Mijn bijeengeraapte studentensetupje

Niet veel Apple producten, maar het wordt langzaam steeds meer...
Wat je ziet:
- midden:
late 2011 13" Macbook Air, met i7 processor en 256GB SSD
- daarachter:
HP L1950g of L1951g lcd scherm (krijgertje), functioneert momenteel als tweede scherm voor m'n MBAir. Staat tilted omdat ik met een cursus programmeren bezig ben.
- links:
33" Samsung lcd tv
- helemaal links:
Apple TV2 incl. jailbreak en XBMC, voor het kijken van films en series (of voor internetradio + foto screensaver zoals nu)
- onder in kastje:
17" HP Pavilion DV9700, wordt permanent met 33" tv scherm bestuurd. Is momenteel mijn media/download "server".
- onder bureau:
HP minitower met C2Q Q9300 processor (ook krijgertje), met in totaal zo'n 2,5TB aan schijven erin (ook allemaal krijgertjes). Wordt m'n nieuwe thuisserver.
- Geheel rechts: 1024x768 flutschermpje merk woppiewoppie (ook krijgertje), tijdelijk neergezet voor het configureren van de HP minitower.
- onder in kastje: simpel 5.1 setje, via AUX op m'n tv aangesloten.
- foto is genomen door een
iPhone 5.
- niet zichtbaar:
TP-Link TL-WR1043ND router
Toekomstplannen:
-
kabels beter wegwerken, want het is nu een zootje
-
HP scherm vervangen voor 27" scherm met 2560x1440 resolutie, voor het aansturen van zowel m'n MBAir als thuisserver
-
Apple toetsenbord, trackpad en clamshell laptop stand aanschaffen, en MBAir in clamshell mode op extern scherm draaien
-
mogelijk ATV2 vervangen voor Mac Mini, voor het gebruik als htpc, fotoserver en standaard thuis- en studiegebruik, en eventueel voor aansturen van thuisserver. (MBAir zou dan gewoon in m'n tas kunnen blijven, wat handig is omdat ik veel onderweg ben)
-
videokaart aanschaffen voor HP minitower, zodat die een 1440p scherm aankan en een spelletje op z'n tijd.
Vragen:
- Iemand tips voor een goedkoop, doch aardig 27" 1440p scherm? Kom na heel veel research uit op de Dell U2713HM, wat de goedkoopste en beste oplossing lijkt na een Koreaantje nemen (wat ik eigenlijk niet aandurf)
- Ik heb nu drie toetsenborden en twee muizen liggen (MBAir stuur ik nog steeds alleen aan met trackpad), wat nogal een gedoe is. Is er een manier om al mijn systemen met één toetsenbord + muis aan te sturen?
- Ik wil m'n iPhoto bestand, nu alleen aanwezig op m'n MBAir, verplaatsen en/of backuppen naar een andere pc/back-up schijf. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Kan ik die op m'n thuisserver zetten en dan over internet op m'n MBAir of iPhone bekijken? Of kan ik dan beter een Mac Mini kopen en dat m'n fotoserver maken? Of een Time Capsule kopen?
- Wat is een goede (niet al te dure) videokaart voor een C2Q Q9300 processor, die 1440p aankan en wat eenvoudige gaming?