Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:20
Hallo,

Mijn eerste post en meteen vragen om advies, maargoed daar is een forum voor.

Onderhand woon ik een jaar samen met mijn vriendin, we hebben toen we gingen samenwonen een nieuwe tv gekocht (LG 42LV3550: http://tinyurl.com/amt5t3p). Na een paar dagen kijken vond ik hem zelf eigenlijk al te klein, maargoed heb er toen niks van gezegd want we hadden het ding net.

Echter een paar weken terug zegt mijn vriendin ineens:"Ik ben eigenlijk wel gewend aan deze grote, vind het zelfs wat klein.". Toen gingen bij mij de alarmbellen af, ik kon opzoek naar een nieuwe tv. Dus gelijk de volgende dag wat A4tjes aan elkaar geplakt om te bekijken hoe groot dat ding dan moest gaan worden. We kwamen al vrij snel uit op minimaal 55" en maximaal 60", daarnaast de andere twee specs waar de tv aan moet voldoen: Full HD beeld & minimaal 3 HDMI ingangen. Budget is van minder belang...

Vervolgens was het internet te klein en heb ik zoveel mogelijk proberen uit te zoeken. Maar nu loop ik tegen het volgende aan, er zijn vrij weinig (goede) reviews van tv's die zo groot zijn. Daarnaast heb ik niet de kennis die ik zou willen hebben m.b.t. dit onderwerp. Onderhand al wel besloten dat het een plasma tv gaat worden, als ik dan al deze gegevens in de Pricewatch stop krijg ik dit lijstje: http://tinyurl.com/ba2z6dv

De beide samsungs (Samsung PS60E550 & Samsung PS60E6500) spreken mij erg aan, ik heb vanuit het verleden erg goede ervaringen met Samsung tv's. Daar tegenover staat dan de goedkoopste uit het rijtje (LG 60PA5500), heeft prima specs alleen geen 3d (dit heeft voor mij ook geen meer waarde).

Kunnen jullie mij wat advies aan de hand doen, of eventueel wat pointers geven. Ik zie namelijk niet echt verschil tussen de drie bovengenoemde tv's (behalve naam & wel of niet 3d).

[ Voor 5% gewijzigd door Flans op 25-02-2013 10:14 ]

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Eerste advies dat ik je zou willen geven is dat je ook naar de plasma televisies van Panasonic zou moeten kijken. Het beste merk op dit gebied, lijk je te vergeten. Die van Samsung en LG staan toch echt een paar tredes lager. Als je diverse topics op het forum doorleest zul je al snel merken dat op T.net de Panasonics erg populair zijn.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
In principe zou je ook reviews van dezelfde serie maar dan in het klein kunnen lezen. Meestal is er wel een review van een 40" tot 50" te vinden van een bepaalde serie televisie.

Wat D vd V al zegt is dat je de belangrijkste rolspeler in plasma vergeet. Een heel mooi model op het formaat wat jij wil is de pricewatch: Panasonic Viera TX-P55ST50. Het 42" model van deze serie is bijna al overal uitverkocht doordat het zo populair is maar gelukkig is het 55" model nog ruim te krijgen.

TIP: Kijk niet teveel naar de specificaties. Niet bij televisies maar ook bij andere apparatuur. Veel specificaties zeggen namelijk niets over de kwaliteit van de televisie en wat op papier heel mooi lijkt, kan in de praktijk heel anders uitpakken.

Zo heb je bijvoorbeeld bij jouw lijstje de keuze gemaakt voor 200Hz en daarboven, maar daar bereik je helemaal niets mee. Er wordt namelijk geadverteerd met 200Hz televisies, die eigenlijk gewoon 50Hz zijn. 200Hz is ook tevens het maximum.

Meer daarover leren? Klik eens HIER.

• Flans
Dank voor de snelle en informatieve reacties!

De Panasonic viel uit de selectie omdat ik inderdaad het aantal Hz had ingevuld, stom van me! Het prijs verschil tussen de eerder genoemde LG en de Panasonic is +/- 440,- euro, waar komt dat verschil in kwaliteit vandaan eigenlijk? Zijn die panelen niet 'gewoon' OEM producten?

Ik had zoals gezegd de Samsung hoog op het lijstje staan, wordt altijd beetje zenuwachtig van (te) goedkope producten... de LG was het sowieso niet geworden ;) De prijs van de Samsung en genoemde Panasonic ontlopen elkaar niet zoveel, dus volgens jullie is de Panasonic een betere keus...?

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Naar mijn mening is daar geen enkele twijfel over. Als je voor een plasma wil gaan is Panasonic het te kopen merk. Heb er zelf ook één staan en het beeld is echt geweldig.

• timofp
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-11 10:10
Ik heb zelf sinds 2 maanden een Samsung PS60E6500 en ben hier tevreden van na een probleem welk door Samsung onmiddelijk aan huis is opgelost. Had eerst een half jaar een Sharp 60inch LED gehad, maar pas op met LED op dit formaat want de scherm uniformiteit laat de wensen over en dit valt niet onder garantie, toch niet bij Sharp.

De PS60E6500 krijgt trouwens heel goede reviews en heeft minder probleempjes dan de Panasonic, hoewel de Panasonic ook geen slechte keuze is natuurlijk.

• Flans
timofp schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:23:
Ik heb zelf sinds 2 maanden een Samsung PS60E6500 en ben hier tevreden van na een probleem welk door Samsung onmiddelijk aan huis is opgelost. Had eerst een half jaar een Sharp 60inch LED gehad, maar pas op met LED op dit formaat want de scherm uniformiteit laat de wensen over en dit valt niet onder garantie, toch niet bij Sharp.

De PS60E6500 krijgt trouwens heel goede reviews en heeft minder probleempjes dan de Panasonic, hoewel de Panasonic ook geen slechte keuze is natuurlijk.
LED was ik sowieso niet van plan om te gaan kopen, heb nu (zoals in de openingspost beschreven) een 42" LED en die gaat de deur uit om plaats te maken voor een plasma.

Wat voor probleempjes doel je op?

• Dimens
Flans schreef op maandag 25 februari 2013 @ 11:41:
Dank voor de snelle en informatieve reacties!

De Panasonic viel uit de selectie omdat ik inderdaad het aantal Hz had ingevuld, stom van me! Het prijs verschil tussen de eerder genoemde LG en de Panasonic is +/- 440,- euro, waar komt dat verschil in kwaliteit vandaan eigenlijk? Zijn die panelen niet 'gewoon' OEM producten?

Ik had zoals gezegd de Samsung hoog op het lijstje staan, wordt altijd beetje zenuwachtig van (te) goedkope producten... de LG was het sowieso niet geworden ;) De prijs van de Samsung en genoemde Panasonic ontlopen elkaar niet zoveel, dus volgens jullie is de Panasonic een betere keus...?
Op het moment dat je plasma zegt, hoort Panasonic daar eigenlijk gewoon bij. Panasonic heeft zichzelf wel bewezen de nieuwe Pioneer te zijn met hele goede televisies tegen een lage prijs. En dan krijg je wel zeker kwaliteit en geen hakkie takkie televisie. Ook de kwaliteit van de bouw is gewoon goed.
Flans schreef op maandag 25 februari 2013 @ 15:14:
[...]

LED was ik sowieso niet van plan om te gaan kopen, heb nu (zoals in de openingspost beschreven) een 42" LED en die gaat de deur uit om plaats te maken voor een plasma.

Wat voor probleempjes doel je op?
Hij doelt waarschijnlijk op retentie. Door HDTVTest.co.uk is de Samsung E6500 erg goed getest doordat er zeer weinig retentie te bekennen is bij die televisie. Maar ook de plasma televisies van Samsung hebben hier last van. Waarschijnlijk net een model wat er vrij weinig last van heeft, maar daar kun je bij Panasonic ook het geluk bij hebben.

Ik zou zeggen, lees deze drie reviews eens.

Samsung PS60E6500

Panasonic TX-P42ST50

Panasonic TX-P50ST50

• Flans
Alle drie komen ze erg goed uit de test, maakt de keuze niet makkelijker ;) (wel thx voor de site (y))

Voor beide valt op dit moment wat te zeggen de Panasonic heeft betere zwart waarden, terwijl de Samsung daar minder spiegeling tegenover zet. En zo kun je nog wel een tijdje doorgaan met vergelijken...

Retentie neem je wat mij betreft mee in je beslissing op een plasma tv te gaan halen, daar moet je van te voren rekening mee houden. Maar ook zeker tijdens gebruik...

Wat me trouwens wel opvalt is dat Panasonic een grote menigte van 'fanboys' achter zich heeft staan. Zie op veel forums terug dat overal Panasonic voorgesteld wordt bij een vraag over plasma tv's. Is dit van oudsher er zo ingeslopen, want zo nu en dan lijkt het wat kortzichtig, als of mensen niet willen afstappen van 'hun' merk. (no offence, misschien is er een geschiedenis lesje voor mij nodig?)

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-11 21:29

DarkSide

theres no place like ::1

Ja en ook overdag met direct invallend daglicht heb je een probleem als je een LCD tv hebt.
Mijn plasma staat ook naast een groot raam. En ook overdag in de zomer is het goed te doen.
Doe dan wel even het rolgordijn dicht. Maar vaak moest dat ook met de CRT en ook de buren met een LCD moeten hem dicht doen.
De licht opbrengst is idd lager. Maar savonds (wannneer je toch meestal kijkt) is de beeldkwaliteit gewoon een stuk beter.

Over de fanboys; Panasonic heeft altijd al goede plasma tv's gehad. Pioneer was de heer en meester met hun KURO lijn. Maar daar betaalde je ook flink voor. Pioneers waren dan ook erg geliefd om dat die ook een goede kwaliteit boden tegen een veel aantrekkelijkere prijs.
Nu Pioneer geen TV's meer maakt is Panasonic de "heer en meester".

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Dimens
Flans schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:34:
Wat me trouwens wel opvalt is dat Panasonic een grote menigte van 'fanboys' achter zich heeft staan. Zie op veel forums terug dat overal Panasonic voorgesteld wordt bij een vraag over plasma tv's. Is dit van oudsher er zo ingeslopen, want zo nu en dan lijkt het wat kortzichtig, als of mensen niet willen afstappen van 'hun' merk. (no offence, misschien is er een geschiedenis lesje voor mij nodig?)
Er is een rede dat die mensen fanboys zijn. Ik geef toe er ook een te zijn maar daar heb ik mijn redenen voor. De plasma televisies van Panasonic vind ik een superieur beeld geven tegenover alle andere televisies. En elke keer weel als ik iemand ervan weerhoudt een LCD te kopen en een plasma te kopen, zijn zij ook heel erg tevreden over de plasma televisies.

LCD is voor bewegende beelden gewoonweg minder geschikt dan plasma.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:58:
[...]

Er is veel voor plasma te zeggen, maar ook dat platvorm kent z'n probleempjes.
Zo loop je het risico straks wéér op zoek te moeten naar een nieuwe tv als je overdag in je kamer wilt kijken met direct invallend daglicht.
Niet een consumententelevisie kan tegen direct invallend zonlicht.

• Flans
In vergelijking met LCD tv's snap ik het helemaal, plasma is inderdaad gewoon mooier. Maar ook als de discussie over tv's binnen het plasma segment wordt gevoerd dan wordt er vaak 'Panasonic' geroepen.

Terwijl als ik wat aan het rond lezen ben op internet dan is Panasonic erg goed m.b.t. zwart waarden (en dus beeld), en zijn andere merken beter in 'andere' dingen.

Dus waarom dan toch (bijna) automatisch Panasonic...?

• Dimens
Flans schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:20:
In vergelijking met LCD tv's snap ik het helemaal, plasma is inderdaad gewoon mooier. Maar ook als de discussie over tv's binnen het plasma segment wordt gevoerd dan wordt er vaak 'Panasonic' geroepen.

Terwijl als ik wat aan het rond lezen ben op internet dan is Panasonic erg goed m.b.t. zwart waarden (en dus beeld), en zijn andere merken beter in 'andere' dingen.
Wat lees jij dan zoal?
Dus waarom dan toch (bijna) automatisch Panasonic...?
Panasonic is bewezen betrouwbaar met een goede beeldkwaliteit. LG en Samsung hebben dat niet.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-11 21:29

DarkSide

theres no place like ::1

Wat is er belangrijk aan een TV? ik vind de beeldkwaliteit. En niet de smart TV of internet functies.
Ook design vind ik minder belangrijk. Al ben ik wel blij dat de Panas er tegenwoordig best goed uit zien.

Als je meer voor design valt en smart TV zaken dan is samsung inderdaad beter.
Ook heeft Panasonic een goede service. Waarbij TV's eerder geruild bij problemen worden dan bij andere merken. Die daar vaak toch moeilijker over doen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Flans
Bijvoorbeeld in de review die je eerder poste (nog dank daarvoor!) worden onder andere de volgende plus punten genoemd ten opzichte van 'een' Panasonic tv:
  • During the calibration, we also discovered that Samsung’s plasma TVs have an advantage over Panasonic’s in terms of greyscale and gamma consistency.
  • The anti-reflective filter slightly betters Panasonic’s “Infinite Black Pro”, which is found on the ST50 and GT50 plasma TVs from the Japanese manufacturer.
  • Now we have the chance to compare Samsung’s 2012 plasma efforts with Panasonic’s new models. Panasonic’s are mostly good now, but when we displayed a full 20% stimulus test screen, we could clearly see that our own Panasonic ST50 plasma had obvious vertical streaks visible on the right 1/3rd of the screen, which looked like strange image retention. By contrast, the Samsung PS60E6500 was almost entirely uniform with only a very mild “dirty screen effect” (most obvious on scrolling test sequences or old side-scrolling video games). Also, a 70% white screen revealed some slight greyscale deviation, with the bottom left of the screen appearing more reddish than the middle. Neither was perfect, although Samsung is still on top in terms of uniformity.
  • The Samsung PS60E6500 presents a good extra-dimensional experience, with full resolution at all steps across the dynamic range, unlike Panasonic’s 3D Plasmas, which have lessened vertical resolution in the 3D display mode.
Let wel dat voor deze genoemde punten er ook voordelen van de Panasonic ten opzichte van de Samsung te noemen zijn. Wat uiteindelijk de keuze meer een kwestie van wens/smaak maakt...

[ Voor 2% gewijzigd door Flans op 26-02-2013 14:52 . Reden: Openings zin iets genuanceerder neergezet ]

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Deze review, hoewel zeker niet slecht, is wel een beetje pro-Samsung geschreven. Als je de Panasonic reviews leest op dezelfde site dan zijn deze ook heel lovend. Lees ook eens de reviews van dezelfde of vergelijkbare (zelfde type, ander schermformaat) modellen op AVforums.com voor cross-reference.

Ga je naar de Samsung topics dan zie je ook daar gevallen van retentie/inbranden, en ook daar gevallen van "dirty screen". Zie bijv. het Samsung topic hier op Tweakers. Vergelijken en schatten hoe vaak het voor komt is echter moeilijk, je zult het bij Panasonic sowieso vaker lezen omdat ze nu eenmaal meer verkocht worden (is nu eenmaal het "leidende" plasma merk).
Ook het filter op het scherm is voor zover ik gezien en gelezen heb niet merkbaar beter, hoogstens anders (met sneller zichbare horizontale "banden", oftewel een soort luxaflex).
Dat iemand op basis van een enkele of tweetal tv's "ontdekt dat greyscale en gamma" consistenter zijn is ook van twijfelachtige waarde: de exemplarische verschillen zijn bij elke consumenten tv zo groot (als dat niet zo was hoefde je ook niet te kalibreren, maar slechts de aanbevolen settings ergens van het internet over te nemen) dat je daar pas bij echt grote aantallen iets zinnigs over kan zeggen. Panasonic's zijn primegeweldigdeluxe te kalibreren, niks mis mee. Dat de Samsungs dat ook zijn, ik heb geen reden om daaraan te twijfelen.
Achter het verhaal over de "extra-dimensional" experience met "full resolution at all steps across the dynamic range" tov de "lessened vertical resolution in the 3D display mode" staat trouwens direct dat de "Greyscale and colour are less accurate, though, meaning that the output image is not as accurate" in vergelijk tot de Panasonic. Oftewel elk voordeel hep weer zun nadeel. :)

Bottom line: zowel de Samsung als de Panasonic zijn gewoon hele goede plasma's. Als je ze goed kalibreert denk ik niet dat de een per se veel beter is dan de ander. Panasonic heeft een voordeel dat het leading is, zodat er erg veel over gepraat wordt en over bekend is onder het publiek van enthousiastelingen. Samsung heeft dat iets minder, maar heeft wellicht een voordeeltje met de iets uitgebreidere Smart TV. Eigenlijk kan je geen verkeerde keus maken. :)

Lees de topics over Samsung en Panasonic eens door op dit forum en vorm zelf een beeld:
Veel info over Samsung plasma's in het topic [Plasma] Samsung Plasma's Deel 2
Heel heel veel info over Panasonic plasma's in het topic [Plasma] Panasonic 2011-2012 - alle series

[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 26-02-2013 22:36 ]

• Flans
Heb de topics al doorgelezen, en heb onderhand ook een goed beeld... Waarvoor dank aan iedereen die hier gereageerd heeft!

Nu nog even met mijn vriendin in conclaaf of het de 55" Panasonic wordt, of de 60" Samsung...

Het laatste stuk van dit topic was vooral persoonlijke interesse in het feit waarom mensen, bijna blindelings/geprogrammeerd een merk noemen. Terwijl het op mij overkomt alsof er vrij weinig verschillen zijn, ieder heeft zijn voor- en nadelen

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Heel goed, ga anders eens kijken in de winkel (mediamarkt ofzo), dan kun je ze even in het echt aanschouwen en even spelen met beide menu's enzo. Niet teveel op het beeld letten in de winkel, althans niet je keus erop maken (ik weet de verleiding is groot om te denken: "dat beeld is beter!"...maar niet doen dus), dat moet je thuis goed instellen en dan ziet het er weer heel anders uit...

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 27-02-2013 15:49 ]

• Jeandb
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-10-2021
Wil mijn Pioneer PDP-427XA vervangen door een FHD scherm wat ook wat groter is (wij zitten op 5 meter van het scherm dus 140 cm of groter).

Als je zo de topics doorleest lijkt het wel of er aan iedere TV wel wat mankeert. Daar schrik ik eigenlijk van. Panasonic is de nieuwe koning op plasma gebied maar de VT50 zou "veel" last hebben van inbranden, foei zegt iemand nu, dat heet "retentie" (ik snap het verschil). Mijn PDP-427XA maar ook niet onze TX-P37X10E heeft ooit enig spoor van retentie vertoond, niets maar dan ook helemaal niet. Wellicht omdat ik hoogstens een paar uur Discovery achter elkaar kijk, wat voetbal en verder alleen films. Mijn vrouw wil wel eens naar zo'n talenten programma kijken maar welke zender het ook is, geen logo's, niet kort niet lang, helemaal niet.

Vorige week naar de P55VT50 en de PS60E6500 wezen kijken bij FOKA in Rotterdam (wat een totaal ongeïnspireerde verkopers). De Samsung welke volgens de lovende reviews geen last van retentie zou hebben liet enorme sporen van de gedraaide demo achter. Niet duidelijk is hoe lang deze TV al deze demo vertoonde (dagen, weken of maanden?). Op de Panasonic draaide een JVC demo (zal Panasonic leuk vinden?) zonder logo's of reclame (af en toe JVC logo), geen spoor van "inbranden" of retentie.

Ik vond het beeld van beide tv's geweldig mooi (behalve dan de retentie op de Samsung). Het zwart van de Pana zou een stuk beter zijn volgens de reviews maar als de tv eenmaal aan de muur hangt heb je toch geen referentie meer. Mijn Pioneer is van 2007 en heeft zoals gezegd geen retentie kuren, waarom kunnen Panasonic en Samsung (blijkbaar?) in 2012 geen tv's maken die hier geen last van hebben. Vreemd.

Wat ik nog niet heb gelezen (misschien in verkeerde topic gezocht, dan excuses) is hoe goed deze twee (VT50 en PS60E6500) media afspelen. Heb nog een Conceptronics CFULLHDMAi die regelmatig vastloopt (kokend heet), geen DVD menu laat zien en niet alles kan afspelen. Kunnen deze tv's wel vlekkeloos alles afspelen van een HD of moet je sowieso weer een mediaplayer gebruiken?

Lastige keuze, de P55VT50 zou beter zijn volgens de reviews maar is kleiner en duurder dan de PS60E6500....

gr Jean
Pagina: 1