Geluidskaar/versterker/dac?

Pagina: 1
Acties:

• BEgberts
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-11-2022
Aangezien ik achter mijn computer meer muziek beluister dan in de huiskamer wil ik hier een goed stel monitor speakers voor aanschaffen.
Dus puur alleen voor het beluisteren van muziek, niet voor mixing/producing oid.

Ik weet voor 99,9% zeker dat het de ADAM a5x speakers zullen gaan worden.
Ik vraag me alleen af of het verstandig is om de speakers direct op de onboard geluidskaart aan te sluiten. Of moet ik ten behoeve van het geluid hier nog een DAC/Versterker tussen zetten of een andere geluidskaart gebruiken?

Kunnen jullie me hierin adviseren?

Verwijderd

je kan het proberen om ze gelijk op je geluidskaart aan te sluiten, maar met een versterker klinkt het wel wat mooier en vooral harder. het is hoe mooi je het zelf wil.

• Hydrosine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10-2025
Het zijn actieve speakers, dus deze hebben zelf al een versterker ingebouwd. Een versterker hier tussen zetten zou ik dan niet meer doen.
Ik zou eens kijken hoe andere mensen deze aansluiten.

Wat ik wel zou overwegen:
Op de onboard geluidskaart zit vaak een ruis of tik (interferentie van de andere onderdelen) die ik als zeer storend ervaar. Ik heb dus voor mijn headset los een geluidskaart aangeschaft om dit tegen te gaan.
Ik denk dat dit voor dit soort speakers ook wel relevant is.
Kijk eens rond in de Xonar serie van Asus deze zijn niet al te duur en hebben al geen last meer van deze interferentie!

[ Voor 7% gewijzigd door Hydrosine op 29-03-2013 15:28 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die studio-monitoren hebben een eigen versterker, dus is het niet nodig om daar nog een 2de versterker tussen te gaan hangen.

Ik zou ze overigens niet aan een onboard audio-out hangen, gezien dat meestal niet de beste kwaliteit is, en de kans op overspraak vanaf de DAC reeel aanwezig is. Ik hoor m'n muis en de diskseeks van m'n laptop als ik de onboard audio-out gebruik.

Juist vanwege de kwaliteit gebruik ik een externe geluidskaart. Wereld van verschil vergeleken met die onboard audio. Zou zonde zijn van de studio-monitoren om het direct aan een el-cheapo onboard audio-out te hangen, dan zou een trust speakersetje ook wel goed klinken :P

Ey!! Macarena \o/

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:16
Geluidskaart zie ik de meerwaarde niet echt van.. Een goede DAC zou voor de TS een betere optie zijn denk ik.

Ik weet dat er een heel goedkoop chinees exemplaar is, met prima kwaliteit. Ik kan 'm zo 1-2-3 niet vinden, maar zal vanavond even zoeken voor je.

Verwijderd

Goede DAC's uit China.

Lees d'r alles over op HiFi uit China versus de bekende commerciele HiFi deel 12

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:46
Llewy schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:49:
Geluidskaart zie ik de meerwaarde niet echt van.. Een goede DAC zou voor de TS een betere optie zijn denk ik.
Alle geluidskaarten hebben meerdere DAC's, het signaal wat er uit komt moet toch analoog zijn op een of andere manier.

Onboard geluidskaarten zijn de afgelopen jaren enorm verbeterd, dus als je PC niet ouder is dan 5 jaar zou je allicht de gok kunnen wagen (het kan immers nooit kwaad), maar zoals RaZ al zegt, grote kans dat je bijgeluiden van allemaal dingen gaat horen. Interne of externe geluidskaart, of vanuit je onboard spdiv naar een DAC zullen dat allemaal oplossen, of dat nou USB, of PCI zijn. Het zal ten alle tijden een verbetering zijn van de onboards geluidskaarten want die dingen worden altijd zo goedkoop mogelijk uitgevoerd.

Xonar series worden erg goed aangeprezen, ook de externe USB dingetjes zijn prima voor muziek. Auzentech komt ook nog op in mij, of Creative als die nog kaarten maakt tegenwoordig. Je kan ook de wat duurdere high-end dac's op usb pakken uit de hifi topics hier, maar het grootste verschil ga je merken met het afstappen van je onboard geluidskaart / DAC's.

Misschien M-audio voor de gebalanceerde XLR aansluitingen? Dan heb al helemaal geen last van storingen meer, al zal dat op de 2 meter kabel nauwlijks uitmaken waarschijnlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Sleepkever op 29-03-2013 16:03 ]

Verwijderd

Als het goed is, heeft een geluidskaart maar 1 DAC.

*meerkanaals geluidskaarten daargelaten. Die willen nog wel eens 2 DAC's hebben.

En ADAM a5x's aan een onboard DAC'je hangen... :N

• BEgberts
Ok, een DAC ertussen is geen overbodige luxe.

Maar hoe sluit ik deze dan aan? Via RCA naar de DAC en dan via USB naar de computer?

Bedoel je deze Xonar DAC?
http://tweakers.net/price...us-xonar-essence-one.html

Nogal prijzig moek zeggen.. Als iemand een aanrader heeft van een goede USB DAC voor -<100€ dan hoor ik dat graaf..

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-arUmsYA36FM/UCnqKgv0qOI/AAAAAAAAGpw/QNoC9UAqVh0/s1600/A2.jpg

Verwijderd

ROFL Monitor's kopen van ~300/stuk en dan beknibbelen op het apparaat dat de speakers van signaal voorziet.

Stel je vraag eens in dat topic waar ik al naar had gerefereerd, mss dat die een goede DAC voor <100 weten.

Waarschijnlijk wel via RCA, of je moet XLR pluggen mooier vinden.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een Native Instruments Audio 2 heb je een high-end DAC voor onder de 100 euro.

En dan heb je echt een kwalitatief goed product.

Ey!! Macarena \o/

• BEgberts
Ik had een DAC niet meegerekend in mijn budget dus schrik een beetje van 350 euro.

Voor een leek (Ik dus..) lijkt me het converteren van het signaal geen ingewikkelde taak vandaar mijn reactie.. Maar als jullie (vandaar mijn vraag ook..) het mij wel ten zeerste aanbevelen dan zou ik daar eens goed over na moeten denken..

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kan eventueel ook wat andere monitors kiezen met geintegreerde digitale ingang ((aangenomen dat je geluidsikaart digitale uigangen heeft) bv. monkey banana turbo 6 of 8 oid). Moet je wel kijken/luisteren of die ook naar je smaak zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 29-03-2013 17:05 ]

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:16
Zoals beloofd, even wat Dac's op een rijtje:

- Zeer goede kwaliteits/prijsverhouding, al is het maar om even te proberen:
http://www.ebay.nl/itm/EL...m3f21b4150a#ht_3145wt_956 (14 euro)

- Zelfde chip als hierboven, maar ook optische en coaxiale aansluiting:
http://www.ebay.nl/itm/MU...m51a940e48e#ht_3782wt_956 (30 euro)

- Voor mij persoonlijk een gewaardeerd merk en goede chip:
http://www.ebay.nl/itm/SM...23289e42fb#ht_1646wt_1190 (75 euro)

Of als je voor zelfbouw wilt gaan:

- Geroemde wolfgang chip:
http://www.ebay.nl/itm/As...19d2d055b4#ht_2910wt_1071 (53 euro)

- Compleet met aparte voeding:
http://www.ebay.nl/itm/As...m1c2212ba07#ht_2824wt_956 (58 euro)

• BEgberts
Bedankt voor alle tips tot dusver erg hulpzaam..
begintmeta schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 16:33:
Je kan eventueel ook wat andere monitors kiezen met geintegreerde digitale ingang ((aangenomen dat je geluidsikaart digitale uigangen heeft) bv. monkey banana turbo 6 of 8 oid). Moet je wel kijken/luisteren of die ook naar je smaak zijn.
Je hebt me wel aan het twijfelen gebracht.. :D

Na dagen research dacht dat ik ze wel gevonden had maar die monkey bananas turbo 6 (goeie naam ook trouwens..) lijken ook goed door de testen te komen...
Er is alleen nog niet zoveel over te vinden.. Heb jij ervaring met deze monitors? En zijn ze vergelijkbaar met de Adam's?

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:37
Waarom ga je niet even wat speakers beluisteren? Binnen 10 seconden hoor je welke je het beste vind klinken, scheelt een boel leeswerk en je bent meteen zeker van je zaak. Ik zou de keuze overigens zeker niet laten afhangen van de inputs.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:07
Mag ik daarnaast je keuze voor studiomonitors in twijfel trekken? Die zijn namelijk helemaal niet gemaakt om muziek lekker of mooi te laten klinken, maar om degene die een mix of master zit te maken zo duidelijk mogeljk te laten horen waar het nog niet goed zit. Ze zijn dus ook zeker niet zo neutraal als vaak gedacht wordt, en er zitten ook grote verschillen tussen verschillende merken en types. Daarnaast wordt in het instapsegment vaak wat extra midhoog weergegeven zodat de monitor helderder klinkt (en dus overkomt als nauwkeuriger bij het uitproberen).
Dus, ga zeker luisteren en overweeg ook om 'gewoon' hifispeakers te kopen, want naar mijn idee ga je daar waarschijnlijk meer plezier van hebben.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01 23:21
BEgberts schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 11:19:
Ik vraag me alleen af of het verstandig is om de speakers direct op de onboard geluidskaart aan te sluiten.
Sowieso zou ik geen speakers, met (ingebouwde) eindversterker zo op je computer aansluiten, in de hoop dat de Windows Mixer zich gedraagt.

Dat gaat goed, tot het moment, dat Windows om een of andere reden, om middernacht z'n volume terug op 100% zet ;) ((audio-driver) update'je ofzo).

Anywho, ik zou, net als hierboven, ook niet voor monitor-speakers gaan, als je ze toch niet ga gebruiken voor 'monitor-doeleinden'. Voor casual muziek luisteren heb je HiFi-speakers, in alle soorten en maten.
Geintegreerde versterker erbij, USB-DAC'tje, en je ben klaar.

Pentaxiaan

Verwijderd

Precies, ik heb zelf KRK Rokit 6's gehad. (Studio monitors) met het idee wat de professionals hebben, ook goed voor mij is.

Uiteindelijk maar verkocht, niet omdat ze een slecht geluid gaven, integendeel. Maar ze zijn niet gemaakt voor het doel waarvoor ik ze gebruikte, als eindgebruiker willen genieten van een goed geluid.

Studio monitor's zijn o.a. gemaakt om te luisteren of er wel genoeg bass is toegevoegd, zodat de muziek ook goed klinkt op goedkope prut setjes.

Als er een manier was waarop ik de muziek kon bemachtigen, nog voordat een geluid technicus ze "verkracht", had ik de KRK's wss wel gehouden.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:37
Monitors zijn prima voor thuisgebruik, je hebt veel 'bang for your buck'. Maar ze zijn veelal bedoeld voor een bepaalde afstand (nearfield) en een bepaald luistervolume. Als jij wilt gamen met een partij sub erbij dan gaat dat niet werken, of als je een hele huiskamer wilt vullen ook niet. Daarnaast is er in het goedkope segment een boel te vinden dat echt niet bijzonder goed klinkt. Maar voor muziek luisteren achter een computer zijn monitors een prima oplossing.

Het is niet zo dat ze saai en levenloos klinken, maar dan moet je ze wel goed gebruiken. Het is ook niet zo dat ze verrot klinken en gebruikt worden om een nummer te verkrachten. Op dat moment gaan namelijk de main monitors uit en gaan de Yamaha NS10's aan. Die laatste moet je dus niet hebben. De rest zou je zelf moeten beluisteren. Let niet enkel op het laag, let vooral op het detail. Die Adam's zijn heel OK, mijn inziens steekt Dynaudio er echter boven uit (zeker in het goedkope segment). En bij Studio Lobbes is altijd wel wat in de aanbieding.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:20

DjVe

Hatsaflats!

Waarom pak je dan niet de artist serie van Adam. Die hebben een interne USB DAC en versterking, maar zijn ontworpen voor multimedia en niet voor mixing/producing (klinken dus wat minder analistisch). Verder zou een AudioEngine A5 + DAC ook een goede optie zijn.

• bartve
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-01 20:16
Een heel ander concept: ik luister elke dag weer met veel genot naar een setje bestaande uit een Nuforce Icon (desktop versterker met ingebouwde dac) en een paar zelf gebouwde luidsprekers (het ontwerp heet till70, hier een discussie over het bouwen: http://www.zelfbouwaudio....=14093&p=1540804#p1540804).
De Icon is al opgevolgd door de Icon-2 (http://www.nuforce.com/in...yout=item&id=8&Itemid=191), en er is ook een versie met enkel digitale inputs (http://www.nuforce.com/in...yout=item&id=9&Itemid=382).
Voordat ik de zelfgebouwde luidsprekers had gebruikte ik Tannoy Mercury M1 (nu voor weinig op marktplaats te koop), en dat was ook heel prettig. De zelf gebouwde luidsprekers hebben meer laag, en aanzienlijk meer detail cq. plaatsing van de instrumenten (dankzij de fullrange units). Het is optimaal in 'desktop' opstelling, een kleine ruimte wordt er ook nog wel mee gevuld, voor een doorsnee woonkamer heeft de set net te weinig power/volume/massa.

Panasonic 7kW all-in-one KIT-ADC07L3E5 | Heishamon | Node-Red | Home Assistant | bgg 66 m2 vvw | 1e + 2e verd lt convectoren (Jaga) | pv 10120 wp

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:06

CasGas

.

Waarom neem je (bijvoorbeeld) niet een setje Boston Acoustics A23 of A25 in combinatie met een TA2024? (http://www.ebay.co.uk/itm...fiers&hash=item27c9a1fb62)

Dan kom je op zoiets uit, ik weet niet of het voldoende is voor jouw doeleinden?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

• BEgberts
Bedankt voor jullie suggesties.

Ik ben al in het bezit van de Teufel B200 desktop speakers.
Deze bevallen opzicht goed, maar wil toch een keer high end geluid bij mijn computer.
Ik vrees dat als ik voor de Boston Acoustics of Audioengines ga dat dat geen flinke vooruitgang zal zijn.

De reviews die ik lees over de Adam A5x\Artist 5 zijn echt overal lovend. Maar het is dan inderdaad wel twijfelachtig of dit "analistische'' geluid wel fijn is om langere tijd naar te luisteren.

Heb de Adam A7X wel eens mogen beluisteren en dat klonk erg goed. Maar dat was maar 1 nummer dus echt 100% zeker weet ik het nog niet..

Zelfbouw zie ik niet echt zitten.. Graag een plug & play setje.. :)

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-01 10:35
Ik ben erg gecharmeerd van de Adam Artist 5, maar ook benieuwd naar de Kef X300a.
http://www.hifi.nl/artike...gh-end-desktop-audio.html

• BEgberts
Die Kef X300a ziet er zeker interresant uit.
Aleen nog erg prijzig en het "basgat" zit aan de achterkant waardoor ik de speakers een stuk van de muur moet zetten.. En ik heb al zo weinig ruimte..

Zou de Passieve Kef Q300 een optie kunnen zijn? Deze is een stukje goedkoper en hebben het basgat aan de voorkant.. Geld wat ik daarmee bespaar zou ik dan kunnen besteden aan een versterker?

• Jasper1975
@BEgberts €799,- adviesprijs voor goede speakers goede versterker en dac is niet echt duur, als je een vergelijkbare kwatileit wil met Q300 ben je misschien nog wel meer kwijt! En vaak kan je bij speciaal zaken die deze speaers leveren ze mee krijgen om thuis te proberen, in het promo filmpje zeggen ze dat hij wel tegen de muur kan.

• BEgberts
Je hebt gelijk dan moet het budget maar iets omhoog.. En je kan schijnbaar het basgat van de X300a dichtstoppen met een bijgeleverd schuimpje bij plaatsing tegen de muur,

Het twijfelen is nu tussen de volgende opties:

- Kef X300A €799,00
- Adam A5X €600+ Native Instruments Traktor 2 DAC of NuForce Icon uDAC-2 €100
- Adam Artist 5 €770,00
- KEF Q300 €500 + Noforce Icon 2 €299
- Klipsch RB-61 €399 + Noforce Icon 2 €299

Ik kan alleen een vergelijking vinden tussen de KEF X300a en de ADAM Artist 3. Is de Artist 5 \ A5X dan weer een stapje hoger?
Qua prijs zitten deze wel op één lijn.

Welke hebben jullie voorkeur?

• Jasper1975
@BEgberts, als je dan toch aan het verhogen bent kan je ook eens kijken naar de XEO serie van Dynaudio! Dit zijn volwassen boekenplank (of zuilen maar die zijn nog een stuk duurder) speakers actief wireless (soort van zit wel een stroomkabel aan) met USB/spdif DAC. Klinken erg goed! En is ook totaalpakket! Als je in de buurt van Arnhem bent moet je ze eens gaan luisteren bij Wifimedia. Zowel Adam en XEO

• BEgberts
Na flink wat reviews, forums en reacties gelezen te hebben toch besloten om de KEF x300A speakers te kopen. Als het goed is zijn ze morgen al binnen.. :)

• Jasper1975
Ben erg benieuwd, zeker hoe ze klinken tegen de muur met de demping in de bas gaten.

• Denimo
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-01 08:52
Ik wil ook graag een DAC/usb audio interface aanschaffen en heb mijn oog laten vallen op de TASCAM US 144 MK II. Iemand hier (goede) ervaringen mee?
Pagina: 1