Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
GerardHenninger schreef op maandag 20 mei 2013 @ 13:41:
Met 1 lamp kan ik een achtergrond ook wit maken, tenzij je over een groep praat van 5+ man.
Je zit NOOIT aan een merk vast wat betreft studio flitsers.

Je hoofdlicht kan van Elinchrom zijn. Je achtergrondfliters kunnen van Falcon Eyes zijn. Je softboxen kunnen van Linkstar zijn. Je achtergrond vervolgens van Lastolite. Je statieven van Manfrotto...... you get the idea.
Maar er zit volgens mij zo''n hele mooie remote control bij die RX one set.
Als ik dan een setje FE lampen koop, omde achtergrond wit te krijgen, kunnen die dan op diezelfde remote control? Dat lijkt me niet toch?
Is er een rede dat je echt 3 lampen nodig hebt? Je bent een beginner gok ik? Eerlijk gezegd zou ik dan met 1 lamp beginnen....
Ik wil wel echt met witte achtergronden aan de gang.
Als ik dat wil combineren met schuin voor en schuin achter lampen op mijn model, lukt dat enkel met minimaal 3 lampen...

Als we het toch over een set hebben, zijn er nog tips voor goede achtergrondsystemen?
Liefst een beetje betaalbaar. ;)

Ik zit nu toch een beetje aan de RX one te denken, maar dan moet ik wel een betaalbaar achtergrondsysteem vinden.

Ik kan altijd die Jinbei set van vrienden lenen... Voor de achtergrond wit (high key heeft dat toch?) te maken, is dat dan ideaal. Maar hoe krijg ik dat dan ooit voor elkaar??? De Jinbei lampen op het Elinchrom systeem erbij schakelen?

[ Voor 31% gewijzigd door BlakHawk op 20-05-2013 15:30 ]

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55
dfrenner schreef op maandag 20 mei 2013 @ 13:50:
[...]

Maar er zit volgens mij zo''n hele mooie remote control bij die RX one set.
Als ik dan een setje FE lampen koop, omde achtergrond wit te krijgen, kunnen die dan op diezelfde remote control? Dat lijkt me niet toch?

[...]

Ik wil wel echt met witte achtergronden aan de gang.
Als ik dat wil combineren met schuin voor en schuin achter lampen op mijn model, lukt dat enkel met minimaal 3 lampen...

Als we het toch over een set hebben, zijn er nog tips voor goede achtergrondsystemen?
Liefst een beetje betaalbaar. ;)

Ik zit nu toch een beetje aan de RX one te denken, maar dan moet ik wel een betaalbaar achtergrondsysteem vinden.

Ik kan altijd die Jinbei set van vrienden lenen... Voor de achtergrond wit (high key heeft dat toch?) te maken, is dat dan ideaal. Maar hoe krijg ik dat dan ooit voor elkaar??? De Jinbei lampen op het Elinchrom systeem erbij schakelen?
Dan moet je of nog even sparen, of een B-merk setje halen; dan zou ik kiezen voor Linkstar of een goede Falcon Eyes set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
De bekende Elinchrom set is hier ook binnen. Eerste zelf portret:

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5342/8952351178_a301b248b2_z.jpg
Self portrait by Peter vd Ham, on Flickr

Niet heel bijzonder, maar voor de eerste keer ben ik best tevreden :)

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 21:57:
De bekende Elinchrom set is hier ook binnen. Eerste zelf portret:

[afbeelding]
Self portrait by Peter vd Ham, on Flickr

Niet heel bijzonder, maar voor de eerste keer ben ik best tevreden :)
Nice! Veel plezier ermee!

Draai je hoofd iets meer naar de camera, zodat je je ogen niet zo ver in de hoeken hoeft te douwen ;)
Dan zie je aan beide kanten van je pupil oogwit en dat oogt (woordgrap) net iets wat prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Hehe woordgrap _O- Maar thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-04 09:22

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Erg geslaagd als je het mij vraagt!! Ik ben ondertussen al weken uit de roulatie, vanwege een operatie aan mn vinger. Fotograferen gaat niet zo heel prettig op dit moment. ;-)

Als ik weer up-and-running ben, hoop ik ook weer wat te kunnen gaan posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
quelake schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 07:46:
Erg geslaagd als je het mij vraagt!! Ik ben ondertussen al weken uit de roulatie, vanwege een operatie aan mn vinger. Fotograferen gaat niet zo heel prettig op dit moment. ;-)

Als ik weer up-and-running ben, hoop ik ook weer wat te kunnen gaan posten!
Thanks! Ben er ook behoorlijk tevreden over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Ik ga morgen (vrijdag... in de middag) naar buiten met een RX One + model + assistent om het e.e.a. te testen.

Zijn er bepaalde dingen die jullie zouden willen zien of waar jullie vragen over hebben? Dan verwerk ik dat weer in een lange update voor dit forum (of misschien blog, effe kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Vrijdag? Dat is vandaag Gerard! Eerder naar je bedje toe jij! :P

Ik zou wel willen weten hoe je de positie van je softbox precies bepaalt. En dan niet de algemene positie, maar wat doet je beslissen om je softbox bijvoorbeeld nog even 10cm hoger te hangen, of juist 10 cm naar achteren. Waar let je op bij de lichtval op je model om een zo mooi mogelijk beeld te krijgen? Dat lijkt mij interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Zojuist een inpuls aankoop gedaan :)

Hij was op het moment van bestellen nog maar 40 minuten geldig...

http://www.cameranu.nl/nl...290020-/h347_23204_306914

Kenmerken
- Flitsvermogen: 150 Watt
- Instelbaarheid flitser: 1/16 tot vol vermogen
- Instelbaarheid instellamp: aan/uit
- Fitting instellamp: G6.35 steeklamp
- Kleurtemperatuur: 5500 Kelvin
- Testknop: ja
- Ready indicatie: indicatie middels LED en beeper (uitschakelbaar)
- Slave ontvanger: ingebouwd, in- en uitschakelbaar
- Richtgetal ISO100: 24
- Motorkoeling: nee
- Behuizing: kunststof
- Digitaal display: nee
- Gewicht: 1.4kg
- Aansluiting accessoires: 9.5 cm hals (klemsysteem)
- Vermogen instellamp: 50 Watt
- Oplaadtijd: 1 - 2.3 seconde
- Flitsduur: 1/700-1/1000 seconde
- Afmetingen: 25x18x20cm

In de doos
De volgende accessoires worden standaard meegeleverd:
- 3x flitser SS-150D
- 3x statief I-2501/B (Hoogte 2.45m)
- 1x B-807 achtergrondsysteem (BxH: max. 213x240cm)
- 1x achtergronddoek BC-2030/BCP-01
- 1x achtergronddoek BC-2030/BCP-02
- 1x SSA-CF kleurenfilter Set
- 1x SSA-CS conische Snoot
- 1x RF-DD4 trigger Set
- 2x SSA-SB5070ST softbox 50x70cm
- 3x instellamp 50W (Steek)
- 3x flitsbuis
- 3x flitssynchronisatiekabel
- 3x netvoedingskabel
- Twee jaar garantie

299 euro...

Waarom deze? want ze hadden ook twee flitsers 200watt voor 149.
Deze is gewoon heel uitgebreid, direct aan de slag en klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:51

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ziet er uit als een prima setje :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Nomad schreef op maandag 10 juni 2013 @ 13:41:
ziet er uit als een prima setje :)
Gelukkig!
Was echt een impuls... Zag hem en dacht, doen of niet doen? Tijd dringt, ook nog eens aan het werk...

Dus maar snel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
GerardHenninger schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 02:00:
Ik ga morgen (vrijdag... in de middag) naar buiten met een RX One + model + assistent om het e.e.a. te testen.

Zijn er bepaalde dingen die jullie zouden willen zien of waar jullie vragen over hebben? Dan verwerk ik dat weer in een lange update voor dit forum (of misschien blog, effe kijken).
En?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Laatst online: 23:39
Afgelopen zaterdag ook een set RX one flitsers met paraplu aangeschaft, als aanvulling op een set falcon eyes flitsers. Ik werd nogal moedeloos van de radioaansturing van de falconeyes flitsers (miss fires)
Het set wordt geleverd met mooie opbergtassen en voelt allemaal erg degelijk aan! En die Skyport van Elinchrom is echt een uitkomst! werkt allemaal heerlijk constant!

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

JP_S schreef op maandag 15 juli 2013 @ 09:44:
Afgelopen zaterdag ook een set RX one flitsers met paraplu aangeschaft, als aanvulling op een set falcon eyes flitsers. Ik werd nogal moedeloos van de radioaansturing van de falconeyes flitsers (miss fires)
Het set wordt geleverd met mooie opbergtassen en voelt allemaal erg degelijk aan! En die Skyport van Elinchrom is echt een uitkomst! werkt allemaal heerlijk constant!
Klinkt goed, have fun komende tijd :).
Maar als het vooral de radioaansturing is van je Falcon's die niet bevielen, waarom niet voor 40 euro dat vervangen voor een betrouwbare?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
ik heb van die falcon's radio aansturing drie of vier setjes gehad, (RF 604 dacht ik) maar die krengen zijn zo onbetrouwbaar...
Er zijn waarschijnlijk goedkopere alternatieven als nieuwe flitsers aanschaffen, maar vind het systeem erg prettig werken zo, met name dat ik nu ook draadloos de haarlichtjes kan aanpassen, moet nu alleen nog universele skyportontvanger aanschaffen voor het hoofdlicht, en volgens mij werkt alles dan prima.

bijkomend dingetje is dat de falcon's die nu niet meer gebruikt worden ook geen melding gevan wanneer ze opgeladen zijn.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Allen,

omdat mijn vriendin inmiddels 33 weken onderweg is, vond ik het leuk om wat foto's van de laatste 'shoot' te posten. Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.

Eigen verbeterpunten: bij foto 3 had ik graag licht gevangen in haar ogen, zodat ze mooi oplichten. Dat zou de foto voor mij helemaal afmaken. Verder zie ik nu enkele lichte grijze zwemen in de achtergronden (foto 2 en 3), die wel wat netter weggewerkt konden worden.

Foto 1:
Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Mo_32_wkn_1_web.jpg

Foto 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Mo_32_wkn_2_web.jpg

Foto 3:
Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Mo_32_wkn_3_web.jpg

Foto 4:
Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Mo_32_wkn_4_web.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door quelake op 25-09-2013 10:15 ]

• Peter_Aragorn
Mooi! Welke achtergrond set gebruik je?

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ik heb mijn zolderkamer omgedoopt tot fotostudio(otje). Ik heb voor de achtergrond simpelweg een rol wit papier gekocht (ik dacht 1,70 breed ongeveer) en twee haken. Vervolgens bij de Gamma een lange stok gehaald (normaal voor gordijnen), en alles opgehangen. Op die manier liepen de kosten niet te hoog op, maar kon ik toch een mooie egale achtergrond produceren. Ik kom wel vaak breedte te kort. Ik los dat op door in Photoshop de witte achtergrond vd papierrol gewoon door te trekken naar de zijkant vd foto. Indien nodig (en dat is vaak) daarna nog wat correcties om eventuele rare zwemen te corrigeren.

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 19:26
1 vind ik het mooiste. Rustige foto, natuurlijke houding van het onderwerp.
2 ziet er te ongemakkelijk uit voor haar.
3 ietswat hetzelfde, wat ongelukkig gecropt aan de onderkant. Ik ben geen groot fan van de scheve hoek. Misschien wat meer licht op haar gezicht, nu trekt de aandacht te veel naar de rest van de foto.
4 bevalt me weer goed. Aardige toeter ;)

Kan je misschien een overzichts foto maken van de studio? Ik heb zelf gemerkt dat ik vrij veel ruimte nodig heb, meer dan gedacht. Zeker in de breedte als je de flitsers van opzij wilt laten komen. Ik ben benieuwd hoe je h.e.e.a. hebt staan.

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Dank voor de input. Grappig hoe foto 2 voor mij de favo is, terwijl hij op anderen dus als ongemakkelijk over komt.

Ik herken me heel erg in jouw ervaring. Ook mijn zolder bleek veel te krap voor veel zaken die ik wilde uitproberen. Ik zal proberen om binnenkort even wat overzichtsfoto's te schieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-04 07:57

McMiGHtY

- burp -

De Elinchrome RX One set word toch wel steeds aantrekkelijker, zeker met het verhaal van Gerard erbij over het vermogen etc.

Even wat reviews en foto's bekeken, mooie kleine flitskoppen en makkelijk op te bergen ook...

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Zeker. Vind het ook zeker voor de set spreken dat er een mooie hardshell case wordt bijgeleverd voor de flitskoppen. De standaarden/softboxen kunnen in een tweede tas vervoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

In België is die behoorlijk in de aanbieding:

http://www.artencraft.be/...x-one---softbox-set-65397

Zelfs met de kosten voor het versturen is die ook voor Nederlanders erg aantrekkelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 21:42
Ik ben er ook nog steeds dik tevreden mee. De kwaliteit is erg goed en draadloos flitsen werkt als een trein :)

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-04 19:15
quelake schreef op donderdag 26 september 2013 @ 22:48:
Dank voor de input. Grappig hoe foto 2 voor mij de favo is, terwijl hij op anderen dus als ongemakkelijk over komt.

Ik herken me heel erg in jouw ervaring. Ook mijn zolder bleek veel te krap voor veel zaken die ik wilde uitproberen. Ik zal proberen om binnenkort even wat overzichtsfoto's te schieten!
Ze komt mij wat rood over, vooral in de eerste foto in/rond het gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:05
McMiGHtY schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 21:56:
In België is die behoorlijk in de aanbieding:

http://www.artencraft.be/...x-one---softbox-set-65397

Zelfs met de kosten voor het versturen is die ook voor Nederlanders erg aantrekkelijk..
Had er net maandag-avond 1 bestelt bij fotoflits voor de normale prijs :'( Wel inclusief "gratis" usb zender dus imo nog steeds een aardige deal .

Setje was vandaag binnen, voelt zoals de ervaringen hierboven bevestigen stevig aan. Heb net ook lopen testen met 1 softbox en hij voldoet perfect voor de shots die ik wil maken.
*CrashO happy-happy-joijoi is :*)

Ook heerlijk lui om zelf-portretten te schieten met de 6D op wifi en de flitsset via de skyport USB. Alles beetje instellen via de laptop en bekijken, aanpassen, schieten.

[ Voor 11% gewijzigd door CrashOverDrive op 02-10-2013 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Gefeliciteerd met je aankoop CrashOverDrive!

Ik wil iedereen die hier meeleest, en evt een nieuwe set flitsers heeft gekocht, uitnodigen om hier zijn probeersels te posten! Lijkt mij hartstikke leuk om te leren van elkaar. Dus kom maar op met die shots!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

http://zoom.nl/artikel/fo...-fotodokter-flitsset.html

Kwam hem toevallig tegen op Facebook, toch weer het advies om voldoende Ws te nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:20
offtopic:
Brrrr, Ws flitsvermogen noemen.... Ws is flitsenergie.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
quelake schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 08:00:
Gefeliciteerd met je aankoop CrashOverDrive!

Ik wil iedereen die hier meeleest, en evt een nieuwe set flitsers heeft gekocht, uitnodigen om hier zijn probeersels te posten! Lijkt mij hartstikke leuk om te leren van elkaar. Dus kom maar op met die shots!!
Mee eens! Resultaten laten zien mensen! Voor vragen kan je hier ook terecht (5 euro per hulp-reactie).
McMiGHtY schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 20:06:
http://zoom.nl/artikel/fo...-fotodokter-flitsset.html

Kwam hem toevallig tegen op Facebook, toch weer het advies om voldoende Ws te nemen..
NEEEEEEEEE! Moest gewoon reageren, kon 't het niet laten. Aangezien je alleen kan reageren met een account heb ik speciaal voor dat artikel m'n wachtwoord hersteld uit m'n Zoom-tijdperk.... OMG! ;)

Kan dan ook niet zo goed tegen het standaard Zoom-publiek. Snap ook niet dat Zoom iedere keer vraagt of ik voor hun wil schrijven en reviewen.... maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ik heb op Facebook (waar Zoom ook 'adverteert' met dit artikel) ook nog even de aandacht gericht op je comment Gerard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
quelake schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 08:06:
Ik heb op Facebook (waar Zoom ook 'adverteert' met dit artikel) ook nog even de aandacht gericht op je comment Gerard.
Thanks, heb net ook maar even netjes gereageerd. We rellen gewoon door... net zolang tot ze comments wissen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-04 19:15
Stelletje relnichten... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:32

grimson

domeingrommer

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/p05EaFL174pPvcyVHFkCTH0C/full.jpg
Low-key opdracht | 5DIII - 24-70II | 70mm 1/200 f/18 ISO200
Export Lightroom 2000x3000px

Naar aanleiding van dit topic een tijdje geleden ook het Elinchrom ONE setje aangeschaft maar tot nu toe verzaakt om een foto te plaatsen :o
Deze foto heb ik gemaakt bij een flitscursus op lokatie bij een fotografe.
Een onderdeel was Low-key foto's waarbij ik mijn eigen flitser gebruikt heb;

Flitser: Eén Elinchrom D-Lite RX ONE, Portalite Softbox + Deflector (Wit)
(Helaas niet meer zeker van de instellingen maar ik dacht wel full power :))
Achtergrond: grijs, iig geen zwart.

Dit is pas de 2e keer dat ik serieus dit setje gebruik maar wat een resultaat! .. Voor iedereen die enige twijfel heeft om met licht te experimenteren, doen!!

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

• Jur_
Afbeeldingslocatie: http://farm3.staticflickr.com/2824/11340727563_e3c4c424fb_c.jpg
Pa by Jurrian_, on Flickr

Anderhalve week geleden een foto gemaakt van mijn vader, gewoon in de huiskamer. Twee Elinchrom ONE's gebruikt met softboxen + een reflector: 70mm - f/2.8 - 1/125 sec - ISO 100. Ik geloof dat ik de achterste lamp (highlight) op 1.5 heb gezet en de voorste op 2.5 zodat deze iets sterker was. In eerste instantie had ik paraplu's gebruikt, maar uiteindelijk toch besloten de softboxen er op te zetten voor wat zachter licht.

In Lightroom (4) heb ik enkel lenscorrectie toegepast voor de 24-70.

Aangezien ik mijn statief had laten liggen bij iemand in de auto deze foto uit de hand geschoten. Dat was enigszins goochelen aangezien ik met de andere hand de reflector vasthield :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik vind hem goed gelukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Beide foto's ogen prima!

@ Grimson, ik had misschien iets meer licht willen zien op de schaduwkant van haar gezicht, en ik had hem iets anders gecropped (puur mijn persoonlijke voorkeur, als TS ben ik eigenlijk niet in de positie om mensen te bekritiseren ;) ).

Ik heb zelf een fotoshoot met mn kleine dochtertje gedaan. Ik zal binnenkort het resultaat hier delen!

[ Voor 17% gewijzigd door quelake op 13-12-2013 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
Lekker portretje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ok, zoals beloofd hier de foto's van mijn laatste shoot. Lijdend voorwerp was mijn dochtertje Yuna, van 3 weken oud. Omdat ik niet de beschikking heb over een studio, heb ik heel creatief om moeten gaan met de ruimte die ik wel had. Dit had tot gevolg dat de woonkamer tijdelijk even verbouwd werd tot impromptu fotostudio :) Gelukkig heb ik een vriendin die blij is met wat mooie foto's af en toe. >:)

Ik heb lang gestoeid met de setup, maar heb uiteindelijk 1 softbox gebruikt die hoog achter me stond, recht op 'het onderwerp' gericht onder een (verticale) hoek van ongeveer 45 graden. De tweede softbox lag rechts van m'n dochtertje, als invulflits van onder/schuin van voor.

De resultaten:

(1)
Ik wou heel graag een foto van mn dochtertje op mn arm. Ik heb alles klaargezet, zodat mn vriendin alleen maar hoefde te klikken. Latere bewerking en crops zelf gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Yuna_3wkn_1.jpg

Bij deze tweede foto heb ik expres gekozen om het profiel van mijn vriendin (die Yuna vasthoudt) nog net zichtbaar te laten zijn. Ik heb geëxperimenteerd om haar volledig in het zwart te laten wegvallen, maar dan werden het net twee zwevende handen. Dat gaf een wat onnatuurlijke look:

(2)
Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Yuna_3wkn_2.jpg

(3)
Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Yuna_3wkn_3.jpg

Deze vierde foto heb ik geprobeerd om enkel met de invulflits een echt 'low-key' effect te bereiken:

(4)
Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Yuna_3wkn_4.jpg

Alle foto's zijn in RAW geschoten met 17-55 f2.8 lens, en bewerkt in de digitale donkere kamer (LR 4).

Hope you like 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Gefeliciteerd met Yuna!
Om on-topic te blijven met betrekking tot advies studioflitser blijkt maar weer dat deze Elinchroms top zijn haha ;-)
3 mooi door contrast en bokeh.
4 vind ik beter dan 1, naar mijn idee is 4 wel weer minder contrastrijk dan 1. Misschien is het niet mogelijk maar persoonlijk vind ik hem wat 'onderbelicht' zo op het oog. Dus 4 met de belichting van 1 ;)
2 zeker niet onnatuurlijk omdat je netjes de mouwen ziet wat suggereerd een mooie overgang naar een zwarte trui oid. Beter dan zo'n uitgewiste arm :) verder mooi zwart aan de randen, focust meteen op Yuna.

Maar hey, met zulke mooi foto's van je eigen kindje en nog eens zelfgemaakt is elk 'kiekje' een topper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Setje hier ook opgehaald bij Fotoflits afgelopen vrijdag.
Door omstandigheden vandaag pas uitgepakt en nou merk ik dat de rand/kap die je op dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.fotoflits.com/files/Elinchrom/Compacts/D-Lite%20RX/20485_elinchrom_d-lite_rx_one_side.jpg

Ziet er niet bij zit, mijn vraag, mensen die de set ook gekocht hebben, zat deze bij jullie er wel bij?

Verder blij verrast met de set, ziet er goed uit, voelt stevig aan, softboxen zijn vrij simpel en gemakkelijk in elkaar te zetten, en werkt voorals nog goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nee zit er niet bij inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Volgens mij wordt die kap gebruikt icm parapluutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouton
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-03-2020
Raar, ik had er één bij, en ik vroeg me al af of er niet twee bij moesten (wel in combinatie met wat krachtigere flitsers). Volgens mij is het een kap om het licht wat meer te concentreren in een bundel, weenie of je 'm met paraplu's moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Die kap heet volgens mij een reflector en is in elk geval bedoeld om het licht een bepaalde kant alvast op te dwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Ik had de kap er ook niet bij (softbox set). Ik heb wel paraplu's maar die heb ik er los bij gekocht.

Als je de brochure bekijkt, dan staan de reflectors ook alleen in het lijstje met de paraplu's:
http://elinchrom.com/data/download/120817_D-LITE-ONE_E-1.pdf

Mooie foto's trouwens quelake! Ik vind met name 3 & 4 mooi. 4 is vooral een mooi moment, al had hij van mijn iets meer belicht mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Jammer dat het zo ontzettend stil blijft in dit topic! Ik ga zelf vrolijk door, als ik weer eens wat nieuws te showen heb. :P Ik hoor graag wat jullie vinden.

Dit keer gaat het om een projectje wat te maken heeft met moederdag (afgelopen zondag). De vrouwen in mijn schoonfamilie omvatten vier generaties. Het leek ons erg leuk om wat te doen met dat gegeven. Geinspireerd door een soortgelijke foto heb ik getracht om de moeders (en mijn dochter als hekkesluiter ;)) op de gevoelige plaat vast te leggen.

De foto is omgezet naar sepia tinten. Elke voorgaande foto is met fotoshop achteraf erin gezet. Om het geheel wat realistischer te laten ogen heb ik achteraf heel subtiele reflectie effectjes en wat lichtere puntjes in de lijsten aangebracht. Uiteindelijk hebben we de foto ingelijst in de lijst van de foto's aangeboden. 'Opoe' vond het resultaat wel geslaagd geloof ik. ;)

Al met al vond ik het een erg leuk project, met diverse uitdagingen die op creatieve wijze zijn overwonnen.

Afbeeldingslocatie: http://qdesigns.nl/photo/Project%20Generations.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:35

-Sander-

///M Powerrrrrr

Leuk idee en mooi uitgewerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

tof gedaan :) !
En netjes uitgewerkt inderdaad, mooie rustige tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-04 07:36
Heel erg leuk idee en de uitwerking is wat mij betreft top!
Dit brengt me wel op ideeën eigenlijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Dank voor de reacties mannen!

Maar laat het hier niet bij, ga lekker zelf ook resultaten posten! Ik ben erg benieuwd wat anderen allemaal uit de Elinchroms (of vergelijkbaar) kunnen persen. Denken jullie dat er draagvlak is voor een dedicated topic hiervoor? De titel van dit topic is natuurlijk wat misleidend, omdat het begonnen is met een hulpvraag vwb de keuze voor een set. Inmiddels zijn wel resultaten aan het delen. Het lijkt mij leuk om een topic te hebben voor de fotografen die studio apparatuur aan het ontdekken zijn, setups aan het proberen zijn, etc.

Idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-04 07:36
Dit hoort eigenlijk ook meer in het Foto & Video Media forum. Is er geen strobist/flits verzameltopic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Kremx schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 13:01:
Dit hoort eigenlijk ook meer in het Foto & Video Media forum. Is er geen strobist/flits verzameltopic?
Vast wel, maar ik wil meer een 'beginners' topic starten. Er zijn denk ik veel gebruikers die als 'amateur' af en toe een projectje doen, dan wel betaald dan wel privé. Het topic is daneen plek waar je met gerust hart je eerste ervaringen online kan gooien voor feedback.

Uiteindelijk kan je dan doorgroeien naar het strobist/flits topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Alhoewel ik blij ben met het resultaat van de Elinchroms merk ik toch op dat voor potentiele kopers een afwegingsadvies gegeven moet worden:

Ik heb naast de Elinchroms ook 2 Speedlites met een trigger aangeschaft (600-RT,ST-E3-RT) puur voor toch het 'ongemak' van een studioflitsset weg te nemen als:
- Portability; altijd 'stroom' nodig, meestal dus voor alleen binnen. 'draagbaarheid' spullen.
- Tripjes met het wel/geen flitser meenemen dilemma etc.
- Gedoe met het opzetten als je geen vaste ruimte hebt.

Het voordeel van reportage flitsers is dus dat je ze naast het inzetten van een studioopname ook buiten of waar dan ook sneller kan inzetten. (Google maar eens op buitenfoto's met speedlites).

Let wel dat je ook een reportage flitser eventueel op een statief met paraplu / softbox 'moet' gebruiken.

Nadeel is dat ze iets minder lichtopbrengst hebben als 60-80 Ws (als dit Gegooglede getal uit een forum klopt)en redelijk prijzig zijn ten opzichte van een studioflitser.

Let dus op bij het aanschaffen wat je voorkeur is voor nu en in de toekomst ;).

[ Voor 8% gewijzigd door grimson op 16-05-2014 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
Voor het geld van 2 600-RT en een ST-E3-RT had je ook makkelijk een goede accu kunnen kopen voor de elinchrom's, en qua handelbaarheid, die speedlites hebben ook een statief nodig en lichtvormers.

De lichtvormers vindt ik meestal nog het grootste probleem op locatie, een softbox vangt flink wind! ik gebruik zelf de D lites icm met een 120 octa, dan ben ik blij dat ik een accu aan het statief kan hangen anders blijft ie nooit staan met wat wind ;)

maar mocht je speedlites overwegen, kan ik de Godox v850 adviseren, werkt op een accu, zit een koppeling in voor een heel kleine radio ontvanger, en met de trigger kan je op afstand de kracht regelen van de flitser, voor € 120 met trigger heb je er al 1 thuis liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijscobar
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:32

ijscobar

eclecticus

Als je er één kunt vinden zou ik eerder voor de Godox V860C gaan; volledige TTL flitser.
Voor die prijs van de V850 moet je sowieso (ver) over de grens kijken en dat is nog zonder de verzendkosten, hier in NL staat ie niet voor minder dan € 200,- zonder trigger in de verkoop |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Ben zelf zeer te spreken over de Godox AD360, heb er 2 met batterypack, lichtgewicht en makkelijk mee te nemen. Het nadeel is wel dat ze geen TTL doen maar dat is geen ramp. Beetje spelen met M mode en je hebt het zo onder de knie. En net zoals de v850/860 kun je op de remote alles instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
klopt dat je hem dan uit buitenland moet laten komen, maar dat vindt ik niet zo'n probleem het zijn gewoon hele degelijke flitsers die hun werk goed doen.

http://flashhavoc.com/godox-v850-ving-review/

Pagina: 1 2 Laatste