, keerringen etc).

En dan nog, verschil in wegenbelasting tov diesel loopt al gauw in de honderden EUR per jaar, bij zwaardere auto's meer dan EUR 1000. Daar kun je aardig wat regulier onderhoud mee bekostigen en nog goedkoper uit zijn.

Wel is het karakter van een LPG beduidend anders dan diesel. Het is gewoon een benzinemotor, dus koppel zit veel hoger in de toeren. Als je houdt van een grommende diesel die z'n koppel onderin volledig geeft kan het tegenvallen (heb ook in een 2.0 diesel V40 gereden en eerlijk is eerlijk, rijeigenschappen daarvan vond ik veel beter), maar als je meer van de benzine bent merk je bij een moderne G3 installatie het verschil niet met benzine - behalve aan de pomp. Hier in de buurt tank ik voor EUR 0.64/l, gemiddeld verbruik zit tussen de 1:9.5/1:10 (wat best slecht is voor LPG, ik ken mensen met een V70 die het beter doen). Dat is per km dus minder dan EUR 0.70. Met onze oude diesel (die flink zuinig was maar ook kleiner) deden we gemiddeld 1:20 maar kostte het minstens EUR 1.45. Per km EUR 0.72 dus. Geen ramp en ook geen wereld van verschil, maar we zijn dus voor aanzienlijk lagere vaste lasten een klasse hoger gaan rijden en zijn nog goedkoper uit qua brandstof. Daarom dat we de 1.8 BiFuel namen en niet de 2.0 diesel ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-09 15:13
Best of both worlds is dan ook een turbobenzine motor op LPG. En koppel onderin en de aangename lage brandstofkosten. De hogere kosten, mits men de auto gewoon goed blijft onderhouden zijn nihil.

Overigens is 1:10 op LPG voor zo'n auto best netjes denk ik en vraag ik me echt af of een V70 dat beter kan.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iemand hier in het Volvo topic meldt 1:13 als beste en 1:11 gemiddeld ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 19:11
Ik heb vorige maand een gebruikte Prius gekocht (2jr/30k). Die rijdt nu woon/werk 4,7l/100km. Enkele afstand per dag is 30km waarvan ca 22km snelweg. Overal gewoon tegen de max snelheid aan zitten.
De HIH en HCH beide proef gereden. Met een HCH zelfs heen en weer Amsterdam geweest vanuit Heerlen. Met de HCH kwam ik niet veel zuiniger dan 7l/100km en dat deed mijn Lancer 1.5 ook al....
Tevens heeft Honda alleen 1.3 motoren in de hybride. Best wel traag waar de Prius gewoon een 1.8 heeft. In Power mode kan die uitstekend mee in het verkeer. Zonder dat je het merkt ben je al bij het volgende stoplicht terwijl de rest net is opgetrokken.
Heerlijke auto, al is de HCH mooier om te zien en doen het interieur wat vriendelijker aan aan de ogen.
Qua rijden toch liefst de Prius. De P3 (vanaf 2009) is ook niet meer zo lelijk al de P2, al blijft schoonheid een opvatting. Mijn Lancer (2010 model) trok in elk geval meer bekijks en leverde nog wel eens mooie uitspraken op van mensen die hem mooi vonden uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In principe is een nieuwe Mazda 2 Bi-Fuel dan geen slechte keuze.... Kleppen stellen kan ik zelf eigenlijk ook wel alleen ga ik dat niet doen bij iemand anders auto... Ook weet ik niks af van LPG...

Volgens mij is LPG in sommige landen verboden en moet je het af en toe afwisselen met benzine omdat anders de benzinepomp stuk gaat? Dit klinkt niet heel logisch maar ik kan me zoiets wel heugen. En hoeveel km kan je met LPG doen voordat je een grote revisie van iets nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Is auto- en onderhoudsafhankelijk.
Ga eens googlen zou ik zeggen. Ik zie weinig initiatief van jou kant.
Auto's die goed op LPG lopen zijn de wat oudere Mazda's (laatste 626 modellen), de Volvo's met redblock (wel zelf kleppen stellen) en de eerste whiteblocks met hydraulische klepstoters,

[ Voor 83% gewijzigd door -tom-562 op 03-04-2013 22:22 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is nogal een gedoe eerlijk gezecht dat LPG, kijk als je er een beetje verstand van hebt en je kan zelf de kleppen stellen is het leuk. Maar als je dat niet wilt waarom zou je dan de moeite doen om het uit te zoeken. Ik bedoel Diesel is nou eenmaal een bewezen techniek en vrachtwagens rijden erop en 90% van het zakelijke verkeer (mijn eigen schatting). Mij overtuig je nou eenmaal niet zomaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gedoe? Je doet het voorkomen alsof je zelf iedere dag onder de auto moet kruipen... bullshit bij iedere moderne auto, ongeacht brandstof :/

Maar goed, doe even de moeite belasting na te rekenen voor een paar modellen en je ziet wat ik bedoel. Verder rijden zat stadsbussen op waterstof en CNG. Is dat een reden om daar je auto op te laten rijden. Lees je in en beslis zelf ipv naprater te zijn zoals je nu (wederom) overkomt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op donderdag 04 april 2013 @ 00:38:
Het is nogal een gedoe eerlijk gezecht dat LPG, kijk als je er een beetje verstand van hebt en je kan zelf de kleppen stellen is het leuk. Maar als je dat niet wilt waarom zou je dan de moeite doen om het uit te zoeken. Ik bedoel Diesel is nou eenmaal een bewezen techniek en vrachtwagens rijden erop en 90% van het zakelijke verkeer (mijn eigen schatting). Mij overtuig je nou eenmaal niet zomaar.
Ach doe t vooral niet, blijft t tenminste lekker goedkoop.
Extra onderhoud kan voorkomen maar valt in principe wel mee als je de juiste auto koopt.
Mn ouders met 4 autos in 20 jaar en een miljoen kilometers op gas aan Lpg gerelateerde problemen:
1 lekke koppakking (niets krom dus zo gefixt, kan zei t minder snel op benzine ook gebeuren), verbrande klep (op het moment dat die auto toch al weg zou gaan met 280k. overigens nog paar duizend kilometer mee doorgereden) en na 320k km een lpg pomp en injector vd lpg installatie vervangen.

En ja met die autos werd ook een caravan de alpen over getrokken dus mits je de goede auto zoekt is de problemen met LPG imho een overtrokken lul verhaal.

Bedenk alleen wel dat je bij een diesel een kapotte turbo kan hebben en je dit met t verschil in wegenbelasting gewoon weg kan lachen.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 04-04-2013 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:21

vhal

ಠ_ಠ

LPG is leuk maar je moet er maar zin in hebben om elke 400km bij de pomp te staan om je tank weer vol te gooien. Wel eens gekeken naar de Toyota Auris + Yaris hybride of de Honda CRZ hybride als het perse een hybride moet zijn. Al zal het erg lastig worden om deze in je budget te vinden.

Bifuel zou een goed alternatief kunnen zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door vhal op 04-04-2013 08:53 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
dion_b schreef op woensdag 03 april 2013 @ 20:22:
[...]
Ik verwacht niet noemenswaardig meer kwijt te zijn dan met de diesel, grootste deel kosten zijn gewoon de dingen die op alle auto's hetzelfde zijn (distributieriem, keerringen etc).
Prius heeft een distributieketting en nieuwere (de 1.8 na 2009) ook geen v-riem meer.
onderhoudsprijzen bij de dealer voor het oude model. (pdf alert) Bij een vetos garage is het wat voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Erm, er zit nogal wat verschil tussen HCH van 8000 of prius van 8000, zoals kilometers en bouwjaar (en in geval van de prius, ook andere drijving met waarschijnlijk de 1.5 ipv 1.8 motor). Ik rij zelf in een civic hybride sinds december - keek ook voor de prius, maar gelijkwaardige leeftijd/kilometers in een prius was 1,5x zo duur en ook minder luxe aangekleed.

Misschien moet je dus eerst wat specifieker naar je andere eisen kijken? Bijvoorbeeld aan het randje van je budget (79xx euro's):

Civic hybride zie ik uit 2007 met 110-120k kilometer op de teller inclusief dealergarantie (12 maanden en wat uitgebreider dan Bovag). Heeft ook alle opties dan behalve leer/navigatie (zijn ook de enige opties op de HCH, voor de rest is alles standaard zoals verwarmde stoelen)

Prius zie ik bijvoorbeeld uit 2004-2005, oude model (1.5 motor) en ziet al snel 150-160k kilometer op de teller staan (enkeling met 100k, kilometer, maar dat zie je terug in de kale opties) en eigenlijk alleen met 6mnd Bovag garantie.

Dacht dat de elektrische aandrijving voor beide tot 180k kilometer of 8 jaar was (iets in die richting) dus ook dat zul je dan bij de prius niet langer hebben. Ze zijn betrouwbaar, dus maakt niet veel uit, maar kan ook geen kwaad om te hebben als je toch evenveel geld kwijt bent.

Zuinig rijden ze allebei, hangt vooral af van je rijstijl. Let wel op, als je dit enorm belangrijk vindt, dat je dus het 1.5 model prius vergelijkt niet de 1.8 (de 1.8 is zuiniger).
Zelf doe ik nu 6l/100km in mn HCH (vooral door winterbanden en ook geen a-label, ietsje :X boven de snelheidslimiet rijden). Als ik even normaal rij, dus 95-100km/uur, zakt het zo in naar 5,3l/100km.
Als er dan straks ook nog zomerbanden met a-label onder hangen, is <5l/100km relatief simpel te doen (mits dus de rijstijl wordt aangepast!!!).

[ Voor 66% gewijzigd door Xanaroth op 04-04-2013 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je verbruik belangrijk vindt kan het een stuk goedkoper dan dat. 5l/100km is 1:20. De Japanse hybrides verstoken benzine, wat in NL gewoon erg duur is. Dat kost je op die 100km EUR 8.75. Voor EUR 8k vind je makkelijk een dieselbak van vergelijkbare leeftijd met vergelijkbare uitrusting en verbruik van 1:20 IRL - maar omdat diesel goedkoper is kost diezelfde 100km je maar iets van EUR 7.50. Met gas heb je minder keuze in auto's (tenminste fabrieks-af ingebouwd), maar nog altijd meer dan bji hybrides en vind je iets wat 1:10 doet IRL. Daarmee kosten die 100km je hooguit EUR 7.

Verkijk je daar iig niet op, het aantal liter per km zegt veel minder dan de kosten van de brandstof. Als je kosten per km laag wilt houden moet je ook op de prijs van brandstof letten. De nieuwe Europese hybrides zijn allemaal in diesel leverbaar en zijn per km dus goedkoper, maar die zijn zo nieuw dat ze binnen dit budget volstrekt onhaalbaar zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tjah ik heb een paar diesels met haar bekeken.

Mooi Kia cee'd bijvoorbeeld, Alfa Romeo 156 1.9JTD ex-lease auto. Ford Focus Futura TDCI. Maar ze wil het allemaal niet aanhoren van mij, blijkbaar heb ik er niet genoeg verstand van (de auto had wat steenslag en de koplampen waren verweerd, het was dus een ragauto volgens haar). Ze was laatst mee auto's kijken met een kennis zecht ze opeens ik heb een Jaguar 3.0l V6 gekocht. Haar excuus was dat haar huidige auto ook maar 1 op 13,5 rijdt en deze doet 1 op 10 blijkbaar dus zoveel verschil is het niet! Het gaat haar meer om de emotie en patsergehalte ofzo ik kan er geen pap van maken helaas.

En ik denk dat ik heus wel verstand heb van auto's ik onderhoud mijn eigen e36 325i ook helemaal zelf. Maarja ik ben niet oud genoeg om het te snappen misschien? Wat een oude rufter auto is zo een jaguar ook, in prachtig poep beige bruine kleur... Natuurlijk kost het helemaal geen drol in aanschaf maar toch moet je eens kijken:
http://voorraad.autodataw...cutive/occ408251-eef82a29

Ik heb haar er nog maar net onderuit weten te praten maar ze had al afgesproken hem op te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Oude grote luxe auto? Behalve verbruik, en uitstraling, loop je ook tegen belasting en onderhoudskosten (!) aan. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fantastische auto's die oude Jags - mits je het geld hebt om een monteur in dienst te nemen :o

Maar dan begrijp ik dat geneuzel over verbruik helemaal niet, dit is gewoon erg duur rijden, duur in belasting, duur in verzekering, duur in onderhoud en ja, ook nog eens erg duur in gebruik. Als je het geld hebt, prima, maar als je ook maar afvraagt of verbruik niet wat lager kan dan is dit werkelijk een van de slechtste keuzes denkbaar. Maar goed, haar keuze.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:36
Zo oud is dat ding toch niet? Ik zou overigens ook zeker geen Jaguar kopen, als het om goedkoop rijden gaat :P

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48
Haha, ik lees dit topic zo eens door...

Eerst moet er een goedkopere zuinige auto komen,
en vervolgens koopt je moeder maar een oude zware slurpende JAG?

WTF! :F

Daar gaat ze nog aardig spijt van krijgen kan ik je vertellen,
maar goed impuls aankopen zijn eigenlijk nooit goed. :P

Oh, en 1 op 10 haalt die JAG in de praktijk toch niet ga maar uit van 1 op 7!

[ Voor 14% gewijzigd door Mixpower op 10-04-2013 15:51 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals Roenie al zei, staar je niet blind op de cijfers, maar ga vooral in beide auto´s rijden en kijk in welke auto je je het prettigst voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt ik heb met veel moeite duidelijk geprobeerd te maken dat de Jaguar niks was en uiteindelijk toch de koop afgezegd. Toen hebben we 133km gereden om naar een Kia Cee'd Diesel te kijken met slechts 120.000km en een prijs van 7 duizend euro. Een hele normale prijs voor zo een auto leek ons, maar toch van te voren gebeld of hij schade had. Maar volgens de verkoper was dit niet zo. Eenmaal aangekomen bleek er toch gewoon een deuk te zitten in het spatbord en de motorkap stond scheef. Het was niet heel opvallend en de verkoper deed alsof zijn neus bloedde. Alleen toen we een proefrit maakte begon hij te trillen en richting 1 kant te sturen en de verkoper zij dat dit kwam omdat de voorbanden niet gebalanceerd waren (toen hij dit zij kon je de alcohol uit zijn mond ruiken om 3 uur 's middags). Maar goed wat een kut smoes ondertussen zijn we het al zat om naar auto's te kijken, vooral omdat je nooit weet wanneer de turbo zichzelf opblaast of wanneer een EGR klep vervangen dient te worden of luchtmassameter of roetfilter...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2013 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Onzin, dat ligt er maar net aan naar welke auto's je gaat kijken voor welk geld. Een Cee'D is een vrij jonge auto, en dan ook nog een diesel met maar 120k voor die prijs. Zeker die zilveren op marktplaats in Limburg, dat is ook meteen de goedkoopste van heel marktplaats.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat niet in Limburg hoor...
link.marktplaats.nl/655189464

Lijkt mij een heel nette prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Sorry, die bedoel ik idd.
Ja, een nette prijs --> de goedkoopste van marktplaats

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-tom-562 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 21:07:
Sorry, die bedoel ik idd.
Ja, een nette prijs --> de goedkoopste van marktplaats
Maar Kwa diesels is de Kia Cee'd toch wel het meest betrouwbaar kwa zuinige turbo diesels? Of raad je liever een Astra aan of Golf? We hebben ook nog naar een Avensis gekeken maar volgens mij hebben die veel problemen met de de catalysator en roet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik neem aan dat het dus om een Toyota Prius II en een Honda Civic Hybrid gaat.

De Prius is iets zuiniger dan de Civic.
De Prius heeft iets betere prestaties dan de Civic.
De Prius heeft achterin meer beenruimte dan de Civic.
Bij de Prius kan je de achterbank neerklappen, bij de Civic niet.
De Prius heeft een technisch geavanceerdere / betere / volwassenere aandrijflijn dan de Civic.

Dus puur technisch bekeken is de Prius duidelijk een betere keuze dan de Civic. Maar ja, het oog wil ook wat en over smaak valt niet te twisten, dus als je de Prius een lelijk gedrocht vindt terwijl je de Civic wel mooi vindt, moet je vooral voor de Civic gaan. :)

(Ik heb zelf 4 jaar met veel plezier in een Prius rondgecrosst. Puike auto.)

[ Voor 5% gewijzigd door Mx. Alba op 12-04-2013 13:53 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Voor de Prius rijders, wat vond je van de wegligging? Ik heb er in gereden en ik vond het een dweil.Wegligging was slecht vond ik. Is voor een deel smaak misschien, maar een bocht een beetje op snelheid nemen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 00:08:
[...]

Maar Kwa diesels is de Kia Cee'd toch wel het meest betrouwbaar kwa zuinige turbo diesels? Of raad je liever een Astra aan of Golf? We hebben ook nog naar een Avensis gekeken maar volgens mij hebben die veel problemen met de de catalysator en roet...
Je zoekt nu dus een auto uit puur op statistieken van een bepaald merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Roenie schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 21:20:
Voor de Prius rijders, wat vond je van de wegligging? Ik heb er in gereden en ik vond het een dweil.Wegligging was slecht vond ik. Is voor een deel smaak misschien, maar een bocht een beetje op snelheid nemen....
Nee hoor, hij lag best strak op de weg... Vergeleken met een 2CV. Vergeleken met mij huidige C30, 5mm verlaagd, sportonderstel, is het idd een hopeloze dweil. :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We zijn toch weer terug op de civic hybride!

2 vraagjes:

- Is de trekhaak technisch niet mogelijk omdat dan de elektromotor stuk gaat, of is dit vanwege milieu/belasting regeltjes?

- Vaak bij testritjes als de auto wordt gestart dan geeft hij aan 4 balkjes accu vermogen nog over, en na een paar meter rijden schiet de meter naar 90% vol hij blijft dan op 1 balkje onder vol steken.
(De accu meter verschiet gewoon :? :S)

Hoort dit zo of duid dit op accu problemen? En hoe zit het met de 8 jaar garantie op het accupakket, wordt die gewoon overgedragen naar de volgende eigenaar? En wanneer kan je daar aanspraak op maken (misschien al als hij verminderde capaciteit heeft maar nog niet helemaal versleten is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-08 09:33
Mijn vader rijdt een Prius uit 2005, en heeft hem tweedehands aangeschaft. Hij rijd daar in winter ongeveer 5,5 liter per 100 km, en daarbuiten onder de 5 liter op de 100 kilometer. Het enige wat ik merk is dat hij het niet leuk vind om 4 weken achtereen niet gebruikt te worden, dan heeft hij niet veel zin om te starten. ;)

Bij een aantal leasebedrijven kan je vaak voor leuke prijzen tweedehands wagens pakken voor strakke prijzen zoals leaseplan, die heeft een eigen directe verkoop.

Qua wegen belasting word het in 2014 weer betalen, maar dat is dan exclusief het gewicht van het accupakket (betonblok) van de elektromotor. Vergelijkbaar met een Golf of iets in die richting.

https://www.youtube.com/watch?v=nn2FB1P_Mn8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
Roenie schreef op vrijdag 12 april 2013 @ 21:20:
De Prius 2 van mijn vader heeft een sterke stuurverkrachting (mag ik dat zeggen), lage weerstand banden en een cvt bak. Normaal heb ik liever weinig stuurbekrachtiging brede banden en hand geschakeld (op motor afremmen en in de bocht gooien). Zoals ik met mijn eigen auto rij, kan niet met de Prius, maar aan de andere kant, hij doet wel wat je zegt, zolang jij de goede kant op stuurt, kan jij elke bocht nemen.

Juist in de stad, korte bochten is hij wazig, te weinig gevoel. Dijkweggetjes is echt geen straf in een Prius..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Verwijderd schreef op woensdag 17 april 2013 @ 19:04:
We zijn toch weer terug op de civic hybride!

2 vraagjes:

- Is de trekhaak technisch niet mogelijk omdat dan de elektromotor stuk gaat, of is dit vanwege milieu/belasting regeltjes?

- Vaak bij testritjes als de auto wordt gestart dan geeft hij aan 4 balkjes accu vermogen nog over, en na een paar meter rijden schiet de meter naar 90% vol hij blijft dan op 1 balkje onder vol steken.
(De accu meter verschiet gewoon :? :S)

Hoort dit zo of duid dit op accu problemen? En hoe zit het met de 8 jaar garantie op het accupakket, wordt die gewoon overgedragen naar de volgende eigenaar? En wanneer kan je daar aanspraak op maken (misschien al als hij verminderde capaciteit heeft maar nog niet helemaal versleten is)
Exacte verhaal weet ik niet, maar vooral technisch wat ik begreep. Er kan wel trekhaak achter de HCH, maar dat is dan een aangepaste zodat alleen fietsendrager erop kan.

Dat van de accu is erg lastig te zeggen, hangt enorm af van het verbruik. Klinkt alsof er langere tijd niet voldoende mee is gereden en de kalibratie niet goed meer is (gebeurt bij mij ~1x per week/2weken dat de blokjes omlaag schieten, en tijdje later weer spontaan geheel gevuld is).
Garantie zit inderdaad op de auto, dus 1 of 15 eigenaren maakt niks uit. Aanspraak hoeft niet. Als het storingslampje gaat branden ga je naar de dealer, die lossen het als het goed is kostenloos op (is immers garantie). Heb je de storing te snel/vaak weer, kunnen ze zelfs overgaan op complete vervanging van het gehele accupakket onder garantie. Hoef je je dus pas zorgen om te maken als je auto ouder is dan 8 jaar/160.000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik zou geen HCH kopen. Sinds de laatste firmware update is de auto helemaal niet zuinig meer. Ik haalde 6l./100km en ik rij zuinig. De rest van de familie zat hier nog ruimschoots boven. Zakelijk was het een erg aantrekkelijke auto, lage aanschaf en weinig bijtelling.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johannes77
Misschien een raar idee maar de oude Honda Civic 1.5 vtec-e is een auto met traditionele aandrijving, maar met variabele nokkenas-timing afgesteld op laag verbruik. In de praktijk kan je hier 5,5 liter op 100 kilometer mee rijden, zeker op lange afstanden is dit heel makkelijk haalbaar. Ik heb 3 jaar teurg een uitgezocht voor een maatje van me, die per dag 90 tot 100 kilometer voor woon-werk rijd, en hij is er nog steeds erg tevreden mee, alleen mist hij een bekerhouder. Qua onderhoud heeft hij de eerste beurt redelijk moeten betalen (ingecalculeerd, want een tweedehands bij een achteraf-dealer 900 euro), maar voor de rest wil hij hem zeker niet weg doen. Het genoemde verbruik is zijn praktijkverbruik, en hij rijd normaal.

Edit:Link toegevoegd;Autotrader

[ Voor 11% gewijzigd door Johannes77 op 27-04-2013 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
-DarkShadow- schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 14:40:
Ik zou geen HCH kopen. Sinds de laatste firmware update is de auto helemaal niet zuinig meer. Ik haalde 6l./100km en ik rij zuinig. De rest van de familie zat hier nog ruimschoots boven. Zakelijk was het een erg aantrekkelijke auto, lage aanschaf en weinig bijtelling.
Kwestie van zuinig leren rijden?

Had hier de eerste 2-3 maanden uiteindelijk 6l/100km als totaal op winterbanden, ondanks draaien motor terwijl ik ijs aan het krabben was enzo. Ondertussen duikt dat richting 5.5km/100l op zomerbanden, en ik rij niet per se zuinig. Rij bijvoorbeeld 110, niet 80-90, op de snelweg.
Heb wel 1x voor de grap geprobeerd enigzins zuinig te rijden (95 ipv 110), toen zag ik halverwege de rit 4.8l/100km staan en de Honda teller staat erom bekend pessimistisch te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 02-05-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Kwestie van firmware niet updaten en misschien een stukje slijtage. Toen de auto nieuw was haalde ik meestal ook wel minder dan 5l/100km.

[ Voor 60% gewijzigd door -DarkShadow- op 02-05-2013 17:00 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Lease Auris van het werk uit 2011 rijdt 1:16. En heeft een erg kleine tank.

Daartegenover staat; hij is voldoende snel. Werkt zeer goed samen met de cruisecontrol. En hij is stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een HCH uitgekozen en vandaag een trekhaak gekocht! Enige minpunt vind ik persoonlijk dat het blijkbaar nog steeds te moeilijk is voor sommige mensen om ook echt zuinig te gaan rijden als ze zo een auto aanschaffen. Blijkbaar denken sommige mensen dat als ze het gas maar diep genoeg intrappen dat het toch opeens een sport auto wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Blasterxp schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 19:35:
Lease Auris van het werk uit 2011 rijdt 1:16. En heeft een erg kleine tank.
Update... auris heeft wel een normale tank hoor(45 of 50 liter ligt eraan welk model), de driverange staat alleen op 0 bij ~35 liter, waarna je dus rustig nog 100-150 km kunt rijden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 22:09:
We hebben een HCH uitgekozen en vandaag een trekhaak gekocht!
Je weet dat daar geen aanhangwagen aan mag? Er mag alleen een fietsendrager op.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
En de reden die daar door Honda en Toyota voor gegeven wordt is dat de auto's niet voldoende gemotoriseerd zouden zijn. Door het extra gewicht van een aanhanger/caravan moet de benzinemotor harder werken en daar heeft hij niet genoeg vermogen voor. Onzin natuurlijk, zeker als je ziet dat bijvoorbeeld een 1 liter Swiftje met 53pk al 800 kilo geremd mag trekken 8)7 Maar goed, het mag dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Je mag sowieso niet meer trekken dat wat er op je kentekenbewijs staat. Ga je daaroverheen (en dat is nogal snel bij een maximum van 0 kg geremd of ongeremd), dan zijn de boetes niet mals.

Hoe het bij een HCH zit weet ik niet, maar de use case "trekken van een aanhanger" is waarschijnlijk niet meegenomen in het ontwerp van het motorprogramma of er is besloten om dat er voorlopig nog even uit te laten.

Een Prius rijdt niet ofwel op benzine ofwel op stroom maar altijd op een combinatie van beide. Soms wordt de benzinemotor uitgeschakeld, bijvoorbeeld als bij snelheden onder de 70 km/u de accu voldoende stroom kan leveren, maar de elektromotoren worden nooit uitgeschakeld. Een deel van de kracht van de benzinemotor wordt immers via een generator aan de elektromotor aangeboden. De accu hangt daartussen en is altijd standby om de wisselingen in vermogensvraag aan te vullen. Dit geeft ook dat stroperige gevoel tussen de oren, het geluid van de benzinemotor ijlt namelijk altijd iets na op de gaspedaal-actie.

Zie de accu als een energiebuffer die gedurende korte tijd maximaal 27 kW (36 pk) kan leveren. Deze buffer wordt deels gebruikt om rem-energie in op te vangen maar vervult ook een belangrijke rol in het optimaal belasten van de benzinemotor. Deze is puur getuned op maximaal rendement, waarbij de accu de souplesse toevoegt. Bij andere auto's zie je vaak een turbo gemonteerd worden voor deze rol.

Het is logisch dat de accu sneller leeg is als deze veel vermogen moet leveren, maar normaal gesproken hoeft ie dat ook niet en is er genoeg gelegenheid om hem weer bij te laden. Alleen onder EV mode (waar de beruchte praatjes over 2 km max 50 km/u vandaan komen) en bij plankgas belast je de accu op zo'n manier dat de bodem in zicht kan komen.

Nu is de capaciteit meer dan voldoende voldoende om van 0 naar 180 te accelereren waarna de snelheidsbegrenzer ingrijpt. Op die snelheid is het benodigde vermogen namelijk net zo groot als wat de benzinemotor zelfstandig kan leveren. Daardoor onstaat er weer wat ruimte om de accu met rust te laten en mogelijk zelfs iets bij te laden. Zou deze begrenzer er niet op zitten, dan zou je door kunnen accelereren naar over de 200, maar kort daarna ga je weer terugvallen omdat er echt geen elektron meer beschikbaar is om die 36 pk aan het motorvermogen toe te voegen. Door de snelheid te begrenzen laat je de accu met rust en zodra er weer afgeremd wordt, kan deze weer bijgeladen worden voor de volgende acceleratieactie.

Dit is overigens precies de "zwakke plek" waardoor die Prius bij Top Gear het qua verbruik op een paar procenten moest afleggen tegen die BMW M5. Als je de auto vol in de ABS trapt, werkt het regenereren niet omdat ie dan terugvalt op de traditionele remmen. Je rijd dan al snel je rondjes dan met een vrijwel lege accu. In de praktijk is dit geen probleem, op het circuit duidelijk wel. Maar de Prius is dan ook geoptimaliseerd op praktijkgebruik, niet op racen op een circuit...

Zou je nu een aanhanger achter een Prius hangen, dan verandert er van alles. Ineens is het gewicht flink hoger en bij veel aanhangers neemt de luchtweerstand enorm toe. Het motormanagement heeft hier geen weet van en merkt slechts dat de chauffeur veel vermogen vraagt en zal dit leveren. Zonder aanhanger betekent dit dat je ofwel op een gegeven moment bovenop een berg bent aangekomen of dat je je gewenste snelheid bereikt is. Daarna kan het systeem weer op krachten komen. Met een caravan erachter duurt deze grote vermogensvraag heel veel langer, mogelijk zelfs tot in Zuid Frankrijk. En onderweg kom je dan ook nog heuvels en tegenwind tegen. En op veel stukken mag je zelfs 130 met je caravan. Hoe zorg je er als motormanagement nu voor dat je niet stilvalt en dat je de accu niet tever leeg trekt?

Bij dat 1 liter Swiftje is het heel makkelijk. Die levert gewoon z'n 53 pk en dan houdt het op. Dat merk je als chauffeur gauw genoeg. Een Prius levert 136 pk totdat de accu leeg is en valt dan terug naar 100 pk of zelfs 74 bij een 1.5, en loopt daarna kans uiteindelijk zelfs zijn accu te beschadigen als er verder niet ingegrepen wordt. Vanuit dat oogpunt is het makkelijker om in ieder geval in de eerste releases nog geen rekening te hoeven te houden met deze vorm van belasting en gewoon te verbieden om er iets achter te hangen.

Maar ze zitten niet stil bij Toyota. De volgende release van de Auris (de stationcar die eraan komt) schijnt wel maximaal 400 kilo te mogen trekken.

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:00

Player1S

Probably out in the dark

Wanneer zullen we het topic "Civic HCH accu kapot na vakantie" topic krijgen?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Kijk, daar heb ik iets aan, weer wat geleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-09 22:14
Weet niet of het een echte trekhaak is of een fietsendrager koppeling? Laatste schijnt ongeveer hetzelfde te zijn, maar met een plaatje op de bol, zodat een fietsendrager wel, maar een aanhanger niet past... iig bij de Yaris van mn ouders.

Er zijn ook compleet andere systemen, mag je gelijk een veel te dure nieuwe fietsendrager bij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een trekhaak voor een caravan van ongeveer 300kg, de CHC motor kan dit prima aan ook zonder elektrische hulp! Bij de CHC zitten nog 2 speciale standen in de versnellingsbak die ervoor zorgen dat hij langer in de toeren blijft zitten zodat je ook op de motor kan remmen en de accu sneller bijlaadt. Dit is ideaal voor in de bergen of als je een caravan trekt! De echte reden waarom je niks mag trekken met hybride's is omdat ze dan meer gaan verbruiken en dat is natuurlijk niet de bedoeling met zo een auto. Kijk maar eens hoeveel koppel zo een elektromotor heeft, veel meer dan diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Dat kan wel zo zijn, maar het kenteken vermeldt het trekgewicht en dat is 0 kilo bij een Civic Hybrid. Het is dus gewoon verboden, ook al zou het goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Precies maar het is niet vanwege technische redenen dat het niet mag het is meer gewoon "bomenneukerij`. Benzine besparen is 1 ding maar als je tegenwoordig een Opel Ampera koopt voor 55 duizend euro en dat je dan vervolgens geen trekhaak erop mag zetten vind ik echt gewoon naaierij. Je kunt ook werkelijk waar nooit meer iets goed doen volgens de regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dan koop je toch geen Opel Apera als je per se iets wilt trekken?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wees jezelf er overigens van bewust dat zodra een agent je ziet rijden met aanhanger het makkelijk kassa is. Die lui weten wel wat zo'n auto mag trekken, al helemaal als het een uitzonderingsgeval is zoals jouw hybride met 0kg max trekgewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Verwijderd schreef op maandag 06 mei 2013 @ 02:34:
Precies maar het is niet vanwege technische redenen dat het niet mag het is meer gewoon "bomenneukerij`. Benzine besparen is 1 ding maar als je tegenwoordig een Opel Ampera koopt voor 55 duizend euro en dat je dan vervolgens geen trekhaak erop mag zetten vind ik echt gewoon naaierij. Je kunt ook werkelijk waar nooit meer iets goed doen volgens de regels.
Heb je de post van TwOkkie gelezen? Het heeft wel degelijk een technische reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:00

Player1S

Probably out in the dark

Ik herhaal :+
L1nt schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 17:12:
Wanneer zullen we het topic "Civic HCH accu kapot na vakantie" topic krijgen?

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hyundai kopen?

En we kregen er maar 1500 euro voor :(

http://link.marktplaats.nl/670703202

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als je hem weg doet: oef 11 jaar oud en weinig kilometers. Veel korte stukjes, heel slecht. Ik geef je 1500 omdat ie er nog zo knap uitziet...
Als je hem wilt kopen... zie bovenstaande advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:23
De grote accu van een Prius II kost ca €2500 dat is een stuk minder dan het vervangen van een versnellingsbak (waar 2e handskopers van een outlander'08 nu achter komen: €3500)
Voor 8000 euro koop je een leuke prius, ik zou kijken vanaf 2006 (vernieuwde versie).

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Me too. Ehh. Oh wacht, daar rij ik al ruim drie jaar in. Binnenkort ga ik m'n 100.000e kilometer ermee maken als de teller op 247.023 springt. Naast regulier onderhoud eigenlijk alleen een keer een defect wiellager gehad. Oh ja, en de volgende beurt zullen mijn (nog originele!) voorremschijven eindelijk wel eens vervangen mogen worden. Ze zaten bij de laatste beurt al ietsie onder het vervangcriterium.

Echt, als de massa ontdekt wat een fijne, zuinige en betrouwbare auto dit eigenlijk is (en vooral een hoop onzin en indianenverhalen op waarde schat) dan zullen ze niet aan te slepen zijn. Tot die tijd: profiteer ervan en koop er nu één.

(Te laat voor TS, maar niet voor de Lurkers)

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TwOkkie schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 18:05:
Me too. Ehh. Oh wacht, daar rij ik al ruim drie jaar in. Binnenkort ga ik m'n 100.000e kilometer ermee maken als de teller op 247.023 springt. Naast regulier onderhoud eigenlijk alleen een keer een defect wiellager gehad. Oh ja, en de volgende beurt zullen mijn (nog originele!) voorremschijven eindelijk wel eens vervangen mogen worden. Ze zaten bij de laatste beurt al ietsie onder het vervangcriterium.

Echt, als de massa ontdekt wat een fijne, zuinige en betrouwbare auto dit eigenlijk is (en vooral een hoop onzin en indianenverhalen op waarde schat) dan zullen ze niet aan te slepen zijn. Tot die tijd: profiteer ervan en koop er nu één.

(Te laat voor TS, maar niet voor de Lurkers)
Gelukkig is deze mening totaal niet bevooroordeeld.
Oh ja en tegen de tijd dat hybride's populair worden in Nederland zijn ze allemaal al ge-exporteert naar het buitenland omdat ze hier veel te goedkoop zijn vanwege overheids subsidies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:24

dodo79

witte dikke tonnie

Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 00:39:
[...]

Oh ja en tegen de tijd dat hybride's populair worden in Nederland zijn ze allemaal al ge-exporteert naar het buitenland omdat ze hier veel te goedkoop zijn vanwege overheids subsidies..
Overheidssubsidie's???
Je doelt op de BPM die niet betaald word op een hybride? (BPM=legale diefstal/ onnodige prijsverhoging in aanschaf auto's)
geen wegenbelasting?? (2014 afgeschaft)

Welke subsidies bedoel je precies??

Maar ik rij sinds kort een Honda Insight hybrid elegance, en ik lach me wel elke keer scheel aan de pomp.
Grote wagen met alles erop en eraan die momenteel 1:21 rijd.
(groot is relatief, kom van een 206 af die 1:15 reed)

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Waarschijnlijk "subsidie" als vrijstelling van belasting. Je weet wel, die bijna 62.000 euro aan BPM die je op een Camaro betaalt en niet op een Prius (die in de executive uitvoering excl belastingen een vergelijkbaar prijskaartje heeft als de Chevy).
De veilingwaarde van het verschil in CO2 uitstoot is een euro of 500 over de levensduur van de auto. Dat laat een dikke 61.000 euro aan extra belasting, met zuiver gedragsbeinvloedend doel.

Alles is relatief, noem je dit bedrag subsidie op de Prius of belasting op de Camaro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:24

dodo79

witte dikke tonnie

t_captain schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 21:25:
Waarschijnlijk "subsidie" als vrijstelling van belasting. Je weet wel, die bijna 62.000 euro aan BPM die je op een Camaro betaalt en niet op een Prius (die in de executive uitvoering excl belastingen een vergelijkbaar prijskaartje heeft als de Chevy).
De veilingwaarde van het verschil in CO2 uitstoot is een euro of 500 over de levensduur van de auto. Dat laat een dikke 61.000 euro aan extra belasting, met zuiver gedragsbeinvloedend doel.

Alles is relatief, noem je dit bedrag subsidie op de Prius of belasting op de Camaro?
Dat is duidelijk belasting op de Camaro.
En dit blijkt ook wel uit de prijzen in andere landen, die zijn bruto even duur als hier, maar die BPM maakt een auto hier netto veeel duurder.

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 00:39:
Het is geen mening noch een vooroordeel. Het is mijn enthousiasme gebaseerd op ervaring van mij en vele andere Priusrijders.

[ Voor 4% gewijzigd door TwOkkie op 10-05-2013 02:58 . Reden: "Subsidie"-discussie wordt vermoeiend. Laat maar. ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dodo79 schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 21:06:
[...]

Overheidssubsidie's???
Je doelt op de BPM die niet betaald word op een hybride? (BPM=legale diefstal/ onnodige prijsverhoging in aanschaf auto's)
geen wegenbelasting?? (2014 afgeschaft)

Welke subsidies bedoel je precies??

Maar ik rij sinds kort een Honda Insight hybrid elegance, en ik lach me wel elke keer scheel aan de pomp.
Grote wagen met alles erop en eraan die momenteel 1:21 rijd.
(groot is relatief, kom van een 206 af die 1:15 reed)
In 2008 kreeg je toch 5000 euro terug van de overheid als je een hybride kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
Die 5k was een korting op de BPM (die toen nog naar cataloguswaarde werd berekend). Nu is de hele BPM omgekleid naar CO2-tax. Gevolg is dat de Prius nog ongeveer evenveel BPM heeft als in 2008 (ongeveer 0) en de Camaro een euro of 50.000 duurder is geworden. Waarmee het eigenlijk een soort van dwangmiddel tbv politieke correctheid is geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 11-09 19:38
Excuses dat ik deze oude topic omhoog haal, maar een nieuwe topic openen voor een vraag leek me niet handig.
Ik ben op zoek naar een zuinige auto die geschikt is voor een gezin, dus toch nog groot. Ik heb eigenlijk de 308 of een Bravo T-Jet in gedachten, maar de Honda Civic Hybrid is ook een optie gebleken. Mijn vraag is of een Hybride met een oude accu kopen wel slim is? Ik denk aan een model uit 2008/9. Ik neem aan dat de accu's in auto's ook gewoon verouderen. Hoe duur is het vervangen hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Over die Honda kan ik niet zo veel zeggen, maar de oudste Prius is ondertussen al 18 jaar oud en dat model, waar er zo'n 40.000 van zijn gemaakt tussen 1997 en 2000, rijdt in Japan nog gewoon rond. Wellicht dat de capaciteit van de accu wat afneemt, uiteraard. Maar de electronica zorgt ervoor dat de accu nooit helemaal vol raakt en ook nooit helemaal leeggetrokken wordt waardoor ze relatief lang mee zouden moeten gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Mx. Alba op 22-03-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:50
Ik zou persoonlijk voor een prius gaan - zeker op het vlak van batterijen doen die het bete als een honda. Zijn ook zuiniger
Moest je batterij kapot gaan zijn er bedrijven die tot individuele cellen toe kunnen vervangen; volgens mij (zie ook in topic) kost een prius batterij +- 2500 €

scheelt niet veel van de prijs voor een nieuwe turbo + roetfilter/ koppeling op een of andere diesel. Drie dingen die de prius niet heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Helaas valt een Prius buiten ons budget (6000 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De Civic is geen ideale gezinsbak want het is een sedan, voor de rest hebben we geen klachten gehad in 2 jaar behalve dat de ruitenwissers strepen geven. Gemmideld verbruik is niet heel laag. 1 op 17 ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Gezin met 1 kindje van een jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:41
Voor de grootte zou ik de Civic laten staan. Hij is qua buitenmaten wel ruim, maar qua bagageruimte niet. 't zou me niets verbazen wanneer een Polo qua nuttige (!) ruimte groter is.

* CubicQ heeft 5 jaar in 2 Civic Hybrids gereden, fijne auto verder, maar voor dit gebruikersdoel zou ik verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Dit komt volgens mij omdat je bij de civic de achterbank niet kon neerklappen en bij een prius wel toch ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Een Polo is ruimer dan een Civic? Dat kan ik me niet eens voorstellen. Zet me wel aan het denken. Nu is een Peugeot 308 ook niet de grootste, maar wel groter dan een Polo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bij een Civic Hybrid kan ik me dat wel voorstellen. De achterbank van de Civic kan niet worden ingeklapt en de kofferruimte wordt deels in beslag genomen door het accupakket...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt zelfs geen ski-luik omdat daar de accu's zitten. Er kan helemaal niks in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 21:57

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Honda Insight :P
Helaas te duur. -O-

De Civic Hybrid is eigenlijk alleen geschikt voor forenzen.
Want stoelverwarming. traploze automaat en start/stop-systeem. :D

Helaas Civic Hybrid is...
geen vakantieauto
geen caravanauto,
geen gezinsauto,
geen bouwmarkt-auto
geen Ikea-auto.

Gelukkig voldoet een gewone Civic wel.

[ Voor 20% gewijzigd door MedionAkoya op 23-03-2015 00:45 ]

Trein?

Pagina: 1 2 Laatste