Leuk! Ik moest gewoon even reageren, zie einde verhaal waarom...
ik kan alleen maar speculeren, dwz afgaan op reviews en meningen van anderen. Helaas heb ik nog geen flitsset staan, dus ik ga dan af op de bekende lijstjes die online staan (
bron):
110-200 Ws - Portretfotografie van max. 1 persoon, productfotografie (kleine objecten)
200-300 Ws - Modefotografie, glamourfotografie van 1-2 personen van top tot teen, middelgrote objecten
300-400 Ws - Groepsportretten tot max. ca. 8 personen, grote objecten
400-600 Ws - Groepsportretten van grote groepen, interieurfotografie
Het aantal W/s heeft niet zoveel te maken met wie, wat of hoeveel onderwerpen je gaat fotograferen; het gaat meer over de afstand (en diafragma) waarmee je wilt schieten. Ik werk zelf met
Elinchrom Quadra's en die gaan tot 8 w/s. Niet lang geleden kwam ik er met m'n assistent achter dat ik amper hoger dan 200 w/s seconde schiet (op die Quadra's kan je w/s zien ipv een vaag getalletje). Voor de grap heb ik toen zo'n Elinchrom RX One gekocht, mede omdat ik ze schattig vond maar ook omdat ik wilde weten of ik met het "beperkte" vermogen kon werken.... Dat is nu een maand geleden en ik ga volgende week zo'n set halen; wat een leuke schattige kleine flitsers! Dat had ik nooit verwacht.
Ik hou van fotograferen onder de f8 (meestal 5.6) en daar zijn die dingen ideaal voor. Ik ben geen f11-f22 persoon, ik wil wel een beetje een beperkte scherpte diepte. Daarnaast hou ik er graag van om het omgevingslicht te mengen met flitslicht en dan is het fijn als je op een heel laag vermogen kan flitsen (ISO soms op 400-800 zodat ik veel omgevingslicht meepak).
Hier een voorbeeld van o.a. een RX One: een met 18cm reflector+grid vanaf boven (45 graden) op het model en een Quadra achter mij met een 100x100cm softbox voor een kleine invulflits zodat het onderlichaam ook wat licht krijgt.
Effe snel een schets gemaakt voor je :
het ziet er wat krap uit, maar dat was het niet. Ik stond drie meter van het model af, denk ik. Moest ook wel want de foto heb ik gemaakt met een 70-200.
Omdat ik mijn vriendin (en mogelijk andere mensen in de toekomst) van top tot teen wil fotograferen, ben ik bang dat de 100Ws van de Elinchrom tekort zal komen. Maar nogmaals, ik zou graag jouw (julie) input hierop hebben. Ik wil liever geen 500 euro uitgeven om erachter te komen dat ik mijn model maar half kan belichten. Ik neig op dit moment nl wel naar dit setje. Dan heb ik gelijk goed spul, met draagtas, draadloos syncen, etc.
Zoals je ziet moet het prima lukken om je vriendin van top tot teen te fotograferen, zolang je maar weet hoe je de lampen neer moet zetten. Met 10 meter afstand tussen je model en de flitsers wordt het lastig, maar ik kan me niet zo snel een gewone situatie bedenken waarbij je dat zou willen. Met twee flitsers kom je een heel eind, zeker als je er nog een goedkoop reflectiescherm bijneemt (iedere serieuze fotograaf hoort een reflectiescherm te hebben btw).
Conclusie
Niet teveel luisteren naar andere mensen of geloven wat je op het interweb/fora/Tweakers ziet

Met 100 w/s kan je prima (groepen) fotograferen, zolang je dat maar niet wil op ISO 25 of op f22.
Mocht je een reportageflitser hebben (zo'n ding dat je in je hotshoe stopt): zet die maar eens op manual en dan full power - 1/1. Wedden dat je daarmee niet op ISO 100 - f5.6 kan fotografen als je iemand voor je hebt staan; je foto wordt dan overbelicht want het is veels te veel vermogen. Nou, zo'n flitser zit tussen de 40 a 60 w/s, afhankelijk van het type. Kan je nagaan wat je dan met 100 w/s kan doen
Ik moest even reageren want ik word moe van die "Je hebt 300 w/s nodig voor groepen" opmerkingen of "Met minimaal 250 w/s kan je iemand pas full body fotograferen". Dat zijn echt amateur opmerkingen, zonder de juiste argumenten of uitleg.
Zelfs buiten, mocht je stroom hebben, kan je prima met 100 w/s terecht, alleen de zon overpoweren gaat niet lukken, maar dat lukt ook niet met 300 w/s.
Bonus Tekst
Alleen al voor de Skyport trigger die je erbij krijgt zou ik de set kopen; het is geweldig om vanaf je camera je lampen op afstand in te stellen. Als je een echte Tweaker bent koop je de WIFI module er ook bij en dan kan je alles vanaf je iPad/iPhone instellen (vermogen, instellamp etc etc). Gegarandeerd dat je vriendin dan onder de indruk is.... en je tevens een nerd vindt

Kan prima met softboxen hoor. Geef me twee flitsers met kleine 60x60 softboxen; een richt ik van boven op de persoon en de andere leg ik op de grond (die richt dan automatisch naar boven) voor een invulflits.
Striplights zijn juist leuk als je een klein gedeelte licht wilt geven en bijvoorbeeld van contrast houdt.
[
Voor 5% gewijzigd door
GerardHenninger op 06-04-2013 02:12
]