[SiteCom MD-254 NAS] RAID 1 ingeschakeld, data kwijt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepsoDJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:09
Hoi mede-tweakers,

Gisteravond heb ik iets heel doms gedaan!
In mijn NAS (met 1 disk) heb ik een tweede disk geplaatst en vervolgens RAID 1 geactiveerd.
Ik was in de veronderstelling dat de data van de 1e disk dan bewaard zou blijven.

Nu blijkt echter dat de data van mijn 1e disk volledig is verwijderd! ;(
Via GetDataBack for NTFS (data recovery tool) heb ik de 1e harddisk al volledig gescand.
Hiermee krijg ik drie oude NTFS sectors terug, maar geen van deze bevatten mijn vakantie foto's.

Het is cruciaal voor me dat ik de data terug krijg.
Hebben jullie wellicht nog ideeën voor me? Zijn er nog andere paden die ik kan bewandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:13

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Om welke NAS gaat het, welk besturingsysteem staat er op de NAS en welk bestandsysteem wordt gebruikt. Wordt er namelijk wel gebruik gemaakt van NTFS? NTFS is namelijk een filesysteem dat over het algemeen gebruikt wordt door Windows based systemen. Op NAS devices draait vaak een Linux variant en dus geen NTFS.

Daarnaast een tip voor een volgende keer lees je eerst eens in, voordat je iets gaat doen en maak ten alle tijden EERST een BACKUP als je een hardeschijf configuratie gaat wijzigen en Nee, wat op je NAS staat is geen backup als het ook niet nogmaals ergens anders is opgeslagen (het orgineel).

Twee topic's welk je ook door zou kunnen nemen zijn:
1. Thematopic: Datarecovery
2. Thematopic: Backups

Overigens is het vrij normaal dat na een dergelijke actie de hardeschijfen leeg zijn, bij het opbouwen van een nieuwe RAID set gebeurd dit wel vaker, zeker bij goedkopere RAID oplossingen. Er zijn ook controllers die wel de data behouden bij het aanmaken van een mirror/RAID1 set, maar dan praat je over de duurdere oplossingen.

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 19-03-2013 22:33 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepsoDJ
Het betreft een SiteCom MD-254 NAS
(pricewatch: Sitecom MD-254 Home Storage Center)

Goede tip van het NTFS! Hier had ik nog niet bij stil gestaan.
Met welk filesysteem zou ik meer geluk hebben? In de handleiding van de Sitecom wordt hier helaas verder niet op in gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 23:12
Ik zou denken aan EXT3 of iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepsoDJ
Ik maak nu eerst een RAW backup met http://hddguru.com/software/HDD-Raw-Copy-Tool/
Dan heb ik tenminste een veilig backup punt om naar terug te vallen mocht ik nu onverhoopt toch naar de disk gaan schrijven. Daarna zal ik er eens met http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk overheen scannen.

I'll keep you posted. Mocht iemand nog ideeen of opmerkingen hebben dan houd ik me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Als er een rebuild is gestart, dan is het game over. Dus als je schijven ongeveer drie uur lang bezig zijn geweest nadat je die tweede schijf erbij had geplaatst, dan kun je op dit moment niets meer doen vrees ik.

Mocht je dit hebben onderbroken, dan is er wellicht nog wel hoop. Ook kan het zijn dat de NAS de RAID1 op een andere manier rebuilt, namelijk van master naar slave. Dan kan je geluk hebben dat je originele data nog grotendeels behouden is. Maar zoals _Dune_ zegt moet je dan kijken met Ext3/4. Ik raad hiervoor Ubuntu Linux aan, die ondersteunt ook Linux software RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepsoDJ
De 2e schijf was volledig leeg en ongeformatteerd. Dus ik denk niet dat de data uit de 1e schijf overschreven kan zijn. Met elke data zou deze dan overschreven moeten zijn? Of redeneer ik nu fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Met elke data zou deze dan overschreven moeten zijn?
Met die van de nieuwe schijf. Ook al is die leeg en ongeformatteerd, hij bevat natuurlijk wel data.
Maar in dat geval zouden er geen oude NTFS sectoren zijn gevonden.

Je kunt een lowlevel scan met PhotoRec proberen. Die maalt niet om het filesysteem, maar zoekt herkenbare bestanden (headers) in de rauwe data. Nadeel is dat je dan de metadata kwijt bent. (Filenaam, timestamp, ...)
Pagina: 1