Na ruim bijna 2 maand bouwtijd kan ik eindelijk met trots mijn rig hier laten zien.
Het begon allemaal met de aankoop van het AccuForce Pro stuur van Scr33x0r. Had daarvoor al eens gekeken naar 80/20 T-slot aluminium frames, maar was tot op dat moment nog niet verder gekomen. Toen ik echter zijn opstelling zag (gebouwd van deze frames), en er al snel achter kwam dat de accuforce een maatje te groot/zwaar was voor mijn Playseat F1, besloot ik toch maar door te pakken.
Hup, op naar de site van
Motedis om een bestelling te plaatsen. Probleem is dat je in het begin niet echt weet wat je precies moet bestellen. Hierbij is echter wel wat planning vereist, want de levertijd is een kleine 2 weken en de vrachtkosten zijn relatief hoog. Snel iets erbij bestellen mocht je vastlopen is dus niet echt handig. Daarom voor mijn gevoel vrij ruim ingekocht, maar direct rekening gehouden met het feit dat een extra bestelling (ook gezien de ervaring van anderen hier) eige
nlijk onvermijdelijk is. En dat bleek juist te zijn.
Toen de spullen eenmaal binnen waren, was direct duidelijk dat dit een goede keus was. Ben op zich niet heel technisch aangelegd, maar dit materiaal schroef je probleemloos in elkaar. En belangrijker: alles zit oer stevig terwijl het optimaal verstelbaar blijft. Al snel bleek dat ik me met name in het aantal benodigde
schroeven en
moeren danig vergist had. Had er in eerste instantie 100 van elk besteld, in mijn uiteindelijke rig zijn er meer dan 350 (!!) verwerkt.
Het idee hoe de constructie eruit zou moeten zien veranderde al snel nadat ik begon te bouwen. Eerst was het de bedoeling een frame te maken met stoel, stuur een pedalen; plus een aparte constructie voor de monitoren. Al snel besloot ik dat het voor een 'netter' aangezicht mooier was de overige hardware (PC's, alle bekabeling, versterkers voor de butt-kickers, externe box van het stuur) ook onder te brengen in de 'monitor' constructie.
Toen deze dit eenmaal gebouwd was bleken de monitoren zo zwaar en 'uit het lood' te hangen dat de constructie om zou vallen tenzij er voldoende apparatuur in stond. Dit leek me ook niet echt handig en veilig. Om dit op te lossen is de stuurinrichting daarom ook onderdeel geworden van deze basisconstructie. Nu is de constructie stabiel.
Uiteindelijk heb ik nu dus 2 separate constructies. De eerste is de 'wagen' met stoel, pedalen en de butt-kickers benodigd voor het
sim-vibe systeem; de tweede is de constructie met hardware.
*) Disclaimer: het geheel staat in mijn kelder, waardoor alle foto's met kunstlicht gemaakt zijn.
De 'wagen':
De 'hardware' constructie:
Aangezien het chassis van fiks wat hardware voorzien is (6 butt-kickers, 2 speakers, de pedalen) betekent dit ook een navenante hoeveelheid bekabeling. Deze is echter bijkans volledig weggewerkt in het frame:
Om de (af-)koppeling van de 2 onderdelen eenvoudiger te maken zijn alle kabels aangesloten op een tweetal stekkers welke normaliter voor car-audio gebruikt worden:
Gebruikte hardware:
Nog een paar foto's: