Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 23:38:
De school bied niet in het kader van de toets leen-laptops aan terwijl dit voorheen wel het geval was
Tja, als niemand er gebruik van maakt dan wordt iets stopgezet...
dat dit ergens op een andere locatie binnen het gebouw blijkbaar wel kan heeft verder weinig met deze toets te maken
Tja, niet alles draait om 1 toets. De school biedt nog steeds laptops aan, deze zijn in te zetten voor deze toets.
Een laptop lenen voor 3,5 uur zou mischien kunnen maar daar moet ik dan eerst allerlei applicaties op zetten om de toets te kunnen maken en de toets begint nogal vroeg dus ik zou hem minimaal een dag van te voren moeten hebben ( dus waarschijnlijk huren ).
Ik zou zeggen informeer eerst eens gewoon ipv zelf maar allerlei bezwaren te gaan bedenken en dan om je rechten te roepen zonder geinformeerd te hebben.
Wellicht dat hun de verplichte applicaties erop kunnen zetten, wellicht dat je leraar de verplichte applicaties erop kan zetten.
Kijk, niemand gaat applicaties erop zetten als die niet strikt noodzakelijk zijn. Wil je die erop hebben dan kies je ervoor om kosten te maken, maar ik vermoed dat er best wel wat te regelen valt qua strikt noodzakelijke dingen, maar dan moet je er wel met een redelijke insteek heengaan (ohja en tijdig, als ICT nu al voor de komende 2 weken volgeboekt zit dan ben je simpelweg te laat) en niet gaan aankomen met "rechten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Al met al heb je met al je aannames van wat wel en niet kan en mag en moet het weten te rekken tot het weekend.. en nog een paasweekend ook... dus je verliest nu nog 3 extra dagen.... de management-vakken nog niet gehad zeker? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:11
Toch vind ik het bizar dat je als HBO'er op een Business IT & Management opleiding zo met deze situatie omgaat. Ik snap je punt en ben het er deels mee eens, maar dit is niet hoe het werkt in het bedrijfsleven. Dat deze situatie problemen voor jou geeft, is erg lastig, maar het blijft jouw probleem. Ik gok dat heel veel andere studenten hier geen probleem mee hebben, en dan moet je de oplossing naar mijn idee toch echt bij jezelf gaan zoeken. Dat is dan ook Hoger Beroepsonderwijs, eigen initiatief tonen. Je krijgt een opdracht en je zoekt maar uit hoe je dat gaat doen. Bij MBO is dat veel minder en is het vaak voldoende als je aangegeven stappen volgt (nofi natuurlijk ;) ).

Met andere woorden, je insteek is volledig van de kaart. Jij hebt een probleem waardoor jij de opdracht niet kan maken en je je opleiding niet kan afmaken. Daarom ga jij een oplossing zoeken waarmee je jouw probleem oplost. Dat de school het niet handig heeft geregeld, daar heb je op dit moment niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Ook in het bedrijfsleven zal de werkgever de faciliteiten ter beschikking moeten stellen zodat jij je werk kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Sphere- schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 17:26:
Ook in het bedrijfsleven zal de werkgever de faciliteiten ter beschikking moeten stellen zodat jij je werk kan doen.
+1

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je dan met een wet en regeltjes gaat zwaaien zonder eerst eens rond te vragen hoe je je probleem kan oplossen dan ben je ook snel weer weg hoor. En terecht imo...

En dit is geen bedrijf, dit is school, je hebt er vooral zelf wat te halen. En net zoals men vroeger van je verwachtte dat je een pen, potlood en passer had, doet men nu de aanname dat je een laptop hebt.

Hoop gedoe om niks dit, ik gok dat als je je probleem uitlegt er prima een oplossing voor te vinden zal zijn.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Tja, voor zover ik kan zien lijken de faciliteiten ter beschikking, alleen moet TS er wat actie voor ondernemen...

Een werkgever gaat echt niet vrolijk worden als je gelijk om je rechten gaat schreeuwen als niet iedereen direct opstaat om jouw pet-peeve te verhelpen. De faciliteiten zijn ter beschikking...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewaterweg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-09 15:20
Gomez12 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 17:57:
[...]

Tja, voor zover ik kan zien lijken de faciliteiten ter beschikking, alleen moet TS er wat actie voor ondernemen...

Een werkgever gaat echt niet vrolijk worden als je gelijk om je rechten gaat schreeuwen als niet iedereen direct opstaat om jouw pet-peeve te verhelpen. De faciliteiten zijn ter beschikking...
Het gaat de TS ook niet om het KUNNEN regelen van een laptop!!! Zijn punt is (die heeft die een paar keer gemaakt waar men niet op reageert) dat zijn leraar niet duidelijk heeft gecommuniceerd dwz niet in de leswijzer dan wel melding gemaakt aan het begin van het jaar DAT er een eigen laptop nodig is tijdens een tentamen.

We kunnen dus ook wel discussiëren over oplossingen aan de student zijnde echter is dat niet de discussie. Ik ben van mening dat deze school zeer nalatig is, een school dat ook gericht is op management moet ook haar eigen organisatie naar behoren regelen. Dat heeft de opleiding verzuimd en zal dus rechtgezet moeten worden, niet zozeer voor de studenten van dit jaar want dat is telaat maar dit zal voor een volgend jaar zeker opgelost moeten worden. Wat betreft dit jaar zal de examencommissie gewoon laptops ter beschikking moeten stellen, je kan je gewoon beroepen op een oneerlijke toetsingsituatie die zij niet kunnen weerleggen!

En wat betreft het bedrijfsleven, ik neem aan dat als in jou contract staat dat je geen telefoon hoeft te hebben en er wordt opeens verwacht dat je met je eigen mobiele telefoon moet bellen en hier geen vergoeding voor krijgt je ook wel gaat zwaaien met je contractje! Als je dermate nadeel ondervind van een wijziging is het niet meer dan normaal dat je deze misstanden aankaart natuurlijk tesamen met een oplossing natuurlijk. Maar niks zeggen en alles maar zelf oplossen vind ik zo zwak, je ondermijnt je eigen positie door telkens voor een ander te denken. Hierdoor worden managers ook lui, die denken mijn personeel lost mijn onkunde wel op. Daarmee zeg ik niet dat je geen oplossingen kan aandragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een school kan dit eisen, ik heb in het verleden ook een laptop moeten aanschaffen om aan de opleiding te kunnen deelnemen. Want er stonden alleen maar (lege) tafels met stopcontacten waar jij je laptop op kon leggen en werken.

Als (hbo of wo) student kan je via www.surfspot.nl inloggen met jouw studentgegevens.
Dus ga even naar de website hierboven, selecteer jouw onderwijsinstelling en login met jouw studentnummer en wachtwoord.

Je kan met 18% studentenkorting een laptop aanschaffen via deze site, ook iMac's of Macbooks vallen hieronder. Het is ook mogelijk om goedkoop aan bepaalde software en telefoonabonnementen te komen. En indien je bijvoorbeeld ook nog eens een eigen bedrijfje hebt, dan kan je ook nog eens 21% BTW terug vorderen. Voordelig!

Indien je om wat voor reden dan ook geen nieuwe laptop kan/wil kopen, dan moet je dit aankaarten bij jouw studieloopbaancoach (mentor) en kijken wat de mogelijkheden zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2013 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:01

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Het probleem was juist dat een laptop niet verplicht was en voor deze toets vorig jaar laptops geleend konden worden, nu niet meer.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F.West98 schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 23:31:
[...]

Het probleem was juist dat een laptop niet verplicht was en voor deze toets vorig jaar laptops geleend konden worden, nu niet meer.
Klopt, dat heb ik gelezen. Ik kwam net als de meesten met 'een oplossing'.
'Mag school... eisen'?

Hij heeft de leeswijzer doorgenomen en geeft aan dat er nergens staat dat de student zelf voor een laptop/computer moet zorgen. Dan heb je als student een punt.

Zorg ervoor dat je medestudenten in beweging krijgt om te 'protesteren' tegen de beslissing van jouw opleiding (bijvoorbeeld allemaal een klachtenformulier invullen en inleveren?). En zoals in dit topic al vaak naar voren is gekomen, langs de docent die de toets afneemt, langs je mentor, langs de onderwijsmanager van Business IT & Management of langs de examencommissie.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2013 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-10 21:30
TheJVH schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 16:48:
Toch vind ik het bizar dat je als HBO'er op een Business IT & Management opleiding zo met deze situatie omgaat. Ik snap je punt en ben het er deels mee eens, maar dit is niet hoe het werkt in het bedrijfsleven. Dat deze situatie problemen voor jou geeft, is erg lastig, maar het blijft jouw probleem. Ik gok dat heel veel andere studenten hier geen probleem mee hebben, en dan moet je de oplossing naar mijn idee toch echt bij jezelf gaan zoeken. Dat is dan ook Hoger Beroepsonderwijs, eigen initiatief tonen. Je krijgt een opdracht en je zoekt maar uit hoe je dat gaat doen. Bij MBO is dat veel minder en is het vaak voldoende als je aangegeven stappen volgt (nofi natuurlijk ;) ).

Met andere woorden, je insteek is volledig van de kaart. Jij hebt een probleem waardoor jij de opdracht niet kan maken en je je opleiding niet kan afmaken. Daarom ga jij een oplossing zoeken waarmee je jouw probleem oplost. Dat de school het niet handig heeft geregeld, daar heb je op dit moment niets mee te maken.
_/-\o_ Je verwoord op een nette manier precies waar het mij al 5 pagina's topic lezen jeukt. Ondanks dat je inderdaad ergens een punt hebt inhoudelijk gezien, is je houding hierin verschrikkelijk. Een instelling die HBO onwaardig is en die me eerder doet denken aan een vastgeroeste 50-plusser in de verkeerde functie dan een bijna afgestudeerde jonge vent met frisse energie die kansen ziet voor zichzelf en zijn omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Clock schreef op zondag 31 maart 2013 @ 12:28:
[...]

_/-\o_ Je verwoord op een nette manier precies waar het mij al 5 pagina's topic lezen jeukt. Ondanks dat je inderdaad ergens een punt hebt inhoudelijk gezien, is je houding hierin verschrikkelijk. Een instelling die HBO onwaardig is en die me eerder doet denken aan een vastgeroeste 50-plusser in de verkeerde functie dan een bijna afgestudeerde jonge vent met frisse energie die kansen ziet voor zichzelf en zijn omgeving.
Kan me haast niet voorstellen dat je alle paginas hebt gelezen, zoals in het topic naar voren komt kan ik het best wel even regelen als het moet, ik kan zo iemand bellen en een laptop lenen of er een huren bij de school maar daar gaat het topic niet over.

Ik betaal een X bedrag per maand aan de school en in ruil daarvoor verwacht ik dat er een toetsomgeving word voorbereid die iedereen gelijke kansen bied en dat er niet opeens dingen van mij verwacht worden die niet in de leerwijzer en studiewijzer voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:13
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:47:
Echter vind ik niet dat dit mijn verantwoordelijkheid is, en daar gaat het hier om, tevens heeft ` shenr` net ook nog een interessant punt naar voren gebracht, lees het nog eens allemaal na zou ik zeggen.
Je praat hier precies als een manager. Not my problem. Je gaat er echt komen in het bedrijfs leven. Vooral doorgaan.
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:49:
dankzij de smilies is mijn opening post een beetje vervormd, er stond dat mijn laptop 8 jaar oud is en ik weet de specs niet eens precies het is in ieder geval 512 mb ram en een celeron processor ofzo.... dat gaat met lightswitch zeker niet werken.
Dit is echt antiek. Tja dan is het vragen om problemen.
Hoeft niet meer tegenwoordig. Dat heeft BYOD, je krijgt gewoon een vergoeding voor een PC, en je zoekt het verder maar zelf uit.
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:39:
Ik vind dat ik van de school mag eisen dat er gewoon een normale toetsomgeving voor mij geregeld word.
Improviseren is inderdaad ook nooit in het bedrijfs leven nodig.
Stel je doet een economishe opleiding waar je doorgaans genoeg hebt aan je gewone rekenmachine, maar opeens word van je gevraagd om een hele dure rekenmachine aan te schaffen voor een toets zonder dat dit ergens in de leerwijzers aangegeven staat, zou je er dan nog steeds zomaar mee akkoord gaan ?
Moet ik je gelijk in geven. Ik zou daar ook niet 123 mee akkoord gaan. Maar om jurische acties hiervoor te doen, is wat anders.
Maar zie het anders, jouw rekenmachine kan het aan, maar mijn moderene rekenmachine kan het sneller doen. Hierdoor heb ik de mogelijkheid om meer berekeningen te doen. Wie heeft er dan een probleem?
Daarbij misschien kan je voor een klein bedrag de rekenmachine wel upgraden?
Wat een argument .... maar ja in ieder geval .... als ik bij een werkgever dingen tegen kom die ik raar vind en niet vind kunnen ga ik dit zeker aankaarten, dit is sowieso een beetje een vaag fenomeen bij veel ict-ers... het constant over zich heen laten lopen, als je nooit voor jezelf op komt verandert er ook nooit iets.
Je hebt nog nooit in het echte bedrijfs leven gewerkt. Beterweters redden het meestal niet, of zijn niet gelieft. Ik laat echt niet over me heen lopen. Maar "choose your battles wisely". Soms moet je toegeven, en soms moet je je poot stijf houden. Maar het belangrijkse is om te weten welke je moet kiezen.

“Choose your battles wisely. After all, life isn't measured by how many times you stood up to fight. It's not winning battles that makes you happy, but it's how many times you turned away and chose to look into a better direction. Life is too short to spend it on warring. Fight only the most, most, most important ones, let the rest go.”
C. JoyBell C.
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:09:
Hoi iedereen,

Ik zal me eerst even voorstellen ik ben 21 jaar oud en ik doe de opleiding Business Ict & Management.
Je denkt al perfect als een echte manager. Je kan trots op je opleiding zijn. Ik zou vooral een baan zoeken als pennenlikker of zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewaterweg
Je praat hier precies als een manager. Not my problem. Je gaat er echt komen in het bedrijfs leven. Vooral doorgaan.
Het gaat niet om de praktische kant van het verhaal 8)7 , het gaat om het feit dat de school iets opdringt zonder dit te communiceren. Dit staat los van eigen initiatief, daar ontbreekt het de TS niet aan aangezien hij al vaak genoeg heeft aangegeven dat hij het kan oplossen.
Dit is echt antiek. Tja dan is het vragen om problemen.
De TS heeft een goede desktop thuis staan, waarom moet hij ook een highend laptop hebben?
Hoeft niet meer tegenwoordig. Dat heeft BYOD, je krijgt gewoon een vergoeding voor een PC, en je zoekt het verder maar zelf uit.
Je zegt het al je wordt gecompenseerd en je bent hier vooraf op de hoogte van gesteld ;). Deze studenten komen hier na X jaar achter!
Improviseren is inderdaad ook nooit in het bedrijfs leven nodig.
Dit is tevens niet het punt, jullie denken te praktisch. Oplossingen zijn er genoeg en een oplossing heeft de TS al. Het gaat hem om het principe en tevens is dit toe te juichen volgend jaar zal dit duidelijk gecommuniceerd worden althans als de school leert. Je kan je mond houden en alles maar oplossen echter levert dit GEEN bijdrage aan een structurele oplossing van het onderliggende probleem. Improvisatie is handig indien de situatie er NU om vraagt echter kan dit in de toekomst beter en daarom moet je dit wel aankaarten.
[...]
Moet ik je gelijk in geven. Ik zou daar ook niet 123 mee akkoord gaan. Maar om jurische acties hiervoor te doen, is wat anders.
Maar zie het anders, jouw rekenmachine kan het aan, maar mijn moderene rekenmachine kan het sneller doen. Hierdoor heb ik de mogelijkheid om meer berekeningen te doen. Wie heeft er dan een probleem?
Daarbij misschien kan je voor een klein bedrag de rekenmachine wel upgraden?
De vraag is of dat een eerlijke tentamen situatie oplevert. Derhalve wordt vaak gebruik gemaakt van een zo simpel mogelijk device. Op mijn opleiding worden dergelijke klachten serieus genomen en indien er ongelijkheid is wordt een toets altijd ongeldig verklaard!
Je hebt nog nooit in het echte bedrijfs leven gewerkt. Beterweters redden het meestal niet, of zijn niet gelieft. Ik laat echt niet over me heen lopen. Maar "choose your battles wisely". Soms moet je toegeven, en soms moet je je poot stijf houden. Maar het belangrijkse is om te weten welke je moet kiezen.

“Choose your battles wisely. After all, life isn't measured by how many times you stood up to fight. It's not winning battles that makes you happy, but it's how many times you turned away and chose to look into a better direction. Life is too short to spend it on warring. Fight only the most, most, most important ones, let the rest go.”
C. JoyBell C.
Ja in het bedrijfsleven is het aftasten wanneer trek je hard aan de bel en wanneer laat je het gaan. Dat heeft ook te maken in hoeverre je waarde hecht aan principe's. Ik ben zelf erg van de principes maar ook pragmatisch ingesteld. Ik pak dit soort zaken pragmatisch op echter start ik ook een normale procedure om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen. Dit word achteraf altijd gewaardeerd, op het moment vinden ze het af en toe zeikerig mja zo be it!

[...]
Je denkt al perfect als een echte manager. Je kan trots op je opleiding zijn. Ik zou vooral een baan zoeken als pennenlikker of zo iets.
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Dewaterweg schreef op zondag 31 maart 2013 @ 14:53:
[...]
Dit staat los van eigen initiatief, daar ontbreekt het de TS niet aan aangezien hij al vaak genoeg heeft aangegeven dat hij het kan oplossen.
Het ontbreekt de TS wel aan eigen initiatief, want hij miste de hele mogelijkheid om laptops te huren van school en de daaruit voortkomende mogelijkheden.
TS heeft het schijnbaar bij 1 persoon nagevraagd en is toen gelijk in de modus : Wat zijn mijn rechten geschoten.
[...]
De TS heeft een goede desktop thuis staan, waarom moet hij ook een highend laptop hebben?
Ehm, omdat TS dat wil, hij zegt zelf al een laptop te hebben en dus het tentamen te kunnen doen op die laptop, dus in principe is er geen probleem.
Het enige probleem van TS is dat hij geen high-end laptop heeft, terwijl hij het tentamen wel op een high-end laptop wil doen.
[...]
Dit is tevens niet het punt
Wat is het punt dan? Dat TS voldoet aan de basisbeginselen voor de toets (hij heeft een laptop) maar dat hij meer wil?
Het gaat hem om het principe en tevens is dit toe te juichen volgend jaar zal dit duidelijk gecommuniceerd worden althans als de school leert.
Dit soort situaties zijn bijna niet te ondervangen. Zou de school als eis stellen : Je moet een laptop hebben dan zou TS daaraan voldoen en alsnog klagen.
Jij verwacht dat een school echt daadwerkelijk 100% keiharde systeemeisen neer gaat zetten voor iets wat pas over x jaar gaat spelen en tegelijkertijd de expertise in huis haalt om te beoordelen of een systeem wat aan 95% van de systeemeisen voldoet toch ingezet kan worden etc.
Dat is een onredelijke eis imho. Dan kan de school veel beter simpelweg laptops uitlenen / verhuren (en wat doet de school ... )

-------------------------
Laat ik de vraag eens anders stellen : Wat moet de school opnemen in hun leswijzer om dit in de toekomst te voorkomen?
- Een laptop benodigd (niet voldoende want TS voldoet hier al aan)
- Een up-to-date laptop benodigd (niet gegarandeerd voldoende, want als jij voor het 1e jaar een minimale up-to-date laptop aanschaft betekent dit niet dat die in het 3e jaar nog meekan)
- 100% precieze specs van 1 laptop (en alle andere laptops worden geweigerd)

[ Voor 11% gewijzigd door Gomez12 op 31-03-2013 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Gomez12

Ik kon altijd al een laptop regelen, of dit nu was door een laptop te lenen of buiten school om een laptop te huren is verder niet echt relevant.

Het probleem is dat ik de toets dus niet kan maken op de laptop die ik heb, maar zelfs dat maakt eigenlijk niet uit, want de school eist dus dat je een high end laptop hebt voor de toets zonder dit in de studiewijzer/leerwijzer te vermelden, de vraag is of dit mag.

Deze situatie is enorm makkelijk te ondervangen, je schrijft er even bij dat een laptop verplicht is voor de opleiding en klaar, dit kost een minuut of 5 en scheelt de studenten een hoop verwarring, ik ben overigens niet de enige met dit probleem, er is een tiental studenten die in min of meer dezelfde situatie zitten.

Daar komt ook nog eens bij dat mijns inziens de school de verplichting heeft om zelf voor een toetsomgeving te zorgen. Ik betaal een X bedrag per maand aan de school en in ruil daarvoor verwacht ik dat er een toetsomgeving word voorbereid die iedereen gelijke kansen bied en dat er niet opeens dingen van mij verwacht worden die niet in de leerwijzer en studiewijzer voorkomen.

Edit:

Heel simpel, je zet er een minimale specificatie in waar de laptop zeker aan moeten voldoen en die met gemak de programmas die de school verplicht kan draaien en je bent klaar.
Meestal werkt de school een jaar of 8 met dezelfde projecten dus als je eens in de 6 jaar die specificaties update dan weten de studenten wat ze moeten doen en vermijd je dergelijke problemen.

Voor mij is het al te laat, ik zal zelf iets moeten regelen, maar dat betekent niet dat zulke misstanden zomaar kunnen blijven bestaan en dat je ze moet accepteren.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2013 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op zondag 31 maart 2013 @ 15:44:
Deze situatie is enorm makkelijk te ondervangen, je schrijft er even bij dat een laptop verplicht is voor de opleiding en klaar
Nope, op het moment dat een regeltjesneuker leest laptop dan kijkt hij naar zijn 486 en zegt : dat is ook een laptop dus ik voldoe.

Waarom verwacht jij van iemand die het woord laptop leest dat die de intelligentie heeft om te bevatten dat het om een hedendaagse laptop gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Dan krijg je weer dat men verplicht via de opleiding een laptop moet kopen, terwijl ze zelf al een betere hebben. Ook die topics hebben we volgens mij al op GoT gehad.

Ook is een highend laptop van drie/vier jaar geleden beter dan een nieuwe lowend nu. Dus ja, er blijft altijd wat te zeiken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Senor Sjon schreef op zondag 31 maart 2013 @ 15:53:
Dan krijg je weer dat men verplicht via de opleiding een laptop moet kopen, terwijl ze zelf al een betere hebben. Ook die topics hebben we volgens mij al op GoT gehad.

Ook is een highend laptop van drie/vier jaar geleden beter dan een nieuwe lowend nu. Dus ja, er blijft altijd wat te zeiken.
Waarom zou je daartoe verplicht worden, als het bezit van een laptop met bepaalde specificaties vereist is en jij hebt al een laptop die hieraan voldoet dan is er geen probleem lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nope, ook die discussie is al eens geweest. Recent nog in het nieuws dat ergens iPads verplicht werden gesteld. Een Android tablet mocht toen niet, terwijl die toch een stuk goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Senor Sjon schreef op zondag 31 maart 2013 @ 16:00:
Nope, ook die discussie is al eens geweest. Recent nog in het nieuws dat ergens iPads verplicht werden gesteld. Een Android tablet mocht toen niet, terwijl die toch een stuk goedkoper zijn.
Dat is alsnog een andere situatie, als de school ipads verplicht stelt en jij koopt een ipad is er niks aan de hand, net zoals er in mijn voorbeeld niks aan de hand zou zijn behalve als je bijvoorbeeld linux op je laptop zet omdat de licentie gratis is. Maar dit is juist waarom het handig zou zijn om ( minimale ) specificaties op te nemen in de leerwijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Senor Sjon schreef op zondag 31 maart 2013 @ 16:00:
Omdat Android tablets niet aan de specs voldoen? Als je immers een Apple only app nodig hebt heb je toch een probleem 8)7
Met laptop's is dat probleem een stuk minder (bijna alles draait op Windows en als je liever OSX / Ubuntu draait etc. dan installeer je VMWare.

Overigens vind ik het knap dat de TS het toch zolang met een oude laptop heeft gedaan, ik heb de informatica opleiding op die school gedaan en er kwamen toch aardig zware pakketten voorbij.
Het zwaarste was volgens mij zelfs in samenwerking met de IT & mgmt opleiding. (al heette die opleiding toen nog anders)

Het hebben van een (goede) laptop werd overigens bij mij ook niet verplicht, maar het was wel verdomd onhandig als je constant achter de (vrij zeldzame) pc's moest gaan zitten omdat je laptop niet goed genoeg is.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
afvalzak schreef op zondag 31 maart 2013 @ 16:07:
[...]

Omdat Android tablets niet aan de specs voldoen? Als je immers een Apple only app nodig hebt heb je toch een probleem 8)7
Met laptop's is dat probleem een stuk minder (bijna alles draait op Windows en als je liever OSX / Ubuntu draait etc. dan installeer je VMWare.

Overigens vind ik het knap dat de TS het toch zolang met een oude laptop heeft gedaan, ik heb de informatica opleiding op die school gedaan en er kwamen toch aardig zware pakketten voorbij.
Het zwaarste was volgens mij zelfs in samenwerking met de IT & mgmt opleiding. (al heette die opleiding toen nog anders)

Het hebben van een (goede) laptop werd overigens bij mij ook niet verplicht, maar het was wel verdomd onhandig als je constant achter de (vrij zeldzame) pc's moest gaan zitten omdat je laptop niet goed genoeg is.
Ja klopt de opleiding heette toen nog bedrijfskundige informatica dit is onlangs veranderd, die periode is de implementatie periode voor erp paketten als ik het goed heb, dit gebeurd vandaag de dag via de cloud en werkt uitstekend. Verder zijn we alleen bezig met verslagen e.d. schrijven en gebruik ik doorgaans zelfs de school pc`s ( hetgeen ook geen probleem is als je optijd reserveert ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Nee, was DSDM, ERP gebeurde toen via remote desktop. Maar waar hebben jullie de toets dan, want alle toets lokalen hebben toch gewoon pc's staan?
Bij ons was het meer de vraag of je je laptop mocht gebruiken i.p.v. de PC's

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
afvalzak schreef op zondag 31 maart 2013 @ 16:15:
Nee, was DSDM, ERP gebeurde toen via remote desktop. Maar waar hebben jullie de toets dan, want alle toets lokalen hebben toch gewoon pc's staan?
Bij ons was het meer de vraag of je je laptop mocht gebruiken i.p.v. de PC's
Ahh dat is inderdaad precies de periode waar ik nu op vastloop, het was toen nog sybase denk ik?
We hebben het in een computerlokaal maar vandaag de dag werkt alles via de cloud en het duurt volgens de leraren minimaal een of twee jaar om een nieuw programma op de cloud te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Jup, Sybase.. :')

Misschien bij de IT Service Desk vragen, als je RDP kan fixxen, hoef je geen eens Team Viewer te installeren ofzo.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewaterweg
Gomez12 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 15:50:
[...]

Nope, op het moment dat een regeltjesneuker leest laptop dan kijkt hij naar zijn 486 en zegt : dat is ook een laptop dus ik voldoe.

Waarom verwacht jij van iemand die het woord laptop leest dat die de intelligentie heeft om te bevatten dat het om een hedendaagse laptop gaat?
Nou ik kan je vertellen dat het schoolreglement vaak heel gedetailleerd is. Zo zat ik op een school waarbij het verplicht was om een pak te hebben. In het reglement stond precies wat voor soort pak vereist was. In dit geval is inderdaad alleen 'laptop' onvoldoende maar scholen zijn niet zo kortzichtig. Ze weten in jaar 1 welke software pakketten er nodig zijn dus bij benodigdheden: Laptop dat in staat is om software pakket X/Y/Z te draaien op een normale manier.
Wat is het punt dan? Dat TS voldoet aan de basisbeginselen voor de toets (hij heeft een laptop) maar dat hij meer wil?
Het punt is die stomme laptop niet! Het punt is dat dit tijdig gecommuniceerd dient te worden. Misschien had de TS zijn topic anders kunnen beginnen met. Hoe kan ik mijn school helpen de communicatie te verbeteren aangezien zij ...... zodat mijn toekomstige medestudenten niet hetzelfde euvel zullen ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:25
Wat een ****ing hoop tijdverlies hier:

Probleemstelling: TS heeft laptop nodig voor tentamen. Dit staat helaas niet duidelijk in het schoolregelement aangegeven.
Oplossing: de TS voorziet een laptop hetzij via vrienden, hetzij huren van de school.

De TS kan voor de studenten in de toekomst dit aankaarten en vragen of dit in het regelement kan opgenomen worden via een kleine mail. Al de rest lijkt mij simpelweg tijd- en energieverspilling. Ik denk dat je je energie beter in studeren voor het tentamen of iets anders kan steken dan achter zoiets achteraangaan. Een simpele mail of brief met je bezorgdheden is meer dan goed en kan toekomstige studenten misschien helpen met hetzelfde probleem.

Zoals reeds al enkele keren is aangehaald, probeer je beschikbare energie beter te focusen op belangrijkere zaken. Je gaat nog tal van keren in je leven gelijk hebben maar het is het simpelweg niet altijd waard om er achteraan te gaan. Een idee, lees kritisch eens "7 habits of highly effective people", dit kan verduidelijking geven...

[ Voor 23% gewijzigd door FragileM64 op 31-03-2013 18:55 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

FragileM64 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 18:50:
Wat een ****ing hoop tijdverlies hier:

Probleemstelling: TS heeft laptop nodig voor tentamen. Dit staat helaas niet duidelijk in het schoolregelement aangegeven.
Oplossing: de TS voorziet een laptop hetzij via vrienden, hetzij huren van de school.

De TS kan voor de studenten in de toekomst dit aankaarten en vragen of dit in het regelement kan opgenomen worden via een kleine mail. Al de rest lijkt mij simpelweg tijd- en energieverspilling. Ik denk dat je je energie beter in studeren voor het tentamen of iets anders kan steken dan achter zoiets achteraangaan. Een simpele mail of brief met je bezorgdheden is meer dan goed en kan toekomstige studenten misschien helpen met hetzelfde probleem.

Zoals reeds al enkele keren is aangehaald, probeer je beschikbare energie beter te focusen op belangrijkere zaken. Je gaat nog tal van keren in je leven gelijk hebben maar het is het simpelweg niet altijd waard om er achteraan te gaan. Een idee, lees kritisch eens "7 habits of highly effective people", dit kan verduidelijking geven...
Als je het topic ook al had gelezen, had het jou ook ***ick tijdverlies gescheeld ;) TS weet dat hij een laptop kan lenen van vrienden, maar daar gaat het hier niet om.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Waarom zou je ICT studeren als je geen redelijk recente laptop wil kopen??

[ Voor 10% gewijzigd door demichel op 02-04-2013 12:48 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 18:40
demichel schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:48:
Omdat iemand praktisch kan wezen en gewoon iets koopt, wat voor 99 percent van de doeleinden voldoet, dan ga je niet iets kopen, wat onnodig duur is, omdat je 1x per jaar iets anders moet doen.

Sorry, heb topic wel gevolgd, maar mijn standpunt is simpel: school moet gewoon zorgen, dat iemand voldoende materieel heeft om een toets te maken.
Dat een school steeds meer op van alles wil bezuinigen is mooi, maar ze gaan langzamerhand nu wel over de grenzen heen, wat ze wel/niet hoeven te verzorgen.

Iemand op een vakschool, wordt ook niet gevraagd om alle vakgereedschappen aan te schaffen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
bangkirai schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:58:
[...]
Iemand op een vakschool, wordt ook niet gevraagd om alle vakgereedschappen aan te schaffen hoor.
Akkoord, iemand op de vakschool koopt geen eigen draaibank.

Maar van een ICT-er in-spé mag toch wel iets meer verwacht worden dan een laptop van den Aldi van 25 jaar oud? (of zoiets)

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 08:34

sopsop

[v] [;,,;] [v]

demichel schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 13:00:
[...]

Maar van een ICT-er in-spé mag toch wel iets meer verwacht worden dan een laptop van den Aldi van 25 jaar oud? (of zoiets)
Volgens mij gaf hij aan dat hij thuis weldegelijk beschikking heeft over een voldoende krachtige machine, maar dat dat geen laptop betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Laatst online: 13-05-2021
demichel schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 12:48:
[...]

Als je nu eerst even het hele topic leest en daarna ook nog even nadenkt over wat je gaat posten, in plaats van ingorant dit te posten direct na het lezen van de OP.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Grappig hoeveel mensen hier oplossingen aandragen voor een probleem dat er niet is: de TS weet prima dat hij ergens een laptop kan regelen. De vraag is: kan een opleiding eisen dat een toets op je eigen computer afgenomen moet worden.

Ik vind dit een hele goeie vraag. Ten eerste jaag je mensen op kosten (je hebt een windows licentie nodig, ook op een Mac), ten tweede creeer je verschillen tussen mensen omdat de ene nu eenmaal een betere laptop heeft dan een ander. Een goeie dev laptop kost een hoop geld, een simpel ding heeft gewoon niet genoeg geheugen.

Ik vind de vraag of een opleiding dit mag eisen volledig terecht, vooral gezien de hoeveelheid geld die je kwijt bent aan een opleiding. Lijkt mij dus vooral een kwestie van kostenbesparing aan de kant van de opleiding; scheelt ze weer hardware die afgeschreven moet worden. Gewoon extra bezuinigingen die de zak van het opleidingsinstituut ingaan.
Nog afgezien van het feit dat je de vraag kennelijk niet snapt: ik vind het sowieso belachelijk dat je voor een opleiding een laptop 'moet' hebben. Laptops zijn t.o.v. wat ze kunnen gewoon duur. Voor het maken van notities heb je ze niet nodig en voor het 'echte' werk is een desktop veel meer geschikt. Laptops zijn relieken uit het pre-cloud tijdperk.

[ Voor 24% gewijzigd door Hydra op 02-04-2013 14:18 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hydra schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 14:15:
Grappig hoeveel mensen hier oplossingen aandragen voor een probleem dat er niet is: de TS weet prima dat hij ergens een laptop kan regelen.
Dat zal mede door de aanpak van de TS komen, die gelijk begon over zijn eigen rechten en de plichten voor de school, zonder naar de eigen plichten en inzet te kijken. Dat was een slechte start van het topic.
De vraag is: kan een opleiding eisen dat een toets op je eigen computer afgenomen moet worden.

Ik vind dit een hele goeie vraag. Ten eerste jaag je mensen op kosten (je hebt een windows licentie nodig, ook op een Mac), ten tweede creeer je verschillen tussen mensen omdat de ene nu eenmaal een betere laptop heeft dan een ander. Een goeie dev laptop kost een hoop geld, een simpel ding heeft gewoon niet genoeg geheugen.

Ik vind de vraag of een opleiding dit mag eisen volledig terecht, vooral gezien de hoeveelheid geld die je kwijt bent aan een opleiding. Lijkt mij dus vooral een kwestie van kostenbesparing aan de kant van de opleiding; scheelt ze weer hardware die afgeschreven moet worden. Gewoon extra bezuinigingen die de zak van het opleidingsinstituut ingaan.
Als je dit doortrekt: moet een opleiding alle boeken regelen? Moet een opleiding alles regelen? Dan gaan de prijzen van de opleidingen navenant omhoog. Leenomputers betekenen dat er ook tijd en energie in moet worden gestoken (en wat als er problemen zijn?), huurcomputers vereisen beheer, en er is ook de afschrijving.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
De vraag is: kan een opleiding eisen dat een toets op je eigen computer afgenomen moet worden.
Vervolgvraag is (zoals gewoonlijk) hoeveel mag het kosten?

Doen mensen het op hun eigen laptop dan zijn er bij >90% van de mensen geen kosten (want die hebben al een eigen laptop inclusief licenties etc)
Moet school het regelen dan heb je (voor alle leerlingen)
A : De simpele basiskosten per laptop (niet zo heel erg relevant op het grotere geheel)
B : De megalomane kosten van het onderhouden en servicen van al die laptops. Als iemand een virus oploopt op een laptop van school dan moet school het virus erafhalen en al het schoolwerk moet in stand blijven etc.
Als iemand zijn laptop laat vallen dan moet er een spare zijn etc. etc.

Al zou niemand van de leerlingen een laptop hebben dan betalen die onder de huidige werkwijze nog steeds alleen maar A. Terwijl als school het moet regelen dan kan je de kosten voor A rustig x10 doen om in de buurt van B uit te komen.

Oftewel betaalt de leerling liever 0 tot 200 euro meer (eigen laptop aanschaffen) of liever 2000 euro meer.

Juist als je over kosten etc wilt gaan praten moet je niet aankomen met dingen door school geregeld. Dat is altijd ontiegelijk veel duurder (helemaal als >75% het niet nodig heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
^^^ :)

En licentiekosten zijn met DreamSpark waarschijnlijk gewoon 0 voor die eigen laptop.
Nog afgezien van het feit dat je de vraag kennelijk niet snapt: ik vind het sowieso belachelijk dat je voor een opleiding een laptop 'moet' hebben. Laptops zijn t.o.v. wat ze kunnen gewoon duur. Voor het maken van notities heb je ze niet nodig en voor het 'echte' werk is een desktop veel meer geschikt. Laptops zijn relieken uit het pre-cloud tijdperk.
WTF. Juist in combinatie met de cloud is een laptop superhandig. Wat je nodig hebt is een device met een toetsenbord en een scherm wat je liefst overal kan gebruiken. Liefst ook nog aansluitbaar op een beamer voor als je een presentatie wil geven. Zo'n device heet een laptop. Het 'echte' werk kan juist in de cloud gebeuren. Desnoods trekt mijn atompje met 2 GB geheugen (206 hele euros) ook gewoon een IDE+webserver+browser, dus ik denk niet dat de kosten al te hoog liggen. En devven is vooral denken natuurlijk, dus snelheid maakt weinig uit ;)
Dewaterweg schreef op zondag 31 maart 2013 @ 14:53:
[...] jullie denken te praktisch. Oplossingen zijn er genoeg [...]
Lol. Dus je raad aan om problemen te zoeken? :p

Laat ik dan maar zeggen dat er mensen zijn die in problemen denken, en mensen die in oplossingen denken. Die met elkaar laten praten gaat vaak slecht. Ik heb wel het idee dat een van beide type mensen meer bereikt.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Gomez12 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:20:
[...]

Doen mensen het op hun eigen laptop dan zijn er bij >90% van de mensen geen kosten (want die hebben al een eigen laptop inclusief licenties etc)
A : De simpele basiskosten per laptop (niet zo heel erg relevant op het grotere geheel)
B : De megalomane kosten van het onderhouden en servicen van al die laptops. Als iemand een virus oploopt op een laptop van school dan moet school het virus erafhalen en al het schoolwerk moet in stand blijven etc.

Al zou niemand van de leerlingen een laptop hebben dan betalen die onder de huidige werkwijze nog steeds alleen maar A. Terwijl als school het moet regelen dan kan je de kosten voor A rustig x10 doen om in de buurt van B uit te komen.

Oftewel betaalt de leerling liever 0 tot 200 euro meer (eigen laptop aanschaffen) of liever 2000 euro meer.

Juist als je over kosten etc wilt gaan praten moet je niet aankomen met dingen door school geregeld. Dat is altijd ontiegelijk veel duurder (helemaal als >75% het niet nodig heeft)
Dat staat daar helemaal los van. Het gaat hier er over of een school dit mag eisen. Dat iemand dan iets bedenkt waarbij een laptop verplicht is, is de vraag in hoeverre hij dit dan kan afdwingen. Overigens moest ik ondanks mijn laptop ook in een zweterige computerkelder (oefen)computertoetsen maken op een TU computer. Dat die docent geen zin/tijd heeft om dit te regelen, is het de vraag in hoeverre dit bij de student kan worden neergelegd.

Overigens vind ik een eis voor een laptop zelf te zot voor woorden. Het is het uitbesteden van kosten naar studenten en lijkt sterk op de BYOD filosofie van sommige bedrijven. Daarnaast is het voor een universiteit veel makkelijker te schalen. Daarnaast zou het, als volledig uit ga van jouw berekening, over de studenten gemiddeld gezien absoluut niet uitmaken of de school alles betaalt (en doorberekent), of de student voor zijn eigen spul. Niet op basis van die kosten in ieder geval die jij noemt.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
gambieter schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 14:58:
Dat zal mede door de aanpak van de TS komen, die gelijk begon over zijn eigen rechten en de plichten voor de school, zonder naar de eigen plichten en inzet te kijken. Dat was een slechte start van het topic.
Alsnog geen excuus voor mensen om te reageren zonder eens goed te lezen wat gevraagd wordt. Verder ben ik het er wel mee eens dat de toonzetting van de TS niet goed is, maar dat doet verder niet af aan de vraag.
Als je dit doortrekt: moet een opleiding alle boeken regelen? Moet een opleiding alles regelen? Dan gaan de prijzen van de opleidingen navenant omhoog. Leenomputers betekenen dat er ook tijd en energie in moet worden gestoken (en wat als er problemen zijn?), huurcomputers vereisen beheer, en er is ook de afschrijving.
Ik heb geen enkele behoefte dingen 'door te trekken', zo kun je iedere discussie wel doodslaan. Dit gaat niet over boeken (waarvoor opleidingen overigens over het algemeen samenvattingen aanbieden) maar over laptops.

In mijn tijd werden toetsen gewoon afgenomen in lokalen met computers. Die heeft een opleiding m.i. gewoon nodig voor dit soort zaken, niet in de laatste plaats omdat je een gecontroleerde omgeving wil hebben die identiek is voor iedere student. Daarbij komen ook nog eens de kosten voor een laptop: die zijn relatief hoog t.o.v. het nut ervan. Maar het is wel erg makkelijk voor opleidingen om maar te eisen dat mensen eigen laptops hebben, dit scheelt een instituut erg veel geld.
Gomez12 schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:20:
[...]

Ik heb het uberhaupt niet over laptops vanuit school, desktops voldoen veel beter. In mijn tijd werd er gewoon bij een reboot een image teruggezet. Je was zelf verantwoordelijk voor het bijhouden van documenten e.d. (die gingen in een persoonlijke share en zette je zelf (toen nog) op bijvoorbeeld een zip-drive over. Tegenwoordig is dat met USB sticks e.d. nog veel makkelijker. Om het nog maar niet te hebben over cloud-omgevingen.
Kosten voor het beheer van een desktop zijn voor een school lager dan het beheer van een laptop jou kost. En dan heb ik het over TCO. Dit is gewoon 'beter' voor de hogeschool omdat ze dan meer geld over hebben voor leuke bonussen voor 't management.

Wat een onzin. Sorry hoor, maar waarop baseer je dit, afgezien van wat natte-vingerwerk? Ik heb HIO gedaan op de HEN en daar ('98-'02) hadden we gewoon zowel Windows als Solaris machines tot onze beschikking. Dit hoort gewoon bij een techniek opleiding en de hele hogeschool had toegang tot de windows machines. Het is gewoon een kostenmaatregel voor een hogeschool waarbij de lasten naar de studente geduwd worden.
pedorus schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:29:

WTF. Juist in combinatie met de cloud is een laptop superhandig. Wat je nodig hebt is een device met een toetsenbord en een scherm wat je liefst overal kan gebruiken. Liefst ook nog aansluitbaar op een beamer voor als je een presentatie wil geven. Zo'n device heet een laptop. Het 'echte' werk kan juist in de cloud gebeuren. Desnoods trekt mijn atompje met 2 GB geheugen (206 hele euros) ook gewoon een IDE+webserver+browser, dus ik denk niet dat de kosten al te hoog liggen. En devven is vooral denken natuurlijk, dus snelheid maakt weinig uit ;)
Je hebt het hele concept "tablet" een beetje links laten liggen kennelijk? Ik heb een desktop, tablet en laptop (laatste van m'n werk). Ik gebruik bij klanten de tablet voor presentaties en snel noteerwerk. Voor typewerk gebruik ik m'n desktop. Een laptop heb ik gewoon uberhaupt niet nodig.

Het hele idee van cloud computing is dat je shit overal beschikbaar is. Een laptop meesjouwen is dus niet nodig, je kunt ook op een unit die er al staat inloggen en je zooi tevoorschijn toveren. Wat sjouw je liever een dag mee, een laptop of een dropbox wachtwoord?

M.i. is de vraag of een opleiding een laptop kan verplichten volkomen terecht. Het is namelijk gewoon zuinigheid van een opleiding, op die manier hoeven ze minder computerlokalen in te richten en is er meer geld voor leraren een gouden handdruk voor het management.
Laat ik dan maar zeggen dat er mensen zijn die in problemen denken, en mensen die in oplossingen denken. Die met elkaar laten praten gaat vaak slecht. Ik heb wel het idee dat een van beide type mensen meer bereikt.
Haha. Je denkt niet op oplossingen, je steekt je vingens in de oren, roept "LALALALALA", en komt met iets waar een klant uberhaupt niet om gevraagd heeft. Daar zijn wel meer ITers erg goed in.

[ Voor 62% gewijzigd door Hydra op 02-04-2013 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hydra schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:56:
Ik heb geen enkele behoefte dingen 'door te trekken', zo kun je iedere discussie wel doodslaan. Dit gaat niet over boeken (waarvoor opleidingen overigens over het algemeen samenvattingen aanbieden) maar over laptops.
Je kunt ook elke discussie doodslaan door elk geval als uniek te gaan zien, en daarmee argumenten weg te schuiven. In dit geval is doortrekken echter wel nodig. Waar eindigt de verantwoordelijkheid van de school en waar begint die van de leerling? Hoeveel overlappen die?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
gambieter schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 16:12:
[...]

Je kunt ook elke discussie doodslaan door elk geval als uniek te gaan zien, en daarmee argumenten weg te schuiven. In dit geval is doortrekken echter wel nodig. Waar eindigt de verantwoordelijkheid van de school en waar begint die van de leerling? Hoeveel overlappen die?
Als je dat een interessante vraag vindt kun je gerust een nieuw topic aanvragen. De vraag is hier of een opleiding een student kan verplichten een toets af te nemen op een eigen laptop i.p.v. een door de opleiding ter beschikking gestelde gecontroleerde omgeving. Ik vind van niet namen, o.a. omdat je niet kunt waarborgen dat iemand niet valsspeelt (je kunt gewoon je sessie over laten nemen door iemand anders, wat is een cijfer dan nog waard?) en dat het iemand onnodig op kosten jaagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Grappig, ik zat van '99-'03 op de HTS (Bouwkunde) en heb toen één van de eerste laptops onder de 1.000 euro kunnen kopen in 2003 om o.a. te gebruiken voor AutoCAD. Puur gekocht voor het gemak en onafhankelijkheid van schoolsystemen. Die prijs is nu ondenkbaar, want voor 400 euro heb je al een prima ding en heeft eigenlijk bijna iedere student wel een laptop. Er is echt veel veranderd en je kan niet terugkijken naar je eigen studie van 10-12 jaar geleden. De techniek heeft in de tussentijd een aardige sprong gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
Hydra schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 16:16:
[...]

Als je dat een interessante vraag vindt kun je gerust een nieuw topic aanvragen. De vraag is hier of een opleiding een student kan verplichten een toets af te nemen op een eigen laptop i.p.v. een door de opleiding ter beschikking gestelde gecontroleerde omgeving.
Sorry, volgens mij is de vraag:
"Mag de school van mij eisen dat ik mijn eigen laptop heb als dit nergens is opgenomen in de leerwijzer en ons ook nooit eerder is verplicht en zo nee wat zijn mijn rechten in deze situatie."

Als ik daar al iets over wil zeggen, zullen er vast wel algemene regels zijn over het (impliciet) verplichten van het aanschaffen van bepaalde middelen, dus dan trek je het toch meteen breed? Ik snap dat je stelt dat het ergens ophoudt, maar het topic puur focussen op ene laptop is ook wel erg nauw.
Ik vind van niet namen, o.a. omdat je niet kunt waarborgen dat iemand niet valsspeelt (je kunt gewoon je sessie over laten nemen door iemand anders, wat is een cijfer dan nog waard?)
Dat is de vraagstelling helemaal niet. Het gaat hier over of de school iets bij de student mag opleggen, niet of zij er verstandig aan doet.
en dat het iemand onnodig op kosten jaagt.
Tja en dan trekken we het breed. Hoe zit dit met andere kosten? Ik word geacht een eindrapport op het HBO in te leveren, is 130 pagina's, en dat in drievoud en moest in kleur, kostte mij 100 euro. De vraag is wanneer het noodzaak is.

Overigens ben ik het verder wel eens met je standpunt in de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewaterweg
pedorus schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:29:
^^^ :)

[...]

Lol. Dus je raad aan om problemen te zoeken? :p

Nee het probleem is niet de laptop of het hebben daarvan. Dus een oplossing zoeken in die richting is niet zinvol. Het gaat om de discussie in hoeverre school dit last minute kan besluiten. Wat de rechten en plichten van een student zijn en hoe dit de toekomst is op te lossen. Dat is de casus en heeft dus niks te maken met een laptopje regelen want tja dat kan iedereen bedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:56:
Wat sjouw je liever een dag mee, een laptop of een dropbox wachtwoord?
Ik ga niet wachtwoorden intoetsen op oncontroleerbare devices, dus heb ik altijd een laptop/netbook mee.

Met een tablet kun je slecht verslagen schrijven, devven of een ssh verbinding opstarten, vandaar dat de meeste studenten een laptop hebben. Met een desktop kun je nauwelijks meer dan met een laptop als het echte werk in de cloud gebeurd, de desktop gebruikt vooral meer stroom en is groter ;)
op die manier hoeven ze minder computerlokalen in te richten en is er meer geld voor leraren een gouden handdruk voor het management.
Tsja, als het vertrouwen over het besteden van geld zo ver te zoeken is, kun je wellicht beter een andere instelling kiezen. Overigens is er kennelijk wel een omgeving, maar heeft systeembeheer geen tijd om deze software er goed op te zetten.
Haha. Je denkt niet op oplossingen, je steekt je vingens in de oren, roept "LALALALALA", en komt met iets waar een klant uberhaupt niet om gevraagd heeft. Daar zijn wel meer ITers erg goed in.
Ik kan niet eens blindelings gaan leveren wat de klant vraagt, want er zijn zitten 100% conflicterende eisen tussen. Zo ook hier. Er is waarschijnlijk een stilzwijgende meerderheid van studenten met een laptop, die goed onderwijs willen voor niet meer geld. Een kleine groep heeft geen laptop, en kan die tegen een lage prijs prima huren of lenen, net zoals dit voor studieboeken geld. Nu kom je aanzetten met een "oplossing" die forse investeringen van de school vraagt? :p
LiquidT_NL schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 15:40:
Overigens vind ik een eis voor een laptop zelf te zot voor woorden. Het is het uitbesteden van kosten naar studenten en lijkt sterk op de BYOD filosofie van sommige bedrijven.
Het alternatief betekend dat je al zelf een eigen laptop e.d. hebt. Je gaat werken voor bedrijf 1, en krijgt daar een laptop van. Bedrijf 1 detacheert je bij bedrijf 2. Bedrijf 2 staat ook alleen hardware in eigen beheer toe op hun netwerk, dus geeft je een laptop. Dus je hebt zo al meerdere laptops te pakken, zeer milieuonvriendelijk en veel beheerskosten. Ook moet je 3 keer wachten op dezelfde softwareupdates, instellingen op meerdere plekken aanpassen, enz.

Alternatief krijg je bij BYOD juist een vergoeding voor je eigen laptop, die je toch al had. Win-win-win dus. :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:50
Ik heb het hele topic gelezen en ik snap je probleem. Maar we leven ondertussen toch echt wel in 2013. Een tijd waar je een laptop hebt waar je schoolprogammeersels op kan maken. Die programma die je maakt zijn echt zo zwaar niet.
Ja ik heb op mijn werk ook een 8core staan met 16GB Ram staan. Maar dan spreken we over een database van 100GB alleen al. Dat ga je nevernooit in een schoolse omgeving meemaken.

Het ook niet meer 2000 waar je voor een beetje deftige laptop algauw 1500-2000€ betaald. Shell, je jaarlijkse boeken kosten waarschijnlijk al meer. Ik zou dat gewoon als een leerkost zien.

Het geeft btw heel goed aan hoeveel je wilt investeren in je opleiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:01

-tom-562

Oliesjeik

Wat een hoop offtopic hiero.
Vraag aan de TS, ben je al langs de examencommisie geweest? Wat zeiden die?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
pedorus schreef op dinsdag 02 april 2013 @ 18:31:

Het alternatief betekend dat je al zelf een eigen laptop e.d. hebt. Je gaat werken voor bedrijf 1, en krijgt daar een laptop van. Bedrijf 1 detacheert je bij bedrijf 2. Bedrijf 2 staat ook alleen hardware in eigen beheer toe op hun netwerk, dus geeft je een laptop. Dus je hebt zo al meerdere laptops te pakken, zeer milieuonvriendelijk en veel beheerskosten. Ook moet je 3 keer wachten op dezelfde softwareupdates, instellingen op meerdere plekken aanpassen, enz.

Alternatief krijg je bij BYOD juist een vergoeding voor je eigen laptop, die je toch al had. Win-win-win dus. :p
Het alternatief is dat de school er voor zorgt dat die paar studenten die toch echt een toets moeten maken op een computer, dat dit op systemen van de school gebeurt. Leuk voorbeeld met bedrijven enzo, maar we hebben het hier over studenten. Daarnaast stel je nu dat je enkel anders kan hebben dat school een laptop voor je regelt, maar gewoon een rits leentoestellen of een computerlokaal gebruiken werken ook zonder alle problemen die jij daar noemt. En BYOD voor een bedrijf is leuk, maar niet voor een school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Om heel eerlijk te zijn vind ik het draaien van een examen op de pc van een student gewoon idioot.
Niet alleen omdat je een student dan als het ware verplicht tot aanschaf pc - minder argument in mijn ogen.

Maar voornamelijk omdat ik een hoop andere mogelijke problemen zie:
- Wat als de applicatie niet compatibel is met de pc van de student? (windows app op een linux/apple)
- Wat als een student de boel probeert te bedotten ... iets wat toch wel gemakkelijker wordt als die zijn eigen pc kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
LiquidT_NL schreef op woensdag 03 april 2013 @ 14:18:
[...]

Het alternatief is dat de school er voor zorgt dat die paar studenten die toch echt een toets moeten maken op een computer, dat dit op systemen van de school gebeurt. Leuk voorbeeld met bedrijven enzo, maar we hebben het hier over studenten. Daarnaast stel je nu dat je enkel anders kan hebben dat school een laptop voor je regelt, maar gewoon een rits leentoestellen of een computerlokaal gebruiken werken ook zonder alle problemen die jij daar noemt. En BYOD voor een bedrijf is leuk, maar niet voor een school.
In mijn tijd werkte dat prima hoor. Als je daar een laptop aankoppelde die kon booten van 't netwerk werd gewoon hoppakee je hele hardeschijf overschreven met een vers image :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Laatst online: 11-04 12:53
Spuit 11 modus: Op de site van Avans staat bij opleidingsinformatie van je studie nergens vermeld dat je een laptop nodig hebt. http://www.avans.nl/oplei...ijd-bachelor/studiekosten

Vergelijk dit bv. met de site van ROC van Twente voor hun niveau 4 ICT-opleidin, waar heel duidelijk staat bij kosten opleiding dat je een laptop nodig hebt: http://www.rocvantwente.n...eheer--ICT-beheerder.html

Wat betreft het 'gelijk' hebben dat de opleiding geen laptop kan eisen zou je dus kunnen stellen dat TS in zijn recht staat. Wel is het echter vaak zo, dat een laptop op de 'boekenlijst' staat. Ook zal er vast een zinnetje in de studiegids staan dat het noodzakelijk is om over een laptop te beschikken, zoals al gemeld. Kort en goed; TS gaat de strijd niet winnen op dit spoor lijkt me. Hoogstens krijg je je gelijk en mag je de laptop (ultrabook?) van de decaan lenen oid...

Er is m.i. echter een veel grotere issue die TS moet aankaarten...Het inhoudelijke argument wat je met je mentor / docent aan moet gaan, is dat de examensituatie niet door de beugel kan. De gekozen opzet waarbij iedere student zelf een examenomgeving moet creëeren, maakt het haast onmogelijk om van een vergelijkbare examensituatie te spreken. Vergelijk dit maar eens met de eisen die door het College van Examens worden gesteld aan het mogen uitvoeren van de landelijke examens in het VO en het Mbo.

Dat de TS hier nu pas achter komt is jammer, maar het zou haast storender zijn als door deze beroerde examenvorm 'gratis' studiepunten worden weggegeven. Valsspelen is door de gekozen examensituatie wel erg makkelijk gemaakt (er zijn in dit topic al wat voorbeelden gegeven, dmv dropbox). Als de mentor / docent niet thuis geeft, dan niet te lang wachten om de examencommissie in te seinen - hier zijn ze voor. Het gaat ook om het civiel effect van het hbo-diploma, de gekozen examenvorm past niet bij hbo niveau. Als het nou iets een hobbycursus programmeren was, voor een certificaat van de LOI of iets dergelijks...

Wel moet ik natuurlijk het gebruikelijke voorbehoud nemen, dat ik niet alle informatie heb. Ik kan niet controleren of het verhaal van TS klopt, ik kan het me haast niet voorstellen namelijk.

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:44
pkopf schreef op woensdag 03 april 2013 @ 15:24:
Spuit 11 modus: Op de site van Avans staat bij opleidingsinformatie van je studie nergens vermeld dat je een laptop nodig hebt. http://www.avans.nl/oplei...ijd-bachelor/studiekosten

Vergelijk dit bv. met de site van ROC van Twente voor hun niveau 4 ICT-opleidin, waar heel duidelijk staat bij kosten opleiding dat je een laptop nodig hebt: http://www.rocvantwente.n...eheer--ICT-beheerder.html
Appels en peren, je vergelijkt twee totaal verschillende opleidingen.
Als je een andere opleiding kiest bij Avans zie je ook een laptop terug komen bij de kosten (niet als verplichting maar wel dat het wordt aangeraden om er eentje te hebben)
http://www.avans.nl/oplei...ijd-bachelor/studiekosten
http://www.avans.nl/oplei...jd-associate/studiekosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Laatst online: 11-04 12:53
ninjazx9r98 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 09:35:
[...]

Appels en peren, je vergelijkt twee totaal verschillende opleidingen.
Als je een andere opleiding kiest bij Avans zie je ook een laptop terug komen bij de kosten (niet als verplichting maar wel dat het wordt aangeraden om er eentje te hebben)
http://www.avans.nl/oplei...ijd-bachelor/studiekosten
http://www.avans.nl/oplei...jd-associate/studiekosten
Ok, jouw voorbeeld is beter, ik ben meer thuis in het mbo ;). Het komt op hetzelfde neer, bij studiekosten van de opleiding van TS staat het advies om een laptop te hebben niet genoemd.

wild mutant space hamsters

Pagina: 1 2 Laatste