Erm, er zit nogal wat verschil tussen HCH van 8000 of prius van 8000, zoals kilometers en bouwjaar (en in geval van de prius, ook andere drijving met waarschijnlijk de 1.5 ipv 1.8 motor). Ik rij zelf in een civic hybride sinds december - keek ook voor de prius, maar gelijkwaardige leeftijd/kilometers in een prius was 1,5x zo duur en ook minder luxe aangekleed.
Misschien moet je dus eerst wat specifieker naar je andere eisen kijken? Bijvoorbeeld aan het randje van je budget (79xx euro's):
Civic hybride zie ik uit 2007 met 110-120k kilometer op de teller inclusief dealergarantie (12 maanden en wat uitgebreider dan Bovag). Heeft ook alle opties dan behalve leer/navigatie (zijn ook de enige opties op de HCH, voor de rest is alles standaard zoals verwarmde stoelen)
Prius zie ik bijvoorbeeld uit 2004-2005, oude model (1.5 motor) en ziet al snel 150-160k kilometer op de teller staan (enkeling met 100k, kilometer, maar dat zie je terug in de kale opties) en eigenlijk alleen met 6mnd Bovag garantie.
Dacht dat de elektrische aandrijving voor beide tot 180k kilometer of 8 jaar was (iets in die richting) dus ook dat zul je dan bij de prius niet langer hebben. Ze zijn betrouwbaar, dus maakt niet veel uit, maar kan ook geen kwaad om te hebben als je toch evenveel geld kwijt bent.
Zuinig rijden ze allebei, hangt vooral af van je rijstijl. Let wel op, als je dit enorm belangrijk vindt, dat je dus het 1.5 model prius vergelijkt niet de 1.8 (de 1.8 is zuiniger).
Zelf doe ik nu 6l/100km in mn HCH (vooral door winterbanden en ook geen a-label, ietsje

boven de snelheidslimiet rijden). Als ik even normaal rij, dus 95-100km/uur, zakt het zo in naar 5,3l/100km.
Als er dan straks ook nog zomerbanden met a-label onder hangen, is <5l/100km relatief simpel te doen (mits dus de rijstijl wordt aangepast!!!).
[
Voor 66% gewijzigd door
Xanaroth op 04-04-2013 22:17
]