Prime95
Prime95 kun je
hier vandaan halen. Wat het doet is gewoon heel, heel, heel hard rekenen om priemgetallen te bedenken. Het zorgt er dus voor dat al je cores 100% gebruikt gaan worden. Dit is om te testen of je CPU geen fouten maakt, maar ook of je koeler er wel goed op zit oid. Daarom hou je met bijvoorbeeld
HWMonitor goed de temperatuur van je CPU in de gaten. Een half uur oid is genoeg om te weten of je koeling wel voldoende is (richtlijn: boven de 70/75 graden zou ik me een beetje zorgen gaan maken met de stock koeler).
Memtest
Memtest test je RAM door er allerlei patronen heen te schrijven en die vervolgens weer uit te lezen. Had je overigens echt kapotte RAM gehad, dan was je dat nu al wel tegenkomen door bluescreens in Windows en dergelijke.
Hier is uitleg hoe je een USB stick kan maken waarvan Memtest geboot wordt. Dus nadat je die USB stick gemaakt hebt, laat je hem in je PC zitten en start je opnieuw op. Dan kom je -als het goed is- niet in Windows, maar automatisch in Memtest terecht. Dit laat je een nachtje draaien totdat er minstens een pass of 5 zijn geweest. Het is namelijk zo dat 1 pass niet kan zeggen dat je memory echt 100% correct is.
GPU test
In GPU tests ben ik niet zo thuis. Maar als ik eventjes Google kom ik bijvoorbeeld
FurMark veel tegen. Ook kun je denken aan de de benchmarks die veel gedaan worden om GPU's te testen zoals 3DMark 11 en Unigine (geen idee of dat freeware is).