Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik zal me eerst even voorstellen ik ben 21 jaar oud en ik doe de opleiding Business Ict & Management.

Nu zit ik met het volgende probleem, ik heb over 2 weken een toets waarbij ik een soort van ` programmeertoets` heb echter is hier een specifiek programma voor vereist dat op mijn zeer oude aldi laptop ( alweer een jaartje of 8) haast zeker niet draait, de school bied zelf echter geen computers/laptops aan waar deze toets op gemaakt kan worden.

Nu zou ik mischien eventueel zelf met enig smeekwerk wel ergens een laptop vandaan kunnen toveren maar het lijkt me niet dat dat de bedoeling is....

Mijn vraag is als volgt :

Mag de school van mij eisen dat ik mijn eigen laptop heb als dit nergens is opgenomen in de leerwijzer en ons ook nooit eerder is verplicht en zo nee wat zijn mijn rechten in deze situatie.

Ik heb tweakers.net gekozen voor deze vraag vanwege de vaak kwalitatief goede antwoorden dus stel me niet teleur jongens ! haha :)

Ik hoor graag jullie meningen ! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:52
En als je de het voorlegt aan je school/mentor, dat jij niet kunt voldoen aan de eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 22:30
Het is een toets die je moet maken op je eigen laptop?
Ik neem aan dat dat eerder besproken/bekend was?
Wat was toen jouw en hun reactie?

Verbaas me echter ook elke keer weer over wat maar heel normaal moet zijn. Alles moet je maar kennen, weten en tot je beschikking hebben.
Zo moest mijn zusje laatst een paper oid inleveren (geprint) 100 pagina's.
Nou, printen op school kost je ongeveer 10-15 cent per pagina en anders moet je zelf maar een printer hebben en even al je kostbare inkt "verspillen".
Vind het soms wel belachelijk hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:03
Als je Busines Ict & Management doet, mag je verwachten dat je inventief genoeg bent om dit soort problemen op te lossen, nietwaar?

Flexibiliteit wordt gewaardeerd in het bedrijfsleven. Kom met een oplossing in plaats van je zelf vast te bijten in regels en rechten.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Los van het feit of de school het kan eisen: je doet een ICT opleiding...het lijkt me dat je dan een fatsoenlijke laptop aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:20

Perkouw

Moderator General Chat
André schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:15:
Los van het feit of de school het kan eisen: je doet een ICT opleiding...het lijkt me dat je dan een fatsoenlijke laptop aanschaft.
Het is niet zo dat hij (Technische) Informatica studeert is het wel ?

Verder kan ik me moeilijk indenken dat er geen pc's zijn e.d. Of is de docent in kwestie gewoon niet capabel genoeg om een lokaal met computers te regelen om het tentamen te maken ? Eigen laptop kan je mooi samenwerken met je medestudenten, denk alleen al aan een shared dropbox folder.. |:(

[ Voor 31% gewijzigd door Perkouw op 28-03-2013 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Wat is dit voor een toets dat het zon zwaar programma nodig heeft? Programmeren kun je ook gewoon in kladblok doen?

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-10 19:59
Je zegt trouwens dat het 'haast zeker niet' draait, je hebt het dus nog niet geprobeerd?

Verder met macciez eens, kan me moeilijk voorstellen wat voor programma dit dan wel zou zijn of wat de reden zou zijn waarom het niet op jou laptop zou werken.

Edit: En als je nu een toets hebt, dan heb je dit programma toch in de lessen al eerder gebruikt? Hoe ging dat dan in zijn werk?

[ Voor 20% gewijzigd door Adion op 28-03-2013 16:22 ]

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht al dat ik het antwoord ` koop gewoon een laptop` ..... dit is wel een beetje simpel jongens, daar kon ik zelf ook nog wel op komen xD

Ik kan `inventief` zijn en wat gasten bellen en een laptopje lenen welicht...maar ik zie niet in waarom ik hiertoe verplicht zou moeten worden.

De vraag is nog steeds hetzelfde :

Weet iemand wat mijn rechten zijn met betrekking tot dit probleem ?

Edit : Het programma is Lightswitch, dat gaat zeker niet lukken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2013 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je het "specifieke programma" (welk programma??) niet in een VM draaien met een ander OS ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:20:
Ik dacht al dat ik het antwoord ` koop gewoon een laptop` ..... dit is wel een beetje simpel jongens, daar kon ik zelf ook nog wel op komen xD

Ik kan `inventief` zijn en wat gasten bellen en een laptopje lenen welicht...maar ik zie niet in waarom ik hiertoe verplicht zou moeten worden.

De vraag is nog steeds hetzelfde :

Weet iemand wat mijn rechten zijn met betrekking tot dit probleem ?

Edit : Het programma is Lightswitch, dat gaat zeker niet lukken.
Reageer anders ook even inhoudelijk op de vragen ?
En wat heb je zelf al gevonden en gezocht omtrent je rechten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wat was het antwoord toen je dit vroeg aan de leraar?

Heb je overwogen een nieuwere laptop te kopen? Die kosten tegenwoordig geen drol meer namelijk, ben je meteen van je probleem af ook.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er als je op school op de dag van het examen je laptop aanzet en de laptop crashed? Krijg je dan een 1 of heeft de school dan een laptop voor je klaarstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adion
  • Laatst online: 02-10 19:59
Lightswitch lijkt trouwens een extension voor visual studio te zijn.
Indien het de versie voor Visual Studio 2010 is, dan zijn de system requirements een 1.6Ghz cpu, windows xp en 1gb ram.
Je bent zeker dat je huidige laptop daar niet aan voldoet?
Zelfs met slechts 512mb geheugen lijkt het me allesinds te proberen, het zal misschien wat trager werken, maar dat het niet werkt lijkt me onwaarschijnlijk.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-08 22:31
Zeggen dat het vanzelfsprekend is dat je een laptop hebt als je een ICT opleiding doet is natuurlijk volledig kul! Behalve als het in de leerwijzer o.i.d. is opgenomen als eis om aan de opleiding deel te kunnen nemen. Zo staat er vaak wel in welke boeken e.d. zijn vereist. Verder begrijp ik niet dat een ICT opleiding geen eigen PC's tot zijn beschikking heeft? Vooral omdat software dat gebruikt moet worden niet altijd even beschikbaar is voor studenten en licenties nodig kunnen hebben. Een ICT opleiding hoort gewoon een computer ruimte te hebben voor dit soort zaken.

Heb je trouwens al met de leraar gepraat hierover? Zo niet, dan is dat het eerste wat je moet doen. Verder kan ik alleen als advies geven, stap naar je studieadviseur/mentor en leg het probleem uit. Als dit niet helpt ga dan op zoek naar de studentenraad o.i.d. En als dat niet lukt moet je voor de korte termijn maar even toch smeken ergens om een laptop te regelen, maar op de lange termijn zou ik hier wel werk van maken dat een studie dit niet kan/hoort te eisen zolang het niet ergens in een studiewijzer is opgenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door shenr op 28-03-2013 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NeutraleTeun schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:14:
Verbaas me echter ook elke keer weer over wat maar heel normaal moet zijn. Alles moet je maar kennen, weten en tot je beschikking hebben.
Zo moest mijn zusje laatst een paper oid inleveren (geprint) 100 pagina's.
Nou, printen op school kost je ongeveer 10-15 cent per pagina en anders moet je zelf maar een printer hebben en even al je kostbare inkt "verspillen".
Vind het soms wel belachelijk hoor.
Een paper van 100 pagina's zal waarschijnlijk niet elke week ingeleverd moeten worden. Gezien de omvang gaat het dan toch wel om één of andere eindpapier cq eindscriptie. Die kun je toch wel gewoon even zelf uitdraaien en anders bij de copyshop laten draaien? Dan kost het je misschien een tientje...als je dat nog niet kunt missen cq niet bereid bent uit te geven voor je eigen opleiding, dan is er volgens mij iets niet in de haak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

shenr schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:38:
Verder begrijp ik niet dat een ICT opleiding geen eigen PC's tot zijn beschikking heeft? Vooral omdat software dat gebruikt moet worden niet altijd even beschikbaar is voor studenten en licenties nodig kunnen hebben. Een ICT opleiding hoort gewoon een computer ruimte te hebben voor dit soort zaken.
Voor iedere student een PC neerzetten gaat natuurlijk niet, en twee uurtjes per week oefenen in een lokaal is ook niet genoeg om een programma onder de knie te krijgen; je zal er thuis ook mee aan de slag moeten.
NeutraleTeun schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:14:
Een béétje laptop kost nog geen tweehonderd euro per studiejaar en moet iedere student dus gewoon kunnen betalen. Da's nog geen dertig uur werk tegen minimumloon. Als kosten het probleem niet zijn, wat dan wel? Je kunt er vergif op innemen dat érgens staat dat een laptop voor de IT-studie op z'n minst aanbevolen is.

[ Voor 31% gewijzigd door CodeCaster op 28-03-2013 16:55 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
CodeCaster schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:53:
[...]

Voor iedere student een PC neerzetten gaat natuurlijk niet, en twee uurtjes per week oefenen in een lokaal is ook niet genoeg om een programma onder de knie te krijgen; je zal er thuis ook mee aan de slag moeten.
Maar dan kan je ook een PC hebben i.p.v. een laptop. En dan zit je alsnog met het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al met de leraar gepraat hierover echter is deze in persoon moeilijk te treffen dus blijft het vaak bij mailcontact, het komt er op neer dat ze vroeger leen-laptops beschikbaar hadden voor deze toets maar dat ze dat nu ` niet meer doen` en dat je ,in zijn woorden, ` zelf een laptop moet regelen` hoe je dit doet is blijkbaar je eigen probleem.

Die leraar is zelf de periode eigeneer dus ik zou eigenlijk alleen mijn slb-er of iemand van de examen commisie kunnen mailen, dit vind ik zelf al een beetje extreem maar mischien eens doen om een reactie af te wachten.

Overigens duurt de toets 3,5 uur, waar je volgens medestudenten ook echt minimaal 3 uur mee bezig bent, mischien dat mijn laptopje theoretisch gezien de applicatie wel kan opstarten maar als ik hier op moet gaan programmeren dan is de kans dat ik de applicatie af krijg binnen die tijd zeer gering ( oftewel, kan ik net zo goed thuisblijven).

@ wildhagen

Ja ik zou eventueel zelfs een laptop kunnen kopen het gaat me niet zo zeer om het geld maar ik vind dit principieel gewoon echt niet kunnen.

@ HoCr

Goede vraag, ik denk dat je dan gewoon pech hebt, wat eigenlijk ook al te gek voor woorden is.

@ Perkouw

Ik heb zelf gezocht en kom omtrend dit onderwerp niks vinden, vandaar mijn topic.

@ Codecaster

Er zijn zat computerloken echter werkt alles via de cloud en om het programma daarbinnen werkend te krijgen hebben ze blijkbaar 1,5 jaar / 2 jaar nodig, dit staat echter wel op de planning volgens de leraren maar daar heb ik helaas weinig aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Wederom reageer je, niet geheel, inhoudelijk op de gestelde vragen.
Zijn er geen computer lokalen ? En als die er zijn, waarom wordt hier dan geen tentamen gepland ? En wat je altijd kan doen is even bij het Juridisch Loket langs gaan of deze via de chat benaderen om je vraag bij neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Perkouw schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:54:
Maar dan kan je ook een PC hebben i.p.v. een laptop. En dan zit je alsnog met het probleem.
Zie edit. Ik kan me niet voorstellen dat voor een IT-opleiding niet ergens staat aangegeven dat een laptop op z'n minst aanbevolen is.
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:55:
Overigens duurt de toets 3,5 uur, waar je volgens medestudenten ook echt minimaal 3 uur mee bezig bent, mischien dat mijn laptopje theoretisch gezien de applicatie wel kan opstarten maar als ik hier op moet gaan programmeren dan is de kans dat ik de applicatie af krijg binnen die tijd zeer gering ( oftewel, kan ik net zo goed thuisblijven).
Je wil dus zonder het programma ooit opgestart te hebben het examen in? Succes.

[ Voor 24% gewijzigd door CodeCaster op 28-03-2013 16:58 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:57:
[...]

Je wil dus zonder het programma ooit opgestart te hebben het examen in? Succes.
Ik heb thuis ook een computer en ik gebruik deze dus om te oefenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Dan heb ik trouwens nog een vraag. Hoe oefenen jullie op school dan en hoe krijgen jullie les dan? Ik bedoel op je laptop heb je het nog nooit gebruikt kennelijk. Toch wel een aparte manier van lesgeven als je niet in de les aan de slag gaat en cases moet uitwerken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:09:
wat zijn mijn rechten in deze situatie.
Het gaat niet om je rechten, dat is al de verkeerde insteek. Het gaat erom: wat is je doel, ik neem aan je opleiding goed afronden. Je nu gaan verschuilen achter "ik vind dat de school dat voor me op moet lossen" gaat je niet verder brengen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Perkouw schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:58:
Dan heb ik trouwens nog een vraag. Hoe oefenen jullie op school dan en hoe krijgen jullie les dan? Ik bedoel op je laptop heb je het nog nooit gebruikt kennelijk. Toch wel een aparte manier van lesgeven als je niet in de les aan de slag gaat en cases moet uitwerken e.d.
We krijgen geen les over het programma we hebben alleen vragenuurtjes waar je als je daar behoefte aan hebt langs kan gaan echter word dit programma pas een jaar gebruik en weet de leraar ongeveer net zo veel als de studenten dus hier heb je maar weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:57:
[...]

Ik heb thuis ook een computer en ik gebruik deze dus om te oefenen...
Kan je die niet overnemen met teamviewer dan? (Weet niet hoe streng de regels voor dit examen zijn?)

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:00:
[...]

We krijgen geen les over het programma we hebben alleen vragenuurtjes waar je als je daar behoefte aan hebt langs kan gaan echter word dit programma pas een jaar gebruik en weet de leraar ongeveer net zo veel als de studenten dus hier heb je maar weinig aan.
Complete zelfstudie dus waarbij je alleen een moment hebt om vragen te stellen ? Vreemde zaken, heb je dit niet bij school aangekaart ? En als de docent hier zo weinig van weet heb je dit dan ook niet aangekaart ? Lijkt me toch dat je zoiets als dit meld, op deze manier kan je beter alleen langskomen op je school voor je tentamens.

Blijf het overigens apart vinden dat je twee weken voor het tentamen hier ineens allemaal pas achter komt.

[ Voor 7% gewijzigd door Perkouw op 28-03-2013 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ gambieter

Hoe kan ik dit oplossen is een leuke vraag, maar eentje die heel simpel is, een laptop regelen is de enige oplossing, mijn vraag is..... Moet ik dit nu echt zelf doen ? mogen ze dit van me eisen ? ... zoals ik eerder al naar voren bracht ik kan het probleem wel oplossen maar ik vind niet dat ze dat van mij mogen vragen, vandaar ook het topic.

@ afvalzak
Hier dacht ik ook al aan, dit mag blijkbaar niet.

@Perkouw
Ik kom er 2 weken van te voren pas achter dat school geen laptop voor ons regelt, de rest wist ik wel.
Daarnaast ben ik me er van bewust dat dit geen HBO- niveau lessen waren en hier is vanuit de klas binnen de hiervoor beschikbare feedback momenten ook zeker melding van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Wil je echt antwoord op de vraag of ze dit van je mogen eisen;

1. Examencommissie
2. Juridisch Loket, even langsgaan of ze via de chat benaderen.

Dat zijn zo twee opties die ik kan bedenken om erachter te komen. Overigens heb je toch wel iets van een modulewijzer of iets dergelijks waarbij je ziet hoe de toets wordt afgenomen ?

Wil je a.u.b. eens antwoord geven op de vragen of er geen computer lokalen zijn en indien die er zijn waarom hier het tentamen niet wordt ingepland ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
De juridische weg? Lijkt mij hier aan alle kanten verspilde tijd.
Adion schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 16:31:
Indien het de versie voor Visual Studio 2010 is, dan zijn de system requirements een 1.6Ghz cpu, windows xp en 1gb ram.
Hmm ja, het lijkt erop dat mijn netbookje van wel 206 hele euros (incl verzendkosten) hier aan voldoet. Ik beschik persoonlijk (ivm werk) al over een stuk of 5 devices die voldoen, en dan tellen we lenen bij familie, vrienden, e.d. niet mee. Met alle respect, maar dit is bij een ICT-gerelateerde studie toch een beetje als stellen dat de school een 'pen' moet leveren omdat je anders je toets niet kan maken en het niet ergens zwart op wit stond dat je een 'pen' nodig had.. :p

Ik ben het dus met je school eens dat dit probleem te 'managen' moet zijn. Wat let je om een laptopje te kopen? Het lijkt mij een zeer goede investering voor iedere willekeurige studie.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit stond al in de edit van een van mijn vorige posts maar ik zal het nog een keer plakken :)

@ Codecaster

Er zijn zat computerloken echter werkt alles via de cloud en om het programma daarbinnen werkend te krijgen hebben ze blijkbaar 1,5 jaar / 2 jaar nodig, dit staat echter wel op de planning volgens de leraren maar daar heb ik helaas weinig aan.

Maar in ieder geval bedankt voor de tip, ik zal eens langsgaan bij het Juridish Loket en kijken wat ze daar vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Uiterst merkwaardig, maar goed. Ben benieuwd wat het Juridisch Loket hierover te zeggen heeft.
Alvast succes met je tentamen in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-10 11:07
http://www.windowsazure.com/en-us/pricing/free-trial/ 8)

Edit:
Oh wacht, daar heb je het zelf ook al over...
En waarom zou VS niet werken op een VM? Dat heb ik zelf ook draaien.

[ Voor 52% gewijzigd door technorabilia op 28-03-2013 17:21 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ben vorig jaar afgestudeerd en bij ons op de opleiding waren heel erg veel mensen met een macbook. Die konden de software dus ook niet draaien, wantja Apple. Daarvoor is toen door de opleiding voor deze leerlingen een compleet andere opdracht + toets bedacht. Ik zou het gewoon even aankaarten ik kan me zelfs voorstellen dat je in het ergste geval de laptop van de docent even leent ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Parallels?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Of boot camp + campus/dreamspark licenties. Vaag verhaal.
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:12:
Maar in ieder geval bedankt voor de tip, ik zal eens langsgaan bij het Juridish Loket en kijken wat ze daar vinden.
Ik voorzie interessante gesprekken bij de koffieautomaat. Anyways, succes 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:07:
Moet ik dit nu echt zelf doen ? mogen ze dit van me eisen ? ... zoals ik eerder al naar voren bracht ik kan het probleem wel oplossen maar ik vind niet dat ze dat van mij mogen vragen, vandaar ook het topic.
Draai het eens om. Mag jij van de school eisen dat deze zich aanpast aan studenten met stokoude laptops die vinden dat alles aan hen aangepast moet worden? Jij wilt toch afstuderen en een diploma halen? Ik denk toch dat je insteek verkeerd zit.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Wat is er mis met zelf te regelen dat je dit tentamen kunt halen? Ga je straks bij je eerste werkgever ook vragen of ze je elke ochtend op komen halen omdat het natuurlijk nergens op slaat dat je je eigen vervoer moet regelen?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ gambieter

Ik vind dat ik van de school mag eisen dat er gewoon een normale toetsomgeving voor mij geregeld word.
Uiteindelijk als het echt niet anders kan wil ik best zelf een laptop regelen.
Ik heb een beetje het idee dat omdat het nu over een laptop gaat, en dit een ict forum is,dat ik het zelf maar zou moeten regelen, maar als je het nou eens omdraait :
Stel je doet een economishe opleiding waar je doorgaans genoeg hebt aan je gewone rekenmachine, maar opeens word van je gevraagd om een hele dure rekenmachine aan te schaffen voor een toets zonder dat dit ergens in de leerwijzers aangegeven staat, zou je er dan nog steeds zomaar mee akkoord gaan ?

@ Anterasje

Wat een argument .... maar ja in ieder geval .... als ik bij een werkgever dingen tegen kom die ik raar vind en niet vind kunnen ga ik dit zeker aankaarten, dit is sowieso een beetje een vaag fenomeen bij veel ict-ers... het constant over zich heen laten lopen, als je nooit voor jezelf op komt verandert er ook nooit iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:38

SeatRider

Hips don't lie

Dat je met deze instelling überhaupt zo ver gekomen bent vind ik eigenlijk al bijzonder!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
Student A heeft i7 laptop met 16 GB geheugen, draait zwaar prog als een zonnetje, kan compileren in luttele seconden, dus veel vaker debuggen en testen, dus heeft netto veel meer tijd om tentamen te maken.

Student B heeft simpele atom laptop met 2 GB geheugen, prog heeft veel langere laadtijden, dus compileren duurt langer, kan niet zo vaak debuggen en testen als student A. Netto veel minder tijd om tentamen te maken.

Ben ik de enige die hier de oneerlijkheid in ziet. Een tentamen moet voor iedereen gelijk zijn, als er een tijdslimiet op zit in ieder geval. Daarom vind ik dat voor iedereen dezelfde pc beschikbaar moet zijn. Begrijp niet dat iedereen hierboven maar vind dat je een nieuwe laptop moet aanschaffen. Kijk als je een practicumopdracht moet maken waar je 3 weken de tijd voor hebt is het een ander verhaal, maar dan nog moet de school een pc beschikbaar voor je hebben met de benodigde software. Ik vind de school een stelletje ongeregeld om geen pc ruimte te hebben met de benodigde software. In mijn mening zeer zeker verantwoordelijk om zeker voor een test de benodige pc/laptop beschikbaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:39:
Ik vind dat ik van de school mag eisen dat er gewoon een normale toetsomgeving voor mij geregeld word.
Die is er. Dat jouw laptop dermate oud is dat deze het niet aankan zegt vooral wat over je laptop. Je toont nu een beetje een Amerikaanse insteek: het is iemand anders zijn verantwoordelijkheid om jouw probleem op te lossen.

Maar goed, ik krijg het gevoel dat je in dit topic er vooral op uit bent om je mening bevestigd te krijgen, so be it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ SeatRider

Tja ben al bijna klaar met mijn HBO opleiding en doorgaans word het door iedereen op prijs gesteld dat ik voor de belangen van mezelf en mijn medestudenten op kom, ik zie dan ook niet in wat hier mis mee is.

@ shenr

Ben ik het helemaal mee eens, bedankt voor de reactie.

@ gambieter

huh ? ik hoef mijn mening echt niet bevestigd te krijgen op een internet forum, zo zielig ben ik nog net niet hoor....
Ik wil gewoon de mening van anderen horen en gelukkig zijn er ook mensen geweest die wel constructief reageren
Moet alleen wel zeggen dat ik niet snap dat u vind dat de school een omgeving aanbied om de toets op te maken maar dat dit alleen niet bij mij werkt omdat ik een slechte laptop heb, het lijkt me duidelijk dat de school niets aanbied en dat je alles zelf moet regelen, vandaar ook het topic.....

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2013 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:39:
Wat een argument .... maar ja in ieder geval .... als ik bij een werkgever dingen tegen kom die ik raar vind en niet vind kunnen ga ik dit zeker aankaarten, dit is sowieso een beetje een vaag fenomeen bij veel ict-ers... het constant over zich heen laten lopen, als je nooit voor jezelf op komt verandert er ook nooit iets.
Choose your battles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
shenr schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:41:
Student A heeft i7 laptop met 16 GB geheugen, draait zwaar prog als een zonnetje, kan compileren in luttele seconden, dus veel vaker debuggen en testen, dus heeft netto veel meer tijd om tentamen te maken.

Student B heeft simpele atom laptop met 2 GB geheugen, prog heeft veel langere laadtijden, dus compileren duurt langer, kan niet zo vaak debuggen en testen als student A. Netto veel minder tijd om tentamen te maken.

Ben ik de enige die hier de oneerlijkheid in ziet. Een tentamen moet voor iedereen gelijk zijn, als er een tijdslimiet op zit in ieder geval. Daarom vind ik dat voor iedereen dezelfde pc beschikbaar moet zijn. Begrijp niet dat iedereen hierboven maar vind dat je een nieuwe laptop moet aanschaffen. Kijk als je een practicumopdracht moet maken waar je 3 weken de tijd voor hebt is het een ander verhaal, maar dan nog moet de school een pc beschikbaar voor je hebben met de benodigde software. Ik vind de school een stelletje ongeregeld om geen pc ruimte te hebben met de benodigde software. In mijn mening zeer zeker verantwoordelijk om zeker voor een test de benodige pc/laptop beschikbaar te hebben.
Maar je bent toch met me eens dat het raar is dat de student in kwestie;

1. Er nu pas achter komt dat het op je eigen laptop moet
2. Dit nog niet eens op zijn eigen laptop getest heeft
3. Al dit niet is aangekaart bij de docent

Ik ben het met je eens dat het voor eenieder gelijk moet zijn. Daarom vind ik het ook vaag dat er dus wel computer lokalen zijn maar het hier dus weer niet op kan werken en ga zo maar door. Het blijft een vaag verhaal.

@TS, op welke school zit je eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Perkouw

Avans Hogeschool.

Zoals ik al zeg..

1 In vorige uitvoeringen van deze toets bood de school WEL leen-laptops aan alleen nu niet meer....vandaar ook mijn verbazing

2 Die laptop loopt enorm traag en als ik word 2 keer draai loopt hij al bijna vast en gezien het feit ik mensen ken met net nieuwe laptops van 500 euro bij wie het programma een beetje traag loopt denk ik dat ik binnen 3,5 uur zeker wel een uur of 3 aan het wachten zou zijn.

3 Hier is mail contact over geweest met de docent en deze vind dat je zelf een laptop moet regelen, hier ben ik het niet mee eens vandaar ook mijn verzet en dit topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023

Ben ik de enige die hier de oneerlijkheid in ziet. Een tentamen moet voor iedereen gelijk zijn, als er een tijdslimiet op zit in ieder geval. Daarom vind ik dat voor iedereen dezelfde pc beschikbaar moet zijn...
Lijkt mij ook.
Het zou zelfs in een geconditioneerde ruimte moeten zijn om te voorkomen dat je de opdracht niet doorspeelt aan iemand anders. Het komt mij vreemd over dat je voor een toets moet vertrouwen op apparatuur en software van de leerling zelf.

Level playing field zouden de Engelsen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia

Vind ik ook. Slaat nergens op als dit niet zo zou zijn.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
Perkouw schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:46:
[...]

Maar je bent toch met me eens dat het raar is dat de student in kwestie;

1. Er nu pas achter komt dat het op je eigen laptop moet
2. Dit nog niet eens op zijn eigen laptop getest heeft
3. Al dit niet is aangekaart bij de docent

Ik ben het met je eens dat het voor eenieder gelijk moet zijn. Daarom vind ik het ook vaag dat er dus wel computer lokalen zijn maar het hier dus weer niet op kan werken en ga zo maar door. Het blijft een vaag verhaal.

@TS, op welke school zit je eigenlijk.
Zeker mee eens, maar dat is allemaal nu niet meer terug te draaien en moet nu zoeken naar een oplossing. Ik vind eigenlijk dat iedereen het op een pc welke door de school is voorzien moet doen, want dat is een controleerbaar en voor iedereen gelijke omgeving. Maar als de school vind dat je het op je eigen laptop moet doen, moet de school wel een optie bieden voor de mensen die geen laptop hebben. (Ik werk veel liever achter mijn eigen pc dan op een laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Meest interessante vind ik nog, zoals ik in het begin al aangaf, hoe ze denken te gaan controleren. Kwestie van een shared-dropbox folder aanmaken en je kan alles naar hartelust uitwisselen met elkaar.

Blijft een erg vreemde manier van werken. Ik zou als ik de TS was de examencommissie inlichten en deze vragen om opheldering. Wel zou ik gewoon deelnemen aan het tentamen, ook gewoon met je trage laptop. Als je het dan niet afkrijgt e.d. kan je dat ook weer mooi aangeven en uitleggen waarom dit dus door je laptop komt en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de geintereseerden :

Ik heb mijn vraag gesteld bij het Landelijk Studenten Rechtsbureau...ik zal dit topic mischien nog wel updaten als ik meer informatie heb en ik het niet vergeet. bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Een tentamen moet voor iedereen gelijk zijn, als er een tijdslimiet op zit in ieder geval. Daarom vind ik dat voor iedereen dezelfde pc beschikbaar moet zijn.
Interessant punt. Echter, die verschillen in devtijd zijn zo miniem dat het weinig uit zou moeten maken. Daarnaast: een tentamen waarbij het om tijdsdruk gaat, is sowieso beroerd. Dit hou je altijd. Ik had vanwege een foutje van de leverancier bijvoorbeeld een betere rekenmachine, waardoor ik voor sommige zaken een functie had die anderen niet hadden. Aiaiai, wat een bevoordeling. Of wat dacht je van toen mijn pc 3 keer vastliep bij een examen vanwege een softwarebug waar ik niks aan kon doen. Oneerlijk! :p

Uit onderzoek blijkt ook dat leerlingen die er beter uit zien betere cijfers krijgen. Een schooluniform kan hier deels tegen helpen. In sommige landen hebben ze dat. Hier ook invoeren?
Perkouw schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 17:55:
Meest interessante vind ik nog, zoals ik in het begin al aangaf, hoe ze denken te gaan controleren.
Dat kan pas tot echte oneerlijkheid leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik begin opeens te begrijpen waar al die jonge meeuwenmanagers in de IT hun opleiding hebben gekregen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
DeBolle schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:17:
Ik begin opeens te begrijpen waar al die jonge meeuwenmanagers in de IT hun opleiding hebben gekregen.
En ik begin te begrijpen waarom de gemiddelde ict-er te veel stres heeft en er een te laag salaris voor over houd, de angst om voor jezelf op te komen is binnen de ict sector echt te zielig voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reacher
  • Laatst online: 14:30

Reacher

oldschool

Je zit nog op school, wat weet jij nu over de sector. Niemand verplicht je een goed cijfer voor je toets te halen. Dat is een keuze die jezelf moet maken.

Als je er voor kiest om zaken te laten stagneren en plaats van je oplossend vermogen in te zetten is dat jou keus. Ook zeker een kwaliteit dat je in de praktijk moet brengen als je een carriere bij de overheid voor ogen hebt. Andere sectoren zitten daar niet op te wachten.

Het gaat om het resultaat. Je zoekt nu al redenen om het resultaat te onderwerpen aan discussie.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik heb gezocht naar de specs van de laptop van de ts maar kan deze niet vinden

waarom vermoed ik dat een herinstallatie wonderen doet ?
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:27:
[...]
En ik begin te begrijpen waarom de gemiddelde ict-er te veel stres heeft en er een te laag salaris voor over houd, de angst om voor jezelf op te komen is binnen de ict sector echt te zielig voor woorden.
whut ? pardon? gaan we moddergooien ?

Je hebt genoeg meningen gekregen. ga lekker zeuren bij de instanties die daar voor zijn en waarvan je wist dat ze er waren. en kom gewoon niet. dat suggereerde je al in ge begin. Wat verwacht je nou ? een gelijk.

Nou proficiat, je hebt gelijk. Succes met je gelijk.

[ Voor 69% gewijzigd door Fish op 28-03-2013 19:49 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Reacher schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:33:
Je zit nog op school, wat weet jij nu over de sector. Niemand verplicht je een goed cijfer voor je toets te halen. Dat is een keuze die jezelf moet maken.

Als je er voor kiest om zaken te laten stagneren en plaats van je oplossend vermogen in te zetten is dat jou keus. Ook zeker een kwaliteit dat je in de praktijk moet brengen als je een carriere bij de overheid voor ogen hebt. Andere sectoren zitten daar niet op te wachten.

Het gaat om het resultaat. Je zoekt nu al redenen om het resultaat te onderwerpen aan discussie.
Wat kortzichtig weer.....
Ik zit niet te zeuren over het cijfer (resultaat) ik wil het resultaat kunnen halen en zoals ik nu al 20 keer heb gezegd, ik weet precies hoe ik het kan oplossen, namelijk iemand om een laptop smeken of er zelf een kopen. Echter vind ik niet dat dit mijn verantwoordelijkheid is, en daar gaat het hier om, tevens heeft ` shenr` net ook nog een interessant punt naar voren gebracht, lees het nog eens allemaal na zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fish schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:42:
Ik heb gezocht naar de specs van de laptop van de ts maar kan deze niet vinden

waarom vermoed ik dat een herinstallatie wonderen doet ?
dankzij de smilies is mijn opening post een beetje vervormd, er stond dat mijn laptop 8 jaar oud is en ik weet de specs niet eens precies het is in ieder geval 512 mb ram en een celeron processor ofzo.... dat gaat met lightswitch zeker niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:49:
[...]

dankzij de smilies is mijn opening post een beetje vervormd, er stond dat mijn laptop 8 jaar oud is en ik weet de specs niet eens precies het is in ieder geval 512 mb ram en een celeron processor ofzo.... dat gaat met lightswitch zeker niet werken.
Mja, fixen mischien een optie dan ? dat mag

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54
Gast... Ik zit met stijgende verbazing dit topic te lezen. Veel ICTers zijn oplossingsgericht in hun denken. Dat heeft niets met over zich heen laten lopen te maken. Straks in de wondere buitenwereld kan het nog tegenvallen op de werkvloer.

Verder vind ik het raar dat het een tentamen op eigen apparatuur is. Sowieso, waar zou het tentamen over moeten gaan als je toch elkaar kan mailen; desnoods via tethering?

Voor mijn opleiding kon je voor de prijs van de boeken ook elk trimester een laptop kopen trouwens. Hoe ga je daarmee om?

Waar tik je nu op eigenlijk? No offence, maar je interpunctie e.d. zijn een beetje knullig voor je opleiding en ga je wat makkelijk over kritischere postings heen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:02
Avans... Waarom verbaast me dat niks? Ik ben er ook afgestudeerd en dat mag een klein wonder heten gezien de manier waarop alles geregeld was.

In mijn geval kwamen ze achteraf nog even met een paar 'requirements'. Waar ik die had kunnen vinden? In een of ander klein boekje dat in jaar 1 ergens in de kelder een half uur lang werd uitgedeeld en daarna niet meer te krijgen was. Hoe ik het bestaan van dat boekje had kunnen vermoeden? Een A5-je in comic sans dat tussen 2 kilo andere papieren verstopt zat en met geen woord repte over de importantie van dat boekje... En dat was heus niet de enige keer dat er beroerd gecommuniceerd werd. Wel de keer die mij het hardste raakte...

Persoonlijk vind ik het dan ook niet raar dat er dingen zijn waar je daar pas (te?) laat achter komt...

Daarentegen hadden ze wel meerdere lokalen vol met PC's die het over het algemeen gewoon netjes deden en waar alle programma's die ik nodig had op stonden, dus toen (8 jaar geleden of zo) speelde het probleem van TS in ieder geval nog niet :+

Over de mensen die over het bedrijfsleven beginnen: Tenzij je voor jezelf begint (dan ben je het namelijk zelf..) kan en mag je gewoon van je werkgever verwachten dat deze de benodigde gereedschappen aan je beschikbaar stelt :) Zelfs pennen...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 08:37
Kun je niet remote desktop gebruiken naar je desktop? Of is een internetverbinding verboden tijdens tentamen of kan je laptop dat niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Senor Sjon

Welke postings zijn dit dan ? ik heb de meeste punten al meerdere keren behandeld en als je het nu nog niet snapt dan weet ik het ook niet meer.

Je doet blijkbaar een andere opleiding dan ik, de boeken zijn vaak niet verplicht en wanneer dit wel het geval is zijn ze vaak overbodig, oftewel ik haal hooguit 1/2 boeken per periode, en zoals ik al eerder naar voren bracht... het gaat me niet om het geld maar om het principe.

Het mooie is nog dat je het blijkbaar ( deels ) met me eens bent maar alsnog de noodzaak vind om me de speech over ` oplossingsgericht denken` te geven.

@ Paul

haha ja het is wel een redelijke school met enkele zeer competente docenten ( en een paar mindere...)
maar kwa infrastructuur is het echt een ramp.

@fish

Ik ga zeker navraag doen bij de instanties die hierover gaan, iemand kwam hier met het idee van het juridish loket en via die richting ben ik bij een andere instantie terecht gekomen, daar was ik zelf in eerste instante niet op gekomen. Het topic heeft zeker zijn nut gehad voor mij, reacties als ` koop een laptop` en ` reinstal je 8 jaar oude laptop` kon ik verwachten en was ik al bang voor maar gelukkig zaten er ook een paar nuttige tussen.

@ AquaSheep

Ik had hetzelfde idee echter mag dit niet van de school omdat teamview niet standaard op hun cloud server staat en je zelf niks mag installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2013 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 16:13
Senor Sjon schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 20:04:
Gast... Ik zit met stijgende verbazing dit topic te lezen. Veel ICTers zijn oplossingsgericht in hun denken. Dat heeft niets met over zich heen laten lopen te maken. Straks in de wondere buitenwereld kan het nog tegenvallen op de werkvloer.
Dit.

@TS: Je maakt er heel makkelijk van dat ICT'ers maar over zich heen laten lopen. Dat heb je toch echt verkeerd begrepen. De tijd dat ICT'ers totaal contactgestoord zijn en maar in een klein hoekje kruipen is wel voorbij. Waar het hier om gaat is dat je zelf erg makkelijk een oplossing zou kunnen vinden (laptop lenen danwel een nieuwe aanschaffen) en je dit niet doet. Je kiest voor de "welk recht heb ik" oplossing, en daar kom je meestal niet erg ver mee. Ook niet als je wél in je recht staat.

Als je later een baan hebt zal je ook de oplossingsgerichte weg in moeten slaan. Soms wordt er iets gevraagd wat in eerste instantie onhaalbaar lijkt en dan is het aan jou om creatief te zijn en een oplossing te vinden. Je kan dan ook op je strepen gaan staan maar daar scoor je geen punten mee. Laatst heb ik met verbazing een soortgelijk topic gevolgd, daar gebeurt eigenlijk precies hetzelfde alleen dan in een "werk" relatie. Zie hier: Mijn nieuwe collega's houden zich niet aan de tabakswet

Ik wil overigens niet zeggen dat in het topic wat ik link de TS geen gelijk heeft. Ik wil alleen zeggen dat de manier waarop hij het wil aanpakken niet de beste methode is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 20:20:

@ AquaSheep

Ik had hetzelfde idee echter mag dit niet van de school omdat teamview niet standaard op hun cloud server staat en je zelf niks mag installeren.
Hij bedoelt vanaf je laptop naar je pc thuis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h8bal
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 02-10 16:50
Inderdaad Racemol.

Er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
In het bedrijfsleven moet je ook niet van alles een principe-kwestie maken hoor...
[b][message=39999581,noline]
Waar tik je nu op eigenlijk? No offence, maar je interpunctie e.d. zijn een beetje knullig voor je opleiding
Oef, ik dacht dat ik de enigste was die zich er vragen bij stelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Perkouw schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 20:25:
[...]

Hij bedoelt vanaf je laptop naar je pc thuis. ;)
ahh sorry verkeerd gelezen, goed punt ik zal zeker vragen of dit mag, bedankt voor de reactie !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Racemol schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 20:25:
[...]

Dit.

@TS: Je maakt er heel makkelijk van dat ICT'ers maar over zich heen laten lopen. Dat heb je toch echt verkeerd begrepen. De tijd dat ICT'ers totaal contactgestoord zijn en maar in een klein hoekje kruipen is wel voorbij. Waar het hier om gaat is dat je zelf erg makkelijk een oplossing zou kunnen vinden (laptop lenen danwel een nieuwe aanschaffen) en je dit niet doet. Je kiest voor de "welk recht heb ik" oplossing, en daar kom je meestal niet erg ver mee. Ook niet als je wél in je recht staat.

Als je later een baan hebt zal je ook de oplossingsgerichte weg in moeten slaan. Soms wordt er iets gevraagd wat in eerste instantie onhaalbaar lijkt en dan is het aan jou om creatief te zijn en een oplossing te vinden. Je kan dan ook op je strepen gaan staan maar daar scoor je geen punten mee. Laatst heb ik met verbazing een soortgelijk topic gevolgd, daar gebeurt eigenlijk precies hetzelfde alleen dan in een "werk" relatie. Zie hier: Mijn nieuwe collega's houden zich niet aan de tabakswet

Ik wil overigens niet zeggen dat in het topic wat ik link de TS geen gelijk heeft. Ik wil alleen zeggen dat de manier waarop hij het wil aanpakken niet de beste methode is.
Nou ik zit nu al een jaar of 5 op ICT opleidingen ( mbo + verkort hbo traject ) en ik kan wel zeggen dat sommige medestudenten inderdaad ` contactgestoorde nerds` zijn, ik heb deze jongens ook al vaak blij gemaakt door dingen te regelen waar ze zelf niet achteraan durven.

Opzich heb je een goed punt in relatie tot het bedrijfsleven echter snap ik niet hoe je kan vinden dat studenten hun eigen laptop maar moeten regelen voor een dergelijke toets.

Ik vind het jammer dat de discussie zo offtopic gaat, als je vind dat de school in zijn recht staat licht dan toe waarom.... ik heb niet veel zin meer in discussies over hoe `oplossingsgericht` ik nu wel of niet ben. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 20:20:
Het topic heeft zeker zijn nut gehad voor mij, reacties als ` koop een laptop` en ` reinstal je 8 jaar oude laptop` kon ik verwachten en was ik al bang voor maar gelukkig zaten er ook een paar nuttige tussen.
Wat vreemd, al die reacties over een laptop kopen. Al contact gezocht met de LSVb? })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waster
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-04 17:49
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar mijn advies: Leg het probleem neer bij degene die de eis stelt. Als de cursus/vak die je volgt niet van te voren eist dat je een laptop moet hebben is het niet jouw probleem maar hun probleem. Lossen zij dit probleem niet op, escaleren naar wat voor examencommissie er is in jouw opleiding. Dit is niet jouw probleem, dus maak het ook niet jouw probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Om eerlijk te zijn gaat het mij niet zo om die laptop. Jou wel natuurlijk, dat begrijp ik. Ik reageerde meer op jouw reacties/houding betreffende de andere posts.

Om ontopic te reageren. Als ik puur naar mijzelf kijk dan kan ik het heel simpel maken. Als ik nu een ICT georiënteerde opleiding zou doen zou ik zorgen dat ik een nette laptop heb om hier tijdens de les en thuis mee te werken. En mocht ik toch in jouw situatie komen dan zou ik het oplossen op de makkelijke manier, een laptop lenen van iemand. Waarom zo'n heisa maken als je het makkelijk kan voorkomen?

Je hebt duidelijk gemaakt dat de schoolcomputers het programma niet kunnen draaien omdat het niet in hun cloud zit. Wat voor oplossing kan de school je dan nog bieden? Begrijp me niet verkeerd, het is inderdaad wat vreemd dat je zo'n toets moet maken zonder dat de school deze middelen heeft. Alleen de oplossing is vrij simpel en daar zou ik dan ook voor kiezen.

Dat is mijn -ontopic- mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ pedorus
niet met hun maar wel met een soortgelijke organisatie

@ waster
dat was ik in eerste instantie ook van plan maar ik vind de examencommisie wel heel extreem, maar wellicht een oplossing.

@ Racemol
Ik werk thuis op mijn computer en op school op de daar beschikbare computers, ik doe de opleiding Business it & Management dus ik ben meestal verslagen aan het schrijven of presentaties aan het maken, dat ik een applicatie moet maken is een enorme uitzondering en komt maar een keer in de hele opleiding voor, vandaar ook dat ik geen laptop heb.

Persoonlijk vind ik dat ik het altijd netjes en inhoudelijk heb gehouden in mijn posts, als jij dit niet vind dan heb ik daar vrede mee.

Het komt er waarschijnlijk ook op neer dat ik een laptop leen maar als ik in het gelijk word gesteld door die instantie die ik heb gecontacteerd zal ik dit zeker duidelijk maken aan de leraar en ik ga hem sowieso nog een keer vertellen dat ik dit wel een hele vreemde gang van zaken vind.

Ik heb het wel gehad voor vandaag, ik zal morgen het topic nog eens opzoeken om te kijken wat er mee is gebeurd, prettige avond verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:50

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik zit een beetje verbouwereerd te kijken naar de reacties met 'dan koop je toch een laptop?'. Beetje raar dat een door school opgelegde toets, de student een laptop moet aanschaffen zodat hij de toets kan doen? Volgens mij (maar dat is een volgens mij :P) zou school expliciet moeten aangeven dat de student zelf een laptop moet aanschaffen tbv de opleiding. Zo niet, dan ben ik benieuwd wat de gevolgen daarvan zijn. Al met al ben ik geen gediplomeerd rechtskundige, maar ik zou het raar vinden dat je dit zelf moet oplossen.

offtopic:
Al zou je dat natuurlijk wel kunnen doen om iig die toets te kunnen maken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Uberhaupt je eigen omgeving (laat staan eigen laptop!!!) gebruiken, betekend dat je van tevoren tig dingen kunt voorbereiden/uitzoeken/klaarzetten, internet op kan, ga zo maar door. Daarnaast moet je dus informatieoverdracht hebben om de test in te leveren, wat inhoud dat je ook onderling informatie kunt delen (=spieken zonder betrapt te kunnen worden, immers kan de docent niet eens als minimum via een admin account toezicht houden op alle systemen). Ook betekend dit dat je tentamenstof mee naar buiten kunt nemen, wat al helemaal uit den boze moet zijn.
Soort van klassikaal tentamen, maar dan nog makkelijker (helemaal bij een studie met iets van ICT is het belachelijk dat ze zoiets bedenken). Dat alleen al zal bij menigeen de alarmbellen moeten doen rinkelen over de kwaliteit van de studie en het tentamen.

Verder, de school is verplicht een tentamen voor iedereen gelijkwaardig te maken, ook een hertenamen moet gelijkwaardige condities kennen. Als je zelf op dit niveau spullen moet regelen, kun je dus zelf de condities van het tentamen beinvloeden en verliest het cijfer de 'waarde' en kan ook het hertentamen niet aan de gelijkblijvende condities voldoen.
Zo heeft iemand met dyslexie (= trager lezen) extra tijd om tentamens gelijkwaardig te maken aan 'normale' leerlingen. Je zou dan dus in dit geval afhankelijk van de systeem hardware per persoon 'bonus'/'straftijd' moeten bepalen zodat niemand nadeel of voordeel ondervind van snellere verwerkingen/laadmomenten.

Wat je minimaal bij een dergelijk tentamen zou mogen verwachten is:
- PC verschaft door de studie zodat de condities voor iedereen identiek zijn, met een aparte user die uniek is per persoon en alleen voor dit tentamen.
- Gecontroleerde omgeving, zoals computers die niet op het LAN zijn aangesloten om internetten/voorbereidingen/informatieuitwisseling onmogelijk te maken.
- Afgesloten systeem zodat devices als usb/bluetooth/firewire/... niet werken (anders is het mogelijk alsnog dingen mee te nemen, zowel eigen info als de tentamenstof mee naar buiten te nemen)
- Gecontroleerde manier tot het inleveren van de stof, zodat het niet mogelijk is informatie onderling uit te wisselen (=spieken) en informatie niet meegenomen kan worden naar buiten (=fraude in sommige studies) terwijl wordt voldaan aan de andere punten.

Kortom - dit is inderdaad een erg vage zaak. Beetje de examencommisie/juridisch loket/landelijke studenten vakbond porren (misschien 3x mailtje, dezelfde naar elk?) en er gaat vanzelf wat rollen, en zullen er snel mensen zenuwachtig worden (als de commisie/loket fatsoenlijk hun werk doen). Er zijn zoveel dingen mis met de houding van de school, dat het haast InHolland achtig klinkt, en je je moet afvragen wat je papiertje straks waard is...

[ Voor 21% gewijzigd door Xanaroth op 28-03-2013 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 19:21

Rmg

Outerspace schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 21:20:
Ik zit een beetje verbouwereerd te kijken naar de reacties met 'dan koop je toch een laptop?'. Beetje raar dat een door school opgelegde toets, de student een laptop moet aanschaffen zodat hij de toets kan doen? Volgens mij (maar dat is een volgens mij :P) zou school expliciet moeten aangeven dat de student zelf een laptop moet aanschaffen tbv de opleiding. Zo niet, dan ben ik benieuwd wat de gevolgen daarvan zijn. Al met al ben ik geen gediplomeerd rechtskundige, maar ik zou het raar vinden dat je dit zelf moet oplossen.

offtopic:
Al zou je dat natuurlijk wel kunnen doen om iig die toets te kunnen maken.
Studeren is een recht hé geen plicht :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Outerspace schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 21:20:
Ik zit een beetje verbouwereerd te kijken naar de reacties met 'dan koop je toch een laptop?'. Beetje raar dat een door school opgelegde toets, de student een laptop moet aanschaffen zodat hij de toets kan doen?
Wat ik me eigenlijk meer afvraag is of de school niet gewoon ooit eens een aanbod heeft gedaan naar TS (meeste scholen bieden laptops aan zodat iedereen gelijke spullen heeft) en dat TS dat aanbod geweigerd heeft omdat hij het niet nodig had / er al 1 had.
Volgens mij (maar dat is een volgens mij :P) zou school expliciet moeten aangeven dat de student zelf een laptop moet aanschaffen tbv de opleiding. Zo niet, dan ben ik benieuwd wat de gevolgen daarvan zijn.
Gevolgen ervan zullen niets zijn, TS heeft al een laptop, dus ik vermoed dat er gewoon bij de aangeraden schoolbenodigheden staat : Laptop...
Dat er niet 100% alle specs worden gegeven in de leerwijzer, dat is waarschijnlijk omdat er redelijkerwijs vanuit wordt gegaan dat je zelf ook wel begrijpt dat het om een redelijke laptop gaat.
En als puntje bij paaltje komt is TS niet meer leerplichtig dus is het wel / niet halen van die test zijn eigen keuze. Geen verplichting.

TS brengt het net alsof hij niet voldoet aan de eisen, maar hij heeft een laptop. Dus hij voldoet aan de "eisen". Al het ongemak wat hij van zijn eigen keuzes heeft (3 uur wachten bij een 3 1/2 uur durende toets) tja, dat is aan hem.

Zie ook het andere voorbeeld van TS zelf : Dure calculator bij Economie student. Daar staat ook gewoon in de leerwijzer dat er een calculator benodigd is en dat de volgende types aangeraden zijn x, y en z. Natuurlijk mag jij dan ook een supersimpele zonnecellen calculator pakken, maar dan moet je niet gaan mekkeren dat je opeens tijd tekort komt.

In wezen stoor ik me aan 1 ding : TS is simpelweg te laat. Als TS gewoon aan het begin van het jaar gevraagd had of toets x/y/z nog steeds met leen-laptops ging dan had hij wellicht een punt gehad / actie kunnen ondernemen. Dan had wellicht de leraar bereidwillig genoeg geweest om zijn laptop te laten gebruiken, of had de school ergens toch een leen-laptop vandaan kunnen toveren, maar nu is het 2 voor 12 en dan komt TS er opeens achter. Dan heeft de leraar geen zin meer om de laptop uit te lenen (of wellicht heeft hij hem al uitgeleend aan een andere student). En de leen-laptops die wellicht aan het begin van het jaar overwaren die zijn nu allemaal verkocht.
Goede voorbereiding is het halve werk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenr
Gomez12 schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 00:05:
[...]
In wezen stoor ik me aan 1 ding : TS is simpelweg te laat. Als TS gewoon aan het begin van het jaar gevraagd had of toets x/y/z nog steeds met leen-laptops ging dan had hij wellicht een punt gehad / actie kunnen ondernemen. Dan had wellicht de leraar bereidwillig genoeg geweest om zijn laptop te laten gebruiken, of had de school ergens toch een leen-laptop vandaan kunnen toveren, maar nu is het 2 voor 12 en dan komt TS er opeens achter. Dan heeft de leraar geen zin meer om de laptop uit te lenen (of wellicht heeft hij hem al uitgeleend aan een andere student). En de leen-laptops die wellicht aan het begin van het jaar overwaren die zijn nu allemaal verkocht.
Goede voorbereiding is het halve werk etc.
O ja dat doe jij natuurlijk ook. Jij vraagt ook aan het begin van het jaar bij iedere vak of er nog steeds stoelen en tafels tijdens de toets zullen zijn zodat je fatsoenlijk kan zitten om de toets te maken? Ik overdrijf een beetje om mijn punt te maken.

Altijd makkelijk praten als het iemand anders probleem is. Zoals ik eerder al zei, de studie moet een fatsoenlijk omgeving creëren om een toets te maken, dat is hun plicht. Zelfs als je zonder pen komt moeten ze een pen kunnen faciliteren (ik overdrijf weer om mijn punt te maken).

Edit: Dit wordt een beetje een mijn mening is beter dan jouw mening verhaal. Ik denk dat we de TS het meeste helpen met feiten en hij wil weten wat zijn rechten zijn in deze situatie. En volgens mij heeft hij het recht om tijdens een toets de beschikking te hebben over een pc/laptop waar hij die toets fatsoenlijk op kan maken.

[ Voor 10% gewijzigd door shenr op 29-03-2013 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Rmg

Ja natuurlijk is studeren een recht en geen plicht maar als ik gebruik maak van mijn recht hebben zowel ik als de onderwijsinstellingen verplichtingen, ik heb het idee dat zij daar in dit geval niet aan voldoen, vandaar mijn topic, ik zie wederom niet wat hier vreemd aan is....

@ Gomez12

De school heeft nooit een laptop aangeboden en er staat ook nergens aangegeven dat je een laptop moet hebben, op dant punt loopt mijn metafoor van de rekenmachines inderdaad een beetje scheef xD

Alleen met die laatste alinea sla je de plank echt helemaal mis, al had ik 1 jaar geleden van bijvoorbeeld een mede student gehoord dat de toets over 1 jaar niet meer met leen laptops ging dan zou dat alsnog niet betekenen dat de school dit zomaar zou kunnen eisen zonder een laptop in de leerwijzer op te nemen ( daar is de leerwijzer immers ook voor bestemd, anders kan je hem net zo goed niet uitprinten)

Overigens heb ik al lang min of meer antwoord op mijn vraag maar ik vind de aanvallen uit alle hoeken wel amusant en als mensen de behoefte hebben om hier over door te gaan dan zal ik hier zeker nog een dagje op blijven reageren ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2013 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 13:09

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Interessant onderwerp...

Ik vraag me af wat er in de schoolgids staat maar ik neem aan dat daarin staat dat van de student verwacht wordt dat hij "een computer" heeft. Dat heeft TS, maar dat is alleen geen laptop. En zelfs als er "een laptop" vereist zou zijn, dat heeft hij ook - weliswaar een oude maar wel een laptop.

Het tweede punt is dat er dus in het verleden leenlaptops ter beschikking werden gesteld aan studenten die dat nodig hadden en nu opeens niet meer.

Ten derde nog inderdaad dat ik van een school verwacht dat ze voor een "level playing field" zorgen. Studenten bij examens of tentamens met hun eigen computers laten werken, dat is gewoon vragen om allerlei problemen.

Is het trouwens geen optie om gewoon je desktopcomputer mee te nemen? Pontificaal met een rolkarretje binnenkomen en je gear neerzetten. Tja, zij willen dat jij je eigen ICT-materiaal meeneemt, dan doe je dat toch? :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 11:44
Zo te zien kun je bij de bewuste school laptops huren.
http://www.avans.nl/zoeken?q=laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ ninjazx9r98

ohh kijk daar heb ik nog eens wat aan haha, dom dat ik er zelf niet op kwam eigenlijk....bedankt.

@Albantar

Ik keek net voor de grap nog de schoolgids door en er staat nergens dat een laptop verplicht is. Als dit wel zo was kan ik begrijpen dat ze met laptop een redelijke laptop zouden bedoelen en niet een van 8 jaar oud maar als er niks staat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 12:38
Ah, dit komt bij bekend voor; je wordt in het diepe gegooid door de opleiding! Oe regeltjes veranderen binnen de gestelde kader van de opleiding; lastig hoor! Tijd voor een oplossing.

Wij zijn ook eens zo'n situatie tegengekomen en hebben daar zelf actie voor ondernomen, niet gaan jammeren en hameren dat de regeltjes zijn veranderd maar oplossing gericht denken. Dit hebben we uiteindelijk wel in het projectverslag opgenomen en hebben daar uiteindelijk 0,00 reactie over gekregen; met andere woorden. Prima opgelost dus.

Bij ons kon je overigens alles huren, beamers, lokelen, computers, leerkrachten, uren, gesprek met Leerling die bij de onderwijsraad zit. Het grote verschil met het MBO was alleen dat je zelf overal achteraan moet. En ja zo filter je dus snel de mensen eruit die geen actie ondernemen.

In het geval van de TS het zelfde; actie ondernemen. Vind je het dat ze echt niet kunnen maken en wil je bezwaar aantekenen:
Meer informatie

Neem voor informatie contact op met Bureau Medezeggenschapszaken (BMZ) via bmz@avans.nl. Je kunt ook altijd bij Bureau Medezeggenschapszaken binnenlopen. Aan de Lovensdijkstraat 63 te Breda, kamer 316.
Overigens veranderen de regels in het bedrijfsleven en zeker die van de klant bijna continue, het is een iteratief process die je steeds weer moet ondergaan. Je moet op je strepen staan maar enige flexibiliteit is ook gewenst; aan jouw om per situatie die grens te trekken.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 13:15:
@ ninjazx9r98

ohh kijk daar heb ik nog eens wat aan haha, dom dat ik er zelf niet op kwam eigenlijk....bedankt.
Ja hoor... 8)7

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 13:15:
@ ninjazx9r98

Wat deed je ? Business en ICT? En je kan zelf geen oplossing vinden, probeert het op regeltjes af te schuiven en dat terwijl de school ZELF een oplossing heeft?

Misschien tijd om toch eens na te denken wat jij wil bereiken in je professionele leven, want als het over business & ICT, en de alignment ervan gaat, wordt wel iets meer verwacht van een werknemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:18
Ouch, dat is nog eens hard met de neus op de feiten gedrukt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:50

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 15:04:
[...]

Wat deed je ? Business en ICT? En je kan zelf geen oplossing vinden, probeert het op regeltjes af te schuiven en dat terwijl de school ZELF een oplossing heeft?

Misschien tijd om toch eens na te denken wat jij wil bereiken in je professionele leven, want als het over business & ICT, en de alignment ervan gaat, wordt wel iets meer verwacht van een werknemer
Heb jij het verhaal wel gelezen? Hij heeft een workaround, maar wil graag weten of de school dit zo maar mag opleggen. Beetje sneu om dan iemand voor minder briljant te markeren.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dewaterweg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-09 15:20
Dit is inderdaad een groot probleem van scholen, ze denken heel kortzichtig en denken niet mee met studenten. Het is natuurlijk van de zotte dat je vooraf niet op de hoogte bent gebracht van het feit dat er een laptop met bepaalde eisen noodzakelijk is. Dat je daar zelf een oplossing voor kan vinden dat is logisch maar dat is niet het punt!

Wat betreft je rechten, indien het niet in je leswijzer vermeld staat dan is het geen vereiste. De opleiding dient dus voor een computer te zorgen. Daarnaast is het uiterst dubieus dat je je eigen computer tijdens een tentamen moment mag gebruiken aangezien dit voor ongelijkheid zorgt.

Mijn tip: stuur een brief naar de examencommissie, indien zij onafhankelijk werken zoals zou moeten dan zullen ze het tentamen als onjuist bestempelen en zal het over gedaan moeten worden. Let wel je kan je hier best impopulaire mee maken. Daarnaast is het ook verstandig om dit aan te kaarten bij de opleidingscommissie zodat dit in de volgende jaren beter geregeld wordt voor je medestudenten.

@iedereen die deze jongen afvalt! Het is juist heel erg goed dat hij voor zijn rechten opkomt. Het is namelijk erg slecht van een opleiding dat zij dit eisen. Een school dient de organisatie op orde te hebben dat is het minste dat je mag verwachten. Dat hij het zelf kan oplossen dat is een mogelijke oplossing, vergeet niet dat iedereen even +500eu heeft liggen! Dit probleem dient hij niet op te lossen dit had de school nooit zover mogen laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Laatst online: 28-08 19:53
Als er niet expliciet aangegeven is dat er voor de opleiding of het betreffende vak een laptop (en specificaties van de laptop: operating system e.d.) nodig is dan lijkt met mij logisch dat de school de plicht heeft om voor de faciliteiten te zorgen zodat jij deel kan nemen aan het tentamen.

Neem dus zo snel mogelijk contact op met je SLB, leg het probleem voor, vraag hem contact op te nemen met de vakdocent en eventueel de examencommissie. Het is handig om dit via de SLB te spelen omdat er dan sprake is van een docent-docent relatie in plaats van een student-docent relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Snap ook echt niet dat mensen zo boos worden omdat ik vraag wat andere vinden van deze situatie...zitten echt een paar gefrustreerde nerds tussen.....

Ik draag in mijn openingspost al een mogelijke oplossing voor mezelf voor en alsnog krijg ik hele verhalen over ` oplossingsgericht denken` .... ik vraag me alleen af of ze dit wel mogen eisen.

Maar men vind het belangerijker om mij te `beledigen` dan een on topic discussie te houden ...beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 17:04:
Snap ook echt niet dat mensen zo boos worden omdat ik vraag wat andere vinden van deze situatie...zitten echt een paar gefrustreerde nerds tussen.....
Jammer dat je mensen die je proberern te helpen direct als 'gefrusteerde nerds' meent te moeten wegzetten.

Geeft wel aan dat je vraag kennelijk niet echt serieus was, als je je tot dat soort dingen moet verlagen om je punt te maken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal van de docent. Aan elk verhaal zitten 2 kanten en begin mij af te vragen hoe dit nu precies zit met die toets. Hoe gaan jullie die toets bijvoorbeeld inleveren? Je maakt de toets op je eigen hardware en als je klaar bent, wat dan?

Ik heb in mijn vorige berichten nooit getracht je te beledigen, jammer dat je zelf wel die kant op gaat. Hoe het is is het, maar ik vind dat je je nu gedraagt als een klein kind die geen ijsje krijgt.

Edit:

Als je niet opzoek bent naar een andere kijk op een bepaalde zaak, ga dan tegen de spiegel praten. Waar je op een publiek forum naar meningen vraagt kan je verwachten dat er voor en tegens zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Racemol op 29-03-2013 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Myrdreon schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 22:09:
Uberhaupt je eigen omgeving (laat staan eigen laptop!!!) gebruiken, betekend dat je van tevoren tig dingen kunt voorbereiden/uitzoeken/klaarzetten, internet op kan, ga zo maar door.
Het is een opleiding waarbij feeling met ICT belangrijk is, maar echt programmeren doet hij dus bijna nooit. De opdracht is een uitzondering.

Dan is het waarschijnlijk belangrijker dat hij kan aantonen dat hij ermee kan werken, dan dat hij ook echt kan programmeren en zegt het verder weinig over het niveau van de opleiding in zijn geheel.

Wat weerhoudt iemand eigenlijk ervan om gewoon zijn desktop PC onder zijn arm mee te nemen het klaslokaal in? :+ Het is toch maar voor die ene keer _O-

Als wij aan klanten onze software laten zien, nemen we ook gewoon een PC mee vaak. Vroeger was het heel normaal, omdat laptops toen nog niet gangbaar waren. Sommige mensen hadden zelfs een handvat aan hun kast vastgemaakt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 29-03-2013 17:16 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Racemol

Inderdaad ik verwacht dat er voor en tegens zijn ....als iemand vind dat ik zelf iets moet regelen en niet moet zeuren en dat school helemaal in zijn recht staat moeten ze dat vooral zeggen. Maar ik heb nu al 3/4 posts gelezen die persoonlijk op mij zijn gericht en mijn vermogen om ......hier komt ie weer.... ` oplossingsgericht te denken.

Geen flauw idee hoe je het moet inleveren dat hoor ik daar als het goed is.

@wildhagen

Iedereen die met een suggestie of normale mening is gekomen heb ik netjes te woord gestaan maar als mensen persoonlijke beledigingen richting mij toe maken dan kunnen ze dat ook zeker terug verwachten.

@Lethalis

Dat zou mischien wel kunnen ware het niet dat ik eerst een eind zou moeten fietsen dan een flink stuk met de bus moet en daarna een stuk moet lopen...lijkt me nogal onhandig, dan leen ik liever een laptop :).
En dan blijft nog steeds dezelfde vraag; mogen ze dit wel van me eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 17:26:
En dan blijft nog steeds dezelfde vraag; mogen ze dit wel van me eisen.
Wat is nou eigenlijk de vraag? Er wordt niks van je geeist, je kan het tentamen ook gewoon niet doen.

En op het moment dat je het tentamen wilt doen en je hebt geen laptop dan bied de school blijkbaar een mogelijkheid om die dingen te huren. Dus dat is ook afgetikt, de school biedt een additionele mogelijkheid.

De enige vraag die ik dan nog zou kunnen bedenken is of de school verplicht is om gratis in alles te voorzien, en het antwoord daarop lijkt mij vrij evident.

Oftewel wat is nu eigenlijk de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 18:49:
[...]

Wat is nou eigenlijk de vraag? Er wordt niks van je geeist, je kan het tentamen ook gewoon niet doen.

En op het moment dat je het tentamen wilt doen en je hebt geen laptop dan bied de school blijkbaar een mogelijkheid om die dingen te huren. Dus dat is ook afgetikt, de school biedt een additionele mogelijkheid.

De enige vraag die ik dan nog zou kunnen bedenken is of de school verplicht is om gratis in alles te voorzien, en het antwoord daarop lijkt mij vrij evident.

Oftewel wat is nu eigenlijk de vraag?
Ik kan ook gewoon stoppen met school natuurlijk als ik het er niet mee eens ben.... goed punt... 8)7

In eerste instantie wist ik niet dat er laptops geleend konden worden dit alternatief is mij door de leraar niet aangeboden en ik heb nog nooit iemand hier over horen praten, nu blijkt dus dat dit wel mogelijk is, dat is natuurlijk mooi ( en ik zal hier waarschijnlijk gebruik van maken ) maar dat verandert niets aan het feit dat de school eist dat je hoe dan ook zelf een laptop regelt voor een toets zonder dit ergens in de leerwijzer te vermelden, de vraag is of dit mag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 19:10:
[...]
Ik kan ook gewoon stoppen met school natuurlijk als ik het er niet mee eens ben.... goed punt... 8)7
Het is echter wel de realiteit, je hebt geen leerplicht meer en dus geen verplichtingen.
maar dat verandert niets aan het feit dat de school eist dat je hoe dan ook zelf een laptop regelt voor een toets zonder dit ergens in de leerwijzer te vermelden, de vraag is of dit mag....
Ik heb geen idee hoe dik die leerwijzer bij jullie is, maar in die van mij vroeger stond ook niet dat ik vervoer naar school moest hebben of dat ik kleding moest kopen of dat ik uberhaupt eten nodig had. Heb ik allemaal zelf uit moeten vinden...

Zijn de studenten er tegenwoordig zo erg aan toe dat als ze het niet op papier gekregen hebben, ze het niet van 1 leraar krijgen dat dan gelijk alle eigen initiatief overboord gaat en er gelijk op inet gevraagd moet worden wat zijn rechten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-10 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Gomez, je haalt er niet-relevante vergelijkingen bij. Als jij ergens wil/moet zijn, dan weet je dat je moet reizen. Als je naakt naar school wil, overtreed je de wet (en kan de school je door de politie laten oppakken). Als je zonder eten naar school wil, heeft de school daar niets in te zeggen.

Echter, een leerovereenkomst is een wederzijdse overeenkomst. De school biedt onderwijs aan, op plaats x. Dat onderwijs wordt aangeboden tegen prijs X. Tevens dient de scholier rekening te houden met de aanschaf van y. De school biedt geen vervoer aan.
De school stelt nu als voorwaarde aan de leerling bezit van een laptop. Deze voorwaarde wordt niet vastgelegd in de overeenkomst, maar wordt achteraf stilzwijgend verondersteld.

In dat geval ben ik het eens met beide kanten:
* de school mag dit niet zomaar stellen (en ik vind het huren van een laptop, tenzij om niet, geen goed alternatief: extra kosten door de leerling verplicht te maken moeten gemeld worden in de overeenkomst)
* in de praktijk (en later op de werkvloer) heeft het absoluut geen zin om van zoiets een punt te maken, sterker nog het werkt tegen je. Bovendien zul je nog ontelbaar veel van dit soort dingen tegen gaan komen, en "slaag" je alleen in 't leven en je carrière als je hier goed mee om kunt gaan (lees: leert negeren en work-arounds weet te vinden).

Echter, ik vind het wél goed dat TS dit soort dingen aan kaart. Want work-arounds zijn stiekem helemaal niet wenselijk. Work-arounds in de ICT betekent eigenlijk dat de ICT afdeling niet faciliterend genoeg is (al dan niet als gevolg van keuzes van het management). Work-arounds in programma's betekent dat 't programma niet biedt wat de gebruiker ervan verwacht. Work-arounds op school, betekent dat de school niet faciliterend genoeg is. En ik denk dat dat best duidelijk gemaakt mag worden.

Zo hebben wij, omdat het management niet afhankelijk wil zijn van de vraag of opdrachtgevers Word hebben, een "eigen" WYSIWYG-editor binnen Internet explorer (dat dan weer wel, in firefox werkt het niet). Echter de brieven die je daarmee genereert, komen vaak helemaal beroerd uit de printer. Daarom kopieer ik alles maar naar Word, zodat ik tenminste 'n fatsoenlijke opmaak kan maken. 'n Work-around, voortgekomen uit managementkeuzes, als gevolg van falend ICT, die mij extra tijd kost. Overigens zitten we nog steeds met 1 gegenereerde brief waarvoor we wél altijd Word nodig hebben, dus 't hele systeem is sowieso zo bagger als 'n varken in 'n modderpoel.
Work-arounds zuigen - en mogen wat mij betref aangekaart worden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Een beetje een gekke vergelijking; het klopt nu eenmaal dat niet iedereen Word (of IE trouwens) heeft. Ik vraag mij oprecht af hoeveel studenten er zijn zonder mobiele telefoon, internet thuis, en laptop in deze tijd - of deze niet makkelijk kunnen regelen. En hoe (goed) de studenten die dit niet hebben kunnen functioneren. Of hoeveel studenten niet de beschikking hebben over Duitse TV en/of een mp3-afspeel-device bijvoorbeeld in het kader van taalles. Of een fiets voor een schoolreisje. Toch zullen al deze zaken vaak niet als vereisten staan, maar soms wel erg nuttig zijn voor schoolzaken.

Als de school of universiteit het moet gaan regelen, dan zijn daar kosten aan verbonden. Dat betekend dat er minder geld beschikbaar is voor andere zaken. Of dat er minder stof geoefend kan worden. In principe hoort een school natuurlijk wel gehandicapten in staat te stellen om mee te doen indien mogelijk. Waarom je jezelf effectief een soort handicap aan zou doen als dit niet nodig is, is wel de vraag.

Overigens blijf ik wel benieuwd hoe goed de controle is. Aan de andere kant is er zonder basis van vertrouwen weinig mogelijk, en kun je met simpele controles al veel voorkomen. Ik zie hier trouwens zelfs voorbeelden uit 1998 van eigen laptop gebruik voor studie: Robtimus in 'nieuws: Noorse studenten doen examens op eigen laptop' Niks nieuws onder de zon :p
Paul schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 20:13:
kan en mag je gewoon van je werkgever verwachten dat deze de benodigde gereedschappen aan je beschikbaar stelt :) Zelfs pennen...
Ik zie liever BYOD. Al 60% van de werknemers doen mee volgens die link. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ardana schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 20:46:
Gomez, je haalt er niet-relevante vergelijkingen bij. Als jij ergens wil/moet zijn, dan weet je dat je moet reizen.
En als jij tentamen x wilt halen dan weet TS dat hij een laptop nodig heeft. Mocht TS geen laptop hebben dan kan hij er 1 huren van school. Zie jij maar eens vervoer te huren bij de school...
Echter, een leerovereenkomst is een wederzijdse overeenkomst. De school biedt onderwijs aan, op plaats x. Dat onderwijs wordt aangeboden tegen prijs X. Tevens dient de scholier rekening te houden met de aanschaf van y. De school biedt geen vervoer aan.
Hmm, de school bood volgens TS ook geen laptops aan.
De school stelt nu als voorwaarde aan de leerling bezit van een laptop. Deze voorwaarde wordt niet vastgelegd in de overeenkomst, maar wordt achteraf stilzwijgend verondersteld.
Wederom vervoer is ook een voorwaarde en is ook niet vastgelegd.

Jij vindt vervoer een impliciete voorwaarde bij een school, zo vind ik een redelijke laptop een impliciete voorwaarde bij een ICT opleiding
* de school mag dit niet zomaar stellen (en ik vind het huren van een laptop, tenzij om niet, geen goed alternatief: extra kosten door de leerling verplicht te maken moeten gemeld worden in de overeenkomst)
Houd wel even in je achterhoofd dat TS ook al staat het niet in de overeenkomst toch een laptop heeft. Wel/geen overeenkomst maakt hier dus geen barst uit. TS hoeft nog steeds geen extra kosten te maken, alleen hij kiest er zelf voor
Work-arounds op school, betekent dat de school niet faciliterend genoeg is. En ik denk dat dat best duidelijk gemaakt mag worden.
Tja, in hoeverre is het een workaround en in hoeverre is het common sense.

Niet te vergeten :
- TS heeft een laptop
- School verhuurt laptops (kon TS niet ontdekken)
Ik bedoel ik heb nog steeds niet de gedachte afgeschoten dat het zelfs mogelijk moet zijn voor TS om bij school een gratis laptop ter beschikking te krijgen voor 3 en een half uur. Alleen dan moet dat wel navragen bij de juiste personen en niet op internet na gaan vragen wat zijn rechten zijn (want die zijn ergens rond het nulpunt)
Zo hebben wij, omdat het management niet afhankelijk wil zijn van de vraag of opdrachtgevers Word hebben, een "eigen" WYSIWYG-editor binnen Internet explorer (dat dan weer wel, in firefox werkt het niet). Echter de brieven die je daarmee genereert, komen vaak helemaal beroerd uit de printer. Daarom kopieer ik alles maar naar Word, zodat ik tenminste 'n fatsoenlijke opmaak kan maken. 'n Work-around, voortgekomen uit managementkeuzes, als gevolg van falend ICT, die mij extra tijd kost.
Hmmm, dus omdat jij company-policy overtreed is er een work-around nodig die jou extra tijd kost... Ik zou zeggen : Genereer geen fatsoenlijke opmaak en houd je aan de company-policy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Gomez12

De school bied niet in het kader van de toets leen-laptops aan terwijl dit voorheen wel het geval was, dat dit ergens op een andere locatie binnen het gebouw blijkbaar wel kan heeft verder weinig met deze toets te maken, ik kon tenslotte ook altijd al buiten school bij een bedrijf een laptop huren voor twee dagen als ik geen andere opties meer had.

Ook is mijn opleiding niet echt een ict opleiding het is meer een business opleiding met een ict sausje en zoals eerder al naar voren is gekomen betekent dit dat ik doorgaans alleen maar verslagen typ en presentaties maak, hier heb ik geen goede laptop voor nodig.

Het woord huren impliceert dat ik er uiteindelijk wel geld aan kwijt ben, dit intereseert mij in principe niet veel, maar het lijkt me eigenlijk wel raar dat ik nu geld moet betalen om deel te kunnen nemen aan de toets omdat de school hier geen omgeving voor heeft.

Een laptop lenen voor 3,5 uur zou mischien kunnen maar daar moet ik dan eerst allerlei applicaties op zetten om de toets te kunnen maken en de toets begint nogal vroeg dus ik zou hem minimaal een dag van te voren moeten hebben ( dus waarschijnlijk huren ).
Pagina: 1 2 Laatste