Dat is beslist geen slimme gedachte als je nog een redelijk lange WW termijn hebt. Je verliest dan razend snel alle rechten op sociale uitkeringen. Een ondernemer is nl zelf risico dragend.
Je moet dat alleen doen als je heeeeel zeker weet dat jouw bedrijf/idee zo enorm goed is dat je nooit zonder werk zit en niet ziek wordt. Je bent verantwoordelijk voor je eigen ziekteverzuim, ongevallen, bedrijfs aansprakelijkheid, pensioenopbouw en perioden zonder werk.
Ik heb voor het UWV een businesplan geschreven als freelance coach en alleen al om mijn WW van ongeveer 12 euro netto per uur goed te maken moest ik tussen de 120-150 euro per uur (bruto) gaan vragen. En daarbij liep ik dan nog het risico dat het niet zou gaan lukken en ik enige 10-duizenden euro's zou verliezen aan vervallen rechten.
Wat me de kop kostte was dat de uren dat ik zou werken niet aaneengesloten waren en ze rekenen ook de indirecte uren mee. Dus als ik per dag een keer 2 uur en een keer 1 uur zou werken op verschillende plaatsten zeggen ze niet dat is 15 uur per week, dus je WW gaat met 180 omlaag. Maar ze zeggen: Dat is 4 keer per dag ook een half uur reistijd, plus een half uurtje voorbereiding per sessie. Totaal per dag 6 uur. Dus de WW gaat met 360 per week omlaag. Dus in die 15 uur moet ik die 360 goedmaken.
Maar dat geldt ook voor weken waarin ik NIET alle uren iets te doen heb, bv vakanties, feestdagen, een keertje ziek enz. Eenmaal (deeltijd)ZZP blijft ZZP voor het UWV. Door vakanties van de klanten kan ik effectief ongeveer 30-35 weken per jaar aan de slag (Als er werk is). Dus moet ik de de 24 netto die er per uur uit moet komen ook nog eens met 5/3 vermenigvuldigen. Dan heb je het al over 40 euro. Maar dat is dus netto...en dan ga ik er van uit dat ik iedere week ook echt 15 uur kan werken. Bij een bezettingsgraad van 80% (hoog) zou ik om het goed te maken 50 moeten krijgen (netto) Dan heb ik nog niets opzij gelegd voor ziektekosten, arbeidssongeschiktheid, tijdje geen klanten, verzekeringen, reiskosten, kleding, materialen, huur ruimte enz. Ga dan nog eens leuk in de weer met BTW, belastingen en vor je het weet zit je op minimaal 120 euro wat je moet vragen aan een huisvrouw die wat oefeningen nodig heeft. Dat gaat ze beslist niet betalen. Met een beetje geluk kan 20-25 euro vragen.
En weet je wat er nog veel erger is: Mocht ik ooit één week een uurtje meer kunnen werken, dan telt vanaf dat moment dat ik geen 30 uur maar 32 uur ZZP'r ben Je kan wel omhoog, maar nooit meer omlaag.
Zelfs de werkcoach van het UWV vond het waanzin om er aan te beginnen. Hij zei dat het ergste wat ik kon doen was eenmalig als freelancer/zzp'r een volle week te gaan werken. Dan ben je daarna dus al je rechten kwijt.
Er zijn wel wat trajecten waarbij je vanuit de WW (eenmalig) naar een eigen bedrijf kan gaan en zelfs weer terugkomen als het niet gaat. Maar daar heb je dus alleen maar wat aan als je bijna zeker weet dat je slaagt om 40 uu per week werk te krijgen. Of als je WW toch al bijna over was.
Als ze de regels niet zo idioot zouden hanteren zouden ze veel geld kunnen besparen. Simpelweg een 'werkbriefje' waarop staat hoeveel echte uren ik gewerkt heb en die uren van de uitkering aftrekken zouden er voor zorgen dat ik meer werkte en zij minder betaalden. Op dit moment zou werken als ZZPr me handen vol met geld kosten. Dan heb ik het niet over tientjes, maar over (10)duizenden
En het is volkomen belachelijk dat deze berekeningen niet gelden als ik bv bij AH vakken ga vullen. Dan ben ik nl in loondienst (Ze nemen me niet aan, te oud) Dan tellen ze alleen de uren dat ik echt werk, en als ik het minimum loon krijg 8-9 euro, dan krijg ik nog een toeslag zodat ik per uur ongeveer 13 euro krijg. Dus dan ga ik er op vooruit.
Door mijn leeftijd (59) is de kans op werk in loondienst ongeveer 0.6%, maar het wordt me financieel onmogelijk gemaakt om op andere manier aan de slag te gaan.