Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-04 09:22

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een instap flitssetje. Mijn vriendin zal de komende maanden erg veel model gaan staan. Gezien de aard van de shots, zal ze staand in beeld gebracht worden.

Ik heb mijn oog laten vallen op de Falcon Eyes SSK-2200D. Goedkoop, maar door de instelbaarheid van 1/16 tot 1/1 leek me dit een interessante optie. De meeste vergelijkbare setjes kunnen maar tot 1/8, waardoor spelen met f2.8 etc gelijk al niet te doen is.

Mijn voornaamste zorg is dat de 200Ws niet genoeg gaat zijn om een staand model te belichten? Hoe denken jullie hierover?

Verder; ik lees veel klachten over de bouwkwaliteit vd Falcon Eyes. Het setje gaat bij mij vnl op zolder dienst doen, zonder dat ik er mee gaan sjouwen o.i.d.... Is het dan nog steeds onverstandig?

Zijn er goede alternatieven die jullie aanraden. Ik wil echt onder de 300 euro blijven als het even kan.

Bedankt alvast voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Welke klachten heb je het over? Er zijn best veel instap sets die ook nog best wat mogen kosten (zoals alle foto apparatuur) en best voldoende zijn voor instappers. Zo heb je natuurlijk ook dure sets (met of zonder problemen) die beter presteren maar dat ligt geheel aan je budget. Als je een uurtje op het net en Marktplaats rond kijkt zal je zeker veel flits sets nieuw en tweede hands tegen komen. Maar mogelijk zijn er andere Tweakers met alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Klachten die ik veel tegenkom zijn bijv. knopjes die spontaan afbreken, softboxen die scheuren, dat soort zaken.

Dit is ook een vrij nieuwe set van FE. Wellicht hebben ze iets gedaan aan de bouwkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
De SS serie van Falcon Eyes is echt de onderkant van de markt. Wil je betere kwaliteit dan zul je uit moeten wijken naar hun duurdere lijn of een ander merk.

Ik heb 2e hands een Bowens set gekocht een tijd geleden van 500 euro, een wereld van verschil met de Elinchrooms die ik toen nieuw wilde kopen (heb ik ook in m'n handen gehad). Soms moet je wat meer sparen voor iets beters. Ik ken echter 2 mensen die best tevreden zijn met hun goedkope Falcon Eyes, maar die gebruiken ze heel incidenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ok, dus ik kan toch maar beter naar een alternatief voor de FE zoeken.

Ik heb even gesnuffeld naar een setje van Elinchrom, puur om te zien wat dat ging kosten. Ik kwam hier op uit als 'goedkoopste' optie (ik wilde perse twee softboxen):

http://www.fotoflits.com/elinchrom-d-lite-rx-one-softbox-set

Erg interessant; gelijk draadloos flitsen, zeer constant qua temp (K), mooie tassen erbij...

Maar dan hebben we het over 479 euro, ex !! BTW. Zeg dus 570 euro, voor een set met 100Ws. Deze set wordt goed ontvangen, maar die 100Ws is toch veel te weinig? Of is dat erg kort door de bocht?

Wellicht is het toch wijzer om naar de paraplu set te kijken. Daarmee kan ik meer licht vangen vd flitsers (correct?), en de set is nog wat goedkoper ook.

Ik wil liever rond de 300 euro klaar zijn eigenlijk. Hebben jullie specifieke aanraders rond die prijs?

[ Voor 17% gewijzigd door quelake op 01-04-2013 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Als je er niet veel mee gaat sjouwen is de Falcon Eyes prima hoor. 200Ws is voor één model genoeg. FE is geen rotzooi die uit elkaar valt als je er naar kijkt hoor en er zit gewoon twee jaar garantie op.

Kijk alvast wel even verder of er andere accessoires op passen zoals bv een beautydish, misschien dat je die er later bij zou willen hebben.

Koop er meteen een radiotrigger set bij, aansturen met kabels is erg onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:36
quelake schreef op maandag 01 april 2013 @ 13:24:
Ok, dus ik kan toch maar beter naar een alternatief voor de FE zoeken.

Ik heb even gesnuffeld naar een setje van Elinchrom, puur om te zien wat dat ging kosten. Ik kwam hier op uit als 'goedkoopste' optie (ik wilde perse twee softboxen):

http://www.fotoflits.com/elinchrom-d-lite-rx-one-softbox-set

Erg interessant; gelijk draadloos flitsen, zeer constant qua temp (K), mooie tassen erbij...

Maar dan hebben we het over 479 euro, ex !! BTW. Zeg dus 570 euro, voor een set met 100Ws. Deze set wordt goed ontvangen, maar die 100Ws is toch veel te weinig? Of is dat erg kort door de bocht?

Wellicht is het toch wijzer om naar de paraplu set te kijken. Daarmee kan ik meer licht vangen vd flitsers (correct?), en de set is nog wat goedkoper ook.
Voordat ik compleet antwoord geef, kan je mij uitleggen waarom jij meer dan 100 w/s nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Hi Gerard (fan van je werk btw, leuk dat je reageert),

ik kan alleen maar speculeren, dwz afgaan op reviews en meningen van anderen. Helaas heb ik nog geen flitsset staan, dus ik ga dan af op de bekende lijstjes die online staan (bron):

110-200 Ws - Portretfotografie van max. 1 persoon, productfotografie (kleine objecten)
200-300 Ws - Modefotografie, glamourfotografie van 1-2 personen van top tot teen, middelgrote objecten
300-400 Ws - Groepsportretten tot max. ca. 8 personen, grote objecten
400-600 Ws - Groepsportretten van grote groepen, interieurfotografie

Omdat ik mijn vriendin (en mogelijk andere mensen in de toekomst) van top tot teen wil fotograferen, ben ik bang dat de 100Ws van de Elinchrom tekort zal komen. Maar nogmaals, ik zou graag jouw (julie) input hierop hebben. Ik wil liever geen 500 euro uitgeven om erachter te komen dat ik mijn model maar half kan belichten. Ik neig op dit moment nl wel naar dit setje. Dan heb ik gelijk goed spul, met draagtas, draadloos syncen, etc.

[ Voor 2% gewijzigd door quelake op 02-04-2013 07:52 . Reden: props ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-04 13:15
Kijk ook is naar de GN serie van Falcon Eyes, deze is qua bouw e.d. veel beter dan de SS serie. en 200 Ws is ruim voldoende om 1 persoon mee uit te lichten.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:59

Bonbridge

35-85

Huizebrabant.nl verkoopt de quantuum dual power. 600 watt. Inclusief accupack voor maar 365 geloof ik. Instelbaar van 1/32e tot 1/1. Hoor er positieve verhalen over!

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184652

Elinchrom is gewoon goed.
Om een model egaal, staand uit te lichten kom je niet toe met softboxen. Je hebt dan striplights nodig.
Bij gebruik van een lichtbron die hoger staat dan het gelaat van een model heb je tenminste één stop lichtverlies met de voeten.
Het heeft niet zo zeer met het vermogen van een flitser te maken. Je kunt met minder krachtige flitsers immers de ISO hoger zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
quelake schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 07:51:
Hi Gerard (fan van je werk btw, leuk dat je reageert),
Leuk! Ik moest gewoon even reageren, zie einde verhaal waarom...
ik kan alleen maar speculeren, dwz afgaan op reviews en meningen van anderen. Helaas heb ik nog geen flitsset staan, dus ik ga dan af op de bekende lijstjes die online staan (bron):

110-200 Ws - Portretfotografie van max. 1 persoon, productfotografie (kleine objecten)
200-300 Ws - Modefotografie, glamourfotografie van 1-2 personen van top tot teen, middelgrote objecten
300-400 Ws - Groepsportretten tot max. ca. 8 personen, grote objecten
400-600 Ws - Groepsportretten van grote groepen, interieurfotografie
Het aantal W/s heeft niet zoveel te maken met wie, wat of hoeveel onderwerpen je gaat fotograferen; het gaat meer over de afstand (en diafragma) waarmee je wilt schieten. Ik werk zelf met Elinchrom Quadra's en die gaan tot 8 w/s. Niet lang geleden kwam ik er met m'n assistent achter dat ik amper hoger dan 200 w/s seconde schiet (op die Quadra's kan je w/s zien ipv een vaag getalletje). Voor de grap heb ik toen zo'n Elinchrom RX One gekocht, mede omdat ik ze schattig vond maar ook omdat ik wilde weten of ik met het "beperkte" vermogen kon werken.... Dat is nu een maand geleden en ik ga volgende week zo'n set halen; wat een leuke schattige kleine flitsers! Dat had ik nooit verwacht.

Ik hou van fotograferen onder de f8 (meestal 5.6) en daar zijn die dingen ideaal voor. Ik ben geen f11-f22 persoon, ik wil wel een beetje een beperkte scherpte diepte. Daarnaast hou ik er graag van om het omgevingslicht te mengen met flitslicht en dan is het fijn als je op een heel laag vermogen kan flitsen (ISO soms op 400-800 zodat ik veel omgevingslicht meepak).

Hier een voorbeeld van o.a. een RX One: een met 18cm reflector+grid vanaf boven (45 graden) op het model en een Quadra achter mij met een 100x100cm softbox voor een kleine invulflits zodat het onderlichaam ook wat licht krijgt.

Effe snel een schets gemaakt voor je :

Afbeeldingslocatie: http://dump.gerardhenninger.com/forum/rxone_setup.jpg
het ziet er wat krap uit, maar dat was het niet. Ik stond drie meter van het model af, denk ik. Moest ook wel want de foto heb ik gemaakt met een 70-200.
Omdat ik mijn vriendin (en mogelijk andere mensen in de toekomst) van top tot teen wil fotograferen, ben ik bang dat de 100Ws van de Elinchrom tekort zal komen. Maar nogmaals, ik zou graag jouw (julie) input hierop hebben. Ik wil liever geen 500 euro uitgeven om erachter te komen dat ik mijn model maar half kan belichten. Ik neig op dit moment nl wel naar dit setje. Dan heb ik gelijk goed spul, met draagtas, draadloos syncen, etc.
Zoals je ziet moet het prima lukken om je vriendin van top tot teen te fotograferen, zolang je maar weet hoe je de lampen neer moet zetten. Met 10 meter afstand tussen je model en de flitsers wordt het lastig, maar ik kan me niet zo snel een gewone situatie bedenken waarbij je dat zou willen. Met twee flitsers kom je een heel eind, zeker als je er nog een goedkoop reflectiescherm bijneemt (iedere serieuze fotograaf hoort een reflectiescherm te hebben btw).

Conclusie
Niet teveel luisteren naar andere mensen of geloven wat je op het interweb/fora/Tweakers ziet ;) Met 100 w/s kan je prima (groepen) fotograferen, zolang je dat maar niet wil op ISO 25 of op f22.

Mocht je een reportageflitser hebben (zo'n ding dat je in je hotshoe stopt): zet die maar eens op manual en dan full power - 1/1. Wedden dat je daarmee niet op ISO 100 - f5.6 kan fotografen als je iemand voor je hebt staan; je foto wordt dan overbelicht want het is veels te veel vermogen. Nou, zo'n flitser zit tussen de 40 a 60 w/s, afhankelijk van het type. Kan je nagaan wat je dan met 100 w/s kan doen :)

Ik moest even reageren want ik word moe van die "Je hebt 300 w/s nodig voor groepen" opmerkingen of "Met minimaal 250 w/s kan je iemand pas full body fotograferen". Dat zijn echt amateur opmerkingen, zonder de juiste argumenten of uitleg.

Zelfs buiten, mocht je stroom hebben, kan je prima met 100 w/s terecht, alleen de zon overpoweren gaat niet lukken, maar dat lukt ook niet met 300 w/s.

Bonus Tekst
Alleen al voor de Skyport trigger die je erbij krijgt zou ik de set kopen; het is geweldig om vanaf je camera je lampen op afstand in te stellen. Als je een echte Tweaker bent koop je de WIFI module er ook bij en dan kan je alles vanaf je iPad/iPhone instellen (vermogen, instellamp etc etc). Gegarandeerd dat je vriendin dan onder de indruk is.... en je tevens een nerd vindt ;)
Anoniem: 184652 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 22:37:
Elinchrom is gewoon goed.
Om een model egaal, staand uit te lichten kom je niet toe met softboxen. Je hebt dan striplights nodig.
Kan prima met softboxen hoor. Geef me twee flitsers met kleine 60x60 softboxen; een richt ik van boven op de persoon en de andere leg ik op de grond (die richt dan automatisch naar boven) voor een invulflits.
Striplights zijn juist leuk als je een klein gedeelte licht wilt geven en bijvoorbeeld van contrast houdt.

[ Voor 5% gewijzigd door GerardHenninger op 06-04-2013 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Allen, bedankt voor jullie input.

Gerard even met naam en toenaam bedanken. Zeer uitgebreide reply, dank dank! _/-\o_ Je verhaal is zeer verhelderend.
Voor de grap heb ik toen zo'n Elinchrom RX One gekocht, mede omdat ik ze schattig vond maar ook omdat ik wilde weten of ik met het "beperkte" vermogen kon werken.... Dat is nu een maand geleden en ik ga volgende week zo'n set halen; wat een leuke schattige kleine flitsers! Dat had ik nooit verwacht.
Leuk! Samen twee setjes halen!? Misschien krijgen we groepskorting :P
Ik hou van fotograferen onder de f8 (meestal 5.6) en daar zijn die dingen ideaal voor. Ik ben geen f11-f22 persoon, ik wil wel een beetje een beperkte scherpte diepte.
Eens, ik ben ook (meestal) op zoek naar dieptewerking in mijn foto's. Dus dat komt alleen maar goed uit.
...Hier een voorbeeld[/url] van o.a. een RX One: een met 18cm reflector+grid vanaf boven (45 graden) op het model en een Quadra achter mij met een 100x100cm softbox voor een kleine invulflits zodat het onderlichaam ook wat licht krijgt.
*het feit dat je hier nog even voor honderden euro's extra hebt neergezet aan accesoires ga ik voor het gemak even negeren :P
...(iedere serieuze fotograaf hoort een reflectiescherm te hebben btw).
Check! Got one!
Bonus Tekst
Alleen al voor de Skyport trigger die je erbij krijgt zou ik de set kopen; het is geweldig om vanaf je camera je lampen op afstand in te stellen. Als je een echte Tweaker bent koop je de WIFI module er ook bij en dan kan je alles vanaf je iPad/iPhone instellen (vermogen, instellamp etc etc). Gegarandeerd dat je vriendin dan onder de indruk is.... en je tevens een nerd vindt ;)
Ik reken vooral op het laatste. ;) Maar serieus, ik vond het in eerste instantie veel te veel geld, maar toen zag ik alles dat meegeleverd wordt (draagtassen, Skyport trigger). Normaal zou ik dit nog los erbij hebben moeten kopen, en dat zorgt ook voor een hogere totaalprijs natuurlijk.

Dus.....de kogel is door de kerk! Het wordt Elinchrom. Nou zit ik alleen nog te twijfelen tussen de starterkit met plu's of softboxen. Ik denk dat het de plu's worden (gezien de prijsstelling en diversiteit in inzetbaarheid). Daarnaast wordt ik minder moe van het opstellen van de paraplu's t.o.v. de softboxen. :P

Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 19:26
Goede reactie Gerard. Toevallig heb ik gister ook die Elinchrom RX ONE set besteld. Komt hopelijk vandaag of morgen bijnen. Na jou reactie denk ik zeker dat dat een goede keuze is geweest om te starten met een beetje "studio" (lees: huiskamer) werk.
Ik ben voor de softboxen gegaan. Heb al een SB600 flitser met paraplu. Geeft veel licht maar weinig controle. Met softboxes kan je beter richten. En trouwens, een paraplu kost iets van 15 euro als je die alsnog wilt. Kan je ook gewoon op die Elinchrom koppen zetten voor zover ik kan zien.
Keuze voor iets duurder setje (ipv een goedkope Falcon Eyes) voor mij was de doorgroei mogelijkheden, zeker ivm accesoires. Dingen als goede tassen, Skyport trigger en zo zijn ook echt prettig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ik moet inderdaad even terug komen op mijn eerdere uitspraak dat ik voor de plu's ga. Ik zie net dat de softboxen los 119 euro (ex BTW) per stuk kosten 8)7 , tegenover het setje paraplu's van 39 euro en 2 reflectoren a 39 euro per stuk. De meerprijs voor de set is 54 euro. Een snelle rekensom leert me dat ik 70 euro (wederom ex BTW) kan besparen door voor de softboxen te gaan.

(typisch gevalletje van mezelf arm bezuinigen...toch apart dat ik altijd veel meer geld uitgeef dan dat ik van plan was) |:(

[ Voor 15% gewijzigd door quelake op 03-04-2013 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
quelake schreef op woensdag 03 april 2013 @ 09:30:
Allen, bedankt voor jullie input.

Gerard even met naam en toenaam bedanken. Zeer uitgebreide reply, dank dank! _/-\o_ Je verhaal is zeer verhelderend.
Graag gedaan, soms heb ik 's nachts tijd over en dan typ ik graag een lap tekst ;)
Leuk! Samen twee setjes halen!? Misschien krijgen we groepskorting :P
Korting krijg je helaas niet zomaar bij Fotoflits. M'n assistent krijgt wel iedere keer 20 euro tegoed bonnen als hij dingen koopt, dus dat is al een vooruitgang. Ik koop binnenkort de set met plu's.... als jij zorgt dat je in de tussentijd een mooie foto hebt genomen en laat zien dat je er goed mee om kan gaan, dan mag je van mij m'n plu's hebben. ;) Eigenlijk is het onzin want ik heb ik al genoeg flitsers :)

Ik zou idd ook de softboxen set halen, dat levert je meer voordeel op. Hou er wel rekening mee dat die standaard softboxen niet leuk zijn om iedere keer in elkaar te zetten, dus ik hoop voor je dat je genoeg ruimte hebt thuis om ze te laten staan zonder dat je ze iedere keer uit elkaar hoeft te halen.

Als je later dit jaar weer wat gespaard hebt dan kan je iets handigers kopen; tegenwoordig heeft Falcon Eyes/Linkstar opvouwbare softboxen voor onder de 80 euro. Niet vergeten een Elinchrom speedring mee te bestellen :)

Hou er wel rekening mee dat Elinchrom eigenwijs is met z'n plu's : normale plu's (van Falcon Eyes, Linkstar, <ander merk>) hebben een stang van 8mm. Elinchrom plu's hebben een stang van 5mm, oftewel, normale plu's zijn te dik en passen niet in je Elinchrom Flitsers.

Dan rest mij alleen nog te zeggen : Veel plezier! Lekker veel foto's maken, creatief zijn en veel fouten maken! Alleen op die manier leer je studioflitsers (en de techniek) kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Korting krijg je helaas niet zomaar bij Fotoflits. M'n assistent krijgt wel iedere keer 20 euro tegoed bonnen als hij dingen koopt, dus dat is al een vooruitgang. Ik koop binnenkort de set met plu's.... als jij zorgt dat je in de tussentijd een mooie foto hebt genomen en laat zien dat je er goed mee om kan gaan, dan mag je van mij m'n plu's hebben. ;)
Deal! Gaaf man, super bedankt! Ik ga de uitdaging aan!
Ik zou idd ook de softboxen set halen, dat levert je meer voordeel op. Hou er wel rekening mee dat die standaard softboxen niet leuk zijn om iedere keer in elkaar te zetten, dus ik hoop voor je dat je genoeg ruimte hebt thuis om ze te laten staan zonder dat je ze iedere keer uit elkaar hoeft te halen.
DONE! Net besteld, er is een prachtig setje Elinchroms met softboxen onderweg...
Dan rest mij alleen nog te zeggen : Veel plezier! Lekker veel foto's maken, creatief zijn en veel fouten maken! Alleen op die manier leer je studioflitsers (en de techniek) kennen.
Thnx Gerard, we gaan lekker spelen binnenkort (dat klinkt ernstig fout nu ik het zo terug lees :P )! Nu maar hopen dat het spul snel binnenkomt... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-04 21:42
Mooi topic dit! Ik heb de set ook aan mijn to-get lijst toegevoegd! ;-)

Ik vond ook een paar mooie filmpjes met uitleg en (basis) gebruik:
YouTube: The Elinchrom D-Lite RX One
YouTube: D-Lite RX One Softbox Kit

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269428

Wellicht interessant om inspiratie op te doen voor beginnende studiofotografen: YouTube: Free Photography Tips . Daar worden reportageflitsers gebruikt maar dat maakt niet echt veel uit. 100Ws studioflitsers geven een of twee stops meer licht en geen gedoe met batterijen. Reportageflitsers zijn dan weer geheel draadloos en kunnen bijvoorbeeld aan een kleerhanger opgehangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Anoniem: 269428 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 18:15:
100Ws studioflitsers geven een of twee stops meer licht en geen gedoe met batterijen. Reportageflitsers zijn dan weer geheel draadloos en kunnen bijvoorbeeld aan een kleerhanger opgehangen worden.
Een goede A-merk reportage flitser is duurder dan de hele zet hierboven. En er zitten geen statieven bij... en geen softboxen/plu/reflector... En op een uitzondering na werken ze alleen maar met infrarood, wat vervelend is buiten in de zon... etc etc etc.

Oftewel, voor beide is wat te zeggen. Ik geef de voorkeur aan echte flitsers omdat ik dan o.a. geen gedoe heb met m'n softboxen, beauty dishes etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Ik heb wat van de guides van Zack Arias gekeken. Geeft heel duidelijk uitleg over zijn opbouw in de studio, vooral z'n seamless white background foto's. Echt een aanrader. Guide video's en in text op z'n blog ergens, moet je even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-04 19:15
GerardHenninger schreef op woensdag 03 april 2013 @ 21:33:
Een goede een A-merk reportage flitser is duurder dan de hele zet hierboven. En er zitten geen statieven bij... en geen softboxen/plu/reflector... En op een uitzondering na werken ze alleen maar met infrarood, wat vervelend is buiten in de zon... etc etc etc.
Ik kan dit eigenlijk niet anders dan beamen. Ik heb 2 Sony flitsers met richtgetal 43 (de HVL-F43am), de goedkope versie van de twee dus. De ander heeft richtgetal 58, maar mijn 43's kostten al ruim 250 euro 't stuk. Omnibounce erbij van 10 a 20 euro en je zit zo over de 275 euro. Dan moet er nog een set (of 2) van 4 batterijen in waar je zo 25 tot 30 euro voor betaald en dan heb je een reportageflitser, ready to use op je camera, voor 300 euro. Heb je inderdaad nog nodig: Een statief per flitser, een softbox of plu (inclusief verloopje voor op het statief) en eventueel een trigger. Nu heeft Sony een redelijk praktisch draadloos systeem waarbij je via je master flitser (op de camera) twee groepen kan aansturen (in sterkte), maar dan heb je wel weer een masterflitser nodig, want het gaat via voorflitsen. Een TTL kabel is natuurlijk mogelijk, maar beperkt weer in je bewegingsvrijheid. Of je moet ze allemaal 100% handmatig instellen en dan je onboard flitsers als trigger gebruiken (op zijn zwakste stand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
_Evert_ schreef op woensdag 03 april 2013 @ 22:24:
Ik heb wat van de guides van Zack Arias gekeken. Geeft heel duidelijk uitleg over zijn opbouw in de studio, vooral z'n seamless white background foto's. Echt een aanrader. Guide video's en in text op z'n blog ergens, moet je even zoeken.
Goede tip! Ik ga daar eens naar kijken. Heb je al een leverdatum _Evert_?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Kleine update van mijn kant; ik heb de Elinchrom set binnen! Superblij. Hij staat eigenlijk al anderhalve dag op me te wachten op zolder, maar ik ben zo druk dat ik niet eens aan het opzetten toe ben gekomen. :(

Eerste indrukken zijn ontzettend positief; als je de set uitpakt, voel je dat het echt kwaliteitsspul is. Ik ben echt kritisch wat dat betreft, maar alles wat ik door mijn handen liet gaan, voelde ontzettend solide aan.

De draagzakken zijn ontzettend stevig, en de verpakking voor de flitsers zelf is zelfs een hardcase. Dat kan dus best een stootje hebben. Alle losse zaken zoals flitslampjes, softboxen etc zijn allemaal erg mooi ingepakt, met eigen tasjes/zakjes. Hierdoor kun je alles zeer compact bewaren en zelfs meenemen onderweg.

Ik hoop morgen de zolder verder onder handen te nemen, en dan mijn eerste voorzichtige stappen te gaan nemen in deze tak van de 'sport'! Zin in!

Tot zover dus niets dan props voor Elinchrom. Erg tevreden met mijn keuze, zeker geen spijt dat ik wat dieper in de buidel heb getast.

I'll keep you guyz posted!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Nog even snel een nutteloze post van mij, terugkomend op het hele "je hebt 200 W/S nodig voor twee personen, 300 W/S voor kleine groepen" onzin gedoe.

Gisteren moest ik voor een klant portretjes maken van de bezoekers en daarbij kreeg ik een eigen foto hoekje (naast een anti-drugs stand, zucht). Met dit topic in m'n achterhoofd wilde ik even laten zien dat het vermogen van een flitser niet zoveel zegt over het aantal mensen dat je wilt fotograferen (of de grootte van de ruimte).

De setup :
Afbeeldingslocatie: http://dump.gerardhenninger.com/forum/20130406_qapital_0064.jpg

Zoals je ziet, alles op laag vermogen gefotografeerd.
1) Omdat ik meer flitsen uit m'n Quadra's (werkt op accu) kan halen op een laag vermogen dan op full power.
2) Omdat ik mensen niet wilde verblinden.
3) Gewoon omdat het kan.

Je zit dat er boven de groep een LED lamp hangt (noodlicht), die toevallig op de groep gericht staat. Dit "omgevingslicht" verwijder je door op een snelle sluitertijd te fotograferen, 1/160ste in dit geval. Op die manier heb je er geen last van en mengt het zich niet met het flitslicht.

In de setup-foto zie je al dat iedereen gewoon goed belicht is. Helaas kan ik die foto niet meer vinden, dus dan maar een andere foto van wat deze setup op kan leveren.
Afbeeldingslocatie: http://dump.gerardhenninger.com/forum/20130407_qapital_0380.jpg

Dus als een verkoper je OOIT wijs laat maken dat je een (duurdere) studioflitser nodig hebt met meer vermogen om groepen te fotograferen, dan zeg je :
1) Onzin
2) Vraag maar aan Gerard
3) Je hebt geen verstand van fotografie

;)
quelake schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 21:28:
...

I'll keep you guyz posted!!! :)
Leuk! Ben benieuwd, kom maar op met die porno portret foto's! :)

[ Voor 15% gewijzigd door GerardHenninger op 07-04-2013 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
GerardHenninger schreef op zondag 07 april 2013 @ 16:35:
Nog even snel een nutteloze post van mij, terugkomend op het hele "je hebt 200 W/S nodig voor twee personen, 300 W/S voor kleine groepen" onzin gedoe.

Gisteren moest ik voor een klant portretjes maken van de bezoekers en daarbij kreeg ik een eigen foto hoekje (naast een anti-drugs stand, zucht). Met dit topic in m'n achterhoofd wilde ik even laten zien dat het vermogen van een flitser niet zoveel zegt over het aantal mensen dat je wilt fotograferen (of de grootte van de ruimte).

De setup :

Zoals je ziet, alles op laag vermogen gefotografeerd.
1) Omdat ik meer flitsen uit m'n Quadra's (werkt op accu) kan halen op een laag vermogen dan op full power.
2) Omdat ik mensen niet wilde verblinden.
3) Gewoon omdat het kan.

Je zit dat er boven de groep een LED lamp hangt (noodlicht), die toevallig op de groep gericht staat. Dit "omgevingslicht" verwijder je door op een snelle sluitertijd te fotograferen, 1/160ste in dit geval. Op die manier heb je er geen last van en mengt het zich niet met het flitslicht.

In de setup-foto zie je al dat iedereen gewoon goed belicht is. Helaas kan ik die foto niet meer vinden, dus dan maar een andere foto van wat deze setup op kan leveren.

Dus als een verkoper je OOIT wijs laat maken dat je een (duurdere) studioflitser nodig hebt met meer vermogen om groepen te fotograferen, dan zeg je :
1) Onzin
2) Vraag maar aan Gerard
3) Je hebt geen verstand van fotografie

;)

[...]

Leuk! Ben benieuwd, kom maar op met die porno portret foto's! :)
Leuk dat je ook eens zelf erop staat Gerard, en mooie vrouw naast je ook

:+ 8)

Ik krijg altijd zin om nog meer te trainen van dergelijke foto's :P

Anywayz, Gerard, hoe zit het met het volledig overbelichten van de achtergrond?
Ik gebruik alleen mobiele reportageflitsers en paraplu's, die voldoen eigenlijk altijd voor wat ik in mn hoofd heb + het voordeel dat ik extreem mobiel ben (studio heb ik niet).

Zelf vind ik een volledig overbelichte achtergrond niet zo mooi, maar ik kan me voorstellen dat het soms praktisch is om de achtergrond mooi egaal over te belichten met 1-2 stops. Dan heb je dus een flitser nodig die ongeveer 2x het vermogen heeft van je overige flitsers (afhankelijk van afstand, diffusor, etc.) Hoe zit dit in de praktijk?

Als voorbeeld van een hele simpele setup in een kleine ruimte (3x3 m) met één witte gestuukte muur ongeveer 75cm-100cm achter deze meid.

f/8
1/200s
ISO100
flitsinstellingen weet ik niet meer
Afbeeldingslocatie: http://www.ralphhuijgen.nl/sharing/IMG_2590.jpg

Als ik een volledig overbelichte achtergrond wil, dan moet ik onderwerp een stuk van de muur afzetten en dan de muur overbelichten tot op zijn minst paar decimeter rondom mijn onderwerp. Dan moet ik dus een flitser hebben die heel diffuus is en redelijk krachtig.

p.s. Het is Ws en niet W/s ;)

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 15:23
@Gerard
Een beter bewijs is niet mogelijk :)

Opvallend genoeg zijn het meestal niet de verkopers, maar juist fotografen in een forum die hard roepen dat je 500Ws flitsers moet kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Sibylle schreef op zondag 07 april 2013 @ 18:04:
[...]
Leuk dat je ook eens zelf erop staat Gerard, en mooie vrouw naast je ook

:+ 8)

Ik krijg altijd zin om nog meer te trainen van dergelijke foto's :P
Ieuw... ik hoef er niet zo macho uit te zien, ik ben tenslotte een Tweaker en die zijn allemaal lelijk/niet macho/nerd.

Zie hier : GHBTV... dikke buik FTW!
Anywayz, Gerard, hoe zit het met het volledig overbelichten van de achtergrond?
Ik gebruik alleen mobiele reportageflitsers en paraplu's, die voldoen eigenlijk altijd voor wat ik in mn hoofd heb + het voordeel dat ik extreem mobiel ben (studio heb ik niet).

Zelf vind ik een volledig overbelichte achtergrond niet zo mooi, maar ik kan me voorstellen dat het soms praktisch is om de achtergrond mooi egaal over te belichten met 1-2 stops. Dan heb je dus een flitser nodig die ongeveer 2x het vermogen heeft van je overige flitsers (afhankelijk van afstand, diffusor, etc.) Hoe zit dit in de praktijk?
Gaat niet zozeer om het vermogen van de flitsers, maar hoe je ze instelt. Twee flitsers op de achtergrond moeten qua vermogen 1 a 2 stops hoger ingesteld zijn dan je hoofdlicht (afhankelijk van je bedoelingen).

Een lichtmeter werkt dan het beste. Dus stel je hoofdlicht is f6.3 (op ISO 100 / 125ste), dan zet je de de achtergrond flitsers op f8 - f11. Maar als je dat echt nauwkeurig wilt dan moet je het gaan meten met een lichtmeter. Als je achtergrond flitsers te sterk staan dan zie je dat terug in het model; je verliest bijvoorbeeld detail in de haren.
p.s. Het is Ws en niet W/s ;)
Stom! Dank!
mjtdevries schreef op zondag 07 april 2013 @ 18:05:
@Gerard
Een beter bewijs is niet mogelijk :)

Opvallend genoeg zijn het meestal niet de verkopers, maar juist fotografen in een forum die hard roepen dat je 500Ws flitsers moet kopen...
Die fotografen ook altijd.... k*t volk! Maar dan kan je dezelfde dingen zeggen, inclusief :
4) Ga lekker bloemetjes fotograferen joh, stomme n00b ;) *

*ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele bans op fora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Voor bloemen heb je btw minstens 50Ws per bloem nodig heb ik gelezen :+

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ok, eerste probeerseltje. Ik ervaar een ernstig gebrek aan modellen. Je weet wel, hongerige, jonge vrouwen die in de rij staan om op de plaat te mogen. Daarom moeten jullie het maar even met mijn porum doen! |:(

Simpel beginnen; 1 softbox onder 45 graden, reflector om de schaduwzijde bij te lichten. Ik probeer er nog diepzinnig bij te kijken ook. :/ Enige punt van kritiek dat ik zelf heb, is dat de schaduwzijde aan de bovenkant van m'n hoofd echt net te donker is geworden. Anders dan dat vind ik de wat harde schaduwen wel aanspreken.

....Drumroll.....

Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/DSC_3796.jpg

Ik merk dat ik heel graag een lichtmeter zou willen gebruiken, om even lui te kunnen meten en dan verder te knallen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Gerard? Gewoon eerst door blijven klooien zo, of meten als een malle?

[ Voor 0% gewijzigd door quelake op 10-04-2013 22:50 . Reden: typefoutje! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-04 11:45

CasGas

.

Ik wil hier toch even op inhaken als dat mag..

Stel ik koop de RX One set waar de skyport triggers bij inzitten, maar ik wil later mijn EX430II ook er aan toevoegen voor het gebruik met een snoot of grid bijvoorbeeld, kan ik dan een standaard skyport trigger voor de EX430II koppelen op deze set?

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

CasGas schreef op woensdag 10 april 2013 @ 23:38:
Stel ik koop de RX One set waar de skyport triggers bij inzitten, maar ik wil later mijn EX430II ook er aan toevoegen voor het gebruik met een snoot of grid bijvoorbeeld, kan ik dan een standaard skyport trigger voor de EX430II koppelen op deze set?
De 430EXII kan je triggeren met de ingebouwde flitser van de 7D dacht ik, en de skyport trigger sluit je aan op de PC aansluiting. Die kan dan niet op de hotshoe van de camera zitten alleen.

Om een reportageflitser in skyport te hangen heb je zo te zien een "Elinchrom SkyPort Universal Speed" nodig. Daarmee kan je niet de 430EXII instellen wat wel werkt met de ingebouwde flitser.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 269428 op 11-04-2013 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
quelake schreef op woensdag 10 april 2013 @ 22:49:
Ok, eerste probeerseltje. Ik ervaar een ernstig gebrek aan modellen. Je weet wel, hongerige, jonge vrouwen die in de rij staan om op de plaat te mogen. Daarom moeten jullie het maar even met mijn porum doen! |:(

Simpel beginnen; 1 softbox onder 45 graden, reflector om de schaduwzijde bij te lichten. Ik probeer er nog diepzinnig bij te kijken ook. :/ Enige punt van kritiek dat ik zelf heb, is dat de schaduwzijde aan de bovenkant van m'n hoofd echt net te donker is geworden. Anders dan dat vind ik de wat harde schaduwen wel aanspreken.

....Drumroll.....

[afbeelding]

Ik merk dat ik heel graag een lichtmeter zou willen gebruiken, om even lui te kunnen meten en dan verder te knallen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Gerard? Gewoon eerst door blijven klooien zo, of meten als een malle?
Ik vind het een prima eerste foto hoor, zeker aangezien je verder geen studio-ervaring hebt. Ik hou wel van contrast, van mij mag het hoofdlicht nog iets meer naar de zijkant (of verder weg) zodat je meer contrast in je gezicht krijgt.

Een lichtmeter... Tja.. zou je kunnen gebruiken, maar echt nodig vind ik het niet. Ik heb er ergens een liggen in een opslagruimte maar die heb ik al twee jaar niet meer aangeraakt. Gewoon prutsen todat je zelf tevreden bent met het resultaat en goed onthouden wat je wel en niet goed doet. Op die manier leer je het meeste.

Kleine opmerking : ik zou de foto iets anders kaderen, bijvoorbeeld iets minder hoofdruimte ;) Maar ik gok dat je de foto zelf hebt gemaakt en dan is het lastig spelen met je compositie.

Voor het slapen gaan een tweetal tips om mee te spelen* :
1) Softbox recht van voren, 45 graden naar beneden gericht op je gezicht. Kan ook gewoon tegen een witte of zwarte muur, schaduw is niet erg :) Voorbeeld

2) Softbox 45 graden schuin voor je (zoals je in je voorbeeld foto hebt gedaan). Andere softbox schuin achter je, tegenover de softbox die voor je staat. Als je een lijn trekt tussen de softboxen dan sta je dus precies in het midden. De flitser achter je iets sterker zetten. Voorbeeld

Veel succes, maar bovenal plezier met prutsen :*)

*ben te lui om nu een overzicht voor je te maken, volgende keer weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-04 11:45

CasGas

.

Anoniem: 269428 schreef op donderdag 11 april 2013 @ 00:43:
[...]

De 430EXII kan je triggeren met de ingebouwde flitser van de 7D dacht ik, en de skyport trigger sluit je aan op de PC aansluiting. Die kan dan niet op de hotshoe van de camera zitten alleen.

Om een reportageflitser in skyport te hangen heb je zo te zien een "Elinchrom SkyPort Universal Speed" nodig. Daarmee kan je niet de 430EXII instellen wat wel werkt met de ingebouwde flitser.
Maar die wil ik juist niet gebruiken op mijn 7D omdat die 430 uit het zicht staat. Dat ik het niet kan instellen vind ik niet erg, gaat in die zin echt om het triggeren in combinatie met de rest van het setje..

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Tweede poging, dit keer mezelf er net op weten te krijgen met 35mm prime.

Opstelling: main light van links (voor de kijkers rechts), invul softbox vlak naast me aan de rechterkant. Mijn witte achtergrondje was net binnen, dus kon niet wachten om even te testen! :*)

1/125, f6.3, ISO100

Ik heb de foto even door Lightroom gehaald. Bewerking is misschien wat veel, maar dat vind ik mooi. Heb geprobeerd om een beetje jouw stijl te benaderen Gerard.

Hope you like it! Eerste serieuze poging wat mij betreft.

Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/DSC_3868.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:14

grimson

domeingrommer

Ik deel jullie enthousiasme, vooral van de topicstarter (goed gedaan!)
Aangezien ik dezelfde vraag heb een zeer interessant topic, vooral in wat nu aan te schaffen en wat niet :)
Vooralsnog eigenlijk niets verder toe te voegen maar je wordt hier wel razend enthousiast van!! :9~

[ Voor 0% gewijzigd door grimson op 13-04-2013 19:43 . Reden: Smilie toegevoegd :) ]

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
quelake schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 17:30:
Tweede poging, dit keer mezelf er net op weten te krijgen met 35mm prime.

Opstelling: main light van links (voor de kijkers rechts), invul softbox vlak naast me aan de rechterkant. Mijn witte achtergrondje was net binnen, dus kon niet wachten om even te testen! :*)

1/125, f6.3, ISO100

Ik heb de foto even door Lightroom gehaald. Bewerking is misschien wat veel, maar dat vind ik mooi. Heb geprobeerd om een beetje jouw stijl te benaderen Gerard.

Hope you like it! Eerste serieuze poging wat mij betreft.

[afbeelding]
Kan niet anders zeggen dan : TOP! Veel progressie in zo'n korte tijd. Keep 'em coming!
grimson schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 19:32:
Aangezien ik dezelfde vraag heb een zeer interessant topic, vooral in wat nu aan te schaffen en wat niet :)
Vooralsnog eigenlijk niets verder toe te voegen maar je wordt hier wel razend enthousiast van!! :9~
Shit, had ik nou maar aandelen Elinchrom gekocht ipv die stomme Bitcoins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
grimson schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 19:32:
Thnx man, goed om te horen dat mijn vraag nu uiteindelijk anderen gaat inspireren!
GerardHenninger schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 21:16:
[...]

Kan niet anders zeggen dan : TOP! Veel progressie in zo'n korte tijd. Keep 'em coming!

[...]
Groot compliment! Ik ga lekker dooroefenen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Ziet er leuk uit quelake! Ik heb zelf nog te weinig tijd genomen om te spelen met het setje.
Ben wel tegen een mogelijk probleem aangelopen, even de vraag of jullie dit kennen. Mijn model lamp gaat soms uit. (Flitslamp geen probleem)
Was bij de eerste keer al zo, 1 lamp netjes aan, andere niet. Eerst goed naar de instelling gekeken, die was goed. Uiteraard even het bolletje verwissel (%$@^$#! fikken verbrandt, die is heet!), bleek niet aan de het bolletje te liggen. Bij iets steviger inschroeven werkte hij wel.
Echter als ik de modellamp een tijdje aan heb staan, gaat hij vanzelf uit. Ik neem niet aan dat dit een "feature" is, toch? Lamp gaat ook uit zichzelf weer aan trouwens.
Misschien dat ik ze er nog een keer goed in moet schroeven, maar wil niks slopen.

Kent iemand dit probleem?

Edit: bolletjes stevig aangedraaid. Hebben drie kwartier aangestaan zonder problemen. Neem aan dat hiermee het probleem is opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door _Evert_ op 15-04-2013 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102124

Beste mensen
Ik zou ook graag verder gaan met mijn portretfotografie en in de studio duiken.
Ik heb een locatie die ik kan gebruiken met witte muren (niet egaal wit) en een wit plafond (handig om te bouncen)
Er is wel binnenvallen daglicht via ramen (die eventueel wel voor 90% verduisterd kunnen worden)

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik geen ervaring heb met studio fotografie (tot op heden altijd buiten fotografie gedaan van modellen)

Ik bezit momenteel een 6D, 85mm 1.8 en 430 ex II
Waarschijnlijk voeg ik nog de 70-200 f4 (is) toe als lens.

Maar verder heb ik niks voor in de studio

Kunnen jullie mij adviseren wat het beste zou zijn voor mijn situatie en of er een goed starterspakket is wat ik kan kopen ? (mag best wel 5 à 700 e kosten)
Ook ben ik nog op zoek naar een egale witte en zwarte achtergrond…

Hou er rekening mee dat de studio een plaats is die ik kan gebruiken en dat ik dus iedere keer moet afbreken / opbouwen, dus hoe mobieler, hoe beter… :)

Is bv een 2e flash kopen een goed idee (430 ex) en dan wireless triggers gebruiken en ze dus op statief zetten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
_Evert_ schreef op maandag 15 april 2013 @ 12:42:
Ziet er leuk uit quelake! Ik heb zelf nog te weinig tijd genomen om te spelen met het setje.
Ben wel tegen een mogelijk probleem aangelopen, even de vraag of jullie dit kennen. Mijn model lamp gaat soms uit. (Flitslamp geen probleem)
Was bij de eerste keer al zo, 1 lamp netjes aan, andere niet. Eerst goed naar de instelling gekeken, die was goed. Uiteraard even het bolletje verwissel (%$@^$#! fikken verbrandt, die is heet!), bleek niet aan de het bolletje te liggen. Bij iets steviger inschroeven werkte hij wel.
Echter als ik de modellamp een tijdje aan heb staan, gaat hij vanzelf uit. Ik neem niet aan dat dit een "feature" is, toch? Lamp gaat ook uit zichzelf weer aan trouwens.
Misschien dat ik ze er nog een keer goed in moet schroeven, maar wil niks slopen.

Kent iemand dit probleem?

Edit: bolletjes stevig aangedraaid. Hebben drie kwartier aangestaan zonder problemen. Neem aan dat hiermee het probleem is opgelost.
Bedankt! :) En goed om te horen dat je zelf je 'probleem' hebt kunnen oplossen. Ik was zelf ook een beetje aan het twijfelen hoe vast je de lampen moest draaien, maar ik ondervond geen problemen. Nu jij dus ook niet meer! :P
Anoniem: 102124 schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:16:
Beste mensen
Ik heb een locatie die ik kan gebruiken met witte muren (niet egaal wit) en een wit plafond (handig om te bouncen)
Er is wel binnenvallen daglicht via ramen (die eventueel wel voor 90% verduisterd kunnen worden)

Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik geen ervaring heb met studio fotografie (tot op heden altijd buiten fotografie gedaan van modellen)

Kunnen jullie mij adviseren wat het beste zou zijn voor mijn situatie en of er een goed starterspakket is wat ik kan kopen ? (mag best wel 5 à 700 e kosten)

Hou er rekening mee dat de studio een plaats is die ik kan gebruiken en dat ik dus iedere keer moet afbreken / opbouwen, dus hoe mobieler, hoe beter… :)

Is bv een 2e flash kopen een goed idee (430 ex) en dan wireless triggers gebruiken en ze dus op statief zetten ?
Vanuit mijn zeer beperkte ervaring kan ik je twee zaken meedelen;
  1. De Elinchrom set is binnen je budget, van zeer goede kwaliteit en leent zich dus prima om wat vaker op- en af te bouwen.
  2. Werken met zaken als softboxen/plu's is ontzettend leuk om te doen, dus ik zou zeggen; GO FOR IT! Aan de andere kant kan ik me wel voorstellen dat voortbouwen op 430 ex flitser wat goedkoper kan. Maar daar heb ik geen ervaring mee.
Hoe groot is de ruimte die je tot je beschikking hebt? Ik moet zelf prutsen op een zolderkamer van nog geen 10m2 8)7 Ik kan dan net een model er helemaal op krijgen met mn 35mm (weliswaar geen fullframe, maar toch). Ik kan me voorstellen dat je met 85mm (70mm) dus zeker wat meer ruimte nodig gaat hebben. Hou daar dus rekening mee (maar dat weet je waarschijnlijk zelf ook wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Ik heb als beginner veel aan de wijze woorden van Zack Arias. Hier een guide waarin hij z'n white seamless setup/techniek uitlegt. http://www.zarias.com/whi...torial-part-1-gear-space/
Erg nuttig voor de beginnende studio fotograaf. Het verraste me hoe relatief eenvoudig deze setup is en hoeveel je er mee kan. Mijn volgende aanschaf zal ook een witte achtergrond zijn, zwart hoeft nog niet heel erg.
Ik weet niet hoe makkelijk een papier rol als achtergrond op de zetten is, blijkbaar is dat nog wel een klus. Misschien dat je dat niet elke keer wilt doen.
Ik heb bovenstaand setje gekocht omdat het enerzijds goed te betalen is en anderzijds veel mogelijkheid tot upgraden geeft. Denk niet alleen aan flitsers maar ook de mogelijkheid voor modifiers.

Daglicht valt me erg mee hoeveel "last" je daarvan hebt. Maak maar eens een foto op f8 1/200ste iso 100 en kijk hoeveel daglicht of kamerverlichting je nog oppikt: vrij weinig. En dit soort settings gebruik je wel met je flitsers.

Nieuw "probleem" wat ik wel nu ben tegen gekomen is een dikke stofvlek op m'n sensor. Nooit eerder gezien, maar ja, nooit eerder met dit soort licht en diafragma's gespeeld. Dus dat word schoonmaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Laatst online: 23-04 17:36
Anoniem: 102124 schreef op maandag 15 april 2013 @ 20:16:
Beste mensen

Ik heb zelf yongnuo speedlights, hebben geen ttl, maar dat hoeft ook niet. Wel een flitser met richtgetal 58 voor slechts 70 euro per stuk. Sterk genoeg om door een paraplu te flitsen en met F8 te kunnen schieten. Ben er zeer te spreken over, en heb er zelf inmiddels 3 van, al gebruik ik er meestal maar 1 tegelijk. Weet niet of je 430 die je hebt nog sterk genoeg is via een paraplu? Denk het haast wel opzich.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8535/8641287770_c6363abbe0_z.jpg
IMG_0907 by Alex de Groot, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8209/8269853823_3d7338fdd1_z.jpg
IMG_7838 by Alex de Groot, on Flickr

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8029/8032594422_60e868982f_z.jpg
IMG_61842 by Alex de Groot, on Flickr

Allemaal gedaan met 1 paraplutje en een yongnuo flitser. Totale kosten iets van 100 euro denk ik. Leuke manier om goedkoop mee te expirimenteren. Veelal gebruik ik 1 paraplutje en een reflector. Hoeft dus niet duur te zijn om te beginnen. Een lampstatiefje is 25 euro / paraplutje iets van 15 euro, kan het iedereen aanraden voor die prijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Zo ik heb mijn softbox setje ook binnen! Het idee is van het weekend eerst eens proberen wat product (lees: cocktails) te fotograferen! :-D Ik zal in ieder geval van te voren al even proberen de lampjes wat aan te draaien ;-)

En daarna maar eens op mezelf en andere mensen proberen! Ik had de laatste tijd al een hoop lol gewoon met een enkele reportageflitser en lange sluitertijd of timer te spelen, dus dit moet helemaal geweldig worden!

Als ik iets heb zal ik het hier ook laten zien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102124

Ik overweeg inderdaad om voor een Elinchrom set te gaan.
Maar welke beginnersset is het meest compleet ?
En is dit een zwaar gesleur om deze iedere keer af te breken ?

Wat voor achtergrond materiaal raden jullie aan ?
Ik zou graag een witte en zwarte achtergrond hebben..

De studioruimte die ik kan gebruiken is trouwens groot (3 verdiepen :p)
Het is een gebouw dat normaal dienst doet als ontmoetingsruimte voor het dorp :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Hmm.. net met mijn zoontje een ONE (Softbox) setje opgehaald (plus een setje paraplu's) bij Fotoflits in Wormerveer. (Eindelijk een toko redelijk in de buurt :) ).
Hopelijk kan ik prachtige foto's van de kids schieten want zij zijn toch mijn hobby hehe..

Oja, als het kan neem dan een USB dingetje mee zodat je via je PC je flitsers kan aansturen! Echt een tweakersdingetje! ..

Hopelijk snel de eerste foto!!!
(Bedankt voor de info allen!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
@Hypz. Mooie platen. Ik zou alleen bij je laatste plaat dat stukje wegshoppen bij haar (linker)schouder, om de achtergrond mooi egaal te houden.

@Jur_ welkom! Welke set heb je gehaald? Ben benieuwd naar je resultaten!

@Occultux; ik denk dat je geen miskoop kan doen aan de Elinchrom. De softbox set is het meeste 'bang-for-your-buck'. Op- en afbreken is goed te doen; alle materialen zijn zeer solide. De tas voor je flitsmodules is zelfs een hardcase. Prima bescherming. Als achtergrond heb ik zelf een rol wit papier gehaald (kostte me zo'n 35 euro). Twee haken aan de muur en een gordijnstang van de Formido, en klaar. Zwarte achtergronden kun je theoretisch creëren door voldoende afstand te houden tussen je model en de achtergrond. Als je een hele snelle sluitertijd neemt (1/160) kun je zorgen dat alleen het licht van je flitser de foto gaat 'kleuren'. Dus 1 spot op het model, op 90 graden zou dan voor mooie beelden moeten kunnen zorgen (klinkt makkelijker dan het is waarschijnlijk; maar dit gaat mn volgende uitdaging worden waarschijnlijk!).

@Grimson; leuk dat je ook meedoet. Ben benieuwd naar je eerste shots!

[ Voor 7% gewijzigd door quelake op 18-04-2013 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:29
Leuk dat hier een topic over is. Ik zelf ben ook een beetje aan het prutsen met het fotograferen binnen. Ik heb thuis een gestukte witte muur waar je al aardige resultaten mee neerzetten. Als je dan ook nog eens een wit hoes laken bij de action koopt voor 8 euro, kan je hiermee de vloer wit maken. Deze kun je vervolgens overbelichten zodat alles één geheel lijkt.

Hier een test shot van mijn hond met de witte muur als achtergrond:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8376/8600201884_70de9169c6.jpg
IMG_6259 by ElroyTerpstra, on Flickr

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
quelake schreef op donderdag 18 april 2013 @ 19:48:
@Jur_ welkom! Welke set heb je gehaald? Ben benieuwd naar je resultaten!
Thanks! Ik heb de softbox set met twee losse paraplu's gehaald bij fotoflits. Vandaag heb ik voor het eerst met de softboxen (zelf gemaakte) cocktails geschoten en ik zal binnenkort even wat foto's hier neer zetten!

Ik ben nog maar een beginner met dit soort apparatuur, maar wat zijn die lampen geweldig om mee te fotograferen zeg! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ik heb afgelopen weekend een zeer mooie dag mogen beleven toen mijn beste vriend ging promoveren. Ik heb een zeer korte sessie ingelast om even wat studioplaten te maken. Zie hier het resultaat:

Full body:
Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Promovendus_2.jpg

En een close-up:
Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Promovendus_3.jpg

Door de haast merkte ik wel dat de achtergrond erg grijs was. Ik heb dus wat lopen shoppen om het geheel wat lichter te maken. Weer een les voor de volgende keer: meer licht op de achtergrond!

Hope you like 'm! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Evert_
Netjes. Goed belicht (verhouding achtergrond en model).
Klein puntje van kritiek is dat je model lijkt te zweven. Iets meer schaduw rond z'n schoenen zou helpen hem een vast punt in de ruimte te geven. Of, zoals Zack Arias het mooi doet, een spiegelend oppervlak op de grond, zodat er een kleine spiegeling is van je model.

Heb je nu 1 flitser voor de achtergrond en 1 voor het model gebruikt? Of belichten ze beiden zowel je model als de achtergrond?

Ik heb van het weekend m'n eerste slachtoffer voor de camera gehad, om wat met belichting te kunnen spelen. Maar kreeg vrij veel last van gebrek aan contrast en scherpte (gek genoeg) bij een witte achtergrond.
Binnenkort weer verder oefenen op wijnflessen en zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-03 17:20
quelake schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 08:09:
En een close-up:
Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Promovendus_3.jpg

Hope you like 'm! :*)
Ik neem niet aan dat je er bewust "de neef van Dracula" van wilde maken?
Ze volgende keer je lamp minimaal op ooghoogte van het model, nu belicht je van onder.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
_Evert_, goede tip. Met het bewerken ben ik detail verloren in de schaduwen om hem heen, en daarmee ook de schaduw van waar hij stond.

Opstelling was als volgt; 1 softbox als main-licht links naast hem (kijkers rechts). Deze box stond een beetje achter hem gericht en erg dichtbij, om - idd - ook de achtergrond flink mee te pakken.
Daarnaast een invullicht aan de rechterkant, onder +- 45 graden en een stukje verder weg.

@yzf1kr ik kan niet zoveel met je opmerking, maar dat terzijde. Ik vind zijn glimlach er erg goed opgekomen, en daarnaast is het rokkostuum dat hij draagt verplichte kost bij het promoveren. De softbox stond wel degelijk op ooghoogte, maar enigszins achter hem gericht, om ook de achtergrond te belichten. Wel had ik de softbox een klein beetje gekanteld om ook wat lager nog licht te krijgen. Wellicht dat dat jouw opmerking kan verklaren.

[ Voor 20% gewijzigd door quelake op 23-04-2013 10:59 . Reden: opstelling erbij gezet! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:21

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vanaf de fotograaf gezien staat je rechterlamp vooral op de achtergrond en belicht je hem er minder mee (behalve zijn zijkant). Zijn mimiek belicht je eigenlijk vooral met je linkerlamp, die wel degelijk lager stond dan je model en je hem dus effectief van "onderin" belicht. En ook ik vind dat niet zo geslaagd :).

Daarentegen, voor een eerste poging niet verkeerd hoor, maar de verbeterpunten die genoemd worden kunnen ter harte genomen worden :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Nomad schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 10:56:
Vanaf de fotograaf gezien staat je rechterlamp vooral op de achtergrond en belicht je hem er minder mee (behalve zijn zijkant). Zijn mimiek belicht je eigenlijk vooral met je linkerlamp, die wel degelijk lager stond dan je model en je hem dus effectief van "onderin" belicht. En ook ik vind dat niet zo geslaagd :).

Daarentegen, voor een eerste poging niet verkeerd hoor, maar de verbeterpunten die genoemd worden kunnen ter harte genomen worden :)
Zeer verhelderend. Op deze manier kan ik wat van feedback leren. :P De invullamp stond inderdaad lager... :F Gaan we de volgende keer beter doen dus!! Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Sorry, ik dacht dat je het wel begreep.
Het komt waarschijnlijk doordat ik niet door had dit licht je "invullamp" was, want door de manier waarop je hem gebruikt hebt dacht ik dat het je hoofdlicht was.

Een heel simpel ezelsbruggetje in het begin is goed op de schaduw van de neus en het lichtje in de ogen te letten, die worden bepaald door het hoofdlicht.

Ik weet niet of je bekend met de basis belichtings setups, anders is dit wel interessant om eens door te lezen en mee te oefenen. En als je deze onder de knie hebt er mee variëren:

http://digital-photograph...-photographer-should-know

Hier ongeveer het zelfde verhaal, staar je niet blind op de setups met veel lampen. Je kan zelf al veel doen met slechts 1 of 2 lampen en een reflectiescherm.
http://www.sekonic.com/wh...rait-lighting-setups.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
yzf1kr schreef op dinsdag 23 april 2013 @ 12:56:
Sorry, ik dacht dat je het wel begreep.
Het komt waarschijnlijk doordat ik niet door had dit licht je "invullamp" was, want door de manier waarop je hem gebruikt hebt dacht ik dat het je hoofdlicht was.
Nope! Zoals het onderwerp al doet vermoeden (ik ben de TS), ben ik een echte n00b op dit gebied. ;) Daarom; alle hulp is welkom. En ik moet echt zeggen; de support/lessen die iedereen geeft zijn een ontzettende motivatie.

Bedankt voor je links (+ additionele reply), ik duik er in! :)

Overigens merk ik dat ik voor de meeste setups echt meer ruimte nodig heb dan mijn kleine zoldertje. Gerard (Henninger) stelde ook al een aantal interessante setups voor die ik zeer graag wil gaan uitproberen, maar dan zal ik toch moeten gaan uitwijken naar de woonkamer ofzo. Binnenkort eens kijken wat op die manier allemaal mogelijk is.

[ Voor 22% gewijzigd door quelake op 23-04-2013 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Dat valt toch wel mee, voor de meeste setups heb je niet veel ruimte nodig. Met een ruimte van 3x3 kan je al heel veel.

De fout die vaak gemaakt wordt is dat mensen hun lampen te ver weg plaatsen omdat ze te kleine lichtbronnen hebben , en het onderwerp niet goed belicht krijgen. Met een 60x60 softbox een persoon ten voeten uit proberen te belichten is erg ambiteus, en geeft zelden een mooi resultaat.

Voor hoofden en torso's zijn die 60x60 softboxen goed te gebruiken, en dan kan je ze ook lekker dicht bij plaatsen (bijna tegen het model aan) zodat je mooi zacht licht krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Laatst online: 15-11-2023
Handig topic met geweldige tips!

Ik moet ook nog een leuke beginnersset halen :) Heeft iemand een link naar die bang-for-buck set van Elinchrom?

[ Voor 27% gewijzigd door Peter_Aragorn op 24-04-2013 22:43 ]

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Staat bovenin dit topic ergens (bij fotoflits.com een elinchrom-only winkel). In pricewatch kon ik alleen de paraplu set vinden. Maar bijv. bij cameranu hebben ze zowel die als de softbox set van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Dan had ik al wel de goede te pakken dus :) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Niet bij iemand anders kopen dan Fotoflits, en nee, ik werk niet voor/bij Fotoflits.

Kamera-Express verkoopt ook Elinchrom zie ik nu net, maar die importeren dan niet bij Fotoflits kan ik je vertellen, want die twee hebben onderling geen deal (bewijs). CameraTools en CameraNu zijn wel officiele dealers, maar die importeren het bij Fotoflits.

Oftwel, ga direct naar de bron en haal het gewoon bij Fotoflits :
1) Veel grotere voorraad
2) Veel meer producten
3) Veel meer verstand van zaken
4) Top service; bakkie koffie, broodje, kopje soep. Daarnaast nemen ze de tijd voor je als je vragen hebt.

De webshop vind ik persoonlijk wat ruk, dat doen de andere winkels wel beter.

Ik weet niet of het nog steeds zo is en of het voor iedereen geldt, maar als je een iets duurder setje koopt bij Fotoflits dan krijg je ook een "speciale" garantie. Mocht er iets stuk gaan, dan hebben ze hun eigen reparatie centrum (nog niet gebruikt eigenlijk, maar ze hebben het in ieder geval). Daarnaast krijg je dan ook leenapparatuur.

My 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
GerardHenninger schreef op donderdag 25 april 2013 @ 03:36:
Niet bij iemand anders kopen dan Fotoflits, en nee, ik werk niet voor/bij Fotoflits.

Kamera-Express verkoopt ook Elinchrom zie ik nu net, maar die importeren dan niet bij Fotoflits kan ik je vertellen, want die twee hebben onderling geen deal (bewijs). CameraTools en CameraNu zijn wel officiele dealers, maar die importeren het bij Fotoflits.

Oftwel, ga direct naar de bron en haal het gewoon bij Fotoflits :
1) Veel grotere voorraad
2) Veel meer producten
3) Veel meer verstand van zaken
4) Top service; bakkie koffie, broodje, kopje soep. Daarnaast nemen ze de tijd voor je als je vragen hebt.

De webshop vind ik persoonlijk wat ruk, dat doen de andere winkels wel beter.

Ik weet niet of het nog steeds zo is en of het voor iedereen geldt, maar als je een iets duurder setje koopt bij Fotoflits dan krijg je ook een "speciale" garantie. Mocht er iets stuk gaan, dan hebben ze hun eigen reparatie centrum (nog niet gebruikt eigenlijk, maar ze hebben het in ieder geval). Daarnaast krijg je dan ook leenapparatuur.

My 2 cents.
Ze zijn niet de goedkoopste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Welke producten zijn goedkoper dan? Want dit RX One setje is bij alle bekende fotoboeren even duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
GerardHenninger schreef op donderdag 25 april 2013 @ 23:20:
[...]

Welke producten zijn goedkoper dan? Want dit RX One setje is bij alle bekende fotoboeren even duur.
Hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Volgens mij rept Gerard met geen woord over de prijsstelling van Fotoflits. Je opmerking is dus niet helemaal op zijn plek. ;)

Ik heb zelf mijn setje ook bij Fotoflits gehaald. Ik ben persoonlijk best bereid om wat extra te betalen voor service. Verzending was bijvoorbeeld erg snel (en verrassend, je krijgt geen mailtjes vantevoren over je orderstatus zoals je gewend bent bij webshops) en ik vind het een prettige gedachte dat ik voor garantiezaken welkom ben.

Maar, ik ben ik, anderen zijn wellicht een andere mening toebedeeld! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nja ik haal hem ook wel bij FotoFlits denk ik hoor. Doet iets vertrouwelijker aan als ik eerlijk ben...

Maar dat is echt een set waar je jaren mee door kan in principe?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peter_Aragorn schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:15:
Maar dat is echt een set waar je jaren mee door kan in principe?!
Dat hangt er maar vanaf. De softboxen zijn 60x60cm dacht ik, als je grotere nodig hebt dan zal je die erbij moeten kopen. Hoe hoog gaan de statieven? Als je meer licht nodig hebt - ik weet ook niet waarom, maar "professionele" flitsers beginnen bij 300Ws of meer - dan moet je andere flitskoppen regelen. En dat is niet goedkoop bij dit merk. Het is vooral een fijn setje door de afstandbediening en redelijke instellamp (goedkoop spul heeft een 50W lampje). Later kan je er dan een extra lamp bij halen, andere/grotere lichtvormers, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Ik zei nog "bekende fotoboeren" ;)
Ze zijn de enige met zo'n lage prijs, geen enkele andere winkel hanteert die prijs, dat maakt het verdacht.

Ik heb nog nooit van Topdeals gehoord en ik durf m'n auto ervoor te wedden dat ze geen officiele dealer zijn van Elinchrom. Dat houdt in dat als er iets mis is met je flitsers je garantieafhandeling heel traag gaat.

Maar als iemand daar iets wilt kopen van Elinchrom, ga je gang, maar ik heb er m'n twijfels over.
quelake schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 09:07:
[...]
Volgens mij rept Gerard met geen woord over de prijsstelling van Fotoflits. Je opmerking is dus niet helemaal op zijn plek. ;)
(een goedkopere) Prijs is een goede reden om ergens iets te halen. Ik ga ook naar de AH voor m'n brood en niet naar de bakker, ondanks dat de bakker er veel meer verstand van heeft ;)
Ik heb zelf mijn setje ook bij Fotoflits gehaald. Ik ben persoonlijk best bereid om wat extra te betalen voor service. Verzending was bijvoorbeeld erg snel (en verrassend, je krijgt geen mailtjes vantevoren over je orderstatus zoals je gewend bent bij webshops) en ik vind het een prettige gedachte dat ik voor garantiezaken welkom ben.
Vreemd, ik krijg wel altijd een bevestiging. Qua verzending vind ik ze eigenlijk traag, vaak duurt het twee dagen voordat ik iets binnen heb. Ophalen gaat sneller en dat doe ik (lees: m'n assistent) dan ook vaker.
Ik vind het wel heel erg jammer dat ze in het weekend gesloten zijn, want dan heb ik over het algemeen meer tijd om spullen op te halen/te testen.

Heel wat anders; ik ga binnenkort maar weer eens een blogje schrijven en met dit topic vers in m'n hoofd wordt het waarschijnlijk iets over de RX One. Wat willen jullie weten/lezen/zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Oh maar ik was ook niet van plan om het bij dat Top Deals te halen hoor :)

Maar voor portretten is het dus een prima set. Mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

[b]GerardHenninger schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 17:44:
Heel wat anders; ik ga binnenkort maar weer eens een blogje schrijven en met dit topic vers in m'n hoofd wordt het waarschijnlijk iets over de RX One. Wat willen jullie weten/lezen/zien?
Dat zou mooi zijn!

Misschien een mooie (portret)sessie met de paraplu of softbox set + delen opstelling ;) ?
Wat je kan zoal fotografisch bereiken met een set (2 One's)?
Het verschil tussen beide sets (effect softbox vs. paraplu)?

Alhoewel ik zelf het setje nu ook al binnen heb (met wit/zwart 1.35m achtergrondpapier is er helaas nog niets van gekomen ... :-( maar graag zie ik (meer) inspirerende voorbeelden wat deze set voor (on)mogelijkheden heeft ;) )

[ Voor 0% gewijzigd door grimson op 27-04-2013 20:46 . Reden: haakje dicht haakje open... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik denk altijd, te, lang na over een aankoop. Maw, ik ben ook nog even naar andere sets aan het zoeken. Wat zou een vergelijkbare set zijn tot zeg €400?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Peter_Aragorn schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 21:53:
Ik denk altijd, te, lang na over een aankoop. Maw, ik ben ook nog even naar andere sets aan het zoeken. Wat zou een vergelijkbare set zijn tot zeg €400?
Als je al wat fotowinkels kent kan je zelf gaan zoeken, voor zover ik weet is er geen andere set van 100Ws flitsers met afstandbediening. Als je in plaats daarvan naar 200Ws flitsers met simpele RF triggers gaat kijken dan heb je voor 500€ dit. Die flitsers zijn van visico, ik heb geen studio flitsers dus ik kan ze niet aanbevelen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
GerardHenninger schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 17:44:
Gaaf idee! Ik zou graag voorbeelden willen zien van opstellingen voor fullbody portretten. Alhoewel je er hier al verscheidene de revue hebt laten passeren, lijkt het me leuk om jou met puur de RX One set eens een aantal voorbeelden te geven. Verder; hoe divers kun je belichten met softboxen (met/zonder witte doek ervoor), en met paraplu's (ik zie wel eens fotografen de paraplu expres dichtklappen om een soort spot/snoot effect te creeren).

Om het topic ook fotografisch interessant te houden (en uiteraard in de race te blijven voor de parapluutjes :P) hier nog een probeersel van mij!

Dit maal mijn (zwangere! :) ) vriendin. Ze is 10 weken onderweg op deze foto's (ze zijn twee weekjes oud). Ze krijgt echt al een buikje, dat wilden we graag vastleggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Mo10wkn_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Mo10wkn_2.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door quelake op 29-04-2013 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nice! Die set weet het geheel mooi te belichten! Neig toch het meest naar die RX One :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 23-04 11:38
Ik vind eerlijk gezegd de diffuse schaduw die om de mensen heen hangt bij full body foto's vrij lelijk. Bij die laatste foto is het net alsof er een boze geest/aura om d'r heen hangt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Hahn schreef op maandag 29 april 2013 @ 11:24:
Ik vind eerlijk gezegd de diffuse schaduw die om de mensen heen hangt bij full body foto's vrij lelijk. Bij die laatste foto is het net alsof er een boze geest/aura om d'r heen hangt.
Het lijkt meer op niet correct poetswerk dan echt een schaduw van een flitser :).
Ik denk dat jij en ik een betere monitor hebben en zodoende het zien, terwijl de poster het niet ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 23-04 11:38
Hmm nu je het zegt ja, onder d'r benen is het donkerder dan achter d'r :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De achtergrond is niet super belicht vind ik, maar dat kan mogelijk in nabewerking opgelost worden. Bij de eerste foto is de bovenkant donkerder dan midden. In de tweede foto hangt er nog een schaduw achter terwijl het waarschijnlijk mooier is om alleen een schaduw op de ondergrond te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Monitor is niets mis mee, 27" IPS paneel. Ik heb vrij snel zitten boenen inderdaad, maar vond het resultaat al zeker acceptabel zo. Jullie zijn duidelijk een andere mening toegedaan. :P

Wat ik jullie wel op het hart wil drukken, is dat 1. je hier te maken hebt met iemand die zijn eerste stappen zet in studiofotografie, en 2. dat ik met de RX One set een full body opname wil maken, met de achtergrond ook goed belicht. Dat vind ik ontzettend lastig met puur deze twee flitsers (en een reflectieschermpje).

Schaduw onder haar been is inderdaad donkerder, maar dat is ook logisch als je bedenkt dat er een lamp schuin boven haar staat die ook een beetje haar rug en achtergrond belicht. Dat is dus geen photoshop geknoei ofzo.

Wellicht wat te hoog gegrepen, maar ik vond het resultaat zelf erg mooi. Maar ik ben dan ook wat bevooroordeeld! Dank voor jullie reacties.

[ Voor 14% gewijzigd door quelake op 29-04-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Het klinkt misschien een beetje lullig, maar als je weet dat iets niet kan, niet lukt of te hoog gegrepen is, probeer het dan ook niet.

Waarom ga je voor dit soort high key opnames als je er de middelen niet voor hebt? Waarom maak je het jezelf niet wat makkelijker en probeer je eens een paar mooie low key opnames te maken?

Vooral dit soort portretten kan je heel mooi low key doen met slechts een lamp en een reflectie schermpje. Daardoor kan je dan ook veel meer werken met schaduwen en contrasten, en de buik mooi uit laten komen.

PS: Bij foto 1 herhaal je weer de zelfde fout van de vorige keer: De lamp rechts staat te laag, en schijnt van onder op het gezicht van her model. Voor het begin moet je je aanleren het midden van de softbox minimaal op ooghoogte te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door yzf1kr op 01-05-2013 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Het klinkt misschien een beetje lullig, maar als je weet dat iets niet kan, niet lukt of te hoog gegrepen is, probeer het dan ook niet.
Lullig? Ook, maar vooral (wederom) wat kort door de bocht. Door nieuwe dingen te proberen groei je. Door ze op een dergelijk forum te posten kun je vervolgens leren van je fouten. En daaropvolgend:
PS: Bij foto 1 herhaal je weer de zelfde fout van de vorige keer: De lamp rechts staat te laag, en schijnt van onder op het gezicht van her model. Voor het begin moet je je aanleren het midden van de softbox minimaal op ooghoogte te zetten.
Daarom had ik er ook bij vermeld dat de opnames al enkele weken oud zijn. Je input was gedaan nadat de shots waren gemaakt. Ik neem jullie kritiek echt mee. Promise. ;)

Tot slot; dit topic begon als een goed zoekpunt en inspiratiebron voor mensen die willen beginnen met studioflitsers. Ik kreeg ontzettend positieve berichten en dat deed me deugd. Om dit topic leuk te houden voor beginners, wil ik jullie vragen om iets meer geduld te betrachten of wellicht jullie kritiek iets positiever te formuleren. Ik begin steeds meer bedenkingen te krijgen bij het posten van nieuwe foto's. Dat zou niet de bedoeling moeten zijn denk ik. Thnx!

[ Voor 3% gewijzigd door quelake op 01-05-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
yzf1kr schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 10:43:
...
Nou zeg! Hoe heb jij je allereerste foto dan gemaakt?

Ik volg dit topic omdat ik zelf ook van start gegaan ben met een (continue) lichtset en inderdaad lukt niet alles. Al doende leer je je grenzen kennen en met wat doorzettingsvermogen en tips zoals op dit forum leer je die grenzen te verleggen.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Erg mooi filmpje over 'de' set:

YouTube: D-Lite RX One Softbox Kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Het negatieve commentaar is van 1 iemand persoonlijk en niet van "het forum". Bij een forum moet je altijd dat eruit halen wat jij wilt en de rest negeren.
Je bent hier voor jezelf denk ik :).

Ik vind je foto's erg prima voor een dusdanig startende fotograaf in de studio. Je hebt mooi zacht directioneel licht, daar houd ik wel van. Wel licht en schaduw, maar alles heel zacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Ok, naar aanleiding van de kritiek op de foto's van mijn zwangere vriendin, toch nog even de digitale donkere kamer ingedoken. Nu met aandacht lopen soepen, met het volgende resultaat. Levels (contrast e.d.) wat aangepast, achtergrond bijgewerkt, huid beetje bijgewerkt, schaduwen/highlights iets naar voren gehaald op de plekken die het nodig hadden.

Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Zwanger_poging2_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.qdesigns.nl/photo/Zwanger_poging2_2.jpg

Zo dan? ;)

En dan nu op naar het volgende projectje, misschien inderdaad maar eens gaan spelen met low-key!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:00

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Wat mij betreft veel beter. Ik lees dit topic al een poosje mee, nog niet gerageerd. Vind het er mooi uitzien, goede belichting, en de schaduwen die er zijn storen niet! KUTGW!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

ziet er absoluut beter uit :). Nog steeds de volgende keer je lamp hoger dan je model plaatsen, maar los daarvan, beter :).

Lekker door prutsen en proberen en je leert snel genoeg :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Ziet er veel beter uit! Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Ik had een tijdje geleden ook al beloofd mijn resultaat van de eerste keer fotograferen met de RX ONE set te posten. (Ook gehaald bij fotoflits trouwens, waar ik ook meteen een shopreview voor heb geschreven).

Ik heb op een zondag een aantal weken geleden zelf cocktails/shots gemaakt en deze op een goedkoop ikea tafeltje gezet iets los van de muur, met de twee softboxen. Deze heb ik voornamelijk gewoon van de twee zijkanten laten belichten, maar bij de eerste foto met de fles heb ik één van de softboxen ook verplaatst. (edit: lees op de muur gericht)

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/ksrvyrr6f/cocktails_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/olbeei6on/cocktails_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/tvgd5sqxj/cocktails_3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/4j1pvvgif/cocktails_4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/wglxtbgbb/cocktails_5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s21.postimg.org/ckpydrz9z/cocktails_6.jpg

Ik heb niet veel postprocessing hoeven doen, maar jesus ik heb wel als een malle stofdeeltjes weg moeten poetsen! (Lightroom cloning tool) Met een doekje fysiek de stofdeeltjes weg poetsen is een stuk minder werk de volgende keer :+

Ik heb ook een los setje paraplus aangeschaft, dus ik ga binnenkort proberen ook portretten te maken! Misschien dat ik dan ook nog het verschil softboxen/paraplu's kan proberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quelake

quelake

PSN Quelake

Topicstarter
Leuk om input te zien van anderen! Ik vind je foto's allemaal ontzettend goed geslaagd! Het lijnenspel dat de softboxen creëren op het glaswerk ziet er erg mooi uit.

Alleen de donkere foto van het martini glas (? Ik drink niet genoeg alcohol :P) met het framboosje en de kers hoeft van mij niet zo; die ziet eruit alsof je flitsers niet afgegaan zijn.

Maar bovenal dus; erg leuke foto's! Top gedaan man. Ben nu al benieuwd naar je portretten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
Thanks! Die foto heb ik bij wijze van experiment gemaakt door twee kleuren doeken over de softboxen te hangen. Wat ik wel grappig vond is dat het licht van de rechter softbox ook rechts op het glas reflecteert, maar links op de achtergrond. Daarnaast is hij om te beginnen ook wat donker inderdaad ;-)

Verder had ik bij de drie-kleuren shot glaasjes het probleem dat ze niet perfect verspreid staan. Iets dat bij een strakke foto wel meteen opvalt. Ik had een foto die ik zelf iets mooier vond, maar daar was de afstand tussen de glaasjes nog minder consistent. Dit soort details (en ook de stofdeeltjes) vallen dus eigenlijk pas wanneer je de foto vergroot ziet.

Verder zijn ze qua belichting niet super spannend, dus ik ben ook wel benieuwd hoe ik het er met portret fotografie vanaf breng!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Mooie prijs voor de Belgen onder ons, de RX ONE Softbox set:

http://www.artencraft.be/...x-one---softbox-set-65397

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-04 19:15
Jur, ik vind ze zeer geslaagd. Toch had ik er waarschijnlijk voor gekozen ze wat krapper te kaderen op de top, om zo meer ruimte voor de reflectie over te laten. Zeker bij je 2 kleurige Martini en bij de eerste, met de fles. Ik heb bij de laatste het gevoel dat hij een tikkeltje naar links helt.
quelake schreef op woensdag 01 mei 2013 @ 11:25:
Lullig? Ook, maar vooral (wederom) wat kort door de bocht. Door nieuwe dingen te proberen groei je. Door ze op een dergelijk forum te posten kun je vervolgens leren van je fouten. En daaropvolgend:
Ik snap wat jij bedoelt, maar ik lees de opmerking iets anders (althans, hij komt blijkbaar anders aan bij mij): Je moet stapje voor stapje voortgang maken en niet proberen in een keer op punt x in te stappen. Dus beginnen met lopen en daarna snellopen en hardlopen in plaats van direct willen hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Nu ben ik zelf ook op zoek naar een beginnersset, die ik in ieder geval nog genoeg kan terugdraaien. Bij voorkeur tot 1/32.

Als ik dit een beetje doorlees, heb ik aan twee lampen voor voor een witte achtergrond niet genoeg... Nu ziet het setje wat hier wordt besproken er leuk uit en zal ongetwijfeld beter zijn dan de falcon eyes setjes, maar zit ook direct aan het einde van mijn budget....

Dan moet ik nog een achtergrondsysteem...

Hebben jullie nog tips?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-04 16:04
dfrenner schreef op maandag 20 mei 2013 @ 08:43:
Nu ben ik zelf ook op zoek naar een beginnersset, die ik in ieder geval nog genoeg kan terugdraaien. Bij voorkeur tot 1/32.

Als ik dit een beetje doorlees, heb ik aan twee lampen voor voor een witte achtergrond niet genoeg... Nu ziet het setje wat hier wordt besproken er leuk uit en zal ongetwijfeld beter zijn dan de falcon eyes setjes, maar zit ook direct aan het einde van mijn budget....

Dan moet ik nog een achtergrondsysteem...

Hebben jullie nog tips?
sparen rx one set halen + achtergrond set ;)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
AjDuLion schreef op maandag 20 mei 2013 @ 08:47:
sparen rx one set halen + achtergrond set ;)
Zo'n RX one kan ik nog in komen, maar zit ik dan ook aan dat merk vast voor een achtergrondset?
Waar moet ik dan exact aan denken?

Daarnaast heb ik het allemaal volgende week wel nodig ;)

Hoe staan de in te stellen kracht eigenlijk in verhouding tot andere setjes?

Bij Jinbei 180, zie je dat de set zelf met 180Ws slechts tot 1/4 is terug te schroeven.
Een FE 300Ws setje is tot 1/32 terug te schroeven, maar is natuurlijk wel een stuk krachtiger dan de 180Ws set van Jinbei.

Nu zie ik bij de RX one het volgende:
Variable f-stop steps: 1/1, 5/10, 4/10, 3/10, 2/10 or 1/10 steps are available.

Hoe staat dit alles tot elkaar in verhouding? Meegenomen dat de RX one 100Ws is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
dfrenner schreef op maandag 20 mei 2013 @ 09:31:
[...]
Zo'n RX one kan ik nog in komen, maar zit ik dan ook aan dat merk vast voor een achtergrondset?
Waar moet ik dan exact aan denken?
Waarom zou je vastzitten aan een achtergrond set qua merk? Je kunt toch gewoon fotograferen wat je wilt. Wanneer je een mooi egale muur of gordijn hebt zou je dit ook prima kunnen gebruiken? ;)
dfrenner schreef op maandag 20 mei 2013 @ 09:31:
[...]
Nu zie ik bij de RX one het volgende:
Variable f-stop steps: 1/1, 5/10, 4/10, 3/10, 2/10 or 1/10 steps are available.

Hoe staat dit alles tot elkaar in verhouding? Meegenomen dat de RX one 100Ws is.
Volgens mij staat hij maximaal op stand 4 of 5 ingesteld. Dit betekend dat hij 4 of 5 stops gedimd kan worden met een precisie die je zelf al aangeeft. Als je precies wil weten hoeveel stops kan ik vanavond wel even kijken voor je.

edit: verder ben ik het eens met AjDuLion: die rx one set is het ZO waard! Dus sparen en halen :D

[ Voor 5% gewijzigd door Jur_ op 20-05-2013 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Jur_ schreef op maandag 20 mei 2013 @ 10:59:
[...]

Waarom zou je vastzitten aan een achtergrond set qua merk? Je kunt toch gewoon fotograferen wat je wilt. Wanneer je een mooi egale muur of gordijn hebt zou je dit ook prima kunnen gebruiken? ;)

[...]

Volgens mij staat hij maximaal op stand 4 of 5 ingesteld. Dit betekend dat hij 4 of 5 stops gedimd kan worden met een precisie die je zelf al aangeeft. Als je precies wil weten hoeveel stops kan ik vanavond wel even kijken voor je.

edit: verder ben ik het eens met AjDuLion: die rx one set is het ZO waard! Dus sparen en halen :D
Sorry, ik bedoel niet de achtergrond zelf, maar extra lampen om witte achtergrond wit te maken. Het was toch aan te raden om dan met minimaal 2 lampen de witte achtergrond te belichten?

Dus zit ik dan met extra lampen vast aan het merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
dfrenner schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:14:
[...]

Sorry, ik bedoel niet de achtergrond zelf, maar extra lampen om witte achtergrond wit te maken. Het was toch aan te raden om dan met minimaal 2 lampen de witte achtergrond te belichten?

Dus zit ik dan met extra lampen vast aan het merk?
Met 1 lamp kan ik een achtergrond ook wit maken, tenzij je over een groep praat van 5+ man.
Je zit NOOIT aan een merk vast wat betreft studio flitsers.

Je hoofdlicht kan van Elinchrom zijn. Je achtergrondfliters kunnen van Falcon Eyes zijn. Je softboxen kunnen van Linkstar zijn. Je achtergrond vervolgens van Lastolite. Je statieven van Manfrotto...... you get the idea.

Is er een rede dat je echt 3 lampen nodig hebt? Je bent een beginner gok ik? Eerlijk gezegd zou ik dan met 1 lamp beginnen....
Pagina: 1 2 Laatste